Αρχική Blog Σελίδα 14059

Οι μισοί ασθενείς που παίρνουν στατίνες, δεν έχουν επαρκώς “υγιή” επίπεδα χοληστερίνης μετά από δύο χρόνια, σύμφωνα με βρετανική έρευνα

Οι μισοί ασθενείς που παίρνουν στατίνες, την ευρύτερα συνταγογραφούμενη διεθνώς κατηγορία φαρμάκων για τη μείωση της χοληστερίνης, αποτυγχάνουν να φθάσουν σε επαρκώς μειωμένα και «υγιή» επίπεδα χοληστερίνης μετά από θεραπεία δύο ετών, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα.

Η νέα μελέτη, που επιβεβαιώνει ανάλογα ευρήματα προηγούμενων ερευνών, σύμφωνα με τους επιστήμονες, δείχνει την ανάγκη για μια πιο εξατομικευμένη θεραπεία, προσαρμοσμένη στις ανάγκες και στο «προφίλ» κάθε ασθενούς, προκειμένου να πέσει αρκετά η αυξημένη χοληστερίνη, που ενέχει αυξημένους κινδύνους για έμφραγμα και εγκεφαλικό.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Στέφεν Γουένγκ του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ, που έκαναν τη σχετική παρουσίαση στο ιατρικό περιοδικό «Heart» (Καρδιά), ανέλυσαν στοιχεία για 165.411 ασθενείς με μέση ηλικία 62 ετών, των οποίων το επίπεδο χοληστερίνης είχε μετρηθεί κατά περιόδους τόσο πριν όσο και μετά τη χορήγηση των στατινών.

Μια μείωση των επιπέδων της «κακής» χοληστερίνης (LDL) σε ποσοστό μικρότερο του 40% μετά από τη λήψη των στατινών για δύο χρόνια, θεωρήθηκε ανεπαρκής και μη υγιής, κάτι που ίσχυε για τους μισούς ασθενείς (το 51%). Οι συγκεκριμένοι ασθενείς, που είχαν αποτύχει να μειώσουν τα επίπεδα της LDL περισσότερο από 40% μετά από δύο χρόνια θεραπείας με στατίνες, είχαν 22% μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσουν καρδιαγγειακή νόσο μέσα στα επόμενα έξι χρόνια, σε σχέση με όσους είχαν ανταποκριθεί καλύτερα στις στατίνες.

Κάθε μείωση της «κακής» χοληστερίνης κατά μία μονάδα σχετιζόταν κατά μέσο όρο με 6% μικρότερο κίνδυνο εγκεφαλικού για όσους δεν είχαν καταφέρει να ρίξουν τη χοληστερίνη τους πάνω από 40% μέσα στη διετία. Αντίθετα, όσοι την είχαν μειώσει πάνω από 40%, είχαν κατά μέσο όρο 13% μικρότερο κίνδυνο γενικά για καρδιαγγειακή νόσο, κάτι που, κατά τους ερευνητές, δείχνει τα οφέλη για την υγεία, αν η χοληστερίνη -χάρη στις στατίνες- υποχωρήσει περισσότερο από 40% σε σχέση με τα επίπεδα της πριν την έναρξη της θεραπείας.

Αρκετοί παράγοντες μπορούν να εξηγούν γιατί δεν ανταποκρίνονται όλοι οι άνθρωποι εξίσου καλά στις στατίνες: οι διαφορές στο γενετικό υπόβαθρο και η μη αυστηρή τήρηση της θεραπείας είναι δύο βασικές αιτίες.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

https://heart.bmj.com/content/early/2019/03/30/heartjnl-2018-314253

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ένας αστεροειδής μεγέθους μεγάλης πολυκατοικίας θα περάσει ανάμεσα στη Γη και στη Σελήνη σήμερα

Ένας αστεροειδής με το μέγεθος ενός πολυώροφου κτιρίου θα περάσει σήμερα στο μισό της απόστασης ανάμεσα στη Γη και στη Σελήνη, αλλά χωρίς να αποτελεί οποιονδήποτε κίνδυνο, σύμφωνα με την Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASΑ).

Όμως ο εν λόγω αστεροειδής “2019 GC6”, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της τροχιάς του, μπορεί να αποτελέσει κίνδυνο στο μέλλον, καθώς δεν αποκλείεται τελείως μια διασταύρωση του με τη Γη.

Ο διαστημικός βράχος ανακαλύφθηκε στις 9 Απριλίου από το τηλεσκόπιο Catalina Sky Survey της Αριζόνα και η διάμετρος του μπορεί να φθάνει τα 30 μέτρα.

Θα περάσει ξανά κοντά από τη Γη το 2034, το 2041 και το 2048, ενώ οι επιστήμονες του Εργαστήριου Αεριώθησης (JPL) της NASA έχουν κατατάξει τον αστεροειδή στους δυνητικά επικίνδυνους για τον πλανήτη μας μέσα στα επόμενα 100 χρόνια, σύμφωνα με τη βρετανική «Ιντιπέντεντ».

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Παράλειψη πρωινού και καθυστερημένο δείπνο είναι συνδυασμός που σκοτώνει μετά από έμφραγμα, σύμφωνα με βραζιλιάνικη έρευνα

Οι άνθρωποι που τείνουν να παραλείπουν το πρωινό και να τρώνε βραδινό λίγο πριν κοιμηθούν, παρουσιάζουν χειρότερη πρόγνωση μετά από ένα έμφραγμα, σύμφωνα με νέα έρευνα που διεξήχθη στη Βραζιλία, την πρώτη που μελέτησε αυτές τις διατροφικές συνήθειες σε ασθενείς που είχαν υποστεί έμφραγμα.

Η νέα μελέτη, που παρουσιάστηκε στο περιοδικό προληπτικής καρδιολογίας «European Journal of Preventive Cardiology» της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας, δείχνει ότι οι άνθρωποι που έχουν υποστεί καρδιακό επεισόδιο και υιοθετούν αυτές τις δύο διατροφικές συνήθειες, είναι τέσσερις με πέντε φορές πιθανότερο να πεθάνουν πρόωρα, να πάθουν και άλλο έμφραγμα ή να εμφανίσουν στηθάγχη (πόνο στο στήθος) μέσα στις επόμενες 30 μέρες μετά την έξοδό τους από το νοσοκομείο.

Στην έρευνα, με επικεφαλής τον δρα Μάρκος Μινικούτσι από το Πανεπιστήμιο του Σαν Πάολο, συμμετείχαν 113 ασθενείς με μέση ηλικία 60 ετών. Όλοι είχαν νοσηλευτεί σε μονάδα εντατικής θεραπείας, διότι είχαν υποστεί σοβαρό οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου. Οι συμμετέχοντες ρωτήθηκαν σχετικά με τις διατροφικές τους συνήθειες. Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι η ανάρρωση ήταν δυσκολότερη για τους ασθενείς που παρέλειπαν το πρωινό και έτρωγαν για βράδυ προτού κοιμηθούν.

Ο Μινικούτσι προτείνει ότι το πρωινό πρέπει να περιλαμβάνει γαλακτοκομικά με χαμηλά ή καθόλου λιπαρά, υδατάνθρακες από δημητριακά ολικής άλεσης και φρούτα, ενώ για το βραδινό είναι ανάγκη να έχουν μεσολαβήσει τουλάχιστον δυο ώρες μεταξύ της κατανάλωσής του και του ύπνου.

Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι οι ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες συνδέονται με άλλες επιβλαβείς συμπεριφορές, όπως το κάπνισμα και τα χαμηλά επίπεδα φυσικής άσκησης. Επομένως, σύμφωνα με τους ερευνητές, εφόσον οι δύο συγκεκριμένες διατροφικές συνήθειες (παράλειψη πρωινού και καθυστερημένο δείπνο) έχουν τόσο αρνητικές επιδράσεις, είναι αναμενόμενο ότι, αν συνοδεύονται και από άλλες επιβλαβείς συμπεριφορές, τα αποτελέσματα θα είναι ακόμη χειρότερα.

«Οι άνθρωποι που εργάζονται έως αργά, είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς στο να τρώνε δείπνο πολύ καθυστερημένα και το πρωί να μην πεινάνε», ανέφερε ο δρ Μινικούτσι.

Επίσης, τόνισε ότι ορισμένοι ασθενείς που έχουν πάθει έμφραγμα, χρησιμοποιούν τις στατίνες (φάρμακα για τη μείωση της χοληστερίνης στο αίμα) ως αντιστάθμισμα της ακατάλληλης διατροφικής συμπεριφοράς τους. Όμως, με βάση τα παραπάνω ευρήματα, υπογράμμισε ότι «οι στατίνες πρέπει να χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό με την καλή διατροφή και όχι ως υποκατάστατο της».

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πορτογαλία: Στους 29 νεκρούς αυξήθηκε ο απολογισμός του τροχαίου στη Μαδέρα

Τουλάχιστον 29 γερμανοί πολίτες —11 άνδρες και 18 γυναίκες— σκοτώθηκαν χθες Τετάρτη όταν το λεωφορείο στο οποίο επέβαιναν ανατράπηκε στο νησί Μαδέρα της Πορτογαλίας, όπου παραθέριζαν, σύμφωνα με νεότερο απολογισμό που δόθηκε στη δημοσιότητα αφού μια γυναίκα που είχε διακομιστεί σε νοσοκομείο της Φουντσάλ υπέκυψε.

Από τους 28 τραυματίες που διακομίστηκαν στο νοσοκομείο, «μία γυναίκα, αλλοδαπή» υπέκυψε στα τραύματά της, ανακοίνωσε ο γιατρός Πέντρου Φρέιτας κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου. Άλλοι τρεις χρειάστηκε να υποβληθούν σε χειρουργικές επεμβάσεις.

Στο λεωφορείο επέβαιναν 55 τουρίστες, ένας ξεναγός και ο οδηγός όταν σημειώθηκε το τραγικό συμβάν, στην κοινότητα Σάντα Κρουζ, ανατολικά της Φουντσάλ, της πρωτεύουσας του αρχιπελάγους.

Ο πρόεδρος της Πορτογαλίας Μαρσέλου Χεμπέλου ντε Σόουζα ανακοίνωσε, πριν γίνει γνωστό ότι ο απολογισμός έγινε ακόμη πιο βαρύς, πως όλα τα θύματα είχαν γερμανική υπηκοότητα.

«Εκφράζω την οδύνη και την αλληλεγγύη όλων των Πορτογάλων σε αυτή την τραγική στιγμή και πάνω απ’ όλα συλλυπητήρια στους οικείους των θυμάτων, που, κατά την ενημέρωση που μου έγινε, είχαν όλα γερμανική υπηκότητα», είπε ο αρχηγός του Κράτους στην κάμερα της πορτογαλικής δημόσιας τηλεόρασης RTP. Ο πρόεδρος επρόκειτο να μεταβεί στον τόπο του δυστυχήματος.

Το υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας ανέφερε νωρίτερα μέσω Twitter πως «κάποια από τα θύματα» ήταν Γερμανοί.

Το λευκό λεωφορείο βγήκε από τον δρόμο, ανατράπηκε και κατέληξε πεσμένο στο πλάι πάνω σε ένα οίκημα στην πλαγιά ενός λόφου.

Σύμφωνα με τον Ζουζέ Τζίας, επικεφαλής της Πολιτικής Προστασίας, τα θύματα ήταν 40 ως 50 ετών κατά μέσον όρο.

Το δυστύχημα έγινε στις 18:30 τοπική ώρα (20:30 ώρα Ελλάδας) κοντά στο χωριό Κανίσο ντε Μπάισο, προάστιο της Σάντα Κρουζ, σύμφωνα με τον Φιλίπε Σόουζα, τον κοινοτάρχη.

«Μαθαίνουμε φρικτά νέα από τη Μαδέρα», ανέφερε μέσω Twitter ο γερμανός κυβερνητικός εκπρόσωπος. «Εκφράζουμε την πιο βαθιά μας θλίψη για όλους όσοι έχασαν τη ζωή τους στο δυστύχημα του λεωφορείου και οι σκέψεις μας βρίσκονται στους τραυματίες», συμπλήρωσε.

Η τοπική κυβέρνηση στη Μαδέρα κήρυξε τριήμερο πένθος.

Άγνωστα τα αίτια

Ο πρωθυπουργός της Πορτογαλίας Αντόνιο Κόστα ανέφερε ότι επικοινώνησε με την καγκελάριο Άγγελα Μέρκελ για να της εκφράσει τα συλλυπητήριά του.

«Με βαθιά θλίψη ενημερώθηκα για το τραγικό δυστύχημα στη Μαδέρα», ανέφερε ο αρχηγός της σοσιαλιστικής κυβέρνησης μέσω Twitter. «Εξ ονόματος της πορτογαλικής κυβέρνησης, εκφράζω τα πιο ειλικρινή συλλυπητήρια σε όλες τις οικογένειες» που θρηνούν θύματα ή αγωνιούν για τραυματισμένα μέλη τους, πρόσθεσε. «Μου δόθηκε η δυνατότητα να εκφράσω τη λύπη μου στην καγκελάριο Άγγελα Μέρκελ αυτή τη δύσκολη ώρα», κατέληξε.

Δεν είναι γνωστοί ακόμη οι λόγοι που ο οδηγός του λεωφορείου έχασε τον έλεγχο, με αποτέλεσμα το όχημα να βγει από τον δρόμο και να πέσει κάνοντας «βαρελάκια» ώσπου κατέληξε διαλυμένο πάνω στο σπίτι. Σύμφωνα με τις αρχές, είναι «πρόωρο» να γίνουν εκτιμήσεις για τα αίτια της τραγωδίας, πάντως σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της τοπικής αυτοδιοίκησης Πέντρου Καλάντου το λεωφορείο είχε αποκτηθεί πριν από πέντε χρόνια και «όλα πήγαιναν καλά» στη χρήση του μέχρι χθες.

Οι δικαστικές αρχές διενεργούν έρευνα για το δυστύχημα, ενημέρωσε το πρακτορείο ειδήσεων LUSA η εισαγγελία στη Μαδέρα. Ιατροδικαστικοί μετέβησαν επιτόπου από την πρωτεύουσα για να βοηθήσουν στις νεκροψίες-νεκροτομές.

Γνωστή με προσωνύμια όπως το «νησί των λουλουδιών» ή το «μαργαριτάρι του Ατλαντικού», η Μαδέρα των περίπου 270.000 κατοίκων φιλοξενεί κάθε χρόνο εκατοντάδες χιλιάδες ξένους τουρίστες, για τους οποίους τα ηφαιστειακά τοπία και το ήπιο κλίμα αποτελούν μαγνήτη.

Το αρχιπέλαγος απέχει περίπου 500 χιλιόμετρα από τις ακτές του Μαρόκου. Τα δύο μεγαλύτερα νησιά του, η Μαδέρα και το Πόρτου Σάντου, υποδέχθηκαν το 2017 πάνω από 1,3 εκατ. ξένους επισκέπτες, κυρίως Βρετανούς (28,6%) και Γερμανούς (27,6%), σύμφωνα με στοιχεία του οργανισμού τουρισμού της Μαδέρας. Η τουριστική κίνηση κορυφώνεται το καλοκαίρι, ωστόσο και τη Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα των Καθολικών προσελκύει πολλούς επισκέπτες.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Βόρεια Κορέα: Ο Κιμ Γιονγκ Ουν επέβλεψε δοκιμή νέου τακτικού κατευθυνόμενου όπλου (KCNA)

Ο ηγέτης της Βόρειας Κορέας Κιμ Γιονγκ Ουν επέβλεψε τη δοκιμή τακτικού, κατευθυνόμενου όπλου νέου τύπου χθες Τετάρτη, μετέδωσε το επίσημο πρακτορείο ειδήσεων της χώρας KCNA.

Το KCNA δεν έδωσε λεπτομέρειες για το είδος του όπλου, όμως το ότι χρησιμοποίησε τον όρο «τακτικό» υπονοεί ότι δοκιμάστηκε οπλικό σύστημα με μικρό δραστικό βεληνεκές, όχι κάποιος διηπειρωτικός βαλλιστικός πύραυλος που θα μπορούσε να θεωρηθεί απειλή για τις ηπειρωτικές ΗΠΑ.

Πάντως, η ίδια πηγή ανέφερε πως ο πύραυλος που εκτοξεύθηκε έχει «ιδιαίτερη μέθοδο κατευθυνόμενης πτήσης» και «ισχυρή γόμωση».

Αυτή είναι η πρώτη δοκιμή οπλικού συστήματος στην οποία προχώρησε η Βόρεια Κορέα μετά τη δεύτερη σύνοδο κορυφής με τις ΗΠΑ στο Ανόι του Βιετνάμ τον Φεβρουάριο, η οποία τερματίστηκε πρόωρα, χωρίς να υπάρξει οποιαδήποτε συμφωνία ανάμεσα στον Κιμ και τον αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αλλαγή καθεστώτος για την τροφοδότηση της Ευρώπης το 2050- Της Ειρήνης Αιμονιώτη.

Με την υιοθέτηση μιας αγρο-οικολογικής γεωργίας που βασίζεται στην απομάκρυνση των χημικών, μείωση της εντατικής γεωργίας, αύξηση των βοσκοτόπων και εκτατική κτηνοτροφία, η Ευρώπη θα καταφέρει να ταΐσει τα 530 εκατομμύρια κατοίκων της το 2050 .

Ειρήνη Αιμονιώτη
Γράφει η συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Ειρήνη Αιμονιώτη

Αυτό είναι το συμπέρασμα ,μιας μελέτης που δημοσιεύθηκε στο IDDRI, Ινστιτούτο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και Διεθνών Σχέσεων, στις 16 Απριλίου 2019. Το έγγραφο τονίζει την  θρέψη  περισσότερων ανθρώπων, και τη μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου στο 40%.

Επιστροφή από 10% έως 50%

Συγκεκριμένα, η μελέτη προβλέπει μείωση κατά 10% έως 50% των σημερινών μέσων καλλιεργειών σε όλες τις καλλιέργειες. Το μοντέλο που αναπτύχθηκε από το Iddri επιχειρεί να συνδυάσει τους περιορισμούς  του κλίματος, τα ζητήματα παραγωγής γεωργικών προϊόντων και γεωργικών προϊόντων διατροφής και τις διεθνείς συστάσεις για τη δημόσια υγεία.

Η μελέτη αναγνωρίζει ότι η ευρωπαϊκή γεωργία βελτίωσε την αποτελεσματικότητά της όσον αφορά τα αέρια του θερμοκηπίου: – 20% μεταξύ 1990 και 2015. Θεωρεί επίσης ότι το σύστημα, βασιζόμενο σε μαζική χρήση χημικών εισροών (φυτά και λιπάσματα) είναι “μη βιώσιμο”, ιδιαίτερα ενόψει της “ανησυχητικής” διάβρωσης της βιοποικιλότητας.

Αλλαγή της διατροφής

Στην ευρωπαϊκή γεωργία πρέπει  να επιτευχθούν οι στόχοι που θέτουν οι διεθνείς διαπραγματεύσεις για το κλίμα, ενώ ο αποπροσανατολισμός της τρέχουσας διατροφής των ανθρώπων συμβάλλουν στην ανάπτυξη πολλών ασθενειών (παχυσαρκία, διαβήτης, καρδιαγγειακά νοσήματα … ), υπογραμμίζει το έγγραφο.

“Εάν παράγετε πολλά στην Ευρώπη, τρώτε πάρα πολύ σε σχέση με τις διατροφικές συστάσεις της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια των Τροφίμων και της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας”, προσθέτει.

“Χωρίς χημικές εισροές”

«Η μετάβαση σε μια γεωργία χωρίς χημικά που περιλαμβάνει ένα σημαντικό τμήμα των εκτεταμένων μόνιμων βοσκοτόπων και άλλες αγρο-οικολογικές υποδομές (φράκτες, δέντρα ..) επιτρέπει την ανάκτηση της βιοποικιλότητας, την ποιότητα των φυσικών πόρων, και χαμηλότερες εκπομπές» προσθέτει η μελέτη.

Η μείωση της εντατικής καλλιέργειας θα επικεντρωθεί σε οικογένειες σιτηρών, που θα επιτρέψουν στην Ευρώπη να «σταματήσει να εισάγει περισσότερους από 40 εκατομμύρια τόνους σόγιας» επομένως θα μειωθεί η αποψίλωση, ειδικά στη Νότια Αμερική.

Αλλά τι γίνεται με το εισόδημα των αγροτών;

Παρά τη μείωση των αποδόσεων, η αγρο-οικολογική Ευρώπη θα απελευθερώσει πλεόνασμα αχρησιμοποίητης παραγωγής που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για εξαγωγές χάρη στην ποιότητά της (20% στην παραγωγή γάλακτος) και στον οίνο, σύμφωνα με τη μελέτη.

Ωστόσο, οι δύο επικεφαλής αυτής της μελέτης, οι Xavier Poux και Pierre-Marie Aubert, παραδέχονται ότι δεν έχουν μελετήσει ακόμα την οικονομική βιωσιμότητα του συστήματος για τους αγρότες και τις συνέπειες για τη βιωσιμότητά τους.

Από όνειρο… εφιάλτης – Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας

Αντιμέτωποι με την πληρωμή περισσότερων φόρων θα βρεθούν όσοι φορολογούμενοι αγόρασαν καινούργιο ή μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και πιαστούν στην τσιμπίδα των τεκμηρίων διαβίωσης.

Δημήτρης Χριστούλιας
Γράφει ο συνεργάτης τουΈμβολος δημοσιογράφος Δημήτρης Χριστούλιας

Η αγορά ενός αυτοκινήτου από όνειρο έχει μετατραπεί… σε εφιάλτη για όσους φορολογούμενους δεν μπορούν να την δικαιολογήσουν τη δαπάνη για την αγορά ενός αυτοκινήτου από τα εισοδήματα που έχουν, με αποτέλεσμα ο λογαριασμός των εκκαθαριστικών που θα λάβουν να είναι ιδιαίτερα βαρύς. Κάθε χρόνο μάλιστα αυξάνονται οι φορολογούμενοι που πιάνονται στα «δίχτυα» των τεκμηρίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2018 περίπου 1,9 εκατομμύρια φορολογούμενοι δεν μπόρεσαν να καλύψουν τα τεκμήρια διαβίωσης και φορολογήθηκαν για μεγαλύτερα εισοδήματα ύψους 6,7 δισ. ευρώ, όταν το 2017 οι φορολογούμενοι που πλήρωσαν πρόσθετους φόρους, λόγω τεκμηρίων, ανήλθαν σε 1,8 εκατομμύρια.

Αν μάλιστα εκτός από τα τεκμήρια προστεθεί και φόρο πολυτελούς διαβίωσης η απόκτηση ενός αυτοκινήτου είναι ιδιαίτερα δύσκολη. Μάλιστα τα τεκμήρια για την αγορά αυτοκινήτου και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης έρχονται να προστεθούν στα υπόλοιπα τεκμαρτά εισοδήματα, με αποτέλεσμα χιλιάδες φορολογούμενοι να μην μπορούν να τα καλύψουν από τα εισοδήματα τους τα οποία στην πλειονότητά τους έχουν συρρικνωθεί σημαντικά τα τελευταία 10 χρόνια της οικονομικής κρίσης. Για παράδειγμα εάν ένας φορολογούμενος είναι άγαμος και έχει ένα αυτοκίνητο 1.000 κυβικών εκατοστών και ένα σπίτι 80 τ.μ. τα τεκμήρια που θα πρέπει να καλύψει ανέρχονται σε 10.200 ευρώ.

Αναλυτικότερα 3.000 ευρώ είναι το τεκμαρτό εισόδημα για έναν άγαμο, 4.000 ευρώ το τεκμήριο για την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου 1.000 κυβικών και 3.200 ευρώ είναι το τεκμήριο ενός σπιτιού 80 τ.μ. Τα υψηλά τεκμήρια για την αγορά αυτοκινήτου αποτελούν έναν από τους βασικούς λόγους που χιλιάδες φορολογούμενοι ακινητοποιούν τα αυτοκίνητά τους παραδίδοντας τις πινακίδες τους στις εφορίες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από το 2009 έως το 2018, δηλαδή τα χρόνια της βαθιάς ύφεσης κατέθεσαν πινακίδες περισσότεροι 1,6 εκατομμύρια φορολογούμενοι, με αρκετούς να αναγκάζονται να το κάνουν επειδή πλέον δεν μπορούν να καλύψουν τα τεκμήρια διαβίωσης. Το μεγαλύτερο πρόβλημα ωστόσο το αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού, άνω των 2.000, οι οποίοι επιβαρύνονται με φόρο πολυτελούς διαβίωσης την στιγμή μάλιστα που η πώληση τέτοιων αυτοκινήτων είναι ιδιαίτερα δύσκολη, με αποτέλεσμα να καταθέτουν πινακίδες στις εφορίες. Αν στα τεκμήρια, στον φόρο πολυτελείας προστεθούν και τα υψηλά τέλη κυκλοφορίας, τότε μπορεί να καταλάβει κάποιος γιατί έχουν περιοριστεί σημαντικά οι πωλήσεις των αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι αν και οι πωλήσεις των αυτοκινήτων ξεπέρασαν πέρυσι μετά από πολλά χρόνια τα 100.000 απέχουν αρκετά από τα 280.000 που είχαν πουληθεί το 2007 ή τα 141.500 το 2010.

Σύμφωνα με φοροτεχνικούς «όσοι θέλουν να αγοράσουν καινούργιο ή μεταχειρισμένο αυτοκίνητο θα πρέπει να πάρουν χαρτί και μολύβι και να υπολογίσουν εάν καλύπτουν τα τεκμήρια, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα κληθούν να πληρώσουν πρόσθετους φόρους».

Ο Γιάννης Καφάτος σχολιάζει την επικαιρότητα

Καφάτος--ειδήσεις

Ο Γιάννης Καφάτος σχολιάζει την επικαιρότητα που μερικές φορές είναι από μόνη της επιθεωρησιακό νούμερο. (και όταν δεν είναι την κάνει!)

Γιάννης Καφάτος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Γιάννης Καφάτος

Από τον Αϊλάν στην Παναγία των Παρισίων

  • Κι αν αφήναμε την Παναγία των Παρισίων έτσι; Όπως την άφησε το πέρασμα της φωτιάς, θα ήταν «αμαρτία»;
  • Σκέψου λίγο την εικόνα: Ένα παγκόσμιο μνημείο ως τη Δευτέρα, ένα θρησκευτικό σύμβολο, πλουμιστό και χλιδάτο, τώρα στέκει μισοπεθαμένο, μουλιασμένο από τους τόνους νερού που έπεσαν για να σβήσουν τη φωτιά, με τη στέγη να χάσκει, το τεράστιο εκκλησιαστικό όργανο να μην έχει ταβάνι για να βγάλει την αντήχηση που χρειάζεται για να δείξει το μεγαλείο του, τους θησαυρούς που κάηκαν, στάχτη και τους θησαυρούς που διασώθηκαν, «πρόσφυγες». Αλλού σε άλλα πομπώδη και μεγαλειώδη κτίρια.
  • Πώς θα σου φαινόταν; Και κυρίως πώς θα φαινόταν σε έναν παριζιάνο, καθολικό;
  • Η αιρετική σκέψη να αφήσουμε έτσι μισογκρεμισμένο και καμένο το μνημείο έχει ένα υπέρ και κάποια – μάλλον περισσότερα – κατά.
  • Αν μείνει έτσι θα θυμίζει πάντα ότι τα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να λαμβάνονται οφείλουν να είναι δρακόντεια, αποτέλεσμα ακριβών συστημάτων. Καλοπληρωμένοι εκπαιδευμένοι φύλακες με όλα τα μέσα στα χέρια τους θα επιτηρούν σε 24ωρη βάση κάθε κομμάτι ιστορίας και δόξας κάθε λαού.
  • Τιμωρία! Αυτό είναι μια αιτιολόγηση να μείνει έτσι το μνημείο. Τιμωρία που θα τη βλέπουν καθημερινά οι ντόπιοι και οι περαστικοί τουρίστες και θα γίνει μάθημα για την πρόληψη.
  • Ο Αϊλάν, το αγοράκι που βρέθηκε πνιγμένο στην ακρογιαλιά είναι ένα ταπεινό σύγχρονο μνημείο, παγκόσμιο σύμβολο της παραφροσύνης του πολέμου, της αδιαφορίας της πλειοψηφίας της κοινής γνώμης και σίγουρα ξεχασμένο από τους χρυσούς μαικήνες που έσπευσαν να δώσουν σχεδόν ένα δισεκατομμύριο ευρώ για την αποκατάσταση της Παναγίας.
  • Πρόσφυγας. Νεκρός. Θησαυρός για τους γονείς του. Βάρος για τους ντόπιους, αν είχε επιζήσει. Μίασμα για κάποιους που δε θα άφηναν τα παιδιά τους να πάνε σχολείο επειδή θα ήθελε κι ο Αϊλάν να πάει. Εφιάλτης, για όσους πονάνε και αισθάνονται ανήμποροι να βοηθήσουν το δράμα των προσφύγων που συρρέουν στα μέρη μας.
  • Ένα δισεκατομμύριο σε τρεις μέρες για πέτρες και καμένα ξύλα, και καμένα κειμήλια. Αδιαφορία για τους «Αϊλάν» που πασχίζουν να ζήσουν καθημερινά και τους γονείς τους.
  • Κάτσε όμως: Είναι σωστό να συμψηφίζουμε; Μπορείς να μετρήσεις σε μια ζυγαριά την ιστορία, την μνήμη ενός λαού, το συμβολισμό με έναν νεκρό πρόσφυγα ή με κάποιες χιλιάδες ζωντανών; Και μάλιστα προσφύγων που μιλάνε μια γλώσσα που ούτε κατά διάνοια δεν μπορείς να καταλάβεις και μια κουλτούρα εντελώς άγνωστη και εκ βάθρων διαφορετική με ό,τι έχουμε μάθει να καταλαβαίνουμε;
  • Ναι χωρίς παρελθόν δεν μπορείς να προχωρήσεις στο μέλλον!
  • Ναι, αλλά μέλλον δεν είναι τα παιδιά; Όλα τα παιδιά, όποια γλώσσα κι αν μιλάνε, όποια θρησκεία τους κληροδοτούν οι γονείς τους. Αυτά δεν είναι το μέλλον;
  • Πέτρες και ξύλα και κειμήλια και σύμβολα ή παιδιά;
  • Υπάρχει ζυγαριά να ζυγίσει αυτά τα δύο νοήματα;
  • Και οι μαικήνες; Γιατί πονάνε για τις πέτρες και όχι για τα παιδιά;
  • Μη νομίζεις ότι έχω απάντηση. Δεν ξέρω καν πόσο βλάσφημο είναι αυτό που σκέφτομαι και βάζω στη δική μου «ζυγαριά» αυτά τα δύο «νοήματα».
  • Πιστεύω πάντως ότι «βλασφημία» είναι να πεθαίνουν παιδιά, να πεθαίνουν άνθρωποι και κανείς που μπορεί να διαθέσει έναν πακτωλό χρημάτων για μια χούφτα πέτρες να μην το σκέφτεται.
  • Λαϊκισμός; Είμαι έτοιμος για κάθε αντίρρηση. Μπορεί και να πειστώ!

Γιάννης Καφάτος

Διευκρινίσεις του υπουργείου Οικονομικών για την τροπολογία που αφορά τις εκπρόθεσμες δηλώσεις Ε9

Σχετικά με δημοσιεύματα του τελευταίου 24ώρου, τα οποία αναφέρονται στην πρόσφατη τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών για το Ε9 και μιλούν για «παγίδα για έξτρα ΕΝΦΙΑ» και για «τοκισμένο ΕΝΦΙΑ», το υπουργείο Οικονομικών διευκρινίζει τα εξής:

    «Στο πρόσφατα ψηφισθέν νομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ, ενσωματώθηκε τροπολογία με την οποία:

1) Παρέχεται πλέον ένα ευρύτατο διάστημα στους πολίτες για να υποβάλλουν τις δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9) και με τον τρόπο αυτό αποφεύγονται οι παρερμηνείες ως προς την καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους.

Συγκεκριμένα, ορίζεται ως καταληκτική ημερομηνία για όλες τις δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9) που υποβάλλονται από την 1.1.2019 και εφεξής, η 31 Μαΐου του επομένου έτους από τη σύσταση, απόκτηση ή μεταβολή των περιουσιακών στοιχείων των πολιτών, ενώ μέχρι σήμερα η συγκεκριμένη προθεσμία οριζόταν στις 30 ημέρες από τη σύσταση, απόκτηση ή μεταβολή των περιουσιακών στοιχείων των πολιτών.

2) Δεν επιβάλλεται πρόστιμο για εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9) που θα υποβάλλονται μέχρι και την ανάρτηση των κτηματολογικών στοιχείων στο σύνολο της Ελληνικής επικράτειας, με στόχο οι πολίτες να διορθώσουν την περιουσιακή τους κατάσταση χωρίς την επιβολή προστίμων.

3) Δεν επιβάλλεται πρόστιμο στις δηλώσεις ΕΝΦΙΑ-πράξεις προσδιορισμού φόρου, οι οποίες συντίθενται μηχανογραφικά από τη Φορολογική Διοίκηση.

4) Δεν επιβάλλεται πρόστιμο για εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9) ετών 2010 και επόμενων, που υποβλήθηκαν ή θα υποβληθούν από την 31.12.2014 μέχρι και τη δημοσίευση του ψηφισθέντος νομοσχεδίου.

Όπως γίνεται κατανοητό, η συγκεκριμένη ρύθμιση έγινε με στόχο τη διευκόλυνση των πολιτών. Πέραν των όσων αναφέρονται παραπάνω, ουδεμία άλλη ρύθμιση ή αλλαγή της ισχύουσας νομοθεσίας δεν προβλέπεται».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τα συντηρητικά των τροφίμων βρίσκονται στο στόχαστρο των ελέγχων της Πασχαλινής αγοράς

Τα συντηρητικά στα τρόφιμα που καταναλώνονται ιδιαίτερα την περίοδο της Σαρακοστής και του Πάσχα βρίσκονται, αυτό τον καιρό, στο στόχαστρο των ελέγχων που διενεργεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στην Πασχαλινή αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, από τις αρχές Μαρτίου έχουν ήδη πραγματοποιηθεί 62 δειγματοληψίες, σε όλη την Περιφέρεια, σε συγκεκριμένα είδη τροφίμων που δεν συμπεριλαμβάνονται στη λίστα των ειδών όπου πραγματοποιούνται έλεγχοι σε συνεργασία με τον ΕΦΕΤ.

     “Τέτοιου είδους τρόφιμα είναι τα συσκευασμένα τσουρέκια, οι βαφές αυγών, ορισμένα είδη τουρσιών, αποξηραμένα φρούτα, αρτοποιήματα και είδη ζαχαροπλαστικής, συσκευασμένες και χύμα παρασκευασμένες σαλάτες, όπως ο ταραμάς και η τυροσαλάτα” εξηγεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο  αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κώστας Γιουτίκας. Γνωστοποιεί, παράλληλα, ότι τα δείγματα αποστέλλονται για έλεγχο στη Χημική Υπηρεσία Κεντρικής Μακεδονίας του Γενικού Χημείου του Κράτους καθώς υπεγράφη πρωτόκολλο συνεργασίας, που προβλέπει τη λήψη 170 δειγμάτων διαφόρων κατηγοριών για όλο το έτος.

      “Η συνεργασία της Περιφέρειας με τον ΕΦΕΤ ανανεώθηκε τον περασμένο Ιανουάριο και τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά καθώς αποφεύγονται τα φαινόμενα διπλών ελέγχων και αλληλοεπικαλύψεων και διασφαλίζεται ότι δεν θα υπάρξει καμία απολύτως σπατάλη πόρων, χωρίς έκπτωση στον έλεγχο των προϊόντων και την προστασία των καταναλωτών. Ωστόσο στα προγράμματα των ελέγχων του ΕΦΕΤ δεν υπάρχουν όλα τα προϊόντα κάθε χρόνο γι αυτό και επιλέξαμε να προβούμε και σε δειγματοληψίες σε προϊόντα της Πασχαλινής αγοράς, σε συνεργασία με το Γενικό Χημείο του Κράτους αλλά και σε είδη που ζητούν οι ίδιοι οι παραγωγοί όπως το μέλι και το λάδι” τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Γιουτίκας.

      Υπογραμμίζει, άλλωστε, ότι οι έλεγχοι θα ενταθούν το χρονικό διάστημα από τις 22 Απριλίου ως τις 4 Μαϊου, που κορυφώνεται η κίνηση στην αγορά.

      Μέχρι στιγμής, στη Χημική Υπηρεσία Κεντρικής Μακεδονίας του Γενικού Χημείου του κράτους έχουν σταλεί 43 δείγματα τροφίμων από την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης και 19 από τις υπόλοιπες Περιφερειακές Ενότητες.

       Το καλοκαίρι θα δοθεί έμφαση στους ελέγχους στα ελεύθερα αλκοόλης ποτά, ενώ σε τυριά, σαλάτες χύμα ή συσκευασμένες και αποξηραμένα φρούτα, έλεγχοι και δειγματοληψίες θα γίνονται όλο το χρόνο.

ΑΠΕ-ΜΠΕ