Αρχική Blog Σελίδα 2

Χαλκιδική: Απαγόρευση κυκλοφορίας σε δασικές περιοχές στη Χαλκιδική, λόγω υψηλού κινδύνου πυρκαγιάς

Απαγόρευση της κυκλοφορίας πεζών και τροχοφόρων, από τις 8 το πρωί μέχρι τις 8 τα βράδυ, λόγω υψηλού κινδύνου δασικής πυρκαγιάς έχει τεθεί σε ισχύ σήμερα σε περιοχές των δήμων Κασσάνδρας, Σιθωνίας και Αριστοτέλη, με απόφαση της αντιπεριφερειάρχη Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής, Αικατερίνης Ζωγράφου.

Στη χερσόνησος της Κασσάνδρας απαγορεύεται η κίνηση στην τοποθεσία «Κορυφογραμμή» μεταξύ Κασσανδρινου και Αγίας Παρασκευής και στις περιοχές «Αράπης» και «Χαλκοβούνι» (Παλιουρίου), Στη Χερσόνησος Σιθωνίας στην Κορυφογραμμή Δραγουνδέλι από Μελισσοκομικό Συνεταιρισμό μέχρι και την Συκιά. Στο Δήμο Αριστοτέλη από την Κομίτσα μέχρι Ουρανούπολη – Τσάμια Στρατονίκης – Φυσώκα – Σκοπευτήριο Στρατωνίου. Έλεγχοι για την εφαρμογή του μέτρου θα πραγματοποιούνται aπό τις αρμόδιες αρχές στα σημεία εισόδου των δασικών δρόμων, ενώ προβλέπεται η απομάκρυνση όσων βρίσκονται στις παραπάνω περιοχές, με εξαίρεση τα μέλη των εθελοντικών οργανώσεων που συμμετέχουν στην πυροπροστασία της ΠΕ Χαλκιδικής.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Σύλληψη για υπερβολική ταχύτητος και μέθη στην περιφερειακή οδό

Ένας 42χρονος αλλοδαπός ουκρανικής υπηκοότητας συνελήφθη στην περιφερειακή οδό το βράδυ του Σαββάτου, σε κατάσταση μέθης, να παραβιάζει το όριο ταχύτητας.

Το αυτοκίνητο κινούνταν με 149 χλμ την ώρα, πολύ πιο πάνω από το όριο ταχύτητας των 60 χλμ/ώρα, στο συγκεκριμένο σημείο και η παράβαση ταυτοποιήθηκε από το ειδικό μηχάνημα ραντάρ της τροχαίας. Ο οδηγός υποβλήθηκε και σε αλκοοτεστ, από τους αστυνομικούς που τον σταμάτησαν, το οποίο έδειξε ότι βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ, με ένδειξη πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια και σήμερα θα οδηγηθεί στον εισαγγελέα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πόλεμος στη Μέση Ανατολή: Νέες αμερικανικές επιθέσεις στο Ιράν και απειλές Τραμπ κατά της Τεχεράνης – Ιρανικά πλήγματα σε Κουβέιτ και Μπαχρέιν

Νέο κύμα επιθέσεων εναντίον του Ιράν εξαπέλυσαν οι ΗΠΑ τη νύχτα του Σαββάτου προς Κυριακή, ενώ σε αντίποινα οι Φρουροί της Επανάστασης έπληξαν αμερικανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις σε Κουβέιτ και Μπαχρέιν.

Οι δύο πλευρές αλληλοκατηγορούνται για παραβίαση της εύθραυστης εκεχειρίας που υπεγράφη στις 17 Ιουνίου, με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να απειλεί με αφανισμό την Ισλαμική Δημοκρατία. Αργά το βράδυ του Σαββάτου, αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη έπληξαν δέκα τοποθεσίες στο Ιράν, βάζοντας στο στόχαστρο στρατιωτικές υποδομές επιτήρησης, συστήματα επικοινωνιών, εγκαταστάσεις αντιαεροπορικής άμυνας, αποθήκες drones και δυνατότητες ναρκοθέτησης, σύμφωνα με την ενημέρωση από το διοικητήριο των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων που είναι αρμόδιο για την περιοχή της Μέσης Ανατολής (U.S. Central Command ή CENTCOM). Εκρήξεις ακούστηκαν στην περιοχή Σιρίκ του νότιου Ιράν, με την κρατική ραδιοτηλεόραση (IRIB) να αναφέρει πως επλήγη πύργος τηλεπικοινωνιών, επικαλούμενη πληροφορίες από ιρανό στρατιωτικό αξιωματούχο. Μετέδωσε επίσης πως βλήματα έπληξαν χωριό στο νησί Κεσμ, χωρίς να υπάρχουν πληροφορίες για θύματα.

Όπως αναφέρει η ανακοίνωση της CENTCOM, μετά τα χθεσινά αμερικανικά πλήγματα, σε αντίποινα για την ιρανική επίθεση στο φορτηγό πλοίο Ever Lovely, «το Ιράν είχε την ευκαιρία να τιμήσει τη συμφωνία για κατάπαυση του πυρός, αλλά επέλεξε να μην το κάνει», υπογραμμίζοντας πως ιρανικές δυνάμεις έπληξαν με drone-καμικάζι το υπό σημαία Παναμά τάνκερ Kiku, το οποίο έπλεε κοντά στα Στενά του Ορμούζ μεταφέροντας περισσότερα από δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου. Τα ξημερώματα της Κυριακής, οι Φρουροί της Επανάστασης του Ιράν ανακοίνωσαν πως εκτόξευσαν πυραύλους και drones εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο Κουβέιτ και στο Μπαχρέιν, σε αντίποινα για τις νέες αμερικανικές επιθέσεις στη χώρα τους. «Η παραβίαση της εκεχειρίας έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 1 του Μνημονίου Συνεννόησης (MoU) του Ισλαμαμπάντ και θα οδηγήσει στην πλήρη διακοπή όλων των διπλωματικών διαδικασιών», ανέφερε η ανακοίνωση, σύμφωνα με το δίκτυο Press TV. Οι Φρουροί της Επανάστασης ισχυρίζονται πως «κατέστρεψαν οκτώ σημαντικές εγκαταστάσεις των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στη βάση Αλί αλ Σάλεμ του Κουβέιτ και στη βάση του 5ου Στόλου στο λιμάνι Σαλμάν του Μπαχρέιν». «Κάθε εχθρική επίθεση, ανεξαρτήτως προσχήματος, ακόμη και εναντίον ασήμαντων στόχων (…) θα λάβει αμείλικτη απάντηση», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση. Στο Κουβέιτ, οι ένοπλες δυνάμεις επιβεβαίωσαν τις επιθέσεις με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη.

Στο Μπαχρέιν ήχησαν σειρήνες για αεροπορική επιδρομή και οι αρχές κάλεσαν τους κατοίκους να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους και να αναζητήσουν ασφαλή καταφύγια. Απειλή αφανισμού Απειλές κατά του Ιράν εξαπέλυσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στον απόηχο των νέων αμερικανικών επιθέσεων εναντίον της Ισλαμικής Δημοκρατίας. «Αμερικανικά αεροσκάφη έπληξαν μόλις αποθήκες ιρανικών πυραύλων και drones, καθώς και θέσεις παράκτιων ραντάρ, για την εκ νέου παραβίαση της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός» μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης, ανέφερε ο Τραμπ σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social. «Μπορεί να έρθει κάποια στιγμή (…) που θα αναγκαστούμε να ολοκληρώσουμε στρατιωτικά το έργο που ξεκινήσαμε με μεγάλη επιτυχία», συμπλήρωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, διαμηνύοντας πως «εάν συμβεί αυτό, η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν δεν θα υπάρχει πλέον». «Σοβαρό λάθος» Στο άλλο μέτωπο της σύγκρουσης, ο ηγέτης της φιλοϊρανικής Χεζμπολάχ χαρακτήρισε «μεγάλο λάθος» τη συμφωνία που υπογράφηκε από τον Λίβανο και το Ισραήλ, με τη μεσολάβηση των ΗΠΑ.

«Η συμφωνία-πλαίσιο της Ουάσιγκτον είναι ταπεινωτική, επαίσχυντη και αντιπροσωπεύει απεμπόληση της εθνικής κυριαρχίας», δήλωσε ο Ναΐμ Κάσεμ, κατηγορώντας την κυβέρνηση του Λιβάνου ότι «νομιμοποιεί» με αυτόν τον τρόπο την κατοχή εδαφών της χώρας. Ο πρόεδρος του Λιβάνου Ζοζέφ Αούν επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον αμερικανό ομόλογό του Ντόναλντ Τραμπ και τον διαβεβαίωσε πως η Βηρυτός «θα αναλάβει τις ευθύνες της» σε ό,τι αφορά την εφαρμογή της συμφωνίας. Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου χαιρέτισε τη συμφωνία-πλαίσιο, χαρακτηρίζοντάς την «πλήγμα» για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. «Καταλήξαμε σε μια ιστορική συμφωνία για το κράτος του Ισραήλ, μετά τις απευθείας διαπραγματεύσεις» με τον Λίβανο, δήλωσε ο Νετανιάχου κατά τη διάρκεια ενημέρωσης εκπροσώπων του Τύπου. «Αυτό είναι ένα πλήγμα που καταφέραμε στο Ιράν και στη Χεζμπολάχ», τόνισε. Από την πλευρά του, ο ακροδεξιός υπουργός Εθνικής Ασφαλείας του Ισραήλ Ιταμάρ Μπεν-Γκβιρ κατήγγειλε ως «μέγα λάθος» τη συμφωνία. Όπως δήλωσε, η λιβανική κυβέρνηση έχει υπουργούς της Χεζμπολάχ και «δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε τον Λίβανο για να κατασχέσει τα όπλα» αυτής της οργάνωσης, τα οποία «μόνο οι στρατιώτες» του Ισραήλ θα καταστρέψουν.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η κλιματική κρίση επαναπροσδιορίζει το ευρωπαϊκό καλοκαίρι: Τι αποκαλύπτουν τα δεδομένα με αφορμή τον ιστορικό καύσωνα του Ιουνίου 2026 – Ανάλυση της ομάδας Climatehub

Πιο συχνοί, πιο πρώιμοι και σημαντικά πιο έντονοι είναι πλέον οι καύσωνες στην Ευρώπη, σύμφωνα με ανάλυση της ομάδας ClimateHub, του κόμβου πληροφόρησης για την Ενέργεια και την Κλιματική Αλλαγή στην Ελλάδα.

Με τον υδράργυρο τις τελευταίες ημέρες να σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο σε Γαλλία, Ελβετία, Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο και τις θερμοκρασίες να ξεπερνούν τους 40 βαθμούς Κελσίου, η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν από τους πιο ακραίους, πρώιμους και εκτεταμένους καύσωνες που έχουν καταγραφεί. Η ομάδα του ClimateHub, η οποία συντονίζεται από την ομάδα NOA-ReACT του Ινστιτούτου Αστρονομίας Αστροφυσικής Διαστημικών Εφαρμογών και Τηλεπισκόπησης (ΙΑΑΔΕΤ)/Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και υποστηρίζεται από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Συνεργασίας της Υπηρεσίας Παρακολούθησης Κλιματικής Αλλαγής Copernicus C3S (Copernicus Climate Change Service National Collaboration Programme – C3S NCP), ανέλυσε ιστορικά δεδομένα για τον αριθμό των ημερών καύσωνα ανά ευρωπαϊκή χώρα. Όπως προκύπτει από την ανάλυση, «αυτό που βιώνουμε σήμερα είναι το αποτέλεσμα μιας σταθερής και επιταχυνόμενης αυξητικής τάσης της παγκόσμιας θερμοκρασίας», ενώ τα μακροχρόνια στοιχεία δείχνουν ότι η Ευρώπη εξελίσσεται σε μια ήπειρο δύο ταχυτήτων, με κοινή όμως ανοδική πορεία ως προς τη συχνότητα και την ένταση των ακραίων θερμών επεισοδίων.

Όπως επισημαίνει στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η ομάδα του Climatehub, χώρες της Νότιας Ευρώπης και των Βαλκανίων παρουσιάζουν τους υψηλότερους μέσους όρους ημερών καύσωνα. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την ανάλυση της ομάδας, η Μάλτα και η Βόρεια Μακεδονία καταγράφουν παραδοσιακά υψηλά επίπεδα ακραίων θερμοκρασιών, ενώ χώρες με ιστορικά ήπια καλοκαίρια, όπως η Ολλανδία και η Νορβηγία, βλέπουν τα δικά τους στατιστικά στοιχεία να ανατρέπονται, καθώς οι ημέρες καύσωνα εμφανίζουν έντονη μεταβλητότητα. Στην Κεντρική Ευρώπη, τα δεδομένα δείχνουν ότι υπάρχει μια σταθερή, στατιστικά σημαντική αύξηση των ημερών καύσωνα, ενώ τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια σαφής επιτάχυνση της κλιματικής πίεσης. Για την Ελλάδα, οι ερευνήτριες/ες της ομάδας του Climatehub εξηγούν ότι σε αντίθεση με τις χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης που τώρα μαθαίνουν να ζουν με συχνότερους καύσωνες, «η Ελλάδα ξεκινά από μια πολύ υψηλότερη βάση αναφοράς, έχοντας ήδη ένα μεγάλο αριθμό ημερών καύσωνα ετησίως». Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει η ομάδα, κατά την τριακονταετία 1991–2020, η χώρα μας κατέγραψε σταθερά θετική τάση αύξησης των ημερών καύσωνα ενώ όπως υπογραμμίζουν τα μέλη της ομάδας, η περίοδος 2020–2025 δείχνει ότι το φαινόμενο αποκτά νέα χαρακτηριστικά: «οι καύσωνες δεν είναι απλώς πιο θερμοί, αλλά έχουν μεγαλύτερη διάρκεια και εμφανίζονται πλέον πολύ νωρίτερα μέσα στο έτος, καταπονώντας το οικοσύστημα, το ηλεκτρικό δίκτυο και τον πληθυσμό προτού καν αρχίσει ο παραδοσιακός πυρήνας του καλοκαιριού».

Παράλληλα, όπως υπογραμμίζεται από την ομάδα του Climatehub, το έδαφος για τον τρέχοντα πύρινο Ιούνιο είχε ήδη προετοιμαστεί από ένα εξαιρετικά σπάνιο και έντονο κύμα καύσωνα που έπληξε την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη κατά το δεύτερο μισό του περασμένου Μαΐου (κυρίως μεταξύ 21 και 30 Μαΐου 2026). Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η μέση ημερήσια θερμοκρασία σε περιοχές της δυτικής και κεντρικής Ευρώπης εκτινάχθηκε σε επίπεδα έως και 10°C με 15°C πάνω από τα κανονικά κλιματικά επίπεδα για την εποχή. Η απότομη αυτή μετάβαση από έναν σχετικά δροσερό Μάιο σε ακραίες συνθήκες οδήγησε στο να καταρριφθούν ιστορικά θερμοκρασιακά ρεκόρ σε χώρες όπως η Αυστρία, το Βέλγιο, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Στην Αυστρία μάλιστα, η πόλη Λιέντς σημείωσε το απόλυτο ρεκόρ των 8 «θερμών ημερών» (άνω των 30°C) για τον μήνα Μάιο. Η Υπηρεσία Copernicus (C3S) υπογράμμισε ότι η ταχύτητα της θερμικής εισβολής στα τέλη Μαΐου δεν άφησε κανένα περιθώριο προσαρμογής στους πληθυσμούς, τις καλλιέργειες και τα τοπικά οικοσυστήματα, επιτείνοντας την ξηρασία και μειώνοντας δραματικά τη ροή των ποταμών στην Κεντρική Ευρώπη. Η εικόνα αυτή επιβεβαιώνεται και από τον καύσωνα που είναι σε εξέλιξη αυτές τις ημέρες, με την Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη να βιώνουν ένα πρωτοφανές κύμα. Ειδικότερα, όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η ομάδα του Climatehub, τα τρέχοντα γεγονότα επιβεβαιώνουν «με τον πιο δραματικό τρόπο τις τάσεις που καταγράφονται στα δεδομένα: Έως τις 25 Ιουνίου 2026, η Ελβετία κατέγραψε την υψηλότερη θερμοκρασία Ιουνίου στην ιστορία της με 38°C στη Βασιλεία, καταρρίπτοντας ένα ρεκόρ που κρατούσε από το 1947.

Στη Γαλλία ο υδράργυρος άγγιξε τους 43,8°C, ενώ η Γερμανία και οι Κάτω Χώρες βρίσκονται υπό το καθεστώς πρωτοφανών κόκκινων προειδοποιήσεων, με τη ζήτηση για ψύξη να φτάνει σε υψηλό 45 ετών. Παρόλο που το επίκεντρο του τρέχοντος καύσωνα εντοπίζεται στην Κεντρική Ευρώπη, η Νότια Ευρώπη και η Ελλάδα επηρεάζονται έμμεσα, βιώνοντας παρατεταμένες περιόδους με θερμοκρασίες αισθητά πάνω από τα κανονικά για την εποχή επίπεδα, εντείνοντας την ξηρασία και αυξάνοντας δραματικά τον κίνδυνο εκδήλωσης δασικών πυρκαγιών πριν καν μπούμε στον Ιούλιο». Παράλληλα, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές/ριες του Climatehub χρειάζεται να δοθεί έμφαση στο γεγονός ότι οι ευρωπαϊκές πόλεις βιώνουν την ακραία ζέστη πολύ πιο έντονα από την επαρχία. «Το τσιμέντο, η άσφαλτος και η έλλειψη πρασίνου απορροφούν την ηλιακή ακτινοβολία κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ το φαινόμενο της θερμικής αστικής νησίδας είναι πιο έντονο κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν τα κτίρια απελευθερώνουν τη συσσωρευμένη ζέστη. Στα κέντρα μεγαλουπόλεων όπως το Λονδίνο, το Παρίσι και οι Βρυξέλλες, οι νυχτερινές θερμοκρασίες είναι συχνά έως και 4°C με 10°C υψηλότερες σε σχέση με τις γύρω μη αστικές περιοχές, εμποδίζοντας το ανθρώπινο σώμα να ανακάμψει. Λόγω αυτών των παραγόντων, οι πόλεις καταγράφουν κατά μέσο όρο διπλάσιες ημέρες καύσωνα ετησίως σε σύγκριση με τις μη αστικές περιοχές», υπογραμμίζεται από την ομάδα. Όπως καταλήγει η ανάλυση του ClimateHub, τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας: οι καύσωνες στην Ευρώπη γίνονται πιο συχνοί, πιο πρώιμοι (ξεκινώντας πλέον από τον Μάιο και τον Ιούνιο) και σημαντικά πιο έντονοι.

«Η Κεντρική Ευρώπη μετατρέπεται με ταχύτατους ρυθμούς σε μια ζώνη υψηλού κλιματικού κινδύνου, ενώ η Ελλάδα και ο ευρωπαϊκός Νότος βρίσκονται αντιμέτωποι με την ανάγκη άμεσης θωράκισης απέναντι σε ένα ολοένα και πιο εχθρικό θερμικό περιβάλλον, απαιτώντας άμεση επανασχεδίαση των υποδομών και των πολιτικών υγείας», επισημαίνεται από το Climatehub. Σημειώνεται ότι τα πρωτογενή δεδομένα της παρούσας ανάλυσης προέρχονται από την Υπηρεσία για την Κλιματική Αλλαγή Copernicus (C3S), ενώ η επεξεργασία και η επιστημονική ανάλυση πραγματοποιήθηκαν από το Climatehub, το οποίο χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Συνεργασίας C3S. Επισυνάπτεται γράφημα του Climatehub με τις ημέρες καύσωνα στην Ελλάδα από το 1940-2025 σύμφωνα με τα δεδομένα της Υπηρεσίας για την Κλιματική Αλλαγή Copernicus (C3S), καθώς και γράφημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ με στοιχεία που παραχωρήθηκαν από το Climatehub σχετικά με τον αριθμό ημερών καύσωνα ανά έτος για όλες τις χώρες της Ευρώπης. Στο γράφημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ παρουσιάζονται οι περιπτώσεις 7 χωρών και συγκεκριμένα της Γαλλίας, της Ελβετίας, της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ολλανδίας, της Αυστρίας και του Βελγίου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Από τους μικροδορυφόρους στη βιομηχανία του Διαστήματος: Το ελληνικό σχέδιο των 350 εκατ. ευρώ και το εργοστάσιο που μπορεί να αλλάξει τον χάρτη της ευρωπαϊκής διαστημικής παραγωγής

Η Ελλάδα επιχειρεί να κάνει το επόμενο μεγάλο βήμα στη διαστημική της παρουσία: από χώρα που αξιοποιεί δορυφορικά δεδομένα, σε χώρα που σχεδιάζει και κατασκευάζει διαστημικά συστήματα.

Πρόσφατα η ICEYE ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να δημιουργήσει μεγάλη παραγωγική μονάδα κατασκευής δορυφόρων στην Ελλάδα. Η ανακοίνωση έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία η χώρα διαμορφώνει για πρώτη φορά μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική για το Διάστημα. Η επένδυση προβλέπει τη δημιουργία ενός εργοστασίου μαζικής παραγωγής δορυφόρων με δυνατότητα κατασκευής έως και 150 δορυφόρων τον χρόνο, εγκαταστάσεις άνω των 5.000 τετραγωνικών μέτρων και περισσότερες από 250 θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης. Η μονάδα, εφόσον υλοποιηθεί σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη παραγωγική βάση της ICEYE παγκοσμίως και μία από τις σημαντικότερες εγκαταστάσεις κατασκευής δορυφόρων στην Ευρώπη. «Θέλουμε να εγκαταστήσουμε στην Ελλάδα έναν μεγάλο κόμβο παραγωγής, έρευνας και ανάπτυξης και καινοτομίας για την παγκόσμια διαστημική βιομηχανία», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο επικεφαλής της ICEYE στην Ελλάδα, Βασίλης Χαλουλάκος.

Η επιλογή της Ελλάδας δεν αφορά μόνο τη γεωγραφική θέση της χώρας, αλλά συνδέεται με τη νέα διαστημική στρατηγική που παρουσιάστηκε από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης, παρουσία του πρωθυπουργού, στο πλαίσιο του προγράμματος «Greece in Orbit – Η Ελλάδα σε Τροχιά». Κατά την παρουσίαση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι λίγοι θα μπορούσαν να φανταστούν το 2019 πως σήμερα η Ελλάδα θα διέθετε δορυφόρους στο Διάστημα, ένα δυναμικό οικοσύστημα επιχειρήσεων στον τομέα των διαστημικών τεχνολογιών και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 350 εκατ. ευρώ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για την ανάπτυξη των επόμενων δράσεων τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Το νέο εθνικό πρόγραμμα «HELLAS-SPACE 2.0», ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ, αποτελεί τη δεύτερη φάση της ελληνικής διαστημικής πολιτικής και έχει ως στόχο να μετατρέψει τις διαστημικές τεχνολογίες σε εφαρμογές με άμεσο όφελος για την καθημερινότητα: από την παρακολούθηση πυρκαγιών και πλημμυρών έως τη θαλάσσια επιτήρηση, τη γεωργία ακριβείας, την ασφάλεια των συνόρων και τις ασφαλείς επικοινωνίες. Κατά την παρουσίαση του προγράμματος, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης, Δημήτρης Παπαστεργίου, τόνισε ότι η χώρα περνά σε μια νέα φάση. «Τα τελευταία χρόνια χτίσαμε πολύ σημαντικές υποδομές με το πρώτο εθνικό πρόγραμμα μικροδορυφόρων. Βάλαμε την Ελλάδα σε τροχιά.

Σήμερα κάνουμε το επόμενο μεγάλο βήμα. Περνάμε από τη δημιουργία υποδομών σε πραγματικές, βιώσιμες εθνικές δυνατότητες», ανέφερε χαρακτηριστικά. Η νέα επένδυση της ICEYE εντάσσεται ακριβώς σε αυτή τη μετάβαση: στη δημιουργία ελληνικής παραγωγικής ικανότητας στον τομέα του Διαστήματος. Η εταιρεία έχει ήδη παρουσία στην Ελλάδα μέσω του εθνικού προγράμματος μικροδορυφόρων, έχοντας συμμετάσχει στην ανάπτυξη και εκτόξευση των πρώτων ελληνικών δορυφόρων τεχνολογίας SAR (ραντάρ συνθετικού ανοίγματος). Η μονάδα δεν θα αποτελεί απλώς χώρο συναρμολόγησης. Προβλέπεται να διαθέτει γραμμές παραγωγής, υποδομές δοκιμών, ερευνητικά εργαστήρια και τεχνογνωσία για κρίσιμα υποσυστήματα δορυφόρων, δημιουργώντας ένα νέο οικοσύστημα γύρω από την αεροδιαστημική τεχνολογία. «Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη βιομηχανική μονάδα δυναμικότητας εκατοντάδων δορυφόρων το χρόνο όπου επίσης θα στεγάζει ερευνητικές δραστηριότητες για τις επόμενες διαστημικές τεχνολογίες που θα παράξουμε στην Ελλάδα για τον παγκόσμιο στόλο της εταιρείας, δημιουργώντας σημαντική υπεραξία για την ελληνική οικονομία», σημειώνει ο Βασίλης Χαλουλάκος.

Για την κυβέρνηση, το ζητούμενο είναι η διατήρηση της προστιθέμενης αξίας στη χώρα και η ανάπτυξη μιας ελληνικής βιομηχανικής βάσης. «Υπάρχει και ένας δεύτερος εξίσου σημαντικός στόχος: η ελληνική βιομηχανία Διαστήματος να εκτοξευτεί και αυτή. Θέλουμε να σας δούμε πρωταθλητές στην Ευρώπη αλλά και με εξαγωγή τεχνολογίας και προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο», δήλωσε ο κ. Παπαστεργίου. Όπως υπογράμμισε ο υπουργός, η νέα στρατηγική δεν αφορά μόνο την τεχνολογία αλλά και την οικονομία και το ανθρώπινο δυναμικό. «Δεν είναι μόνο πρόγραμμα τεχνολογίας. Είναι επένδυση στους ανθρώπους. Θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης, στήριξη σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα και η Ελλάδα ως ευρωπαϊκός κόμβος διαστημικής βιομηχανίας», ανέφερε. Η επένδυση αναμένεται να δημιουργήσει θέσεις για μηχανικούς διαστημικών συστημάτων, ειδικούς ηλεκτρονικών και ραντάρ, επιστήμονες δεδομένων, ερευνητές τεχνητής νοημοσύνης αλλά και εξειδικευμένο προσωπικό για την παραγωγή και τον έλεγχο δορυφορικών συστημάτων. «Στόχος μας είναι να αυξήσουμε τις συνέργειες με ελληνικά πανεπιστήμια, νεοφυείς αλλά και πιο ώριμες ελληνικές εταιρείες προκειμένου να μεγαλώσουμε το εθνικό πρόσημο της προσπάθειάς μας. Ταυτόχρονα φιλοδοξούμε να μεγαλώσουμε το ανθρώπινο δυναμικό μας σε αρκετές εκατοντάδες, ενισχύοντας σημαντικά την εγχώρια αγορά εργασίας και βοηθώντας στην επιστροφή στην Ελλάδα αρκετών ταλαντούχων Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό», επισημαίνει ο επικεφαλής της ICEYE στην Ελλάδα.

Παράλληλα, το νέο εθνικό πρόγραμμα περιλαμβάνει και την εκπαίδευση της επόμενης γενιάς. Μέσω του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαστημικού Προγράμματος, μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων θα έχουν τη δυνατότητα να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν μικρούς δορυφόρους. «Φτιάχνουμε ένα νέο, πιο σύγχρονο και πιο δίκαιο κράτος, στηρίζουμε την ελληνική καινοτομία, φέρνουμε πίσω τους ανθρώπους μας και εμπνέουμε μια ολόκληρη γενιά να ονειρευτεί ψηλά. Όσο ψηλά μπορεί να φτάσει το ανθρώπινο πνεύμα», σημείωσε ο Δημήτρης Παπαστεργίου. Το στοίχημα πλέον είναι η Ελλάδα να μην περιοριστεί στην κατανάλωση διαστημικών υπηρεσιών, αλλά να αποκτήσει ρόλο παραγωγού. Με το νέο πρόγραμμα και τη δημιουργία βιομηχανικών υποδομών, η χώρα επιχειρεί να διεκδικήσει θέση στον ευρωπαϊκό χάρτη της νέας διαστημικής οικονομίας. «Τέλος, έχουμε όραμα να κάνουμε την ICEYE Hellas τον κόμβο που θα εξάγει όλη αυτή την τεχνολογία στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο. Και φυσικά τον κόμβο από τον οποίο θα επιχειρούμε πιο άμεσα στην ευρύτερη γειτονία της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων», καταλήγει ο Βασίλης Χαλουλάκος.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Άρθρο Κώστα Τσουκαλά, Εκπροσώπου Τύπου ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής

10 προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για το ιδιωτικό χρέος

 Άρθρο Κώστα Τσουκαλά, Εκπροσώπου Τύπου ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής

 

Χιλιάδες πολίτες ζουν με τον φόβο ότι μπορεί να χάσουν το σπίτι τους, ενώ το ιδιωτικό χρέος διογκώνεται. Τα κόκκινα δάνεια, οι πλειστηριασμοί, τα δυσθεώρητα ενοίκια και η χαμηλή αγοραστική δύναμη δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοινωνικό μείγμα, που απειλεί την κατοικία, την κοινωνική συνοχή, τη μεσαία τάξη, τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και την προοπτική μιας δίκαιης, μακροπρόθεσμης ανάπτυξης.

 

Η Νέα Δημοκρατία έχει επιλέξει συνειδητά την πλευρά των funds και των servicers. Η προσπάθειά της να αποφύγει την εφαρμογή της απόφασης της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου για τον εκτοκισμό των δόσεων του ν. 3869/2010 είναι ενδεικτική. Ο υπουργός Οικονομικών μιλούσε για «χρυσή τομή» και «θολή» απόφαση, λες και υπάρχει χρυσή τομή ανάμεσα στη νομιμότητα και την παραβίασή της. Μετά την πίεση του ΠΑΣΟΚ, η απόφαση «ξεθόλωσε» και η κυβέρνηση αποδέχθηκε το αυτονόητο για τη δημοκρατία: την εφαρμογή των δικαστικών αποφάσεων, αφήνοντας όμως εκτός χιλιάδες δανειολήπτες που απεντάχθηκαν από τον ν. 3869/2010 λόγω παράνομων πρακτικών των servicers.

 

Παράλληλα, προσπάθησε να παρουσιάσει την εφαρμογή της απόφασης ως δική της πρωτοβουλία, αποκρύπτοντας ότι είχε απορρίψει τις τροπολογίες του ΠΑΣΟΚ. Η αποτυχία της είναι συνολική: ο Πτωχευτικός νόμος 4738/2020 δεν προστατεύει την πρώτη κατοικία, ο «Ηρακλής ΙΙ» έδωσε προνόμια στους servicers και ο εξωδικαστικός μηχανισμός κάλυψε ελάχιστους οφειλέτες. Το αποτέλεσμα είναι ρεκόρ πλειστηριασμών, μη βιώσιμες ρυθμίσεις και αναδιανομή ακίνητης περιουσίας με έντονη διάσταση αφελληνισμού.

 

Απέναντι σε αυτή την πολιτική, ο Νίκος Ανδρουλάκης και το ΠΑΣΟΚ θέτουν το ιδιωτικό χρέος στο κέντρο μιας νέας κοινωνικής πολιτικής, με άμεσες νομοθετικές πρωτοβουλίες:

 

1. Επαναφορά προστασίας κύριας κατοικίας, στα πρότυπα του ν. 3869/2010, με σύγχρονα κριτήρια, αποπληρωμή έως 35 έτη, μειωμένες δόσεις την πρώτη τριετία και κρατική συνεισφορά για ευάλωτους.

 

2. Προστασία της αναγκαίας αγροτικής γης, ώστε ο αγρότης να συνεχίσει την επαγγελματική του δραστηριότητα.

 

3. Δικαίωμα προαίρεσης του δανειολήπτη να αγοράζει το δάνειό του πριν πωληθεί σε fund, στην τιμή μεταβίβασης.

 

4. Περιορισμός ευθύνης εγγυητών, ανάλογα με το τίμημα μεταβίβασης του δανείου.

 

5. Υποχρεωτική συμμετοχή πιστωτών στον εξωδικαστικό μηχανισμό, με βιώσιμες ρυθμίσεις, αιτιολόγηση και δικαίωμα προσφυγής.

 

6. Δίκαιη λύση για τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο, με μετακύλιση των 2/3 της επιβάρυνσης στον πιστωτή.

 

7. Ρύθμιση οφειλών σε εφορία και ταμεία έως 120 δόσεις, με το 30% άτοκο και να διαγράφεται εφόσον τηρηθεί η ρύθμιση.

 

8. Αυστηρές κυρώσεις για καταχρηστικές συμπεριφορές servicers, με πρόστιμα, αστικές κυρώσεις, περιορισμούς στην εκτέλεση και απώλεια τόκων υπερημερίας.

 

9. Κίνητρα επιβράβευσης για συνεπείς δανειολήπτες, ώστε το δίκαιο σύστημα να προστατεύει τους αδύναμους και όσους αγωνίζονται να παραμείνουν συνεπείς.

 

10. Επαναφορά εργαλείων άμυνας του οφειλέτη στην αναγκαστική εκτέλεση, μέσω αλλαγών στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.

 

Η επιλογή είναι καθαρή: ή θα συνεχιστεί ένα μοντέλο όπου ο πολίτης μένει μόνος απέναντι σε funds και servicers ή θα θεσπιστεί ένα νέο πλαίσιο που θα βάζει κανόνες, όρια και κοινωνική δικαιοσύνη. Το ιδιωτικό χρέος δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με όρους λογιστικής τακτοποίησης. Αφορά την κατοικία, την εργασία, την παραγωγή και την αξιοπρέπεια των πολιτών. Και γι’ αυτό απαιτείται πολιτική αλλαγή, με σχέδιο, ευθύνη και αποφασιστικότητα. Πολιτική αλλαγή με το ΠΑΣΟΚ.

Eβδομαδιαίo πρόγραμμα επισκέψεων και ψεκασμών στους οικισμούς του Δήμου Αλεξάνδρειας έως και την Παρασκευή 3 Ιουλίου

Ο Δήμος Αλεξάνδρειας ανακοινώνει το Eβδομαδιαίo πρόγραμμα επισκέψεων και ψεκασμών σε οικισμούς του Δήμου έως και την Παρασκευή 3 Ιουλίου, του Έργου Καταπολέμησης Κουνουπιών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Οι δράσεις περιλαμβάνουν δειγματοληψίες προνυμφών και ακμαίων κουνουπιών, ψεκαστικές παρεμβάσεις, εντομολογική παρακολούθηση ακμαίων κουνουπιών και υπόκεινται σε αλλαγές ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες και λοιπούς παράγοντες.

Θα βρείτε το πρόγραμμα με ημερομηνία έκδοσης Παρασκευή 26/06, εδώ.

Η Property Market® και στη Χίο Το 1ο Οικοσύστημα Υπηρεσιών στην Ελλάδα, επεκτείνεται με νέα Αντιπροσωπεία Franchise

υπογραφή Σύμβασης Franchise από αριστερά: Αντιπρόσωπος Χίου κ. Νικόλαος Σαρρής και Business Development Manager κα. Χριστίνα Γιαννοπούλου

Η propertymarket.gr συνεχίζει με σταθερούς ρυθμούς την ανάπτυξη του Πανελλαδικού Δικτύου Franchise, ανακοινώνοντας την έναρξη λειτουργίας της νέας Επίσημης Αντιπροσωπείας στη Χίο.

Η νέα Συνεργασία αποτελεί ακόμη ένα σημαντικό βήμα στην αναπτυξιακή πορεία της Εταιρείας, η οποία επαναπροσδιορίζει την αγορά του Real Estate μέσα από ένα καινοτόμο επιχειρηματικό μοντέλο, λειτουργώντας πλέον ως το 1ο Οικοσύστημα Υπηρεσιών Ακινήτων στην Ελλάδα.

Σε αντίθεση με το παραδοσιακό μοντέλο ενός μεσιτικού γραφείου, η propertymarket.gr  συγκεντρώνει σε ένα ενιαίο περιβάλλον υπηρεσιών όλα όσα χρειάζεται ένας Ιδιοκτήτης, ένας Αγοραστής ή ένας Επενδυτής, προσφέροντας ολοκληρωμένες λύσεις σε κάθε στάδιο της Ακίνητης περιουσίας.

Η νέα Αντιπροσωπεία της Property Market® στη Χίο, με επικεφαλής τον Νικόλαο Σαρρή, Διπλωματούχο Μηχανολόγο Μηχανικό, θα παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες Real Estate, Πωλήσεων και Ενοικιάσεων ακινήτων, έκδοσης Ενεργειακών Πιστοποιητικών, υπηρεσίες Παρόχων ηλεκτρικής Ενέργειας, διαμεσολάβηση για Στεγαστικά δάνεια αγοράς κατοικίας, αγοράς οικοπέδου και επισκευής κατοικίας, καθώς και υπηρεσίες Ασφάλισης ακίνητης περιουσίας μέσω σύγκρισης προγραμμάτων από 28 Ασφαλιστικές.

Με αυτόν τον τρόπο, ο πελάτης εξυπηρετείται ολοκληρωμένα από έναν αξιόπιστο Επαγγελματία, χωρίς να χρειάζεται να απευθυνθεί σε διαφορετικές επιχειρήσεις για κάθε επιμέρους ανάγκη που αφορά το Ακίνητο του.

Κατά τη διάρκεια υπογραφής των Συμβάσεων Franchise έγινε η δήλωση του κου. Νικολάου Σαρρή: «Η ένταξή μου στο Δίκτυο της Property Market® αποτελεί μία επένδυση με ξεκάθαρο αναπτυξιακό προσανατολισμό. Επέλεξα να επενδύσω στην propertymarket.gr γιατί προσφέρει ένα επιχειρηματικό μοντέλο που δεν περιορίζεται στην αγοραπωλησία ακινήτων, αλλά δημιουργεί ένα ολοκληρωμένο Οικοσύστημα υπηρεσιών που προσφέρει πραγματική αξία στον πολίτη. Στόχος μας είναι να αποτελέσουμε το σημείο αναφοράς για κάθε ανάγκη που αφορά την Ακίνητη περιουσία στη Χίο, λειτουργώντας με επαγγελματισμό, αξιοπιστία και υψηλή ποιότητα εξυπηρέτησης.»

Η κα. Χριστίνα Γιαννοπούλου, ως Business Development Manager της Property Market® κατά την υπογραφής των Συμβάσεων Franchise δήλωσε: «Η ανάπτυξη του Δικτύου μας δεν βασίζεται απλώς στην επέκταση της γεωγραφικής μας παρουσίας, αλλά κυρίως στην επιλογή Συνεργατών που συμμερίζονται τη φιλοσοφία της propertymarket.gr για Ποιότητα, Αξιοπιστία και μακροχρόνιες σχέσεις Εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές.

Από το 1998 μέχρι σήμερα, η Property Market® εξελίσσεται διαρκώς, επενδύοντας στην καινοτομία και δημιουργώντας υπηρεσίες που αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η αγορά ακινήτων στην Ελλάδα.

Η διαχρονική μας παρουσία, το Πανελλαδικό Δίκτυο Συνεργατών και τα 56 Πανελλήνια ΧΡΥΣΑ ΒΡΑΒΕΙΑ που έχουμε κατακτήσει για την Ποιότητα των υπηρεσιών μας, την Εξυπηρέτηση πελατών και το Εργασιακό περιβάλλον που προσφέρουμε στους Συνεργάτες μας, αποτελούν την ισχυρότερη απόδειξη ότι η εμπιστοσύνη κερδίζεται στην πράξη και διατηρείται μέσα στον χρόνο.

Συνεχίζουμε να επενδύουμε σε Ανθρώπους, στην τεχνογνωσία και στην εξέλιξη του θεσμού του Franchise, δημιουργώντας το μεγαλύτερο και πιο ολοκληρωμένο Οικοσύστημα υπηρεσιών γύρω από το ακίνητο στην Ελλάδα.»

Η propertymarket.gr συνεχίζει να επενδύει στην ανάπτυξη του Πανελλαδικού Δικτύου της, δημιουργώντας νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες για επαγγελματίες που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν σε έναν δυναμικά αναπτυσσόμενο κλάδο, αξιοποιώντας ένα αποδεδειγμένα επιτυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο που εξελίσσεται από τον οργανισμό της SENATUS αδιάλειπτα εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες.

Συνάντηση των Αγροτικών Συλλόγων Ημαθίας και Πέλλας με τον Γενικό Γραμματέα της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα

Την Παρασκευή 26 Ιουνίου 2026, στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Ημαθία, πραγματοποιήθηκε συνάντηση των εκπροσώπων των Αγροτικών Συλλόγων Ημαθίας και Πέλλας με τον Γενικό Γραμματέα της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα.

Στη συνάντηση συμμετείχαν εκπρόσωποι της Ενωτικής Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Ημαθίας, των Αγροτικών Συλλόγων Νάουσας «Μαρίνος Αντύπας», Βέροιας, Ροδοχωρίου και Πιερίων, καθώς και των Αγροτοκτηνοτροφικών Συλλόγων «Ενότητα» και «Ομόνοια» Πέλλας.

Οι εκπρόσωποι των Συλλόγων παρουσίασαν αναλυτικά τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι βιοπαλαιστές αγρότες, οι κτηνοτρόφοι και οι μελισσοκόμοι της περιοχής.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις εξευτελιστικές τιμές των αγροτικών προϊόντων, στο διαρκώς αυξανόμενο κόστος παραγωγής, στις μεγάλες ζημιές από παγετούς, χαλαζοπτώσεις και άκαιρες βροχοπτώσεις, στις παραμορφώσεις των καρπών και στις ξερές βέργες που πλήττουν τις δενδρώδεις καλλιέργειες, καθώς και στις σοβαρές αδυναμίες του κανονισμού του ΕΛΓΑ, που αφήνει εκτός αποζημιώσεων σημαντικές ζημιές, όπως αυτές στο προανθικό στάδιο.

Παρουσιάστηκαν ακόμη τα προβλήματα που δημιουργούν η έλλειψη εργατών γης, οι ελλείψεις σε αρδευτικές υποδομές, οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των προγραμμάτων για τους νέους αγρότες και τα πρόσθετα γραφειοκρατικά βάρη, όπως η εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε επίσης στα προβλήματα της κτηνοτροφίας, με το αυξημένο κόστος ζωοτροφών, ενέργειας και κτηνιατρικών δαπανών, τις χαμηλές τιμές στο γάλα και το κρέας, τις σοβαρές συνέπειες των ζωονόσων και την ανάγκη ουσιαστικής στήριξης του κλάδου ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων.

sysk beroia 17 1

Αντίστοιχα, αναδείχθηκαν τα σοβαρά προβλήματα της μελισσοκομίας, όπως το αυξημένο κόστος παραγωγής, τα πανάκριβα έξοδα μετακίνησης των μελισσοσμηνών, οι μειωμένες αποδόσεις, οι απώλειες μελισσοσμηνών και η ανάγκη λήψης ουσιαστικών μέτρων στήριξης για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του κλάδου.

Οι εκπρόσωποι των Συλλόγων αναφέρθηκαν επίσης στην υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, επισημαίνοντας την ανάγκη πλήρους διαφάνειας, απόδοσης ευθυνών όπου υπάρχουν και προστασίας των πραγματικών παραγωγών.

Τονίστηκε ακόμη ότι η εφαρμογή της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής οδηγεί στη μείωση των ενισχύσεων, επιταχύνει το ξεκλήρισμα των μικρομεσαίων παραγωγών και ευνοεί τη συγκέντρωση της παραγωγής και της γης σε λιγότερα χέρια.

Ξεχωριστή αναφορά έγινε στα αγροτοδικεία και στην ποινικοποίηση των αγώνων των αγροτών, με αίτημα να σταματήσουν οι διώξεις σε βάρος όσων συμμετείχαν στις αγωνιστικές κινητοποιήσεις και στα μπλόκα.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης παραδόθηκε αναλυτικό υπόμνημα με τα αιτήματα των Αγροτικών Συλλόγων, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων:

  • Αναπλήρωση του χαμένου εισοδήματος.
  • Κατώτερες εγγυημένες τιμές στα αγροτικά προϊόντα που να καλύπτουν το κόστος παραγωγής και να εξασφαλίζουν αξιοπρεπές εισόδημα.
  • Αφορολόγητο αγροτικό πετρέλαιο στην αντλία.
  • Μείωση του κόστους παραγωγής, της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος και των αγροτικών εφοδίων.
  • Αλλαγή του κανονισμού του ΕΛΓΑ με αποζημίωση στο 100% των ζημιών και της παραγωγής, χωρίς εξαιρέσεις και καθυστερήσεις.
  • Άμεσες αποζημιώσεις για τις ζημιές από το προανθικό στάδιο, τις άκαιρες βροχοπτώσεις, την παραμορφωτική ασθένεια, τις ξερές βέργες και κάθε ζημιά που σήμερα δεν καλύπτεται από τον Κανονισμό του ΕΛΓΑ.
  • Άμεση λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση της παραμορφωτικής ασθένειας και των ξερών βεργών, με ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας, συστηματική παρακολούθηση του φαινομένου και ουσιαστική στήριξη των πληγέντων παραγωγών.
  • Μέτρα για την κάλυψη των αναγκών σε εργάτες γης.
  • Υλοποίηση των αναγκαίων αρδευτικών έργων.
  • Άμεση ενεργοποίηση των προγραμμάτων για τους νέους αγρότες.
  • Ουσιαστική στήριξη της κτηνοτροφίας και της μελισσοκομίας.
  • Κατάργηση των πρόσθετων γραφειοκρατικών βαρών που επιβαρύνουν τους μικρομεσαίους παραγωγούς.
  • Να σταματήσει η ποινικοποίηση των αγροτικών αγώνων, να παύσουν όλες οι διώξεις και τα αγροτοδικεία σε βάρος των αγωνιζόμενων αγροτών.

Οι Αγροτικοί Σύλλογοι υπογράμμισαν ότι θα συνεχίσουν τον αγώνα τους, σε συντονισμό με την Πανελλαδική Επιτροπή των Μπλόκων, μέχρι να δοθούν ουσιαστικές λύσεις στα προβλήματα των βιοπαλαιστών αγροτών, κτηνοτρόφων και μελισσοκόμων και να διασφαλιστεί η επιβίωση των μικρομεσαίων παραγωγών.

Ομόφωνη στήριξη της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας του αιτήματος για τη λειτουργία ασφαλούς Ηλεκτροκίνητου Προαστιακού Σιδηροδρόμου στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Πλατύ – Έδεσσα

Την ομόφωνη στήριξή της του αιτήματος για τη λειτουργία του ασφαλούς Ηλεκτροκίνητου Προαστιακού Σιδηροδρόμου στη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αλεξάνδρεια – Βέροια – Νάουσα – Σκύδρα – Έδεσσα εξέφρασε η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔΚΜ), που εκπροσωπεί 38 Δήμους,  κατά τη συνεδρίασή της στις 23 Ιουνίου 2026, έπειτα από την παρουσίαση του θέματος από τον εκπρόσωπο της «Ομάδας Δράσεων Ενεργών Πολιτών Δήμου Αλεξάνδρειας» και των «Πολιτών Δήμου Βέροιας», κ. Γιώργο Μαυρίδη.

Κατά την τοποθέτησή του, ο κ. Μαυρίδης ανέφερε ότι, σύμφωνα με δημοσιευμένα και μη αμφισβητούμενα στοιχεία, στα σιδηροδρομικά έργα του ΕΣΠΑ 2021–2027 προβλέπεται η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Πλατύ – Έδεσσα. Παράλληλα, σημείωσε ότι στα σχέδια του Υπερταμείου και της Ομάδας Ωρίμανσης Έργων περιλαμβάνονται σιδηροδρομικές παρεμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ, μεταξύ των οποίων και η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Πλατύ – Έδεσσα, προϋπολογισμού περίπου 70 εκατ. ευρώ, με προβλεπόμενη χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Μεταφορές 2021–2027» και ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης την περίοδο 2026–2029.

Επισήμανε ακόμη ότι το έργο διαθέτει ήδη τις απαιτούμενες μελέτες, συμπεριλαμβανομένων των μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, γεγονός που αποδεικνύει την υψηλή ωριμότητά του. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι το έργο εξακολουθεί να εμφανίζεται στον χάρτη έργων του προγράμματος «Μεταφορές 2021–2027» στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Ολοκληρώνοντας την εισήγησή του, κάλεσε την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔΚΜ) να στηρίξει ενεργά το αίτημα, επισημαίνοντας ότι με τη συνδρομή και την πίεση της αυτοδιοίκησης υπάρχει ακόμη η δυνατότητα ένταξης του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, γεγονός που θα αποτελέσει σημαντική εξέλιξη για τους πολίτες και τους παραγωγικούς φορείς της Ημαθίας και της Πέλλας.

Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, υπογράμμισε ότι η ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας εκφράζει την αλληλεγγύη και την πλήρη υποστήριξή της σε κάθε έργο μέσου σταθερής τροχιάς που ενισχύει τη σύνδεση των περιοχών της Κεντρικής Μακεδονίας, σημειώνοντας ότι καμία περιοχή δεν πρέπει να παραμένει αποκομμένη από σύγχρονες σιδηροδρομικές υποδομές. Παράλληλα, δήλωσε ότι στηρίζει ανεπιφύλακτα την προσπάθεια ώστε το έργο να ενταχθεί σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα και να αποτελέσει ένα ακόμη σημαντικό αναπτυξιακό έργο για την ευρύτερη περιοχή.

Μετά την ολοκλήρωση της συζήτησης, το Διοικητικό Συμβούλιο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας αποφάσισε ομόφωνα να στηρίξει το αίτημα για τη λειτουργία του ασφαλούς Ηλεκτροκίνητου Προαστιακού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκη – Αλεξάνδρεια – Βέροια – Νάουσα – Σκύδρα – Έδεσσα, αναγνωρίζοντας τη σημασία του έργου για τη βελτίωση των μεταφορών, την ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης και τη διασύνδεση των τοπικών κοινωνιών της Κεντρικής Μακεδονίας.

Με εκτίμηση,

Ομάδα Δράσεων Ενεργών Πολιτών Δήμου Αλεξάνδρειας

Πολίτες Δήμου Βέροιας