Ο ετήσιος ρυθμός ανόδου του γενικού επιπέδου των τιμών στην Ελλάδα τον Ιούλιο 2022 σημείωσε επιβράδυνση, έστω και οριακή, για πρώτη φορά από τον Μάιο 2021.
Το εν λόγω αποτέλεσμα συνδέεται με την επιβράδυνση του ρυθμού ανόδου των τιμών ενέργειας (βλέπε Σχήμα 1Α). Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ (δημοσίευση 8/8/2022), ο ετήσιος πληθωρισμός βάσει του ΕνΔΤΚ διαμορφώθηκε στο 11,3% τον Ιούλιο 2022 από 11,6% τον Ιούνιο 2022. Για το σύνολο της περιόδου Ιανουαρίου-Ιουλίου 2022 ανήλθε στο 8,9% από -1,0% το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Προηγήθηκε η δημοσίευση των προκαταρτικών εκτιμήσεων από τη Eurostat στις 29/7/2022, βάσει των οποίων ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούλιο 2022 εκτιμήθηκε στο 11,5% και στην Ευρωζώνη στο 8,9%.
Στο Σχήμα 1Β παρουσιάζουμε τον ετήσιο πληθωρισμό για τον μήνα Ιούλιο 2022 στις χώρες της Ευρωζώνης. Η κατάταξη των οικονομιών έχει ως εξής: Εσθονία 22,7%, Λετονία 21,0%, Λιθουανία 20,8%, Σλοβακία 12,8%, Σλοβενία 11,7%, Ολλανδία 11,6%, Ελλάδα 11,3%, Ισπανία 10,8%, Κύπρος 10,6%, Βέλγιο 10,4%, Ιρλανδία 9,6%, Πορτογαλία 9,4%, Λουξεμβούργο 9,3%, Αυστρία 9,3%, Ευρωζώνη 8,9%, Γερμανία 8,5%, Ιταλία 8,4%, Φινλανδία 7,9%, Γαλλία 6,8% και Μάλτα 6,5%.
Σε ό,τι αφορά τις 12 βασικές ομάδες αγαθών και υπηρεσιών που απαρτίζουν τον γενικό δείκτη του ΕνΔΤΚ, τα αποτελέσματα στην περίπτωση της Ελλάδας τον Ιούλιο 2022 είχαν ως ακολούθως (βλέπε Σχήμα 2): στέγαση 32,2% (περιλαμβάνει και την ενέργεια), μεταφορές 18,6%, διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά 12,6%, ξενοδοχεία-καφέ-εστιατόρια 11,1%, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες 8,0%, ένδυση και υπόδηση 2,8%.
Άλλα αγαθά και υπηρεσίες 2,6%, αναψυχή-πολιτιστικές δραστηριότητες 1,9%, εκπαίδευση 0,9%, αλκοολούχα ποτά και καπνός 0,8%, υγεία 0,7% και επικοινωνίες -2,0%. Λαμβάνοντας υπόψιν τις σταθμίσεις των προαναφερθεισών ομάδων αγαθών και υπηρεσιών, η στέγαση, η διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, οι μεταφορές και τα ξενοδοχεία-καφέ-εστιατόρια, συνεισέφεραν τις 10,9 ποσοστιαίες μονάδες του ετήσιου πληθωρισμού (11,3%) τον Ιούλιο 2022. Τη μεγαλύτερη συνεισφορά είχε η στέγαση με 4,1 ποσοστιαίες μονάδες, ωστόσο αποδεικνύεται ότι οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν διαχυθεί και σε άλλες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών.
Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου.