Τουρισμός: Οι πολλαπλές ταχύτητες ανάκαμψης και οι ελπίδες της Αττικής από τα Ποσειδώνια και τον Κλασικό Μαραθώνιο – Γράφει ο Χρήστος Παγώνης

Μια βόλτα στο κέντρο της Αθήνας και πολύ περαιτέρω σε άλλες τουριστικές περιοχές αρκεί για να καταλάβει κάποιος ότι ο τουρισμός τραβά το κάρο της ανόδου. Τα μηνύματα από όλη την αλυσίδα αξίας είναι θετικά με τις προσδοκίες να είναι μεγάλες για τις αφίξεις, αλλά βέβαια και τους προβληματισμούς έντονους.

“Η χρονιά θα πάει καλά. Το ζήτημα είναι εάν μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε τους πελάτες μας, τους επισκέπτες μας και να τους αφήσουμε πολύ καλές εντυπώσεις σημείωσε” ο επικεφαλής της μεγάλης αλυσίδας λιανεμπορίου METRO ABEE και βέβαια leader στο χώρο του Cash and Carry, Αριστοτέλης Παντελιάδης, χθες σε συνέντευξη τύπου με αιχμή τις προκλήσεις της τουριστικής οικονομίας και κυρίως τα θέματα ελλείψεων σε προσωπικό, σε όλη την αλυσίδα αξίας.

Αντιπροσωπεύοντας, μάλιστα, ο ίδιος ένα κομβικό κομμάτι της αλυσίδας αξίας, που χτίζεται μέσω του τουρισμού σε μικρή λιανική και κλάδο τροφοδοσίας ξενοδοχείων, εστιατορίων και μπαρ (HORECA), ως επικεφαλής της εταιρείας METRO με το 50% στην αγορά Cash and Carry τόνισε ότι οι ενδείξεις είναι άκρως θετικές.

Το Υπουργείο

“Το πρώτο τρίμηνο του 2022, οι εισπράξεις στο τουριστικό προϊόν αυξήθηκαν κατά 342% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι”, σημείωσε ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας σε συνέντευξη που παραχώρησε χθες στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1 και την εκπομπή “Καλημέρα Ελλάδα”, με τον Γιώργο Παπαδάκη. Όπως υπογράμμισε ο κ. Κικίλιας, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση είναι, επίσης, αυξημένη φέτος σε ποσοστό 295% σε σχέση με πέρυσι. Μίλησε, δε, με συγκεκριμένα παραδείγματα από γνωστούς τουριστικούς προορισμούς, όπως τα νησιά του νότιου και νοτιοανατολικού Αιγαίου, στα οποία -όπως είπε- φέτος τον Μάιο τόσο η τουριστική κίνηση, όσο και τα έσοδα, σημείωσαν μεσοσταθμική αύξηση της τάξης του 10% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες επιδόσεις του Μαΐου του 2019. “Μόνο για τον Ιούνιο, περιμένουμε στην Ελλάδα 500 κρουαζιερόπλοια. Είναι στοιχεία που δείχνουν ότι πράγματι υπάρχει ισχυρό τουριστικό ρεύμα, το οποίο μάλιστα ενισχύεται εβδομάδα την εβδομάδα”, τόνισε ο Υπουργός Τουρισμού. Ο κ. Κικίλιας αναφέρθηκε, επίσης, στο ρεκόρ αφίξεων των Αμερικανών τουριστών στη χώρα μας. «Έχουμε απευθείας πτήσεις από την Αμερική προς το ‘‘Ελευθέριος Βενιζέλος’’ για πάνω από μισό εκατομμύριο ταξιδιώτες, με 9 πτήσεις την ημέρα, από τις 7 Μαρτίου. Μιλάμε, δηλαδή, για 63 πτήσεις την εβδομάδα απευθείας από τις ΗΠΑ, χωρίς να συνυπολογίσουμε και τις πτήσεις transit».

Κόστη και πολλαπλές ταχύτητες

Βέβαια το τι θα μείνει στην τσέπη των επιχειρηματιών είναι ένα άλλο ζήτημα καθώς τα κόστη ενέργειας αλλά και λειτουργίας έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Επίσης ένα άλλο ένα ζήτημα είναι οι πολλαπλές ταχύτητες με κάποιους προορισμούς να έχουν δυνατότητες για περισσότερη κίνηση και άνοδο στις τιμές (για όσους δεν έχουν “κλειδώσει” περυσινές τιμές). Έτσι, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε πρόσφατα η Πρωτοβουλία Νοτίου Αιγαίου για τον Τουρισμό, ο πρώτος μήνας της σεζόν (Απρίλιος) έκλεισε με περισσότερους επισκέπτες από την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Συγκεκριμένα παρατηρήθηκε αύξηση της τάξης του 13,07% όσον αφορά τις διεθνείς απευθείας αφίξεις στα πέντε αεροδρόμια του Νοτίου Αιγαίου.

Η Αττική, τα Ποσειδώνια και ο Μαραθώνιος

 Την ίδια ώρα όμως η κατάσταση στην Αθήνα και την Αττική είναι σαφώς βελτιωμένη αλλά έχει δρόμο ακόμη μέχρι την πλήρη ανάκτηση του χαμένου εδάφους.Σημαντική ένεση βέβαια αναμένεται να προέλθει από τα Ποσειδώνια στις αρχές Ιουνίου, με 10.000 επισκέπτες,  αλλά και τον Μαραθώνειο του ΣΕΓΑΣ τον ερχόμενο Νοέμβριο.

Όπως, χαρακτηριστικά,  τόνισε χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε. Θεόδωρος Βώκος σε συνάντηση με δημοσιογράφους, «φιλοδοξία μας είναι να προσεγγίσουμε τους αριθμούς της προηγούμενης διοργάνωσης του 2018. Πρόκειται για μια διοργάνωση που το συνολικό της αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία ξεπερνά τα 60 εκατ. ευρώ, έσοδα που κατευθύνονται στις τοπικές επιχειρήσεις των κλάδων της φιλοξενίας, της εστίασης, της διοργάνωσης εταιρικών εκδηλώσεων και των μεταφορών. Είχε υπάρξει κενό για μια τετραετία, λόγω της πανδημίας, οπότε οι περίπου 1.900 εταιρείες που θα συμμετάσχουν απ’ όλο τον κόσμο έχουν πράγματα να δείξουν, να παρουσιάσουν και να ανακαλύψουν».

Σε σχέση με τον Μαραθώνιο της Αθήνας, που μετά το 2019 επανέρχεται τον Νοέμβριο του 2022, η πρόββλεψη είναι ότι θα σπάσει το ρεκόρ του 2019 και θα έχει 50.000 συμμετοχές. Όπως ανέφερε προχθες σε συνέντευξη τύπου ο Αντιπρόεδρος της Stoiximan, κ.Πάνος Κωνσταντόπουλος στο πλαίσιο εκδήλωσης για την έναρξη της συνεργασίας της με τον ΣΕΓΑΣ ως επίσημος χορηγός του για τα επόμενα δύο χρόνια, προβλέπεται ο εμβληματικός αυτός αγώνας να συγκεντρώσει και πάλι το ενδιαφέρον διεθνώς κάνοντας και πάλι την Αθήνα επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Μάλιστα ο Αντιπρόεδρος του ΣΕΓΑΣ Κώστας Κεντέρης σημείωσε ότι αναμένονται 50.000 συμμετοχές.

Οι επιδόσεις των Αθηναϊκών ξενοδοχείων

Σε αυτές τις εκδηλώσεις αλλά και στην διαφαινόμενη ανάκτηση της χαμένης από την πανδημία επιβατικής κίνησης στο “Ελ. Βενιζέλος” ποντάρει η Αθηναϊκή Ξενοδοχία, που αν και βλέπει βελτίωση δε βιώνει την πλήρη ανάταξη, λόγω βέβαια και της οικονομίας διαμοιρασμού, που “τραβά” μεγάλο ποσοστό αφίξεων και διαμονών.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την έρευνα «Overall performance of the Attica Hotel Industry” –YTD April  2022» που διενήργησε η GBR Consulting για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού, το πρώτο τετράμηνο του έτους έκλεισε για τα ξενοδοχεία της Αθήνας με πτώση της τάξης του -33,6% στην Πληρότητα, με μείωση κατά 36,3% στο Έσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο (RevPar) και με αρνητικό πρόσημο (-4,1%) και στην Μέση Τιμή Δωματίου.

Παρότι οι πληρότητες των καταλυμάτων έφτασαν τον Απρίλιο στο 65%, από 26,9% που ήταν τον πρώτο μήνα του έτους, διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο στο τετράμηνο στο 44,9%, αυξανόμενες κατά 199,5% σε σχέση με το 2021 – όπου τα περισσότερα ξενοδοχεία ήταν κλειστά – και παρουσιάζοντας υστέρηση της τάξης του 33,6% σε σχέση με την προπανδημική χρονιά του 2019. Ακόμα και στην περίπτωση του Απριλίου, όπου η αναπλήρωση ήταν μεγαλύτερη, η πληρότητα παρέμεινε κατά 19% χαμηλότερη σε σχέση με το 2019, όπου έφτανε το 80%.

Αντίστοιχα η Μέση Τιμή Δωματίου ανήλθε τον Απρίλιο στα 105,44 ευρώ, κινούμενη κατά 4,7% υψηλότερα από την μέση τιμή δωματίου της χρυσής χρονιάς του 2019 (100,74 ευρώ). Σε επίπεδο τετραμήνου όμως, συνέχισε να υστερεί κατά 4,1% από την προπανδημική χρονιά, εξαιτίας της χαμηλότερης μέσης τιμής δωματίου που παρατηρήθηκε τους τρεις πρώτους μήνες του έτους.

Όσο για το Έσοδο Ανά Δωμάτιο (RevPar) διαμορφώθηκε στο τετράμηνο στα 38,2 ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 391% σε σχέση με πέρυσι (σ.σ. όπου η χώρα ζούσε σε παρατεταμένο lockdown και πολλά καταλύματα επέλεξαν να παραμείνουν κλειστά) αλλά και πτώση της τάξης του 36,3% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2019, εξαιτίας και πάλι των χαμηλών επιδόσεων τους τρεις πρώτους μήνες του έτους.

Αντίστοιχες είναι και οι επιδόσεις που καταγράφει η «έρευνα-πάνελ» του ΞΕΕ/ΙΤΕΠ που διεξήχθη πανελλαδικά, σε ότι αφορά στην Αθήνα, όπου κατά το διάστημα Δεκεμβρίου 2021- Απριλίου 2022 η Μέση Πληρότητα δεν ξεπέρασε το 39% στα ανοιχτά ξενοδοχεία της Αττικής και το 36,7% στο σύνολο ξενοδοχείων της Αττικής. Η δε μέση τιμή δωματίου ήταν περί τα 77 ευρώ.

Ο ανταγωνισμός

Την ίδια ώρα σύμφωνα με την έρευνα «European Benchmark: Year to date April 2022», την περίοδο, Ιανουαρίου – Απριλίου 2022, όλες οι ανταγωνιστικές πόλεις της Μεσογείου (Ρώμη, Βαρκελώνη,Μαδρίτη και Κωνσταντινούπολη) κατέγραψαν υψηλότερα επίπεδα πληρότητας και τιμές δωματίων από την Αθήνα. Πιο συγκεκριμένα, η Ρώμη πέτυχε πληρότητα 47% και ADR € 149 αντίστοιχα, η Βαρκελώνη 55% και € 124, η Μαδρίτη 56% και € 116 και η Κωνσταντινούπολη πληρότητα 64% και ADR € 97 σε σύγκριση με την Αθήνα που είχε πληρότητα 45% και ADR € 85.

Συγκρατημένη αισιοδοξία

«Οι εκτιμήσεις και οι προβλέψεις για την πορεία της φετινής καλοκαιρινής τουριστικής περιόδου μπορεί να είναι όντως θετικές, ωστόσο, θα πρέπει να παραμείνουμε συγκρατημένα αισιόδοξοι καθώς είναι πολύ νωρίς για συμπεράσματα που αφορούν στο φθινόπωρο και στον χειμώνα που είναι μπροστά μας: Οι προκρατήσεις είναι ακόμη σε πολύ χαμηλά επίπεδα, τα συνέδρια -τα οποία όπως έχουμε αναφέρει πολλές φορές στο παρελθόν αποτελούν βασικό μέρος των προσπαθειών για την επέκταση της τουριστικής περιόδου- δεν είναι ακόμα βέβαιο πως θα υλοποιηθούν, ενώ παράλληλα, η υπερπροσφορά κλινών κάθε είδους που ‘ανοίγουν’ και ανακοινώνονται σε καθημερινή βάση, δεν μπορεί παρά μόνο να μας ανησυχεί» επισημαίνει χαρακτηριστικά σε σχετική ανακοίνωσή της η ΕΞΑΑΑ.

«Τα ‘τύμπανα πολέμου’ που ακούγονται έως την Αθήνα ενισχύουν την αβεβαιότητα και οι συνθήκες ακρίβειας με τις απίστευτες αυξήσεις τιμών -όπως κατέδειξε ο χειμώνας του 2021- υπονομεύουν την επιβίωση επιχειρήσεων και ανθρώπων που ζουν από τον Τουρισμό. Ο Τουρισμός της χώρας, σαφώς θα δείξει για ακόμη μια φορά την ικανότητα του να επανακάμπτει και να οδηγεί ‘το τραίνο της ανάπτυξης’. Τα ξενοδοχεία της Αθήνας όμως, δεν γνώρισαν το 2021 -όπως συνέβη στην πλειοψηφία των αστικών κέντρων της Ευρώπης-την απότομη ανάκαμψη των προορισμών διακοπών, οι οποίοι επωφελήθηκαν από την ανάγκη αλλά και την δυνατότητα που είχαν οι Ευρωπαίοι να ταξιδέψουν μετά από 15 μήνες εγκλεισμού. Η δε καθυστέρηση της ανάκαμψης των αγορών επαγγελματικών ταξιδιών, συνεδρίων και city breaks, ανάγκασαν τα ξενοδοχεία της Αθήνας να λειτουργήσουν με εξαιρετικά χαμηλές πληρότητες καθ’ όλη την διάρκεια του χειμώνα και με εξαιρετικά αυξημένο κόστος λειτουργίας» συμπληρώνει.

«Σε στρατηγικό επίπεδο και βλέποντας ‘πιο μακριά’ από την απλή καταγραφή αφίξεων στο αεροδρόμιο της πρωτεύουσας, πολύ φοβούμαστε πως μετά από ένα καλοκαίρι που αναμένεται να κυλίσει θετικά από πλευράς αφίξεων – και αν δεν υπάρξουν άλλες εκπλήξεις όπως ελπίζουμε- θα βρεθούμε αντιμέτωποι με τον παλιό ‘κακό μας εαυτό’, όντας μια από τις ελάχιστες- αν όχι η μοναδική- ευρωπαϊκή πρωτεύουσα (όπως και χώρα) που: Δεν έχει ρυθμίσει τα θέματα της “οικονομίας διαμοιρασμού”, δεν διαθέτει Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο διεθνών προδιαγραφών και θα βαδίσει -με μόνα ‘εγγυημένα’- τον λογαριασμό της πανδημίας, το αυξημένο κόστος λειτουργίας και προμηθειών και την άνθιση της ‘παραξενοδοχίας’ (η οποία όπως γνωρίζουμε δεν υπόκειται σε υγειονομικούς κανονισμούς, σε κανόνες συνάθροισης κοινού, σε φορολογικές επιβαρύνσεις, σε ασφαλιστικές επιβαρύνσεις κ.ά.). Χρειάζονται πλέον γενναίες αποφάσεις, στρατηγικού χαρακτήρα, οι οποίες θα θέσουν τις πραγματικές βάσεις για μια υγιή και μακροπρόθεσμα σταθερή ανάπτυξη ενός βιώσιμου Τουρισμού για την πόλη μας» καταλήγει η σχετική ανακοίνωση.

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Προηγούμενο άρθροΟ Γιάννης Καφάτος σχολιάζει την επικαιρότητα: Αποχαιρετώντας τη μάσκα
Επόμενο άρθροΠαγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος – Καπνός: Μία απειλή για το περιβάλλον μας