Αρχική Blog Σελίδα 14130

Τελικά όταν πιάσεις πάτο ξανά – προσδιορίζεις κάποια πράγματα…

Αυτές τις μέρες μου δόθηκε η αφορμή μέσα από μια συζήτηση με έναν φίλο, να σκεφτώ τον όρο ΕΥΤΥΧΙΑ.
Τι είναι λοιπόν ευτυχία? Πότε ένας άνθρωπος την έχει βρει;
Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ευτυχία είναι η ευημερία και η εκπλήρωση των στόχων ενός ανθρώπου. Οπότε είναι κάτι το υποκειμενικό. Δηλαδή, για τον κάθε άνθρωπο είναι κάτι διαφορετικό.

Γιάννης Ξηντάρας
(Το κείμενο επιμελήθηκε ο Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπευτής Γιάννης Ξηντάρας (www.xidaras.gr)

Εγώ μέχρι σήμερα πίστευα ή θεωρούσα ότι αν οι κοντινοί μου άνθρωποι ήταν ευτυχισμένοι τότε ήμουν και εγώ.  Οπότε ότι μπορούσα έκανα… Λάθος! Πολύ μεγάλο λάθος!
Είναι δυνατόν να μην έχω δικούς μου στόχους και θέλω? Να ζω μόνο για τους άλλους? Κι όμως.
Τελικά όταν πιάσεις πάτο ή να το πω πιο ωραία , βρεθείς πολύ χαμηλά, ξανά-προσδιορίζεις κάποια πράγματα. Είναι σαν να ξεκινάς από την αρχή. Έτσι αισθάνομαι κι εγώ. Σαν το μωρό που ξεκίνησε να κάνει τα πρώτα του βήματα. Μπορεί να μην είναι σταθερά ακόμα αλλά είναι μια αλλαγή προς το καλύτερο.  Θα μου πάρει χρόνο να το συνηθίσω και να πω ότι είμαι έτοιμη. Αλλά, δεν πειράζει. Εδώ χάσαμε τόσο χρόνο με άλλα κι άλλα…

Λοιπόν το τελευταίο διάστημα έχω κάνει πράγματα για μένα (ναι για μένα, και όχι για τους άλλους!) που πραγματικά με έκαναν να νιώσω πολλά ευχάριστα συναισθήματα. Και πάνω απ’ όλα δεν αισθάνθηκα καθόλου τύψεις.

Και όπως μου είπε κι ο φίλος μου, που σας ανέφερα πιο πριν, “Από τη στιγμή που λιγουρεύεσαι ένα παγωτό και το τρως, γιατί να αισθανθείς τύψεις????”

Η ζωή είναι πολύ μικρή και οι στιγμές που θα είμαστε ευτυχισμένοι ακόμα λιγότερες. Υπάρχουν άνθρωποι που ήρθαν και έφυγαν από τη ζωή χωρίς να τη νιώσουν καθόλου. Δεν ξέρω πόσο θα ζήσω , γιατί κανείς μας δε γνωρίζει. Ένα όμως θέλω! Όσο ζήσω να μπορώ να έχω όμορφες στιγμές. Που εγώ θα επιλέξω, μαζί με αυτούς που με θέλουν. Αυτούς τους ανθρώπους που με προτιμούν όταν η ψυχή μου, γελάει. Γιατί όπως λένε και οι ίδιοι μόνο τότε με βλέπουν να χαμογελάω. Μόνο τότε “ΕΙΜΑΙ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΗ”. Και για πρώτη φορά στη ζωή μου χαμογελάω ΕΓΩ και γίνονται οι ΑΛΛΟΙ ευτυχισμένοι.

Είναι τόσα λίγα αυτά που ζητάω για να με κάνουν ευτυχισμένη, που τόσο καιρό δεν καταλάβαινα γιατί δεν μπορούσα να το πετύχω.

Χαίρομαι που έστω τώρα ,βρήκα τον τρόπο για πολλά πράγματα.

” There is Always Hope “


 

Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι  Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτής στην Αθήνα, πτυχιούχος Πανεπιστημίου Αθηνών, μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων και της Εθνικής Εταιρείας Ψυχοθεραπείας Ελλάδος. τ. συνεργ. στο Ευγενίδειο Νοσοκομείο Επιστημονικός Υπεύθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”.

Η διάγνωση των περισσότερων ασθενειών γίνεται συνήθως με μερικά χρόνια καθυστέρηση στις γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες, σύμφωνα με δανική έρευνα

Η ίδια ασθένεια θα διαγνωσθεί συχνά σε μια γυναίκα με καθυστέρηση μερικών ετών σε σχέση με ένα άνδρα, σύμφωνα με μια δανική επιστημονική έρευνα. Έτσι συνήθως μια γυναίκα διαγιγνώσκεται ότι πάσχει από κάτι σε μεγαλύτερη ηλικία από ό,τι ένας άνδρας για την ίδια πάθηση.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Σέρεν Μπρούνακ του Ιδρύματος Novo Nordisk και της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “Nature Communications”, ανέλυσαν στοιχεία για 6,9 εκατομμύρια άτομα και 770 διαφορετικές ασθένειες.

Διαπιστώθηκε ότι κατά μέσο όρο η ίδια ασθένεια διαγιγνώσκεται με χρονική υστέρηση τεσσάρων ετών σε μια γυναίκα σε σχέση με ένα άνδρα. Στις περιπτώσεις καρκίνου η διαφορά είναι γύρω στα δυόμισι χρόνια, ενώ στις μεταβολικές παθήσεις όπως ο διαβήτης, η διάγνωση στις γυναίκες γίνεται περίπου 4,5 χρόνια αργότερα.

Η οστεοπόρωση είναι μια από τις εξαιρέσεις, καθώς η διάγνωση γίνεται συνήθως πρώτα στις γυναίκες, προτού καν πάθουν κάποιο κάταγμα, αντίθετα με τους άνδρες, στους οποίους η διάγνωση γίνεται συχνά μετά από το κάταγμα.

Οι επιστήμονες δεν είναι βέβαιοι γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά ανάμεσα στα δύο φύλα και κατά πόσο οφείλεται στα γονίδια, στο περιβάλλον, στα διαγνωστικά κριτήρια, σε λίγο απ’ όλα αυτά ή σε κάτι άλλο.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

https://www.nature.com/articles/s41467-019-08475-9

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τεχνητή νοημοσύνη, big data και drones στην υπηρεσία της καταπολέμησης των κουνουπιών

Στην υπηρεσία της καταπολέμησης των κουνουπιών μπαίνει δυναμικά η τεχνολογία, με εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιούν «μεγάλα δεδομένα» ή αλλιώς «big data», αλλά και drones που διενεργούν πλέον ψεκασμούς σε δύσβατα σημεία, στα οποία δεν είναι εύκολη η πρόσβαση των συνεργείων.

Με δεδομένη μάλιστα και την περσινή παρουσία του ιού του Δυτικού Νείλου στην Ελλάδα, αλλά και τον κίνδυνο μετάδοσης άλλων ασθενειών μέσω των κουνουπιών, η χρησιμότητα τέτοιου είδους εφαρμογών καθίσταται ακόμη μεγαλύτερη, καθώς αυξάνεται σημαντικά η δυνατότητα έγκαιρου εντοπισμού των προνυμφών και εν τέλει η αποτελεσματικότητα του έργου.

DSC 0068 crop

Στο πλαίσιο της μεθόδου αυτής, που θα εφαρμοστεί φέτος, για πρώτη φορά, καθολικά στην Κεντρική Μακεδονία αλλά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, ένας ειδικός αλγόριθμος, μέσω τεχνητής νοημοσύνης, εξετάζει τα ψηφιοποιημένα δεδομένα ευρείας κλίμακας, από μεγάλο αριθμό προηγούμενων παρατηρήσεων. Παράλληλα, τα συνδυάζει με σειρά άλλων σχετικών δεδομένων και τελικά προσδιορίζει τα σημεία στα οποία υπάρχουν αυξημένες πιθανότητες παρουσίας πληθυσμών κουνουπιών που πρέπει να αντιμετωπιστούν ώστε να αποφευχθεί η εξάπλωσή τους.

«Για μια δεκαετία διατηρούσαμε δεδομένα για δεκάδες χιλιάδες σημεία στα οποία είναι πιθανή η εμφάνιση εστιών αναπαραγωγής κουνουπιών (υγροτοπικά συστήματα, αποστραγγιστικά φρεάτια, σημεία με λιμνάζοντα νερά κ.α.). Το 2016 χρησιμοποιήσαμε για πρώτη φορά μια ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία πλέον εισάγουμε συστηματικά όλα τα δεδομένα παρατηρήσεων από ένα σταθερά αυξανόμενο αριθμό συνεργείων πεδίου (65 συνεργεία για το 2019). Τέτοια δεδομένα παρατηρήσεων είναι η θέση και ο χάρτης της εστίας, η παρουσία ή μη νερών και προνυμφών, η καταγραφή του είδους και του σταδίου ανάπτυξης των προνυμφών και τα ημερήσια μετεωρολογικά δεδομένα από τον πλησιέστερο μετεωρολογικό σταθμό. Το 2017 η καταγραφή έγινε πληρέστερη, φτάσαμε τις 25.000 παρατηρήσεις στην Κεντρική Μακεδονία και καταφέραμε, μέσω τεχνητής νοημοσύνης, να δημιουργήσουμε έναν αλγόριθμο που θα μπορούσε να προβλέπει, σε εβδομαδιαία βάση, τα σημεία όπου θα εμφανιστούν κουνούπια ώστε να γίνουν εγκαίρως οι ψεκασμοί. Το 2018, σε σύνολο 50.000 παρατηρήσεων, το σύστημα αυτό αξιολογήθηκε πιλοτικά και διαπιστώσαμε με μεγάλη έκπληξη ότι η ακρίβεια των παρεμβάσεών μας υπερδιπλασιάστηκε. Η πιθανότητα να βρούμε τις προνύμφες πλέον υπερβαίνει το 85%» τονίζει στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος της εταιρίας «Οικοανάπτυξη», δρ. Σπύρος Μουρελάτος.

DSC 0075 crop

Ο ίδιος διευκρινίζει ότι πρόκειται για μια σημαντικότατη καινοτομία, καθώς η τεχνητή νοημοσύνη και τα νευρωνικά δίκτυα χρησιμοποιούνται ήδη στη διαχείριση επιστημονικών δεδομένων σε πολλούς τομείς, για πρώτη φορά όμως στον κόσμο η τεχνητή νοημοσύνη εφαρμόζεται σε έργα καταπολέμησης κουνουπιών μεγάλης κλίμακας, αξιοποιώντας στο μέγιστο δυνατό την υφιστάμενη τεχνογνωσία της Οικοανάπτυξης και τα συλλεγόμενα δεδομένα πεδίου.

«Μέχρι πριν δύο μήνες τελειοποιούσαμε το μοντέλο αλλά δεν μπορούσαμε να φανταστούμε το επίπεδο της ακρίβειας στην πρόβλεψη των σημείων όπου παρουσιάζονται αυξημένες συγκεντρώσεις προνυμφών. Αυτό σημαίνει ότι η καταπολέμηση των κουνουπιών θα είναι πλέον κατά πολύ πιο αποτελεσματική, αφού αυξάνεται η δυνατότητα έγκαιρου εντοπισμού των προνυμφών, οι ψεκασμοί θα γίνονται πολύ πιο στοχευμένα και οι ταχύτητες ανταπόκρισης σε περιπτώσεις επιδημιών θα είναι σαφώς μεγαλύτερες» σημείωσε.

DSC 0076 crop

Ένα επιπρόσθετο «εργαλείο» στην υπηρεσία της καταπολέμησης των κουνουπιών θα είναι φέτος και τα drones, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν δύσβατα σημεία, στα οποία η πρόσβαση και η καταπολέμηση από εδάφους δεν είναι εφικτή. «Αξιολογούμε διαρκώς τις εστίες αναπαραγωγής κουνουπιών. Κάποιες από αυτές μπορεί να μην ψεκάζονται καλά λόγω δυσκολίας στην προσέγγιση. Εκεί, η καλύτερη λύση είναι η χρήση των drones, που έχουν τη δυνατότητα να ψεκάσουν αποτελεσματικά και γρήγορα μεγάλες περιοχές. Η χρήση άλλωστε, από φέτος, στόλου μη επανδρωμένων αεροσκαφών και τεσσάρων πιστοποιημένων πιλότων που θα τα χειρίζονται από το έδαφος, έρχεται να καλύψει το κενό που υπήρχε, μέχρι στιγμής, μεταξύ της δυνατότητας ευρείας κάλυψης από επανδρωμένα ψεκαστικά ελικόπτερα και των δυσκολιών του ψεκασμού από συνεργεία στο έδαφος» υπογραμμίζει ο κ. Μουρελάτος.

Οι παραπάνω πρακτικές παρουσιάστηκαν προ ημερών στο 1ο Συνέδριο της Εταιρείας Οικολογίας των Διαβιβαστών (Society of Vector Ecology) που πραγματοποιήθηκε στην Ινδία αλλά και στο 9ο διεθνές συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ελέγχου Κουνουπιών (European Mosquito Control Association) στη Γαλλία.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η γόνιμη συνεργασία και ο διάλογος, μεταξύ αρμοδίων φορέων και αγροτών, προϋπόθεση για την ανάπτυξη του αγροτικού τομέα

Έντονα προβληματισμένοι, αλλά και ανήσυχοι, πρωτίστως για το παρόν του πρωτογενούς τομέα και δευτερευόντως για το μέλλον, αφού «χωρίς το σήμερα δεν υπάρχει αύριο», εμφανίζονται οι Έλληνες αγρότες και κτηνοτρόφοι στην έρευνα του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων για τα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα και τις λύσεις που προωθεί η κυβέρνηση.

 Αναλαμβάνοντας και οι ίδιοι το μερίδιο ευθύνης που τούς αναλογεί για τη δυσμενή κατάσταση που επικρατεί στον αγροτικό χώρο, επισημαίνουν ότι «μόνο με τα τρακτέρ στους δρόμους μπορούμε να αναγκάσουμε τους κυβερνώντες να σκύψουν πάνω στα συσσωρευμένα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος και από κοινού να βρούμε τις λύσεις εκείνες που θα του δώσουν προοπτική».

Από την πλευρά του ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Σταύρος Αραχωβίτης, τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «τα προβλήματα στον πρωτογενή τομέα δεν τελειώνουν ποτέ» και προσθέτει πως «το υπουργείο είναι εδώ για να ακούει τα προβλήματα όλων των παραγωγών και να τα λύνει όπου μπορεί, είτε είναι δικής του αρμοδιότητας αποκλειστικά, είτε σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία». Ενώ σημαντικές είναι οι δράσεις και οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ενίσχυση της αγροτοκτηνοτροφικής παραγωγής στα κράτη-μέλη της Ενωμένης Ευρώπης.

Το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο μίλησε με τους πρωταγωνιστές των αγροτικών κινητοποιήσεων, αλλά και με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για τα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα αλλά και τις προωθούμενες λύσεις τους από την πλευρά της κυβέρνησης.

Δράσεις του ΥΠΑΑΤ για την επίλυση των προβλημάτων του αγροτοκτηνοτροφικού κλάδου

Με γνώμονα την επίλυση των προβλημάτων το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έχει ήδη προωθήσει ή προωθεί:

Ακατάσχετο:

Όπως όλοι οι Έλληνες πολίτες, έτσι και οι αγρότες καλύπτονται από το ακατάσχετο των 1.250 ευρώ το μήνα (15.000 ευρώ το χρόνο).

Παράλληλα, τον Δεκέμβριο 2018 ψηφίστηκε στη Βουλή το ακατάσχετο για τις επιδοτήσεις στους λογαριασμούς των αγροτών, ύψους 7.500 ευρώ, κάτι που όπως είχε πει τότε ο κ. Αραχωβίτης παρέχει προστασία σχεδόν στο 90% των επαγγελματιών του κλάδου.

Ασφαλιστικός νόμος:

Σε 12% από 18%, που θα ήταν στις αρχές του 2019, μειώθηκε η ασφαλιστική εισφορά για την κύρια σύνταξη των αγροτών, ενώ μέχρι το 2022 θα μειωθεί κατά 33%, σύμφωνα με το νόμο του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Όπως τονίζει το ΥΠΑΑΤ με την ασφαλιστική μεταρρύθμιση «Κατρούγκαλου» ήδη η μεγάλη πλειοψηφία και το σύνολο των μικρομεσαίων αγροτών καταβάλλουν μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο («Λοβέρδου-Κουτρουμάνη» 3863/2010), ενώ οδηγεί και σε μεγαλύτερες συντάξεις σε σχέση με τον ίδιο νόμο.

Αναλυτικότερα η κλίμακα προσαρμογής των ασφαλιστικών εισφορών των αγροτών για τα επόμενα τέσσερα χρόνια διαμορφώνεται ως εξής:

2019: 12%

2020: 12,66%

2021: 13%

2022: 13,3%

Έτσι, ένας αγρότης με εισόδημα 8.022 ευρώ με τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 33% θα έχει ετήσιο όφελος 481,32 ευρώ, με εισόδημα 14.022 ευρώ το ετήσιο όφελος θα ανέρθει σε 841,32 ευρώ ενώ με εισόδημα 22.022 ευρώ το όφελος θα αγγίξει τα 1.321,32 ευρώ.

«Κόκκινα» αγροτικά δάνεια:

Μεγάλη ανάσα έδωσε σε μεγάλη μερίδα αγροτών η ρύθμιση για τα κόκκινα αγροτικά δάνεια που ανακοίνωσε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων το περασμένο έτος. Αναλυτικότερα αφορά τις οφειλές των αγροτών προς την εφορία για εισόδημα, ΦΠΑ, προς τον ΟΓΑ για τις ασφαλιστικές τους εισφορές καθώς και για οφειλές προς τράπεζες, που έκλεισαν και βρίσκονται υπό εκκαθάριση (πρώην Αγροτική Τράπεζα, ΤΤ, FBB, Probank, Proton, Πανελλήνια Συνεταιριστικές κλπ).

Στους αγρότες παρέχεται η δυνατότητα ολικής εξόφλησης του ποσού εντός του τριμήνου, ενώ η διαγραφή του κεφαλαίου μπορεί να αγγίξει μέχρι και το 60%. Σε περίπτωση διακανονισμού των οφειλών μέσω δόσεων, ο οφειλέτης έχει τη δυνατότητα αποπληρωμής του ποσού μέχρι και 10 χρόνια (120 δόσεις), με τη διαγραφή του κεφαλαίου σε αυτή την περίπτωση να ανέρχεται στο 40%.

Σε κάθε περίπτωση η ρύθμιση περιλαμβάνει 100% διαγραφή των τόκων υπερημερίας καθώς και διαγραφή προστίμων και προσαυξήσεων του δημοσίου, βάσει της ακίνητης περιουσίας. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα πώλησης ακινήτων, με σκοπό την εξόφληση του εναπομείναντος χρέους.

120 δόσεις:

Στη νέα ρύθμιση των 120 δόσεων για τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, που πρόκειται να φέρει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταχθούν και οι αγρότες.

Η ελάχιστη δόση που εξετάζει η κυβέρνηση είναι τα 50 ευρώ το μήνα και θα ισχύσει για τους υπόλοιπους ασφαλισμένους με χρέη στα ταμεία εφόσον ενταχθούν στη ρύθμιση των 120 δόσεων. Ο χρόνος ψήφισης της νέας ρύθμισης των 120 δόσεων, με ταυτόχρονη λειτουργία της σχετικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας του ΕΦΚΑ, τοποθετείται πλέον στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου.

Σύμφωνα με τα όσα έχει πει σε προηγούμενες δηλώσεις του ο υφυπουργός Εργασίας, Τάσος Πετρόπουλος, για παράδειγμα εάν η οφειλή είναι 5.000 ευρώ θα οδηγεί σε 100 δόσεις. Από τις 6.000 ευρώ και πάνω όλοι θα έχουν 120 δόσεις. Καλούνται να εξοφλήσουν οφειλές σε διάρκεια 10 χρόνων.

Σταύρος Αραχωβίτης: Κάθε πρόβλημα μπορεί να επιλυθεί, αρκεί να συζητηθεί και να έρθουμε σε διάλογο με όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές

«Τα προβλήματα στον πρωτογενή τομέα δεν τελειώνουν ποτέ. Το υπουργείο είναι εδώ για να ακούει τα προβλήματα όλων των παραγωγών και να τα λύνει όπου μπορεί, είτε είναι δικής του αρμοδιότητας αποκλειστικά είτε σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Σταύρος Αραχωβίτης.

Σύμφωνα με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: «Το υπουργείο έχει λύσει χρόνια προβλήματα, όπως ήταν οι κατασχέσεις των επιδοτήσεων, θεσπίζοντας στο τέλος του 2018 την ετήσια προστασία τους έως του ποσού των 7.500 ευρώ, κάτι που καμία κυβέρνηση δεν είχε προηγουμένως νομοθετήσει».

Υπογραμμίζει επίσης ότι έχει θεσπιστεί μια σειρά ρυθμίσεων και αποφάσεων μέσω των οποίων «επιλύσαμε τα ζητήματα που αφορούσαν τους αλλοδαπούς εργάτες γης, την ασφάλισή τους και την ασφαλή διαμονή τους κατά την περίοδο εργασίας στα χωράφια».

Παράλληλα σημειώνει ότι «το υπουργείο είναι ανοικτό και το έχει αποδείξει» και αναφέρει ότι «κάθε πρόβλημα μπορεί να επιλυθεί, αρκεί να συζητηθεί και να έρθουμε σε διάλογο με όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές».

Ωστόσο όπως ανέφεραν παράγοντες από την πλατεία Βάθης η δουλειά του υπουργείου δεν έχει τελειώσει εδώ, καθώς υπάρχουν ακόμη πολλά που πρέπει να γίνουν. Στο προσεχές μέλλον θα ακολουθήσουν τα νομοσχέδια για τους συνεταιρισμούς και την εκπροσώπηση των αγροτών και των συνεταιρισμών, για την αλιεία καθώς και για τις σταβλικές εγκαταστάσεις.

Τέλος, πρόκειται να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα μέσω στοχευμένων ενεργειών για τη στήριξη και ενίσχυση του αγροτικού εισοδήματος, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει συμπιεστεί.

Τα αιτήματα των αγροτών και τα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα

Ρίζος Μαρούδας: Μονόδρομος οι κινητοποιήσεις για την επιβίωση

«Μας υπολογίζουν μόνο όταν έχουμε τα τρακτέρ στους δρόμους», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ενωτικής Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Ν. Λάρισας, Ρίζος Μαρούδας, μέλος της Πανελλαδικής Επιτροπής Μπλόκων, και προσθέτει ότι «χωρίς τα αγροτικά μπλόκα σήμερα δεν θα υπήρχε ο πρωτογενής τομέας που υπάρχει. Θα είχε εκπληρωθεί το σχέδιο της τωρινής, αλλά και των παλαιότερων κυβερνήσεων, να συγκεντρωθεί η ελληνική γη στα χέρια λίγων. Χωρίς αντίσταση, σήμερα δεν θα μετρούσαμε τις απώλειες του 14,2% στον αγροτικό πληθυσμό, αλλά θα μιλούσαμε για αφανισμό. Οι Έλληνες αγρότες αντιπροσωπεύουν σήμερα μόλις το 7,8% του πληθυσμού, όταν πριν από δέκα χρόνια ξεπερνούσαν το 22%».

Επαναλαμβάνοντας ότι οι αγρότες έχουν συγκεκριμένο πλαίσιο αιτημάτων το οποίο δεν έχει ικανοποιηθεί, επισημαίνει το θέμα του πετρελαίου. «Οι αγρότες το πληρώνουμε ακριβά, όταν η κυβέρνηση με τον προϋπολογισμό του 2019, έδωσε πάνω από 1 δισ. ευρώ για αφορολόγητο πετρέλαιο σε εφοπλιστές, βιομηχάνους, ξενοδόχους και άλλους, ενώ την ίδια στιγμή, έκοψε από τον πρωτογενή τομέα την επιστροφή φόρου πετρελαίου που ήταν μόνο 130 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, επικαλούμενη δημοσιονομικούς λόγους».

Μεταξύ άλλων ο ίδιος αναφέρει και το ζήτημα της ενέργειας, λέγοντας ότι «απαιτούμε μείωση ρεύματος 50%», ενώ μιλώντας για τα φυτοφάρμακα και τα λιπάσματα που χρησιμοποιούν οι Έλληνες αγρότες, λέει «τα πληρώνουμε δύο και τρεις φορές πιο ακριβά τουλάχιστον και στην καλή των περιπτώσεων».

Ο κ. Μαρούδας μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρει και την ανάγκη να ισχύουν κατώτερες εγγυημένες τιμές για τα αγροτοκτηνοτροφικά προϊόντα, «έτσι ώστε να καλύπτεται το κόστος παραγωγής και να αφήνουν ένα ικανοποιητικό εισόδημα για την, τουλάχιστον, αξιοπρεπή επιβίωση και συνέχιση της αγροτικής δραστηριότητας», ενώ τονίζει ότι οι αγρότες διεκδικούν: “Άμεση πληρωμή των αγροτικών προϊόντων κατά την παράδοσή τους, να σταματήσει το αίσχος των ανοιχτών τιμών”, κατάργηση του αντιασφαλιστικού νόμου, συντάξεις αξιοπρέπειας στα 60 χρόνια για τους αγρότες και στα 55 για τις αγρότισσες, αποκλειστικά δημόσια δωρεάν Υγεία–Πρόνοια, να αυξηθεί στα 12.000 ευρώ, συν 3.000 ευρώ για κάθε παιδί, το ετήσιο ακατάσχετο χρηματικό όριο στα βιβλιάρια των μικρομεσαίων αγροτών και να μη μειωθεί το αφορολόγητο όριο που κατέκτησαν οι αγρότες στα μπλόκα. Αφορολόγητο ατομικό εισόδημα 12.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 3.000 ευρώ για κάθε παιδί, φορολογία σε κάθε πραγματικό εισόδημα, κατάργηση των τεκμηρίων».

Μεταξύ άλλων ο ίδιος εξέφρασε την πεποίθηση ότι «θα αντιστραφεί η απογοήτευση και η ηττοπάθεια που έχει καλλιεργηθεί στις τάξεις των αγροτών και κτηνοτρόφων της χώρας» και ότι «η τρέχουσα κατάσταση που βιώνει ο πρωτογενής τομέας είναι μονόδρομος»,ενώ επισημαίνει πως «απαιτούνται πολιτικές αποφάσεις για να γεννηθεί από τις στάχτες του ο κλάδος και αυτό θα επιτευχθεί με συνέχιση και ενδυνάμωση των κινητοποιήσεων».

Δημήτρης Μόσχος: Τα προβλήματα μένουν και μεγεθύνονται

«Τα τρακτέρ έφυγαν και φέτος από τους δρόμους, αλλά τα προβλήματα όχι μόνο δεν λύθηκαν μεγαλώνουν ανησυχητικά και διαρκώς αυξάνονται», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Δημητριακών και Κτηνοτροφικών Προϊόντων Καστοριάς, Δημήτρης Μόσχος.

«Το κόστος παραγωγής για το μαλακό σιτάρι διαμορφώνεται στα 16 λεπτά/κιλό στην Ελλάδα και 7 λεπτά/κιλό στη γείτονα Βουλγαρία. Μιλάμε για μια αύξηση 1.500%. Την ίδια στιγμή με τα 16 λεπτά/κιλό που παίρνει ο Έλληνας αγρότης, πωλούνται στους φούρνους με αυτό το κιλό τρεις φραντζόλες ψωμιού έναντι 2,10 ευρώ. Αμέσως γίνεται αντιληπτό ότι κάτι πάει λάθος. Ιδίως εάν καταστεί σαφές ότι το 64% του μαλακού σιταριού είναι εισαγόμενο στη χώρα μας από χώρες όπως Ουκρανία, Βουλγαρία και Ρουμανία», λέει χαρακτηριστικά.

Στο πλαίσιο αυτό υποστηρίζει πως «στις προαναφερόμενες χώρες το αγροτικό πετρέλαιο κοστίζει 46 λεπτά/λίτρο, τα λιπάσματα είναι άνω του 60% φθηνότερα, ενώ τα ζιζανιοκτόνα, παρασκευασμένα μάλιστα στην Ελλάδα, πωλούνται προς 75 ευρώ η συσκευασία στη χώρα μας και προς 25 ευρώ/συσκευασία στο εξωτερικό. Πως μπορούμε να επιβιώσουμε και να είμαστε και ανταγωνιστικοί;» διερωτάται και συνεχίζει: «Το κόστος παραγωγής στην Ελλάδα δεν είναι μόνο υψηλότερο, είναι δυσανάλογο με τους ανταγωνιστές μας και πρέπει επιτέλους να καταστεί σαφές ότι ζητάμε τη μείωσή του όχι για να βγάλουμε περισσότερα λεφτά, αλλά προκειμένου να μπορούμε να συνεχίζουμε να παράγουμε. Να επιβιώσουμε διεκδικούμε».

Για το αγροτικό ρεύμα, ο κ. Μόσχος επισημαίνει ότι οι Έλληνες του πρωτογενούς τομέα το πληρώνουν πιο ακριβά από ότι οι καταναλωτές. Χαρακτηριστικά υποστηρίζει ότι «η τιμή του αγροτικού ρεύματος στη χώρα μας είναι προς 0,068 ευρώ/kw και το οικιακό διατίθεται προς 0,078 ευρώ/kw, το οποίο ωστόσο με την έκπτωση του 15% που λαμβάνει ο συνεπής καταναλωτής, αυτόματα καθίσταται πιο φτηνό, όταν την ίδια στιγμή εμείς δεν τυγχάνουμε καμίας έκπτωσης».

Αναφορικά με τη μείωση στην τιμή των λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων που εξετάζει η ελληνική κυβέρνηση, ο κ. Μόσχος λέει: «Όχι μόνο κοροϊδεύουν εμάς που ξέρουμε τι γίνεται, αλλά καλλιεργούν και το κλίμα ότι οι Έλληνες αγρότες και κτηνοτρόφοι ευνοούνται». Θέλοντας να επιχειρηματολογήσει επί του θέματος, αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως: «τα περισσότερα λιπάσματα στην Ελλάδα είναι εισαγόμενα και άρα δεν έχουν ΦΠΑ. Όμως, τελικά μπαίνει ο ΦΠΑ επειδή συσκευάζονται εδώ και για αυτό σαν κλάδος ζητάμε την κατάργηση του ΦΠΑ σε όλα τα αγροεφόδια».

Κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου, ο κ. Μόσχος επισημαίνει ότι «ήδη υπάρχει εγκατάλειψη στην ύπαιθρο. Το ζωϊκό κεφάλαιο καταγράφεται μειωμένο σε ποσοστό 16%, με το παραγόμενο γάλα να έχει περιοριστεί κατά 26% στη χώρα μας και η τάση σφαγής των ζώων και αποχώρησης από την κτηνοτροφία ολοένα και αυξάνεται».

Μεταξύ άλλων, ο ίδιος αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «τα φορολογικά και ασφαλιστικά βάρη που καλούνται να σηκώσουν τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες του πρωτογενούς τομέα είναι υπέρογκα» και τονίζει: «Η χώρα μας ξέφυγε τον διατροφικών σκανδάλων γιατί οι πολίτες κατανάλωναν αγνό προϊόν και όχι βιομηχανοποιημένο. Αυτό όμως αλλάζει άρδην».

Θόδωρος Χατζητομάρης: Με τη θεωρία δεν λύνονται τα προβλήματα

«Με την τριπλέτα κόστος παραγωγής, ασφαλιστικό και φορολογικό, ακουμπάμε το 75% των κερδών μας στο κράτος και με το 25% που μένει, πρέπει να ζήσουμε τις οικογένειές μας, να χρηματοδοτήσουμε την καλλιέργεια της επόμενης σεζόν και να ξεπληρώσουμε τα χρέη μας», επισημαίνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Μελισσοχωρίου, Θόδωρος Χατζητομάρης, και υπογραμμίζει: «Καλλιεργώ 2.000 στρέμματα με βαμβάκι, σιτάρι, ελαιοκράμβη και άλλα και παρόλο που ο μεσαίος μου ο γιος ήθελε με ζήλο να γίνει αγρότης, τους είπα φύγε να σωθείς, εδώ τελειώσαμε».

Βάζοντας μια επιπλέον διάσταση για τα συσσωρευμένα και οξυμμένα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα ο κ. Χατζητομάρης υποστηρίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «τόσο η τρέχουσα κυβέρνηση, όσο και οι προηγούμενες δεν έχουν καμία γνώση των αγροτικών ζητημάτων στην πράξη. Με τη θεωρία δεν λύνονται τα προβλήματα, αλλά μόνο επί του πρακτέου. Δεν έχουμε την απαίτηση να είναι παντογνώστες, αλλά ας φροντίσουν να πλαισιώσουν τα κυβερνητικά τους σχήματα με ανθρώπους που έχουν δουλέψει στα χωράφια, που ξέρουν ότι το να είσαι αγρότης σημαίνει ταυτόχρονα πως είσαι και χειριστής, μηχανικός, γεωπόνος, και ηλεκτροσυγκολλητής. Αναγκάζοντας μας να γίνουμε επιχειρηματίες, μας απομακρύνουν από τη γη και μας οδηγούν στα γραφεία λογιστών. Δεν είναι αυτή η δουλειά μας».

Προσθέτει ακόμα ότι «δεν μπορούν να καταλάβουν τι σημαίνει καθημερινά να χρειάζεται ένας αγρότης 500 ευρώ και 1000 ευρώ και πλέον για πετρέλαιο. Σε όλα τα κράτη έχουν αγροτικό, αφορολόγητο πετρέλαιο, αλλά στην Ελλάδα το προνόμιο αυτό ανήκει μόνο στους εφοπλιστές και τους βιομηχάνους».

Μεταξύ άλλων, αναφέρεται στα ακριβά λιπάσματα και φυτοφάρμακα, στον «ΕΛΓΑ που πρέπει επιτέλους να γίνει προαιρετικός», αλλά και στην ανάγκη «εθνικού σχεδιασμού για το θέλουμε να παράγουμε στην Ελλάδα, εάν φυσικά καταλήξουμε ότι θέλουμε».

Κώστας Τζέλας: Υψηλό το κόστος της παραγωγής στην Ελλάδα

Το μέλος της Πανελλαδικής Επιτροπής των Μπλόκων Κώστας Τζέλας μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ λέει ότι βασικό πρόβλημα που συνεχίζει να απασχολεί τους αγρότες είναι το κόστος παραγωγής το οποίο είναι υψηλό, λόγω της τιμής του πετρελαίου και άλλων παραγόντων και επαναλαμβάνει ότι οι αγρότες διεκδικούν αφορολόγητο αγροτικό πετρέλαιο που είναι απαραίτητο για την παραγωγική διαδικασία, αλλά και κατάργηση του περιβαλλοντικού τέλους στο νερό που χρησιμοποιείται για την άρδευση με βάση τις τελευταίες εξελίξεις.

Μεταξύ άλλων ο κ. Τζέλας αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «το περιβαλλοντικό τέλος ειδικά στο βαμβάκι ξεπερνάει τα 11 ευρώ το στρέμμα, γεγονός που σημαίνει αύξηση τους κόστους παραγωγής και επιβάρυνση για τους αγρότες».  Αναφορικά με το θέμα, ο κ. Τζέλας επισήμανε πως αυτό που ζητάει η Πανελλαδική Επιτροπή των Μπλόκων δεν είναι η μείωση του περιβαλλοντικού τέλους για την περιοχή της Θεσσαλίας, αλλά διεκδικούν την μη εφαρμογή του μέτρου συνολικά.

Μεγάλο ζήτημα που αφορά τον αγροτικό κόσμο, σύμφωνα με τον κ. Τζέλα, είναι επίσης και το θέμα των αποζημιώσεων από τις καταστροφές από τον ΕΛΓΑ. Όπως λέει ο αγροτοσυνδικαλιστής, υπάρχει ανάγκη για αποζημίωση κατά 100% ανεξάρτητα από την αιτία της καταστροφής στην καλλιέργεια. Επίσης ανάφερε ότι η κατάσταση στον τομέα των αποζημιώσεων ειδικά για τους κτηνοτρόφους είναι ακόμα δυσκολότερη διότι «οι κτηνοτρόφοι δεν αποζημιώνονται καθόλου».

Τέλος, ο κ. Τζέλας λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως πρέπει να μπει ένα τέλος στις ανοιχτές τιμές για το βαμβάκι, αλλά και «να σταματήσουν οι διώξεις όσων αγροτών βρέθηκαν το προηγούμενο διάστημα στα μπλόκα στις εθνικές οδούς».

Γιάννης Τσιούτρας: Κατάργηση των ανοιχτών τιμών, μείωση του κόστους παραγωγής με αφορολόγητο πετρέλαιο, φτηνό αγροτικό ρεύμα

Ο Γιάννης Τσιούτρας, Οργανωτικός Γραμματέας της Ενωτικής Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Καρδίτσας, κάνει λόγο για «πάλη της αγροτιάς», η οποία αφορά την επιβίωση αλλά και το «αύριο».

«Η κυβέρνηση αρνήθηκε την ικανοποίηση των δίκαιων, ζωτικής σημασίας αιτημάτων επιβίωσης, εκατοντάδων χιλιάδων αγροτοκτηνοτρόφων που θέσαμε και στην τελευταία κινητοποίηση ως οργανωμένο αγροτικό κίνημα που εκφράζετε μέσα από την Πανελλαδική Επιτροπή των Μπλόκων και τις Ομοσπονδίες με τους Αγροτικούς Συλλόγους στη περιοχή μας».

Αναφερόμενος στα αιτήματα των αγροτικών της περιοχής του αυτά  περιλαμβάνουν εκτός των άλλων:

-Την κατάργηση των ανοιχτών τιμών. Κατώτατες εγγυημένες τιμές στα αγροτικά προϊόντα με βάση την κάλυψη του κόστους παραγωγής και να μένει εισόδημα τέτοιο που να καλύπτονται οι ανάγκες μας ως προς την επιβίωσή μας.

-Μείωση του κόστους παραγωγής με αφορολόγητο πετρέλαιο, φτηνό αγροτικό ρεύμα κλπ., αφού, όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Τσιούτρας «στον προϋπολογισμό που ψηφίστηκε, δίνουν κονδύλι ύψους 1 δισ. 100 εκατ. ευρώ για αφορολόγητο πετρέλαιο στους εφοπλιστές και επιστροφή φόρου στα καύσιμα σε βιομηχάνους, ιδιωτικές κλινικές, μεγάλα ξενοδοχεία και αεροπορικές εταιρείες, ενώ για τους αγροτοκτηνοτρόφους η κυβέρνηση επικαλείται τα “δημοσιονομικά δεδομένα” για τη μη ικανοποίηση του».

-Αναπλήρωση του χαμένου εισοδήματος που οφείλεται σε τεχνητή μείωση των τιμών και σε ζημιές στην παραγωγή που γίνονται χωρίς να υπάρχει ευθύνη των παραγωγών, «ακόμα και τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι το 2018, το αγροτοκτηνοτροφικό εισόδημα στη χώρα υπέστη μείωση 4,9%», υποστηρίζει ο κ. Τσιούτρας.

-Να μην ισχύσει η μείωση του αφορολόγητου κατά 3.000 ευρώ από 1/1/2020. Αφορολόγητο ατομικό εισόδημα 12.000 ευρώ προσαυξανόμενο κατά 3.000 ευρώ για κάθε παιδί

-ΕΛΓΑ κρατικός φορέας, που θα καλύπτει και θα αποζημιώνει στο 100% της ζημιάς απ’ όλες τις αιτίες καταστροφής σε φυτική, ζωική παραγωγή και πάγιο κεφάλαιο, χωρίς καθυστερήσεις

-Κατάργηση του ασφαλιστικού νόμου. Να αποσυνδεθεί το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών του ΕΦΚΑ από το ύψος του κατώτερου μισθού των εργαζομένων. «Με την αύξηση του κατώτερου μισθού των εργαζομένων –που πρέπει να αυξηθεί και άλλο- αυξάνουν αντίστοιχα και οι ασφαλιστικές εισφορές των φτωχών αγροτών και τις μειώνει ταυτόχρονα στους μεγαλοεπιχειρηματίες», ισχυρίζεται ο κ. Τσιούτρας και τονίζει ότι είναι ανάγκη να θεσπιστούν αξιοπρεπείς αγροτικές συντάξεις, κλπ.

Νικήτας Πρίντζος: Πορευόμαστε χωρίς αγροτικό όραμα

«Δυστυχώς ουδέποτε μέχρι στιγμής δεν κάθισαν σε ένα τραπέζι όλες οι δυνάμεις της χώρας, αγρότες και Πολιτεία επιτέλους να συμπράξουμε δημιουργικά και να καθορίσουμε έναν στόχο», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Βόλου, Νικήτας Πρίντζος, και συμπληρώνει: «ο πρωτογενής τομέας είναι σε πολύ δύσκολη κατάσταση στην Ελλάδα, πνέει τα λοίσθια».

Ο κ. Πρίντζος υποστηρίζει ότι «παρά τα μυθώδη ποσά που εισέρρευσαν στη χώρα μας από την ΕΕ, κανένα από τα μεγάλα διαρθρωτικά προβλήματα δεν έχει επιλυθεί. Συνεχίζουμε να πορευόμαστε χωρίς αγροτικό όραμα, πάμε στο πουθενά το κακό το μεγάλο είναι ότι δεν υπάρχει προοπτική ότι μέσα σε ένα εξάμηνο ή ένα χρόνο τα πράγματα θα πάνε καλύτερα, ότι κάτι θα αλλάξει σε αυτόν τόπο».

Στο πλαίσιο αυτό, επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «εάν δεν γίνει κάτι άμεσα, τώρα, σήμερα και όχι αύριο, τότε η κατάσταση στον πρωτογενή τομέα θα είναι μη αναστρέψιμη» και υπογραμμίζει την ανάγκη στήριξης των νέων αγροτών καθώς όπως λέει: «Ο αγροτικός κόσμος είναι γερασμένος, τα χωριά μας ερημώνουν, οι νέοι φεύγουν για τη Γερμανία, στα χωριά του Θεσσαλικού κάμπου δεν παντρεύονται».

Βέβαια, παραδέχεται και τις «τεράστιες ευθύνες» του αγροτοκτηνοτροφικού κλάδου, όπως λέει ο κ. Πρίντζος. «Το συνεταιριστικό κίνημα κατέρρευσε. Έφταιξε μεν η πολιτεία, αλλά και εμείς οι ίδιοι οι συνεταιριστές και παραγωγοί και κτηνοτρόφοι. Πρέπει να το εκσυγχρονίσουμε, να το ενδυναμώσουμε και να το αναγεννήσουμε, για να ζήσουμε», τονίζει.

Γιώργος Βεσκούκης: Μείωση του κόστους παραγωγής, καταπολέμηση του φαινομένου των ελληνοποιήσεων και κατασκευή έργων υποδομής, μπορούν να βοηθήσουν σε σημαντικό βαθμό στην ανάπτυξη του αγροκτηνοτροφικού κλάδου

Η μείωση του κόστους παραγωγής, η καταπολέμηση του φαινομένου των ελληνοποιήσεων και η κατασκευή έργων υποδομής, είναι τα βασικά αιτήματα των παραγωγών, που αν λυθούν, θα βοηθήσουν σε σημαντικό βαθμό στην ανάπτυξη του αγροκτηνοτροφικού κλάδου, λέει στο Αθηναϊκό–Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του συλλόγου αγροτών δυτικής Αχαΐας, Γιώργος Βεσκούκης.

Ειδικότερα, όπως λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο κ. Βεσκούκης, «τα βασικά μας αιτήματα σήμερα είναι το κόστος παραγωγής, δηλαδή η μείωση της τιμής του πετρελαίου, του αγροτικού ρεύματος, αλλά και των αγροτικών εφοδίων».

Μάλιστα, όσον αφορά τα αγροτικά εφόδια, ο Γιώργος Βεσκούκης καταγγέλλει ότι «δεν αναγράφεται πουθενά τιμή σε αγροτικά εφόδια, είτε είναι λίπασμα, είτε γεωργικά φάρμακα και αυτό είναι εκμετάλλευση για τον παραγωγό».

«Άλλα ζητήματα που μας απασχολούν», συνεχίζει, «είναι το φορολογικό, το ασφαλιστικό και η καταβολή αποζημιώσεων από τον ΕΛΓΑ». Αναφερόμενος στο ζήτημα των αποζημιώσεων, ο πρόεδρος του συλλόγου αγροτών δυτικής Αχαΐας λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «καθυστερούν πάρα πολύ οι εκτιμήσεις και οι αποζημιώσεις, δηλαδή προκαλείται σήμερα η ζημιά, η εκτίμηση γίνεται έπειτα από τρεις μήνες και ο παραγωγός πληρώνεται έπειτα από ένα χρόνο».

«Έτσι λοιπόν» προσθέτει, «ο παραγωγός δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του, όπως είναι η πληρωμή του ΕΝΦΙΑ και του ΕΦΚΑ, όταν τα τελευταία χρόνια έχουμε πολλές ζημιές, που γίνονται ανά τακτά κατά διαστήματα, λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων».

Σχετικά με τα έργα υποδομής, ο Γιώργος Βεσκούκης λέει στο ΑΠΕ–ΜΠΕ, ότι είναι από τα ζητήματα που πρέπει να στηριχθεί ο πρωτογενής τομέας και φέρνει ως παράδειγμα το έργο της επέκτασης του φράγματος του Πηνειού στην δυτική Αχαΐα.

Όπως επισημαίνει, «παλεύουμε εδώ και 40 χρόνια για να γίνει επέκταση του φράγματος που έχει σταματήσει στου Λάππα, ώστε να έρθει μέχρι την Κάτω Αχαΐα, προκειμένου να ποτιστεί κάμπος, δηλαδή 150.000 στρέμματα, αλλά αυτό το θέμα δεν το έχει αγγίξει κανείς», προσθέτοντας ότι «είναι ένα έργο υποδομής που θα βοηθούσε σημαντικά τον αγροτικό τομέα της περιοχής μας».

Ένα άλλο θέμα που θέτει ο πρόεδρος του συλλόγου αγροτών δυτικής Αχαΐας, είναι οι ελληνοποιήσεις προϊόντων. Όπως λέει, «πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά αυτό το φαινόμενο, ώστε να σταματήσουν οριστικά οι ελληνοποιήσεις  που γίνονται σε προϊόντα» διότι όπως προσθέτει, «δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να φέρνουν γάλα σε σκόνη από διάφορα μέρη, να το ανακατεύουν με το δικό μας γάλα και να το βαφτίζουν ελληνική φέτα».

Τέλος, όσον αφορά στο ενδιαφέρον νέων ανθρώπων να ασχοληθούν με τον πρωτογενή τομέα, ο Γιώργος Βεσκούκης λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «υπάρχουν νέοι που θέλουν να ασχοληθούν, αλλά δεν μπορούν, γιατί όποιος νομίζει ότι είναι δυνατόν να ξεκινήσει με τα χρήματα που του δίνουν  αυταπατάται, αφού θα εγκαταλείψει έπειτα από δυο – τρία χρόνια, διότι δεν θα μπορεί να ανταπεξέλθει».

Μανώλης Καρκαβάτσος: Θα παλέψουμε με «νύχια και με δόντια» για να μείνουμε στη γη μας

Στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, το μπλόκο στα Πραιτώρια, διήρκησε 20 μέρες, με τη συμμετοχή του Αγροτικού Συλλόγου Αστερουσίων «συνεπικουρούμενο από δυνάμεις της μικρομεσαίας αγροτιάς της ανατολικής Μεσαράς» όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Αστερουσίων Μανώλης Καρκαβάτσος.

Ο κ. Καρκαβάτσος εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η κινητοποίηση τους, ολοκληρώθηκε, χωρίς αυτό να σημαίνει όμως, όπως λέει, είτε ότι τα προβλήματά τους λύθηκαν, είτε ότι οι ίδιοι κουράστηκαν, καθώς όπως διευκρινίζει, οι αγρότες είναι έτοιμοι να «επανέλθουν».

«Τα ζητήματα που τίθενται, έχουν να κάνουν με την επιβίωσή μας και δεν απαντήθηκαν. Εμείς διεκδικούμε και πιέζουμε για επιβίωση και αξιοπρέπεια, προκειμένου να μη μας πάρουν τη γη, τα μεγάλα αγροτικά σχέδια εκμετάλλευσης και επιχειρηματικής καλλιέργειας» σημειώνει ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Αστερουσίων, ο οποίος αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και μία μια σειρά από προτάσεις, προκειμένου, «να μην καταστραφεί ολοκληρωτικά η μικρομεσαία αγροτιά».

«Στόχος μας είναι να παλέψουμε με “νύχια και με δόντια” για να μείνουμε στη γη μας. Για να μείνουμε όμως, θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους το υψηλό κόστος παραγωγής. Να δούνε τις ανεξέλεγκτες τιμές διάθεσης. Δίνουμε προϊόντα κάτω από το κόστος παραγωγής και ταυτόχρονα, έρχονται εισαγόμενα προϊόντα αμφιβόλου ποιότητας. Δημιουργούν προβλήματα στο ίδιο το παραγόμενό μας προϊόν. Η αγορά ελέγχεται από εκεί. Εκεί καθορίζονται οι τιμές» λέει ο κ. Καρκαβάτσος, ο οποίος εξηγεί ότι για να παραμείνει ο μικρομεσαίος αγρότης στη γη του, τόσο τα εφόδια, το νερό, το πετρέλαιο αλλά και τα αγροτικά μηχανήματα, δεν μπορούν να έχουν απαγορευτικό κόστος. Ο κ. Καρκαβάτσος αναφέρει και τη φορολογία και εξηγεί ότι οι μικρομεσαίοι αγρότες, δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ως επιχειρηματίες».

«Είναι ληστρική η φορολογία. Μας αντιμετωπίζουνε σαν επιχειρηματίες με υψηλή κερδοφορία» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Μανώλης Καρκαβάτσος.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ενίσχυση της γεωργίας

Τη «σημαντική» αύξηση του ανώτατου ορίου εθνικής στήριξης προς τους γεωργούς «ώστε να εξασφαλιστεί μεγαλύτερη ευελιξία και αποτελεσματικότητα, ιδίως σε περιόδους κρίσης» ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ειδικότερα, η Επιτροπή ενέκρινε αναθεωρημένους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις στον τομέα της γεωργίας (τις λεγόμενες ενισχύσεις ήσσονος σημασίας), αυξάνοντας το μέγιστο ποσό που μπορούν να χρησιμοποιούν οι εθνικές αρχές για τη στήριξη των γεωργών, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση της Επιτροπής. Η απόφαση αυτή θα επιτρέψει στις χώρες της ΕΕ να αυξήσουν τη στήριξη προς τους γεωργούς χωρίς να στρεβλώνεται η αγορά, μειώνοντας παράλληλα τον διοικητικό φόρτο για τις εθνικές αρχές.

Το μέγιστο ποσό ενίσχυσης θα αυξηθεί από 15.000 σε 20.000 ευρώ ανά γεωργική εκμετάλλευση για περίοδο τριών ετών. Για να αποφευχθεί ενδεχόμενη στρέβλωση του ανταγωνισμού, κάθε χώρα της ΕΕ διαθέτει ένα μέγιστο εθνικό ποσό, το οποίο δεν μπορεί να υπερβεί. Κάθε ανώτατο εθνικό όριο θα καθορίζεται στο 1,25% της ετήσιας γεωργικής παραγωγής της χώρας κατά την ίδια τριετή περίοδο (από 1% σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες). Πρόκειται για αύξηση του εθνικού ανώτατου ορίου κατά 25%.

Εάν μια χώρα δεν δαπανά πάνω από το 50% του συνολικού εθνικού κονδυλίου ενισχύσεων σε έναν συγκεκριμένο γεωργικό τομέα, θα μπορεί, σύμφωνα με την Επιτροπή, να αυξήσει ακόμη περισσότερο τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας ανά γεωργική εκμετάλλευση σε 25.000 ευρώ και το μέγιστο εθνικό ποσό ενίσχυσης στο 1,5% της ετήσιας παραγωγής. Πρόκειται για αύξηση του ανώτατου ορίου κατά 66% ανά γεωργό και του εθνικού ανώτατου ορίου κατά 50%.

«Η πρόταση της Επιτροπής για νέους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις στον γεωργικό τομέα αντικατοπτρίζει την αξία αυτής της μορφής στήριξης σε περιόδους κρίσης. Με την αύξηση του μέγιστου ποσού ενίσχυσης προς τους γεωργούς, οι εθνικές αρχές θα έχουν μεγαλύτερη ευελιξία και θα είναι σε θέση να αντιδρούν ταχύτερα και αποτελεσματικότερα για τη στήριξη των ευάλωτων γεωργών» δήλωσε σχετικά ο επίτροπος Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης Φιλ Χόγκαν.

Τα αυξημένα ανώτατα όρια ισχύουν από τις 14 Μαρτίου και μπορούν να εφαρμόζονται αναδρομικά σε ενισχύσεις που πληρούν όλες τις προϋποθέσεις.

Για την έρευνα συμμετείχαν οι δημοσιογράφοι του ΑΠΕ-ΜΠΕ Θανάσης Παπακώστας, Έλενα Αλεξιάδου, Ηλίας Σκυλλάκος, Αποστόλης Ζώης, Ηλίας Κάνιστρας και Ράνια Μωραΐτη
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αισιοδοξία εκφράζουν διεθνείς οικονομικοί παράγοντες για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και της επιχειρηματικότητας

Την αισιοδοξία τους για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, με γνώμονα την επιτυχή και συνεπή εκτέλεση των μεταρρυθμίσεων, την ταχεία εφαρμογή των ψηφιακών τεχνολογιών στη διοίκηση και την καινοτομία των επιχειρήσεων, υπογράμμισαν κορυφαία στελέχη των ευρωπαϊκών θεσμών, διεθνών οργανισμών και ερευνητικών ιδρυμάτων που παραβρέθηκαν στην ημερίδα με τίτλο: «Εντάσσοντας την Ελλάδα στο πλαίσιο των πολιτικών του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου: προτεραιότητες για αειφόρο ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα», που διοργάνωσαν στις 20 Μαρτίου το ΙΟΒΕ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Αθήνα.

Με προεξάρχοντα τον επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης για τις Οικονομικές και Χρηματοοικονομικες Υποθέσεις (DG ECFIN) Ντέκλαν Κοστέλο, ο οποίος τόνισε σε σχόλιά του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στο περιθώριο της συνάντησης: «είμαστε αισιόδοξοι για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της Ελλάδας. Η ανάπτυξη βρίσκεται σε ανοδική πορεία και για το 2019 προβλέπουμε να φθάσει το 2% με ανοδική τάση και για το μέλλον. Φυσικά οι εξωτερικοί παράγοντες παίζουν μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη και η ελληνική οοικονομία μπορεί να επηρεασθεί από αυτούς, όμως η επιτυχία της εξαρτάται πρωταρχικά από την εφαρμογή των δομικών μεταρρυθμίσεων. Μετά την έξοδο από τα μνημόνια, τα πράγματα βαίνουν καλώς, όμως θα πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά και να επιταχυνθούν οι μεταρρυθμίσεις, ώστε να ενθαρρυνθούν οι επενδύσεις, αλλά σε γενικά πλαίσια όλα γίνονται όπως πρέπει».

Την αισιοδοξία της για τις τελευταίες εξελίξεις στην αγορά εργασίας, εξέφρασε και η διευθύντρια της Γενικής Διεύθυνσης για την Απαχόληση, τις Κοινωνικές Υποθέσεις και την Ενσωματωση (DG EMPL) Μπάρμπαρα Κάουφμαν, τονίζοντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως «είναι πολύ ενθαρρυντικό, διαπιστώνουμε μια μείωση της ανεργίας κατά 10 μονάδες, από το 28% στο 18%. Μολαταύτα, οι προκλήσεις εξακολουθούν να είναι μεγάλες, το 18% είναι ακόμη ένα ποσοστό πολύ υψηλό σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσον όρο, του 6,5%. Συνεπώς, θα πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά έτσι ώστε να ενσωματωθεί μεγαλύτερο εργατικό δυναμικό στην αγορά εργασίας. Για παράδειγμα πιστεύουμε πως με τις μεταρρυθμίσεις στο δημόσιο τομέα οι ελληνικές αρχές βρίσκονται στον ορθό δρόμο και με την βελτίωση των οικονομικών συνθηκών θα διευκολυνθεί και η ανάκαμψη στην αγορά εργασίας, τόσο όσον αφορά τους μακροχρόνια ανέργους, όσο και την διεύρυνση σε δομικούς όρους της συμμετοχής και ενσωμάτωσης των γυναικών στην αγορά εργασίας. Όσον αφορά το δεύτερο αυτό σημείο, την απασχόληση των γυναικών, θεωρούμε πως είναι ακόμη πολύ χαμηλή και απαιτεί μία πιο ευέλικτη πολιτική όσον αφορά την εξασφάλιση της φροντίδας των παιδιών θα βοηθήσει την εισαγωγή πολλών περισσότερων γυναικών στην αγορά εργασίας. Και σε αυτόν τον τομέα γίνονται πολλές βελτιώσεις και ευελπιστούμε πως θα συνεχισθούν και στο μέλλον».

Στην ερώτηση εάν αυτό είναι εφικτό, δεδομένης της τρέχουσας εικόνας της οικονομίας στην ΕΕ, η κυρία Κάουφμαν τόνισε πως «η ήπειρός μας βρίσκεται σε μία έβδομη συνεχόμενη χρονιά ανάπτυξης. Βεβαίως, πολλοί δείκτες έχουν υποχωρήσει και υπάρχει μία επιβράδυνση, όμως το ζήτημα που αφορά την Ελλάδα είναι να συνεχισθεί η διαδικασία των μεταρρυθμίσεων ώστε να επιτευχθεί η σύγκλιση με τις άλλες οικονομίες και να φθάσει στο ίδιο επίπεδο».

Την ομοιότητα, αλλά και τις σχετικές διαφορές, που χαρακτηρίζουν την κρίση που διήλθαν η Πορτογαλία και η Ελλάδα, επεσήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το στέλεχος του πορτογαλικού υπουργείου Οικονομίας Ρικάρντου Πινιέιρου Άλβες: «στην Πορτογαλία, σε αντίθεση με την Ελλάδα, η κρίση διήρκεσε μόνο τέσσερα με πέντε χρόνια. Μια άλλη διαφορά σχετίζεται με τη γεωστρατηγική θέση των δύο χωρών, καθότι η Πορτογαλία δεν βρέθηκε εκτεθειμένη στην προσφυγική κρίση. Αλλά παρά τις επιμέρους διαφορές οι ομοιότητες της κρίσης είναι πάνω κάτω οι ίδιες».

Όσον αφορά την πανθομολογούμενη επιτυχία της οικονομικής πολιτικής της χώρας του για την έξοδο από τα μνημόνια, ο κ. Πινιέιρου την απέδωσε «στην κυβερνητική σταθερότητα ως προς την εκτέλεση των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων. Η πορεία της εκτέλεσής τους διατηρήθηκε απ΄όλες, ανεξαιρέτως, τις κυβερνήσεις. Ορισμένες είχαν δρομολογηθεί ήδη προ κρίσεως, άλλες εφαρμόσθηκαν εν μέσω και λόγω της κρίσης, όμως ακόμη και μετά την άνοδο της τωρινής κυβέρνησης οι μεταρρυθμίσεις δεν ανατράπηκαν. Τούτη η συνέπεια και συνέχεια στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων εξηγεί γιατί η κατάσταση στην Πορτογαλία είναι προσέτι καλύτερη από της Ελλάδας».

Σχετικά με το θέμα της αύξησης του κατώτατου μισθού – ένα από τα πρώτα μέτρα που έλαβε η  κυβέρνηση της αριστερής συμμαχίας στη χώρα του και που η εφαρμογή του στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται με αμφιθυμία από τις Βρυξέλλες – ο κ. Πινιέιρου επεσήμανε: «θα πρέπει να δοθεί μεγάλη προσοχή αναφορικά με την εφαρμογή της αύξησης του κατώτατου μισθού. Όταν αναφερόμαστε στον κατώτατο μισθό κατά βάση έχουμε στον νού μας τις πιο ευάλωτες και λιγότερο προνομιούχες τάξεις. Αλλά θα πρέπει να προσέχουμε στο εύρος της εφαρμογής του μέτρου, που ναι μεν αποσκοπεί στη βελτίωση της κατάστασης αυτών των στρωμάτων, αλλά μία διεύρυνσή του και σε άλλες τάξεις εγκυμονεί τον κίνδυνο του οικονομικού εκτροχιασμού. Για τούτο και στην Πορτογαλία εφαρμόσθηκε εκεί και στο μέτρο που ήταν σώφρον να αυξηθεί. Οι μισθοί στη χώρα μας χαρακτηρίζονται από μία ακαμψία – δεν μπορούν εύκολα να μειωθούν όταν έχουν παγιωθεί σε ένα χ επιπεδο και σε περιπτώσεις χωρών, όπως η Πορτογαλία κι η Ελλάδα, που έχουν υψηλό επίπεδο ανεργίας μπορεί να αποβεί αρνητικό στοιχείο. Γι’ αυτό επαναλαμβάνω πως πρέπει να είμαστε προσεκτικοί γιατί μία όχι μελετημένη αύξησή του μπορεί να βλάψει μακροπρόθεσμα την οικονομία».

Στη χαμηλή βαθμολόγηση της Ελλάδας, εν σχέσει προς τις υπόλοιπες ανεπτυγμένες χώρες, στις συνθήκες του επιχειρείν, αλλά και τα θετικά δείγματα για βελτίωση, αναφέρθηκε το στέλεχος της Παγκόσμιας Τράπεζας Μαρία Μαγκνταλένα Τσίκιερ: «κάθε χρόνο επικαιροποιούμε τη μελέτη μας, με βάση τις αναφορές των συμβαλλόντων συμβούλων μας, προσφεύγουμε σε περίπου 200 συμβούλους, που αντιπροσωπεύουν πολλούς τομείς της κοινωνικης ζωής, όπως δικηγόροι, αρχιτέκτονες, μηχανικοί, αλλά και δημόσιες υπηρεσίες, έτσι ώστε να είμαστε βέβαιοι πως οι αναφορές τούτες θα είναι αμερόληπτες και γνωρίζουμε πως λαμβάνονται σοβαρά υπ’ όψη. Με τον τρόπο αυτόν διαισθανόμαστε προς τα πού φυσά ο άνεμος της ανάπτυξης και είμαστε βέβαιοι πως θα υπάρξει βελτίωση για την Ελλάδα. Όμως για να επιτευχθεί αυτό, όπως τονίσαμε, προϋποθέτει μία μάχη της Ελλάδας κατά της ίδιας της της κατάστασης. Και τούτο γιατί αναπόφευκτα και οι άλλες χώρες βελτιώνονται, κατά συνέπεια δεν φαίνεται η μεγάλη πρόοδος που έχει επιτευχθεί στην Ελλάδα. Ένας άλλος παράγοντας, που σαλπίζει ένα ευοίωνο μήνυμα για την ανάπτυξη είναι η μεγάλη προσήλωση της ελληνικής κυβέρνησης και η δημιουργία  ανάλογων κρατικών μηχανισμών από την κυβέρνηση, που αποτελεί ένα ισχυρό δείγμα βελτίωσης».

Ποιοι ήταν όμως εκείνοι οι παράγοντες που συνέβαλαν περισσότερο στην κακή κατάταξη της Ελλάδας; Η κυρία Τσίκιερ απαντά: «Τα πάντα εξαρτώνται από τους εκάστοτε δείκτες. Βέβαια, δεν νομίζω πως η κατάταξη της Ελλάδας είναι πολύ χαμηλή, απλώς η χώρα σας δεν βρίσκεται μεταξύ των πρώτων πενήντα πιο προηγμένων κρατών, όμως πιστεύω πως οι μεταρρυθμίσεις επιταχύνονται. Όσο περισσότερες μεταρρυθμίσεις επιτελούνται, τόσο αυξάνεται και η βαθμολογία. Και ίσως υπάρχουν ακόμη κάποιες που αργούν», ενώ για το εάν η βαθμολογία αποτελεί παράγοντα που επηρεάζει τις επενδύσεις τόνισε: «Εμείς με τη διατύπωση της βαθμολογίας τούτης δεν έχουμε ως σκοπό να υποδείξουμε πού θα γίνουν επενδύσεις. Όμως έμμεσα η έκθεσή μας αποτελεί ένα συμβουλευτικό όργανο για τη χάραξη μίας πολιτικής για τις επενδύσεις, ή να χρησιμοποιηθεί ως πυξίδα για όσους θέλουν να αναπτύξουν το επιχειρείν, ή να επενδύσουν σε μία χώρα».

Το «εσθονικό ψηφιακό θαύμα» στον δημόσιο τομέα παρουσίασε στην ημερίδα ο Εσθονός υπουργός Δημόσιας Διοίκησης Γιάνεκ Μάγκι, τονίζοντας πως για να επιτευχθεί αυτό το βασικό στοιχείο είναι «η σκληρή δουλειά. Πρέπει να κατανοείς, να βλέπεις πάντοτε τι θέλεις για το μέλλον και θα πρέπει να λειτουργείς ορθολογικά, να κατανοείς ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να συνδεθείς με το κράτος, την κυβέρνηση, τους διαφορετικούς θεσμούς. Και πάντοτε να είσαι ενήμερος. Το κράτος που συνεργάζεται με διάφορες ιδιωτικές επιχειρήσεις θα πρέπει να ερευνά την αγορά, να γνωρίζει και να αξιολογεί που υπάρχουν οι καλύτερες προσφορές και να τις προβάλλει. Γιατί για μία επιχείρηση δεν είναι καλό να χάνει χρόνο για να ψάχνει στην αγορά. Το κράτος είναι ένας πάροχος υπηρεσιών και θα πρέπει να εξυπηρετεί το επιχειρείν» πρόσθεσε ο υπουργός.

Ερωτηθείς εάν η τεχνολογία που έχει αναπτύξει η χώρα του στη δημόσια διοίκηση είναι εξαγώγιμη, πρόσθεσε: «Πολλές από τις τεχνολογικές εφαρμογές που έχουμε αναπτύξει στην Εσθονία ήδη εξάγονται στο διαφορετικές χώρες του εξωτερικού. Το σύστημα για την ελεγχόμενη στάθμευση, τη σύνδεση μεταξύ εταιρειών και τις τηλεδιασκέψεις μέσω του Skype μεταξύ επιχειρήσεων. Και μάλιστα η όλη εξέλιξη τρέχει πολύ πιο γρήγορα από όποια διαφήμιση της κάνουμε εμείς οι ίδιοι» και υπογράμμισε τη σημασία που έχει δώσει η χώρα του στην «πανεπιστημιακή εκπαίδευση πάνω στις ψηφιακές εξελίξεις και τις Πληροφοριακές Τεχνολογίες (ΙΤ), που είναι πολύ σοβαρή. Κι αυτό, είναι ένα επιπλέον στοιχείο που βοηθά στην επιτυχία μας».

Όταν ρωτήθηκε από το ΑΠΕ-ΜΠΕ εάν πιστεύει πως και η Ελλάδα έχει ίδιες δυνατότητες και πιθανότητες να καταστεί μια χώρα φιλική προς την τεχνολογία, όσον αφορά τις εφαρμογές της τόσο στον δημόσιο, όσον και στον ιδιωτικό τομέα, ο κ. Μάγκι τόνισε πως «η Ελλάδα μπορεί να γίνει καλύτερη από την Εσθονία κι έχει περισσότερες πιθανότητες. Κι αυτό, γιατί όσο μεγαλύτερο πληθυσμό έχεις, τόσο αυξάνουν οι δυνατότητες. Και γι’ αυτό είμαι βέβαιος πως μετά δέκα-είκοσι χρόνια θα ερχόμαστε εμείς στην Ελλάδα για να μας βοηθήσει. Κι αυτό γιατί; Πριν δεκαπέντε χρόνια η Nokia ήταν ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας και σήμερα έχει εξαφανισθεί από τον χάρτη. Και σήμερα έχουν αναδυθεί άλλες εταιρείες, άλλες χώρες παραγωγής. Αυτό που εννοώ είναι ότι υπάρχει ανταγωνισμός και είναι, για παράδειγμα, δύσκολο ένας αθλητής να κερδίζει στους Ολυμπιακούς Αγώνες συνέχεια. Και είναι πολύ ωραίο να μπορούμε να ερχόμαστε στην Ελλάδα και να ανακαλύπτουμε κάτι καινούργιο μία καινοτομία. Άλλωστε η χώρα σας δημιούργησε τους Ολυμπιακούς κι αποθέωσε το πνεύμα της άμιλλας».

Αναφορικά με τη δική του άποψη για τις επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας, ο κ.Μάγκι δεν έκρυψε την αισιοδοξία του: «πιστεύω, δεν μπορώ όμως να πω με πλήρη βεβαιότητα, πως η οικονομική κρίση είχε πρωτίστως ψυχολογικά αποτελέσματα στον ελληνικό πληθυσμό. Όταν υπάρχει κρίση, υπάρχει και κατήφεια, κυριαρχεί παντού απογοήτευση και αδράνεια. Όμως εγώ διαπιστώνω πως η Ελλάδα έχει πάρα πολλές δυνατότητες και πολλές πιθανότητες για να επιστρέψει σε μία αναπτυξιακή πορεία. Κι αυτό γιατί νομοτελειακά, έπειτα από μία κρίση πάντοτε επέρχεται μία εκρηκτική ανάπτυξη. Και το πολύ σημαντικό στην ιστορία αυτή είναι πως τα πράγματα ποτέ δεν είναι τόσο άσχημα όσο δείχνουν, και όντως στην περίπτωση της Ελλάδας δεν είναι».

Στις σημαντικές δυνατότητες που έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις για ανάπτυξη και καινοτομία αναφέρθηκε σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και ο διευθυντής ερευνών του ιδρύματος DIW του Βερολίνου Αλεξάντερ Κρητικός: «πρώτα απ’όλα θα πρέπει να υπογραμμίσουμε πως οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν σημαντικές δυνατότητες καινοτομίας. Βλέπουμε πως σε πολλούς τομείς της οικονομίας, όπως στην παροχή υπηρεσιών, τα τρόφιμα και στην πληροφορική, ορισμένες επιχειρήσεις στην Ελλάδα παράγουν υπηρεσίες σε σημαντικό βαθμό κι εξάγουν προϊόντα υπηρεσίες. Αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να αναγνωρίσουμε πως αυτό δεν είναι αρκετό. Την τελευταία δεκαετία γνωρίζουμε πως η καινοτομία έχει ανάγκη από διαρκείς μεταρρυθμίσεις και ρυθμιστικούς κανόνες. Και σ’ αυτόν τον τομέα η Ελλάδα τώρα πλέον έχει βελτιωμένη δημόσια στήριξη για την ανάπτυξή του. Προσωπικά πιστεύω πως ο τομέας που έχει περισσότερη ανάγκη από μεταρρυθμίσεις είναι αυτός των δημοσίων υπηρεσιών, ακόμη υπάρχουν υπερβολικοί κανονισμοί για την επιχειρηματική δραστηριότητα, κάποιος που επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί χρειάζεται να περάσει από πολλά γραφειοκρατικά στάδια. Με τη στήριξη μέσα από του κανονισμούς και τις καινοτόμες δράσεις, μέσα από καινοτόμα συστήματα, αφ’ ενός θέλουμε να δούμε αύξηση στις δαπάνες για την ανάπτυξη της έρευνας και αφ’ ετέρου η γενική ανταπόκριση του κοινού θα πρέπει να αυξηθεί και να βελτιωθεί ως προς την αποδοχή των καινοτομιών αυτών».

Αναφορικά με το πρόβλημα των τραπεζικών επενδύσεων κι επιδοτήσεων σε ελληνικές εταιρείες ο κ. Κρητικός τόνισε: «Προφανώς και η πρόσβαση στη χρηματοδότηση αποτελεί έναν ακρογωνιαίο παράγοντα. Είμαστε εις γνώση του γεγονότος ότι οι σημερινές συστημικές τράπεζες δεν είναι στη δέουσα κατάσταση, έχουν κάποια προβλήματα στη χορήγηση δανείων λόγω της κακής κατάστασης των αποθεματικών τους. Όμως εδώ εγώ θα έλεγα πως θα ήταν καλλίτερο εάν στρεφόμασταν σε άλλους, εναλλακτικούς, τρόπους χρηματοδότησης, ώστε να στραφεί το επενδυτικό ενδιαφέρον στην Ελλάδα από άλλες χώρες, όπως το crowdfunding. Αυτοί οι τρόποι αποτελούν μία άλλη δυνατότητα για τους επιχειρηματίες να ανταπεξέλθουν στη χρηματοδότηση. Επίσης θα πρέπει να εξετάσουμε το ενδεχόμενο της προσέλκυσης venture capitals στην Ελλάδα για την χρηματοδότηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων κι εδώ πιστεύω πως θα πρέπει να στραφεί το ενδιαφέρον και να υπάρξει εστιασμός της προσπάθειας, εναλλακτικά προς την κλασσική χρηματοδότηση από τις τράπεζες».

Συνοψίζοντας, για τις προοπτικές της ελληνικής επιχειρηματικότητας, ο κ.Κρητικός ήταν σαφής: «υπάρχει θετικό έδαφος, γιατί υπάρχει ένας τρομακτικά μεγάλος αριθμός από επιχειρηματίες που μπορούν να ανθήσουν και να αναπτυχθούν στην Ελλάδα, αρκεί να υπάρξουν οι ορθές ρυθμίσεις που θα διευκολύνουν και θα διέπουν το επιχειρηματικό περιβάλλον».

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πάνω από 15.000 παιδιά έχουν βοηθηθεί σε όλο το κόσμο από τον Έλληνα καρδιοχειροουργό Αυξέντιο Καλαγκό

«Η ανθρώπινη αλληλεγγύη είναι μία από τις αξίες που ξεκίνησαν οι πρόγονοι μας. Τη λαμβάνω για λογαριασμό όλων όσοι με βοήθησαν να προσφέρω αυτήν την αλληλεγγύη στους πιο άπορους και στα παιδιά». Με αυτά τα λόγια ο Αυξέντιος Καλαγκός, καρδιο-αγγειοχειρουργός, τακτικός καθηγητής πανεπιστημίου στη Γενεύη και στην Κωνσταντινούπολη παρέλαβε την εβδομάδα που μας πέρασε το βραβείο Ανθρωπιστικής Προσφοράς «Αργώ» που απονέμεται σε Έλληνες που ζουν και διαπρέπουν στο εξωτερικό.

Ο Αυξέντιος Καλαγκός εδώ και περίπου 20 χρόνια χειρουργεί δωρεάν παιδιά με συγγενείς καρδιοπάθειες σε όλο τον κόσμο. Φτωχά παιδιά -θύματα πολέμου και βίας. Ο ίδιος εξηγεί σε συνέντευξη του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και στον Μιχάλη Κεφαλογιάννη, πώς πήρε αυτή την απόφαση.

«Πήγα ένα πρωί την εφημερίδα στον πατέρα μου. Στο εξώφυλλο είχε την είδηση για την πρώτη μεταμόσχευση καρδιάς από τον Κρίστιαν Μπάρναρντ το 1967. Αμέσως είπα στον πατέρα μου ότι θέλω να γίνω καρδιοχειρουργός. Και στο μυαλό μου η καρδιοχειρουργική ήταν άμεσα συνδεδεμένη με τη φιλανθρωπία», αναφέρει μεταξύ άλλων.

Ο ίδιος υπολογίζει, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις φιλανθρωπικές αποστολές στις οποίες είτε συμμετείχε είτε οργάνωσε, ότι περίπου 15.000 παιδιά έχουν βοηθηθεί ανά τον κόσμο και συμπληρώνει: «Ζω διαρκώς εδώ και χρόνια με τα χαμόγελα τους και τα χαμόγελα των γονιών τους στο μυαλό μου. Είναι οι πιο δυνατές στιγμές της ζωής μου αυτές όταν βλέπω τα παιδιά αυτά να μου χαμογελούν μετά τις εγχειρήσεις, να βλέπω την ελπίδα για τη νέα τους ζωή στο βλέμμα τους, να βλέπω την ευτυχία για τη ζωή των παιδιών τους στα μάτια των γονιών τους».

Τον ρωτήσαμε που βρίσκει τη δύναμη να εργάζεται ασταμάτητα 18 ώρες το 24ωρο ολόκληρη την εβδομάδα και εάν το κίνητρο του είναι η αλληλεγγύη, ένα στοίχημα με τον εαυτό σας ή απλώς το χρέος που απορρέει από τον όρκο στον Ιπποκράτη. Η απάντηση ήταν ξεκάθαρη:

«Ο όρκος του Ιπποκράτη, δεν είναι μια υποχρέωση τυπική, είναι ένα βίωμα καθημερινό. Που προέρχεται από κάτι ακόμα πιο βαθύ, από το αίσθημα ότι ο Θεός μού έδωσε την ικανότητα να κάνω αυτές τις επεμβάσεις. Όλες οι ατελείωτες ώρες μελέτης, εγχειρήσεων, ιατρικών συμβουλίων, ο χρόνος με τις οικογένειες, είναι η υποχρέωση απέναντι στους συνανθρώπους μου».

Ο Αυξέντιος Καλαγκός μας μίλησε και για τα επιστημονικά επιτεύγματα της ομάδας του και το «δαχτυλίδι» που εφαρμόζεται στην επιδιόρθωση της ανεπάρκειας της μιτροειδούς. Εκείνη την εποχή δεν υπήρχε λύση για τα παιδιά και το ποσοστό επιδιόρθωσης της βαλβίδας ήταν πολύ χαμηλό επισημαίνει και συνεχίζει: «Για την καρδιά ενός παιδιού έπρεπε να βρεθεί κάτι, που να μας επιτρέπει να επιδιορθώνουμε τη δυσλειτουργία της μιτροειδούς βαλβίδας, αντί να την αντικαθιστούμε με μηχανικές και στη συνέχεια να τις αλλάζουμε με την πάροδο των χρόνων. Κατασκευάσαμε λοιπόν το νέο δακτύλιο από ένα άλλο βιοδιασπώμενο υλικό, το οποίο σε έξι μήνες λιώνει και ενσωματώνεται μέσα στον γνήσιο δακτύλιο της μιτροειδούς αφήνοντας στη θέση της ένα περιφερειακό τοίχωμα, που μεγαλώνει ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, δίχως να χρειάζεται το παιδί να υποστεί περαιτέρω επεμβάσεις».

Ζητάμε να μας πει τι τον έφερε στην Ελλάδα της κρίσης και μας απαντά: «Η Ελλάδα είναι πάντα μέσα στην καρδιά μου, αισθάνομαι παιδί της. Όταν η κρίση άρχιζε να την μαστίζει αποφάσισα ότι έπρεπε να κάνω ό,τι μπορώ για να βοηθήσω τους Έλληνες που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές υποχρεώσεις τέτοιων επεμβάσεων. Ήταν το λιγότερο που μπορούσα να κάνω για τη χώρα, ήταν ένα αίσθημα υπέρτατου καθήκοντος και δεν δίστασα στιγμή».

Τέλος αναφέρεται στο ίδρυμα Coeurs pour Tous Hellas (Καρδιές για Όλους), μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που βοηθά άπορα παιδιά με συγγενή καρδιοπάθεια να γίνουν καλά. «Το Καρδιές για Όλους έχει ιδιαίτερη σημασία για μένα, γιατί είναι η οργάνωση που έχει επιτρέψει μέχρι σήμερα σε πάνω από 100 παιδιά στην Ελλάδα να αρχίσουν μια καινούργια ζωή και που αποδεικνύει κάθε μέρα έμπρακτα ότι υπάρχουν ακόμα πολλές Ελληνίδες και πολλοί Έλληνες που δίνουν εθελοντικά τον χρόνο τους, τις γνώσεις τους και την ενέργεια τους για τους συνανθρώπους τους. Γιατροί, νοσοκόμοι και νοσοκόμες, εξωσωματιστές, διοικητικοί υπάλληλοι και εθελοντές…»

Αναλυτικά η συνέντευξη του Αυξεντίου Καλαγκού στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και τον Μιχάλη Κεφαλογιάννη έχει ως εξής:

Σας αποκαλούν «τα χρυσά χέρια της παιδικής καρδιοχειρουργικής». Όχι μόνο διότι είστε καλός χειρουργός αλλά γιατί εδώ και περίπου 20 χρόνια χειρουργείτε δωρεάν παιδιά με συγγενείς καρδιοπάθειες σε όλο τον κόσμο. Φτωχά παιδιά -θύματα πολέμου και βίας. Πώς πήρατε αυτή την απόφαση;

Το αποφάσισα πολύ νωρίς, σχεδόν μαζί με την απόφαση μου να γίνω καρδιοχειρουργός, που την πήρα όταν παιδί ακόμα πήγα ένα πρωί την εφημερίδα στον πατέρα μου. Στο εξώφυλλο είχε την είδηση για την πρώτη μεταμόσχευση καρδιάς από τον Κρίστιαν Μπάρναρντ το 1967. Αμέσως είπα στον πατέρα μου ότι θέλω να γίνω καρδιοχειρουργός. Και στο μυαλό μου η καρδιοχειρουργική ήταν άμεσα συνδεδεμένη με την φιλανθρωπία. Θυμάμαι στο σπίτι μας στην Κωνσταντινούπολη που ο πατέρας μου, γιατρός και εκείνος, δεχόταν συνέχεια άπορους ασθενείς και όχι μόνο δεν τους έπαιρνε χρήματα αλλά τους έδινε και χρήματα για να αγοράσουν τα φάρμακα τους.

«Όταν κλείσω τα μάτια, θα έχω μαζί μου την ευτυχία όλων των παιδιών που έσωσα μέχρι τώρα». Η δήλωση ανήκει σ΄ εσάς και θέλω να σας ρωτήσω πόσα είναι μέχρι σήμερα αυτά τα παιδιά;

Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις φιλανθρωπικές αποστολές στις οποίες είτε συμμετείχα είτε διοργάνωσα, υπολογίζω περίπου 15.000 παιδιά ανά τον κόσμο. Και ζω διαρκώς εδώ και χρόνια με τα χαμόγελα τους και τα χαμόγελα των γονιών τους στο μυαλό μου. Είναι οι πιο δυνατές στιγμές της ζωής μου αυτές, όταν βλέπω τα παιδιά αυτά να μου χαμογελούν μετά τις εγχειρήσεις, να βλέπω την ελπίδα για τη νέα τους ζωή στο βλέμμα τους, να βλέπω την ευτυχία για τη ζωή των παιδιών τους στα μάτια των γονιών τους. Είναι για μένα αυτές οι στιγμές η μόνη πραγματική μου ανταμοιβή. Και είναι συνάμα και ευλογία. Που ο Θεός με έχει αξιώσει να μπορώ να κάνω αυτές τις επεμβάσεις.

Έχω ακούσει ότι εργάζεστε ασταμάτητα 18 ώρες το 24ωρο ολόκληρη την εβδομάδα, με στόχο να χειρουργηθούν άμεσα παιδιά που περιμένουν για μήνες στις λίστες αναμονής. Ανάγκη για αλληλεγγύη, στοίχημα με τον εαυτό σας ή απλώς το χρέος που απορρέει από τον όρκο στον Ιπποκράτη;

Ο όρκος του Ιπποκράτη, δεν είναι μια υποχρέωση τυπική, είναι ένα βίωμα καθημερινό. Που προέρχεται από κάτι ακόμα πιο βαθύ, από το αίσθημα ότι ο Θεός μου έδωσε την ικανότητα να κάνω αυτές τις επεμβάσεις, και μου την έδωσε ακριβώς για να κάνω το καλό στους συνανθρώπους μου. Μέσα από αυτήν την υποχρέωση ανταπόδοσης για το χάρισμα του Θεού πηγάζουν η ενσυναίθηση και η αλληλεγγύη. Όλες οι ατελείωτες ώρες μελέτης, εγχειρήσεων, ιατρικών συμβουλίων, ο χρόνος με τις οικογένειες, είναι η υποχρέωση απέναντι στους συνανθρώπους μου, να τους μεταφέρω όσο μπορώ από αυτό με το οποίο με ευλόγησε ο Θεός.

Σε ερευνητικό και επιστημονικό επίπεδο έχετε επινοήσει ένα πρωτοποριακό «δαχτυλίδι», το οποίο τοποθετείται στην παιδική καρδιά, επιδιορθώνοντας βλάβες στην μιτροειδή βαλβίδα.

Το «δαχτυλίδι» εφαρμόζεται στην επιδιόρθωση της ανεπάρκειας της μιτροειδούς, όπου ο χειρουργός πρέπει να βάλει ένα «δαχτυλίδι» για να επαναφέρει σε φυσιολογικό μέγεθος τον γνήσιο δακτύλιο της μιτροειδούς βαλβίδας. Εκείνη την εποχή δεν υπήρχε λύση για τα παιδιά και το ποσοστό επιδιόρθωσης της βαλβίδας ήταν πολύ χαμηλό.

Για την καρδιά ενός παιδιού έπρεπε να βρεθεί κάτι, που να μας επιτρέπει να επιδιορθώνουμε τη δυσλειτουργία της μιτροειδούς βαλβίδας, αντί να την αντικαθιστούμε με μηχανικές και στη συνέχεια να τις αλλάζουμε με την πάροδο των χρόνων. Κατασκευάσαμε λοιπόν το νέο δακτύλιο από ένα άλλο βιοδιασπώμενο υλικό, το οποίο σε έξι μήνες λιώνει και ενσωματώνεται μέσα στον γνήσιο δακτύλιο της μιτροειδούς αφήνοντας στη θέση της ένα περιφερειακό τοίχωμα, που μεγαλώνει ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, δίχως να χρειάζεται το παιδί να υποστεί περαιτέρω επεμβάσεις.

Έχετε διανύσει χιλιάδες χιλιόμετρα για να χειρουργήσετε κάτω από δύσκολες συνθήκες παιδιά σε πολλά μέρη της Γης. Τι σας έφερε στην Ελλάδα, ή κρίση και οι ανάγκες που αυτή δημιούργησε στον τομέα της καρδιοχειρουργικής;

Η Ελλάδα είναι πάντα μέσα στην καρδιά μου, αισθάνομαι παιδί της. Όταν η κρίση άρχιζε να την μαστίζει αποφάσισα ότι έπρεπε να κάνω ό,τι μπορώ για να βοηθήσω τους Έλληνες που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές υποχρεώσεις τέτοιων επεμβάσεων. Ήταν το λιγότερο που μπορούσα να κάνω για τη χώρα, ήταν ένα αίσθημα υπέρτατου καθήκοντος και δεν δίστασα στιγμή. Η κρίση έκανε χιλιάδες Ελλήνων ευάλωτους σε σοβαρά προβλήματα υγείας και είχε επιπτώσεις στην υποδομή και στο προσωπικό. Ήθελα να δώσω και ένα μήνυμα ότι πιστεύω ακόμα στην Ελλάδα και στην ατέρμονη δύναμη της να ξαναγεννιέται μέσα από τις δυσκολίες.

Τι είναι το ίδρυμα Coeurs pour Tous Hellas (Καρδιές για Ολους); Απ΄ ό,τι γνωρίζω είναι μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που βοηθά άπορα παιδιά με συγγενή καρδιοπάθεια να γίνουν καλά. Τι σημαίνει για σας το ίδρυμα αυτό;

Το “Καρδιές για Ολους” είναι μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που λειτουργεί κάτω από την ομπρέλα του Ιδρύματος Καλαγκός που ιδρύθηκε στην Ελβετία και που συντονίζει όλο το φιλανθρωπικό μας έργο στον κόσμο. Το “Καρδιές για Όλους” έχει ιδιαίτερη σημασία για μένα γιατί είναι η οργάνωση που έχει επιτρέψει μέχρι σήμερα σε πάνω από 100 παιδιά στην Ελλάδα να αρχίσουν μια καινούργια ζωή και που αποδεικνύει κάθε μέρα έμπρακτα ότι υπάρχουν ακόμα πολλές Ελληνίδες και πολλοί Έλληνες που δίνουν εθελοντικά τον χρόνο τους, τις γνώσεις τους και την ενέργειά τους για τους συνανθρώπους τους. Γιατροί, νοσοκόμοι και νοσοκόμες, εξωσωματιστές, διοικητικοί υπάλληλοι και εθελοντές…

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η σκληρή και λιγότερο γνωστή πτυχή του 1821. Οι ιστορίες των τραυματιών και των λιμοκτονούντων

Στον απελευθερωτικό αγώνα του 1821 οι περισσότεροι θάνατοι προήλθαν από επιδημίες και όχι στο πεδίο των μαχών. Οι πολιορκημένοι του Μεσολογγίου μετά την εξάντληση των αποθεμάτων τροφίμων αναγκάστηκαν να καταναλώσουν όλα τα κατοικίδια ζώα που υπήρχαν, ενώ κάποιοι στην απόγνωσή τους κατέφυγαν στη νεκροφαγία. Έπιναν νερό από δεξαμενές που ήταν γεμάτες πτώματα. Για τους τραυματίες των μαχών οι ιατρικές πράξεις και διαδικασίες, όπως είναι η χορήγηση αναισθησίας, η μετάγγιση αίματος, η ασηψία, η αντισηψία ήταν παντελώς άγνωστες. Για τη συρραφή τραυμάτων, που εξωτερικά καθαρίζονταν με ρακή, εκτός από βελόνα και κοινή κλωστή, χρησιμοποιούνταν μυρμήγκια.

Οι προτεραιότητες κατά τη διεξαγωγή του αγώνα του 1821 εστιάστηκαν στην κάλυψη των στρατιωτικών και δημοσιονο­μι­κών αναγκών και ελάχιστα στην αντιμετώπιση θεμάτων δημόσιας υγείας, υγειονομικής περίθαλψης και ιατροκοινωνικής πρόνοιας. Αυτήν τη λιγότερο ειπωμένη -πολλές φορές σοκαριστική για τη σκληρότητα των περιγραφών- ιστορία του αγώνα, παρουσίασε μέσα από εκτεταμένη έρευνα που έκανε στη βιβλιογραφία ο κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Υγείας του ΑΠΘ, καθ. Ιατρικής Θεόδωρος Δαρδαβέσης, ο οποίος εκφώνησε τον πανηγυρικό λόγο με τίτλο «Η δημόσια υγεία και η περίθαλψη των αγωνιστών κατά την περίοδο της Eπανάστασης του 1821», στην εκδήλωση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου για την Εθνική Επέτειο της 25ης Μαρτίου.

«Οι ανεπαρκείς υποδομές νοσηλευτικής φροντίδας, ο περιορισμένος αριθμός του υγειονομικού προσωπικού και οι σοβαρές ελλείψεις σε φαρμακο­επιδε­σμικό υλικό, αναδεικνύουν παράλληλα τη δύναμη ψυχής των ιατρών εκείνων που προσέφεραν τις υπηρεσίες τους στον αγώνα. Κυρίως, όμως, αναδεικνύουν την πίστη του σκλαβωμένου γένους για το όραμα της ελευθερίας, το οποίο με τις στερήσεις, τους αγώνες και το αίμα έγινε πράξη, επιβεβαιώνοντας τους στίχους: “…Η μεγαλοσύνη στα Έθνη δεν μετριέται με το στρέμμα, με της καρδιάς το πύρωμα μετριέται και το αίμα”», είπε ο καθηγητής Δαρδαβέσης στο κλείσιμο της ομιλίας του, κατά την οποία αναφέρθηκε εκτενώς στις συνθήκες υγιεινής διαβίωσης, ένδυσης και διατροφής, της συντριπτικής πλειοψηφίας των υπόδουλων Ελλήνων, που «ήταν άθλιες την περίοδο της διεξαγωγής του αγώνα, ευνοώντας την εκδήλωση σοβαρών ασθενειών, από τις οποίες οι κυριότερες ήταν η δυσεντερία, η χολέρα, η πανώλη, η ευλογιά και η ελονοσία, που προκάλεσαν αθροιστικά περισ­σό­τε­ρους θανάτους, συγκριτικά με τις απώλειες στα πεδία των μαχών».

«Οι συνθήκες δημόσιας υγείας»

Όπως ανέφερε ο κ. Δαρδαβέσης, η αγωνιώδης αναζήτηση προστασίας των κατοίκων της υπαίθρου συνεισέφερε στη συγκέντρωση πλήθους ανθρώπων σε οργανωμένες και οχυρωμένες πόλεις. Η συμβίωσή τους υπό άθλιες συνθήκες, χωρίς μηχανισμούς απομάκρυνσης των απορριμμάτων, με ελλείψεις στις υποδο­μές ύδρευσης και αποχέτευσης, οδηγούσε συχνά σε εκδήλωση σοβαρών επιδημιών. Η πρώτη καταγεγραμμένη επιδημία μετά την κήρυξη της επανάστασης εκδηλώθηκε στην Τρίπολη, είχε ως αιτία τον εξανθηματικό τύφο και προκάλεσε περίπου 3.000 θανάτους, ενώ επιδη­μία τύφου εκδηλώθηκε, αργότερα, στο Ναύπλιο και σε άλλες πόλεις που τελούσαν υπό πολιορ­κία.

Η διατροφή των αγωνιζομένων Ελλήνων περιλάμβανε κυρίως ψωμί, παξιμάδια, βρασμένο κα­λα­μπόκι και σπανιότερα κρέας και ψάρια. Περιλάμβανε, επίσης, κρασί και ρακή, ενώ το λάδι, φαί­νε­ται, ότι ήταν το μόνο προϊόν διατροφής, που υπήρχε σε επάρκεια καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώ­να. Σε περιπτώσεις πολιορκιών, όπως αυτή του Μεσολογγίου, οι πολιορκημένοι μετά την εξάντληση των αποθεμάτων τροφίμων αναγκάστηκαν να καταναλώσουν οτιδήποτε ήταν δυνατό να μασηθεί. Στην αρχή κατανάλωσαν όλα τα κατοικίδια ζώα που υπήρχαν, όπως άλογα, μουλάρια, γαϊδούρια, καμήλες, σκύλους, γάτες, στη συνέχεια ποντικούς και κάθε άλλο «ακάθαρτο ζώο», ενώ χρησιμοποιήθηκαν ακόμα και δέρματα ζώων για τον κορεσμό της πείνας. Στην απόγνωσή τους κάποιοι κατέφυγαν στη νεκροφαγία πτωμάτων και μάλιστα συγγενών τους.

Η ακατάλληλη διατροφή προκαλούσε δυσεντερία, που εξαντλούσε ακόμη περισσότερο τους αποδυναμωμένους οργανισμούς των αγωνιστών του 1821, ενώ έκδηλα ήταν τα συμπτώματα αβιτα­μινώσεων, κυρίως από την έλλειψη της βιταμίνης C, που προκαλούσε σκορβούτο.Η πρόσβαση σε αποθέματα υγιεινού πόσιμου νερού ήταν συχνά προβληματική, είτε γιατί δεν επαρκούσαν οι διαθέσιμες ποσότητες για τις υφιστάμενες ανάγκες είτε γιατί ο εχθρός κυρίευε τις πηγές υδροδοσίας και ανέκοπτε την ύδρευση πόλεων και περιοχών, που τελούσαν υπό τον έλεγχο των Ελλήνων.

Οι πολιορκημένοι του Μεσολογγίου έπιναν το γλυφό νερό της λιμνοθάλασσας, των λίγων πη­γα­διών και των δύο δεξαμενών που ήταν γεμάτα πτώματα. Για το θέμα αυτό ο Κασομούλης αναφέρει στα «Απομνημονεύματά» του, τα εξής: «…το νερό των δεξαμενών είχεν γίνει ένα μίγμα αλλόκοτον· ότι ήθελες μέσα εύρισκες·  μυαλά, εντόσθια, αίμα, κεφάλια – και οι Έλληνες έπιναν και υπέμνεσκαν με όλην την αδιαφορίαν».

«Οι επιστήμονες ιατροί κατά την επανάσταση του 1821»

Κατά τα τελευταία χρόνια της προεπαναστατικής περιόδου ο αριθμός των ιατρών, που εξυπη­ρετούσε τις ανάγκες περίπου 1.000.000 κατοίκων, δεν υπερέβαινε τους 90. Μετά την επανάσταση και με την άφιξη στην Ελλάδα Ελλήνων και φιλελλήνων ιατρών από το εξωτερικό, ο συνολικός αριθμός τους ουδέποτε υπερέβη τους 500, ενώ οι υπάρχουσες ανάγκες λόγω του πλήθους των τραυ­μα­τιών από τις πολεμικές διενέξεις και των ασθενών από την εκδήλωση επιδημιών υπήρξαν τερά­στιες.

Κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, όπως εξήγησε ο καθηγητής, αρκετοί νέοι από διάφορες περιοχές της υπόδουλης Ελ­λά­δος, προερχόμενοι σχεδόν αποκλειστικά από εύπορες αστικές οικογένειες, έσπευδαν σε πανεπιστήμια ευρωπαϊκών πόλεων για να σπουδάσουν, κατά προτίμηση Ιατρική, διότι κατά τον Κο­ραή «…θηριώδες έθνος εις μόνους τους ιατρούς αναγκάζεται να υποκρίνεται κάποιαν ημερό­τητα». Τα πανεπιστήμια επιλογής των Ελλήνων για ιατρικές σπουδές ήταν κυρίως της Πάδοβας, της Παβίας, της Πίζας και της Βιέννης, από τα οποία αποφοιτούντες με διπλώματα που έφεραν την αναφορά «Natione Graecus», επέστρεφαν στην υπόδουλη πατρίδα και συνέτειναν στο να αμβλύ­νουν τον πόνο των ραγιάδων αδελφών τους και στο να διατηρήσουν άσβεστη την πίστη στην ελευ­θε­ρία. Κάποιοι εξ αυτών, ανερχόμενοι στην κλίμακα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας απέκτησαν αξιώματα, όπως οι γιατροί Μαυροκορδάτος και Νικούσιος που έγιναν Μεγάλοι Διερμηνείς. Ορι­σμένοι, όπως ο Ηπίτης οργάνωσαν φιλελληνικά κομιτάτα στην Ευρώπη. Άλλοι, όπως ο Αδαμάντιος Κοραής κατέστησαν διαφωτιστές του έθνους ή πολιτικοί της επανάστασης, όπως ο Α. Μαυρο­κορ­δάτος και ο Ι. Κωλέττης.

Τον Ρήγα Φεραίο τον πλαισίωσαν και τον στήριξαν στους αγώνες του οι ιατροί Εμμανουήλ Ιωάννης από την Καστοριά, Πολύζος Νικόλαος, Κυρίτσης Ιωάννης, Νικολαΐδης Δημήτριος, Φρά­γκος Πέτρος και οι φοιτητές της Ιατρικής Καρακάσης Κωνσταντίνος, Περραιβός Χριστόφορος και Σακελλάριος Γεώργιος. Στη Φιλική Εταιρεία συμμετείχαν ως μέλη δεκάδες ιατροί, ενώ αρκετοί υπήρξαν ευεργέτες του αγώνα όπως ο Αρσάκης από την Ήπειρο, ο Δελλαπόρτας από την Κεφαλλονιά, ο Σακελλάριος από την Κοζάνη και ο Φλέβας από τη Νάουσα. Τέλος, ιατρός ήταν ο πρώτος Κυβερνήτης της Ελλάδος Ιωάννης Καποδίστριας.

Από τους επιστήμονες ιατρούς, λίγοι σχετικά, επέλεξαν να εμπλακούν στο ένοπλο σκέλος της εθνεγερσίας και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στους αγωνιστές της επανάστασης.  Όσοι τελικά ενεπλάκησαν, ασχολήθηκαν περισσότερο με την αντιμετώπιση παθολογικών καταστάσεων και ελάχιστα με τη φροντίδα τραυμάτων και κακώσεων, με συνέπεια η ιατρονοσηλευτική περί­θαλψη να στηριχθεί σε φιλέλληνες αλλοδαπούς ιατρούς και κυρίως στους λεγόμενους πρακτικούς ή εμπειρικούς ιατρούς, οι οποίοι δεν είχαν καμία σχέση με τους κομπογιαννίτες και τους τσαρ­λα­τάνους

«Οι πρακτικοί ιατροί κατά την επανάσταση του 1821»

    Οι πρακτικοί ή εμπειρικοί ιατροί ασκούσαν τη λεγόμενη «Δημώδη Ιατρική», κυρίως στις ορει­νές περιοχές της χώρας. Ήταν ιδιαίτερα επιδέξιοι στην ανάταξη εξαρθρημάτων και κα­ταγμάτων, στην περιποίηση τραυμάτων και στην πραγματοποίηση μικροεπεμβάσεων, με συνέπεια να καλούνται και «ιατροχειρουργοί». Τους αποκαλούσαν, επίσης, «ιατροφαρμακοποιούς», γιατί, εκτός των ιατρικών πράξεων που επιτελούσαν, παρασκεύαζαν φάρμακα και συνέλεγαν βότανα, τα οποία χορηγούσαν, κατά περίπτωση, σε ασθενείς και τραυματίες. Οι πρακτικοί ιατροί διακρίνονταν σε εξοχότατους, σε καλογιατρούς και βοτανοπώλες και έχαιραν εκτίμησης, διότι ήταν κοντά στους απλούς ανθρώπους στους οποίους προσέφεραν τις υπη­ρεσίες τους χωρίς ή με συμβολική αμοιβή.

«Κομπογιαννίτες και τσαρλατάνοι»

   Παράλληλα με τους επιστήμονες και τους πρακτικούς ιατρούς ασκούσαν ιατρικές πράξεις και χορηγούσαν φαρμακευτικά παρασκευάσματα, κατά τη διάρκεια του απελευθερωτικού αγώνα, κομπογιαννίτες και τσαρλατάνοι.

   Οι κομπογιαννίτες και οι τσαρλατάνοι ήταν ψευτογιατροί με ενδιαφέρον αποκλειστικά επι­κεντρωμένο στο οικονομικό όφελος και με τάση να περιαυτολογούν για τις θεραπευτικές τους επι­τυ­χίες σε βαθμό τερατολογίας. Έφεραν ειδική ένδυση και κάλυπταν το κεφάλι τους με σα­μα­ροκάλπακο στο οποίο τοποθετούσαν, εμφανώς, φάρμακα πρώτης ανάγκης. Σε άλλες περιπτώσεις τοποθετούσαν τα φάρμακα σε σακούλες, τις οποίες κρεμούσαν σε εμφανή σημεία της ένδυσής τους και για το λόγο αυτό ονομάζονταν και σακουλαραίοι. Συνήθως είχαν ως συνοδεία έναν βοηθό, ο οποίος διαλαλούσε «γιατρός! γιατρικά! βότανα για κάθε αρρώστια!», ενώ μεταξύ τους χρησιμο­ποιού­σαν ιδιαίτερη συντεχνιακή διάλεκτο.

   Οι κομπογιαννίτες και οι τσαρλατάνοι είχαν, επίσης, τα προσωνύμια «Βικογιατροί», όταν συγκέντρωναν βότανα από την κοιλάδα του Βίκου ή «Ματσοκάριδες» γιατί κρατούσαν ρόπαλο (mazuca), κυρίως για να αμύνονται από τις επιθέσεις των συγγενών του ασθενούς, σε περίπτωση αποτυχίας της θεραπείας που εφάρμοζαν.

    Η θεραπευτική αγωγή που συνιστούσαν, απαιτούσε αφενός υλικά για την παρασκευή φαρ­μάκων, τα οποία ήταν σχεδόν αδύνατο να εντοπιστούν και αφετέρου υιοθέτηση οδηγιών ιδιαίτερα πολύπλοκων στην εφαρμογή τους, ώστε σε περίπτωση κακής έκβασης της ασθένειας η ευθύνη να βαρύνει τον ασθενή και τους οικείους του.

«Υγειονομική φροντίδα και περίθαλψη»

Σε ό,τι αφορά παρεχόμενη υγειονομική φροντίδα και περίθαλψη, κατά την περίοδο της εθνικής παλιγγε­νεσίας, ο κ. Δαρδαβέσης επισήμανε ότι ήταν ανάλογη με το υφιστάμενο επίπεδο των ιατρικών γνώσεων της εποχής. Ιατρικές πράξεις και διαδικασίες όπως είναι η χορήγηση αναισθησίας, η μετάγγιση αίματος, η ασηψία, η αντισηψία και άλλες, ήταν παντελώς άγνωστες και η συνεισφορά του υγειονομικού προσωπικού στην περίθαλψη των τραυματιών και των ασθενών υποτυπώδης.

Στα πεδία των μαχών οι ελαφρά τραυματισμένοι ετύγχαναν φροντίδας, επί τόπου, από τους συμπο­λεμιστές τους, ενώ οι φέροντες βαριά τραύματα διακομίζονταν προς νοσηλεία σε μοναστήρια όπως η Μονή του Ομπλού, της Βελανιδιάς και άλλες και αργότερα σε υποτυπώδη νοσοκομεία, τα οποία εν τω μεταξύ είχαν αρχίσει να συγκροτούνται. Η φροντίδα των τραυμάτων περιλάμβανε καθαρισμό της εξωτερικής τους επιφάνειας με ρακή και εισαγωγή στο εσωτερικό τους αλοιφής παρασκευασμένης από λεύκωμα αυγού αναμεμιγμένου με κοινό λάδι και ρακή. Στη συνέχεια ετίθετο επί του τραύματος αλοιφή παρασκευασμένη από σα­πούνι και ρακή και ακολουθούσε, κατά διαλείμματα η επίβρεξή του με ρακή, που φαίνεται ότι ήταν θεραπευτικό μέσο συνεχούς χρήσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις απολύμαναν την πληγή με καυτό λίπος, όπως χαρακτηριστικά περιγράφει ο Μακρυγιάννης: «…Της έβγαλα το παλούκι από το ποδάρι της και το ζεμάτισα με ξύγκι. Όμως έγινε τού­μπανο…».

Η επίδεση του τραύματος, ανεξάρτητα του βαθμού της σοβαρότητάς του, πραγματοποιείτο με ταινίες υφάσματος και μικρά καλάμια ή νάρθηκες κατασκευασμένους από ξύλο ή ναστόχαρτο. Για την αιμόσταση των μεγάλων αγγείων χρησιμοποιείτο πυρακτωμένο σίδερο, για την αιμόσταση των τριχοειδών οινόπνευμα, ενώ για τον έλεγχο των αιμοπτύσεων λόγω τραυμάτων του θώρακα χορηγείτο ζεσταμένο κρασί αναμεμιγμένο με κοινό βούτυρο. Για τη συρραφή τραυμάτων, εκτός της κλασσικής τεχνικής με τη χρήση βελόνας και κοινής κλωστής, αναφέρεται από το Στρατηγό Μακρυγιάννη στα «Απομνημονεύματά» του, η χρήση κεφα­λών μυρμήγκων.

Για τη συγκεκριμένη πρακτική της συρραφής των τραυμάτων ο Γιάννης Βλαχογιάννης σημειώνει τα εξής: «Η διά των κεφαλών των μυρμήγκων ραφή τραυμάτων, γνώριμος τοις εμπειρικοίς ιατροίς των χρόνων εκείνων, εγίνετο ως εξής: Προσαγόμενοι μεγάλοι ζωντανοί μέρ­μηγκες, έδακνον τα χείλη του τραύματος, κεκλεισμένα, αμέσως δι’ αποκοπτομένου του σώ­ματος αυτών, έμενεν η κεφαλή σχηματίζουσα ούτω βελονιάν ικανώς ισχυράν».

«Καλό βόλι» σήμαινε …και έναν γρήγορο, ανώδυνο θάνατο

Η θεραπευτική προσέγγιση παθολογικών καταστάσεων, όπως ανέφερε στην ομιλία του ο καθηγητής, είχε χαρακτήρα εμπειρικό και υπο­τυ­πώδη. Ενδεικτικά αναφέροντας, οι συστάσεις για την αντιμετώπιση των πυρετών αφορούσαν σε μαλάξεις με λάδι και για τις γριππώδεις συνδρομές χορήγηση αφεψήματος ξηρών σύκων και ξυλο­κεράτων ή ζεσταμένου κρασιού με πιπέρι. Για την αντιμετώπιση των οιδημάτων και των μωλώπων χρησιμοποιείτο ζεστό βούτυρο.

Τα φάρμακα, τα οποία χρησιμοποιούσαν οι επιστήμονες ιατροί και πολλοί από τους εμπει­ρικούς, ήταν κυρίως δρόγες (αλόη, θεριακή, κάρδαμο, κίνα, πιπερόριζα, σαμπούκο, σαρκοτρόφι, σίλφιο κ.ά.), η χρήση των οποίων ανάγεται στην εποχή του Διοσκουρίδη και η εντόπισή τους είναι εύκολη στη χλωρίδα της ελληνικής υπαίθρου. Ήταν, επίσης, ορισμένες φαρμακευτικές και χημι­κές ουσίες (άλας αψινθίας, βόραξ, γόμμα Αραβική, εμετική τρυξ, μίνιον, νίτριον, οξύμελι κ.ά.) και διά­φορα σκευάσματα (balsamo di Tolu, elixir propriepatis, laudano di Barbaro κ.ά.), τα οποία προμηθεύονταν, όταν είχαν τη δυνατότητα από την Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη, τα Επτάνησα και την Τεργέστη.

Εκτός των προαναφερθέντων δρογών, φαρμακευτικών και χημικών ουσιών, παρασκευάζονταν και ορισμένα φάρμακα βασισμένα σε μυστικές συνταγές, κυρίως από διάφορους εμπειρικούς γιατρούς, κομπογιαννίτες και τσαρλατάνους, οι οποίοι μετέδιδαν το μυστικό της σύνθεσης και της παρασκευής μόνο στους απογόνους τους.

Ως υπνωτικό χρησιμοποιείτο το αφιόνι, για το οποίο το ΙΕ΄ άρθρο του συμφωνητικού, που υπέ­γραψαν οι αρχηγοί της Φρουράς του Μεσολογγίου πριν από την ηρωική έξοδο, αναφέρει: «…Τα μικρά παιδιά όλα να τα ποτίσουν αφιόνι οι γονείς, άμα σκοτειδιάσει για να μη κλαίνε». Για τα οιδήματα των κάτω άκρων χρησιμοποιείτο αλατόνερο. Ως εμετικό χρησιμοποιούνταν «κόκοι τάταρου».

Η έλλειψη φαρμάκων και υγειονομικού υλικού ήταν συχνότατη.  Οι πολιορκημένοι στην Ακρόπολη Αθηνών αναφέρουν σε έγγραφό τους προς τη Διοίκηση, με ημερομηνία 17-02-1827, τα εξής: «…Οι άρρωστοι αποθαίνουν αδίκως με το να μην έχουν τα αναγκαία τους· σχεδόν τίποτε, τόσον και λαβωμένοι δεν έχουν ούτε αλοιφή ούτε ξαντό, ούτε δεσίματα, αλλά βρωμίζουν και αποθαίνουν…». Τα προαναφερθέντα αναδεικνύουν τις συνθήκες που επικρατούσαν κατά την περίοδο της επανάστασης του 1821 στο πεδίο της υγειονομικής περίθαλψης και φροντίδας των αγωνιστών της ελευθερίας. Για το λόγο αυτό η ευχή «Καλό βόλι» εξέφραζε, συν τοις άλλοις, και την επιθυμία για ένα γρήγορο, ανώδυνο και ηρωικό θάνατο.

*Προέλευση συνημμένης φωτογραφίας: ΑΠΘ
ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΗΠΑ: “Απάντηση στην αγορά από την Τουρκία του ρωσικού πυραυλικού συστήματος S-400”, η ανάλυση του κέντρου μελετών Center for Αmerican Progress

Το κέντρο μελετών Center for Αmerican Progress δημοσίευσε 12σέλιδη ανάλυση Issue Brief του Μαξ Χόφμαν με τίτλο «Responding to Turkey’s Purchase of Russia’s S-400 Missile System» (Απάντηση στην αγορά από την Τουρκία του ρωσικού πυραυλικού συστήματος S-400).

Η ανάλυση αναφέρεται στην αναγκαιότητα αναθεώρησης των σχέσεων ΗΠΑ-ΝΑΤΟ με την Τουρκία, ενόψει της τουρκικής προμήθειας των ρωσικών πυραύλων S-400, με την έναρξη μιας μακροπρόθεσμης διαδικασίας υποβάθμισης των σχέσεων ασφαλείας με την Άγκυρα, ξεκινώντας από τον περιορισμό της πρόσβασης της Άγκυρας σε ευαίσθητη στρατιωτική τεχνολογία των ΗΠΑ -ιδιαίτερα των F-35-, την υποβάθμιση της βάσης του Ιντσιρλίκ έναντι άλλων εναλλακτικών, την εφαρμογή των αμερικανικών κυρώσεων βάσει του νόμου CAATSA («Περί καταπολέμησης των εχθρών της Αμερικής μέσω κυρώσεων») και την έναρξη διαδικασίας απομάκρυνσης της Άγκυρας από ευαίσθητες ΝΑΤΟϊκές δράσεις που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση της Ρωσίας.

Τα βασικά σημεία της ανάλυσης έχουν ως εξής:

Η παρατεταμένη κρίση των συμμαχικών σχέσεων μεταξύ Τουρκίας-ΗΠΑ δεν εμπνέει αισιοδοξία, με την αγορά των S-400 να σηματοδοτεί σημείο καμπής για τη θεμελιώδη αναθεώρηση των συμμαχικών δεσμών ασφάλειας με την Τουρκία.

Η Τουρκία θα συνεχίσει μάλλον να επιδιώκει μια πιο ισχυρή και ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική που θα βασίζεται λιγότερο στους δυτικούς εταίρους της, προσεγγίζοντας παράλληλα τη Ρωσία. Ο Ερντογάν υιοθέτησε μια συναλλακτική προσέγγιση στις σχέσεις με τις ΗΠΑ και την Ευρώπη και εξισορρόπησε αυτές τις παραδοσιακές συμμαχίες με βαθύτερους δεσμούς με το Ιράν, την Κίνα και τη Ρωσία.

Η κατευναστική στρατηγική της Ουάσινγκτον με τακτικούς χειρισμούς των διαφορών απέτυχε να σταματήσει την επιδείνωση της αντιδυτικής πορείας της Τουρκίας στην εσωτερική και εξωτερική της πολιτική, όπως αποδεικνύει και η απόφαση αγοράς των S-400. Η προμήθεια αυτή φαίνεται να καθοδηγείται από τη σαφή επιθυμία της Άγκυρας να αναμοχλεύσει το γεωπολιτικό της ρόλο και θα πρέπει να προσμετρηθεί από τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ ως σημείο καμπής για να μειώσουν την έκθεσή τους στις ιδιοτροπίες της Τουρκίας, να προετοιμασθούν για το χειρότερο σενάριο με  αντισταθμιστικές εναλλακτικές και να ξεκαθαρίσουν στην Άγκυρα τα σημεία σκλήρυνσης της στάσης τους και τις κόκκινες γραμμές τους, όπως η αγορά των S-400.

Οι ΗΠΑ θα πρέπει να ηγηθούν αυτής της προσπάθειας, να διαμηνύσουν εκ προτέρων στην Άγκυρα σαφώς και χωρίς τιμωρητική διάθεση ότι δεν θα αποτελεί πια αξιόπιστο σύμμαχο αν επιλέξει να αλλάξει τη στρατηγική της ευθυγράμμιση με τη Δύση έναντι της Ρωσίας, και να υποβαθμίσουν τις σχέσεις ασφαλείας με την Τουρκία, αν πραγματοποιηθεί η προμήθεια των S-400, προς τις ακόλουθες κατευθύνσεις.

– Περιορισμό της πρόσβασης της Τουρκίας σε υψηλής τεχνολογίας στρατιωτική υποστήριξη και εξοπλισμό από τις ΗΠΑ, τουλάχιστον ακύρωση της μεταφοράς των αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών F-35 εάν πραγματοποιηθεί η αγορά των S-400 μέχρι και ολική έξοδο της Άγκυρας, μετ’ αποζημίωσης, από το ευρύτερο πρόγραμμα της κοινοπραξίας για τα F-35.

– Υποβάθμιση της συνολικής στρατιωτικής παρουσίας των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ στην Τουρκία, και της σημασίας των τουρκικών βάσεων για τις αμερικανικές επιχειρήσεις στην περιοχή. Ειδικότερα στη βάση του Ιντσιρλίκ, οι ΗΠΑ θα πρέπει να αποσύρουν από εκεί τα αμερικανικά πυρηνικά όπλα και τις δυνάμεις τους, προωθώντας άλλες εναλλακτικές στην περιοχή (π.χ. αναβάθμιση βάσης στην Ιορδανία και εξετάζοντας πιθανές επιλογές στις κουρδικές περιοχές του Ιράκ, στην Ελλάδα και στην Κύπρο).

– Διακοπή περαιτέρω επενδύσεων για την ασφάλεια στην Τουρκία, εφαρμογή των αμερικανικών κυρώσεων του νόμου CAATSA για απαγόρευση ορισμένων πωλήσεων όπλων και τιμωρία τουρκικών εταιρειών και αξιωματούχων που εμπλέκονται με τον ρωσικό αμυντικό τομέα, αν η Τουρκία συνεχίσει να καλλιεργεί βαθύτερους δεσμούς με τη Ρωσία και αγοράσει τους S-400, όπως και έναρξη της διαδικασίας απομάκρυνσης της Άγκυρας από ευαίσθητες ΝΑΤΟϊκές δράσεις που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση της Ρωσίας. Η πλήρης εφαρμογή του CAATSA, που θα έθετε σε κίνδυνο το πλήρες φάσμα της αμυντικής συνεργασίας ΗΠΑ-Τουρκίας, θα σηματοδοτούσε το τελικό στάδιο υποβάθμισης της σχέσης ασφάλειας και θα πρέπει να εξεταστεί μόνον αν η Τουρκία προχωρήσει περισσότερο προς τη στρατηγική ευθυγράμμιση με τη Ρωσία.

Προέλευση:  Center for Αmerican Progress -- ΑΠΕ-ΜΠΕ

Για της Μυρσίνης τη ποδιά… – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Η Αριστερά, με οποιαδήποτε έκφανσή της, πωλούσε για ολόκληρες δεκαετίες …επανάσταση και… ηθικό πλεονέκτημα. Σε σημείο που αυτά τα κατέστησε «συνείδηση» σε τμήματα της κοινωνίας. Η Αριστερά πωλούσε φύκια για μεταξωτές κορδέλες και τελικά αποδείχθηκε ένα κουρελιασμένο και βρόμικο πουκάμισο. Ένα κουρέλι που με παραμύθια, απύθμενα ψέματα, διαστρεβλώσεις, δολοπλοκίες, εκβιασμούς, αριβισμό και τυχοδιωκτισμό ήρθε στην εξουσία … και μάθαμε όλοι…. Υπό μια έννοια, ευτυχώς που κυβέρνησε κι όλες αυτές οι αηδίες γκρεμίστηκαν σαν πύργος από τραπουλόχαρτα…

Σακελλαρόπουλος Γ. Νίκος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Ήταν δίκαιο κι έγινε πράξη, μας έλεγαν. Αφού οι άλλοι ήταν γερμανοτσολιάδες, προσκυνημένοι δοσίλογοι και κλέφτες…

Το τι έχει συμβεί στον τόπο εδώ και σχεδόν οκτώ χρόνια (μαζί με την περίοδο της θλιβερής πλατείας , της αγυρτείας και της πολιτικής προστυχιάς) το ξέρουμε όλοι πια. Τώρα, καταρρέουν και τα τελευταία, τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα…

Η περίπτωση της Μυρσίνης Λοΐζου, είναι ένα ακόμη κερασάκι στην τούρτα.

Πρόσωπο χωρίς κανένα κοινωνικό ή επαγγελματικό πρόσημο επελέγη να γίνει ευρωβουλευτής από τον ΣΥΡΙΖΑ με μόνο κριτήριο το βαρύ της επίθετο. Ίσως να εντυπωσίασαν την Αριστερά και τον ΣΥΡΙΖΑ κι οι  «ευγενείς» παραινέσεις της προς τα θύματα της 17Ν να … ζητήσουν συγγνώμη από τους τρομοκράτες. Ίσως κι επειδή ευχαριστούσε όσους έβαλαν τη βόμβα στον Παπαδήμο ή έγραφε για μπάτσους που καίγονται όμορφα!   Ίσως, ακόμη,  κι επειδή είχε απαγορεύσει στο ΠαΣοΚ να χρησιμοποιεί το τραγούδι «Θα τον μεθύσουμε τον ήλιο» που συνέθεσε ο πατέρας της. Με την κατηγορία ότι είχε «βουτήξει» στα μνημόνια κι είχε εξαπατήσει τον λαό!

Χθες μάθαμε ότι η κυρία Λοίζου, δεν είχε καμιά αναστολή να εξαπατά η ίδια την κοινωνία, εισπράττοντας παρανόμως, επί πέντε χρόνια, τη σύνταξη της νεκρής μητέρας της.

Προφανώς, μέσα στα πλαίσια του αντιμνημονιακού της αγώνα. Και των καθημερινών της μαχών εναντίον του καπιταλισμού, της ακροδεξιάς και των τοκογλύφων που επέβαλλαν λιτότητα…

Κουνούσε και το δάκτυλο! Όπως τόσοι και τόσοι όμοιοί της. Εδώ η άλλη, με 125 νεκρούς στην πλάτη, μας είπε ότι έτυχε στραβή στη βάρδια της…

Να χαρώ, εγώ, Αριστερό ηθικό πλεονέκτημα. Να χαρώ ιδεολογικό και πολιτικό πρόσημο.

Κι όταν ήρθαν στο φως όλα αυτά, μας είπε ότι  «Ο φασισμός δεν θα περάσει»! Προφανώς η ίδια, όπως και πολλοί όμοιοί της, να πιστεύουν ότι είναι ανώτεροι σε ένα κόσμο ηλιθίων.

Μας  μίλησε για κανιβαλισμό κι ανθρωποφαγία των ΜΜΕ και της αντιπολίτευσης! Για τη δική της απάτη, για την οποία κρίθηκε ένοχη τελεσίδικα, δεν είπε κουβέντα. Μόνο ότι έπαιρνε αντικαταθλιπτικά και …ξεχάστηκε! Με μάρτυρα τη Χαρούλα Αλεξίου (πούσαι νιότη πούλεγες πως θα γινόμουν άλλη) που κατέθεσε στο δικαστήριο ότι είναι έντιμο πρόσωπο κι ότι δεν …ήξερε ότι η σύνταξη έμπαινε στον λογαριασμό της! Ήξερε να το ξοδεύει όμως,…

Κι αντί μιας συγγνώμης, μας κοροϊδεύουν κιόλας. Στην επιστολή παραίτησής της που συνετάχθη μέσα στο Μέγαρο Μαξίμου από συνεργάτες του πρωθυπουργού,  μας είπε ότι η ίδια δεν έχει ευθύνη για την παράνομη είσπραξη της σύνταξης επί 69 ολόκληρους μήνες, αφού είχε δηλώσει, τον θάνατο της μητέρας της, αλλά κάποιοι (προφανώς φιλεύσπλαχνοι κι ανθρωπιστές) γραφειοκράτες συνέχιζαν να της την δίνουν. Οπότε τι να κάνει; Την έπαιρνε!

Μάλιστα λέει ότι η σύνταξη «καταβαλλόταν για κάποιο διάστημα». «Κάποιο διάστημα» τα πεντέμισι χρόνια; Γελάει η κοινωνία.

Κάτι ακόμη. Για ποιο λόγο είναι ανθρωποφαγία ένα γεγονός το οποίο την οδήγησε σε τελεσίδικη καταδίκη της κι αποκαλύφθηκε από τα ΜΜΕ; Δεν μας είπε ούτε η κυρία Λοϊζου ούτε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Και μιας κι αναφέρθηκα στον κυβερνητικό εκπρόσωπο, θα ήταν καλό να μάθουμε τα κριτήρια που ο Αλέξης Τσίπρας επέλεξε κι ενέταξε την κυρία Λοΐζου στο ψηφοδέλτιο του κόμματός του. Ένα άνθρωπο  που δεν είχε δουλέψει ποτέ στη ζωή του, καθισμένο αναπαυτικά  στα  πνευματικά δικαιώματα του πατέρα της, που αμπελοφιλοσοφεί  ιδεοληπτικά και που γράφει στα social media απίστευτες ανοησίες και κηρύγματα μίσους.

Ξέρετε ποιο είναι το συμπέρασμα; Ότι κάποιοι αφελείς είχαν πιστέψει ότι αυτοί οι τύποι θα άλλαζαν τη χώρα, την  Ευρώπη και όλο τον κόσμο!

Την αδικήσαμε την Λοΐζου. Με βάση το βιογραφικό της που αναφέρει ότι δεν έχει δουλέψει ποτέ, λέγαμε ότι «τρώει» τα λεφτά του μπαμπά της….

Λάθος! Τελικά «έτρωγε» και της μαμάς της…

Δυστυχώς, στη χώρα μας οι … αγώνες της Αριστεράς δεν τιμώνται! Αποτιμώνται!

Με γνώμονα το …Αριστερό ηθικό πλεονέκτημα…

Πρωτοσέλιδοι βασικοί τίτλοι εφημερίδων της Κυριακής 24 Μαρτίου 2019

ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ 24/03/2019

ΤΟ ΒΗΜΑ: «Στις εννέα μονάδες η διαφορά Ν.Δ. – ΣΥΡΙΖΑ. Χάνει και το στοίχημα των ευρωεκλογών»

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: «Η γεωπολιτική σκακιέρα της Ανατολικής Μεσογείου. Η ομπρέλα των ΗΠΑ στην τριμερή προκαλεί νευρική κρίση στην Άγκυρα»

ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ: «Επίθεση Τσίπρα με ισχυρά χαρτιά»

ΤΟ ΠΑΡΟΝ: «Ταφόπλακα από την Ιεραρχία στη «Συμφωνία Τσίπρα – Ιερόνυμου. Διπλή ήττα για Τσίπρα – Ιερόνυμο »

Documento: «Δημοσκόπηση 18-20 Μαρτίου 2019. 2,3% η ψαλίδα στην πρόθεση ψήφου. Αρχίζει το ματς. »

ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: Ερχεται ΝΕΟ Ασφαλιστικό!