
Ολόκληρη συζήτηση γινόταν χθες βράδυ σε γνωστό στέκι πέριξ του Υπουργείου Παιδείας, αναφορικά με την επικείμενη ανακοίνωση των βάσεων (μάλλον αύριο Πέμπτη) που θα καθορίσουν την εισαγωγή χιλιάδων νέων φοιτητών στα ΑΕΙ. Το βασικό θέμα ήταν η αναμενόμενη πτώση σε σχολές που, το λέω όσο γίνεται πιο απλά, χρειάζεται διάβασμα, αλλά και σε σχολές που χρειάζεται σωστή καθοδήγηση! Δηλαδή, τόσο σε σχολές που τα μαθήματα χρειάζονται αποστήθιση (παπαγαλία), όσοι και σε σχολές που χρειάζονται σοβαρές βάσεις και μαθητική υποδομή.

Τουτέστιν, όλη η συζήτηση έδειχνε το εκπαιδευτικό σύστημα και δη από τις πρώτες τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Τι φταίει; Η Πολιτεία; Το κομματοκρατούμενο εκπαιδευτικό κατεστημένο που δεν επιτρέπει τομές και αρνείται ακόμη και την αξιολόγηση; Τα φροντιστήρια που παρέχουν γνώσεις φασόν και μια χρήσης;
Είναι μια τεράστια συζήτηση που πρέπει να ανοίξει. Κι αν δεν ανοίξει τώρα, που αυτή η κυβέρνηση (δηλαδή ο Μητσοτάκης) ξέρει τι του γίνεται κι έχει πρόθεση αλλαγών (όπως έδειξε και στο ζήτημα των μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων), πότε θα ανοίξει;
Πάντως, η εικόνα κι οι εκτιμήσεις που εκφράζουν όσοι έχουν σαφή εικόνα των γραπτών των υποψηφίων, μάλλον έχουν αντιφατικά δεδομένα. Μιλάνε για ελαφρά πτώση των βάσεων, σταθερότητα σχετικά με πέρυσι και πάντως, όχι άνοδο.
Προσέξτε: Ειδικά στο Πεδίο 2, που αφορά τις θετικές και τεχνολογικές επιστήμες, υπάρχει εξαιρετικά μεγάλος αριθμός γραπτών – φτάνει ακόμη και στο 80%- σε Μαθηματικά, Φυσική και Χημεία!! Απογοήτευση! Ποιος θα νοιαστεί; Ποιος θα ελεγχθεί γι’ αυτό; Ποιος θα αξιολογηθεί;
Προσέξτε κι αυτό: Η έκθεση που είναι κοινό μάθημα ΚΑΙ στα τέσσερα πεδία , έχει μεν ελαφρά πτωτική τάση, αλλά ΔΕΝ διαφέρει πολύ από πέρυσι. Μπορεί ν’ αποτελέσει τελικά σωσίβιο , αναφορικά με την πτώση στα υπόλοιπα μαθήματα.
Να δούμε αναλυτικά τι αναμένεται, ανά πεδίο.
Α. Πεδίο 1
Αναμένεται πτώση των βάσεων. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών και των Λατινικών, θεωρήθηκαν ιδιαιτέρων απαιτήσεων ή έστω για πολύ καλά διαβασμένους.
Προσέξτε: Από το ρεπορτάζ με κορυφαία στελέχη φροντιστηρίων, προκύπτει ότι είναι πιθανόν να υπάρξει ελάχιστη άνοδος στα τμήματα της Ψυχολογίας και της Νομικής. Πολλά όμως θα κριθούν από τη Γλώσσα. Που παρ’ ότι ήταν σχετικό εύκολο, δεν συγκέντρωσε τελικά υψηλές βαθμολογίες.
Β. Πεδίο 2
Αναμένεται σημαντική πτώση των βάσεων, αφού τα γραπτά σε όλα τα μαθήματα έχουν βαθμολογηθεί με πολύ χαμηλές βαθμολογίες. Μιλάνε για πτώση 500 -750 μορίων, που δεν θα είναι γενική αλλά θα ξεκινά από σχολές υψηλής προτίμησης, όπως επί παραδείγματι η Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου».
Γ. Πεδίο 3
Στο συγκεκριμένο Πεδίο (επιστήμες Υγείας) αναμένεται να υπάρξει μια ελαφρώς πτωτική τάση, κυρίως αναφορικά με τις Ιατρικές σχολές. Στις δε παραϊατρικές και λοιπές σχολές Υγείας δεν αναμένονται σημαντικές αυξομειώσεις.
Δ. Πεδίο 4
Στο πεδίο αυτό, ίσως να υπάρξει η απόλυτη σταθερότητα σε σχέση με πέρυσι, αφού οι υποψήφιοι έχουν γράψει σχετικά καλά σε 2 ή 3 από τα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα. Ειδικά στην Οικονομία και στην Πληροφορική. Οι ειδικοί ισχυρίζονται ότι θα υπάρξει σταθερότητα σε σχέση με πέρυσι, ίσως κι ελάχιστη άνοδος στις Σχολές υψηλής ζήτησης, όπως η Πληροφορική στο ΕΚΠΑ, το ΠΑΠΕΙ ή το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Προσέξτε: Σημαντική άνοδος -μάλλον η μοναδική στις εφετινές εξετάσεις- αναμένεται να σημειωθεί στις Στρατιωτικές Σχολές!
Αυτά σε γενικές γραμμές είναι όσα θα δούμε αναλυτικά αύριο με την ανακοίνωση των βάσεων. Όμως, ανεξαρτήτως του τι έχει επιτύχει κάθε παιδί ή πού έχει υστερήσει, ΠΡΕΠΕΙ να δούμε εις βάθος τι θα κάνουμε με την Παιδεία μας και πώς θα την συνδέσουμε με την παραγωγικότητα και τις ανάγκες της χώρας. Δεν μπορεί να λείπουν από την αγορά 300 χιλιάδες «πληροφορικάριοι» ή στελέχη του Τουρισμού υψηλού επιπέδου κι εμείς να παράγουμε δικηγόρους ή άλλες ειδικότητες που τελικά καταλήγουν να εργάζονται ως courier…












