Οι πρώτες δημοσκοπήσεις (Opinion Poll, Pulse, Alco, Metron Analysis, MRB) που δημοσιοποιήθηκαν ήταν αποκαλυπτικές για «το φαινόμενο Κασσελάκης». Μετά από ένα μήνα μιας καταδρομικής επικοινωνιακής επίθεσης με την οποία κατάφερε να εκλεγεί Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, ήρθε η ώρα της αποτίμησης και αυτή δεν προέκυψε καθόλου ευνοϊκή για τον κ. σ. Κασσελάκη αλλά και τον ΣΥΡΙΖΑ. Ο ΣΥΡΙΖΑ εμφανίζεται λίγο κάτω, λίγο πάνω στα ίδια προβληματικά ποσοστά του Ιουνίου, χωρίς να φαίνεται κάποιο στοιχείο διακριτής ανόδου μετά την εκλογή του, ο δε Σ. Κασσελάκης παρά την πέρα από κάθε όριο υπερπροβολή του παρουσιάζει ιδιαίτερα προβληματικούς δείκτες.
Ασφαλώς κάποιοι μπορεί να πουν, ότι χρειάζεται χρόνος για φανούν οι δυνατότητές του ή όχι. Ωστόσο, θα πρέπει να πούμε ότι ποτέ κάποιος νεοεκλεγείς Πρόεδρος δεν είχε τόσο χαμηλή δημοφιλία. Ούτε είχε ποτέ συμβεί μέχρι σήμερα η εκλογή του να μην οδηγήσει σε μια σημαντική άνοδο των δημοσκοπικών επιδόσεων του κόμματός του.
Ο Κ. Μητσοτάκης μετριόταν με δημοφιλία 56% – 60% όταν εκλέχθηκε και η Ν.Δ σε μηδενικό χρόνο πέρασε μπροστά, κρατώντας αυτό το προβάδισμα μέχρι και σήμερα. Ο Τσίπρας παρουσίασε δημοφιλία 62%-66%, ο δε Ν. Ανδρουλάκης 53%-56% ανεβάζοντας τις δημοσκοπικές επιδόσεις του ΠΑΣΟΚ από το 6-7% στην πρόθεση ψήφου επί δύο χρόνια στο κατά μ.ο 14%-15%. Ο κ. Σ. Κασσελάκης αντίθετα εμφανίζεται με δημοφιλία 28% (Pulse), 31% (Metron Analysis), 30.4% ικανοποίηση από την εκλογή του (Opinion Poll). Το θέμα δε συνδέεται με μη αναγνωρισιμότητα. Το 56% έχει αρνητική άποψη για τον κ. Κασσελάκη (Metron Analysis) με το 15% να απαντά και στη μέτρηση της Opinion Poll τo 56% μη ικανοποιημένο δηλώνει το 56%, με το 13.5% να μην απαντά.
Είναι φανερό, ότι δεν κεφαλοποιείται στην κοινή γνώμη όλη αυτή η επικοινωνιακή φρενίτιδα που ζήσαμε, δεν άγγιξε την κοινωνία. Δεν πρέπει να προκαλεί εντύπωση. Η επικοινωνιακή καμπάνια ήταν εσωκομματικού χαρακτήρα απευθυνόταν σε ένα απογοητευμένο, ζαλισμένο από τη συντριβή εσωκομματικό ακροατήριο που αναζητούσε ένα σωτήρα σ΄ ένα νέο φρέσκο πρόσωπο. Ήταν μια καμπάνια σχεδιασμένη για «γρήγορο πόλεμο» για να αιφνιδιάσει τους αντιπάλους του και κυρίως για να μη φανεί όσο είναι δυνατόν το πολιτικό κενό που τον χαρακτήριζε και η ανυπαρξία πρότασης για την ελληνική κοινωνία εκ μέρους του.
Τώρα ο κ. Σ. Κασσελάκης ως αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης απευθύνεται στο εθνικό ακροατήριο, σε ένα κοινό 9.813.595 πολιτών που συγκροτούν το εκλογικό σώμα από τους οποίους ψήφισαν 5.273.699 και οι 930.013 ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ. Δεν απευθύνεται πια στους 147.821 που ψήφισαν στον πρώτο γύρο ή τους 133. 261 που ψήφισαν στον δεύτερο γύρο των εκλογών στον ΣΥΡΙΖΑ, όπου χρειάζονταν εκεί γύρω στους 60.000-65.000 ψήφους που χρειάζονταν για να κυριαρχήσει.
Φαίνεται όμως ότι το αποτύπωμά του δεν προκύπτει ισχυρό, δυναμικό, πειστικό. Παρουσιάζει πολύ χαμηλή δημοφιλία, αρνητικό ισοζύγιο θετικών – αρνητικών απόψεων και από τις έρευνες προκύπτει ότι δεν πείθει τόσο την κοινωνική, εκλογική βάση του ΣΥΡΙΖΑ όσο και περισσότερο την κοινή γνώμη. Έχει δε αξία ότι παρόμοια τοποθετούνται και οι νέοι άνθρωποι που κυρίαρχα ενημερώνονται από τα social media αποδεικνύοντας πέραν άλλων ότι και η επίδραση των social media έχει όρια όταν λείπει το περιεχόμενο, η ουσία.
Έχω την αίσθηση, ότι όσοι δήλωναν εκστασιασμένοι από το φαινόμενο Κασσελάκη, θα απογοητευτούν. Βεβαίως, και θα δούμε στις μετρήσεις στους επόμενους μήνες την εξέλιξη των μεγεθών. Ωστόσο, υπάρχουν στοιχεία που είναι φανερό, ότι θα δυσκολέψουν την πορεία του νέου Προέδρου, γιατί τώρα άρχισαν τα δύσκολα.
Πρόβλημα πρώτο η εσωκομματική αμφισβήτηση που δε φαίνεται να αφορά κάποια στελέχη, αλλά να διαπερνάει όλο το σώμα του ΣΥΡΙΖΑ. Το 41.6% των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι ικανοποιημένοι από την εκλογή του, ενώ το 68.5% δηλώνει ότι θα υπάρχουν διασπαστικές τάσεις (Opinion Poll). To 40% της κοινής γνώμης θεωρεί ότι η εικόνα του ΣΥΡΙΖΑ είναι πια χειρότερη μετά την εκλογή του νέου ηγέτη (Alco) και το 58% θεωρεί ότι υπάρχει θέμα ενότητας του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης (Pulse).
Πρόβλημα δεύτερο η απουσία Πολιτικής. Στην καταλληλότητα για Πρωθυπουργός συγκεντρώνει μόλις 7%, όταν ο Κ. Μητσοτάκης που υποτίθεται ότι θα μπορούσε να τον νικήσει 38% (Pulse). To 69.3% δηλώνει ότι δε θα τον ψήφιζε ποτέ για Πρωθυπουργό, με μόνο το 21.8% ότι θα μπορούσε να τον ψηφίσει, ενώ ταυτόχρονα το 56% κρίνει ότι ο κ. Σ. Κασσελάκης δε θα μπορέσει να κάνει αποτελεσματική αντιπολίτευση (MRB).
Πρόβλημα τρίτο, η εμμονή του να κινείται αυστηρά επικοινωνιακά και μόνο που τον οδηγεί σε λάθη, όπως η εικόνα του στο σχολείο ΑμεΑ που δημιούργησε μαζική αντίδραση και ταυτόχρονα αναδεικνύει πρόβλημα απόσπασης από την πραγματικότητα, απουσία ενσυναίσθησης. Η συνέχεια της υπερπροβολής του δε, θα μεγεθύνει τα προβλήματα που τον χαρακτηρίζουν. Ο Κ. Σ. Κασσελάκης βρίσκεται πια στο τραχύ έδαφος της Πολιτικής. Σε μια δύσκολη φάση της Πολιτικής ζωής με τα προβλήματα φυσικών καταστροφών, την ακρίβεια κ.ά η ελληνική κοινωνία ζητάει απαντήσεις, προτάσεις, λύσεις και δε δίνει πίστωση χρόνου σε κανένα «μέχρι να μάθει»
Πρόβλημα τέταρτο, τα πρώτα δείγματα γραφής στη διάταξη στελεχών. Δεν μπορεί για παράδειγμα να μιλάς για ένα ανανεωμένο κόμμα και να έχεις υπαρχηγό τον άνθρωπο που συμβολίζει το πιο χαρακτηριστικό, επιθετικό λαϊκίστικο ρεύμα στην ελληνική κοινωνία, που έχουμε ονομάσει «πολακισμός». Έτσι θα εκφραστεί το νέο πρόσωπο του κόμματος; Ποιος μπορεί να πιστεύει ότι έτσι θα επαναπατρίσει δυνάμεις στον ΣΥΡΙΖΑ ή θα αγγίξει τον κεντρώο χώρο;
Άσχημη αρχή για τον Σ. Κασσελάκη. Τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων πέντε εταιρειών ουσιαστικά τον αποκαθηλώνουν, απομυθοποιούν «το φαινόμενο». Τα προβλήματα που έχει να λύσει, να ξεπεράσει μάλλον θα τον δυσκολέψουν ακόμα παραπέρα. Δεν πρέπει δε να διαφεύγει από τον ίδιο ότι αυτοί που πιστεύουν σε θαύματα συνήθως είναι ανυπόμονοι και ότι από το Ωσαννά μέχρι το σταύρωσον αυτόν πέρασαν λίγες μέρες.