Αλλάζει συνολικά η πολιτική διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού της Ελληνικής Αστυνομίας και η αξιολόγηση των υπηρετούντων στο Σώμα, με τη χρήση νέων ψυχομετρικών εργαλείων και ειδικότερα ενός καινοτόμου τέτοιου εργαλείου, αντίστοιχου του οποίου χρησιμοποιούν οι Ένοπλες Δυνάμεις, αναφέρει σε ανάρτησή του στα social media ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Το νέο ψυχομετρικό εργαλείο που έχει στα χέρια της η ΕΛ.ΑΣ. αποτελεί την επόμενη μεγάλη μεταρρύθμιση, μετά την ψήφιση του νόμου για την αναδιάρθρωση του Αρχηγείου και σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη, θα συμβάλλει καθοριστικά στη φάση της εισαγωγής υποψηφίων στις Σχολές Αστυνομίας, αλλά και στην τακτική αξιολόγηση της καταλληλότητας των αστυνομικών να έχουν όπλο και στη γενικότερη υποστήριξη επαγγελματιών που έχουν καθημερινή έκθεση σε δύσκολα και, σε αρκετές περιπτώσεις, ειδεχθή περιστατικά.
Για την επιλογή του συγκεκριμένου ψυχομετρικού εργαλείου, αναφέρει ο υπουργός, έχουν αξιοποιηθεί όλες οι διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές από άλλες αστυνομικές υπηρεσίες και οι βασικές καινοτομίες του είναι η ηλεκτρονική διαχείριση και η ταχεία επεξεργασία δεδομένων, καθώς και η ενσωμάτωση ενός συνδυασμού γνωστικών και προσωπικών δεικτών του υποψηφίου για την σφαιρική και αντικειμενική αξιολόγηση του.
Αναλυτικά στην ανάρτηση του ο κ. Χρυσοχοΐδης αναφέρει:
«Καλημέρα,
Σήμερα θα σας μιλήσω για το νέο ψυχομετρικό εργαλείο που έχει στα χέρια της η Ελληνική Αστυνομία.
Η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού είναι μια κρίσιμη παράμετρος για την απόδοση και την αποτελεσματικότητα ενός φορέα ή μιας υπηρεσίας. Στην περίπτωση των Σωμάτων Ασφαλείας, όπως είναι η Ελληνική Αστυνομία, αυτή η παράμετρος είναι ακόμη σημαντικότερη.
Μετά την ψήφιση του νόμου για την αναδιοργάνωση του Αρχηγείου, των κεντρικών υπηρεσιών και της Αστυνομικής Ακαδημίας, η επόμενη μεγάλη μεταρρύθμιση που προωθούμε είναι η συνολική αλλαγή της πολιτικής διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, με έμφαση στην αξιολόγηση και στη βέλτιστη αξιοποίηση του προσωπικού.
Η αποτελεσματική διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού προϋποθέτει και βασίζεται σε σύγχρονα εργαλεία, μεταξύ αυτών και ψυχομετρικά. Εργαλεία, που, στην περίπτωση της Αστυνομίας, αξιοποιούνται για την επιλογή προσωπικού, στη φάση της εισαγωγής στις Σχολές, για την τακτική αξιολόγηση της καταλληλότητας των αστυνομικών να έχουν όπλο και για τη γενικότερη υποστήριξη επαγγελματιών που έχουν καθημερινή έκθεση σε δύσκολα και, σε αρκετές περιπτώσεις, ειδεχθή περιστατικά.
Χρειαζόμαστε, λοιπόν, μεθοδολογίες και μέσα που στηρίζονται στην επιστημονική γνώση, αλλά και στην εγκυρότητα της προηγούμενης δοκιμής, που ενισχύει σημαντικά την αξιοπιστία ενός εργαλείου.
Είμαι στην ευχάριστη θέση να μοιραστώ μαζί σας τη χρήση, από την Ελληνική Αστυνομία, ενός νέου, σύγχρονου και καινοτόμου ψυχομετρικού εργαλείου, που βασίζεται στην παραμετροποίηση ενός αντίστοιχου εργαλείου που χρησιμοποιούν οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας. Αυτό θα ενισχύσει καταλυτικά την αντικειμενική και αξιοκρατική αξιολόγηση του προσωπικού.
Για την παραμετροποίηση του έχουν αξιοποιηθεί όλες οι διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές για τον σχεδιασμό και αξιοποίηση αντίστοιχων εργαλείων από αστυνομικές υπηρεσίες.
Οι βασικές καινοτομίες του είναι:
• η ηλεκτρονική διαχείριση και η ταχεία επεξεργασία δεδομένων, αξιοποιώντας όλες τις προβλέψεις του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων, οι οποίες επιτρέπουν την άμεση ανάλυση και αποτύπωση των αποτελεσμάτων σε μορφή εξατομικευμένου προφίλ
• η ενσωμάτωση ενός συνδυασμού γνωστικών και προσωπικών δεικτών, οι οποίες παρέχουν τη δυνατότητα ολοκληρωμένης, σφαιρικής και αντικειμενικής αξιολόγησης του υποψηφίου.
Ένα σημαντικό βήμα που δείχνει έμπρακτα την πρόθεση μας να στηρίζουμε το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, με απώτερο στόχο την ασφάλεια και την προστασία των πολιτών. Το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν και άλλες πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση τόσο με νέα εργαλεία, όσο και με μια συνολική πολιτική αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού».
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε χθες, Πέμπτη, διάταγμα με το οποίο δίδει εντολή στον φορέα διαχείρισης των ομοσπονδιακών επιδοτήσεων στη δημόσια ραδιοτηλεόραση, τον CPB, να πάψει να χρηματοδοτεί δύο αμερικανικά δημόσια μέσα ενημέρωσης, το τηλεοπτικό δίκτυο PBS και τον ραδιοσταθμό NPR, που κατηγορεί ότι είναι προκατειλημμένα.
«Δίδω οδηγία στο διοικητικό συμβούλιο του CPB και σε όλα τα τμήματα και τις εκτελεστικές υπηρεσίες να σταματήσουν την ομοσπονδιακή χρηματοδότηση του NPR και του PBS», σύμφωνα με το κείμενο, στο οποίο προστίθεται ότι «κανένα μέσο δεν έχει δικαίωμα, το οποίο να εγγυάται το Σύνταγμα, στη δημόσια χρηματοδότηση».
Ο προϋπολογισμός του CPB έχει ήδη εγκριθεί από το Κογκρέσο ως το 2027, κάτι το οποίο δημιουργεί αμφιβολίες όσον αφορά το πραγματικό πεδίο εφαρμογής του διατάγματος του Τραμπ, το οποίο που ζητεί από το διοικητικό συμβούλιο του φορέα επιδοτήσεων «να ακυρώσει την ισχύουσα άμεση χρηματοδότηση στον μέγιστο βαθμό που επιτρέπει ο νόμος και να αρνηθεί να παρασχέσει μελλοντική χρηματοδότηση».
Ο Ντόναλντ Τραμπ είχε ζητήσει στα τέλη Μαρτίου στο Κογκρέσο να τερματίσει τη δημόσια χρηματοδότηση των δύο αυτών μέσων, τα οποία χαρακτήρισε «φρικτά και εντελώς προκατειλημμένα δίκτυα».
Γενικότερα στο διάταγμα επισημαίνεται ότι μολονότι η ομοσπονδιακή χρηματοδότηση των μέσων ενημέρωσης αιτιολογείτο κατά τη δημιουργία του CPB το 1967, σήμερα «σε ένα πλούσιο μιντιακό τοπίο, ποικίλο και καινοτόμο» αυτή έχει γίνει «παρωχημένη, μη απαραίτητη» και «διαβρωτική για την εικόνα της ανεξάρτητης δημοσιογραφίας».
Σε πάνω από 40 εκατομμύρια ανέρχονται κάθε εβδομάδα οι Αμερικανοί ακροατές του δημόσιου ραδιοσταθμού NPR, ενώ σε 36 εκατομμύρια ανέρχονται κάθε μήνα οι τηλεθεατές ενός τοπικού τηλεοπτικού δικτύου της PBS, σύμφωνα με υπολογισμούς των μέσων αυτών.
Η διευθύντρια του NPR Κάθριν Μάχερ είχε εκτιμήσει τον Μάρτιο ότι ο ραδιοσταθμός θα λάβει περίπου 120 εκατομμύρια δολάρια από το CPB το 2025, «λιγότερο από το 5% του προϋπολογισμού του».
Η βούληση αυτή της αμερικανικής κυβέρνησης εντάσσεται στη δέσμευσή της να περιορίσει δραστικά τις δημόσιες δαπάνες, και όσον αφορά τα μέσα ενημέρωσης στη δέσμευσή της να διαλύσει τον δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό τομέα των ΗΠΑ στο εξωτερικό και τους ραδιοσταθμούς του Voice of America, Radio Free Asia και Radio Free Europe/Radio Liberty.
Η γαλλική μη κυβερνητική οργάνωση Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα (RSF) κατήγγειλε σήμερα «ανησυχητική υποβάθμιση» της ελευθερίας του Τύπου στις ΗΠΑ.
Νεαρός Πολωνός συνελήφθη στην Κατερίνη για δολοφονία που φέρεται να διέπραξε με ιδιαίτερη σκληρότητα, μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, στην πατρίδα του, με θύμα μία γυναίκα.
Πρόκειται για άνδρα 17,5 ετών, ο οποίος βρισκόταν αυτές τις μέρες στην Ελλάδα, συμμετέχοντας σε γκρουπ εκδρομέων. Το έγκλημα, σύμφωνα με τα πολωνικά διωκτικά έγγραφα, τελέστηκε στις 23 Απριλίου σε πόλη της βορειοανατολικής Πολωνίας.
Ο νεαρός κατηγορείται ότι έσυρε τη γυναίκα σε ξυλουργείο, όπου κατάφερε στην παθούσα επανειλημμένα χτυπήματα με τσεκούρι ή σφυρί. Στη συνέχεια, ο ίδιος κατηγορείται ότι έκαψε τη γυναίκα, ρίχνοντας στο σώμα της άγνωστη χημική ουσία, ενώ πέταξε τη σορό σε πλαστικό κάδο απορριμμάτων.
Εις βάρος του είχε εκδοθεί ένταλμα σύλληψης από την Πολωνία το οποίο εκτελέστηκε στην Ελλάδα, όταν εντοπίστηκε.
Αναμένεται να οδηγηθεί στην Εισαγγελία Εφετών Θεσσαλονίκης για να δρομολογηθούν οι διαδικασίες που αφορούν το πολωνικό αίτημα.
«Πρέπει να σας πω ότι είμαι ιδιαίτερα συγκινημένος που επισκέπτομαι σήμερα το Κέντρο Αποκατάστασης και Υγείας στην Κερατέα. Είναι πράγματι, όπως είπαν και ο υπουργός και η γιατρός μας, μία πρότυπη δομή αποκατάστασης», ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που επισκέφθηκε το μεσημέρι το ανακαινισμένο Κέντρο Υγείας, Αποθεραπείας και Αποκατάστασης Κερατέας. Εκεί ξεναγήθηκε από τον υπουργό Υγείας ‘Αδωνι Γεωργιάδη και τη φυσίατρο Κυριακή Στάθη στους σύγχρονους χώρους του Κέντρου Υγείας, που περιλαμβάνουν ιατρεία, φυσικοθεραπευτήρια, Κέντρο Ρομποτικής Αποκατάστασης και θεραπευτική πισίνα, ενώ είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με εργαζόμενους και ασθενείς και να ενημερωθεί για τις υπηρεσίες και τη λειτουργία του Κέντρου.
«Είμαι και ελαφρώς συγκινημένος, επειδή κάθε φορά που επισκέπτομαι δομές αποκατάστασης θυμάμαι τη μητέρα μου, τη Μαρίκα Μητσοτάκη, η οποία είχε δώσει έναν μεγάλο αγώνα πριν από αρκετές δεκαετίες για να μπορέσει το δημόσιο σύστημα υγείας, το Εθνικό Σύστημα Υγείας, να παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες αποκατάστασης σε ασθενείς που τόσο πολύ τις χρειάζονται.
Και εδώ, πράγματι, είναι μία δομή η οποία δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τις καλύτερες δομές του ιδιωτικού τομέα. Ο σκοπός μας είναι να επεκτείνουμε το ωράριο έτσι ώστε να αξιοποιήσουμε τον εξοπλισμό ο οποίος υπάρχει και να εξυπηρετήσουμε περισσότερους ασθενείς. Και να χρησιμοποιήσουμε αυτό ως ένα μοντέλο για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε και αλλού όπου έχουμε υποδομές, όπως στο Αμύνταιο, όπου υπάρχει ήδη ένα πολύ σημαντικό κτιριακό απόθεμα, αντίστοιχες δομές αποκατάστασης που δίνουν ουσιαστικά ελπίδα και προοπτική σε συμπολίτες μας, οι οποίοι πρέπει και μπορούν να ενταχθούν και πάλι ομαλά στην κοινωνική και στην οικονομική μας ζωή», τόνισε ο πρωθυπουργός.
Συνεχάρη επίσης τους δωρητές λέγοντας πως «θέλω να τονίσω ότι αυτή η δομή είχε και πολύ σημαντική ιδιωτική συμμετοχή, μέσω ιδιωτικών χορηγιών». Συγχαρητήρια όμως έδωσε «κυρίως σε όσες και σε όσους εργάζονται και παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε ανθρώπους που πραγματικά τις έχουν ανάγκη».
Ο υπουργός Υγείας ‘Αδωνις Γεωργιάδης σημείωσε: «Ευχαριστούμε τον κ. πρωθυπουργό, που επισκέφθηκε σήμερα μια από τις πιο πρότυπες μονάδες, την πιο πρότυπη μονάδα υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και κέντρο αποκατάστασης που έχει το Δημόσιο. Ένα κόσμημα της ΑΕΜΥ (Ανώνυμη Εταιρεία Μονάδων Υγείας), το οποίο εξυπηρετεί, κ. πρόεδρε, χιλιάδες πια περιστατικά τον χρόνο και που τα σχέδια του υπουργείου Υγείας είναι να επεκταθεί και το ωράριο λειτουργίας του και το προσωπικό του, για να μπορεί να παρέχει αυτής της υψηλού ποιότητας υπηρεσίες υγείας σε πολύ περισσότερο κόσμο».
Η φυσίατρος και υπεύθυνη του Κέντρου Ρομποτικής Αποκατάστασης, Κυριακή Στάθη, ανέφερε: «Ευχαριστούμε πάρα πολύ για την επίσκεψη και θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα είναι αρχή για την επέκταση των δραστηριοτήτων, γιατί το Κέντρο Υγείας εδώ, Αποκατάστασης Κερατέας, είναι ένα μοντέλο για την αποκατάσταση στην κοινότητα, ένα πράγμα που λείπει και ελπίζουμε να το στήσουμε ακόμα καλύτερα».
Ο κτιριακός και ιατρικός εξοπλισμός του Κέντρου Υγείας αποτελεί δωρεά, ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ, της οικογένειας Κωνσταντίνου Πρίφτη.
Νυχτερίδες σε αιολικά πάρκα και σκαθάρια σε σπήλαια ανιχνεύουν δύο μοναδικοί στην Ελλάδα σκύλοι, που έχουν περάσει ειδική εκπαίδευση σε σχετικό κέντρο στη Θεσσαλονίκη.
Στις εγκαταστάσεις του οργανισμού Nose for a cause, στον Άγιο Βασίλειο Θεσσαλονίκης, ο Σωτήρης Κουντουράς, εκπαιδεύει τις …μύτες των σκυλιών για έναν σκοπό: την ανίχνευση άγριας ζωής. Όπως ο Rush, ράτσας Border Collie (Μπόρντερ Κόλεϊ), που ξετρυπώνει σκαθάρια που ζουν σε σπήλαια και ο Γιούρι, ράτσας Labrador (Λαμπραντόρ), που ξεχύνεται στα αιολικά πάρκα για να βρει νεκρές νυχτερίδες.
«Ο οργανισμός εκπαιδεύει σκύλους ανίχνευσης για την προστασία της άγριας ζωής (Wildlife Conservation Detection Dog). Έχουμε εκπαιδεύσει σκύλους για ανίχνευση λύκων και τσακαλιών μέσω περιττωμάτων, σκαθαριών και τώρα τελευταία, νυχτερίδων, ενώ δύο σκύλοι Malinois (Μαλινουά) έχουν ειδίκευση στην ιχνηλασία λαθροθηρίας», εξηγεί ο Σωτήρης Κουντουράς.
Τα ειδικά εκπαιδευμένα ζώα χρησιμοποιούνται για επιστημονικούς σκοπούς στο πλαίσιο περιβαλλοντικών μελετών, που περιλαμβάνουν παρακολούθηση (monitoring) σε διάφορες περιοχές ή εκπαιδεύονται κατά παραγγελία για φορείς διαχείρισης και άλλες ομάδες.
Για ποιον λόγο χρειάζεται ένας σκύλος για ανίχνευση νυχτερίδων; Σύμφωνα με τον κ. Κουντουρά, η κύρια εφαρμογή αυτής της μεθοδολογίας είναι σε αιολικά πάρκα. «Όταν, δηλαδή, οι ανεμογεννήτριες τοποθετούνται σε περιοχές που είναι προστατευόμενες ή αποτελούν ενδιαιτήματα ειδών που είναι σημαντικά για την ισορροπία του οικοσυστήματος, όπως είναι οι νυχτερίδες, μπορεί να διαταράσσουν τα σχέδια πτήσης τους (flight patterns) ή να τις τραυματίσουν θανάσιμα». Έτσι, ο χειριστής των ειδικά εκπαιδευμένων σκύλων, προσλαμβάνεται από μελετητικές εταιρείες, οι οποίες έχουν αναλάβει να ελέγχουν τις επιπτώσεις από την εγκατάσταση αιολικών πάρκων στο περιβάλλον (monitoring), κάτι που αποτελεί συμβατική υποχρέωση των κατασκευαστικών εταιρειών.
«Καλούμαι, δηλαδή, με έναν σκύλο να πηγαίνω στα πάρκα και να ελέγχω, αν υπάρχουν νεκρές νυχτερίδες. Χρησιμοποιούμε σκύλους γιατί τα αιολικά καλύπτουν μεγάλες εκτάσεις, με βλάστηση στις περισσότερες, και επειδή οι νυχτερίδες είναι μικρές, είναι δύσκολο να εντοπιστούν με γυμνό μάτι. Αν λειτουργήσουμε, λοιπόν, χωρίς σκύλο, το πιθανότερο είναι να χαθούν δείγματα», αναφέρει ο κ. Κουντουράς, προσθέτοντας ότι υπάρχουν 35 καταγεγραμμένα είδη νυχτερίδας στην Ελλάδα.
«Κυνηγώντας» σκαθάρια σε σπήλαια
Έχοντας ασχοληθεί χρόνια με την εκπαίδευση σκύλων, ο κ. Κουντουράς πήρε την πρωτοβουλία να δημιουργήσει τον οργανισμό καθώς διαπίστωσε ότι υπάρχει κενό στην Ελλάδα όσον αφορά την ανίχνευση άγριας ζωής, απαραίτητο εργαλείο για τους ερευνητές πεδίου.
«Ειδικά για τα σπήλαια, η βασική μεθοδολογία για να συλλέξουμε και να μελετήσουμε έντομα που ζουν σε αυτά, είναι με τοποθέτηση παγίδων, που θα πρέπει να αφαιρεθούν μετά από κάποιο διάστημα. Όμως, αν είναι απομακρυσμένο το σπήλαιο και χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια προσέγγισης, δεν υπάρχει αυτή δυνατότητα και εκεί οι σκύλοι επιταχύνουν τις διαδικασίες. Εντοπίζουν με την όσφρηση τα σκαθάρια, κάτι που είναι δύσκολο με το μάτι, γιατί είναι μικροσκοπικά ζώα και ζουν κάτω από το χώμα, χωρίς να χρειάζεται σκάψιμο για τον εντοπισμό τους, ενέργεια που είναι ανασταλτικός παράγοντας για τους ερευνητές γιατί επεμβαίνει σημαντικά στο σπήλαιο».
Όπως ξεκαθαρίζει ο κ. Κουντουράς, η ανίχνευση άγριας ζωής σε ένα σπήλαιο αφορά μικροσκοπικά ζώα, όπως τα σκαθάρια και όχι τις νυχτερίδες, που ουσιαστικά δεν ζουν σε αυτά, αλλά τα χρησιμοποιούν ως ένα κομμάτι καταφυγίου τους.
Cavers Fest 2025 -Tριήμερη γιορτή για τη φύση, τα σπήλαια και τον άνθρωπο
Με στόχο την ανάδειξη της ορεινής Ελλάδας και της σπηλαιολογίας, το Nose for a cause διοργανώνει, από 16 έως 18 Μαΐου 2025, στο Καταφύγιο Αγράφων, το Cavers Fest 2025.
Για τρεις ημέρες, σπηλαιολόγοι και φίλοι της φύσης θα συναντηθούν σε μια μεγάλη γιορτή, στο καταφύγιο Καραμανώλη, για να συμμετάσχουν σε μια πληθώρα δραστηριοτήτων και δράσεων.
Στο πλαίσιο του φεστιβάλ θα πραγματοποιηθούν επισκέψεις και εξερευνήσεις σε σπήλαια της περιοχής, δραστηριότητες τεχνικής κατάβασης, πεζοπορίες και αναζητήσεις νέων σπηλαίων, παρουσιάσεις, ενημερώσεις για την περιοχή και προβολή ντοκιμαντέρ και συναυλίες. Η συμμετοχή είναι δωρεάν για όλους.
*Οι φωτογραφίες είναι του Σωτήρη Κουντουρά και τις παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο ετήσιος πληθωρισμός στην ευρωζώνη αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,2% τον Απρίλιο του 2025, σταθερός σε σύγκριση με τον Μάρτιο, σύμφωνα με μια προκαταρκτική εκτίμηση της Eurostat, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.
Εξετάζοντας τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού στην ευρωζώνη, οι υπηρεσίες αναμένεται να έχουν τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό τον Απρίλιο (3,9%, σε σύγκριση με 3,5% τον Μάρτιο), ακολουθούμενες από τα τρόφιμα, το αλκοόλ και τον καπνό (3,0%, σε σύγκριση με 2,9% τον Μάρτιο), τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (0,6%, σταθερό σε σύγκριση με τον Μάρτιο) και την ενέργεια (-3,5%, σε σύγκριση με -1,0% τον Μάρτιο).
Στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ο πληθωρισμός θα μειωθεί στο 2,7% τον Απρίλιο από 3,1% τον Μάρτιο.
Τον Απρίλιο, τα υψηλότερα επίπεδα πληθωρισμού στην ευρωζώνη καταγράφουν η Εσθονία (4,4%), η Λετονία και η Ολλανδία (4,1% και οι δύο), η Σλοβακία και η Κροατία (3,9% και οι δύο) και η Λιθουανία (3,6%).
Τα χαμηλότερα επίπεδα πληθωρισμού στην ευρωζώνη καταγράφουν τον Απρίλιο η Γαλλία (0,8%), η Κύπρος (1,3%), το Λουξεμβούργο (1,7%) και η Φινλανδία (2%).
Έναρξη του Έργου «Διατήρηση Γενετικών Πόρων Φυτικών Ειδών που σχετίζονται με τη Γεωργία και τα Tρόφιμα»
Υπεγράφη η σύμβαση για την έναρξη του Έργου «Διατήρηση Γενετικών Πόρων Φυτικών Ειδών που σχετίζονται με τη Γεωργία και τα Τρόφιμα – ΔιαΦυΓε» από τον Πρόεδρο του Ταμείου Γεωργίας και Κτηνοτροφίας και Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ), κ. Γιώργο Στρατάκο, και τον Πρόεδρο του ΕΛΓΟ–ΔΗΜΗΤΡΑ, κ. Αντώνη Φιλιππή με στόχο την προστασία της πολύτιμης φυτικής γενετικής κληρονομιάς της Ελλάδας.
Η δράση θα συμβάλει στη διάσωση της γενετικής ποικιλότητας καλλιεργούμενων φυτών και αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην υλοποίηση της στρατηγικής του ΥΠΑΑΤ για την προστασία της βιώσιμης γεωργίας και της βιοποικιλότητας σε είδη με σημασία στον αγροδιατροφικό τομέα, ενισχύοντας την προσαρμοστικότητα των καλλιεργειών στις κλιματικές προκλήσεις. Παράλληλα οι Έλληνες γεωργοί θα έχουν στη διάθεσή τους περισσότερα εργαλεία, ώστε να βελτιώσουν τον τρόπο διαχείρισης των εκμεταλλεύσεών τους για να ανταποκριθούν στις μελλοντικές προκλήσεις. Το
Έργο «ΔιαΦυΓε» στοχεύει στην:
αποκατάσταση και διατήρηση συλλογών των εθνικών καταλόγων καθώς και παραδοσιακών και σπάνιων ποικιλιών φυτών μέσω της μεθόδου ex-situ διατήρησης, διασφαλίζοντας την προστασία τους από εξωτερικές απειλές
εξασφάλιση πιστοποιημένου αρχικού πολλαπλασιαστικού υλικού και την ενίσχυση της γενετικής ποικιλομορφίας και ανθεκτικότητας των καλλιεργειών στην κλιματική αλλαγή, στοιχείο καθοριστικής σημασίας για τη βιώσιμη γεωργία
Ο ΕΛΓΟ–ΔΗΜΗΤΡΑ, ο μεγαλύτερος φορέας διατήρησης φυτικών γενετικών πόρων στη χώρα, αναλαμβάνει την υλοποίηση του Έργου αξιοποιώντας την επιστημονική του τεχνογνωσία και τις υφιστάμενες υποδομές των Ινστιτούτων Γενετικής Βελτίωσης και Φυτογενετικών Πόρων, Βιομηχανικών και Κτηνοτροφικών Φυτών, καθώς και Ελιάς, Υποτροπικών Φυτών και Αμπέλου.
Κομβικό ρόλο θα διαδραματίσουν η Τράπεζα Γενετικού Υλικού (ΤΠΥ) και οι Συλλογές Διατήρησης Ποικιλιών (ΣΔΠ) καρποφόρων δένδρων και αμπέλου στα αγροκτήματα των Ινστιτούτων του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, καθώς οι δράσεις στοχεύουν στην ανανέωση, στον εμπλουτισμό και στην προστασία τους.
Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 1.100.000 ευρώ. Η χρηματοδότηση προέρχεται από το Ταμείο Γεωργίας και Κτηνοτροφίας και η υλοποίηση θα πραγματοποιηθεί κατά την περίοδο 2025–2029, με αρμόδιο φορέα υλοποίησης τον ΕΛΓΟ–ΔΗΜΗΤΡΑ.
Κάλεσμα σε παράσταση διαμαρτυρίας στο Γραφείο των Σχολικών Συμβούλων-Αξιολογητών, τη Δευτέρα 5 Μάη 2025, στις 2 μ.μ.
Μετά από ενημέρωση ότι Σχολικοί Σύμβουλοι-Αξιολογητές προβαίνουν το τελευταία διάστημα σε τηλεφωνικές και ηλεκτρονικές οχλήσεις σε συναδέλφους που συμμετέχουν στην Απεργία-Αποχή από την αντιεκπαιδευτική και αντιδραστική αξιολόγηση καλώντας τους σε προ-αξιολογικές συναντήσεις, το Δ.Σ. του ΣΕΠΕ Ημαθίας καλεί όλους τους συναδέλφους σε παράσταση διαμαρτυρίας στο Γραφείο των Σχολικών Συμβούλων-Αξιολογητών, τη Δευτέρα 5 Μάη 2025, στις 2 μ.μ.
Τέτοιες οχλήσεις είναι επιεικώς απαράδεκτες έως και εχθρικές υπό το πρίσμα των τελευταίων δηλώσεων του Πρωθυπουργού για απολύσεις των “αρνητών” της αξιολόγησης.
Οι Σχολικοί Σύμβουλοι-Αξιολογητές γνωρίζουν πολύ καλά τις θέσεις του Συλλόγου μας και του κλάδου γενικότερα, θέσεις που ο ΣΕΠΕ Ημαθίας τις έχει καταθέσει επανειλημμένα μέσα από δημόσιες ανακοινώσεις αλλά και με παράσταση διαμαρτυρίας σε όλους τους Σχολικούς Συμβούλους-Αξιολογητές και απαιτούμε να τις σεβαστούν, όπως και να σεβαστούν και τους συναδέλφους που συντάσσονται με τις συλλογικές μας αποφάσεις για Απεργία-Αποχή από την αξιολόγηση και να σταματήσουν να προβαίνουν σε περαιτέρω οχλήσεις των απεργών συναδέλφων.
Η είσοδος της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είκοσι ένα χρόνια πριν, σηματοδοτεί ιστορικά μία από τις κορυφαίες επιτυχίες της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, με την ευδιάκριτη σφραγίδα των Κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και της εθνικής στρατηγικής, που χάραξαν και υλοποίησαν.
Η Κύπρος είναι σήμερα πλήρες κράτος – μέλος της Ενωμένης Ευρώπης, ως ενιαία, εθνικά κυρίαρχη και εδαφικά ακέραιη δημοκρατία, με μία νομική προσωπικότητα. Μια αναντίρρητη διεθνής πραγματικότητα, εχέγγυο ανεξαρτησίας και γεωπολιτικής ασφαλείας.
Με αυτό το περιεχόμενο, η σημερινή επέτειος είναι μια ισχυρή υπενθύμιση, για την Αθήνα, τη Λευκωσία αλλά και τις Βρυξέλλες, της ιστορικής αναγκαιότητας για δίκαιη και βιώσιμη λύση του Κυπριακού Ζητήματος, με τερματισμό της παράνομης τουρκικής κατοχής μισό και πλέον αιώνα μετά την εισβολή του 1974, απέναντι στις παράνομες διεκδικήσεις της Άγκυρας για διχοτόμηση του νησιού.
Συνέντευξη του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη στην εκπομπή του Action 24 «Πρωινή Ζώνη» και τους δημοσιογράφους Γιώργο Κακούση και Άννα Λιβαθυνού
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλημέρα κύριε Υπουργέ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καλημέρα. Ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δική μας χαρά. Καλώς ήρθατε. Λοιπόν, πάμε να ξεκινήσουμε, γιατί η αλήθεια είναι ότι έχουμε πολλά θέματα να σας ρωτήσουμε και να μιλήσουμε μαζί σας. Θα ξεκινήσω, σαφώς, από το μεγάλο θέμα της επικαιρότητας, που είναι αυτές οι επιθέσεις που είδαμε στα πανεπιστήμια και στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στη Νομική Αθηνών. Μιλάμε για επιστροφή στην ανομία στα πανεπιστήμια, κ. Υπουργέ, και τί θα κάνετε; Πώς θα το αντιμετωπίσετε όλο αυτό που έχει προκύψει;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, θα ήθελα να πω δυο λόγια, επειδή είναι και η πρώτη ευκαιρία που μου δίνεται λόγω και της χτεσινής ημέρας, που δεν είχαμε ενημέρωση πολιτικών συντακτών, ότι για εμένα αυτό είναι, αν όχι το πρώτο, ένα – δύο από πιο σημαντικά θέματα και από τους λόγους για τους οποίους από φοιτητής έχω μια πολιτική ενασχόληση. Να κλείσουν όλες αυτές οι πληγές στα ελληνικά πανεπιστήμια. Είμαι απόφοιτος ελληνικού, δημόσιου πανεπιστημίου και θεωρώ ότι αυτό, το οποίο επικρατούσε για ολόκληρες δεκαετίες στη χώρα μας, ήταν ένα από τα πιο τραγικά φαινόμενα της μεταπολιτευτικής Ελλάδας με τα πολλά καλά που είχε. Το γεγονός, δηλαδή, ότι τα ελληνικά, δημόσια πανεπιστήμια κατά ένα ποσοστό τους και, κυρίως, στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη γίνονταν χώροι ανομίας και βαρύτατης εγκληματικότητας. Και το δεύτερο που θέλω να πω -γιατί θα φτάσω σε εμάς και τις ευθύνες μας, θα καταλήξω εκεί, δεν θα αποφύγω να πω την πραγματικότητα- είναι ότι για πάρα πολλά χρόνια -εγώ δεν ξέρω και σήμερα τι ισχύει- πολύ μεγάλο μέρος του πολιτικού συστήματος και αναφέρομαι στην Αριστερά και την Κεντροαριστερά, δεν ήταν στη σωστή πλευρά της ιστορίας. Δεν ήταν με τις σιωπηρές πλειοψηφίες, αλλά είτε έκλειναν τα μάτια στην πραγματικότητα είτε στήριζαν ανοιχτά τις ηχηρές, νοσηρές μειοψηφίες φοιτητών και μη φοιτητών, τους λίγους, οι οποίοι, όμως, «μόλυναν» με την παραβατικότητά τους τα πανεπιστήμια. Πάμε τώρα στο σήμερα. Για αυτό το οποίο συνέβη στη Νομική και για όλα όσα έχουν συμβεί όλες αυτές τις δεκαετίες, έχει βαρύτατη ευθύνη, προφανώς, αυτός ο πολιτικός χώρος. Προφανώς, στο ερώτημά σας, γιατί όλους αυτούς τους ανθρώπους, αντί να τους ονομάσει όπως είναι, που είναι εγκληματίες, γιατί αυτό που συνέβη στη Νομική είναι ένα βαρύτατο έγκλημα, είναι όχι καταδικαστέο, κάτι παραπάνω από καταδικαστέο, απολύτως καταδικαστέο. Είναι ντροπιαστικό, είναι βαρύ έγκλημα και η Ελληνική Αστυνομία, είμαι σίγουρος, ότι για μια ακόμη φορά θα κάνει τη δουλειά της, θα συλλάβει αυτούς τους εγκληματίες, θα τους οδηγήσει στη Δικαιοσύνη και ελπίζω με τον νέο ποινικό κώδικα που υπάρχει να έχουν μια παραδειγματική τιμωρία, όπως επιλέξει η Δικαιοσύνη. Αυτό είναι το πρώτο και το κυριότερο. Το έγκλημα πρέπει να το λέμε έγκλημα, γιατί, δυστυχώς, όλες αυτές τις δεκαετίες δεν τους έλεγαν όλοι εγκληματίες. Θυμάμαι συνθήματα, πορείες: «Κάτω τα χέρια από το άσυλο», τα κόμματα, κάποια από αυτά να μιλάνε ότι υπάρχουν και «καλές μολότοφ», αυτά μην τα ξεχνάμε.
Πάμε τώρα πού είμαστε σήμερα. Πού είμαστε σήμερα; Μέσα σε έξι χρόνια στην όλη αυτή υποχρέωση αντιμετώπισης της εγκληματικότητας στα πανεπιστήμια, έχουν γίνει όσα δεν έγιναν ολόκληρες δεκαετίες. Έχουν εκκενωθεί δεκάδες καταλήψεις. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε δεν υπάρχει ενεργή κατάληψη στα πανεπιστήμια. Μόνο τις τελευταίες 10 ημέρες είχαμε τρεις εκκενώσεις καταλήψεων από την Αστυνομία. Δύο στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και μία στην Κρήτη. Αυτό συνέβη και συμβαίνει, γιατί η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, με το που εξελέγη, άλλαξε το νόμο και, πλέον, δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στην επέμβαση της Αστυνομίας στα πανεπιστήμια. Δηλαδή, μπορεί η Αστυνομία να κάνει ό,τι κάνει σε ένα νοσοκομείο, σε μία εφορία, ό,τι κάνει σε κάθε δημόσια υπηρεσία, να το κάνει και στα πανεπιστήμια. Το άσυλο ανομίας, πλέον, έχει γίνει αυτό το οποίο είναι πραγματικά: ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Όμως, υπάρχει και το όμως, υπάρχουν ακόμη πολλά που πρέπει να κάνουμε. Δεν αρκεί μόνο να επεμβαίνει η Αστυνομία που είναι πολύ σημαντικό και να μην έχει τον περιορισμό…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πριν πάμε σε αυτά που πρέπει να κάνετε, μας εξηγείτε γιατί η βασική δέσμευση της Κυβέρνησης για την επιστροφή της νομιμότητας στα πανεπιστήμια ανακλήθηκε; Γιατί, ας πούμε, η πανεπιστημιακή Αστυνομία δεν λειτούργησε ποτέ στο ρόλο τον οποίο προέβλεπε ο νόμος; Γιατί δεν τοποθετήθηκαν στα πανεπιστήμια συστήματα εισόδου; Μπορείτε να μας το εξηγήσετε αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Λοιπόν, αυτό συνδέεται με αυτό που δεν έχει γίνει ή, τέλος, πάντων, δεν έχει γίνει όπως θα έπρεπε, συνολικά. Γιατί αυτή την στιγμή θεωρώ ότι όλοι έχουμε μια πολύ μεγάλη ευθύνη. Η Κυβέρνηση, αλλά και οι πρυτανικές αρχές, συνολικά. Και υπάρχουν πρυτανικές αρχές, οι οποίες συνεργάζονται, υπάρχουν και πρυτανικές αρχές, οι οποίες κλείνουν τα μάτια. Εγώ θεωρώ ότι όλοι έχουν συμφέρον να εξαλειφθεί, συνολικά, η βία από τα πανεπιστήμια, γιατί, όπως αντιλαμβάνεστε, η επίθεση στη Νομική με το αποτέλεσμα το οποίο είχε στον συγκεκριμένο άνθρωπο, ο οποίος βρέθηκε σε μια εκδήλωση, και στους υπόλοιπους καθηγητές, φοιτητές, είναι μία εικόνα βαρύτατου εγκλήματος, όπως είπα, είναι μια καταδρομική επίθεση. Άρα, το βαρύ έγκλημα…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε «κλείνουν τα μάτια»…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να σας πω τι εννοώ. Καταρχάς, πανεπιστημιακή αστυνομία, για να μην μασάμε τα λόγια μας, δεν πέτυχε αυτό το εγχείρημα. Εμείς δεν έχουμε πρόβλημα ως Κυβέρνηση να παραδεχόμαστε τις αστοχίες μας. Η πανεπιστημιακή αστυνομία, έτσι όπως είχε σχεδιαστεί, δεν ήταν σωστό να εφαρμοστεί και για αυτό -και δεν είναι ότι οι άνθρωποι αυτοί πήγαν χαμένοι. Ίσα – ίσα έχουν πάει σε πολλές άλλες σημαντικές υπηρεσίες, πολλές εκ των οποίων σχετίζονται με την αντιμετώπιση βίας στα πανεπιστήμια. Γιατί έγινε αυτό; Γιατί, όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος, επειδή τα προβλήματα στα πανεπιστήμια είναι σημειακά, υπάρχουν συγκεκριμένα τμήματα, συγκεκριμένα πανεπιστήμια, δεν είναι συνολικό το πρόβλημα, η βαριά εγκληματικότητα, αυτοί οι εγκληματίες είναι κυρίως στα μεγάλα ιδρύματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης και σε κάποια άλλα, κυρίως πολυτεχνικά ιδρύματα, κάποιοι είναι φοιτητές, κάποιοι δεν είναι φοιτητές. Άρα η δράση τους θα πρέπει να αντιμετωπίζεται και αντιμετωπίζεται από την κανονική Αστυνομία. Από αυτούς, οι οποίοι αντιμετωπίζουν το οργανωμένο έγκλημα. Άρα, η πανεπιστημιακή Αστυνομία εκρίθη εκ των υστέρων, ότι δεν θα αντιμετώπιζε το πρόβλημα και επειδή δεν είμαστε δογματικοί, προτιμήσαμε να προσαρμόσουμε την πολιτική μας, παραδεχόμενοι ότι στην πρώτη τετραετία ο σχεδιασμός αυτός έπρεπε να γίνει διαφορετικά και αξιοποιήθηκαν οι άνθρωποι αυτοί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό είναι ή φοβηθήκατε τις φωνές της Αντιπολίτευσης, αλλά και κάποιων πανεπιστημιακών;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η πανεπιστημιακή Αστυνομία ήταν μία άοπλη Αστυνομία, έτσι; Αυτό το οποίο έγινε στη Νομική αντιμετωπίζεται από αστυνομικούς, οι οποίοι αντιμετωπίζουν εγκληματίες αυτού που λέμε «πολύ βαρύ έγκλημα». Όπως αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, δεν φοβάται αυτός, ο οποίος βάζει την κανονική Αστυνομία και «σπάει» καταλήψεις. Κάνουμε το πολύ πιο δύσκολο, το πολύ πιο έντονο, αυτό το οποίο χρειάζονται οι πολλοί – πολλοί φοιτητές, η συντριπτική πλειονότητα των φοιτητών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα τί θα κάνετε, κ. Υπουργέ, για να αντιμετωπίσετε την κατάσταση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Άλλο τι χρειάζεται… Σε συνέχεια όσων έχουν γίνει, γιατί δεν είναι ότι δεν έχουμε κάνει βήματα, έχουμε κάνει σημαντικά βήματα -το ξαναλέω- για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες δεν υπάρχει ενεργή κατάληψη στα πανεπιστήμια. Θεωρώ ότι πρέπει να δημιουργηθούν πρωτόκολλα ασφαλείας, σχέδια ασφαλείας των πανεπιστημίων. Μέσα σ’ αυτό, προφανώς, πρέπει να δούμε και τη συμμόρφωση όλων των πανεπιστημίων σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο, το Υπουργείο Παιδείας και ζητημάτων, όπως είναι να δούμε τί θα γίνει με την φύλαξη: αν θα είναι ιδιωτική η φύλαξη, αν πρέπει να στηριχθεί παραπάνω η ιδιωτική φύλαξη, μια σειρά από πράγματα. Ο έλεγχος εισόδου που έχει τεθεί ως πρόταση, η περιφρούρηση του ελέγχου εισόδου, γιατί να είστε σίγουροι ότι κάποιοι θα προσπαθήσουν να σαμποτάρουν όλες αυτές τις διαδικασίες, οι κάμερες… Όλα αυτά δεν τα λέω ως ειδήσεις. Είναι διάφορες σκέψεις και προτάσεις που έχω δεχθεί και εγώ τις τελευταίες μέρες από φίλους, παλιούς συμφοιτητές, συναδέλφους δικηγόρους κ.λπ. Το πιο σημαντικό για μένα, το οποίο πρέπει να μπει στο δημόσιο διάλογο, με ευθύνη όλων μας, και των πανεπιστημίων, και της κυβέρνησης, και της κοινωνίας των πολιτών, όλων μας. Και νομίζω ότι είμαστε οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, η συντριπτική πλειονότητα της κοινωνίας και του πολιτικού συστήματος. Για το πολιτικό σύστημα δεν ξέρω βασικά, για την κοινωνία το εισπράττω. Είναι ένα πολύ αυστηρό πειθαρχικό πλαίσιο και στα πανεπιστήμια. Τί θέλω να πω; Συλλαμβάνεται κάποιος για μία πράξη όπως αυτή στη Νομική. Και αποδεικνύεται ότι είναι φοιτητής, γιατί κάποιοι είναι φοιτητές, κάποιοι δεν είναι φοιτητές. Θεωρώ εγώ, τώρα εκφράζω την προσωπική μου άποψη, ότι ο άνθρωπος αυτός, ο οποίος είχε ενεργό ρόλο σε κάτι τέτοιο, δεν μπορεί να συνεχίσει να είναι φοιτητής. Δεν μπορεί να συνεχίσει να είναι φοιτητής.
Δηλαδή, πέραν από τις ποινικές συνέπειες, πρέπει να υπάρχουν και πειθαρχικές συνέπειες, όπως αντίστοιχα υπάρχουν στο δημόσιο και οπουδήποτε είσαι. Δεν μπορεί να στείλουμε αύριο με αύριο τα παιδιά μας ένα πανεπιστήμιο και να έχουν συμφοιτητές, οι οποίοι αποδεδειγμένα, το ξαναλέω, όχι με ενδείξεις, δηλαδή μετά από αποφάσεις της δικαιοσύνης, να είναι συμφοιτητές τους. Άνθρωποι, δηλαδή, οι οποίοι πάνε και κάνουν δολοφονικές επιθέσεις κατά συμφοιτητών τους, κατά πολιτών, κατά καθηγητών, κατά του οποιουδήποτε.
Για να ξέρουν αυτοί που κάνουν αυτό το οποίο κάνουν, ότι πέραν από τις πολύ πιο αυστηρές ποινικές συνέπειες που υπάρχουν πλέον, γιατί πλέον, ακόμα και για βαριά πλημμελήματα, και για πλημμελήματα θα πούνε φυλακή αν το κρίνει η δικαιοσύνη, πλέον τα 10 χρόνια κάθειρξη δεν είναι 3 χρόνια στη φυλακή, είναι παραπάνω στη φυλακή. Άρα, αυτοί που πάνε και κάνουν δολοφονικές επιθέσεις, γιατί υπήρξε κίνδυνος σοβαρότατος για τον άνθρωπο αυτόν και για πολλούς άλλους με τις επιθέσεις αυτές, πρέπει να ξέρουν, ότι έχουν πολύ σοβαρές ποινικές συνέπειες και για μένα, και θεωρώ ότι είναι κάτι που θα μπει στο δημόσιο διάλογο, θα πρέπει να υπάρχουν και πολύ σοβαρές πειθαρχικές συνέπειες, το ξαναλέω μετά από αποφάσεις της δικαιοσύνης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα είστε της άποψης να διαγράφονται οι φοιτητές, οι οποίοι εντοπίζονται να συμμετέχουν σε τέτοια…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα διαγραφή… Και υπάρχει και δικαστική απόφαση.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Βεβαίως – βεβαίως. Με κλιμάκωση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι εννοείτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η επίθεση στη Νομική είναι ακραίας κλιμάκωσης. Όταν κάποιος κάνει δολοφονικές επιθέσεις, νομίζω αν μπει ένα πειθαρχικό πλαίσιο, πρέπει εκεί πέρα να προβλέπεται η χειρότερη των ποινών…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μέχρι τώρα τί ίσχυε κύριε υπουργέ, δηλαδή αν κάποιος συλλαμβανόταν και είχε κάνει μια δολοφονική επίθεση, να το πω έτσι…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τι εννοείτε, ως προς το ποινικό ή …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο πειθαρχικό κομμάτι, τί γινόταν;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μην το ξανακάνεις…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω ακούσει κάτι, ότι κάποιος φοιτητής…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα, αυτό λοιπόν είναι το κομμάτι…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν μπορεί να έχουμε στα σχολεία πιο αυστηρό πλαίσιο για τους μαθητές από ότι στα πανεπιστήμια. Δηλαδή, στα σχολεία έχουμε πιο αυστηρό πλαίσιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για τα κινητά…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπάρχουν παιδιά, για τα κινητά… Υπάρχουν παιδιά τα οποία έχουν αποβληθεί από σχολεία, έχουν φύγει κάποιες μέρες. Δηλαδή, δεν μπορεί η δευτεροβάθμια εκπαίδευση και μπράβο της σε αυτό, να είναι πιο μπροστά από την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και γιατί πιστεύω ότι μπορούμε να το πετύχουμε να το κάνουμε. Γιατί το ξαναλέω, στην Ελλάδα τη μεταπολιτευτική, ειδικά όσοι έχουν τελειώσει δημόσιο πανεπιστήμιο, καταλαβαίνουν τι λέω. Το ότι βρέθηκε μια κυβέρνηση να έχει καταφέρει -και εκεί έχει πολύ μεγάλο ρόλο το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και η Ελληνική Αστυνομία και η συνεργασία που είχε τα τελευταία δύο χρόνια με το Υπουργείο Παιδείας. Το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ούτε μια ενεργή κατάληψη στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια είναι κάτι στο οποίο πρέπει να χτίσουμε. Δεν πρέπει να το υποτιμούμε.
Και είναι λάθος ο τίτλος (αναφέρεται σε τίτλο της εκπομπής): «Όχι οι φοιτητές που συμμετέχουν στα επεισόδια». Εννοώ επεισόδια γενικά. Αυτοί, οι οποίοι συμμετέχουν σε εγκληματικές ενέργειες. Γιατί θα βγει η αριστερά της «προόδου» και θα πει ότι θέλουμε να ποινικοποιήσουμε τη διαδήλωση. Άλλο η διαδήλωση, άλλο το επεισόδιο που έχει μια κλιμάκωση, άλλο οι εγκληματικές ενέργειες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιοι πρυτάνεις φοβούνται; Και αυτοί οι οποίοι φοβούνται, τα πανεπιστήμια τα οποία δεν εφαρμόζουν αυτά τα μέτρα. Γιατί ο πρύτανης δε φωνάζει στην αστυνομία, γιατί φοβάται να το κάνει, γιατί δεν μπορεί, γιατί ενδεχομένως σκέφτεται ότι η αύριο έξω από το γραφείο του θα έρθουν 30 και θα τον τραμπουκίζουν, με αυτούς οι οποίοι αρνούνται να εφαρμόσουν τα μέτρα. Τι θα γίνεται;
Π.ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν θεωρώ ότι υπάρχει περιθώριο μη εφαρμογής των μέτρων και δεν πιστεύω ότι θα υπάρξει. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι ένας άνθρωπος, ο οποίος για να γίνει πρύτανης έχει φτάσει στην κορυφαία βαθμίδα την ακαδημαϊκή, έχει εκλεγεί από τους συναδέλφους του, έχει τον απόλυτο σεβασμό… Τί θέλει; Το καλό του πανεπιστήμιό του θέλει. Δεν μπορεί να υπάρξει….
Πριν από περίπου ένα χρόνο εκλήθην ως εκπρόσωπος της Κυβέρνησης να ανακοινώσω κάποια μέτρα που είχε πάρει η κυβέρνηση, ο Πρωθυπουργός, οι συναρμόδιοι Υπουργοί για τα γήπεδα. Όταν ανακοινώσαμε τα μέτρα για τα γήπεδα, λοιδορηθήκαμε. Και εδώ θα πω, ότι λογικό ήταν να λοιδορηθούμε, γιατί ήταν άλλη μία δέσμη μέτρων, για την κοινωνία, που δεν θα εφαρμοστεί. Λογικό, όταν έχεις ακούσει άλλες 15 ανακοινώσεις από προηγούμενες κυβερνήσεις για τα γήπεδα και τίποτα δεν έχει γίνει, θα πεις, είναι η 16η που δεν θα εφαρμοστεί. Κι όμως εφαρμόστηκαν τα μέτρα αυτά. Εφαρμόστηκαν οι κάμερες, εφαρμόστηκε ο έλεγχος εισόδου. Δεν λέω ότι είναι η ίδια άσκηση. Εδώ είναι πολύ πιο σύνθετη η άσκηση, αλλά και εκεί εύκολη άσκηση δεν ήταν. Λοιπόν, εμείς δεν δώσαμε εναλλακτικές συνολικά.
Γιατί, τι είχαμε πει τότε; Ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι που βάζουν τα λεφτά τους, την περιουσία τους στις ομάδες τους, το μόνο που θέλουν είναι να προστατεύσουν αυτή την περιουσία. Αντιστοίχως, λοιπόν, ο Πρύτανης είναι ένας άνθρωπος, ο οποίος ουσιαστικά αφιερώνει τη ζωή του μετά την εκλογή που είχε, στο Πανεπιστήμιο το οποίο διοικεί. Δεν υπάρχει, λοιπόν, άνθρωπος, εγώ είμαι βέβαιος για αυτό, που δεν θα είναι σε αυτή τη σελίδα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία, κύριε Υπουργέ, πάμε στο επόμενο θέμα. Στο μεγάλο θέμα, επίσης, της επικαιρότητας: Τέμπη. Τι θα κάνετε με τον κύριο Καραμανλή και το ρωτάω αυτό, αν θα είστε μέχρι το τέλος στην άποψη σταθεροί, δηλαδή «μοντέλο Τριαντόπουλου», άρα στο φυσικό δικαστή, άρα στο δικαστικό συμβούλιο.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Συμπληρώνουμε τώρα που μιλάμε, 48 ώρες -και λιγότερο από 48- από τη στιγμή που μπορούσε και η δική μας κοινοβουλευτική ομάδα και οι άλλες κοινοβουλευτικές ομάδες να δουν μια δικογραφία, διορθώστε με αν κάνω λάθος, νομίζω 70.000 σελίδων. Σημείο πρώτο, λοιπόν, που θέλω να σχολιάσω, γιατί πλέον έχουμε την εικόνα και όπως είδατε εμείς δεν κάναμε… δεν προσπαθήσαμε να κάνουμε τους δικαστές και τους εισαγγελείς και να δίνουμε παράνομα, παράτυπα δικογραφία στον κόσμο, δεν είχαμε καν πρόσβαση. Αυτό από μόνο του αποδεικνύει, είναι ένα ακόμη επιχείρημα ότι δεν υπάρχει καμία συγκάλυψη.
Όπως αντιλαμβάνεστε μια δικογραφία 70.000 σελίδων, αντιλαμβάνεστε πόσες μαρτυρικές καταθέσεις έχει, πόσες πραγματογνωμοσύνες έχει, κάποιες κρύφτηκαν από διάφορους πολιτικολογούντες τους προηγούμενες μήνες. Άρα αυτό είναι το πρώτο δεδομένο. Και αυτό είναι και μια απάντηση στην καλοπροαίρετη κριτική κάποιων συμπολιτών μας, που λέει γιατί καθυστερείτε;
Γιατί μιλάμε για την πιο δύσκολη, από τις πιο δύσκολες δουλειές που έχει κληθεί να κάνει η δικαιοσύνη. Είναι καλά αυτά να τα λέμε στον κόσμο. Γιατί ο κόσμος θέλει δικαιοσύνη και σκληρές αποφάσεις για τα Τέμπη.
Αλλά πρέπει να εξηγούμε, ότι εδώ μιλάμε για την ογκωδέστερη που θυμάμαι εγώ δικογραφία ή τουλάχιστον μια από τις ογκωδέστερες όχι μόνο από την νομική, κυρίως από την πολιτική και την εμπειρία μου ως πολίτης. Πάμε τώρα στο δια ταύτα. Δεύτερο συμπέρασμα. Έχουν, πλέον, όλα τα κόμματα τη δικογραφία στη διάθεσή τους και έχουν περάσει κάποιες μέρες. Δύο μέρες, κάποιοι μάλιστα από πριν είχαν κάποια εικόνα κ.λπ. Έχετε φωνάξει πολλούς από την αντιπολίτευση. Τους ακούσατε αυτές τις μέρες να μιλάνε για ξυλόλια, για συγκαλύψεις και για όλα αυτά; Όχι. Γιατί; Γιατί όλο αυτό το αφήγημα το οποίο προσπάθησαν να χτίσουν τους προηγούμενους μήνες, το βάσιζαν σε αυτά τα οποία είχαν στο μυαλό τους ή ήθελαν να διασπείρουν ως ψεύδη στην κοινωνία.
Τώρα που αρχίζει και έρχεται η πραγματική εικόνα της δικογραφίας και με τα στοιχεία τα οποία είχαν βγει τις προηγούμενες εβδομάδες στη δημοσιότητα, ουδείς εξ’ αυτών, έρχεται και επιχειρηματολογεί για τον «αρχιερέα της συγκάλυψης». Δείτε, είχατε και πριν, είχατε και τις προηγούμενες μέρες εκπροσώπους του ΠΑΣΟΚ. Δεν θα πάω στα υπόλοιπα κόμματα, θα πάω στο ΠΑΣΟΚ, που είναι αυτή τη στιγμή αξιωματική αντιπολίτευση.
Ο ίδιος ο πρόεδρός του έχει πει δύο πράγματα: Πρώτον, «δεν εμπιστεύομαι τη δικαιοσύνη» και δεύτερον, «ο Μητσοτάκης είναι ο ενορχηστρωτής της συγκάλυψης». Σωστά; Λοιπόν, τί λένε τώρα; Και ορθώς θα πω εγώ: «Θέλουμε να διαβάσουμε τη δικογραφία». Και το άλλο που λένε τώρα, είναι: «να δούμε τα αίτια του δυστυχήματος» κτλ. Ούτε ακούμε για ενορχηστρωτές συγκάλυψης ούτε τίποτα. Γιατί έπεσε στο κενό αυτή η προσπάθεια. Και πάμε τώρα στο τί θα κάνουμε. Καταρχάς, αυτή η δικογραφία δεν μπορεί να βγάλει συμπεράσματα με τον όγκο που έχει σε μία, δύο και τρεις ημέρες. Χρειάζεται κάποιες ημέρες επεξεργασίας. Εμείς, έχουμε τεράστια ευθύνη απέναντι στην κοινωνία και δεν θέλουμε στο πόδι να κάνουμε πολιτικό παιχνίδι πάνω σε μία τόσο σοβαρή υπόθεση, σε ένα τόσο τραγικό δυστύχημα, που πέθαναν 57 συνάνθρωποί μας. Εμείς τί θα κάνουμε; Ό,τι περιγράφεται στη δικογραφία. Γιατί τί συμβαίνει; Όταν πέφτει πάνω σε πολιτικά πρόσωπα η δικαιοσύνη, δεν προχωρά σε αξιολόγηση, σταματά στην περιγραφή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στου κ. Τριαντόπουλου την υπόθεση ήταν αλλιώς το πράγμα όμως.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό, μισό λεπτό. Είναι διαφορετικές περιπτώσεις. Εκεί επέκτεινε ένα κατηγορητήριο χωρίς στοιχεία, χωρίς μαρτυρίες η αντιπολίτευση και εμείς για να μην θεωρηθεί ότι υπάρχει συγκάλυψη, δεχθήκαμε τύποις αυτή την πρόταση, καθ’ ολοκληρίαν της μάλιστα, και την παραπέμψαμε στο φυσικό δικαστή. Άλλο πράγμα αυτό. Εδώ, μισό λεπτό, εδώ πρέπει να δούμε, εδώ είμαστε στη φάση που πρέπει να δούμε τί περιγράφεται. Αυτό δηλαδή το οποίο διαβάζουμε, σε ποια αδικήματα μας παραπέμπει; Αυτό, λοιπόν, το οποίο διαβάζουμε, αφού δούμε σε ποια αδικήματα μας παραπέμπει, χωρίς να βαφτίζουμε το ψάρι – κρέας επειδή λέγεται Καραμανλής ή οτιδήποτε άλλο, για να κάνουμε πολιτικό παιχνίδι, όπως νομίζω ότι θέλει να κάνει η αντιπολίτευση. Ψύχραιμα. Αντικειμενικά. Αυτό που περιγράφεται είναι ψάρι. Αυτό που περιγράφεται είναι κρέας. Για να το πω απλά, όχι να κάνουμε το πλημμέλημα, κακούργημα για να κάνουμε πολιτικό παιχνίδι και να έχουμε έναν δεύτερο γύρο διάδοσης ψεμάτων, για να δημιουργήσουμε εντυπώσεις στην κοινή γνώμη. Αυτό είναι για μας κάτι το οποίο είναι ανεπίτρεπτο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό δεν είναι γραμμή Τριαντόπουλου όμως.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, κάνετε λάθος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί κάνω λάθος;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Γιατί το λέτε αυτό;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην περίπτωση Τριαντόπουλου είπατε, όπως ήρθε το κατηγορητήριο, παραπέμπεται στο δικαστικό συμβούλιο, και εδώ λέτε τώρα, να δούμε ποιος είναι ο βαθμός των κατηγοριών, και αν αυτές δεν έχουν πολιτική σπέκουλα μέσα, τότε ναι…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μισό λεπτό. Στην περίπτωση Τριαντόπουλου πήρε η αντιπολίτευση ένα κατηγορητήριο στο οποίο αναφερόταν στην δικογραφία ο κ. Τριαντόπουλος για πλημμέλημα και πρότεινε να πάει ο κ. Τριαντόπουλος για πλημμέλημα. Εδώ η αντιπολίτευση, χωρίς να έχει διαβάσει τη δικογραφία, γιατί η δικογραφία είναι 48 ώρες -ακόμη και να μην κοιμούνται το βράδυ- είναι στη διάθεση της αντιπολίτευσης. Και αναγγέλλει ένα κακούργημα, γιατί τί λέει η αντιπολίτευση; Δεν μπορεί ο υφιστάμενός σου να πηγαίνει για κακούργημα και ο προϊστάμενος πολιτικά να πηγαίνει για πλημμέλημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς τί θα κάνετε, μας το εξηγείτε αυτό; Δηλαδή σε κάθε περίπτωση ότι προκύψει από τη δικογραφία…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ αυτή τη στιγμή δια ταύτα δεν έχω, ούτε προσωπικά ούτε ως Εκπρόσωπος της Κυβέρνησης και της κυβερνητικής πλειοψηφίας, η οποία εκπροσωπείται από τους βουλευτές μας. Δεν έχω. Γιατί άνθρωποι αυτή τη στιγμή, οι καθ’ ύλην αρμόδιοι μελετούν τη δικογραφία. Εγώ θα σας πω κάτι, γιατί το κακούργημα απαιτεί δόλο, ότι ένας υπουργός, που να δεχτούμε ότι έκανε κάποιες καθυστερήσεις, ότι έκανε κάποιες συμπεριφορές, οι οποίες οδήγησαν στο να καθυστερήσουν κάποια έργα, πρέπει να πάει να δικαστεί με δόλο, δηλαδή για κακούργημα, τότε όλοι οι υπουργοί, οι οποίοι έχουν μία μικρή ή μεγάλη ευθύνη για την καθυστέρηση της Πατρών – Πύργου, πρέπει να πάνε ή έπρεπε να πήγαιναν κατηγορούμενοι για κακούργημα για κάθε θάνατο στην άσφαλτο ή για τον ΒΟΑΚ αντίστοιχα και οι καθ’ ύλην αρμόδιοι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ, που δεν είχαν ολοκληρώσει το 112 και ήρθε στη συνέχεια ο εισαγγελέας και είπε, για την υπόθεση στο Μάτι αναφέρομαι, ότι αν υπήρχε 112 στην ώρα του, ήταν πολύ πιθανό να είχαν σωθεί πολλοί συνάνθρωποί μας, έπρεπε να είχαν πάει κατηγορούμενοι για κακούργημα. Προσωπικά, νομικά, και θεωρώ ότι αυτή είναι και η συνολικά η άποψή μας, δεν θεωρούμε ότι υπάρχει δόλος όταν περιγράφονται κάποιες καθυστερήσεις για τις οποίες και αυτές θα δει η δικαιοσύνη αν υπάρχει κάποια ποινική ευθύνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα καταλαβαίνω, ότι αν η πρόταση της αντιπολίτευσης
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μιλάμε, δηλαδή, για μια ποινικοποίηση της πολιτικής ζωής, η οποία γίνεται ξεκάθαρα από την αντιπολίτευση με σκοπό τη δημιουργία ακόμα περισσότερης οργής στην κοινωνία. Επειδή όμως μιλάμε για την αντιπολίτευση που έχει χάσει κάθε ίχνος αξιοπιστίας, γι’ αυτό ξεκίνησα θυμίζοντάς σας τι έλεγαν χωρίς να έχουν την δικογραφία και τι λένε τώρα που έχουν τη δικογραφία. Αυτοί άνθρωποι, λοιπόν, δεν είναι αξιόπιστοι. Αυτοί που μιλάνε για κακούργημα δεν το βασίζουν σε πραγματικά περιστατικά ή νομικά δεδομένα. Το βασίζουν στη λογική της προπαγάνδας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν επιμείνουν να παραπέμψουν για κακούργημα, μέσω της προανακριτικής, στο Δικαστικό Συμβούλιο τον κύριο Καραμανλή και τον κύριο Σπίρτζη ενδεχομένως, η στάση της κυβέρνησης ποια θα είναι στη στρατηγική, δεν λειτουργεί η προανακριτική, λειτουργεί τυπικά εν πάση περιπτώσει και παραπέμπει την υπόθεση στο Δικαστικό Συμβούλιο. Ποια θα είναι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Λοιπόν, τρία πολύ γρήγορα. Πρώτον, δεν έχει νόημα να συζητάμε για τον κύριο Σπίρτζη και βλέπω και διάφορους ηρωισμούς και του ΣΥΡΖΑ και του κύριου Σπίρτζη, η πράξη είναι παραγεγραμμένη, γιατί η «κακιά» κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στη συνέχεια, επί των ημερών μας τέλος πάντων, άλλαξε η αποσβεστική προθεσμία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να το τρέξουμε, λίγο για να προλάβουμε…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, όχι, έχει σημασία όμως να τα λέμε όλα, γιατί το γεγονός ότι οι ευθύνες του Τριαντόπουλου ή του Καραμανλή δεν έχουν παραγραφεί, οφείλονται στην επί των ημερών μας, αλλαγή του Συντάγματος. Αλλιώς θα είχαν παραγραφεί, θα παραγράφονταν, τέλος πάντων, επίκεινται η παραγραφή και για εκείνους. Ένα. Δύο: Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Ένα πράγμα είναι το αδίκημα και ένα άλλο πράγμα είναι το διαδικαστικό. Ως προς το διαδικαστικό, το έχουμε πει πάρα πολλές φορές, χωρίς αυτό να μπορώ να το πω με σιγουριά, γιατί ακόμα πρέπει να δούμε τη δικογραφία, το «μοντέλο Τριαντόπουλου», η λογική που ακολουθήθηκε στην υπόθεση Τριαντόπουλου, για μας είναι οδηγός. Με λίγα λόγια, για να καταλαβαίνει ο κόσμος που μας βλέπει, θεωρούμε ότι πρέπει και οι πολιτικοί να δικάζονται όπως οι πολίτες από το φυσικό δικαστή. Τελεία και παύλα. Είναι μία λογική που την ακούμε, την ακολουθούμε και πρέπει να δούμε τώρα, αφού δούμε τη δικογραφία, δεν προδικάζουμε, τι θα γίνει. Τώρα, ως προς το αδίκημα. Τι λένε κάποιοι; Αν πάτε την υπόθεση στο δικαστικό συμβούλιο, τότε ουσιαστικά χάνονται δικαιώματα. Αν έστω ότι πάει μια υπόθεση στο δικαστικό συμβούλιο για το α αδίκημα, το οποίο είναι πλημμέλημα και διαπιστωθεί στο δικαστικό συμβούλιο, πρώτον ότι πρέπει να κληθεί κάποιος μάρτυρας. Ακόμα και ο πρωθυπουργός. Τί συμβαίνει εκεί; Είναι υποχρεωτικό για τον πρωθυπουργό, τον υπουργό, όλους μας, να καταθέσουμε. Αν η προανακριτική πει ότι πρέπει να καταθέσει ο τάδε υπουργός ή ο πρωθυπουργός, δεν πάει αυτομάτως, αν το προτείνει κάποιος από τα κόμματα. Πρέπει να ψηφίσει η προανακριτική, άρα δεν είναι σίγουρο ότι θα πάει. Δύο: Και εδώ είναι η ουσία η δεύτερη. Εάν πει το δικαστικό συμβούλιο, ότι τελικά πιστεύουμε ότι μπορεί να υπάρχει και ένα άλλο αδίκημα, κακούργημα. Τότε τί γίνεται; Πάει αυτό στο βρόντο; Όχι. Επιστρέφει στη Βουλή και εκεί ψηφίζει η Βουλή. Άρα η δικαιοσύνη τα λύνει όλα αυτά. Εμείς, λοιπόν, θα διαβάσουμε την υπόθεση. Δεν έχουμε πάρει καμιά απόφαση ακόμα.
Ό,τι γράφεται και ό,τι διαβάζετε δεν ισχύει. Περιμένετε να δούμε. Δεν βιαζόμαστε. Θα αξιολογήσουμε την υπόθεση με τα πραγματικά δεδομένα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολύ γρήγορες απαντήσεις θέλουμε μόνο, γιατί μας πιέζει ο χρόνος. Για τα οικόπεδα τι θα κάνετε κύριε υπουργέ; Τα οικόπεδα που βρίσκονται στην τρίτη ζώνη, μετά την απόφαση του ΣτΕ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό το οποίο συμβαίνει, τις τελευταίες ημέρες, με τους οικισμούς και αναφέρομαι στις ανακοινώσεις της αντιπολίτευσης και σε όσες έχει πει ειδικά ο κύριος Ανδρουλάκης, είναι απίστευτο. Και θα σας πω την αλήθεια, επειδή δεν είμαστε ειδικοί σε όλα, έκατσα και το διάβασα, γιατί είδα τις πομπώδεις ανακοινώσεις και δεν το πίστευα. Τί λέει το ΠΑΣΟΚ; «Πρέπει να πάρετε πίσω, να καταργηθεί το Προεδρικό Διάταγμα που ρυθμίζει τους οικισμούς κάτω από 2.000 κατοίκους». Λέω, λοιπόν, στον κόσμο που μας βλέπει, ότι αν ακούγαμε το ΠΑΣΟΚ και παίρναμε πίσω το Προεδρικό Διάταγμα, καταργούσαμε το Προεδρικό Διάταγμα, τότε όλοι όσοι κατοικούν συμπολίτες μας σε οικισμούς κάτω από 2.000 κατοίκους, με κάποιες εξαιρέσεις που είναι οι παραθαλάσσιοι οικισμοί σε κάποιους νομούς, μην κάτσουμε τώρα και τους πούμε, για να μην χάσουμε χρόνο, δεν θα είχαν καμία ασφάλεια δικαίου είτε ενδιάμεσα στο κέντρο του οικισμού στη ζώνη Α, στη ζώνη Β, στη ζώνη Γ. Πολύ γρήγορα. Η κυβέρνηση ήρθε να λύσει μία εκκρεμότητα μετά από αποφάσεις του ΣτΕ. Για ποιους οικισμούς μιλάμε; Μιλάμε για όλους; Όχι. Μιλάμε για τους οικισμούς κάτω από 2.000 κατοίκους, μόνο για αυτούς, τα όρια των οποίων…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή το έχουμε συζητήσει χθες… Θέλουμε μία απάντηση, στη ζώνη Γ τί θα γίνει;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μισό λεπτό…Εκεί θα καταλήξουμε, αλλά επειδή ο κόσμος δεν έχει καταλάβει, γιατί τον έχουν παραπλανήσει και πάλι, τα όρια αυτών των οικισμών -δώστε μου δύο λεπτά- τα όρια αυτών των οικισμών καθορίζονταν από το 1985 από τους νομάρχες. Ήρθε, λοιπόν, το ΣτΕ με αποφάσεις από το 2005 μέχρι και το 2019 και είπε ότι αυτός ο τρόπος είναι λάθος, παρά το νόμο και πρέπει να αλλάξει. Έρχεται, λοιπόν, η κυβέρνηση να παρέμβει. Γιατί; Γιατί αν δεν παρέμβαινε η κυβέρνηση, οποιαδήποτε ιδιοκτησία στη ζώνη Α που είναι στο κέντρο του οικισμού, στη ζώνη Β που είναι λίγο πιο διευρυμένο και στη ζώνη Γ, οποιαδήποτε ιδιοκτησία, θα ήταν στον αέρα. Τώρα, λοιπόν, τι κάναμε; Λύσαμε το ζήτημα της ζώνης Α. Λύσαμε το ζήτημα της ζώνης Β και μένει σε συνεννόηση προφανώς, δηλαδή σε συνεργασία για να μην έχουμε κάτι το οποίο θα είναι άκυρο, θα νομοθετήσει εκ νέου η κυβέρνηση ή θα βγάλει μια απόφαση για την ακρίβεια για τη ζώνη Γ. Άρα, πλέον, καταφέραμε για αυτούς τους οικισμούς, για τους άλλους δεν υπήρχε πρόβλημα, να λύσουμε το πρόβλημα της έλλειψης ασφάλειας δικαίου για τους κατοίκους της Α και της Β ζώνης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, θα χτίσουν τα οικόπεδα κάτω από δύο στρέμματα στη ζώνη Γ; Ναι ή όχι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Στη ζώνη Γ αυτό που θα προσπαθήσει να κάνει η κυβέρνηση, υπό τον όρο να εγκριθεί από το ΣτΕ, γιατί η συζήτηση δεν γίνεται επειδή ξυπνήσαμε ένα πρωί… Επειδή πρέπει να συμμορφωνόμαστε, έχουμε καθήκον να συμμορφωνόμαστε με τη δικαιοσύνη, δηλαδή το να κάνεις αντιπολίτευση στην κυβέρνηση το καταλαβαίνω, το να κάνεις αντιπολίτευση και με ψέματα στη δικαιοσύνη είναι τρελό. Εμείς τί θέλουμε; Γιατί μιλάμε για τα αδόμητα, όχι για αυτά τα οποία έχουνε δομηθεί. Όσοι θέλουν να χτίσουν στη ζώνη Γ και έχουν κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις σύνδεσης με την υπόλοιπο οικισμό, επικοινωνίας -είναι διάφορες προϋποθέσεις που θέλουμε να βάλουμε- να καταφέρουν να το κάνουν, αλλά πρέπει να γίνει σωστή επεξεργασία, ούτως ώστε αυτό το οποίο θα βγει -γιατί για τα υπόλοιπα λύθηκε το θέμα- να είναι ασφαλές. Εμείς τί θέλουμε; Να έχουν οι πολίτες, οι κάτοικοι αυτών των οικισμών ασφάλεια δικαίου, να μπορούν, δηλαδή, όταν βγάλουν μια άδεια να ξέρουν ότι αν γίνει προσφυγή δεν θα έχουν πρόβλημα. Ξαναλέω, λοιπόν, ότι αυτοί που σας λένε να καταργηθεί το ΠΔ, λένε ουσιαστικά ότι όλοι της ζώνης Α, της ζώνης Β όλοι οι κάτοικοι δεν θα έχουν ασφάλεια δικαίου. Άρα αν τους γίνει προσφυγή θα χάσουν την άδεια τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα, λοιπόν, ο στόχος της κυβέρνησης είναι να χτίσουν όλα κάτω των δύο στρεμμάτων, με τη σύμφωνη γνώμη του ΣτΕ…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι όλα στη ζώνη Γ. Για τη ζώνη Α, ζώνη Β δεν υπάρχει πλέον πρόβλημα. Για τη ζώνη Γ, αυτό το οποίο το παραπάνω που μπορούμε να κάνουμε με τη σύμφωνη γνώμη του ΣΤΕ.
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.