Υπεγράφη η παραγγελία για 23 νέα τρένα – Ιδιωτική επένδυση 308 εκατ. ευρώ – Υλοποίηση έως το 2027

Αλλάζει η Σύμβαση Ελληνικού Δημοσίου με Hellenic Train με συνολικές επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ και νέους κανόνες στον σιδηρόδρομο με αυστηρότερες ρήτρες. Ειδικότερα, σύμφωνα με  ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τα βασικά σημεία της αναθεωρημένης σύμβασης προβλέπουν : 

Νέες επενδύσεις 420.000.000 ευρώ.

α)  308 εκατ. ευρώ για 23 νέα τρένα.

β) 112 εκατ. ευρώ για νέα αμαξοστάσια, αναβαθμίσεις και ψηφιακά συστήματα.

■     Για πρώτη φορά ρήτρα καταγγελίας σύμβασης σε περίπτωση που τα νέα τρένα δεν είναι στην Ελλάδα το 2027.

■     Αυστηρότερες ρήτρες υπέρ του Δημοσίου για καθυστερήσεις, ακινητοποιήσεις και αθέτηση της υποχρέωσης συντήρησης των τρένων.

■     Διπλασιασμός αποζημιώσεων επιβατών σε περίπτωση ακινητοποιήσεων.

■     Παρακολούθηση εκτέλεσης δρομολογίων με το νέο ψηφιακό σύστημα γεωεντοπισμού – διαφανής μηχανισμός πληρωμών αντί για το σημερινό έγχαρτο σύστημα.

«Η αναθεωρημένη σύμβαση του ελληνικού Δημοσίου με την Hellenic Train «κλειδώνει» συνολικές επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ, ενεργοποιεί ρήτρες υπέρ του Δημοσίου για καθυστερήσεις στα δρομολόγια, θεσπίζει νέο πλαίσιο προστασίας επιβατών με διπλασιασμό αποζημιώσεων, αυστηροποιεί τους κανόνες συντήρησης και διαθεσιμότητας στόλου, ενώ προβλέπει υποχρεωτική εκπαίδευση προσωπικού καθηκόντων ασφαλείας και ψηφιακή μέτρηση εκτέλεσης έργου μέσω του νέου συστήματος γεωεντοπισμού.» επισημαίνεται  στην ανακοίνωση.

Από τη δήλωση προθέσεων στην υλοποίηση

Στις 12 Μαΐου 2025, παρουσία των πρωθυπουργών Ιταλίας – Ελλάδας, Τζόρτζια Μελόνι και Κυριάκου Μητσοτάκη, υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής κυβέρνησης και της Ferrovie dello Stato, μητρικής εταιρείας της Hellenic Train, όπου κατεγράφη η πρόθεση για νέες επενδύσεις σε τρένα με αποκλειστική δαπάνη της Ιταλικής πλευράς.

Από την πρόθεση όμως, στην υλοποίηση της υπόσχεσης, μεσολάβησαν διαπραγματεύσεις για τους όρους αυτής της συμφωνίας, ώστε να υπάρχουν εγγυήσεις εκτέλεσης των επενδύσεων και να μην μείνουν “στα χαρτιά”. Αυτό επιτυγχάνεται σήμερα, αφού ταυτόχρονα με την αναθεώρηση της Σύμβασης Ελληνικού Δημοσίου – Hellenic Train, υπογράφεται και η επίσημη παραγγελία των 23 νέων τρένων από την κατασκευάστρια εταιρεία Alstom, με αυστηρό χρονοδιάγραμμα παράδοσης έως το 2027. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση που έχει υλοποιηθεί ποτέ στις χερσαίες μεταφορές της χώρας και την πρώτη αγορά νέων τρένων από την προ-ολυμπιακή περίοδο του 2004.

Νέα ηλεκτροκίνητα τρένα Coradia Stream

Στο πλαίσιο της ανανέωσης του στόλου, εντάσσονται στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο 23 νέοι ηλεκτροκίνητοι συρμοί τύπου Coradia Stream. Πρόκειται για ηλεκτροκίνητους συρμούς νέας γενιάς, σχεδιασμένους για υπεραστικές και προαστιακές επιβατικές υπηρεσίες.

Οι συρμοί διαθέτουν χαμηλό δάπεδο και επιβίβαση χωρίς σκαλιά, αυξημένη χωρητικότητα (335 θέσεις ανά υπεραστικό και 362 ανά προαστιακό συρμό), μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, προσαρμοζόμενο LED φωτισμό, ειδικούς χώρους για ποδήλατα, καρότσια και μεγάλες αποσκευές, καθώς και ενισχυμένη ηχομόνωση.

Σε επίπεδο ασφάλειας και λειτουργίας, ενσωματώνονται πλήρως τα ευρωπαϊκά συστήματα ETCS για τον έλεγχο κυκλοφορίας και ταχύτητας, καθώς και το TCMS για την κεντρική διαχείριση όλων των κρίσιμων λειτουργιών του συρμού, με συνεχή παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο και δυνατότητα αυτόματων παρεμβάσεων όπου απαιτείται.

Οι συρμοί έχουν μέγιστη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα με δυνατότητα αναβάθμισης όπου το δίκτυο επιτρέπει μεγαλύτερες ταχύτητες και παρουσιάζουν έως 10% μειωμένη κατανάλωση ενέργειας. Η πλατφόρμα Coradia Stream αποτελεί δοκιμασμένη λύση της Alstom, με εκτεταμένη χρήση διεθνώς με πάνω από 4.500 συρμούς σε λειτουργία σε Ευρώπη, Αφρική και Βόρεια Αμερική.

Από το σύνολο των 23 συρμών, 12 προορίζονται για τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και 11 για την ενίσχυση των προαστιακών γραμμών Αττικής και Θεσσαλονίκης. Το κόστος επένδυσης για τους νέους συρμούς αντιστοιχεί σε 308.000.000 ευρώ και το αναλαμβάνει αποκλειστικά η Hellenic Train.

Ταυτόχρονα, με βάση την αναθεωρημένη σύμβαση αναλαμβάνει την υποχρέωση για ακόμη 20.000.000 ευρώ που αφορά την ανακαίνιση του υπάρχοντος στόλου και ακόμη 35.000.000 για υποδομές συντήρησης και συστήματα.

Νέα υποδομή και συστήματα στον ‘Αξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη μαζί με επεκτάσεις προς Πάτρα και Βόρεια Ελλάδα

Σε πλήρη εξέλιξη και εντός χρονοδιαγράμματος βρίσκονται τα έργα υποδομής στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη ο οποίος από το καλοκαίρι του 2026 θα διαθέτει σε διπλή γραμμή 100% σηματοδότηση, 100% τηλεδιοίκηση και 100% ETCS – σύστημα αυτόματης πέδησης τρένων (το τελευταίο δεν περιλαμβανόταν στη σύμβαση 717).

Τα ίδια συστήματα θα είναι εγκατεστημένα και στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη έως τα σύνορα της χώρας, καθώς το έργο παραδίδεται τον Απρίλιο του 2026. Ταυτόχρονα δημοπραττείται πλήρης ανακαίνιση του τμήματος Αχαρνές – Οινόη και προχωρούν τα έργα αποκατάστασης στο Δομοκό. Με την ολοκλήρωση αυτών των έργων και τα νέα τρένα στο δίκτυο, το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα εκτελείται σε λιγότερο από 3,5 ώρες.

Έως το 2027 θα έχουν ολοκληρωθεί επίσης:

– Η υπογειοποίηση των Σεπολίων που αυτή τη στιγμή διχοτομεί την Αθήνα με πολλαπλές ισόπεδες διαβάσεις.

– Οι γραμμές Λάρισας – Βόλου και Παλαιοφάρσαλου – Καλαμπάκας (Έργα Daniel)

– Ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής (Λιόσια – Μέγαρα) και ο Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης (ΝΣΣ – Αγχίαλος – με δυνατότητα επέκτασης προς Γέφυρα).

– Η επέκταση προς την Πελοπόννησο θα έχει ενεργοποιηθεί έως τον Ψαθόπυργο (15 χλμ από την Πάτρα) και τα έργα θα συνεχιστούν προς Ρίο και Πάτρα.

– Η γραμμή Λουτράκι – ‘Αγιοι Θεόδωροι

Τα έργα που ακολουθούν κατά προτεραιότητα είναι η πλήρης ανάταξη των γραμμών στη Βόρεια Ελλάδα, η υλοποίηση των έργων στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και η επέκταση προς την Πάτρα.

Τέλος, υπεγράφη πριν από τρεις εβδομάδες η συμφωνία για τον κάθετο άξονα Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας που βγάζει τη χώρα μας από τη σιδηροδρομική απομόνωση και θα συμβάλλει σημαντικά στις εξαγωγές και στην απεξάρτηση της Ευρώπης από τα στενά του Βοσπόρου.

Νέοι Σταθμοί

Εκκινεί στις αρχές του 2026 η Α’ φάση ανακαίνισης των Σταθμών Αθήνας και Θεσσαλονίκης με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης έως το φθινόπωρο του 2026. Ταυτόχρονα δημοπρατείται η ανακαίνιση των σταθμών του Προαστιακού Αττικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης ενώ παραδίδονται 4 νέοι σταθμοί στην Πελοπόννησο.

Με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, συνολικά 35 επιπλέον σιδηροδρομικοί σταθμοί σε όλη τη χώρα θα αναβαθμιστούν τόσο αισθητικά όσο και σε υποδομές προσβασιμότητας για ΑμεΑ.

Η Β’ φάση για τους κεντρικούς Σιδηροδρομικούς Σταθμούς Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Πειραιά βρίσκεται σε φάση αρχιτεκτονικών προτάσεων.

Ρήτρες χρονοδιαγραμμάτων –  Αυστηρότερες κυρώσεις

Το καθεστώς κυρώσεων στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση είναι σαφώς αυστηρότερο, ενώ για πρώτη φορά εισάγεται συγκεκριμένο πλαίσιο ποινών για τις καθυστερήσεις των δρομολογίων.

Από 1η Ιανουαρίου του 2026 ενεργοποιείται νέο πλαίσιο ποινών για ακινητοποιήσεις συρμών λόγω βλαβών, με δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης από το ελληνικό Δημόσιο, εφόσον διαταράσσεται άνω του 10% των ετήσιων δρομολογίων. Το δικαίωμα ενεργοποιείται σε περίπτωση διατάραξης των δρομολογίων για τουλάχιστον 2 συνεχόμενες ημέρες ή τουλάχιστον 5 ημέρες σε διάστημα ενός μήνα. Προβλέπονται ποινές μέχρι 1 εκατ. Euro υπέρ του Δημοσίου και αύξηση αποζημιώσεων επιβατών.

Ειδικότερα, με τη νέα σύμβαση θεσπίζεται αυστηρότερο και ενισχυμένο πλαίσιο αποζημιώσεων επιβατών, προβλέποντας, για πρώτη φορά, διπλασιασμό των αποζημιώσεων σε περιπτώσεις σοβαρών συμβάντων κατά την εκτέλεση των δρομολογίων.

Σε περίπτωση μη τήρησης του χρονοδιαγράμματος δρομολόγησης των νέων τρένων, προβλέπεται εξάμηνο περιθώριο συμμόρφωσης, μετά το οποίο το Δημόσιο μπορεί να καταγγείλει οριστικά τη σύμβαση και να την αναθέσει σε άλλο πάροχο. Αντίστοιχα βέβαια σε περίπτωση μη έγκαιρης αποκατάστασης της υποδομής, το ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να αποζημιώσει τον πάροχο για ανεκτέλεστα δρομολόγια.

Οικονομική συμφωνία

Η Hellenic Train βάσει της σύμβασης σήμερα λαμβάνει 21 εκατ. ευρώ από το ανώτατο πλαφόν των 50 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 29 εκατ. ευρώ επιστρέφουν στο ελληνικό Δημόσιο. Από αυτά, τα 29 εκατ. ευρώ αφορούν τα τέλη δικτύου ΟΣΕ και τα μισθώματα τροχαίου υλικού και εγκαταστάσεων. Σημειώνεται ότι όσα περισσότερα δρομολόγια εκτελούνται από την Hellenic Train και άλλες σιδηροδρομικές επιχειρήσεις (δεν υπήρχε ούτε υπάρχει καθεστώς αποκλειστικότητας), τόσο περισσότερα τέλη δικτύου εισπράττει ο ΟΣΕ.

Διαφάνεια και ψηφιακή παρακολούθηση

Η διαφάνεια ενισχύεται και ως προς την παρακολούθηση ομαλής εκτέλεσης των δρομολογίων καθώς η παρακολούθηση των δρομολογίων και η καταβολή αποζημίωσης κόστους δεν θα βασίζεται στις έγγραφες αναφορές της Hellenic Train, αλλά θα υπολογίζεται με βάση τις ψηφιακές καταγραφές του νέου συστήματος γεωεντοπισμού που νομοθετήθηκε τον Ιούλιο του 2025 και υλοποιείται από τον ΟΣΕ.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε «Στον σιδηρόδρομο επιχειρούμε να κάνουμε μια νέα αρχή, διορθώνοντας παθογένειες δεκαετιών. Με την προώθηση των αναγκαίων έργων στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με προηγμένα συστήματα ασφαλείας και, βεβαίως, με νέα τρένα. Σε αυτό το πλαίσιο, η υπογραφή της συμφωνίας για την προμήθεια 23 νέων τρένων, σύγχρονων προδιαγραφών, έως το 2027, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα μπροστά. Πρόκειται για την πρώτη παραγγελία καινούργιων τρένων εδώ και δύο δεκαετίες, με το κόστος να καλύπτεται εξ ολοκλήρου από τη Ferrovie dello Stato.

Το γεγονός ότι η παράδοση των πρώτων τρένων έρχεται αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων και την εγκατάσταση των νέων συστημάτων ασφαλείας στέλνει ένα σαφές μήνυμα ότι είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας για ένα σύγχρονο, ασφαλή και ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο, ο οποίος θα ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων πολιτών».

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης δήλωσε «Σήμερα, μετά από 6 μήνες διαπραγματεύσεων, γυρίζουμε μια νέα σελίδα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ο ιταλικός όμιλος Ferrovie dello Stato δεν μένει σε προφορικές δεσμεύσεις, αλλά με τη σημερινή υπογραφή προχωρά στην παραγγελία νέων τρένων για τον Ελληνικό σιδηρόδρομο και την εκταμίευση 308 εκατομμυρίων ευρώ με αυστηρό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έως το 2027. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση χερσαίων μεταφορών στην ιστορία της χώρας.

Εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας προς την Ιταλική κυβέρνηση και την Ιταλίδα πρωθυπουργό, κυρία Τζόρτζια Μελόνι διότι τήρησε την υπόσχεσή της. Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω προσωπικά τον αναπληρωτή πρωθυπουργό και αρμόδιο για Υποδομές και Μεταφορές, Ματέο Σαλβίνι για την συμβολή του στην υλοποίηση αυτής της επένδυσης που αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα.

Η σημερινή υπογραφή αποτελεί ένα κρίσιμο βήμα για τη μεγάλη αλλαγή που επιχειρούμε στον Ελληνικό σιδηρόδρομο. Πραγματική αλλαγή σημαίνει: Νέα υποδομή, νέα τρένα, νέοι σταθμοί. Αυτό είναι το σχέδιό μας και το υλοποιούμε με συνέπεια και αποφασιστικότητα».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

 Ποινική δίωξη για δύο κακουργήματα άσκησε ο Εισαγγελέας Οργανωμένου Εγκλήματος σε τρεις αγρότες – Μεταξύ αυτών και γνωστός συνδικαλιστής στην Βόρεια Ελλάδα

Δύο αδικήματα σε βαθμό κακουργήματος περιλαμβάνονται σε δίωξη για υπόθεση παράνομων επιδοτήσεων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ που άσκησε ο Εισαγγελέας Οργανωμένου Εγκλήματος κατά τριών αγροτών μεταξύ των οποίων και γνωστός συνδικαλιστής , που συμμετέχει στο μπλόκο των Μαλγάρων, μέλος της Πανελλαδικής Επιτροπής Μπλόκων .

Οι κατηγορίες που απήγγειλε ο Εισαγγελέας αφορούν απάτη (κοινή και διακεκριμένη) σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και  ψευδείς υπεύθυνες δηλώσεις. Συμφώνα με πληροφορίες, η δικογραφία, σε ό,τι αφορά τον συνδικαλιστή, περιέχει αποτελέσματα ελέγχων της οικονομικής αστυνομίας σε δηλώσεις Ενιαίας Ενίσχυσης στα οποία το ΑΦΜ του εν λόγω,  φαίνεται να έχει λάβει παράνομες επιδοτήσεις ύψους 122.000 ευρώ.

Από τους εκτεταμένους ελέγχους σε ΑΦΜ προέκυψε η εμπλοκή σε παράνομες επιδοτήσεις και των άλλων δύο αγροτών που πλέον είναι κατηγορούμενοι στους οποίους καταλογίζονται ποσά 130 και 170.000 ευρώ αντίστοιχα. Πρόκειται για αγρότες από την Κρήτη. Οι επίμαχες επιδοτήσεις φαίνεται να αφορούν τα έτη 2019 έως και 2024.

Τις διώξεις κατά των τριών άσκησε ο Εισαγγελέας Δημήτρης Γκύζης ενώ παράλληλα δεσμεύτηκαν κινητά και ακίνητα στοιχεία στον πρώτο εκ των κατηγορούμενων. Την υπόθεση θα χειριστεί Ανακριτής ενώπιον του οποίου θα κληθούν σε απολογία οι κατηγορούμενοι αγρότες.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κυρ. Μητσοτάκης στην τριμερή Ισραήλ-Ελλάδας-Κύπρου: Η Ελλάδα αναδεικνύεται σε σημαντικό παίκτη στα ενεργειακά στην ανατολική Μεσόγειο

“Η συνεργασία αυτή δοκιμάστηκε και αποδείχθηκε ανθεκτική και συμβάλλει στην σταθερότητα και την ασφάλεια στην Ανατολική Μεσόγειο” τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στις δηλώσεις του μετά το πέρας των εργασιών της 10ης Τριμερούς Συνόδου Κορυφής Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ.

Ο πρωθυπουργός εξέφρασε την καταδίκη του στις τρομοκρατικές ενέργειες στην Αυστραλία με θύματα Εβραίους, τα συλλυπητήρια του στις οικογένειες των θυμάτων, και την αλληλεγγύη του στην εβραϊκή κοινότητα.

“Ο αντισημιτισμός δεν έχει θέση στη σημερινή κοινωνία και θα πρέπει να καταπολεμήσουμε το θρησκευτικό μίσος. Ο αγώνας αυτός πρέπει να είναι συνεχής” είπε ο κ. Μητσοτάκης. Επισήμανε ότι η περιοχή μας βιώνει βαθιές αλλαγές, με σοβαρούς κινδύνους και πολλές ευκαιρίες για να διαμορφώσουμε αρχιτεκτονική ασφαλείας στην περιοχή μας που θα εξασφαλίσει ειρήνη και ευημερία. Πρόσθεσε ότι το σχήμα της τριμερούς συνεργασίας έχει μεγάλη στρατηγική βαρύτητα, διέπεται από το διεθνές δίκαιο και τις αρχές καλής γειτονίας, και η συμμαχία των τριών παράκτιων δημοκρατικών κρατών προάγει την ευημερία της περιοχής.

Ο κ.Μητσοτάκης είπε ακόμη ότι συζητήθηκε το θέμα της Γάζας και έκανε έκκληση να επιστραφούν τα τελευταία θύματα της τρομοκρατικής επίθεσης της Χαμάς, ενώ σημείωσε ότι με τις πρωτοβουλίες Τραμπ αναδύεται μια νέα ευκαιρία, και η τήρηση της συμφωνίας που επιτεύχθηκε πρέπει να είναι ευθύνη και των δυο μερών. “Πρέπει να εξουδετερώσουμε κάθε προσπάθεια τρομοκρατίας και να ενισχύσουμε την περιφερειακή ασφάλεια” είπε ο κ. Μητσοτάκης και πρόσθεσε ότι η Ελλάδα είναι πάντοτε έτοιμη να συμβάλλει στην επόμενη μέρα μέσω της διπλωματίας και τις προσπάθειες σταθερότητας.

Εξέφρασε την στήριξη του στη σταθερότητα του Λιβάνου και την εδαφική του ακεραιότητα, επισήμανε ότι η ελληνική βοήθεια στο Λίβανο συνέβαλλε στην ενίσχυση της ασφάλειας της χώρας, ενώ αναφερόμενος στη Συρία τόνισε ότι ένα χρόνο μετά την πτώση του καθεστώτος ‘Ασαντ έχει αποκατασταθεί η ασφάλεια αλλά θα πρέπει να γίνονται σεβαστές όλες οι θρησκείες και εθνότητες, ενώ έδωσε έμφαση στην ανάγκη προστασίας των χριστιανών ορθόδοξων της Μέσης Ανατολής.

Όπως είπε, τα παραπάνω είναι μια παράμετρος για μια διαρκή πολιτική επίλυση. Παράλληλα ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι κατά τη συνάντηση οι τρεις ηγέτες αναφέρθηκαν στην ασφάλεια και την αμυντική συνεργασία των χωρών τους, είπε ότι μπορεί να γίνουν περισσότερα σε τομείς όπως η ετοιμότητα σε θέματα πολιτικής προστασίας και τόνισε ότι η Ελλάδα στηρίζει τις άλλες χώρες σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών. Αναφερόμενος στο θέμα της συνδεσιμότητας είπε ότι η Ελλάδα είναι ένας σημαντικός παίκτης στην Ανατολική Μεσόγειο, είναι πύλη εισόδου για το LNG κάτι που είναι επωφελές και για την Κύπρο και το Ισραήλ, όπως είπε, και πρόσθεσε ότι “μπορούμε να είμαστε εξαγωγείς ηλεκτρικής ενέργειες και μπορούμε να συνεργαστούμε στον τομέα αυτό”.

Τέλος, ο πρωθυπουργός είπε ότι αναφέρθηκαν στο θέμα της θαλάσσιας ασφάλειας που όπως είπε, είναι πολύ σημαντική για την Ελλάδα που είναι κορυφαία χώρα στη ναυτιλία, και πρόσθεσε ότι θα γίνουν κοινές ασκήσεις με τις ακτοφυλακές των τριών χωρών. Ο κ. Μητσοτάκης είπε ακόμη ότι συζητήθηκε η αναγκαιότητα κατασκευής του IMΕC και έκανε λόγο για “την ανάγκη να περάσουμε από αυτό που είναι σήμερα μια ασαφής έννοια, σε παραδοτέα συγκεκριμένα έργα που θα αναδείξουν τη μεγάλη σημασία της σύνδεσης με την Ινδία, την Κύπρο και την ηπειρωτική Ευρώπη”. Επανέλαβε πόσο γρήγορα κινήθηκαν οι ΗΠΑ να υπογράψουν συμφωνίες με την Ελλάδα για να ενεργοποιηθεί ο κάθετος διάδρομος για την αποστολή αμερικανικού υγροποιημένου αερίου μέσω του διαδρόμου, που όπως είπε είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας και οι ΗΠΑ δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον γι αυτό.

Καταλήγοντας εξήρε την σημασία της τριμερούς συνεργασίας, είπε ότι έχει αποδώσει απτά αποτελέσματα και θα αποδώσει περισσότερα σε αυτή την περιοχή προκλήσεων και ευκαιριών, και όπως είπε, προσβλέπει στη συνέχιση της συνεργασίας αυτής και στην ενίσχυσή της.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Στη φυλακή τέσσερα άτομα με ποινές κάθειρξης έως 12 έτη για λαθρεμπορία τσιγάρων

Στη φυλακή οδηγούνται τέσσερα άτομα που καταδικάστηκαν από το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης σε πολυετείς ποινές κάθειρξης για διακίνηση και εμπορία λαθραίων τσιγάρων στη Βόρεια Ελλάδα. Η υπόθεση αποκαλύφθηκε το 2019 με τους διαφυγόντες δασμούς για το ελληνικό Δημόσιο να ξεπερνούν τα 4 εκατ. ευρώ.

Συνολικά παραπέμφθηκαν σε δίκη 25 κατηγορούμενοι, εκ των οποίων οι 23 κρίθηκαν ένοχοι χωρίς αναγνώριση ελαφρυντικών. Εκτός από τους 4 που πήγαν στη φυλακή με ποινές κάθειρξης από 8 έως 12 έτη, το δικαστήριο επέβαλε στους υπόλοιπους ποινές, ανάλογα με την περίπτωση, από φυλάκιση με αναστολή έως κάθειρξη (κάποιοι αφέθηκαν ελεύθεροι ενόψει του δευτεροβάθμιου δικαστηρίου υπό υπό τον όρο της καταβολής χρηματικής εγγύησης).

Το κατηγορητήριο περιελάμβανε περιπτώσεις μεταφοράς παράνομων φορτίων με μεταφορική εταιρεία. Τα λαθραία τσιγάρα φυλάσσονταν σε αποθήκη, απ’ όπου διακινούνταν σε διάφορες πόλεις της Βόρειας Ελλάδας, ενώ διατίθονταν προς πώληση σε λαϊκές αγορές, πολυσύχναστους δρόμους κ.ά. Μεταξύ αυτών που καταδικάστηκαν είναι ιδιοκτήτης μεταφορικής εταιρείας.

Τα εμπλεκόμενα πρόσωπα, κατά το ίδιο κατηγορητήριο, χρησιμοποιούσαν κωδικοποιημένες εκφράσεις στις μεταξύ τους συνομιλίες- για παράδειγμα αποκαλούσαν «λάχανα» τα χρήματα, «μαντρί» την αποθήκη, «καρότσι» το αυτοκίνητο, ενώ ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της συσκευασίας των τσιγάρων αυτά αποκαλούνταν «καμήλες», «καουμπόηδες» κλπ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Παρέμβαση Χ. Παπαστεργίου για τις πλημμύρες στη Βόρεια Πιερία 

ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΠΥΔΝΑΣ – ΚΟΛΙΝΔΡΟΥ  ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΚΙΤΡΟΥΣ

Β. Πιερία πλημμυρες

Το ζήτημα της αντιπλημμυρικής προστασίας στον δήμο Πύδνας – Κολινδρού και ιδιαίτερη αναφορά σε περιοχή της Κοινότητας Κίτρους έθεσε με ερώτησή του, στην συνεδρίαση Λογοδοσίας της διοίκησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ο επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης «Πράξεις για τη Μακεδονία» Χρήστος Παπαστεργίου.

Επισυνάπτεται το κείμενο της ερώτησης:

ΘΕΜΑ : ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΠΥΔΝΑΣ – ΚΟΛΙΝΔΡΟΥ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΚΙΤΡΟΥΣ

ΠΡΟΣ : Αντιπεριφερειάρχη Πιερίας κ. Σοφία Μαυρίδου

Αξιότιμη κ. Αντιπεριφερειάρχη

Η Π.Ε. Πιερίας υφίσταται πολύ συχνά τα τελευταία χρόνια τις συνέπειες που προκαλούν καιρικά φαινόμενα τα οποία και εντείνονται από την κλιματική αλλαγή. Μια από τις περιοχές που πλήττεται ιδιαίτερα ανήκει στην κοινότητα Κίτρους του Δήμου Πύδνας – Κολινδρού.

Συγκεκριμένα, όπως είναι διαμορφωμένη η λεκάνη απορροής της κοινότητας, τα νερά των βροχοπτώσεων αντί να απολήγουν στο ρέμα του Αγίου Δημητρίου, λόγω έλλειψης των αναγκαίων αντιπλημμυρικών έργων, κατακλύζουν χερσαίες εκτάσεις  εκατέρωθεν της εθνικής οδού. Οι περισσότερες από αυτές τις εκτάσεις, ειδικά στα  ανατολικά της ΠΑΘΕ είναι καλλιεργήσιμες (περίπου 1000 στρέμματα), με είδη όπως το ακτινίδιο, που είναι απολύτως ευαίσθητα σε παθογένειες π.χ. φυτοφθορά, αλλά και σε άλλες ασθένειες. Αποτέλεσμα είναι οι μεγάλες ζημιές της αγροτικής μας παραγωγής.

Συνεπώς ερωτάσθε:

1) Τι έργα αντιπλημμυρικής προστασίας έχει υλοποιήσει η Περιφέρεια στην Βόρεια Πιερία και ιδιαίτερα στην  εν λόγω περιοχή;

2) Ποιος είναι ο ολοκληρωμένος αντιπλημμυρικός σχεδιασμός στον οποίο εντάσσονται τα ανωτέρω έργα που τυχόν έχουν γίνει, το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα αυτού και ο βαθμός υλοποίησης του;

3) Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί για την αποζημίωση των αγροτών που πλήττονται και την άμεση προστασία των καλλιεργειών;

Με εκτίμηση,

Χρήστος Παπαστεργίου

Επικεφαλής της Παράταξης

Πράξεις για τη Μακεδονία

Ι. Ν. Αγίου Αλεξάνδρου Αλεξάνδρειας: Υποδοχή Ιερού λειψάνου του Αγίου Λουκά του Ιατρού και άναμμα του Χριστουγεννιάτικου δέντρου – Βίντεο – φωτό

Ο Ιερός Ναός Αγίου Αλεξάνδρου Αλεξάνδρειας τη Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2025 είχε την τιμητική του, καθώς διοργανώθηκε πολυποίκιλη εορταστική, αλλά και θρησκευτική εκδήλωση.

Ρεπορτάζ: Βασίλης Σιμόπουλος – Κάμερα: Γιώργος Γκιώνης

Ο Ναός υποδέχθηκε το ιερό λείψανο του Αγίου Λουκά του Ιατρού εκ της Παναγίας Δοβρά, δια χειρός Επισκόπου Αθηναγόρα. Μετά τον εσπερινό, το σκηνικό μεταφέρθηκε στο προαύλιο της εκκλησίας όπου παιδιά τραγούδησαν Χριστουγεννιάτικα άσματα. Στη συνέχεια τραγούδησαν και χόρεψαν τα μέλη του Συλλόγου Καππαδοκών ο ΒΑΡΑΣΟΣ Πλατέος,  τον Άγιο Βασίλη της Καππαδοκίας. Τη σκυτάλη διαδέχτηκε ο Πολιτιστικός Σύλλογος Κινηματόδρασις Αλεξάνδρειας που μέλη της χόρεψαν τα παραδοσιακά ρουγκάτσια.

Τέλος, το άναμμα του Χριστουγεννιάτικου δέντρου έγινε ως αποκορύφωμα των εκδηλώσεων, στολίζοντας εορταστικά το προαύλιο του ναού.

Δείτε το βίντεο:

Φωτογραφίες:

P1020371 P1020372 P1020373 P1020374 P1020375 P1020376 P1020377 P1020378 P1020379 P1020380 P1020381 P1020382 P1020383 P1020384 P1020385 P1020386 P1020387 P1020388 P1020389 P1020390 P1020391 P1020392 P1020393 P1020394 P1020395 P1020396 P1020397 P1020398 P1020399 P1020400 P1020401 P1020402 P1020403 P1020405 P1020406 P1020407 P1020408 P1020409 P1020410 P1020411 P1020412 P1020413 P1020414 P1020415 P1020416 P1020417 P1020418 P1020419 P1020420 P1020421 P1020422 P1020423 P1020424 P1020425 P1020426 P1020427 P1020428 P1020429 P1020430 P1020431 P1020432 P1020433 P1020434 P1020435 P1020436 P1020437 P1020438 P1020439 P1020440 P1020441 P1020442 P1020443 P1020444 P1020445 P1020446 P1020447 P1020448 P1020449 P1020450 P1020451 P1020452 P1020453 P1020454 P1020455 P1020456 P1020457 P1020458 P1020459 P1020460 P1020461 P1020462 P1020463 P1020464 P1020465 P1020466 P1020467 P1020468 P1020469 P1020470 P1020471 P1020472 P1020473 P1020474 P1020475 P1020476 P1020477 P1020478 P1020481 P1020486 P1020487 P1020489 P1020491 P1020492 P1020493

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Στιγμός το νέο βιβλίο του Αντώνη Ζαΐρη “Παράδρομος – Ο Ηρακλής μου έγινε άντρας”

Ένα τρυφερό, αστείο και συχνά απολαυστικά ωμό αφήγημα ενηλικίω­σης, ο «Παράδρομος» παρακολουθεί τον Ηρακλή καθώς επιστρέφει στις γειτονιές, στους ανθρώπους και στις εμπειρίες που τον διαμόρφωσαν.

Από τις φτωχικές προσφυγικές πολυκατοικίες και τα καλοκαίρια της αθωότητας στις πρώτες, αδέξιες απόπειρες ερωτικής μύησης και στις πικάντικες —και συχνά αλλότριες— ιστορίες των ταβερνείων· από τις φιλίες που έδιναν σχήμα στον κόσμο του μέχρι τη νοσταλγική σύγκριση ενός τότε πιο αγνού και ενός σήμερα πιο περίπλοκου κόσμου, γεμάτου αλήθειες αλλά και αντιφάσεις που τον δοκιμάζουν. Με χιούμορ και αυ­τοσαρκασμό, αλλά και με μια δόση μελαγχολίας, ο Ηρακλής αφηγείται όχι απλώς το πώς «έγινε άντρας», αλλά το πώς μεγαλώνει κανείς μέσα σε μια κοινωνία που αλλάζει, κρατώντας ό,τι μπορεί από την αλήθεια του εαυτού του.

Βιογραφικό: Ο Αντώνης Ζαΐρης γεννήθηκε στον Πειραιά. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές (ΜΒΑ) στη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Η διδακτορική του διατριβή ήταν σε θέματα Συμπεριφοράς Καταναλωτή. Έχει υπηρετήσει για 32 χρόνια ως Διευθυντικό Στέλεχος Πωλήσεων και Μάρκετινγκ και Γενικός Διευθυντής σε διάφορες πολυεθνικές και μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις, ενώ έχει υπηρετήσει και το Δημόσιο μάνατζμεντ μέσα από θέσεις ευθύνης. Από το 2005 έως τον Ιούνιο του 2012 διετέλεσε Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος. Από τον Ιούλιο του 2012 έως τον Νοέμβριο του 2013, υπηρέτησε ως Γενικός Διευθυντής του Τμήματος Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας στο Υπουργείο Εξωτερικών.

Antonis Zairis

Διετέλεσε επίσης Αναπληρωτής Εθνικός Εκπρόσωπος στη Διακυβερνητική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ για την Αειφόρο Ανάπτυξη. Σήμερα είναι Επίκουρος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου, καθώς και Αναπληρωτής Αντιπρόεδρος του ΣΕΛΠE. Έχει επίσης διδάξει στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης καθώς και στα Πανεπιστήμια Τιράνων και Πράγας. Συμμετείχε σε πολλά διεθνή συνέδρια και έχει αρκετές ακαδημαϊκές δημοσιεύσεις με το σύστημα κριτών. Έχει δώσει συνεντεύξεις σε γνωστές ελληνικές και ξένες εφημερίδες και είναι συγγραφέας 17 βιβλίων εκ των οποίων τα 10 τα έχει συγγράψει με τον Γιώργο Σταμάτη.

Μεταξύ αυτών τα βιβλία: «Ποια Ανάπτυξη;», «Total Business Success», «Ο ρόλος του ηγέτη στη σύγχρονη Επιχείρηση», «Το Παγωμένο μέλλον», «Ανακαλύπτοντας τον τροχό – Σε αναζήτηση μιας νέας πολιτικής» και «Για ένα νέο δημοκρατικό πρότυπο»», αλλά και τα λογοτεχνικά βιβλία «Ανήσυχη περιπλάνηση», «Παγωμένος χρόνος», «Σκάλα μνήμης» και «Ύπουλη νύχτα». Έχει βραβευθεί για το σύνολο του έργου του από την Προεδρία της Ελληνικής Δημοκρατίας, τη Διεθνή Ακαδημία Ηγεσίας, τη Διεθνή Ακαδημία Τεχνών και το λογοτεχνικό περιοδικό Κέφαλος.

Νέα Δημοκρατία: Οι νέοι υποψήφιοι βουλευτές σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Σάμο και Φωκίδα

Με απόφαση του Πρωθυπουργού και Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκου Μητσοτάκη ανακοινώνεται ότι στις επόμενες βουλευτικές εκλογές του 2027 θα συμπεριληφθούν στα ψηφοδέλτια της Νέας Δημοκρατίας ως υποψήφιοι στις ακόλουθες εκλογικές Περιφέρειες:

⁃        Ο Υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους στην Α’ Ανατολικής Αττικής.

⁃        Ο τ. ΓΓ Έρευνας και Καινοτομίας Τάσος Γαϊτάνης στον Β3 Νότιο Τομέα Αθηνών.

⁃        Ο τ. ΓΓ Δημόσιας Περιουσίας Αθανάσιος Τσιούρας στην Α΄ Θεσσαλονίκης.

⁃        Ο τ. ΓΓ Μεταναστευτικής Πολιτικής Μάνος Λογοθέτης στη Σάμο.

⁃        Ο τ. ΓΓ Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο Δημήτριος Γλύμης στη Φωκίδα και

⁃     Ο συνεργάτης στο Γραφείο Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη Γιάννης Παπαγεωργίου στην Α΄ Θεσσαλονίκης.

Περισσότεροι από 1.000 Αϊ Βασίληδες από 33 χώρες κατέκλυσαν την Αθήνα στο Athens Santa Run 2025-Ο Δήμος Αθηναίων μεταμόρφωσε το εμπορικό κέντρο της πόλης, σε μια χριστουγεννιάτικη αγκαλιά χαράς, κίνησης και προσφοράς

Ραντεβού στην καρδιά της Αθήνας έδωσαν χιλιάδες Αϊ Βασίληδες, την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου, μετατρέποντας το κέντρο της πόλης σε μια μεγάλη γιορτή αθλητισμού, μουσικής και αλληλεγγύης. Κάτοικοι και επισκέπτες πλημμύρισαν τους δρόμους της πόλης, συμμετέχοντας στο Athens Santa Run 2025 του Δήμου Αθηναίων, που διοργάνωσε μέσω του  Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΟΠΑΝΔΑ), σε συνεργασία με τη μεγαλύτερη κοινότητα τρεξίματος, το Offline Running Association.

2 Athens Santa Run

Περισσότεροι από 1.000 συμμετέχοντες, ανάμεσά τους και πολλά παιδιά, από 33 χώρες όπως ΗΠΑ, Βραζιλία, Μεξικό, Δομινικανή Δημοκρατία, Αυστραλία, Κίνα, Φιλιππίνες, Βιετνάμ, Ιράν, Κιργιστάν, Μπαγκλαντές, Γαλλία, Γερμανία, Μ. Βρετανία, Ρωσία, Ολλανδία, Ιταλία, Αυστρία, Βέλγιο, Σουηδία, Τσεχία, Πολωνία, Ουγγαρία, Λιθουανία, Λετονία, Μαυροβούνιο, Ισραήλ, Μολδαβία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Αλβανία, Κύπρο και Ελλάδα πήραν μέρος στη γιορτινή διαδρομή, καλύπτοντας μία απόσταση 2,8 χιλιομέτρων.

Οι δρομείς έτρεξαν επί της οδού Αθηνάς προς την Ερμού και στη συνέχεια κατευθύνθηκαν στην Αγίων Ασωμάτων και την οδό Πειραιώς φτάνοντας στην πλατείας Ομόνοιας. Εκεί τους υποδέχθηκε η Φιλαρμονική του Δήμου ενώ τερμάτισαν στο Δημαρχιακό Μέγαρο όπου παρέλαβαν αναμνηστικό μετάλλιο. Όλοι οι συμμετέχοντες κράτησαν ως ενθύμιο τη στολή του Αϊ Βασίλη με την οποία έτρεξαν.

3 Athens Santa Run

Δίνοντας το σύνθημα εκκίνησης, μπροστά από το Δημαρχιακό Μέγαρο, ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, δήλωσε: «Σήμερα αφήνουμε τα αυτοκίνητα και γεμίζουμε το κέντρο της Αθήνας με μικρούς και μεγάλους, αλλά και τετράποδους, Άϊ Βασίληδες. Τρέχουμε για καλό σκοπό, καθώς μέρος των εσόδων θα διατεθεί για δράσεις αλληλεγγύης και αθλητισμού του Δήμου Αθηναίων. Δεν έχει σημασία ο χρόνος, αλλά η συμμετοχή. Καλή επιτυχία σε όλους. Και του χρόνου πάλι εδώ».

Μουσική και γιορτινή ατμόσφαιρα στο Christmas Market

Το επίκεντρο της μεγάλης αυτής γιορτής ήταν η Χριστουγεννιάτικη Αγορά του Δήμου Αθηναίων στην πλατεία Κοτζιά. Από εκεί τον ρυθμό έδινε ο μουσικός σταθμός Rock FM, με τους μουσικούς παραγωγούς Αλέξανδρο Βραχωρίτη και Τάσο Καρατζή να  παρουσιάζουν τον αγώνα. Για τη διευκόλυνση των συμμετεχόντων και των επισκεπτών, υπήρχε η δυνατότητα στάθμευσης στο υπόγειο parking της πλατείας Κοτζιά, με δωρεάν χρήση για τις δύο πρώτες ώρες.

4 Athens Santa Run

Μέρος των εσόδων της συμμετοχής στο SantaRun θα διατεθεί στο Κέντρο Υποδοχής και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων (Κ.Υ.Α.Δ.Α.)και στην ενίσχυση των αθλητικών δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ.

Το νέο ηλεκτρικό μοντέλο NIO firefly του Ομίλου ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ προπορεύτηκε στην εκκίνηση του αγώνα και ήταν και αυτό σε Χριστουγεννιάτικη αμφίεση, όπως όλοι οι συμμετέχοντες.

5 Haris Doukas Athens Santa Run

Το Athens Santa Run 2025 υποστήριξαν οι: Ξενοδοχείο Μεγάλη Βρεταννία και ΒΙΚΟΣ COLA ως Silver Sponsors, και Όμιλος ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ, NIO, SIXT, YAMAHA, MailosThe Pasta Project, Γρηγόρης, Φούρνος Βενέτη, Armando Pizzeria ως Official Sponsors.

Η ΒΙΚΟΣ COLA χάρισε την απόλυτη δόση απόλαυσης σε όλους τους Αϊ Βασίληδες του Athens Santa Run 2025.

Διοργάνωση: Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), σε συνεργασία με το μεγαλύτερο running club της χώρας, το Offline Running Association και την Αctive Media Group.

Πρόγραμμα Νίκου Ανδρουλάκη, Προέδρου ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Νίκος Ανδρουλάκης αύριο Τρίτη 23 Δεκεμβρίου στις 8.30 θα παραχωρήσει συνέντευξη στους δημοσιογράφους Ι. Χασαπόπουλο και Α. Βούλγαρη στην εκπομπή “Κοινωνία ώρα MEGA”