Η μετάλλαξη “Ο” φέρνει σύννεφα και στον τουρισμό – Γράφει ο Χρήστος Παγώνης

Την ώρα που ο τουριστικός κλάδος κάνει ταμείο για την σεζόν που έληξε και όλα έδειχναν ότι τα χειρότερα είναι πίσω μας, η νέα εμφάνιση μετάλλαξης του κορωνοϊού, η παραλλαγή Ο, δημιουργεί νέα δεδομένα. Τη θέση της αισιοδοξίας καταλαμβάνει η ανησυχία κυρίως για  τους χειμερινούς προορισμούς. Αυτό αφορά και την εγχώρια διάθεση καταλυμάτων και εστίασης, αλλά και τα τουριστικά πρακτορεία της χώρας, που βλέπουν τα τεφτέρια των κρατήσεων για ταξίδια στο  εξωτερικό να αρχίζουν την καταγραφή ακυρώσεων.

Χρήστος Παγώνης
Γράφει ο Χρήστος Παγώνης

Ο τελικός λογαριασμός των τουριστικών εσόδων της φετινής χρονιάς θα είναι λίγο πάνω από τα 10 διεσκ. με βάση, όσα ανέφεραν στο περιθώριο της φετινής έκθεσης ΧΕΝΙΑ, το Σαββατοκύριακο που μόλις πέρασε, παράγοντες του κλάδου, Δηλαδή θα κυμανθεί υψηλότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις αλλά χαμηλότερα από τις υπεραισιόδοξες προβλέψεις των 12 δισ. ευρώ, που εκφράστηκαν μετά το καλοκαίρι. Βέβαια όπως ανέφεραν οι ίδιοι παράγοντες η νέα μετάλλαξη και η εξέλιξή της θα είναι «βαρόμετρο» για το φίνις της τουριστικής σεζόν, την περίοδο των εορτών, οπότε και κρίνεται βέβαια ένα μεγάλο ποσοστό των εσόδων τους  για τα μικρά χειμερινά ξενοδοχεία.

Όπως, χαρακτηριστικά, σημειώνουν παράγοντες της αγοράς καταγράφεται, μεν, έντονο ενδιαφέρον για ταξίδια, αλλά αυτό δεν εκφράζεται με ανάλογα ποσοστά κρατήσεων, κι έτσι αναπόφευκτα το «παιχνίδι» θα κριθεί σε πωλήσεις και κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.  Εξαίρεση μέχρι και πριν τα “μαντάτα” με την μετάλλαξη Όμικρον οι βασικοί χειμερινοί προορισμοί, που είναι κοντά στα αστικά κέντρα, με εκτιμώμενες μέσες πληρότητες για τις γιορτές στο 70%.

Στο μεταξύ με βάση όσα ανέφεραν οι ξενοδόχοι της Αθήνας στο πλαίσιο της τελευταίας τακτικής γενικής συνέλευσης της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού «Η αθηναϊκή ξενοδοχία, βρίσκεται μπροστά σε μια νέα πρόκληση καθώς δεν διαφαίνεται θετική πορεία σε κρατήσεις και πληρότητα στους μήνες που ακολουθούν». Όπως είπαν οι καλοί μήνες που προηγήθηκαν ήταν από τον Ιούνιο έως και τον Οκτώβριο 2021 (σημ. πρόκειται για τους μόνους μήνες με θετικό πρόσημο κατά τα δύο χρόνια της πανδημίας covid-19) δεν μπορούν να καλύψουν τα κενά, τις απώλειες αλλά και τις ανάγκες που δημιουργήθηκαν.

Με μια μέση πληρότητα που δεν ξεπερνά το 45% στο 10μηνο 2021 -έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου- και με πλήθος ξενοδοχειακών και μη ξενοδοχειακών κλινών κάθε τύπου να προστίθενται διαρκώς στην προσφορά της χωρίς στρατηγική, χωρίς πλάνο και χωρίς την αντίστοιχη ζήτηση να τις υποστηρίζει, το μέλλον διαφαίνεται δύσκολο ανέφεραν.

Να σημειωθεί ότι  οι μονάδες, που στους χειμερινούς προορισμούς μαζί με τα ενοικιαζόμενα δωμάτια φτάνουν τις 4.000 αντιμετωπίζουν το κίνδυνο εάν δε δουλέψουν και φέτος, λόγω της μετάλλαξης Όμικρον,  να κλείσουν και μια τρίτη σεζόν χωρίς ουσιαστικά έσοδα

Ενεργειακό κόστος

Κι αυτό έρχεται να προστεθεί, όπως, τονίζεται, στο ενεργειακό κόστος που έχει ήδη εκτιναχθεί και από το 25% που αντιπροσώπευε σε σχέση με το συνολικό λειτουργικό κόστος η στο40%.

Στους χειμερινούς, πάντως, προορισμούς εστιάζει το υπουργείο Τουρισμού στην τελική ευθεία της χρονιάς. «Οι χειμερινοί προορισμοί αξίζουν τη φροντίδα και τη στήριξή μας» ανέφερε στην εκπομπή Live news του Mega o υπουργός τουρισμού Βασίλης Κικίλιας το απόγευμα της Πέμπτης.

Σε σχέση με τις φετινές επιδόσεις ο κ. Κικίλας σημείωσε ότι ήδη «έχουμε ξεπεράσει τα 10 δισεκ. και ανεβαίνουμε», χωρίς ωστόσο να θελήσει να κάνει μια πιο συγκεκριμένη πρόβλεψη.

«Υπάρχουν υψηλές πληρότητες και ζήτηση για τους χειμερινούς προορισμούς» σημείωσε και απηύθυνε έκκληση για τήρηση των μέτρων προστασίας και εντατικοποίηση των εμβολιασμών».

Προηγούμενο άρθροΕΛ.ΑΣ: Συμβάντα 24ωρου
Επόμενο άρθροΑΕΑ: Αποτελέσματα ελέγχων για τα μέτρα αποφυγής της διάδοσης του κορωνοϊού