Αρχική Blog Σελίδα 14094

Αγροτικός Αστέρας Πλατέος : «Βόμβα» Καζαντζίδη. Αποχωρώ από τον Αστέρα αν δεν βρεθούν «συμπαίκτες» – Βίντεο – Φώτο

Δηλώσεις στην κάμερα του Έμβολος παραχώρησε ο πρόεδρος του Αγροτικού Αστέρα Πλατέος Πόλυς Καζαντζίδης μετά το τέλος του σημερινού νικηφόρου παιχνιδιού με το Μακροχώρι.

Ρεπορτάζ: Στέλιος Νίκας

Ο Πόλυς Καζαντζίδης αναφέρθηκε στην φετινή παρουσία του Αγροτικού Αστέρα Πλατέος στην Α’ Ερασιτεχνική, την τιμητική 5η θέση που κατέλαβε η ομάδα, ενώ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι αν δεν βρεθούν συμπαίκτες οι οποίοι να συνεισφέρουν οικονομικά στην καινούργια προσπάθεια που θα γίνει την προσεχή σεζόν ώστε να παραμείνει ο Αστέρας στην ελίτ των ομάδων στην Α’ Ερασιτεχνική , είναι πιθανή η αποχώρηση του από τον Σύλλογο που αγαπά.

Δείτε τις δηλώσεις του Πόλυ Καζαντζίδη στην κάμερα του emvolos.gr:

 

Αγροτικός Αστήρ Πλατέος – Μακροχώρι 1-0. Επέστρεψε στις καλές εμφανίσεις ο Αστέρας – Βίντεο – Φώτο

Στις καλές εμφανίσεις και στις νίκες επέστρεψε ο Αγροτικός Αστέρας Πλατέος, καθώς σήμερα παίζοντας κατά διαστήματα καλό ποδόσφαιρο επικράτησε του Μακροχωρίου με 1-0 και κλείδωσε ουσιαστικά την 5η θέση.

Ρεπορτάζ: Στέλιος Νίκας

 Το μοναδικό γκολ της αναμέτρησης πέτυχε ο Γιώργος Ανάστασης στο 68’ μετά από ψηλοκρεμαστή εκτέλεση φάουλ από τα αριστερά στο δεύτερο δοκάρι και κακή εκτίμηση της φάσης από τον τερματοφύλακα Τσιμπρή. Μοιρασμένο και με λίγες καλές φάσεις το πρώτο ημίχρονο με σημαντικότερες στιγμές τη φάση του 38’ όταν το δεξί σουτ του Σερμπίνη απέκρουσε πέφτοντας στην δεξιά του γωνία ο τερματοφύλακας των φιλοξενούμενων, ενώ λίγο πριν το σφύριγμα της λήξης ο Μοσχόπουλος μπήκε μέσα στην μεγάλη περιοχή αλλά το δεξί σουτ που επιχείρησε δεν βρήκε στόχο με τον Τσιμπρή να αντιδρά σωστά μπλοκαροντας την μπάλα. Σκορ ημιχρόνου 0-0.

Στην επανάληψη οι γηπεδούχοι έπαιξαν καλύτερα ευτύχησαν να προηγηθούν στην φάση του 68’ με τον Αναστάση, ενώ στο διάστημα αυτό και πριν την επίτευξη του γκολ από τους γηπεδούχους, η σημαντικότερη στιγμή για τους φιλοξενούμενους ήταν στο 60’ όταν ο Τσακαλίδης επιχείρησε ένα αριστερό μακρινό σουτ από τα 30 μέτρα, με την μπάλα να περνάει λίγο έξω από το αριστερό κάθετο δοκάρι του Ευαγγελινού. Οι γηπεδούχοι δημιούργησαν δύο τρεις καλές ακόμη ευκαιρίες στην επανάληψη, ενώ μετά από καιρό επανεμφανίστηκε ο Παύλος Τσαντεκίδης που μπήκε σαν αλλαγή. Συμπερασματικά το Πλατύ κέρδισε δίκαια το σημερινό παιχνίδι, καθώς ήταν καλύτερο κυρίως στο δεύτερο ημίχρονο και με την νίκη αυτή κέρδισε ηρεμία και ψυχολογική ανάταση , μετά από ένα σερί ανεπιτυχών αποτελεσμάτων και χρειάζεται μια νίκη για να εξασφαλίσει και μαθηματικά την πολύ τιμητική  5η θέση στην πρώτη του παρουσία μετά από χρόνια στην Α’ Ερασιτεχνική. Οι φιλοξενούμενοι δεν έπιασαν σήμερα την απόδοση των προηγούμενων αγώνων, δεν δημιούργησαν την μεγάλη ευκαιρία και ηττήθηκαν φυσιολογικά.

Διαιτητής ο κος Κελεσίδης με βοηθούς τους κ.κ Μπογιατζόγλου, Χριστοδούλου

Συνθέσεις

Αγροτικός Αστήρ Πλατέος

Ευαγγελινός, Κούκλας, Μοσχόπουλος, Παρασχόπουλος(69’ Τσαντεκίδης) , Ελευθεριάδης, Σερμπίνης, Μπαντής, Ανάστασης, Κίρτσογλου(69’ Καραούσογλου) , Αντωνίου(69’ Ιορδανόπουλος) , Καραντουλαμάς.

Μακροχώρι

Τσιμπρής, Δημητριάδης, Τσιάμπας, Ηλιάδης, Λιλιόπουλος, Τσακαλίδης, Πίκος, Ψάλτης Ν.(89’ Συμεωνίδης) , Χολέβας, Γκιλιόπουλος(76’ Ψάλτης) , Βοργιατζίδης(77’ Δημούλας).

Δείτε στιγμιότυπα – γκολ του αγώνα στο βίντεο:

Φωτο:

PLA MAKR 1 PLA MAKR 2 PLA MAKR 3 PLA MAKR 4 PLA MAKR 5 PLA MAKR 6 PLA MAKR 7 PLA MAKR 8 PLA MAKR 9 PLA MAKR 10 PLA MAKR 11 PLA MAKR 12 PLA MAKR 13 PLA MAKR 14 Πόλυς Καζαντζίδης

Φίλιππος Μελίκης – Κεραυνός Επισκοπής 5-5. Επιθέσεις φωτιά, άμυνες ..σουρωτήρι! – βίντεο – φωτό

Σε ένα υπερχορταστικό από γκολ και φάσεις παιχνίδι, Φίλιππος Μελίκης και Κεραυνός Επισκοπής αναδείχτηκαν ισόπαλοι με το αστρονομικό σκορ 5-5 (!!) στο γήπεδο του Νεοκάστρου.

Ρεπορτάζ: Βασίλης Σιμόπουλος

Σωρεία ευκαιριών χάθηκαν από τις δύο ομάδες και ιδιαίτερα από τον γηπεδούχο Φίλιππο, σε ένα ματς που στο πρώτο ημίχρονο σημειώθηκε ένα γκολ και στην επανάληψη ..εννιά! Είχαμε επίσης δύο ανατροπές στο σκορ έως την τελική ισοπαλία.

Ο χορός των γκολ: 0-1 (14′ Ντέλλας), 0-2 (50′ Λούρης), 1-2 (51′ Λουμάνι), 2-2 (56′ Μαμουτόπουλος), 3-2 (64′ Τέγος), 3-3 (66′ Λούρης πέν.), 3-4 (73′ Ντέλλας), 3-5 (82′ Δήμου), 4-5 (83′ Κακαγιάννης), 5-5 (89′ Τραούδας).

Διαιτητής ο κ. Καραντώνης, βοηθοί οι κ.κ. Γιάντσης και Παπαδάκης.

Φίλιππος Μελίκης: Μπουκουβάλας, Κακαγιάννης, Παρσόπουλος, Λουμάνι, Πιτσάβας, Μαμουτόπουλος, Τεγούσης, Τσιλίκας, Μάρκου (75′ Ντόβας), Κίτσα (46′ Παράσχος).

Κεραυνός Επισκοπής:  Λίκα, Τουμάρας, Αδαμίδης, Μουζάκι (46′ Τσόπτσης), Αναστασιάδης, Δήμου, Αλμαλιώτης, Καρυπίδης, Λούρης, Ντέλλας.

Δείτε στιγμιότυπα – γκολ του αγώνα στο βίντεο:

Φωτο:

MEL EPISK 1 MEL EPISK 2 MEL EPISK 3 MEL EPISK 4 MEL EPISK 5 MEL EPISK 6 MEL EPISK 7 MEL EPISK 8 MEL EPISK 9 MEL EPISK 10 MEL EPISK 11 MEL EPISK 12 MEL EPISK 13 MEL EPISK 14 MEL EPISK 15 MEL EPISK 16 MEL EPISK 17 MEL EPISK 18 MEL EPISK 19 MEL EPISK 20 MEL EPISK 21 MEL EPISK 22 MEL EPISK 23 MEL EPISK 24 MEL EPISK 25 MEL EPISK 26 MEL EPISK 27

Κυριακή στις 16:00 ζωντανά από τον Έμβολο ο αγώνας μεταξύ Βέροιας – Ολυμπιακός Κυμίνων

Π.Σ. Βέροιας - Ολυμπιακός Κυμίνων

Δείτε ζωντανά από το ΔΑΚ Βέροιας την Κυριακή στις 16:00 τον αγώνα του 2ου Ομίλου Γ΄Εθνικής ποδοσφαίρου μεταξύ Π.Σ. Βέροιας και Ολυμπιακού Κυμίνων. Τη ζωντανή μετάδοση προσφέρει ο Π.Σ. Βέροιας 

Θεσσαλονίκη: Η λύση στη θεραπεία του καρκίνου θα δοθεί μέσα από την ανοσοθεραπεία, υποστηρίζουν επιστήμονες

Η ανοσοθεραπεία έχει ανοίξει μία νέα εποχή στην θεραπεία του καρκίνου. Σήμερα ενδείκνυται για το μελάνωμα και τον καρκίνο του πνεύμονα, ενώ η έρευνα για την εφαρμογή της και σε άλλες μορφές καρκίνου συνεχίζεται και  σήμερα στο ΝΗΙ (Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας) των ΗΠΑ υπάρχουν τουλάχιστον 2.000 πρωτόκολλα ανοσοθεραπείας που θα εφαρμοστούν τα επόμενα χρόνια.

Πρόκειται για μια θεραπευτική μέθοδο που χρησιμοποιεί το ανοσολογικό σύστημα κατά ορισμένων ασθενειών όπως ο καρκίνος και γίνεται είτε με τη διέγερση του ανοσολογικού συστήματος, ώστε να επιτεθεί στα καρκινικά κύτταρα, είτε με την χορήγηση παραγόντων που ενισχύουν την ανοσιακή απάντηση. Την αισιοδοξία τους ότι η λύση στη θεραπεία του καρκίνου θα δοθεί μέσα από την ανοσοθεραπεία, ότι στα επόμενα 10 χρόνια θα αλλάξει ριζικά η επιδημιολογία του καρκίνου παγκοσμίως και ότι χάρη στη ανοσοθεραπεία, ο καρκίνος θα καταστεί ένα ακόμη χρόνιο νόσημα, εξέφρασαν, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στο περιθώριο τους 34ου Βορειοελλαδικού Ιατρικού Συνεδρίου, ο αναπληρωτής καθηγητής ανοσολογίας στο Université Pierre et Marie Curie των Παρισίων,   ανοσογενετιστής, Ιωάννης Θεοδώρου και η ομότιμη καθηγήτρια Παθολογίας – Ανοσολογίας του ΑΠΘ, Παναγιώτα Μπούρα.

Η ανοσοθεραπεία θα αλλάξει ριζικά την επιδημιολογία του καρκίνου παγκοσμίως

Η κ. Μπούρα χαρακτήρισε την ανοσοθεραπεία ως ένα Big Bang αναφέροντας ότι η στορία ξεκίνησε περί τις αρχές του 2001-2002  ενώ μετά από το 2010 έγινε η μεγάλη έκρηξη. “Έχουν “θεραπευτεί” ασθενείς, ή έχουν μπει σε παρατεταμένες υφέσεις, σε υφέσεις χωρίς ταλαιπωρία του ασθενή, δηλαδή ελεύθερες νόσου. Διάβαζα σήμερα για μία ομάδα ασθενών η οποία έχει ξεπεράσει τα δέκα χρόνια απόλυτης ύφεσης για μελάνωμα. Μιλάμε για πολύ παρατεταμένη  ύφεση και για μεγάλες περιόδους εκτός νόσου. Έχουν μπει στη διαδικασία της ανοσοθεραπείας και άλλα νοσήματα  τα οποία είναι τα χειρότερα κακοήθη. Έχει μπει ο καρκίνος του πνεύμονα, που είναι από τους κακοθέστερους καρκίνους, έχει μπει ο καρκίνος του νεφρού και τελευταία του πεπτικού συστήματος. Πιστεύω ότι την τρέχουσα περίοδο στα επόμενα δέκα χρόνια θα έχει αλλάξει ριζικά η επιδημιολογία της νόσου παγκοσμίως. Περνάμε σε μία άλλη περίοδο. Περνάμε όμως και σε μία περίοδο όπου πιστεύω  ότι η λύση στη θεραπεία του καρκίνου θα έρθει από την ανοσολογία. Είναι η περίοδος πια όπου οι ανοσοθεραπείες θα μπούνε στην πρώτη γραμμή και θα υπάρξει υποβοήθηση από αλλά ίσως κλασικά φάρμακα ή και την ακτινοβολία” επισήμανε η κ. Μπούρα.

 Διλήμματα στην εφαρμογή ανοσοθεραπείας

 Η ανοσοθεραπεία, όπως ανέφερε ο κ. Θεοδώρου, χρησιμοποιήθηκε αρχικά μετά από την κλασική χημειοθεραπεία. “Μετά το 2013-14  είδαμε ότι η ανοσοθεραπεία σε μερικούς όγκους ίσως να ήταν  πιο αποτελεσματική από την κλασική θεραπεία και αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε ένα δίλημμα: Τι πρέπει να κάνουμε πρώτα; Να κάνουμε πρώτα ανοσοθεραπεία ή πρώτα χημειοθεραπεία; Να κάνουμε και τα δυο; Τι τύπου ανοσοθεραπεία να κάνουμε; Να κάνουμε ανοσοθεραπεία με Αναστολείς Σημείων Ελέγχου (checkpoint inhibitors) που είναι ευρέως διαδεδομένη μετά το 2010; Να κάνουμε  ανοσοθεραπεία με CAR T κύτταρα; (Είναι ένας τρόπος θεραπείας. Σε ένα ανοσολογικό σύστημα, το οποίο είναι κουρασμένο από χημειοθεραπείες, ή από την ηλικία ή οτιδήποτε, μπορούμε να πάρουμε κάποιες πληροφορίες και  κάποια συγκεκριμένα γονίδια από λεμφοκύτταρα Τ που βρίσκονται μέσα στον όγκο. Τα βάζουμε μέσα σε κύτταρα κάποιου άλλου υγιούς δότη για να μπορέσουμε αργότερα να τα εγχύσουμε στον άρρωστο για να έχουμε κάποιο θεραπευτικό αποτέλεσμα ). Ή να κάνουμε εμβολιασμούς  παίρνοντας  κύτταρα από κάποιο δότη ή κάνοντας κατευθείαν ανοσοποίηση του αρρώστους;” αναρωτήθηκε ο κ. Θεοδώρου.

Πώς λειτουργούν τα RNA εμβόλια;

Ο κ. Θεοδώρου επισήμανε ότι τελευταία έχουν αρχίσει να  παρουσιάζονται τα RNA εμβόλια τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως για το μελάνωμα με σχετικά καλά αποτελέσματα. Παράλληλα διευκρίνισε ότι  αυτά τα εμβόλια χορηγούνται σε διαγνωσμένους ασθενείς και βρίσκουν ποια μόρια  παρουσιάζει ο όγκος την επιφάνειά του, τα οποία που μπορούν να αναγνωριστούν από το ανοσολογικό σύστημα. Από τη στιγμή που αναγνωρίζονται από το ανοσολογικό σύστημα  γίνεται προσπάθεια να χρησιμοποιηθούν για να διεγερθεί το ανοσολογικό σύστημα απέναντι σε αυτά είτε κατευθείαν στον ίδιο τον άρρωστο ή περνώντας από τα κύτταρα κάποιο δότη.

Στο μελάνωμα και τον καρκίνο του πνεύμονα τα καλύτερα αποτελέσματα

Τα καλύτερα αποτελέσματα της ανοσοθερασπείας αυτή τη στιγμή είναι στο μελάνωμα και στον καρκίνο του πνεύμονα γιατί είναι όγκοι οι οποίοι μεταβάλλονται πάρα πολύ, ανέφερε ο κ. Θεδώρου. “Αυτοί οι δύο είναι οι βασικοί  όγκοι στους οποίους χρησιμοποιούμε την ανοσοθεραπεία, υπάρχουν τα καλύτερα αποτελέσματα και η ανοσοθεραπεία  ενδείκνυται απολύτως. Συνεχίζονται όμως οι έρευνες και για άλλες μορφές καρκίνου. Αυτή τη στιγμή στο NIH υπάρχουν τουλάχιστον 2.000 πρωτόκολλα ανοσοθεραπείας που θα γίνουν τα επόμενα χρόνια. Η δικιά μας μελέτη, η οποία είναι σε βασικό επίπεδο, έχει ως στόχο να βρούμε ποια είναι τα καλύτερα αντιγόνα για να  χρησιμοποιηθούν για εμβολιασμούς. Αυτή τη στιγμή το κύριο ενδιαφέρον μου είναι στον καρκίνο του παγκρέατος όπου δεν υπάρχει θεραπεία, ή οι θεραπείες είναι πολύ κακές και με πολύ κακή πρόγνωση. Ταυτόχρονα δουλεύουμε στους όγκους των ανοσοκατασταλμένων. Όταν χορηγούμε ανοσοκαταστολή σε έναν άρρωστο οι πιθανότητες να εμφανίζει όγκο είναι πολύ μεγαλύτερες. Ψάχνουμε να βρούμε τι είδους νεοαντιγόνα παρουσιάζουν αυτοί οι όγκοι για να τα αξιοποιήσουμε. Προς το παρόν παίρνουμε τον όγκο ψάχνουμε μέσα στον όγκο να δούμε ποια γονίδια έχουν αλλάξει. Αυτά τα γονίδια, τα οποία έχουν αλλάξει μέσα στον όγκο αλλά που είναι φυσιολογικά στο φυσιολογικό ιστό, για μας είναι πολύ καλοί στόχοι. Από αυτούς τους στόχους θα διαλέξουμε εκείνους που παρουσιάζονται από το ανοσολογικό σύστημα στην επιφάνεια των δενδριτικών κυττάρων και αυτά θα τα πάρουμε αργότερα για να κάνουμε ή εμβολιασμούς ή για να βρούμε το γονίδιο του υποδοχέα των λεμφοκυττάρων Τ τα οποία που κάνουν την επίθεση στον όγκο” πρόσθεσε ο κ. Θεοδώρου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αγιορείτικοι ταραμοκεφτέδες του Πατέρα Επιφάνιου – Νοστιμιές νηστίσιμες

Η περίοδος της Σαρακοστής είναι μοναδική ευκαιρία για αποτοξίνωση του οργανισμού μας και μπορούμε να διανθίσουμε την κουζίνα μας με νοστιμιές. Η μοναστηριακή κουζίνα μας δίνει λύσεις αφού η φαντασία των μοναχών σε συνδυασμό με αγνά υλικά τους βοηθά να δημιουργούν πιάτα υγιεινά που χαρίζουν ενδυνάμωση στον οργανισμό τους, ώστε να μπορούν να αντέξουν τις μεγάλες περιόδους νηστείας.

Σίσσυ Νίκα
Γράφει η Σίσσυ Νίκα – Επικοινωνιολόγος – Δημοσιογράφος Γαστρονομίας και Πολιτισμού

Ο πολυγραφότατος Πατέρας Επιφάνιος, ο περίφημος Αγιορείτης μοναχός που εκτός από αρχιμάγειρας είναι και οινοποιός και τα κρασιά του να διακρίνονται στους πλέον έγκριτους διαγωνισμούς μας «χαρίζει» τη συνταγή του για τους ταραμοκεφτέδες.

Απίθανες συνταγές του μπορείτε να βρείτε στο βιβλίο του,  «Μαγειρική του Αγίου Όρους» που έχει μεταφραστεί σε πολλές άλλωστε γλώσσες.

Με τον Πατέρα Επιφάνιο η φιλία μας κρατά χρόνια … και κάθε φορά που τον συναντώ «πετάω» από τη χαρά.

Η συνταγή δική σας ….

Αγιορείτικοι ταραμοκεφτέδες του Πατέρα Επιφάνιου 1

Αγιορείτικοι Ταραμοκεφτέδες του Πατέρα Επιφάνιου

Υλικά

500 γρ. ταραμά λευκό

1 κιλό μυρώνια ψιλοκομμένα

1 κιλό καυκαλήθρες ψιλοκομμένες

Μισό ματσάκι δυόσμο ψιλοκομμένο

1 κ.σ. φρέσκια ρίγανη

Μισό κ.σ. κορν φλάουρ

4 κρεμμυδάκια φρέσκα,  ψιλοκομμένα

1 πράσο μόνο το λευκό μέρος,  ψιλοκομμένο

10 κ.σ. αλεύρι

Ελαιόλαδο εκλεκτό

Φρεσκοτριμμένα πιπέρια

Για το φινίρισμα

Φυλλαράκια αρωματικών

Αγιορείτικοι ταραμοκεφτέδες του Πατέρα Επιφάνιου 1

Τρόπος Παρασκευής

Σε τηγάνι με ελαιόλαδο σοτάρουμε τα κρεμμυδάκια, το πράσο και μόλις «μαραθούν» τα βγάζουμε σε πιάτο.

Σε ένα μεγάλο μπολ βάζουμε όλα τα αρωματικά χόρτα και τα ανακατεύουμε.  Προσθέτουμε και τα  πράσα με τα κρεμμυδάκια που έχουμε σοτάρει  και το φρεσκοτριμμένο πιπέρι.

Κοσκινίζουμε το αλεύρι με το μπέικιν και το κορν φλάουρ και τα προσθέτουμε στο μείγμα και τέλος προσθέτουμε τον ταραμά που έχουμε χτυπήσει λίγο με το σύρμα.

Αγιορείτικοι ταραμοκεφτέδες του Πατέρα Επιφάνιου 3
Ο πατέρας Επιφάνιος με την δημοσιογράφο του emvolos.gr Σίσσυ Νίκα

Κρατάμε και λίγο χτυπημένο ταραμά για να το βάλουμε σαν βάση να σταθούν οι ταραμοκεφτέδες μόλις τους σερβίρουμε.

Ζυμώνουμε καλά μέχρι να ομογενοποιηθεί το μείγμα και σκεπάζουμε το μπολ με διαφάνεια.

Το βάζουμε στο ψυγείο για 2 ώρες.

Το βγάζουμε το αφήνουμε για 20 λεπτά σε θερμοκρασία δωματίου και ζυμώνουμε τους ταραμοκεφτέδες.

Βρέχοντας τα χέρια μας με ούζο πλάθουμε τους ταραμοκεφτέδες  στο σχήμα που θέλουμε.

Τους αλευρώνουμε και τους τηγανίζουμε σε καυτό ελαιόλαδο.

Τους τηγανίζουμε και από τις δύο πλευρές  γυρίζοντάς τους με λαβίδα.

Τους αραδιάζουμε σε πιατέλα που έχουμε στρώσει απορροφητικό χαρτί.

Σερβίρουμε σε πιάτα βάζοντας σαν βάση λίγο ταραμά , πάνω τους ταραμοκεφτέδες και στρώνουμε και λίγα φυλλαράκια αν θέλουμε.

Moναστηριακή χταποδόσπουπα – Γεύση μοναδική … της Σαρακοστής

Moναστηριακή χταποδόσπουπα

Μια γευστική δημιουργία που «γράφει» δυνατά … και συχνά ανακαλείται στην γευστική μου μνήμη.

Σίσσυ Νίκα
Γράφει η Σίσσυ Νίκα – Επικοινωνιολόγος – Δημοσιογράφος Γαστρονομίας και Πολιτισμού

Η αγαπημένη μας φίλη Νανά Γκαμπούρα, πολυβραβευμένη chef  έχει μελετήσει πολλά χρόνια τη μοναστηριακή κουζίνα αφού μαθήτευσε πολλά χρόνια δίπλα στον Πατέρα Επιφάνιο αλλά και πολλές χαρισματικές μοναχές της Μακεδονίας.

Η χταποδόσουπα με φάβα και λαχανικά που φτιάχνει περίτεχνα κάθε φορά που μου την ετοιμάζει με ενθουσιάζει… γιατί έχει άρωμα, χρώμα και φρεσκάδα της θάλασσας και της γης.

Παρόλο που η συνταγή της είναι μυστικό επτασφράγιστο την «εξομολογείται» στους διαδικτυακούς φίλους του Έμβολου σε όλο τον κόσμο…

Moναστηριακή χταποδόσπουπα 1

Μοναστηριακή Χταποδόσουπα με φάβα και λαχανικά

Από την πολυβραβευμένη Νανά Γκαμπούρα executive chef εστιατόριο « Η κουζίνα της μαμάς Άννας» Σέρβια Κοζάνης

Υλικά

1 χταπόδι  2 κιλά  και πάνω

2 φύλλα δάφνης

3 καρότα, κομμένα σε κύβους

2 πατάτες, κομμένες σε κύβους

2 φρέσκα κρεμμυδάκια, ψιλοκομμένα

Αλάτι θαλασσινό

500 γρ. φάβα Φενεού

1 κρεμμύδι ξερό καθαρισμένο ολόκληρο

Ελαιόλαδο εκλεκτό

Φρεσκοτριμμένα πιπέρια

Τρόπος Παρασκευής

Η πολυβραβευμένη chef με τις γευστικές δημιουργίες από το βιβλίο Μαγειρική του Αγίου Όρους του Πατέρα Επιφάνιου
Η πολυβραβευμένη chef με τις γευστικές δημιουργίες από το βιβλίο “Μαγειρική του Αγίου Όρους” του Πατέρα Επιφάνιου

Σε μεγάλη κατσαρόλα βάζουμε  το χταπόδι σε νερό με ένα φύλλο δάφνης που κοχλάζει.

Το σιγοβράζουμε για 2 ώρες και αφού βράσει κρατάμε το ζωμό του και αφήνουμε το χταπόδι να κρυώσει.  Με κοφτερό μαχαιράκι  ψιλοκόβουμε το χταπόδι και το αφήνουμε στην άκρη.

Παράλληλα σε κατσαρόλο βράζουμε για 2 ώρες τη φάβα με το κρεμμύδι.

Την πολτοποιούμε στο μπλέντερ και προσθέτουμε λίγο ελαιόλαδο, αλάτι, φρεσκοτριμμένο πιπέρι.

Στην κατσαρόλα βάζουμε το 2 λίτρα από το ζωμό του χταποδιού και την φάβα και ανακατεύοντας καλά την αφήνουμε να σιγοβράσει  για λίγο και έτσι δημιουργούμε τη βάση της σούπας μας.

Σε κατσαρόλα βράζουμε σε νερό με ένα φύλλο δάφνης τα κυβάκια της πατάτας και του καρότου.

Σε κάθε πιάτο βάζουμε ένα τσέρκι ή φορμάκι με τα λαχανικά από πάνω βάζουμε τα κομμάτια του χταποδιού και το φρέσκο κρεμμυδάκι και γύρω ρίχνουμε το ζωμό της σούπας.

Βγάζουμε το τσέρκι και σερβίρουμε πασπαλίζοντας με φρεσκοτριμμένο πιπέρι.

Φράουλες χωρίς φυτοφάρμακα, με τη βοήθεια… μανιταριών, από τις πλαγιές του Βερτίσκου

Καθαρή, «δίκαιη» και βουνίσια φράουλα, καλλιεργεί εδώ και λίγους μήνες ένας νέος αγρότης στις πλαγιές του Βερτίσκου, δίνοντας τη δική του απάντηση στα πρόσφατα δημοσιεύματα που εμφανίζουν τις φράουλες ως τα πιο επιβαρυμένα με φυτοφάρμακα φρούτα.

Ο Γιώργος Τσέλιος ξεκίνησε την καλλιέργεια φράουλας το καλοκαίρι του 2017, σε τρία στρέμματα, στον ορεινό Βερτίσκο (800 μέτρα υψόμετρο), χωρίς τη χρήση φυτοφαρμάκων ή άλλων βιολογικών σκευασμάτων καταπολέμησης ασθενειών.

Φράουλες 3

«Όλα τα σκευάσματα επηρεάζουν τις ουσίες της φράουλας που είναι ωφέλιμες για τον οργανισμό μας. Επιπλέον, το έδαφος που έχω φυτέψει δεν είχε καλλιεργηθεί για τουλάχιστον 80 χρόνια, είναι ξεκούραστο και έχει αναπτυχθεί η τοπική βλάστηση βελανιδιάς, κρανιάς, γαύρου και φράξου, από την οποία προέρχονται και τα μοναδικά επιπλέον προϊόντα λίπανσης αυτής της καλλιέργειας, το πλούσιο φυλλόχωμα και το πριονίδι» εξηγεί στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο 30χρονος αγρότης.

Φράουλες 2

«Άλλωστε», όπως συμπληρώνει, «τα εδάφη του Βερτίσκου ευνoούν αυτή την καλλιέργεια, όπως και όλων των κόκκινων φρούτων, καθώς είναι πολύ πλούσια σε σίδηρο, το ιχνοστοιχείο δηλαδή που είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη της φράουλας».

Όσο για τον έλεγχο των ασθενειών, αυτός γίνεται με το χέρι: τα ασθενή φύλλα καθώς και οι καρποί, απομακρύνονται ένα- ένα από τα φυτά για τον περιορισμό εξάπλωσής τους.

Φράουλες 5

«Ως παραγωγός, είμαι πολέμιος της χρήσης φυτοφαρμάκων. Αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο η συγκαλλιέργεια μανιταριών με τα φυτά της φράουλας, η οποία αν επιτύχει, θα παρέχει άριστη προστασία στην τελευταία, καθότι τα μυκήλια των μανιταριών θα ανταγωνίζονται τους υπόλοιπους μύκητες που προκαλούν τις ασθένειες και δεν θα τους αφήνουν περιθώρια εξάπλωσης» λέει στο ΑΠΕ/ΜΠΕ ο κ. Τσέλιος, διευκρινίζοντας ότι κάποια από τα συγκεκριμένα μανιτάρια θα είναι βρώσιμα και ήδη έχει παρατηρήσει ότι «τρώνε» τις νεκρές ρίζες των φυτών.

Φράουλες 4

Πιστός στις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης, έχει δημιουργήσει αναβαθμίδες για να συγκρατεί το βρόχινο νερό και να κρατάει την υγρασία στα εδάφη, ενώ σκέφτεται να καλλιεργήσει ακόμη και βρύα που θα χρησιμεύουν ως «μαξιλάρι» κάτω από τα φυτά για να μην χτυπάνε οι φράουλες στο χώμα!

Φράουλες 6Ο κ. Τσέλιος παρήγαγε πέρυσι 300 κιλά φράουλας, ενώ φέτος αναμένει καλύτερη καρποφορία  από τα περίπου 9.000 φυτά του. Πέρυσι, προχώρησε μάλιστα και σε μεταποίηση, φτιάχνοντας μαρμελάδα φράουλα με καστανή ζάχαρη και χωρίς καμία πηκτική ουσία.

«Δεν έκανα διαλογή για τη μαρμελάδα, γιατί είχα παντού την ίδια ποιότητα αλλά φέτος, ευελπιστώ να καταφέρω να διαθέσω όλη την παραγωγή μου, χωρίς να προχωρήσω σε μεταποίηση» αναφέρει στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Τσέλιος, ο οποίος ήδη διαθέτει τα προϊόντα του σε επιλεγμένα καταστήματα, κυρίως συνεργατικά εγχειρήματα. Τα κουπάκια με τις φρέσκες φράουλές του θα βρίσκονται από τον Μάιο στον καταναλωτικό παραγωγικό συνεταιρισμό «Το Κουκούλι», στη Θεσσαλονίκη.

ΣΗΜ.: Επισυνάπτονται φωτογραφίες που παραχώρησε ο κ. Τσέλιος

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Καβάλα: Η ιστορία των Οχυρών της Γραμμής Μεταξά και η γερμανική εισβολή στην ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη

Ξημερώματα 6ης Απριλίου 1941. Οι Γερμανοί επιχειρούν να εισβάλουν στην Ελλάδα θεωρώντας σχεδόν ότι πρόκειται για μια επίθεση χωρίς δυσκολίες. Τα γεγονότα όμως θα τους διαψεύσουν από πολύ νωρίς. Βρίσκουν απέναντι τους μαχητές των οχυρών της Γραμμής Μεταξά. Οι Έλληνες στρατιώτες ετοιμάζονται να γράψουν μια ακόμα λαμπρή σελίδα ηρωϊσμού και ανδρείας. 

Την Κυριακή 7 Απριλίου το Δ’ Σώμα Στρατού με δυο εκδηλώσεις θα εορτάσει την 76η Επέτειο της Μάχης των Οχυρών αποτίνοντας ελάχιστο φόρο τιμής στους αγωνιστές των οχυρών στο Νυμφαίο (Κομοτηνή) και τον Εχίνο (Ξάνθη) που έδωσαν τη ζωή τους και κράτησαν αντίσταση μέχρι τέλους, μη θέλοντας να παραδώσουν την πατρίδα στα γερμανικά στρατεύματα.

 

Στο προσκλητήριο των νεκρών, μετά την επιμνημόσυνη δέηση, οι μνήμες θα ανατρέξουν πίσω, στο ιστορικό παρελθόν που κάθε χρόνο ζωντανεύει, θυμίζοντας σε όλους όχι μόνο στις δύσκολες μέρες της γερμανικής κατοχής στην ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη, αλλά κυρίως την αντίσταση που επέδειξαν οι Έλληνες στρατιώτες μέσα από τα στρατηγικής σημασίας οχυρά κατά μήκος της Γραμμής Μεταξά.

ΟΧΥΡΑ1

«Τον Απρίλιο του 1941, η είδηση πως οι Γερμανοί κατέλαβαν την κοιλάδα του Αξιού και προελαύνουν για τη Θεσσαλονίκη, “τρόμαξε” τις πολιτικές και στρατιωτικές αρχές της Καβάλας. Έβλεπαν ότι δεν θα μπορούσαν να φύγουν  δια ξηράς, αν και οι εντολές από την κυβέρνηση και το αρχηγείο στρατού, ήταν να παραμείνουν στις θέσεις τους», εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο ιστορικός ερευνητής Κώστας Παπακοσμάς.

Η μεγάλη λεηλασία

Έχοντας μελετήσει σε βάθος την ιστορία της περιοχής ο κ. Παπακοσμάς υπογραμμίζει ότι οι δημόσιοι λειτουργοί και αξιωματούχοι που εργάζονταν στην Καβάλα εκείνο τον καιρό «αγνόησαν το όποιο καθήκον είχαν απέναντι στο αξίωμα που κατείχαν και κυρίως απέναντι στους κατοίκους. Ο φόβος της αιχμαλωσίας (αν και οι Γερμανοί δεν κράτησαν αιχμαλώτους για πολύ καιρό ούτε έστειλαν Έλληνες αξιωματικούς σε στρατόπεδα συγκέντρωσης) έκανε τους ανθρώπους αυτούς να το βάλουν στα πόδια. Οι μαρτυρίες λένε ότι οι ιθύνοντες της φυγής αυτής επινόησαν ένα κόλπο για την αναχώρηση τους ώστε να μην γίνουν αντιληπτοί από τους πολίτες. Σκηνοθέτησαν αντιαεροπορικό συναγερμό, οι σειρήνες στην πόλη ήχησαν και ο κόσμος κλείσθηκε στα καταφύγια. Την ίδια ώρα αυτοί επιβιβάσθηκαν σε πλοιάριο και βγήκαν από το λιμάνι όπου στα ανοιχτά ήταν ένα ατμόπλοιο στο οποίο επιβιβάσθηκαν με προορισμό αρχικά τη Θάσο και στη συνέχεια τη Λήμνο. Όταν ο κόσμος διαπίστωσε τι είχε συμβεί ξέσπασε οργή. Στην πόλη υπήρχαν αρκετές στρατιωτικές αποθήκες όπου φυλάσσονταν μεγάλες ποσότητες τροφίμων ικανές να θρέψουν επί μακρόν τον πληθυσμό. Οι πολίτες εξουδετέρωσαν τις ισχνές φρουρές και εισέβαλαν στις αποθήκες. Ο καθένας προσπαθούσε να πάρει ότι μπορούσε. Λογικό ήταν να γίνει λεηλασία. Τα τρόφιμα σκορπίζονταν και οι πολίτες μάλωναν και ποδοπατούνταν».

Ο αείμνηστος καπνεργάτης και συνδικαλιστής, Γεώργιος Πέγιος, στο βιβλίο του «Από την ιστορία του Συνδικαλιστικού Κινήματος της Καβάλας (1922-1953)» περιγράφει γλαφυρά τις στιγμές εκείνες που στις διηγήσεις των Καβαλιωτών τα επόμενα χρόνια ονομάσθηκε «γιάμα». Ο Γεώργιος Πέγιος αναφέρει ότι υπήρχε και μια νεκρή καπνεργάτρια, η οποία ποδοπατήθηκε από το πλήθος, που προσπαθούσε να πάρει τρόφιμα από τις αποθήκες.

ΟΧΥΡΑ2

Η παρουσία των Γερμανών στην Καβάλα

Ο κ. Παπακοσμάς εξιστορώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ τα θλιβερά εκείνα γεγονότα της γερμανικής εισβολής σημειώνει: «Η συχωρεμένη η γιαγιά μου έλεγε για την αγωνία των κατοίκων να μεταφέρουν στα σπίτια τους αλεύρι, λάδι, ζυμαρικά ακόμα και σαπούνι. Οι Καβαλιώτες γνώριζαν ότι μαζί με τους Γερμανούς θα έρχονταν και οι Βούλγαροι κι αυτό τους τρόμαζε. Γνώριζαν την πείνα που είχε αφανίσει χιλιάδες συμπολίτες τους στη δεύτερη βουλγαρική κατοχή 1916-1918, κι αν δεν το είδαν οι ίδιοι, μια και ήταν οι περισσότεροι πρόσφυγες στην πόλη τους το περιέγραφαν οι ντόπιοι με τα πιο μελανά χρώματα. Για αυτό λοιπόν προσπαθούσαν να εξασφαλίσουν κάποια αποθέματα τροφίμων».

«Μέχρι τον θάνατό τους πολλοί Καβαλιώτες», τονίζει με έμφαση, «περιέγραφαν τα χρόνια της κατοχής και ειδικά το μεγάλο βασανιστήριο της πείνας και της αγωνιώδους προσπάθειας για αναζήτηση τροφής».

ΟΧΥΡΑ5

Από την περιοχή του Περιγιαλίου, ανατολικά της πόλης, άρχισαν το πρωί της 10ης Απριλίου 1941 να μπαίνουν στην πόλη της Καβάλας τα πρώτα τμήματα εμπροσθοφυλακής των Γερμανών. Κλεισμένοι στα σπίτια οι Καβαλιώτες από τα παράθυρα παρακολουθούσαν τα άρματα, τα οχήματα μεταφοράς προσωπικού και τις μοτοσικλέτες που με τάξη προχωρούσαν στους λιθόστρωτους δρόμους. «Το καλοκαίρι του 1941», σημειώνει ο κ. Παπακοσμάς, «οι Γερμανοί δημιούργησαν στην πόλη μια μικρή βάση υδροπλάνων. Παλιοί Καβαλιώτες σε διηγήσεις τους υποστήριζαν ότι οι Γερμανοί δεν ήταν ιδιαίτερα αυστηροί με τους Έλληνες, αντίθετα προσπαθούσαν να δώσουν σε αυτούς το περίσσευμα της τροφής τους σε μια εποχή που η βουλγαρική κατοχή και πείνα καταπίεζε αφάνταστα τους προγόνους τους».

Στα οχυρά γράφτηκε μια λαμπρή πολεμική ιστορία

Η γερμανική επίθεση εναντίον της Ελλάδας εκδηλώθηκε στις 05:15 το πρωί της 6ης Απριλίου 1941, νωρίτερα δηλαδή από την 06:00 που αναφερόταν στη γερμανική διακοίνωση που επιδόθηκε στον πρωθυπουργό Αλέξανδρο Κορυζή από τον Γερμανό πρεσβευτή πρίγκιπα Έρμπαχ. Η υλική υπεροχή των Γερμανών, σύμφωνα με στοιχεία του Γενικού Επιτελείου Στρατού (Διεύθυνση Ιστορίας Στρατού), «αντισταθμιζόταν» από την ελληνική οχύρωση, το υψηλότατο ηθικό των Ελλήνων στρατιωτών και την υποτίμηση των παραγόντων αυτών από τους Γερμανούς. Οι μάχες εξελίχθηκαν από ανατολικά προς δυτικά. Στη Θράκη οι δυνάμεις των ταξιαρχιών Έβρου και Νέστου συμπτύχθηκαν με αποτέλεσμα τα οχυρά Νυμφαία και Εχίνος να περικυκλωθούν, ήδη από τις πρώτες ώρες της 6ης Απριλίου. Παρά τον σφοδρό βομβαρδισμό πυροβολικού και αεροπορίας και τις αλλεπάλληλες επιθέσεις του πεζικού, τα οχυρά άντεξαν όλη την ημέρα και ανάγκασαν τους Γερμανούς να τα παρακάμψουν και να κινηθούν νοτιότερα. Δυτικότερα, στο οροπέδιο του Κάτω Νευροκοπίου, η επίθεση της 72ης γερμανικής Μεραρχίας επικεντρώθηκε κυρίου στα δυτικά της τοποθεσίας, όπου υπήρχαν οι κύριες οδεύσεις που οδηγούσαν προς Δράμα και Σέρρες. Την περιοχή υπεράσπιζαν οι δυνάμεις του Συγκροτήματος Καραντάγ της XIV Μεραρχίας και η VII Μεραρχία. Το κύριο βάρος της επίθεσης από τέσσερα γερμανικά τάγματα δέχτηκαν τα οχυρά Λίσσε, Πυραμιδοειδές (που ήλεγχαν την οδό προς Δράμα) και Περιθώρι, Μαλιάγκα (που ήλεγχαν την οδό προς Κάτω Βροντού – Σέρρες). Οι γερμανικές δυνάμεις πεζικού υποστηρίζονταν από πυροβόλα εφόδου και πυροβολικό, αλλά δεν είχαν αεροπορική κάλυψη. Όλες οι κατά μέτωπο επιθέσεις των Γερμανών και οι προσπάθειες διείσδυσης αποκρούστηκαν από τα πυρά των οχυρών και του ελληνικού πυροβολικού.

Η κατασκευή των οχυρών

Οι περιοχές της Μακεδονίας – Θράκης μετά την κατάληψή τους από τον ελληνικό στρατό την περίοδο των Βαλκανικών πολέμων αλλά και της έλευσης των προσφύγων το 1922 βρίσκονταν σε άθλια κατάσταση από έργα υποδομής. Οι μετακινήσεις πληθυσμών είχαν δημιουργήσει μια ρευστή πληθυσμιακή κατάσταση, ενώ η πολιτική αστάθεια και η οικονομική δυσπραγία του κράτους δεν έδωσαν την ευκαιρία για την κατασκευή έστω στοιχειωδών υποδομών. Άρα, μέσα στο σχεδιασμό των οχυρώσεων έπρεπε να προβλεφθεί και η στοιχειώδης επικοινωνία των οχυρών με οδικούς άξονες, επικοινωνίες και σημεία αποθήκευσης – μεταφοράς. Τα προβλήματα αυτά έπρεπε να επιλυθούν παράλληλα με την κατασκευή των έργων.

ΟΧΥΡΑ3

Η κατασκευή της οχυρώσεως των συνόρων προέκυψε αμέσως μετά τη λήξη των Βαλκανικών πολέμων. Ο σχεδιασμός τους πέρασε από διάφορα στάδια που επηρεάζονταν από τις διάφορες πολιτικές εξελίξεις και τη διάθεση οικονομικών πόρων, την απόφαση όμως και την πραγμάτωση έλαβε και ολοκλήρωσε η κυβέρνηση Μεταξά. Ήταν έργο στρατιωτικών επιτροπών κατά τον σχεδιασμό, αλλά και η επίβλεψη της προόδου των έργων γινόταν από στρατιωτικές υπηρεσίες. Μία παράμετρος των έργων ήταν η συμμετοχή ελληνικών εταιρειών – βιομηχανιών, καθώς και του τεχνικού κόσμου της εποχής για την επίλυση προβλημάτων που προέκυψαν από την ιδιαιτερότητα του πρωτόγνωρου για τα ελληνικά δεδομένα έργου. Πολλές φορές λύσεις έπρεπε να δοθούν από την ντόπια βιομηχανία με την κατασκευή υλικών των, οποίων η προμήθεια, λόγω της διεθνούς κατάστασης, δεν μπορούσε να γίνει από το εξωτερικό. Όλα τα έργα, υπόγεια και υπέργεια, κατασκευάστηκαν με τα χέρια, δεν υπήρχαν ειδικά μηχανήματα άρα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί ειδικευμένο προσωπικό, εργάτες ορυχείων άλλων ειδικοτήτων, που μεταφέρθηκαν από άλλες περιοχές της Ελλάδας. Με την έναρξη των γερμανικών επιθέσεων τα έργα αποπεράτωσης των οχυρών δεν είχαν τελειώσει και υπήρχαν ελλείψεις σε αρκετά υλικά όπως και σε οπλισμό ή προσωπικό που τα είχε απορροφήσει το Αλβανικό μέτωπο. Ο πυλώνας της ελληνικής άμυνας στην ελληνοβουλγαρική μεθόριο ήταν η γραμμή των οχυρών που πλαισιώνονταν και από δευτερευούσης σημασίας αμυντικά έργα. Ο σχεδιασμός και η κατασκευή αυτών των έργων έδινε σαφές αμυντικό πλεονέκτημα στους Έλληνες υπερασπιστές τους. Όμως λόγω των απαιτήσεων του ελληνοϊταλικού πολέμου μέχρι και τον Μάρτιο του 1941 πολλοί στρατιώτες και πολεμικό υλικό που βρίσκονταν στα οχυρά μεταφέρθηκαν στην Αλβανία. Το αποτέλεσμα ήταν τα περισσότερα από αυτά την παραμονή της γερμανικής εισβολής να μην είναι πλήρως επανδρωμένα και να έχουν ελλείψεις σε πυροβόλα και πολυβόλα. Επίσης υπήρχε μεγάλη έλλειψη αντιαεροπορικών πυροβόλων και αυτό σε συνδυασμό με την αδυναμία της ελληνικής και της βρετανικής αεροπορίας στην Ελλάδα να καλύψουν από αέρος τα οχυρά σήμαινε ότι αυτά ήταν ιδιαίτερα ευάλωτα στην εχθρική αεροπορία. Το ότι τα οχυρά άντεξαν τους αλλεπάλληλους βομβαρδισμούς της Luftwaffe οφείλεται στην εξαιρετική κατασκευή τους.

Οχυρά από ελληνικά χέρια

Ελληνικά χέρια, ελληνικά λεφτά, ελληνική διευθυντική οργάνωση κι ελληνική τεχνογνωσία, κατασκεύασαν (πριν από πολλές δεκαετίες) ένα μέγιστο τεχνικό έργο: Την οχύρωση των βορείων συνόρων της χώρας, κατασκευασμένη απ’ τον Ελληνικό Στρατό κι απ’ τους Έλληνες μηχανικούς.

Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Μηχανικού του ΓΕΣ, στη συνοριακή γραμμή Ελλάδας – Βουλγαρίας, κατασκευάσθηκαν συνολικά 21 οχυρά. Το καθένα τους ήταν ένα περίκλειστο έργο ικανό να αμυνθεί προς κάθε κατεύθυνση, με επιφανειακά έργα βολής και με ποικίλα άλλα υπόγεια έργα εγκαταστάσεων υποστήριξης (διοικητήριο, θάλαμοι, διαβιβάσεις, μαγειρεία, αποθήκες κάθε είδους, δεξαμενές, νοσοκομείο, συστήματα αερισμού και φωτισμού, αποχετεύσεις κλπ.). Ανάμεσα σε κάθε οχυρό προς τα γειτονικά του και προς τη μεθόριο, είχαν κατασκευαστεί έργα εκστρατείας και θέσεις μάχης για την επιβράδυνση του εχθρού, μαζί με ισχυρά αντιαρματικά κωλύματα, οδικό δίκτυο κλπ.

ΟΧΥΡΑ4

Συνοπτική παρουσίαση του έργου των οχυρών (1937-1940)

Δαπάνη 1,5 δισεκατομμύριο δραχμές. Μήκος υπογείων στοών 24.000 μ. Μήκος υπογείων καταφυγίων 13.000 μ. Υπόγειες και επιφανειακές εκσκαφές 900.000 κυβ. μ. Τσιμέντο 66.000 τόνοι. Σκυροδέματα 180.000 κυβ. μ. Σιδηροπλισμός 12.000 τόνοι. Σωλήνες αερισμού 17.000 μ. Σωλήνες ύδρευσης 75.000 μ. Σωλήνες αποχέτευσης 24.000 μ. Κάθε σύγκριση με μεγάλα τεχνικά έργα, κάνει τον θαυμασμό μας να μεγαλώνει για το επίτευγμα εκείνο – ιδίως αν ληφθεί υπόψη η διασπορά του έργου σε δυσπροσπέλαστα βουνά, οι δυσμενέστατες καιρικές συνθήκες (και το κράτος δυσάρεστων πολιτικών συνθηκών). Κι όμως, το δημόσιο αυτό έργο πραγματοποιήθηκε φτηνά, σωστά και γρήγορα! «Τι είχαν παραπάνω εκείνοι οι παππούδες μας, οι πρόγονοί μας, που δεν το έχουμε εμείς; Είχαν ψυχή, είχαν μπέσα, είχαν αγάπη για την πατρίδα πίστευαν σε ιδανικά και αξίες», σημειώνει με έμφαση ο Κώστας Παπακοσμάς και συνεχίζει, «το έργο της κατασκευής των οχυρών  αποδείχθηκε μεγαλειώδες και το παραδέχθηκαν ακόμα και οι εχθροί μας. Αν εξαιρέσουμε τα δύο άκρα της Γραμμής των οχυρών (το μεθοριακό Μπέλες και τον Εχίνο/Νυμφαία μετά την εκκένωση της Δυτικής Θράκης), οι Γερμανοί δεν παραβίασαν πουθενά το φράγμα της οχυρωμένης Γραμμής Μπέλες – Νέστος. Ούτε οι βομβαρδισμοί του πολυάριθμου γερμανικού πυροβολικού, ούτε οι βολές με όπλα ευθυτενούς τροχιάς κατάφεραν τίποτα το ουσιώδες. Κι οι φρουρές των οχυρών αυτών μπόρεσαν κατ’ επανάληψη να βγουν στην επιφάνεια, και να εκκαθαρίσουν τα γερμανικά τμήματα που είχαν «επικαθήσει» στον χώρο τους. Όταν μετά την συνθηκολόγηση, ο υποστράτηγος Schneider (επικεφαλής γερμανικής επιτροπής μελέτης της οχύρωσης) θα περπατήσει επί έναν μήνα τη Γραμμή Μεταξά, θα γράψει ότι τα οχυρά αυτά είχαν επιτύχει το βέλτιστον σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη ανάλογη οχυρωματική Γραμμή στην Ευρώπη».

*Επισυνάπτονται φωτογραφίες που παραχωρήθηκαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ από τον Κώστα Παπακοσμά (προσωπικό αρχείο).

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Άρωμα γυναίκας σε όλα τα ευρωπαϊκά αξιώματα; Ακόμη και στην ηγεσία του ΝΑΤΟ; Και όμως!

Άρωμα γυναίκας σε όλα τα ευρωπαϊκά αξιώματα; Ακόμη και στην ηγεσία του ΝΑΤΟ; Και όμως! Για πρώτη φορά στην ιστορία, γυναίκες διεκδικούν με μεγάλες πιθανότητες να γίνουν τα “αφεντικά” στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, σε καποιες Ευρωομάδες, ακόμη και στο ΝΑΤΟ…

Για παράδειγμα: Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Λιθουανίας, Ντάλια Γκριμπαουσκάιτε, είναι διεθνώς αναγνωρισμένη, δυναμική, επι 10 χρόνια Προεδρος και η δεύτερη θητεία της λήγει τον Μάιο του 2019. Όπως λένε ευρωπαϊκές πηγές στο ΑΠΕ – ΜΠΕ «η Ντάλια μπορεί να είναι η τέλεια διάδοχος του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ».

Η Δανέζα Επίτροπος Κοινωνικών Υποθέσεων, Μαργκρετ Βέσταγκερ, είναι επίσης ένα από τα φαβορί για τη διαδοχή του Ζαν Κλοντ Γιούνκερ με δεδομένο ότι το αναμενόμενο αποτέλεσμα των ευρωεκλογών θα καθιστά δύσκολη τη συναινετική εκλογή των κορυφαίων υποψηφίων των δύο μεγάλων κομμάτων – του ΕΛΚ και των Σοσιαλιστών. Διπλωματικές πηγές στις Βρυξέλλες τονίζουν στη ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι την Βέσταγκερ φαίνεται να στηρίζει και ο Πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν. Η Δανέζα επίτροπος ήταν επίσης αντιπρόεδρος της κυβέρνησης στην Κοπεγχάγη – και επομένως εκπληρώνει ένα σημαντικό κριτήριο επιλογής για το αξίωμα του επικεφαλής της Κομισιόν.

Aπό τα ποσοστά που θα αποσπάσουν τα κόμματα στις ευρωεκλογες, θα κριθεί και ποιοι ή ποια θα είναι Πρόεδρος στο νέο ευρωκοινοβούλιο. Το σίγουρο είναι ότι το κεντροδεξιό ΕΛΚ και οι Σοσιαλιστες δεν θα συγκεντρώνουν, όπως μέχρι τώρα, την απόλυτη πλειοψηφία και άρα θα χρειαστεί και η ψήφος και άλλων πολιτικών ομάδων για την εκλογή του Προέδρου. Και εδώ μια γυναίκα μπορεί να αποτελεσει το συγκολλητικό ιστό: Οι Πράσινοι θα μπορούσαν να ζητήσουν να αναλάβει την προεδρία του ΕΚ η ηγέτις τους Σκα Κέλερ. Αλλά και για συμβολικους λογους (Brexit) η Ιρλανδία θα μπορούσε να έχει μια υποψήφια για την προεδρία του ΕΚ: την σημερινή πρώτη Αντιπρόεδρο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Μαϊρίντ Μακ Γκίνες. Η Ιρλανδή πολιτικός πιστεύει ότι οι γυναίκες προσφέρουν πολλά στην πολιτική: «Ίσως οι γυναίκες φέρνουν διαφορετική οπτική στον διάλογο. Αν τα ζητήματα είναι πιο κοινωνικά ή σε σχέση με την οικογενειακή ζωή ή σε σχέση με την ισορροπία στην επαγγελματική ζωή, η πλειοψηφία όσων συμμετέχουν σε αυτά είναι γυναίκες», λέει η Μακ Γκίνες.

Δυο γυναίκες και για την ΕΚΤ;

Αλλά και για την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δυο γυναίκες θα μπορούσαν να διαδεχθούν τον Μάριο Ντράγκι, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ ΜΠΕ: Η Σιλβι Γκουλάρ, η Γαλλίδα φιλελεύθερη, η οποία διετέλεσε Υπουργός Άμυνας υπό τον Μακρόν και είναι σήμερα αντιπρόεδρος της Τράπεζας της Γαλλίας. Αλλά και η οικονομολόγος Κλόντια Μπουχ που είναι τώρα αντιπρόεδρος της Γερμανικης Bundesbank. Στο “παιχνίδι” της διαδοχής Ντράγκι δεν αποκλείεται να παίξει και η Ισπανίδα Υπουργός Οικονομίας, Νάντια Καλβίνιο, η οποία διετέλεσε γενική διευθύντρια αρμόδια για τον προϋπολογισμό στην Κομισιόν.

«Η Νάντια Καλβίνιο είναι φυσικά άνθρωπος των Βρυξελλών, έχει υπάρξει σε κορυφαίες θέσεις εδώ στις Βρυξέλλες και ξέρει πώς δουλεύει η μηχανή. Ξέρει πολύ καλά τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό και γνωρίζει πώς δουλεύουν οι Βρυξέλλες», είχε δηλώσει ο διευθυντής του Bruegel, Γκούντραμ Βολφ.

Η Ευρώπη έχει ήδη μια Υπουργό Εξωτερικών – ακόμα κι αν δεν μπορουμε να την ονομάσουμε έτσι: την Φεντερίκα Μογκερίνι. Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ – ΜΠΕ διάδοχος της Μογκερίνι μπορεί να είναι η σοσιαλδημοκράτισσα πρώην πρωθυπουργός της Δανίας Χέλε Θόρνιγκ Σάιντ ή η Προεδρος της Εσθονίας Κερστι Κάλιουλαϊντ με θητεία που ξεκίνησε στις 10 Οκτωβρίου 2016. Είναι η πρώτη γυναίκα Πρόεδρος της Εσθονίας από τότε που η χώρα κήρυξε την ανεξαρτησία της το 1918, καθώς και η νεότερη κάτοχος της θέσης, με ηλικία 46 ετών.

Υπάρχει ακόμη και η Γερμανίδα κορυφαία υποψήφιος του SPD στις ευρωεκλογές και υπουργός Δικαιοσύνης, Καταρίνα Μπάρλει, που θεωρείται το ανερχόμενο αστέρι των Γερμανων Σοσιαλδημοκρατών. Μια Γερμανίδα μπορεί επίσης να γίνει αργότερα Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ. Και αναφερόμαστε στην Υπουργό Άμυνας, Ούρσουλα φόν Λέγεν, το όνομα της οποίας παίζει πολύ γερά στις Βρυξέλλες για τη διαδοχή του Πολ Ρασμουσεν σε έναν χρόνο.

 Η «Τζόκερ» Κριστίν

Και τέλος υπάρχει η «Τζόκερ» , η γυναίκα που, λόγω της εμπειρίας της στο Δ.Ν.Τ , θα μπορούσε να είναι με σιγουριά η συναινετική υποψήφια για πολλές ηγετικές θέσεις στη νέα Ευρώπη, στην περίπτωση που οι συσχετισμοί δυσκολεύουν τα πράγματα. Γαλλίδα, Ρεπουμπλικανή, δικηγόρος, πρώην Υπουργός Οικονομικών, επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στην Ουάσιγκτον για οκτώ χρόνια και με το ψευδώνυμο «η Αμερικάνα», η Λαγκάρντ θα μπορούσε άνετα να θεωρηθεί φαβορί για τη διαδοχή Γιούνκερ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή – αλλά και του Ντράγκι στην ΕΚΤ.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ