Οι νέοι κινητήρες αναμένεται να φέρουν επανάσταση στα οχήματα που οδηγούμε και να αλλάξουν την αστική και διασυνοριακή κινητικότητα. Οι εναλλακτικοί κινητήρες περιλαμβάνουν συστήματα πρόωσης που δεν βασίζονται αποκλειστικά στη δημοφιλή μηχανή εσωτερικής καύσης. Περιλαμβάνουν υβρίδια αμιγώς ηλεκτρικά με μπαταρία, κυψελών υδρογόνου και πολλούς άλλους τύπους.
Προς το παρόν, τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι μακράν η πιο δημοφιλής επιλογή κινητήρα. Ωστόσο, η ανησυχία για το περιβάλλον οδήγησε σε στόχους πολιτικής για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και σε επίπεδο ΕΕ. Η ΕΕ έχει δεσμευτεί να μειώσει κατά 20% τα επίπεδα εκπομπών CO2 έως το 2020 σε σύγκριση με το επίπεδο του 1990. Για πολλές χώρες, αυτό συμπίπτει με τον στόχο της βελτίωσης της ποιότητας του αέρα. Στις μεταφορές, αυτό επιτυγχάνεται ενθαρρύνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην αύξηση της αποτελεσματικότητας των υπαρχόντων μέσων, προωθώντας παράλληλα εναλλακτικές λύσεις μειωμένου άνθρακα.
Η βελτίωση των παραδοσιακών τεχνολογιών, όπως ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, θα εξακολουθήσει να συμβάλλει σημαντικά στην εναλλακτική φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική ισχύς θα διαδραματίσει αυξανόμενο ρόλο στο μείγμα της πολιτικής μεταφορών.
Η μεγιστοποίηση της απαλλαγής από τον άνθρακα των μεταφορών με βιώσιμο και οικονομικά αποδοτικό τρόπο απαιτεί επανεκτίμηση του τρόπου χειρισμού των τεχνολογικών επενδύσεων και απορρόφησης.
Η εναρμόνιση των σημείων φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και η βελτίωση της παροχής της υποδομής είναι απαραίτητη για τη διάδοση αυτών των εναλλακτικών οχημάτων με κινητήρα. Με τις σωστές συνθήκες, τα εναλλακτικά καύσιμα έχουν τη δυνατότητα να διαδραματίσουν βασικό ρόλο στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και στη μείωση των εκπομπών CO2.
Η αγορά ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων μπορεί να χωριστεί σε δύο κύριες κατηγορίες:
1. Τα ηλεκτρικά φορτισμένα οχήματα (ECV) περιλαμβάνουν αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας και υβριδικά και τα δύο απαιτούν κατάλληλη υποδομή επαναφόρτισης. Τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταριών (BEV) τροφοδοτούνται πλήρως από έναν ηλεκτρικό κινητήρα, χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια που είναι αποθηκευμένη σε μια ενσωματωμένη μπαταρία που φορτίζεται συνδέοντας το ηλεκτρικό δίκτυο.
Τα plug-in υβρίδια (PHEV) διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης (λειτουργεί με βενζίνη ή ντίζελ) και ηλεκτρικό κινητήρα με μπαταρία. Ο κινητήρας καύσης υποστηρίζει τον ηλεκτρικό κινητήρα όταν απαιτείται και η μπαταρία επαναφορτίζεται συνδέοντας στο δίκτυο.
2. Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEVs) τροφοδοτούνται από κινητήρα εσωτερικής καύσης (λειτουργεί με βενζίνη ή ντίζελ) αλλά διαθέτουν επίσης ηλεκτρικό κινητήρα με μπαταρία που χρησιμεύει για τη συμπλήρωση του συμβατικού κινητήρα. Ο ηλεκτρισμός τους παράγεται εσωτερικά από την αναγεννητική πέδηση και τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, οπότε δεν χρειάζονται υποδομή επαναφόρτισης. Το επίπεδο υβριδισμού κυμαίνεται από ήπια έως πλήρη.
Οι πωλήσεις οχημάτων με ηλεκτρική χρέωση (ECV) αυξήθηκαν τα τελευταία χρόνια, αλλά μόνο σύμφωνα με τη συνολική αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων. Το μερίδιο αγοράς τους, ωστόσο, παρέμεινε λίγο πολύ σταθερό. αυξάνοντας κατά 0,9 εκατοστιαίες μονάδες μεταξύ 2014 και 2017.
Το 2017, τα ECV αποτελούσαν το 1,5% όλων των επιβατικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Με αυτόν τον ρυθμό, το μερίδιο αγοράς των ECV θα είναι 3,9% έως το 2025 και 5,4% έως το 2030.
Το τρίτο τρίμηνο του 2020, σχεδόν ένα στα 10 επιβατικά αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην ΕΕ ήταν ενα ηλεκτρικά φορτιζόμενο όχημα (9,9%), σε σύγκριση με 3,0% την ίδια περίοδο πέρυσι. Τα μέτρα στήριξης που εισήγαγαν διάφορες χώρες για την τόνωση της ζήτησης αυτοκινήτων εν μέσω της πανδημίας COVID-19 συνέβαλαν στη μείωση των πωλήσεων των συμβατικών οχημάτων με κινητήρα. Ωστόσο, το ντίζελ και η βενζίνη μαζί αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 75% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο.
Κατά το τρίτο τρίμηνο, τα αυτοκίνητα που κινούνται με συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης έχασαν περαιτέρω έδαφος, με το συνολικό μερίδιο αγοράς τους να πέφτει από 88,6% τον Ιούλιο-Σεπτέμβριο 2019 σε 75,4% φέτος. Τα αυτοκίνητα ντίζελ αντιπροσώπευαν το 27,8% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ οι εγγραφές μειώθηκαν κατά 13,7% σε 766.146 μονάδες.
Οι πωλήσεις βενζίνης σημείωσαν ακόμη μεγαλύτερη πτώση (-24,3%), από πάνω από 1,7 εκατομμύρια μονάδες πέρυσι σε 1,3 εκατομμύρια μονάδες το τρίτο τρίμηνο του 2020. Αυτό αντιπροσωπεύει μερίδιο αγοράς 47,5%, με τη βενζίνη να είναι χαμηλότερη από το 50% για πρώτη φορά από το 2016. Με εξαίρεση την Κύπρο, όλες οι αγορές της ΕΕ σημείωσαν μείωση της ζήτησης για βενζινοκίνητα αυτοκίνητα κατά την περίοδο των τριών μηνών, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγάλων αγορών.
Από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2020 , οι εγγραφές των ηλεκτρικά φορτισμένων οχημάτων (ECV) υπερδιπλασιάστηκαν (+ 211,6%) φθάνοντας τις 273.809 μονάδες και μερίδιο αγοράς 9,9%. Αυτή η έντονη ανάπτυξη οφείλεται κυρίως στην εισαγωγή κινήτρων από τις εθνικές κυβερνήσεις, που επιδιώκουν να αυξήσουν τη ζήτηση ως απάντηση στην κρίση της κορώνας, η οποία ευνόησε σε μεγάλο βαθμό τους αγοραστές μπαταριών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ως αποτέλεσμα, η ζήτηση για υβριδικά plug-in (PHEV) αυξήθηκε (+ 368,1%) κατά το τρίτο τρίμηνο, από 29.557 μονάδες πέρυσι σε 138.348 νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν το 2020. Τόσο η Γερμανία όσο και η Γαλλία κατέγραψαν ποσοστιαίες αυξήσεις άνω του 400% το καθένα . Η αύξηση των καταχωρίσεων ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρίες (BEV) ήταν επίσης ισχυρή σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση (+ 132,3%), συνολικά 135.461 μονάδες κατά την περίοδο των τριών μηνών.
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) παρέμειναν τα καλύτερα πωλούμενα οχήματα εναλλακτικού τύπου στην ΕΕ, σημειώνοντας αύξηση 88,8% το τρίτο τρίμηνο του έτους. Συνολικά, πωλήθηκαν 341.092 υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2020, αντιπροσωπεύοντας το 12,4% της αγοράς αυτοκινήτων στην ΕΕ.
Η ζήτηση για αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα – αιθανόλη (E85), υγρό πετρέλαιο (LPG) και φυσικό αέριο (NGV) – επιβραδύνθηκε το τρίτο τρίμηνο του 2020 (-6,8%), αν και με πιο μέτριο ρυθμό σε σύγκριση με το προηγούμενο τέταρτο. Αυτό οφειλόταν κυρίως στην πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων φυσικού αερίου (-13,2%), ενώ οι ταξινομήσεις οχημάτων υγραερίου παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητες (+ 0,8%).
Όλα τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV) συνδύασαν σχεδόν το 25% της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2020, με τις πωλήσεις να διπλασιάζονται (+ 101,4%) από 337.108 μονάδες πέρυσι σε 678.777 φέτος. Μεταξύ των τεσσάρων μεγάλων αγορών, η Γερμανία (+ 159,8%) και η Γαλλία (+ 144,1%) σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις, κυρίως λόγω των εξαιρετικά ισχυρών πωλήσεων υβριδίων προσθήκης, ακολουθούμενες από την Ιταλία (+ 60,3%) και την Ισπανία (+ 51,6% ).
ΑΠΕ-ΜΠΕ