Νικόλας Καρανικόλας: «Τελικά, αυτό που έχει σημασία είναι το έργο…» 

 «Τη σημασία της ενίσχυσης των τεχνικών δυνατοτήτων των ΟΤΑ, με τη δημιουργία του ειδικού μητρώου μηχανικών της ΕΕΤΑΑ να αποτελεί βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, επισημαίνει ο Δήμαρχος Νάουσας -και συνάδελφος μηχανικός- κ. Νικόλας Καρανικόλας, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο blog του ΤΕΕ/ΤΚΜ. Ο ίδιος κάνει και μία ενδιαφέρουσα προσέγγιση των στοιχείων που κατά τη γνώμη μου πρέπει να λαμβάνουν υπόψη οι μηχανικοί, όταν αποφασίζουν να εμπλακούν στην πολιτική και ιδιαίτερα στην Αυτοδιοίκηση.

-Κύριε Δήμαρχε, πρόσφατα εξασφαλίσατε χρηματοδότηση 10.7 εκατομμυρίων ευρώ για το Χιονοδρομικό Κέντρο στα 3-5 Πηγάδια. Τι περιλαμβάνει το project και πως σκοπεύετε να επεκτείνετε την αναπτυξιακή επιρροή της συγκεκριμένης υποδομής, δεδομένης της δικής σας δήλωσης πως τα έργα στο χιονοδρομικό θα είναι η αρχή ενός μεγαλύτερου αναπτυξιακού σχεδίου;

Το Χιονοδρομικό Κέντρο «3-5 Πηγάδια», όπως και το άλσος του Αγίου Νικολάου, η ίδια η πόλη της Νάουσας και οι κοινότητές μας, χρειάζονται περισσότερο από κάθε άλλη φορά τη ζωντάνια και την πρόοδο. Μια από τις μεγάλες προκλήσεις και τους στόχους που έχω θέσει είναι να αγωνιστούμε, ως δημοτική αρχή, ώστε όλα τα εμβληματικά σημεία και οι εγκαταλελειμμένες υποδομές του δήμου μας να ξαναβρούν τη θέση που τους αρμόζει.

Η αναβάθμιση του χιονοδρομικού κέντρου που θα πραγματοποιηθεί με την χρηματοδότηση του «πακέτου» των 10,7 εκατ. ευρώ που εγκρίθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης αποτελεί πράγματι εμβληματικό έργο – το μεγαλύτερο των τελευταίων δεκαετιών για τον δήμο μας – που θα αφήσει μεγάλο αναπτυξιακό αποτύπωμα στην περιοχή μας και θα συμβάλει στην τουριστική ανάδειξη του τόπου μας.

Το σχέδιο μας σκοπεύει σε συνολική αναβάθμιση των βασικών υποδομών. Η βασικότερη είναι το εναέριο καρεκλάκι- εκεί εντοπίζεται και το υψηλότερο κόστος, περίπου 6 εκατομμύρια ευρώ για την αντικατάστασή του, με καινούργιο σύστημα. Επίσης, θα  αντικατασταθούν οι χιονοστρωτήρες (ρατράκ), το σύστημα τεχνητής χιόνωσης, ο βιολογικός καθαρισμός, ο εξοπλισμός,  ενώ θα υποστηριχθούν βασικές υποδομές, όπως είναι το οδικό δίκτυο με ασφαλτοστρώσεις, οι κατολισθήσεις κ.ά.

Τα έργα αυτά κρίνονται απαραίτητα  για την αξιοποίηση της περιοχής αφού μετά από τόσα χρόνια εγκατάλειψης, οι υποδομές δεν μπορούσαν να προσελκύσουν επενδυτές. Στόχος, λοιπόν, του πρότζεκτ αναβάθμισης του χιονοδρομικού κέντρου  «3-5  Πηγάδια» είναι η αύξηση της επισκεψιμότητας στην ευρύτερη περιοχή και σαφώς η χρηματοδότηση των 10,7 εκατομμυρίων ευρώ θα αποτελέσει τον «μοχλό» αυτής της προσπάθειας. Η περαιτέρω ανάπτυξη του ιστορικού  χιονοδρομικού μας μπορεί να στηριχθεί σε δύο πεδία και στοχεύει στην 12μηνη προσέλκυση επισκεπτών.

Το πρώτο έχει αθλητικό πρόσημο, καθώς πολλές ομάδες επιλέγουν, διαχρονικά, τα «3-5 Πηγάδια» για την καλοκαιρινή τους προετοιμασία, ενώ ο τομέας της ψυχαγωγίας – ευεξίας, θέλουμε να λειτουργήσει ως δεύτερο πεδίο ανάπτυξης όχι μόνο του χιονοδρομικού κέντρου, αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Ήδη το ενδιαφέρον και ιδιωτών επενδυτών του ορεινού τουρισμού έχει αναζωογονηθεί και λαμβάνουμε αισιόδοξα μηνύματα προς την κατεύθυνση αυτή.

-Μετά από έναν χρόνο εμπειρίας με τον Κλεισθένη, πως αξιολογείτε τη συγκεκριμένη οργάνωση λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την προώθηση αναπτυξιακών σχεδίων και τεχνικών έργων;

Η οργάνωση λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα αναπτυξιακά σχέδια και τα τεχνικά έργα έχει δεχτεί σημαντικές αλλαγές από τον «Κλεισθένη». Πέρα από το πολιτικό σκέλος της συζήτησης αναφορικά με τα αναπτυξιακά και τεχνικά σχέδια των Δήμων ο «Κλεισθένης» και οι μετέπειτα νομοθετικές του ρυθμίσεις ανέδειξαν τον σημαντικό ρόλο της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των Δήμων. Τόσο ο προϋπολογισμός όσο και το τεχνικό πρόγραμμα των Δήμων εν πολλοίς υποστηρίζονται από τις συγκεκριμένες επιτροπές.

Ο αναπτυξιακός όμως σχεδιασμός ως στοιχείο απαραίτητο στην λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης θα πρέπει να ενισχυθεί και άλλο κάτω από το πρίσμα δικτυώσεων και υποστήριξης των τεχνικών υπηρεσιών. Η ανάπτυξη του ειδικού μητρώου μηχανικών της ΕΕΤΑΑ και η ενίσχυση της τεχνικής ικανότητας των Δήμων είναι ένα σημαντικό βήμα προς την σωστή κατεύθυνση. Έτσι η δυνατότητα συμβάσεων έργου με ιδιώτες μηχανικούς θα μπορούσε να επιταχύνει τις διαδικασίες των μελετών και των έργων των Δήμων συνολικότερα.

Με αυτό τον τρόπο οι Δήμοι δύνανται να προχωρούν άμεσα στην υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής, αλλά και στην εξασφάλιση χρηματοδοτικών «εργαλείων» που θα συμβάλλουν ουσιαστικά στην βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής των δημοτών μας.

Στους στόχους σας είναι η αξιοποίηση της Σχολής του Αριστοτέλη στη Μίεζα και κάπου στο “κάδρο” μπαίνουν… και μηχανικοί. Θα μας πείτε με ποιον τρόπο;

Το επόμενο σημαντικό αναπτυξιακό βήμα για το οποίο θα εργαστούμε σθεναρά είναι η ανάδειξη της Σχολής του Αριστοτέλη και του αρχαιολογικού χώρου της Μίεζα. Η ανάδειξη και προβολή της μακραίωνης ιστορίας, της πολιτιστικής κληρονομιάς και του τουριστικού πλούτου του δήμου μας είναι βασικό κομμάτι  στον στρατηγικό μας σχεδιασμό.

Σχεδιάζουμε, λοιπόν, ένα πρόγραμμα ανάπτυξης της Σχολής του Αριστοτέλη και της ευρύτερης περιοχής, καθώς ο χώρος πρέπει να προσελκύσει Έλληνες και ξένους τουρίστες αλλά και να συνδεθεί με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).

Ο σχεδιασμός μας αναφορικά με την Σχολή του Αριστοτέλη έχει πέρα από αρχαιολογικό και πολιτιστικό προσανατολισμό, πέρα από τουριστικό ενδιαφέρον σίγουρα και ερευνητικό και ακαδημαϊκό υπόβαθρο.

-Η κυκλική οικονομία και η διαχείριση απορριμμάτων σε ποιο σημείο βρίσκονται στον Δήμο σας;

Στον Δήμο Νάουσας έχουμε την πολιτική βούληση να προχωρήσουμε σε σημαντικές πρωτοβουλίες που στοχεύουν στην προστασία του περιβάλλοντος και στην ευαισθητοποίηση των δημοτών μας.

Άμεσα προχωράμε στην κατασκευή του «Πράσινου Σημείου» στον δήμο μας, με ανταποδοτικό σύστημα στους πολίτες, καθώς θα παρέχει υπηρεσίες και χρηματικά οφέλη επιβράβευσης στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας, ανάλογα με το ύψος του ποσοστού της ανακύκλωσης που θα εφαρμόζουν.

Θέλουμε να υλοποιήσουμε δράσεις οι οποίες, μέσω της εισαγωγής προγραμμάτων κυκλικής οικονομίας, ορθολογικής διαχείρισης των απορριμμάτων και αποβλήτων, ενδυνάμωσης της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στους νέους μας, καθώς και ανάδειξης καινοτόμων πράσινων επιχειρηματικών ενεργειών, θα συμβάλλουν σε μεγάλο βαθμό στην καλλιέργεια και ενίσχυση της περιβαλλοντικής μας  συνείδησης και ενός σύγχρονου περιβαλλοντικού πολιτισμού.

Η Κυκλική οικονομία ως ένα οικονομικό μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης θα πρέπει να λειτουργήσει τελικά και ως ένα συμπεριφορικό μοντέλο πολιτών, επιχειρήσεων και φορέων. Δεδομένου ότι το μοντέλο προμήθεια-παρασκευή-απόρριψη δεν μπορεί να καλύψει τους όρους, τις ανάγκες και τις συνθήκες του σήμερα θα πρέπει άμεσα να περάσουμε σε μια βιομιμητική προσέγγιση όπου οι Δήμοι θα λειτουργούν ως οργανισμοί που θα επιστρέφουν στον «κύκλο»  μειώνοντας ποιοτικά και ποσοτικά την ίδια την έννοια του «απόβλητου».

Ειδικά στον Δήμο μας και πέρα από την συνήθη συζήτηση για την διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση, ζητήματα κυκλικής οικονομίας μπορούν και ήδη μπαίνουν στην συζήτηση αναφορικά με την διαχείριση του ορεινού μας πλούτου, των υδάτινων πόρων, της παραγωγής ενέργειας κ.α.

-Τι είναι ευκολότερο; Να κατασκευάζει κάποιος έργα ως μηχανικός, ή να τα σχεδιάζει και να τα προωθεί ως πολιτικός;

Καταρχάς πρέπει να πω ότι την συγκεκριμένη περίοδο είναι αρκετοί οι μηχανικοί που ανέλαβαν τον ρόλο του Δημάρχου. Το βασικό ερώτημά σας, νομίζω εστιάζει στην σκέψη αρκεί η γνώση και η τεχνογνωσία κατασκευής και υλοποίησης έργων για να αποτελέσει τα εχέγγυα για επιτυχημένη ενασχόληση με την πολιτική;

Σίγουρα οι μηχανικοί μπορούν και αντιλαμβάνονται καλύτερα από άλλες ειδικότητες την σημασία και την αξία του έργου. Συγχρόνως, αν μου επιτρέπεται, θεωρώ ότι όλοι οι μηχανικοί έχουμε κοινά χαρακτηριστικά στην σκέψη μας αναφορικά με την ικανότητά μας να μηχανευόμαστε λύσεις. Πάλι όμως δεν αρκεί αυτό στην σύγχρονη πολιτική του 21ου αιώνα.

Αν μου επιτρεπόταν να σκεφτώ ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά πέρα από την μηχανική που θα έπρεπε να αναπτύξει ένας συνάδελφος για να ασχοληθεί με την πολιτική θα ήταν τα ακόλουθα:

– Η τεχνική λύση δεν είναι απαραίτητα ο μόνος δρόμος. Θα πρέπει να συμπληρωθεί με σκέψεις οικονομικές, διαχείρισης ανθρώπινων πόρων, ταχύτητας και πολιτικής αποδοτικότητας.

– Η ειδίκευση δεν ολοκληρώνεται ποτέ. Προσπάθησε να σκεφτείς με ερωτηματικά του αύριο. Εμπιστεύσου την τεχνολογία και αφαίρεσε όλα τα περιττά επιταχύνοντας τις διαδικασίες.

– Εγκατέλειψε την ιδέα του απόλυτου ελέγχου στα πράγματα. Δώστε χώρο σε συνεργάτες και ζητήματα έτσι ώστε να εξελιχθούν και να δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία στα θέματα.

– Πέρα από το τεχνικό κομμάτι των έργων, στην πολιτική έχει τελικά αντίστοιχη σημασία και η διαχείριση αυτών. Σίγουρα πριν την εκκίνηση και ακόμα περισσότερο έπειτα από το πέρας αυτών. Η επικοινωνία ήταν, είναι και θα είναι πάντα σημαντικός παράγοντας στην πολιτική.

Τελικά, νομίζω, ότι ως μηχανικοί σκεφτόμαστε με μετρήσιμους δείκτες αποδοτικότητας και εξέλιξης των έργων σε ημερήσια βάση, ενώ στην πολιτική οι δείκτες είναι πάντα μακροπρόθεσμοι και ποιοτικοί. Θα πρέπει ίσως και να αφήσουμε πίσω μας κάποια πράγματα για να αλλάξουμε την οπτική μας στα αναπτυξιακά ζητήματα.

Αν όμως ήθελα να κλείσω με μία φράση αυτή θα ήταν «το μόνο που έχει σημασία είναι το έργο».