Άμεση και γενναία στήριξη των περιοχών που επλήγησαν από την κακοκαιρία “ΘΑΛΕΙΑ” με ενισχύσεις “De Minimis

ΕΡΩΤΗΣΗ

Του: Κυριάκου Βελόπουλου, Προέδρου Κόμματος, Βουλευτή Λάρισας

Προς: κ. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

ΘΕΜΑ: «Άμεση και γενναία στήριξη των περιοχών που επλήγησαν από την κακοκαιρία “ΘΑΛΕΙΑ” με ενισχύσεις “De Minimis»

Κύριε Υπουργέ,

Η κακοκαιρία «ΘΑΛΕΙΑ», στις αρχές Αυγούστου, με χαλαζοπτώσεις και συνεχείς βροχοπτώσεις, προκάλεσε μεγάλες ζημίες στις όψιμες ποικιλίες ροδακίνων και νεκταρινιών, στις περιοχές τις οποίες έπληξε. Εκτός από τις ασφαλιστικά καλυπτόμενες ζημίες, για άλλη μία χρονιά, προκλήθηκαν και μεγάλες μη ασφαλιστικά καλυπτόμενες από τον ΕΛΓΑ ζημίες: Μεγάλη πτώση καρπών και εκτεταμένες προσβολές από μονίλια εξαφάνισαν το εισόδημα των παραγωγών.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κος Υπουργός:

  1. Προτίθεσθε να λάβετε μέτρα στήριξης των άνω παραγωγών για τις μη ασφαλιστικά καλυπτόμενες ζημίες των καλλιεργειών τους, λόγω της ανωτέρω κακοκαιρίας;
  1. Θα στηρίξετε τους αγρότες των άνω πληγεισών περιοχών με προγράμματα αποζημιώσεων «De Minimis», ώστε οι εν λόγω αγρότες να επιβιώσουν επαγγελματικά και να συνεχίσουν να παράγουν τα προϊόντα τους;

Ο ερωτών Βουλευτής


ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Προς:

Βουλή των Ελλήνων

Δ/νση Κοιν/κού Ελέγχου

Τμήμα Ερωτήσεων και ΑΚΕ

ΘΕΜΑ: «Στήριξη πληγέντων παραγωγών από την κακοκαιρία “Θάλεια”»

 ΣΧΕΤ: Η Ερώτηση 10039/24-09-2020

Απαντώντας στην παραπάνω Ερώτηση που κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Κ. Βελόπουλος, σας πληροφορούμε τα εξής:

Για τις ζημιές που προξενήθηκαν από τις χαλαζοπτώσεις – ανεμοθύελλα του Αυγούστου 2020 σε περιοχές όπου συγκεντρώνονται οι ροδακινοκαλλιέργειες και καλλιέργειες νεκταρινιών (όπως στην Κεντρική Μακεδονία κυρίως Πέλλα, Ημαθία κ.λπ.) σημειώνεται ότι διενεργήθηκαν οι απαραίτητες επισημάνσεις από τις γεωτεχνικές υπηρεσίες του ΕΛ.Γ.Α., έγιναν αναγγελίες και υποβλήθηκαν 2.429 δηλώσεων ζημιάς. Το έργο των εκτιμήσεων έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Στην συνέχεια θα κοινοποιηθούν τα πορίσματα και θα ακολουθήσει η καταβολή των αποζημιώσεων στους ασφαλιστικά ενήμερους παραγωγούς.

Επιπρόσθετα, αναφέρεται ότι από το προαναφερόμενο αίτιο στην ανωτέρω περιοχή ζημιές προξενήθηκαν σε πάγιο κεφάλαιο (σταβλουπόστεγα, εγκαταστάσεις), αλλά  και σε αποθηκευμένα προϊόντα οι καταγραφές των οποίων ολοκληρώθηκαν σύμφωνα με τον Κανονισμό Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων. Στην συνέχεια οι εν λόγω ζημιές, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις που απαιτεί ο  Κανονισμός Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων και οι Κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στον τομέα της γεωργίας και δασοκομίας, θα ενταχθούν σε πρόγραμμα χορήγησης Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων, αρμοδιότητας ΠΣΕΑ, το οποίο θα υποβληθεί προς έγκριση στην Ε.Ε. Οι αντίστοιχες ενισχύσεις θα καταβληθούν στους δικαιούχους παραγωγούς μετά την έγκριση του προγράμματος και της δαπάνης από το Υπουργείο Οικονομικών και οπωσδήποτε μετά την επιβεβαίωση αποκατάστασης.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία των Υπηρεσιών του ΕΛ.Γ.Α. από τις επισημάνσεις που διενεργήθηκαν σε δενδρώδεις καλλιέργειες (ροδακινοκαλλιέργειες κ.λπ.) από τις βροχοπτώσεις του Αυγούστου 2020 δεν διαπιστώθηκαν άμεσες ζημιές καλυπτόμενες ασφαλιστικά από τον Κανονισμό Ασφάλισης Φυτικής Παραγωγής του ΕΛ.Γ.Α. ,αλλά ζημιές μη καλυπτόμενες από τον ΕΛ.Γ.Α., όπως κυρίως μυκητολογικές προσβολές (μονίλια) αλλά και καρπόπτωση αίτια που δεν καλύπτονται ασφαλιστικά από τον ΕΛ.Γ.Α.

Σύμφωνα με τον Κανονισμό Ασφάλισης Φυτικής Παραγωγής καλύπτονται ασφαλιστικά και αποζημιώνονται μόνο οι άμεσες ζημιές που προξενούνται στην ηρτημένη παραγωγή των καλλιεργειών που αποδεδειγμένα προκαλούνται από τα καλυπτόμενα ασφαλιστικά ζημιογόνα αίτια ( χαλάζι, καύσωνας, βροχόπτωση κ.λπ.) στη φυτική παραγωγή της καλλιεργητικής περιόδου που συνέβη το ζημιογόνο αίτιο. Δεν καλύπτονται οι ζημιές (π.χ. ασθένειες) που δευτερογενώς οφείλονται στα καλυπτόμενα ασφαλιστικά ζημιογόνα αίτια, καθώς και οι ζημιές που προξενούνται από άλλα, εκτός από τα καλυπτόμενα ασφαλιστικά ζημιογόνα αίτια, ανεξάρτητα αν αυτά προηγούνται, ακολουθούν ή συμβαίνουν ταυτόχρονα με τα καλυπτόμενα ασφαλιστικά ζημιογόνα αίτια.

Επισημαίνεται ότι η μειωμένη παραγωγή που παρατηρείται στις εν λόγω καλλιέργειες μπορεί να ενταχθεί σε πρόγραμμα Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων (ΚΟΕ), αρμοδιότητας ΠΣΕΑ. Προκειμένου όμως να τύχουν ενίσχυσης οι παραγωγοί, για την αντιστάθμιση της απώλειας παραγωγής, θα πρέπει να πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις που ορίζονται στον Κανονισμό Κρατικών Ενισχύσεων και  των Κοινοτικών Κατευθυντήριων Γραμμών για τις κρατικές ενισχύσεις στον τομέα της γεωργίας και δασοκομίας, και συγκεκριμένα :

α) η παραγωγή του έτους ζημιάς να έχει ζημιωθεί κατά είδος προϊόντος (καλλιέργεια) σε επίπεδο Νομού σε ποσοστό 30% και πάνω, σε σχέση με τη μέση απόδοση των προηγούμενων τριών ετών, με βάση τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της χώρας τα οποία συλλέγονται από τις ΔΑΟΚ το επόμενο διάστημα και δίδονται στην αντίστοιχη υπηρεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ).

β) να τεκμηριώνεται επιστημονικά από επιτροπή, η οποία ορίζεται από το ΥΠΑΑΤ ότι η απώλεια της παραγωγής είναι αποτέλεσμα μιας δυσμενούς καιρικής συνθήκης και όχι συνδυασμός πολλών η οποία αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για έναρξη της διαδικασίας.

γ) τα επίσημα μετεωρολογικά στοιχεία πρέπει να επιβεβαιώνουν το χαρακτηρισμό των καιρικών συνθηκών ως δυσμενών.

δ) να εγκριθεί η δαπάνη αντιστάθμισης των ζημιών από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

ε) για ασθένειες πρέπει να τεκμηριώνεται ότι δεν υπάρχουν τα κατάλληλα μέσα καταπολέμησης τους και να έχουν πραγματοποιηθεί όλες οι καλλιεργητικές φροντίδες και τεχνικές που προβλέπονται στις καλλιέργειες.

Όσον αφορά το θέμα της χορήγησης ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis) σημειώνεται ότι ως προς το νομικό πλαίσιο, τα θέματα χορήγησης ρυθμίζονται από τον Κανονισμό (ΕΕ) 1408/2013 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτός τροποποιήθηκε πρόσφατα από τον Κανονισμό (ΕΕ) 316/2019 της Επιτροπής.

Οι κυριότερες τροποποιήσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 1408/2013 που θεσπίστηκαν με τον Κανονισμό (ΕΕ) 316/2019, είναι οι εξής:

  1. Το σωρευτικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που χορηγούνται σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών δεν δύναται να υπερβαίνει το εθνικό ανώτατο όριο που καθορίζεται στο Παράρτημα Ι του εν λόγω Κανονισμού και ανέρχεται σε €134.272.042 και κατά παρέκκλιση σε €161.126.460 σύμφωνα με το Παράρτημα ΙΙ του Κανονισμού.
  2. Το ύψος ενίσχυσης ανά ενιαία επιχείρηση δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των €20.000 και κατά παρέκκλιση το ποσό των €25.000 σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών.
  3. Θεσπίζεται η, προς το παρόν προαιρετική, δημιουργία και χρήση κεντρικού μητρώου εκ μέρους των κρατών μελών προς επαλήθευση της μη υπέρβασης του

ατομικού και εθνικού ανώτατου ορίου που ισχύουν για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας. Επισημαίνεται ότι η δημιουργία του εν λόγω μητρώου είναι υποχρεωτική για όσα κράτη μέλη επιλέξουν υψηλότερο ατομικό και εθνικό ανώτατο όριο ενίσχυσης.

  1. Η περίοδος ισχύος του Κανονισμού (ΕΕ) 1408/2013 παρατείνεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2027.

Κατά τα λοιπά, για το πλαίσιο χορήγησης ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis) σύμφωνα με τον Κανονισμό 1408/2013 απαιτείται:

α) η ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την αναγνώριση της ανάγκης χορήγησης της εν λόγω ενίσχυσης και

β) ο υπολογισμός του συνολικού ποσού που θα χορηγηθεί.

Επισημαίνεται ότι το ζήτημα της στήριξης των πληγέντων παραγωγών από την κακοκαιρία «Θάλεια» έχει συζητηθεί στη Βουλή στις 7-10-2020 με αφορμή  την αριθμ. πρωτ. 10/5-10-2020 Επίκαιρη Ερώτηση της Βουλευτού κας Θ. Τζάκρη και στα Πρακτικά της Βουλής υπάρχει η σχετική απάντηση.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ

 ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Βουλευτή κ. Κ. Βελόπουλο

Προηγούμενο άρθροΨηφιακές Πηγές & Παιδαγωγικές Δραστηριότητες για τον Εορτασμό των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821
Επόμενο άρθροΔ.Η.Π. Νάουσας: Εισήγηση για αναπροσαρμογή ή μη τελών 2021