Αντιμέτωποι με δυσάρεστες ανατροπές αλλά και ευχάριστες εκπλήξεις βρίσκονται οι Έλληνες επιχειρηματίες, οι οποίοι από τη μια βλέπουν να μειώνονται σημαντικά οι εξαγωγές σε χώρες που έχουν εδραιωθεί εδώ και αρκετά χρόνια ωστόσο από την άλλη διεισδύουν με μεγαλύτερη δυναμική σε μερικές από τις πιο δύσκολες και απαιτητικές αγορές του κόσμου.
Έτσι, από την μια μειώνονται οι εξαγωγές σε χώρες όπως η Τουρκία, η Κίνα, η Αίγυπτος και η Ινδία, ιδιαίτερα σημαντικές αγορές αν αναλογισθεί κανείς ότι σε αυτές τις χώρες εξάγονται συνολικά εξάγονται προϊόντα αξίας περίπου 3,5 δισ. ευρώ και από την άλλη σημειώνουν αλματώδη ανάπτυξη οι εξαγωγές σε απομακρυσμένες αγορές όπως η Ιαπωνία, το Τόγκο της δυτικής Αφρικής, ο Παναμάς, η Μαλαισία και η Βενεζουέλα. Την ίδια στιγμή υπάρχουν προϊόντα που επιδεικνύουν μια ιδιαίτερη δυναμική στον χάρτη των εξαγωγών αλλά και αγαθά που δεν σημείωσαν τις επιδόσεις προηγούμενων ετών. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος η Ιταλία παραμένει ο καλύτερος πελάτης των ελληνικών προϊόντων με τις ελληνικές εξαγωγές να διαμορφώνονται στη γείτονα χώρα το διάστημα από τον Ιανουάριο μέχρι τον Νοέμβριο του 2019 στα 3,372 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 225 εκατ. ευρώ.
Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Γερμανία, με άνοδο των εξαγώγιμων προϊόντων κατά 116 εκατ. ευρώ ενώ στη τρίτη θέση ακολουθεί η Κύπρος που εμφανίζει αύξηση των εξαγωγών κατά 127 εκατ. ευρώ. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Τουρκία, η οποία αν και τα προηγούμενα χρόνια είχε βρεθεί ακόμη και στην κορυφή της λίστας με τις μεγαλύτερες εξαγωγές, πλέον σημειώνει σημαντική πτώση κατά 193 εκατ. ευρώ. Ακόμη μεγαλύτερη πτώση σημειώνουν οι εξαγωγές στο Λίβανο, κατά 340 εκατ. ευρώ, γεγονός όμως που οφείλεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στη μείωση των καυσίμων.
Σε πτώση
Περισσότερα από 224 εκατ. ευρώ είναι η μείωση στις εξαγωγές στην Αίγυπτο, 155 στο Γιβραλτάρ, 54 εκατ. ευρώ στην Κίνα, 16 εκατ. ευρώ στην Πολωνία, 20 εκατ. ευρώ στην Μάλτα, 19 εκατ. ευρώ στην Σερβία, 67 εκατ. ευρώ στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, 22,6 εκατ. ευρώ στη Ρωσία, 83 εκατ. ευρώ στην Τυνησία, 10 εκατ. ευρώ στην Φινλανδία, 33 εκατ. ευρώ στο Μαρόκο, 48 εκατ. ευρώ στις Φιλιππίνες, 60 εκατ. ευρώ στην Ινδία, 27 εκατ. ευρώ στην Βοσνία-Ερζεγοβίνη και άλλα τόσα στην Αργεντινή, 7 εκατ. ευρώ στην Γκάνα και 6,5 εκατ. ευρώ στους Νήσους Φώκλαντ.
Σε άνοδο
Στο αντίποδα άνοδο 170 εκατ. ευρώ σημείωσαν οι ελληνικές εξαγωγές στη Γαλλία, 122 εκατ. ευρώ στη Βουλγαρία, 71 στο Ισραήλ, 63 στη Ρουμανία, 74 στην Ιαπωνία, 56 στον Παναμά, 25 στην Αυστραλία και στην Βραζιλία, 42 στην Κροατία, 64 στο Τόγκο, 19 Στο Βιετνάμ, 20 στη Μαλαισία, 12 στην ακτή Ελεφαντοστού, 12 στα Νησιά Κέιμαν και 5 στην Κολομβία.