Ένα δόλιο ναυτικό συμβάν – Γράφει ο αντιστράτηγος ε.α. Λάζαρος Σκυλάκης

Αναμενόμενο ήταν το ναυτικό συμβάν, τα ξημερώματα της Παρασκευής, 4 Μαΐου, στα 4,5 ναυτικά μίλια ΝΑ της Λέσβου, όπως και αναμενόμενα είναι και τα επόμενα επεισόδια που θα ζήσουμε από εδώ και πέρα.

Λάζαρος Σκυλάκης
Γράφει ο αντιστράτηγος ε.α. Λάζαρος Σκυλάκης

Η αντίδρασή μας αναιμική, ενώ το ανακοινωθέν του Πολεμικού μας Ναυτικού ομιχλώδες και άτονο. Φανήκαμε για μια ακόμα φορά απροετοίμαστοι. Ο όλος χειρισμός του θέματος δεν χαρακτηρίζεται από νηφαλιότητα, ψυχραιμία και σοβαρότητα. Δυστυχώς είτε δεν έχουμε μελετήσει τους Τούρκους, είτε οι ενέργειές μας κρύβουν κάτι σοβαρότερο. Την τακτική μας υποχώρηση σε κρίσιμες γεωγραφικές περιοχές για τον Ελληνισμό.

            Το  περιστατικό της «επακούμβυσης» (ήπιας σύγκρουσης, σε απλά ελληνικά), της κανονιοφόρου «Αρματολός» με το τουρκικό εμπορικό «Karmate» δεν ήταν τυχαία και δεν ήταν «ναυτικό ατύχημα», όπως υποστηρίζει η ελληνική πλευρά, λόγω του φοβικού συνδρόμου, που την διακατέχει. Η ΕΔΕ που έχει διαταχθεί θα εξάγει κάποια συμπεράσματα, ανάλογα της ΕΔΕ των Ιμίων. Η πραγματικότητα όμως είναι πρόδηλη. Το τουρκικό εμπορικό προσπάθησε να εμβολίσει την ελληνική κανονιοφόρο με καταφανή σκοπό τη βύθισή της, ώστε να δημιουργηθεί μείζον επεισόδιο. Και όλα αυτά εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων.

            Δυστυχώς, υστερούμε στο χειρισμό κρίσεων και στη λήψη αποφάσεων. Είμαστε απροετοίμαστοι να αντιμετωπίσουμε τους Τούρκους στον «υβριδικό» και «μη γραμμικό πόλεμο», που διεξάγουν εδώ και καιρό εναντίον της χώρας μας. Το τουρκικό γενικό επιτελείο έχει σχεδιάσει και επεξεργαστεί πλήθος σεναρίων, τα οποία έχει τη δυνατότητα και τα μέσα να εφαρμόσει κατά της Ελλάδος. Ο εμβολισμός πλοίων, πολεμικών ή εμπορικών, είναι ένα από τα αυτά. Ήδη είναι η δεύτερη φορά που το εφαρμόζει το τελευταίο χρονικό διάστημα, μετά τα Ίμια με το «Γαύδος». Απλώς αναμένει την κατάλληλη ευκαιρία και τις συνθήκες, ώστε να δημιουργηθεί ένα πολύνεκρο συμβάν, με πιθανότατη βύθιση πλοίου, στο οποίο θα εμπλακούν ισχυρές ναυτικές και αεροπορικές δυνάμεις, με τη διεξαγωγή επιχείρησης έρευνας και διάσωσης εντός «αμφιλεγόμενων περιοχών».

            Το προσχεδιασμένο συμβάν, από την Άγκυρα, ήταν πραγματικά περίεργο και έξυπνο, ενώ πιθανόν να ήταν και δοκιμαστικό. Δεν είχε δραματική εξέλιξη λόγω της ενέργειας την τελευταία στιγμή, του κυβερνήτη της κανονιοφόρου για να αποφύγει τη μοιραία σύγκρουση και τη βύθιση. Κάτι ανάλογο συνέβη και με το «Γαύδος». Οι αξιωματικοί μας και των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων δεν έχουν ακόμα αντιληφθεί ότι τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Αρκετοί, πιστεύουν ακόμα στις καλές προθέσεις των γειτόνων μας. Αυτό δυστυχώς δεν υφίσταται πλέον. Η εφαρμογή σαφώς καθορισμένων κανόνων εμπλοκής είναι αναγκαία όσο ποτέ. Δεν υπάρχει χώρος για πειραματισμούς, διότι δεν υπάρχουν αγαθές προθέσεις.

            Απέναντι από τα ελληνικά νησιά και σε όλο το μήκος του Αιγαίου οι Τούρκοι ελλιμενίζουν σε 6 λιμάνια, από την Καλλίπολη μέχρι την Μαρμαρίδα, περισσότερα από 20 ειδικά εμπορικά-κατασκοπευτικά πλοία, τα οποία έχουν σχεδιάσει να τα χρησιμοποιήσουν σε ειδικές αποστολές. Τα πλοία αυτά θα λειτουργήσουν ως «λαγοί» για την πρόκληση εντάσεων και προκλήσεων, όπως χρησιμοποίησαν και το συγκεκριμένο. Το ναυτικό μας λοιπόν θα πρέπει να είναι έτοιμο να ανταποκριθεί σε αυτή τη νέα διαφαινόμενη απειλή.

            Όμως, η ελληνική πλευρά προχώρησε και σε μια λανθασμένη, κατά την άποψή μου, ενέργεια. Αποφάσισε την άμεση αντικατάσταση του κυβερνήτη της κανονιοφόρου. Ενέργεια σπασμωδική, που δείχνει έλλειψη ψυχραιμίας από την ανώτατη πολιτική και στρατιωτική ηγεσία μας και παραπέμπει σε ξεπερασμένα μοντέλα αντίδρασης. Η απόφαση αυτή δίνει ένα αρνητικό μήνυμα σε όλους του κυβερνήτες των πολεμικών μας σκαφών και επηρεάζει δυσμενώς το ηθικό των πληρωμάτων του στόλου. Με τέτοιες ενέργειες δεν σωζόμαστε. Εδώ άλλοι έχουν ρίξει μέρα μεσημέρι καράβια πάνω σε ξέρες και έγιναν ναύαρχοι, τώρα μας «έπιασε ο πόνος να δείξουμε σκληρότητα και αποφασιστικότητα». Εάν έχουμε τα «κότσια» ας την δείξουμε στους Τούρκους. Ελπίζουμε την επόμενη φορά να είμαστε περισσότερο προετοιμασμένοι για να αντιμετωπίσουμε παρόμοιο ή και άλλα επεισόδια σε όλο το μήκος των ελληνοτουρκικών συνόρων χερσαίων, θαλασσίων και εναερίων.

Προηγούμενο άρθροΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ: “Σκληρή μάχη” για τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό 2021-2027 και τις περικοπές σε αγροτικές επιδοτήσεις και πολιτική συνοχής
Επόμενο άρθροΑκόμη πιο αυστηρό πλαίσιο για την αντιμετώπιση των ρευματοκλοπών σχεδιάζει η ΡΑΕ – Δεκαπλασιάστηκε ο αριθμός των μηνύσεων που υποβλήθηκαν το 2017
O αντιστράτηγος Λάζαρος Σκυλάκης γεννήθηκε στην Αθήνα, στις 4 Οκτωβρίου 1961. Μετά την αποφοίτησή του από τη Σχολή Ευελπίδων (1979-1983) ονομάστηκε Ανθυπολοχαγός Πυροβολικού και συνέχισε την εκπαίδευσή του στη Σχολή Πυροβολικού. Κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του υπηρέτησε σε διάφορες θέσεις του όπλου του, μεταξύ των οποίων διετέλεσε διοικητής υπομονάδων και μονάδων πυροβολικού μάχης και αντιαεροπορικού πυροβολικού, αξιωματικός τακτικού ελέγχου, επιχειρήσεων και πληροφοριών. Επίσης τοποθετήθηκε σε θέσεις επιτελείων σχηματισμών, διευθυντής στρατιωτικής εκπαίδευσης στην Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, καθώς και στο Γενικό Επιτελείο Στρατού. Υπηρέτησε στο ΓΕΕΦ (Κύπρο), στο Αφγανιστάν, ως αξιωματικός μελλοντικών επιχειρήσεων, και Ακόλουθος Άμυνας στην Κίνα. Αποστρατεύτηκε το 2016, ως διοικητής του Πεδίου Βολής Κρήτης. Έχει αποφοιτήσει από όλα τα προβλεπόμενα σχολεία του όπλου του, την ΑΔΙΣΠΟ και την ΣΕΘΑ. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, του τμήματος Ιστορίας Χωρών Χερσονήσου του Αίμου και Τουρκολογίας, καθώς και μεταπτυχιακού τίτλου στις Στρατηγικές Σπουδές του τμήματος του Γαλλικού Πανεπιστημίου στην Αθήνα, Pari 2.