Τρεις τροπολογίες του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής για τη λειτουργιά της ΕΥΠ και την αποκατάσταση του ρόλου της ΑΔΑΕ

Με τρεις ξεχωριστές τροπολογίες, που κατατέθηκαν στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο στην Ολομέλεια, το ΠΑΣΟΚ- Κινήματος Αλλαγής αναλαμβάνει πρωτοβουλία σχετικά με το πλαίσιο λειτουργίας της ΕΥΠ και την αποκατάσταση του ρόλου της ΑΔΑΕ.

 

Συγκεκριμένα:

– Η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών μεταφέρεται ως σύνολο αρμοδιοτήτων, θέσεων, και προσωπικού στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη.

– Αποκαθίσταται ο ρόλος της Α.Δ.Α.Ε. ως προς την άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφαλείας, επεκτείνοντας στις περιπτώσεις αυτές τη δυνατότητα γνωστοποίησης της επιβολής του μέτρου αυτού στους θιγομένους. Επαναφέρεται συνεπώς το προηγούμενο καθεστώς, το οποίο ίσχυε αδιαλείπτως από το 1994 έως το 2021, όταν η Α.Δ.Α.Ε. αποψιλώθηκε από την αρμοδιότητά της αυτή, οδηγώντας την υπό τον Πρωθυπουργό Ε.Υ.Π. σε ένα καθεστώς «πανοπτικής» ασυδοσίας.

– Η διάταξη που επιβάλλει την άρση του απορρήτου, να περιέχει τα ακόλουθα στοιχεία: α) το όργανο που διατάσσει την άρση, β) τη δημόσια αρχή ή τον εισαγγελέα ή τον ανακριτή που ζητούν την επιβολή της άρσης, γ) τον σκοπό της επιβολής της άρσης δ) τα μέσα ανταπόκρισης ή επικοινωνίας στα οποία επιβάλλεται η άρση, ε) την εδαφική έκταση εφαρμογής και τη χρονική διάρκεια της άρσης, στ) την ημερομηνία έκδοσης της διάταξης, ζ) το όνομα του προσώπου ή των προσώπων κατά των οποίων λαμβάνεται το μέτρο της άρσης και τη διεύθυνση διαμονής τους, εφόσον είναι γνωστή, η) την αιτιολογία επιβολής της άρσης. Ακολουθούν οι τρεις (3) τροπολογίες:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΑΚΤΙΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΚΤΙΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ» (Ε.Τ.Α.Α.Ε.), ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και λοιπές διατάξεις».

Θέμα: «Υπαγωγή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη»

Αιτιολογική έκθεση

Λαμβανομένης υπόψιν της δημιουργηθείσας κατάστασης αναφορικά με τη σωρεία άρσεων απορρήτου από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών και την πλήρη έλλειψη διαφάνειας στον τρόπο λήψης αποφάσεων για τις ενέργειες αυτές, καθίσταται αναγκαία η αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών και η ενίσχυση του ρόλου της εισαγγελικής αρχής και της Α.Δ.Α.Ε. ως ανεξάρτητης αρχής. Η προτεινόμενη ρύθμιση λειτουργεί στην κατεύθυνση της επαναφοράς στο καθεστώς προ των αλλαγών που έλαβαν χώρα κατά την παρούσα βουλευτική περίοδο, οι οποίες δημιούργησαν ένα κλίμα αδιαφάνειας και πλήρους απίσχνασης των κατά το Σύνταγμα προβλεπόμενων εγγυήσεων για την άρση του απορρήτου.

Η προτεινόμενη ρύθμιση επαναφέρει το προηγούμενο καθεστώς υπαγωγής της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη. Έτσι, αφενός μεν αποκαθίσταται το κύρος της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, καθώς αποκόπτεται η σχέση της με τον στενό πυρήνα του επιτελικού κράτους και αφετέρου καθίσταται πολύ πιο συγκεκριμένη η υπουργική ευθύνη, μετά και την καταχρηστική επίκληση της ανάληψης της «αντικειμενικής ευθύνης» από μετακλητούς υπαλλήλους του Πρωθυπουργικού Γραφείου. Με τον τρόπο αυτό, επαναφέρεται η σχέση πολιτικής λογοδοσίας που οφείλεται εκ του Συντάγματος και ο θεσμός του Πρωθυπουργού επανακάμπτει στην άσκηση των κατά το Σύνταγμα συντονιστικών της κυβερνήσεως αρμοδιοτήτων.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΑΚΤΙΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΚΤΙΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ» (Ε.Τ.Α.Α.Ε.), ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και λοιπές διατάξεις».

Άρθρο

Υπαγωγή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη

  1. Η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών η οποία συστάθηκε με το άρθρο 1 του ν.δ. 2421/1953 και μετονομάστηκε και οργανώθηκε με το ν. 1645/1986 και το ν. 3649/2008 (Α’ 39) μεταφέρεται, ως σύνολο αρμοδιοτήτων, θέσεων, και προσωπικού, στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη.
  2. Το άρθρο 30 παρ. 1 του ν. 4704/2020 (ΦΕΚ Α 133/2020) αντικαθίσταται ως εξής: «Όπου στην κείμενη νομοθεσία για την Ε.Υ.Π. αναφέρεται ο Υπουργός Εσωτερικών εφεξής νοείται ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη».
  3. Η παρ. 4 του άρθρου 21 του ν. 4622/2019 (ΦΕΚ A 133/2019) καταργείται. Οι παρ. 5 έως 7 αναριθμούνται κατά σειρά από 4 έως 6.

Οι προτείνοντες βουλευτές

Ευαγγελία Λιακούλη

Δημήτρης Μπιάγκης

Γιώργος Μουλκιώτης

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΑΚΤΙΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΚΤΙΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ» (Ε.Τ.Α.Α.Ε.), ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και λοιπές διατάξεις».

Θέμα: «Στοιχεία που περιέχει η διάταξη άρσης απορρήτου»

Αιτιολογική έκθεση

Λαμβανομένης υπόψιν της δημιουργηθείσας κατάστασης αναφορικά με τη σωρεία άρσεων απορρήτου από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών και την πλήρη έλλειψη διαφάνειας στον τρόπο λήψης αποφάσεων για τις ενέργειες αυτές, καθίσταται αναγκαία η αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών και η ενίσχυση του ρόλου της εισαγγελικής αρχής και της Α.Δ.Α.Ε. ως ανεξάρτητης αρχής. Η προτεινόμενη ρύθμιση λειτουργεί στην κατεύθυνση της επαναφοράς στο καθεστώς προ των αλλαγών που έλαβαν χώρα κατά την παρούσα βουλευτική περίοδο, οι οποίες δημιούργησαν ένα κλίμα αδιαφάνειας και πλήρους απίσχνασης των κατά το Σύνταγμα προβλεπόμενων εγγυήσεων για την άρση του απορρήτου.

Το άρθρο 19 Παρ. 1 εδ. β του Συντάγματος ορίζει πως «Nόμος ορίζει τις εγγυήσεις υπό τις οποίες η δικαστική αρχή δεν δεσμεύεται από το απόρρητο για λόγους εθνικής ασφάλειας ή για διακρίβωση ιδιαίτερα σοβαρών εγκλημάτων». Συνεπώς, με την προτεινόμενη ρύθμιση, θεμελιώνεται ο όχι μόνο κατ’ όνομα αλλά και εν τοις πράγμασι αποφασιστικός ρόλος της εισαγγελικής αρχής ως κατά το Σύνταγμα αρμόδιας στη διαδικασία της άρσης του απορρήτου, με την αναφορά του ονόματος του προσώπου ή των προσώπων κατά των οποίων λαμβάνει χώρα το μέτρο της άρσης του απορρήτου καθώς και της αιτιολογίας της άρσης του απορρήτου αδιακρίτως στις περιπτώσεις της διακρίβωσης εγκλημάτων και της εθνικής ασφαλείας.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΑΚΤΙΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΚΤΙΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ» (Ε.Τ.Α.Α.Ε.), ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και λοιπές διατάξεις».

Άρθρο

Στοιχεία που περιέχει η διάταξη άρσης απορρήτου

Οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 5 του ν. 2225/1994 (ΦΕΚ Α 121/1994) αντικαθίστανται σε παρ. 1 ως εξής: Η διάταξη που επιβάλλει την άρση του απορρήτου σύμφωνα με τα άρθρα 3 και 4 του παρόντος νόμου περιέχει τα ακόλουθα στοιχεία: α) το όργανο που διατάσσει την άρση, β) τη δημόσια αρχή ή τον εισαγγελέα ή τον ανακριτή που ζητούν την επιβολή της άρσης, γ) τον σκοπό της επιβολής της άρσης δ) τα μέσα ανταπόκρισης ή επικοινωνίας στα οποία επιβάλλεται η άρση, ε) την εδαφική έκταση εφαρμογής και τη χρονική διάρκεια της άρσης, στ) την ημερομηνία έκδοσης της διάταξης, ζ) το όνομα του προσώπου ή των προσώπων κατά των οποίων λαμβάνεται το μέτρο της άρσης και τη διεύθυνση διαμονής τους, εφόσον είναι γνωστή, η) την αιτιολογία επιβολής της άρσης.

Οι παρ. 3 έως 13 του άρθρου 5 του ν. 2225/1994 (ΦΕΚ Α 121/1994) αναριθμούνται κατά σειρά από 2 έως 12.

Οι προτείνοντες βουλευτές

Ευαγγελία Λιακούλη

Δημήτρης Μπιάγκης

Γιώργος Μουλκιώτης

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΑΚΤΙΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΚΤΙΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ» (Ε.Τ.Α.Α.Ε.), ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και λοιπές διατάξεις».

Θέμα: Τροποποίηση της παρ. 9 του άρθρου 5 του ν. 2225/1994 για την Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών

Αιτιολογική έκθεση

Λαμβανομένης υπόψιν της δημιουργηθείσας κατάστασης αναφορικά με τη σωρεία άρσεων απορρήτου από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών και την πλήρη έλλειψη διαφάνειας στον τρόπο λήψης αποφάσεων για τις ενέργειες αυτές, καθίσταται αναγκαία η αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών και η ενίσχυση του ρόλου της εισαγγελικής αρχής και της Α.Δ.Α.Ε. ως ανεξάρτητης αρχής. Η προτεινόμενη ρύθμιση λειτουργεί στην κατεύθυνση της επαναφοράς στο καθεστώς προ των αλλαγών που έλαβαν χώρα κατά την παρούσα βουλευτική περίοδο, οι οποίες δημιούργησαν ένα κλίμα αδιαφάνειας και πλήρους απίσχνασης των κατά το Σύνταγμα προβλεπόμενων εγγυήσεων για την άρση του απορρήτου.

Η προτεινόμενη ρύθμιση αποκαθιστά τον ρόλο της Α.Δ.Α.Ε. ως προς την άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφαλείας, επεκτείνοντας στις περιπτώσεις αυτές τη δυνατότητα γνωστοποίησης της επιβολής του μέτρου αυτού στους θιγομένους. Επαναφέρεται συνεπώς το προηγούμενο καθεστώς, το οποίο ίσχυε αδιαλείπτως από το 1994 έως το 2021, όταν η Α.Δ.Α.Ε. αποψιλώθηκε από την αρμοδιότητά της αυτή, οδηγώντας την υπό τον Πρωθυπουργό Ε.Υ.Π. σε ένα καθεστώς «πανοπτικής» ασυδοσίας.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΑΚΤΙΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΚΤΙΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ» (Ε.Τ.Α.Α.Ε.), ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και λοιπές διατάξεις».

Άρθρο

Τροποποίηση της παρ. 9 του άρθρου 5 του ν. 2225/1994 για την Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών

1.Η παρ. 9 του άρθρου 5 του ν. 2225/1994 (ΦΕΚ Α 121/1994), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 87 του ν. 4790/2021 (ΦΕΚ Α 48/2021) και ισχύει μέχρι τώρα, αντικαθίσταται ως εξής: Στις περιπτώσεις των άρθρων 3 και 4 του παρόντος, μετά τη λήξη του μέτρου της άρσης, δύναται η Α.Δ.Α.Ε. να αποφασίζει τη γνωστοποίηση της επιβολής του στους θιγομένους, εκτός αν διαπιστώσει ότι διακινδυνεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε.

Τα στοιχεία που είχαν συλλεγεί ή κατασχεθεί και το υλικό που εγγράφηκε ή αποτυπώθηκε σε εκτέλεση της διάταξης για την άρση του απορρήτου σε περίπτωση διακρίβωσης εγκλημάτων, σύμφωνα με το άρθρο 4, επισυνάπτονται στη δικογραφία, αν συνιστούν αποδεικτικά μέσα για την ποινική δίωξη κατά την κρίση της αρχής που εξέδωσε τη διάταξη. Στις περιπτώσεις των παρ. 1α και 1γ του άρθρου 4 και της περ. ζ’ της παρ. 3 του άρθρου 36 του ν. 4443/2016 (Α’ 232) τα στοιχεία αυτά χρησιμοποιούνται επιπλέον κατά τη διοικητική διαδικασία για τη διαπίστωση της παράβασης των άρθρων 3 έως 7, 29 και 30 του ν. 3340/2005 (Α’ 112), του άρθρου 93α του ν. 4099/2012 (Α’ 250), καθώς και των διατάξεων των στοιχείων (α) και (β) του άρθρου 14 και του άρθρου 15 του Κανονισμού (ΕΕ) 596/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 για την κατάχρηση της αγοράς (Κανονισμός για την κατάχρηση της αγοράς) και την κατάργηση της Οδηγίας 2003/6/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και των Οδηγιών της Επιτροπής 2003/124/ΕΚ, 2003/125/ΕΚ και 2004/72/ΕΚ (L 173) και επισυνάπτονται στη σχετική δικογραφία κατά τη διαδικασία ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων.

Διαφορετικά επιστρέφονται στον κύριό τους, εφόσον έχει αποφασισθεί η κατά το πρώτο εδάφιο γνωστοποίηση του μέτρου. Αν δεν συντρέχει αυτή η περίπτωση καταστρέφονται ενώπιον της αρχής που εξέδωσε τη διάταξη και συντάσσεται έκθεση για την καταστροφή. Υποχρεωτικώς καταστρέφεται το υλικό που δεν έχει σχέση με τον λόγο επιβολής του μέτρου.

  1. Η παρ. 1 εφαρμόζεται και για τις άρσεις του απορρήτου που έχουν λάβει χώρα έως τη δημοσίευση του παρόντος.

Οι προτείνοντες βουλευτές

Ευαγγελία Λιακούλη

Δημήτρης Μπιάγκης

Γιώργος Μουλκιώτης

Προηγούμενο άρθροΗ εισαγωγική τοποθέτηση από την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου
Επόμενο άρθροΘεσσαλονίκη: Σύγκρουση ΙΧ με πούλμαν στο κέντρο