Αρχική Blog Σελίδα 15325

Υπάρχουν διατροφικές λύσεις για το άσθμα; Της Ειρήνης Κοντοπίδου

Το άσθμα είναι μια χρόνια φλεγμονώδης διαταραχή του αναπνευστικού συστήματος, η οποία επηρεάζει συνήθως το 10% των παιδιών. Το 50% της αιτιολογίας της είναι γενετική, αλλά το υπόλοιπο 50% μπορεί να επηρεαστεί και να ελεγχθεί με κάποιο τρόπο.

Ειρήνη Κοντοπίδου
Γράφει η Ειρήνη Κοντοπίδου*

Ποιος ο ρόλος της βιταμίνης D;

Μια από τις αιτίες που ανθίζει η εμφάνιση του άσθματος τα τελευταία χρόνια μπορεί να είναι η έλλειψη βιταμίνης D. Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη και μια από τις βιταμίνες που μπορεί να συνθέσει μόνος του ο οργανισμός μας, από τη χοληστερόλη που υπάρχει κάτω από το δέρμα μας και την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας. Τα παιδιά παίζουν πλέον λιγότερο στον ήλιο, και ασχολούνται περισσότερο με τον υπολογιστή ή την τηλεόραση, με αποτέλεσμα να μην παράγουν επαρκή ποσότητα βιταμίνης D.  Η βιταμίνη D  έχει γνωστές επιδράσεις στην ανάπτυξη των πνευμόνων και στο ανοσοποιητικό σύστημα και μπορεί να είναι σημαντική στην ανάπτυξη, τη σοβαρότητα και την εκδήλωση αλλεργικών ασθενειών όπως το άσθμα, το έκζεμα και οι τροφικές αλλεργίες. Πολλές μελέτες υποδεικνύουν ότι η βιταμίνη D έχει προστατευτική δράση απέναντι στις εξάρσεις άσθματος.

Τι έδειξαν οι έρευνες για το άσθμα και την βιταμίνη D;

Έρευνες διαπίστωσαν ότι παιδιά με άσθμα που λάμβαναν συμπλήρωμα βιταμίνης D3 σε ποσότητα 500-1000 IU ημερησίως μείωσαν τις κρίσεις άσθματος στο μισό, ίσως επειδή με αυτό τον τρόπο μειώθηκε η συχνότητα των αναπνευστικών μολύνσεων με την αύξηση της ανοσίας, ενώ ταυτόχρονα μειώθηκαν οι φυσικές συνέπειες της φλεγμονής. Οι περισσότερες υποδεικνύουν ότι υψηλότερα επίπεδα στο αίμα της βιταμίνης 25(ΟΗ) D συσχετίζονται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης κρίσεων άσθματος. Βέβαια, αυτά τα ευρήματα θα πρέπει να επιβεβαιωθούν μέσα από κλινικές δοκιμές και μελέτες. Γιατί μια άλλη πιθανή εξήγηση, μπορεί να είναι ότι άτομα με σοβαρό άσθμα περνάνε περισσότερο χρόνο εντός σπιτιού από φόβο, και για αυτό εμφανίζουν και χαμηλότερα επίπεδα της βιταμίνης.

Γαλακτοκομικά προϊόντα

Γνωρίζουμε ότι πολύ πλούσια σε βιταμίνη D είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Τα γαλακτοκομικά έχουν συχνά ενοχοποιηθεί ως ένα κοινό έναυσμα για το άσθμα, αλλά υπάρχει πολύ μικρή επιστημονική τεκμηρίωση που να υποστηρίζει αυτό το μύθο. Μια συνοπτική ανασκόπηση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας έδειξε ότι δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να συνδέουν άμεσα την κατανάλωση γαλακτοκομικών με το άσθμα. Εθνικοί Οργανισμοί σχετικά με το άσθμα, όπως αυτός της Αυστραλίας δε συστήνει τη συστηματική αποφυγή των γαλακτοκομικών για τη διαχείριση του άσθματος και συμβουλεύει ότι τα γαλακτοκομικά δεν αυξάνουν τη βλέννα, όπως πιστεύεται. Ακόμα και σε άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη- το κύριο σάκχαρο του γάλακτος, επειδή αυτή δε θεωρείται τροφική αλλεργία αλλά τροφική δυσανεξία για την οποία ευθύνεται η έλλειψη ενζύμου, δεν επηρεάζεται η πυροδότηση συμπτωμάτων άσθματος. Συνήθως οι τροφικές αλλεργίες είναι εκείνες που πυροδοτούν την εμφάνιση των συμπτωμάτων του άσθματος, όπως το βήχα, το φτέρνισμα ή τη βλέννα. Η αλλεργία στα γαλακτοκομικά είναι πιο συχνή στα παιδιά, αλλά αυτή παύει να υφίσταται καθώς ωριμάζει το πεπτικό τους σύστημα στις περισσότερες περιπτώσεις.

Τέλος, άνθρωποι που έχουν τροφικές αλλεργίες, όπως σε γαλακτοκομικά, θαλασσινά, σιτάρι και ξηρούς καρπούς, μπορεί επίσης να έχουν άσθμα ή έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν. Θα πρέπει να διαπιστώσουν με το γιατρό τους αν κάποιο τρόφιμο τους προκαλεί αλλεργία, μέσα από ειδικά τεστ, το οποίο επηρεάζει και την εμφάνιση κρίσης άσθματος. Οι ασθενείς με άσθμα διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν οστεοπόρωση λόγω της χρήσης στεροειδών φαρμάκων, για αυτό θα πρέπει να καταναλώνουν γαλακτοκομικά προϊόντα πλούσια σε ασβέστιο για την καλύτερη σκελετική τους υγεία. Αυτά θα πρέπει να αποφεύγονται μόνο με εντολή γιατρού και εφόσον αντικαθιστούνται με άλλες πηγές ασβεστίου.

asthma kai antioxeidwtika 2

Αντιοξειδωτικά και άσθμα

Σε άλλη μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε έφηβους σημειώθηκε μείωση των συμπτωμάτων του άσθματος, όταν αυξήθηκε η κατανάλωση θερμίδων που προερχόταν από ρύζι, ξηρούς καρπούς, άμυλο και λαχανικά. Η έρευνα έδειξε ότι αν αυτά τα αποτελέσματα γενικευτούν και αυξηθεί η κατανάλωση αυτών των τροφίμων, είναι πιθανό ότι μια σημαντική μείωση στα συμπτώματα του άσθματος μπορεί να επιτευχθεί. Γνωρίζουμε ότι το οξειδωτικό στρες είναι σημαντικό στην παθοφυσιολογία του άσθματος συνεισφέροντας αρνητικά στην εμφάνιση και επιδείνωσή του. Αυτό μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσω αντιοξειδωτικών συστατικών, όπως οι βιταμίνες Ε και C, τα καροτενοειδή, το λυκοπένιο και τα φλαβονοειδή, τα οποία προσλαμβάνουμε από τη διατροφή μέσω των φρούτων και των λαχανικών.

Τι δείχνουν οι έρευνες;

Η βιταμίνη Ε, που υπάρχει κυρίως σε φυτικά λιπαρά, σχετίζεται με χαμηλότερη συχνότητα εμφάνισης συμπτωμάτων άσθματος. Ακόμη, η βιταμίνη C, που τη βρίσκουμε κυρίως σε εσπεριδοειδή και πράσινα λαχανικά, βοηθά στη διατήρηση των αεραγωγών ανοιχτών, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και μειώνει την φλεγμονή που δημιουργείται στο αλλεργικό άσθμα. Η ίδια μελέτη έδειξε ότι άτομα με άσθμα είχαν χαμηλότερα επίπεδα αντιοξειδωτικών συστατικών, όπως καροτενοειδή, στο αίμα τους συγκριτικά με υγιή πληθυσμό.

Παρ’ όλ’ αυτά δεν υπάρχουν τεκμηριωμένες αποδείξεις ότι μια διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά επηρεάζει το άσθμα. Όμως, έρευνα που μείωσε την πρόσληψη αντιοξειδωτικών σε ασθματικούς ασθενείς, σε μια μερίδα φρούτου και δύο μερίδες λαχανικών την ημέρα-όπως είναι και η συνήθης κατανάλωση σε δυτικού τύπου δίαιτες- απέδειξε ότι χειροτέρεψαν τα συμπτώματα και οι κρίσεις άσθματος. Αυτή αλλά και άλλες μελέτες στο ίδιο ύφος υποδεικνύουν ότι η δυτικού τύπου διατροφή συνεισφέρει στην επιδείνωση της λειτουργίας των πνευμόνων και στο χειρότερο έλεγχο του άσθματος.

Παράλληλα, μελέτες που εξέτασαν τη βελτίωση της αναπνευστικής λειτουργίας μετά την αύξηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών σε αντιδιαστολή με την κατανάλωση συμπληρωμάτων διατροφής, έδειξαν θετικά αποτελέσματα μόνο στην πρώτη περίπτωση. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν συνδυασμό αντιοξειδωτικών και πετυχαίνουν καλύτερη απορρόφηση αυτών από τον οργανισμό, σε σύγκριση με τα συμπληρώματα διατροφής που συνήθως περιέχουν μεμονωμένα θρεπτικά συστατικά ή λιγοστούς συνδυασμούς αυτών.

 

Λιπαρά και άσθμα

Τέλος, τα καλά πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, ω-3, που βρίσκονται σε λιπαρά ψάρια, θαλασσινά, ξηρούς καρπούς και πράσινα φυλλώδη λαχανικά, επιδρούν ως αντιφλεγμονώδεις παράγοντες και οδηγούν στη μείωση των περιστατικών άσθματος. Βέβαια, πολύ σημαντική είναι η αναλογία μεταξύ ω-3 και ω-6 λιπαρών οξέων, γιατί τα ω-6 είναι αυτά που ενισχύουν τη φλεγμονή, ενώ τα ω-3 αυτά που τη μειώνουν. Οι περισσότερες μελέτες δεν καταλήγουν σε τεκμηριωμένα συμπεράσματα για την αποτελεσματικότητά τους, αλλά αναφέρουν τη βελτίωση των συμπτωμάτων όταν εμπλουτίζεται η διατροφή με αυτά.

asthma kai synthrhtika 3

Συντηρητικά τροφίμων και άσθμα

Τα θειώδη και η ταρτραζίνη είναι τα πιο κοινά πρόσθετα που προκαλούν αλλεργίες. Τα θειώδη άλατα είναι άλατα που χρησιμοποιούνται για τη διατήρηση των μεταποιημένων τροφίμων και συχνά απαντώνται σε προϊόντα όπως το τουρσί, το κρασί, το άρτυμα λεμονιού και τα αποξηραμένα φρούτα. Η ταρτραζίνη είναι κίτρινη χρωστική τροφίμων. Τα νιτρώδη απαντώνται φυσικά σε ορισμένα τρόφιμα όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, αλλά προστίθενται σε ωριμασμένα κρέατα όπως το ζαμπόν, το σαλάμι και τα λουκάνικα για να είναι ασφαλή για κατανάλωση για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Δεν υπάρχουν καθόλου αποδεικτικά στοιχεία για το ότι η κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν συνθετικά νιτρώδη μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα άσθματος.

Παρότι είναι σπάνιο, κάποια άτομα με άσθμα μπορεί να είναι ευαίσθητα στα σαλικυλικά οξέα που βρίσκονται στο τσάι, σε ορισμένα βότανα και μπαχαρικά. Επίσης, βρίσκεται σε παυσίπονα και στην ασπιρίνη, που συνήθως ενοχοποιούνται περισσότερο από τα τρόφιμα για την πυροδότηση κρίσεων άσθματος.

Επιπλέον, κρίσεις άσθματος μπορεί να πυροδοτήσουν τρόφιμα που περιέχουν αέρια, συμπεριλαμβανομένων των οσπρίων, του λάχανου, των αναψυκτικών και του σκόρδου και των κρεμμυδιών. Ακόμη, όταν καταναλώνουν μεγάλα γεύματα, αυτά ασκούν πίεση στο διάφραγμα, ειδικά σε άτομα με γαστρική παλινδρόμηση. Αυτή η πίεση μπορεί να προκαλέσει πίεση στο στήθος και να πυροδοτήσει κρίση άσθματος.

Βότανα και άσθμα

Μια έρευνα της Βρετανικής Επιτροπής για την καμπάνια του Άσθματος ανακάλυψε ότι το 60% των ατόμων που πάσχουν από μέτριο άσθμα και το 70% αυτών που πάσχουν από σοβαρό άσθμα έχουν χρησιμοποιήσει εναλλακτικές θεραπείες για να βελτιώσουν ή θεραπέψουν την πάθηση τους.

Η κατανάλωση φυτικών φαρμάκων ή βοτάνων αποτελεί την τρίτη πιο δημοφιλή επιλογή τόσο για τους ενήλικες (11%) όσο και για τα παιδιά (6%) που υποφέρουν από άσθμα

Μελέτη έδειξε ότι το εκχύλισμα από gingko biloba δρα ως αντιφλεγμονώδες και μειώνει το βροχοσπασμό σε ασθματικούς ασθενείς μέσα σε 8 εβδομάδες χρήσης συγκριτικά με την ομάδα ελέγχου. Τα τελευταία χρόνια και η μαριχουάνα έχει χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία του άσθματος. Έρευνες δείχνουν ότι η χρήση της επιφέρει σημαντική μείωση στην αντίσταση των αεραγωγών και έχει μία ενεργή βρογχοδιασταλτική επίδραση σε ασθματικούς ασθενείς. Ακόμη, τα κινέζικα βότανα είναι τα πιο δημοφιλή στην εναλλακτική θεραπεία του άσθματος.

Βέβαια, δεν υπάρχει καμία επαναλαμβανόμενη τεκμηρίωση για τη χρήση βοτάνων ή φυτικών θεραπειών στο άσθμα. Αναλογιζόμενοι το πόσο δημοφιλείς είναι τέτοιου είδους θεραπείες, περισσότερες κλινικές έρευνες, πιο αυστηρά σχεδιασμένες, θα πρέπει να γίνουν ώστε με σιγουριά να μπορούμε να συστήσουμε κάτι τέτοιο.

Προέλευση άρθρου: https://www.mednutrition.gr/portal/ygeia/alles-pathiseis/15034-yparxoun-diatrofikes-lyseis-gia-to-asthma


 

*H Eιρήνη Κοντοπίδου είναι Κλινικός Διαιτολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc.) στην χημεία και τεχνολογία τροφίμων. Εργάζεται ως ακαδημαϊκή υπεύθυνη του προγράμματος Διαιτολογίας του Μητροπολιτικού Κολλεγίου Θεσσαλονίκης και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο γραφείο της στην Πυλαία Θεσσαλονίκης.

Συνταγή: Δροσερή κρέμα μαστίχας – Επίγευση με άρωμα μαστίχας και πιπεριού

Το επιδόρπιο παίζει καθοριστική σημασία στο «κλείσιμο» του δείπνου για αυτό πρέπει να είναι ελαφρύ και αρωματικό και να αφήνει μια γλυκιά επίγευση που θα θυμάστε.

Σίσσυ Νίκα
Γράφει η Σίσσυ Νίκα Δημοσιογράφος Γαστρονομίας και Πολιτισμού

Από την αγαπημένη μου φίλη την πολυβραβευμένη executive chef Νανά Γκαμπούρα δοκίμασα τη δροσερή κρέμα μαστίχας και για ένα τουιστ γεύσεων πιο παιχνιδιάρικο την πασπάλισε με κόκκους ροζ πιπεριού. Μου άρεσε και την έγραψα στην ατζέντα μου.

Η Νανά την σερβίρει στους φιλοξενούμενούς της με δροσερό λικέρ μαστίχας της ΄Ενωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου που είναι και το καλύτερο.

Η συνταγή δική σας έτσι για να περνάμε καλύτερα με απλά και αρωματικά γλυκάκια… που τα απολαμβάνουμε σε κάθε στιγμή ξεχωριστή ή μοναχική.

Δροσερή κρέμα μαστίχας με κόκκους ροζ πιπεριού

Από τη Νανά Γκαμπούρα, executive chef του εστιατορίου «Στη Κουζίνα της Μαμάς ΄Αννας» Σέρβια Κοζάνης

Δροσερή κρέμα μαστίχας Επίγευση με άρωμα μαστίχας και πιπεριού 1Υλικά

1 λίτρο γάλα

500 γρ. κρέμα γάλακτος ελαφριά

120 γρ. κορν φλάουρ

150 γρ. ζάχαρη

Μισό κ.γ. μαστίχα σε σκόνη

1 σφηνάκι λικέρ μαστίχας

Κόκκους ροζ πιπεριού

Τρόπος παρασκευής

Βάζουμε σε ένα μπολ ένα φλιτζάνι γάλα δροσερό και διαλύουμε το κορν φλάουρ ανακατεύοντας γρήγορα.

Σε κατσαρόλα βάζουμε το υπόλοιπο γάλα μαζί με τη ζάχαρη, κρατώντας μια κουταλιά που θα την χρησιμοποιήσουμε αργότερα.

Ζεσταίνουμε σε χαμηλή θερμοκρασία.

Η Νανά παρουσιάζει το πρωινό της Δυτικής Μακεδονίας
Η Νανά παρουσιάζει το πρωινό της Δυτικής Μακεδονίας

Ρίχνουμε το μίγμα του γάλακτος με το κορν φλάουρ και ανακατεύουμε μέχρι να βράσει και να αποκτήσει την υφή κρέμας.

Κατεβάζουμε από τη φωτιά και τότε προσθέτουμε τη μαστίχα και ανακατεύουμε και πάλι.

Αφήνουμε τη κρέμα να κρυώσει.

Στο κάδο του μίξερ χτυπάμε τη κρέμα γάλακτος μαζί με τη ζάχαρη που κρατήσαμε και κάνουμε σαντιγί.

Ρίχνουμε τη σαντιγί μέσα στο μπολ με την κρέμα και ανακατεύουμε απαλά με την μαρίζ μέχρι να ομογενοποιηθεί το μείγμα της κρέμας και να γίνει πιο πηχτή.

Την βάζουμε σε μπολάκια και πασπαλίζουμε με τους κόκκους πιπεριού.

Αφήνουμε τα μπολάκια στο ψυγείο για 1 ώρα τουλάχιστον.

Βγάζουμε από το ψυγείο λίγο πριν σερβίρουμε και ραντίζουμε τη κρέμα μας με λικέρ μαστίχας.

Φυσικά αντιβιοτικά, ιδιότητες και χρήσεις – Γράφει η Μαρία Αλιμπέρτη – Κατσάνη

Οι θεραπείες των ασθενειών που παρουσιάστηκαν από τον 20ο αιώνα και μετά θεραπεύονται με αντιβιοτικά που χαρακτηρίζονται σαν υπερφάρμακα, λαμβάνονται μόνο κατόπιν σύστασης γιατρού και είναι ιδιαίτερα ευεργετικά.

μαρια αλιμπερτι1
Γράφει η συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Μαρία Αλιμπέρτη – Κατσάνη

Συχνά όμως γίνεται κατάχρηση, με αποτέλεσμα ένας εθισμένος σε αυτά οργανισμός να μην μπορεί να εκμεταλλευτεί την δύναμή τους και να γίνεται αδύναμος με αποτέλεσμα στη δημιουργία ανθεκτικότερων μικροβίων.

Έτσι κάθε φαρμακευτικό αντιβιοτικό επιτίθεται χωρίς να ξεχωρίζει τα κακά από τα φιλικά για τον οργανισμό βακτήρια  με αποτέλεσμα να τον κάνει πιο ευάλωτο σε άλλες λοιμώξεις.

Η φύση όμως έχει προβλέψει και έχει τα δικά της φυσικά αντιβιοτικά, που είναι γνωστά από τους αρχαίους χρόνους στην Ελλάδα, στην Αίγυπτο αλλά και στις Αραβικές χώρες, πολλά από αυτά είναι κοινά μεταξύ τους, ενώ υπάρχουν άλλα πολύ ιδιαίτερα ανά περιοχή.

Σας περιγράφουμε ονόματα και ιδιότητες κάποιων πολύ βασικών φυσικών αντιβιοτικών:

Η Ελιά
Η Ελιά περιέχει στα φύλα της την ελαιοευρωπεΐνη που εμποδίζει την ανάπτυξη πολλών ειδών βακτηριδίων, ιών, μυκήτων και άλλων μολυσματικών παραγόντων του ανθρώπινου οργανισμού.

Το εκχύλισμα των φύλλων της ελιάς στοχεύει και καταστρέφει μόνο βλαβερά βακτήρια ενώ δίνει χρόνο στο ανοσοποιητικό σύστημα να ανακάμψει.

Ενδείκνυται σε περιπτώσεις κοινού κρυολογήματος, γρίπης, φαρυγγίτιδας, λαρυγγίτιδας, αμυγδαλίτιδας, ιγμορίτιδας, ωτίτιδας, επιχείλιου έρπητα, λοιμώξεων των αφτιών και των ματιών.

 Το Σκόρδο

Το σκόρδο περιέχει βιταμίνη C και αλισίνη στην οποία οφείλεται η έντονη μυρωδιά του, είναι ισχυρός αντιμικροβιακός παράγοντας κατά παθογόνων μικροοργανισμών, ακόμη και μικροβίων που είναι ανθεκτικά  στα αντιβιοτικά.

Ο Ευκάλυπτος 

Το αιθέριο έλαιό του είναι ένα πολύ ισχυρό αντιμικροβιακό και αντιβιοτικό που διευκολύνει την αναπνοή σε κρυολογήματα και ιγμορίτιδες, καταπραΰνει τις βρογχίτιδες με εισπνοές ενώ δρα και ως αντιπυρετικό.

Η Πρόπολη
Συλλέγεται από τις μέλισσες – εργάτριες, από τα μπουμπούκια και τον φλοιό ορισμένων δέντρων. Οι ιδιότητες της είναι αντισηπτικές, αντιβιοτικές, αντιβακτηριακές, αντιμυκητικές και αντιιικές.

Η Μαστίχα
Από τι αποτελείται το δάκρυ της μαστίχας Χίου και είναι ευεργετική δεν γνωρίζουμε όμως μέσα στη ρητίνη αυτή υπάρχουν περισσότερα από 80 ευεργετικά συστατικά.
Έχει αντιμικροβιακή δράση, ανακουφίζει από τα συμπτώματα του ελικοβακτηρίου του πυλωρού.

Η Εχινάκεια
Είναι από τα καλύτερα φυσικά αντιβιοτικά που μας χάρισε η φύση, γνωστή για τη διέγερση των αμυντικών μηχανισμών του ανοσοποιητικού συστήματος.

Έχει ισχυρές αντιβιοτικές, αντιμικροβιακές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, συμβάλλει στη μείωση της διάρκειας του κρυολογήματος βοηθά το κατώτερο ουροποιητικό σύστημα ενώ καταπολεμά τον σταφυλόκοκκο και στρεπτόκοκκο.

Οι εναλλακτικές θεραπείες χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να δράσουν σε σχέση με τις συμβατικές, είναι συμπληρωματικές και σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστούν την φαρμακευτική αγωγή που μας δίνει ο γιατρός τον οποίο πρέπει να επισκεφθούμε άμεσα όταν αντιμετωπίζουμε έντονα συμπτώματα που δεν υποχωρούν.

Το βακτήριο Escherichia coli χτυπά της ΗΠΑ. – Της Ειρήνης Αιμονιώτη.

Ρωμαϊκό μαρούλι μολυσμένο με το βακτήριο Escherichia coli προκάλεσε το θάνατο ενός ατόμου και επηρέασε 121 άλλους στις Ηνωμένες Πολιτείες, καταχωρεί στις 3 Μαΐου 2018 τις υγειονομικές αρχές των ΗΠΑ.

Ειρήνη Αιμονιώτη
Γράφει η συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Ειρήνη Αιμονιώτη

Οι υγειονομικές αρχές στις Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν στις 3 Μαΐου 2018 το θάνατο ενός ατόμου στην Καλιφόρνια που είχε καταναλώσει ρωμαϊκά μαρούλια μολυσμένα με Escherichia coli .

Είκοσι έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη

Πριν από ένα μήνα, οι αρχές παρότρυναν τους Αμερικανούς καταναλωτές να απορρίψουν και να μην τρώνε μαρούλι από ρωμαϊκά, αν δεν ήταν σίγουροι ότι οι σαλάτες δεν προέρχονταν από την περιοχή Yuma της Αριζόνα (νοτιοδυτικά). Η προέλευση της μόλυνσης δεν έχει ακόμη εντοπιστεί και έχουν ξεκινήσει περίπου 20 έρευνες για την υγεία που απευθύνονται σε διαφορετικά ιδρύματα.

«Από τους 102 ανθρώπους που έχουν τις πληροφορίες, 52 εισήχθησαν στο νοσοκομείο, 14 είχαν αναπτύξει ανεπάρκεια των νεφρών που ονομάζεται αιμολυτικό ουραιμικό σύνδρομο,» εξήγησε το Κέντρο και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC), των ΗΠΑ.

Αυτή είναι η σοβαρότερη μόλυνση στις Ηνωμένες Πολιτείες από το 2006, όταν περισσότεροι από 200 άνθρωποι αρρώστησαν από μόλυνση σπανακιού με παρόμοιο στέλεχος Escherichia coli .

Ο Γιάννης Καφάτος σχολιάζει την επικαιρότητα που μερικές φορές είναι από μόνη της επιθεωρησιακό νούμερο. (και όταν δεν είναι την κάνει!)

Καφάτος--ειδήσεις

Mail από την Αθήνα #163  – Δευτέρα 7  Μαΐου 2018

Ο Γιάννης Καφάτος σχολιάζει την επικαιρότητα που μερικές φορές είναι από μόνη της επιθεωρησιακό νούμερο. (και όταν δεν είναι την κάνει!)

Γιάννης Καφάτος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Γιάννης Καφάτος
  • Η χθεσινή Κυριακή δεν ήταν όπως κάθε άλλη Κυριακή: ήταν η παγκόσμια ημέρα γέλιου.
  • Γελάσατε εσείς ή είστε τίποτα τύποι με προβλήματα που δεν σας αφήνουν να σκάσετε το χειλάκι σας;
  • Μεγάλο φάρμακο το γέλιο! Κι ακόμη μεγαλύτερη το «γιατρικό» που βγαίνει από μέσα σου όταν μπορείς να γελάς και με τον εαυτό σου!
  • Θέλει πολλά κότσια και ψυχικά αποθέματα!
  • Δεν ξέρω πώς τα έφερε η «μοίρα» αλλά στις 6 Μαΐου, που την θέσπισαν ως μέρα γέλιου, ήταν και η μέρα που γεννήθηκε ο πατέρας της ψυχανάλυσης, Σίγκμουντ Φρόιντ (1856)
  • Σπουδαία πράγματα και το γέλιο και η ψυχανάλυση!
  • Είναι νομίζεις εύκολο να σκάψεις μέσα σου και να φανερώσεις στον εαυτό σου ξεχασμένες ιστορίες που σε στοιχειώνουν;
  • Είναι το ίδιο – και πιο δύσκολο – από αυτό που λέγαμε παραπάνω: να μπορείς να γελάς και με τον ίδιο σου τον εαυτό.
  • Γι’ αυτό βλέπεις βλοσυρούς τύπους στα πέριξ! Όχι, ,δεν είναι απαραιτήτως σοβαροί! Είναι χαμένοι και εγκλωβισμένοι.
  • Αν μιλήσουμε και για τους αγαπημένους μας πολιτικούς που με τις αποφάσεις τους παίζουν τις ζωές μας στα ζάρια κάθε μέρα και κάθε ψηφοφορία που περνάει, το θέμα αποκτά ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις.
  • Ο πολιτικός που θεωρεί τον εαυτό του πιο σπουδαίο από τον κόσμο που, υποτίθεται ότι, εκπροσωπεί είναι κατ’ εξοχήν προβληματικός άνθρωπος που ούτε το γέλιο δεν μπορεί να απολαύσει, ούτε φυσικά θα παραδεχτεί ποτέ ότι χρειάζεται ψυχανάλυση.
  • Δυστυχώς δεν μου έρχεται στο μυαλό ούτε ένα όνομα για να δώσω ένα παράδειγμα, θετικό!
  • Μπορεί να μην είμαι κι εγώ καλός άνρθωπος και δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιον που έχει την τόλμη να αυτοσαρκάζεται και τη σοφία να δέχεται ότι έχει κι αυτός προβληματάκια να λύσει, πριν καταπιαστεί με την επίλυση των δικών μας…
  • Αν ήταν υποχρεωτική η ψυχανάλυση σε όποιον γινόταν βουλευτής μπορεί τα πράγματα να ήταν καλύτερα. Μπορεί και όχι. Δεν θα το μάθουμε ποτέ! Οπότε …
  • Οπότε ας κοιτάξει ο καθένας από εμάς πώς θα θωρακίσει τον εαυτό του, που δεν είναι ούτε καλύτερος ούτε χειρότερος από τον διπλανό του. Είμαστε απλώς διαφορετικοί.
  • Το γεγονός ότι συχνά δεν μπορούμε να ανεχτούμε κανέναν και τίποτα δείχνει ότι δεν έχει αρχίσει το «σκάψιμο» μέσα μας.
  • Κάθε φορά όμως που ξεσπάμε σε γέλια, κάνουμε μια καλή αρχή.
  • Σας έχει τύχει να σας πουν: Πώς γελάς έτσι;
  • Δεν έχω ακούσει μεγαλύτερη πίπα, μπούρδα, κι εγωιστική κουβέντα!
  • Το γέλιο βγαίνει από μέσα μας. Ποιος θα μπει κεχαγιάς στο μέσα σου;
  • Πρόσεξε: δε λέω να γελάς με ο,τιδήποτε! Υπάρχουν πράγματα με τα οποία ούτε πλάκα ούτε αστείο μπορείς να κάνεις. Αλλά υπάρχουν κι άλλα!
  • Και αυτά τα άλλα που θα κάνουν το γάργαρο γέλιο, και το χαχανητό να βγουν από μέσα σου, κι από μέσα μου, είναι ιαματικά!
  • Και ναι, το γέλιο μας, κάνει κάποιους να τρομάζουν! Ας τους κρατάμε τρομαγμένους!
  • Και καλή εβδομάδα!

 

 

Γιάννης Καφάτος 

Οργή για το κύκλωμα διακίνησης ογκολογικών φαρμάκων, αλλά και κριτική για τα κενά στο σύστημα ελέγχου από τους συλλόγους καρκινοπαθών

Οργή και προβληματισμό εκφράζει η Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου (ΕΛΟΚ), με αφορμή το σκάνδαλο που έχει ξεσπάσει με τα ογκολογικά φάρμακα. Η ΕΛΟΚ που εκπροσωπεί 28 οργανώσεις ασθενών με καρκίνο, από όλη την Ελλάδα, κάνει λόγο για ανοχύρωτο Σύστημα Υγείας και εθνική ανάγκη για Εθνικό Μητρώο Νεοπλασιών.

Πέρα από τη δικαιολογημένη οργή και τον προβληματισμό που κυριαρχούν μεταξύ των ογκολογικών ασθενών και των οικογενειών τους μετά την ανακοίνωση του σκανδάλου, κυκλώματος υπεξαίρεσης και παράνομης διακίνησης ογκολογικών φαρμάκων που εξαρθρώθηκε, υπάρχει και αποτροπιασμός γιατί «κάποιοι επέλεξαν συνειδητά να θέσουν σε δεύτερη μοίρα την υγεία και τις ζωές ασθενών με καρκίνο, προτάσσοντας το ίδιο συμφέρον, στερώντας τους τα απαραίτητα φάρμακα και ζημιώνοντας το ήδη σοβαρά ασθενές σύστημα υγείας» σημειώνει η ΕΛΟΚ.

«’Εχουμε αναφέρει αρμοδίως πολλές φορές ότι, λόγω των ελλείψεων σε φάρμακα που παρουσιάζονται κατά διαστήματα, δημιουργούνται κενά στη προγραμματισμένη θεραπεία των ασθενών με καρκίνο. Δεν είναι δυνατόν, την ώρα που πολλοί ασθενείς εξαναγκάζονται να περιφέρονται, από νοσοκομείο σε νοσοκομείο, για να εξασφαλίσουν την θεραπεία τους ή να την αναζητούν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή να καθυστερούν αδικαιολόγητα να την λάβουν, κάποιοι να προβαίνουν ανενόχλητα σε υπεξαίρεση αναγκαίων ακριβών και λίαν δραστικών φαρμάκων» τονίζουν οι οργανώσεις των ασθενών με καρκίνο.

Όπως εκτιμούν, αυτά συμβαίνουν διότι, εκ του αποτελέσματος, αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχει και δεν εφαρμόζεται κανένα σχέδιο εσωτερικού ελέγχου και διασφάλισης ποιότητας των διαδικασιών διακίνησης ακριβών αντινεοπλασματικών φαρμάκων, που να περιλαμβάνει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και υπηρεσίες.

Η οργή τους είναι μεγαλύτερη, όπως υποστηρίζουν, καθώς «ορισμένοι “λειτουργοί” του συστήματος Υγείας δεν σέβονται την αγωνία ανθρώπων που δίνουν τη μάχη για τη ζωή τους:

• Όταν εμείς ως ασθενείς διαμαρτυρόμαστε για τη συρρίκνωση της φαρμακευτικής δαπάνης, η οποία έχει φθάσει σε προ δεκαετίας επίπεδα,

• όταν προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε το δικαίωμά μας  σε σύγχρονες αποτελεσματικές θεραπείες,

• όταν η ογκολογική περίθαλψη στη χώρα μας λειτουργεί υπερβαίνοντας τις δυνατότητές της με τεράστιες ελλείψεις, κάποιοι να ενεργούν με αυτόν τον ανήθικο τρόπο».

Παράλληλα, η ΕΛΟΚ τονίζει πως για άλλη μία φορά αποδεικνύεται ότι το Σύστημα Υγείας της χώρας μας είναι ανοχύρωτο, καθώς είναι προφανές, όπως αναφέρει, ότι δεν υπάρχουν και δεν εφαρμόζονται διαδικασίες εσωτερικού ελέγχου και διασφάλισης ποιότητας των διαδικασιών διακίνησης φαρμάκων, ενώ είναι γνωστό ότι για τη διακίνηση, φύλαξη και χειρισμό των κυτταροτοξικών φαρμάκων εφαρμόζονται ειδικές κατευθυντήριες οδηγίες.

«Η αναζήτηση στο οργανόγραμμα του Υπουργείου Υγείας δείχνει ότι δεν υπάρχει Διεύθυνση ή Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου, μετά δε και την κατάργηση της Διεύθυνσης Ποιότητας και Αποτελεσματικότητας φαίνεται ότι το σύστημα εσωτερικού ελέγχου, αξιολόγησης και  διασφάλισης ποιότητας  θεωρούνται περιττά» τονίζει η ΕΛΟΚ και αναφέρει ότι το ζητούμενο για τους συλλόγους ασθενών είναι να υπάρξει πολιτική βούληση και δράση για άμεση κάλυψη των κενών που θα εντοπιστούν και για εφαρμογή συστημάτων που θα εγγυηθούν την ασφαλή και ποιοτική λειτουργία της διακίνησης, φύλαξης και χειρισμού, ειδικά των κυτταροτοξικών, φαρμάκων.

 «Είναι βέβαιο ότι αν σήμερα υπήρχε Εθνικό Μητρώο Νεοπλασιών, πλήρης μηχανογράφηση και  διαλειτουργικότητα των υπηρεσιών των νοσοκομείων και των εποπτευομένων από το Υπουργείο Υγείας φορέων, διαδικασίες εσωτερικού ελέγχου, σύστημα διασφάλισης και διαπίστευσης της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας, καμία παρόμοια παράνομη δράση δε θα μπορούσε να είχε αναπτυχθεί και να δρα ανενόχλητα, εκμεταλλευόμενη τα κενά ασφαλείας» τονίζει η ΕΛΟΚ .

«Είναι σαφές ότι τα αδικήματα εκτός της ποινικής, έχουν και τεράστια ηθική διάσταση{ επισημαίνει η ΕΛΟΚ, η οποία εκφράζει την απόλυτη εμπιστοσύνη της, στην ελληνική Δικαιοσύνη και δηλώνει  σίγουρη ότι θα επιτελέσει το έργο της στο ακέραιο. Ταυτόχρονα, συγχαίρει τη Διεύθυνση της Οικονομικής Αστυνομίας για τη μεγάλη επιτυχία της.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι Επαναπροωθήσεις κι οι … ροές του Έβρου – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Οι αποκαλύψεις που όλο και πληθαίνουν για τις επαναπροωθήσεις Τούρκων αντικαθεστωτικών από τη χώρα μας στα σαγόνια του Ερντογάν, δημιουργούν ασφαλώς γροθιά στο στομάχι των ανθρώπων που  πιστεύουν αταλάντευτα στη δημοκρατία και στις αξίες του κράτους δικαίου και του ανθρωπισμού.

Σακελλαρόπουλος Γ. Νίκος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Μόνο από τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΑΣ καταδεικνύεται ότι η χώρα μας έχει επιστρέψει 177 Τούρκους αντικαθεστωτικούς ενώ θεωρείται ότι εκατοντάδες άλλοι έχουν παραδοθεί παρασκηνιακά.

Ταυτοχρόνως, πηγές της ΕΛΑΣ αναφέρουν ότι στη Θράκη έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι ροές προσφύγων αλλά και λαθρομεταναστών. Όταν φτάνουν αυτοί οι άνθρωποι (είτε μόνοι είτε με τις οικογένειές τους), τους βάζουν σε αυτοκίνητα. Δήθεν για να τους μεταφέρουν σε ξενοδοχεία ή χώρους φιλοξενίας, όπου εκεί θα αιτηθούν το πολιτικό άσυλο. Κάποιους όμως

τους μεταφέρουν στα σύνορα και τους αναγκάζουν να επιστρέψουν. Μοιραία συλλαμβάνονται από τους ανθρώπους της τουρκικής στρατοφυλακής κι εξαφανίζονται από προσώπου γης.

Προσέξτε μια από τις πολλές περίεργες υποθέσεις.

Πριν από ένα χρόνο περίπου, έφτασαν στον Έβρο και πέρασαν τα ελληνικά σύνορα πέντε (5) Τούρκοι κομάντος που διώκονταν από τις τουρκικές αρχές ως πραξικοπηματίες. Δυο από αυτούς πρόλαβαν και ζήτησαν πολιτικό άσυλο, παρουσία δικηγόρων. Οι άλλοι τρεις (3) έφυγαν μόνοι τους προς άγνωστη κατεύθυνση. Λίγη ώρα μετά, συνελήφθησαν μέσα σε λεωφορείο των ΚΤΕΛ στον δρόμο από την Αλεξανδρούπολη στην Αθήνα. Κι εν συνεχεία, όπως ισχυρίζονται συμπατριώτες τους, επαναπροωθήθηκαν στην Τουρκία και σήμερα είναι φυλακισμένοι στην Αδριανούπολη. Συγγενείς τους που βρίσκονται στη χώρα μας, έχουν στα χέρια τους επιστολές των φυλακισμένων, στις οποίες περιγράφουν όλη την περιπέτειά τους.

Προσέξτε και μια άλλη λεπτομέρεια αναφορικά με το τι συμβαίνει σήμερα και με ποιον τρόπο οι αντικαθεστωτικοί του Ερντογάν φθάνουν στον Έβρο. Πριν ξεκινήσουν το ταξίδι της περιπέτειας προς την Ελλάδα, φροντίζουν να έρχονται σε συνεννόηση με Έλληνες δικηγόρους από την Αλεξανδρούπολη και την Κομοτηνή. Οι οποίοι είναι ενήμεροι σε ποιο σημείο του Έβρου θα φτάσουν και φροντίζουν να είναι παρόντες την ώρα της σύλληψής τους από τις ελληνικές αρχές. Τους δικηγόρους αυτούς, που αναλαμβάνουν ΜΟΝΟ υποθέσεις αντικαθεστωτικών Τούρκων αξιωματικών κι όχι άλλων λαθρομεταναστών ή προσφύγων,  η ΕΛΑΣ τους παρουσιάζει ως… διακινητές …λαθρομεταναστών!!! Κι έχει αρχίσει έρευνα, μέσω Δικαιοσύνης, για τους αποδοθούν ευθύνες ως… διακινητές!!!

Να τονίσουμε κάτι ακόμη, σχετικό με τις ροές προσφύγων και λαθρομεταναστών στον Έβρο. Ενώ τα περάσματα από την Τουρκία προς τη Βουλγαρία φυλάσσονται αυστηρά από τους Τούρκους, δεν συμβαίνει το ίδιο με τα περάσματα προς τη χώρα μας. Έτσι, στον Έβρο γίνεται χαμός.

Πληροφορίες από έγκυρες πηγές της ΕΛΑΣ αναφέρουν ότι ΜΟΝΟ τον Απρίλιο εντοπίστηκαν σχεδόν 3 χιλιάδες άτομα, όταν όλο το 2017 δεν είχαν ξεπεράσει τις 5 χιλιάδες!!

Τα περάσματα είναι πολλά, η ανοχή της τουρκικής στρατοφυλακής πρωτοφανής και το σημείο στο οποίο παρατηρείται η μεγαλύτερη «κίνηση» είναι στο μικρό νοητό τόξο που συνδέει τα χωριά Πετράδες, Πύθιο και Ρήγιο. Ανατολικά του Διδυμοτείχου.

Οι ίδιες πηγές της ΕΛΑΣ, ισχυρίζονται ότι είναι ιδιαιτέρως αυξημένη η ροή προσφύγων από το Αφρίν και γενικότερα από τις κουρδικές περιοχές που εισέβαλλε ο Ερντογάν. Όπως κι από τη Συρία, το Ιράκ, το Πακιστάν αλλά και την… Παλαιστίνη!

Πληρώνουν 1.500 έως 2 χιλιάδες ευρώ ο καθένας, σε διακινητές για να τους φέρουν στα περάσματα προς την Ελλάδα αλλά και να εξασφαλίσουν ότι οι Τούρκοι θα κάνουν τα …στραβά μάτια!

Μόλις συλληφθούν (όσοι συλληφθούν) από τις ελληνικές αρχές οδηγούνται στο χωριό Φυλάκιο, της Ορεστιάδας,  όπου υπάρχει σταθμός της ΕΛΑΣ και προαναχωρησιακό κέντρο.

Εκεί γίνεται δακτυλοσκόπηση και σχετική ταυτοποίηση. Κι εν συνεχεία, όσοι θεωρούνται μη απελάσιμοι αφήνονται ελεύθεροι.

Εκεί, λοιπόν, έχει στηθεί ολόκληρη βιομηχανία μεταφοράς. Υπάρχουν λεωφορεία. Με προορισμό αναλόγως του ποσού που μπορεί να διαθέσει κάθε πρόσφυγας ή λαθρομετανάστης. Για την Αθήνα, τους ζητούν 90- 100 ευρώ το κεφάλι. Για τη Θεσσαλονίκη, 50 ευρώ. Όσοι δεν έχουν χρήματα, αφήνονται ελεύθεροι να περιφέρονται στον σταθμό και στις γραμμές του τρένου, στην Ορεστιάδα, αναζητώντας τρόπους να φτάσουν στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Πού πάνε και πώς πάνε;

Ουδείς γνωρίζει με βεβαιότητα.

Όλοι δηλώνουν ότι θα μείνουν στο σπίτι του «τάδε» γνωστού τους μα είναι αμφίβολο αν υπάρχει ο… «τάδε» γνωστός τους!

Κι οι ροές συνεχίζονται καθημερινά με γεωμετρική πρόοδο.

Κι εμείς, δεν έχουμε κατανοήσει σχεδόν τίποτα…

 

Πρωτοσέλιδοι βασικοί τίτλοι ημερησίων εφημερίδων της Δευτέρας 7 Μαΐου 2018

Πρωτοσέλιδα εφημερίδων

ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ 07/05/2018

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ: ” Ποιοι προλαβαίνουν σύνταξη στα 58″

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: ” Ψεύτες και υποκριτές για τις συντάξεις”

ΕΘΝΟΣ: “Ώρα μηδέν για τα “κόκκινα” δάνεια”

ΕΣΤΙΑ: “28.168 “καρέκλες” εξουσίας σε πλειστηριασμό το 2019!”

Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ: “Επαγγελματίας μάρτυρας παντός καιρού”

ΤΑ ΝΕΑ: ” Οι συντάξεις κόβουν την “καθαρή έξοδο”

ESPRESSO: ” ΣΟΚ! Το φάντασμα του Ωνάση στοιχειώνει τον Σκορπιό”

KONTRA NEWS: “Ποιοι στήνουν σκευωρία στην ΕΥΠ”

ΜΑΚΕΛΙΟ: «Ο βουλευτής & η μαφία της κόκας»

ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ: «Η οικονομία θέλει εκλογές»

STAR: «Κόλαση για γνωστό παρουσιαστή»

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ: ” Διπλό όφελος από τα stress tests”

 

 

Life: Αύριο ξεκινάει το διαγωνιστικό μέρος της 63ης Eurovision με συμμετοχή της Ελλάδας και της Κύπρου

Ο Διαγωνισμός Τραγουδιού Eurovision 2018 θα είναι ο 63ος και θα διεξαχθεί στην Altice Arena, στη Λισαβόνα της Πορτογαλίας μετά την νίκη του Σαλβαντόρ Σομπράλ με το τραγούδι «Amar pelos dois». Είναι η πρώτη φορά που ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί στην Πορτογαλία.

Στην 63η Eurovision θα πάρουν μέρος 43 χώρες ισοφαρίζοντας το ρεκόρ των διαγωνισμών του 2008 και του 2011. Η Ρωσία θα επιστρέψει μετά από την αποχώρησή της το 2017. Για πρώτη χρονιά ύστερα από το 2011 καμία χώρα δεν αποχώρησε από τον διαγωνισμό. Η Altice Arena, κατασκευάστηκε για την Παγκόσμια Έκθεση του 1998 (Expo ’98) και έχει χωρητικότητα 20.000 θεατών, κάνοντάς την, τον μεγαλύτερο κλειστό χώρο εκδηλώσεων στην Πορτογαλία και έναν από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη. Η αρένα βρίσκεται στην «καρδιά» του Parque das Nações, μιας περιοχής στα βορειοανατολικά της Λισαβόνας, όπου φιλοξένησε την Expo ’98. Συνδέεται με μετρό, με το Διεθνές Αεροδρόμιο της Λισαβόνας και με τρένο (από τον σταθμό Oriente), με την υπόλοιπη χώρα και την Ευρώπη.

Ύστερα από κλήρωση η Ελλάδα θα εμφανιστεί στον Α΄ ημιτελικό της Eurovision, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί αύριο (Τρίτη 8 Μαΐου). Η εμφάνιση της Ελλάδας, με την Γιάννα Τερζή και το τραγούδι «Όνειρό μου», το οποίο έγραψαν οι: Γιάννα Τερζή, Άρης Καλημέρης, Δημήτρης Σταματίου και Μιχάλης Παπαθανασίου, θα γίνει στο δεύτερο μισό της βραδιάς, όπως και της Κύπρου, με την Ελένη Φουρέιρα και το τραγούδι «Fuego» σε σύνθεση του Άλεξ Παπακωνσταντίνου.

Ο Β’ ημιτελικός θα γίνει στις 10 Μαΐου και ο τελικός της διοργάνωσης στις 12 Μαΐου.

Στον πρώτο ημιτελικό θα εμφανιστούν:

Πρώτο μισό

Λευκορωσία

Βουλγαρία

Λιθουανία

Αλβανία

Τσεχία

Βέλγιο

Ισλανδία

Αζερμπαϊτζάν

Ισραήλ

Εσθονία

Δεύτερο μισό

Ελβετία

Φινλανδία

Αυστρία

Ιρλανδία

Αρμενία

Κύπρος

Κροατία

Ελλάδα

πΓΔΜ

Στον δεύτερο ημιτελικό:

Πρώτο μισό

Ρωσία

Σερβία

Δανία

Ρουμανία

Αυστραλία

Νορβηγία

Μολδαβία

Άγιος Μαρίνος

Ολλανδία

Δεύτερο μισό

Μαυροβούνιο

Σουηδία

Ουγγαρία

Μάλτα

Λετονία

Γεωργία

Πολωνία

Σλοβενία

Ουκρανία

Απευθείας στον τελικό της 12ης Μαΐου περνούν Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Ιταλία (οι λεγόμενες Big 5) και η διοργανώτρια χώρα Πορτογαλία.

Στον τελικό εκτός από τις Big 5 και τη διοργανώτρια Πορτογαλία θα πάρουν μέρος και οι 20 χώρες που θα προκριθούν από τους δύο ημιτελικούς, δέκα από την κάθε βραδιά.

Στις 8 Ιανουαρίου 2018, το RTP και η EBU ανακοίνωσαν ότι ο διαγωνισμός θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά από τέσσερις γυναίκες: τις παρουσιάστριες του RTP Sílvia Alberto, Filomena Cautela, Catarina Furtado και την ηθοποιό Daniela Ruah. Θα είναι η πρώτη φορά από το 2015 που ο διαγωνισμός δεν έχει άνδρα παρουσιαστή και η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά που την παρουσίαση αναλαμβάνουν παρουσιαστές του ίδιου φύλου.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Ανάσα» στα εργασιακά προσφέρει η εταιρεία Παπαστράτος

Ένα πρωτοποριακό μοντέλο λειτουργίας εγκαινιάζει από τα μέσα Μαΐου η εταιρεία Παπαστράτος στο εργοστάσιό της στον Ασπρόπυργο μετά την ολοκλήρωση επένδυσης ύψους 300 εκατ. ευρώ και τη μετατροπή του εργοστασίου σε αποκλειστική μονάδα παραγωγής θερμαινόμενων ράβδων καπνού για το IQOS.

Με το νέο μοντέλο λειτουργίας διασφαλίζεται η εικοσιτετράωρη και επταήμερη λειτουργία ορισμένων τμημάτων της παραγωγής με ταυτόχρονη μείωση του χρόνου εργασίας των εργαζομένων στα τμήματα αυτά κατά περίπου 7%.

Συγκεκριμένα, όπου απαιτείται 24ωρη λειτουργία σε 7μερη βάση, εισάγεται ένα σύστημα κυλιόμενων βαρδιών, με 4 μέρες 8ωρης εργασίας ακολουθούμενο από 2 ημέρες ανάπαυσης (ρεπό). Αυτό το μοντέλο εξασφαλίζει σε κάθε εργαζόμενο επιπλέον 18 ημέρες ανάπαυσης το χρόνο.

Μέσα από το νέο μοντέλο η Παπαστράτος μειώνει τον μέσο χρόνο εργασίας σε 37,3 ώρες την εβδομάδα (αντί για 40), διατηρώντας παράλληλα το ίδιο επίπεδο μισθών. Σημειώνεται ότι το νέο μοντέλο λειτουργίας του εργοστασίου αυξάνει τις ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό κατά 12,5%

Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιώργος Παρτσακουλάκης, Γενικός Διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού της Παπαστράτος «ένας από τους αναγκαίους παράγοντες για να μπορέσει να γίνει η επένδυση στην Ελλάδα και να επιλεγεί το εργοστάσιο της Παπαστράτος στον Ασπρόπυργο ως το πρώτο που μετατρέπεται σε εργοστάσιο παραγωγής καινοτόμων προϊόντων θερμαινόμενων ράβδου καπνού για το IQOS, ήταν και η μετατροπή του σε ένα εργοστάσιο συνεχούς λειτουργίας, δηλαδή παραγωγής επί επτά μέρες την εβδομάδα και όχι πέντε όπως ήταν».

Σε αυτό το πλαίσιο, όπως αναφέρει ο κ. Παρτσακουλάκης «έπρεπε να έρθουμε σε επαφή με τους εργαζόμενους και να αποφασίσουμε πώς θα γίνει αυτή η μετάβαση, τι είδους συμβάσεις εργασίας θα έχουμε πως θα μπορέσουμε να καλύψουμε την ανατροπή στην ημερήσια ζωή των εργαζομένων. Πώς θα μπορέσουμε δηλαδή να δημιουργήσουμε συνθήκες ισορροπίας μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής των εργαζομένων γιατί τα Σαββατοκύριακα πια θα ήταν μέρος του εργασιακού τους χρόνου».

Σύμφωνα με τον κ. Παρτσακουλάκη ήταν μια μακρόχρονη αλλά ταυτόχρονα επίπονη και εποικοδομητική διαδικασία από την οποία προέκυψε η νέα επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση. «Πλέον, αντί για πενθήμερη απασχόληση με δύο ρεπό ανά εβδομάδα θα έχουμε εξαήμερη απασχόληση δηλαδή τέσσερις μέρες εργασία και δύο ανάπαυση σε κυλιόμενο ρυθμό. Εξαιτίας αυτής της αλλαγής της προσέγγισης θα χρειαστούμε επιπλέον προσωπικό από τους 400 εργαζόμενους που είχαμε ανακοινώσει αρχικά. Αυτή τη στιγμή εκτιμούμε ότι θα χρειαστούμε περίπου 60 επιπλέον εργαζόμενους. ‘Αρα ενώ αρχικά λέγαμε ότι θα χρειαστούμε 400 νέους εργαζόμενους, εκτιμούμε ότι θα ξεπεράσουμε τους 460 νέους εργαζόμενους στην εγκατάσταση» αναφέρει ο κ. Παρτσακουλάκης.

Παράλληλα, επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «στην παρούσα φάση, καθώς το εργοστάσιο δεν έχει ολοκληρώσει την εγκατάσταση, αυτό αφορά 350 εργαζόμενους. Στην πλήρη του εκτέλεση, μέχρι το τέλος του 2019 οπότε και θα έχουν εγκατασταθεί δέκα μηχανές στο εργοστάσιο, αυτό θα αφορά γύρω στους 500 εργαζόμενους. Σημειώνεται ότι το μειωμένο ωράριο δεν αφορά όλα τα τμήματα της εταιρείας αφορά μόνο τα παραγωγικά τμήματα της εταιρείας, δηλαδή τους εργαζόμενους που είναι στην παραγωγή».

«Για κάποιους θα μπορούσε να φαίνεται ότι αυτή η προσέγγιση είναι μια μη αποδοτικά οικονομική προσέγγιση με την έννοια ότι μειώνουμε τον μέσο χρόνο εργασίας στις 37,3 ώρες ανά εβδομάδα, δημιουργούμε 18 επιπλέον ρεπό για κάθε εργαζόμενο τον χρόνο και με σκληρούς οικονομικούς όρους αυτό θα φαινόταν όχι έξυπνη λύση. Ωστόσο, η προσέγγιση που έχουμε σαν εταιρεία με ιστορική παρουσία 90 χρόνων στην Ελλάδα, συνδυάζει την ελληνική ψυχή αλλά και όλα τα οφέλη που μπορείς να έχεις όταν είσαι μέλος ενός πολυεθνικού ομίλου που μπορεί να σου δίνει καινοτόμα προϊόντα και καινοτόμες προσεγγίσεις» αναφέρει ο κ. Παρτσακουλάκης και συνεχίζει: «Η προσέγγισή μας είναι ότι η επένδυση δεν είναι ευκαιριακή αλλά είναι στρατηγική και αυτό που έπρεπε να βρούμε ήταν μια ισορροπημένη λύση μεταξύ του τι θέλουμε να πετύχουμε σαν εταιρεία έναντι αυτού που θέλουμε να πάρουμε από τους εργαζόμενους που είναι η αφοσίωσή τους και ο ενθουσιασμός τους για τα προϊόντα υψηλής ποιότητας και καινοτομίας που θα παράγουμε. ‘Αρα θέλαμε την ολοκληρωτική συμμετοχή των εργαζομένων στο νέο μας εγχείρημα και αυτό δεν μπορούσε να γίνει έχοντάς τους απέναντί μας παρά μόνο δίπλα μας».

Την ικανοποίησή του για την νέα επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εκφράζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ελευθέριος Τράκας, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εργαζομένων Καπνοβιομηχανιών Ελλάδας και αντιπρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων της Παπαστράτος.

Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ «η διοίκηση της Παπαστράτος δεσμεύτηκε να προχωρήσει στην υλοποίηση μιας πολύ μεγάλης επένδυσης στην Ελλάδα και το έπραξε. Δεσμεύτηκε επίσης ότι η επένδυση διασφαλίζει όλες τα θέσεις εργασίας των εργαζομένων που δουλεύουν ήδη στο εργοστάσιο ενώ παράλληλα θα προχωρήσει στην πρόσληψη νέων για το νέο αυτό εγχείρημα. Ήταν μεγάλη η πρόκληση που μας δόθηκε για να συμφωνήσουμε στην νέα επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση. ‘Αλλωστε, ποιο συνδικαλιστικό όργανο θα αρνιόταν τη διασφάλιση θέσεων εργασίας και προσλήψεις νέων εργαζομένων στην σημερινή Ελλάδα».

«Είμαστε πρωτοπόροι που κατορθώσαμε να μειώσουμε τις ώρες εργασίας χωρίς καμία απολύτως μείωση αποδοχών, προσθέτοντας και επιπλέον παροχές στους εργαζόμενους» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Τράκας και συνεχίζει: «Το σημαντικότερο όμως είναι ότι δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας. Γίνονται συνέχεια προσλήψεις διαφόρων ειδικοτήτων για την υλοποίηση της επένδυσης. Τόσο το πρωτοβάθμιο σωματείο εργαζομένων της εταιρείας Παπαστράτος όσο και το δευτεροβάθμιο όργανο, η ομοσπονδία εργαζομένων καπνοβιομηχανιών Ελλάδας, θεωρούν ότι αυτή η συμφωνία είναι πρωτοποριακή για το κίνημα και επιτεύχθηκε χωρίς να υπάρξουν μειώσεις αποδοχών ενώ παράλληλα δόθηκαν και επιπροσθέτες παροχές στους εργαζόμενους. Επιπλέον εξασφαλίστηκαν οι ήδη υπάρχουσες θέσεις εργασίας και δημιουργήθηκαν 400 επιπλέον νέες θέσεις εργασίας. Οι συνθήκες εργασίας για τους εργαζόμενους στην Παπαστράτος γίνονται ακόμα πιο ευνοϊκές».

Σημειώνεται ότι η Παπαστράτος κατέχει ηγετική θέση στην παραγωγή και εμπορία προϊόντων καπνού στην Ελλάδα για περισσότερες από οκτώ δεκαετίες.

Το 2017 γύρισε σελίδα στην ιστορία της υλοποιώντας μια σημαντική επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ για την μετατροπή του εργοστασίου της στον Ασπρόπυργο σε μονάδα αποκλειστικής παραγωγής των θερμαινόμενων ράβδων καπνού για το πρώτο νέο καπνικό προϊόν δυνητικά μειωμένου κινδύνου σε σχέση με τα συμβατικά τσιγάρα, το IQOS.

Το εργοστάσιο της Παπαστράτος, γίνεται το 2ο εργοστάσιο παγκοσμίως στο δίκτυο της μητρικής Philip Morris International (PMI) που παράγει αποκλειστικά τις θερμαινόμενες ράβδους καπνού και αναμένεται να έχει σημαντικά ενισχυμένη εξαγωγική δραστηριότητα. Από τη νέα αυτή επένδυση της εταιρείας δημιουργούνται 400 άμεσες νέες θέσεις εργασίας, αυξάνοντας το συνολικό αριθμό των άμεσα και έμμεσα εργαζομένων της Παπαστράτος στους 1.200.

Η Παπαστράτος και η ΡΜΙ απορροφούν παραδοσιακά το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής παραγωγής ανατολικών καπνών.

Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες για την ανακούφιση ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων μέσα από ένα εκτεταμένο πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ