Κατέθεσα ερώτηση με την οποία ζήτησα να δώσει στοχευμένη παράταση για πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις η Κυβέρνηση στην υποχρεωτική διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές όπως ζήτησε η ΓΣΕΒΕΕ και ρώτησα αν προτίθεται να λύσει το πρόβλημα της μη αποδοχής των επιταγών (voucher) για την αγορά POS και την αναβάθμιση ταμειακών μηχανών;
Η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των POS είναι ένας θεμιτός στόχος που μπορεί να προσφέρει σοβαρά οφέλη στην ελληνική οικονομία και στα δημόσια ταμεία. Ωστόσο η Κυβέρνηση διαφημίζει το εγχείρημα, παρά τις σοβαρές δυσλειτουργίες που έχει προκαλέσει ο σχεδιασμός της και ενώ υπάρχουν ακόμα πολλές εκκρεμότητες και ζητήματα.
Τη στιγμή που χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν διασυνδεθεί η ΑΑΔΕ ανακοίνωσε ότι 1.072 επιχειρήσεις, με τζίρο άνω του 1 εκατ. ευρώ δεν είχαν κλείσει ραντεβού για τη σύνδεση, κάτι που δείχνει ότι η Κυβέρνηση για ακόμα μια φορά έβαλε το κάρο πριν από το άλογο. Παράλληλα υπάρχουν καταγγελίες για παρόχους POS και υπηρεσιών διασύνδεσης δεν δέχονται το vaoucher για την κάλυψη του κόστους διασύνδεσης ενώ τεχνικές δυσκολίες προκύπτουν και στο ζήτημα της των συναλλαγών, για τις οποίες απαιτείται έκδοση τιμολογίου, ενώ η εξόφλησή πραγματοποιείται μέσω POS.
Κατέθεσα ερώτηση με την οποία θέτω τα παραπάνω ζητήματα και με την οποία ζητάω στοχευμένη παράταση για πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις μετά από σχετική πρόταση του Προέδρου της ΓΣΕΒΕΕ.
Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση:
Θα δώσει παράταση η Κυβέρνηση στην υποχρεωτική διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές όπως ζήτησε η ΓΣΕΒΕΕ και προτίθεται να λύσει το πρόβλημα της μη αποδοχής των επιταγών (voucher) για την αγορά POS και την αναβάθμιση ταμειακών μηχανών;
Η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των POS είναι ένας θεμιτός στόχος που μπορεί να προσφέρει σοβαρά οφέλη στην ελληνική οικονομία και στα δημόσια ταμεία.
Ωστόσο, η διαχείριση αυτού του σημαντικού οικονομικού και δημοσιονομικού στόχου από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τους τελευταίους μήνες έχει προκαλέσει αφόρητη πίεση στην εγχώρια αγορά, παρά τις παρατάσεις που δόθηκαν και έχει καταδείξει ότι το Υπουργείο δεν κατάφερε να προετοιμάσει την ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς για τους κλάδους στους οποίους είναι υποχρεωτική η αποδοχή ηλεκτρονικών πληρωμών, σε επίπεδο ενημέρωσης επιχειρήσεων, σε επίπεδο επάρκειας εξουσιοδοτημένων τεχνικών εγκατάστασης και σε επίπεδο διασφάλισης των απαραίτητης διαθεσιμότητας μηχανισμών και υπηρεσιών από τους προμηθευτές της αγοράς.
Μια από τις πολλές παρενέργειες που προέκυψαν στη διαδικασία είναι ότι πολλές επιχειρήσεις αντιμετώπισαν την άρνηση προμηθευτών να αποδεχτούν τις επιταγές (voucher) στο πλαίσιο του 4ου κύκλου χρηματοδότησης μέρους του κόστους για την αγορά POS και τη διασύνδεση του με την ταμειακή μηχανή που χρηματοδοτήθηκε από την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ Μ.Α.Ε.) και το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0.
Στην ανακοίνωση του ανοίγματος του 4ου κύκλου χρηματοδότησης, στις 26 Φεβρουαρίου 2024, τα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανακοίνωσαν ότι «αναμένεται η έναρξη και 5ου κύκλου χρηματοδότησης για όσες επιχειρήσεις δεν εντάχθηκαν στους προηγούμενους κύκλους και δικαιούνται χρηματοδότησης».
Στις 23 Φεβρουρίου η ΑΑΔΕ και η Κοινωνία της πληροφορίας είχαν ανακοινώσει ότι «από τους 3 πρώτους κύκλους χρηματοδότησης έχουν εγκριθεί τα αντίστοιχα vouchers σε 121.138 επιχειρήσεις για την αγορά/αντικατάσταση POS (18,1 εκ. ευρώ) και 169.837 επιχειρήσεις για την κάλυψη μέρους του κόστους διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές (22,5 εκατ. ευρώ)».
Η διαπιστωθείσα άρνηση των προμηθευτών όμως να πληρωθούν με επιταγές στον 4ο κύκλο χρηματοδότησης αποδίδεται είτε στο γεγονός ότι αργεί σημαντικά η εξόφληση τους είτε στο γεγονός ότι κάποιοι από αυτούς δεν κατάφεραν να ενταχθούν στο πρόγραμμα του voucher.
Μάλιστα έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο πολλές πολύ μικρές επιχειρήσεις να αναζητούν σε επικοινωνία με τους συναδέλφους τους προμηθευτές που δέχονται τις επιταγές ενώ κάποιοι αναγκάστηκαν να προβούν στη διασύνδεση χωρίς την αξιοποίηση των επιταγών.
Επιπλέον, πέρα από το θέμα των επιταγών, υπάρχει αβεβαιότητα για τον πραγματικό αριθμό των επιχειρήσεων που κατάφεραν τελικά να διασυνδέσουν τα POS με τις ταμειακές μηχανές.
Το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών ανακοίνωσε στις 2 Απριλίου ότι «πάνω από 255.000 είναι οι επιχειρήσεις που ολοκλήρωσαν τη διασύνδεση των ταμειακών τους μηχανών με τα POS ή έχουν προγραμματισμένο ραντεβού για να το κάνουν μέχρι την 30η Απριλίου, οπότε και είναι η καταληκτική προθεσμία. Πρόκειται ουσιαστικά για το 90% των επιχειρήσεων, που είναι υπόχρεες διασύνδεσης.» Αυτό σημαίνει ότι το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών υπολογίζει ότι είναι περίπου 35.000 χιλιάδες οι επιχειρήσεις που δε διασυνδέθηκαν.
Παρόλα αυτά ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έσπευσε να πανηγυρίσει συμπεριλαμβάνοντας στην ανακοίνωσή του τη δήλωση: «το είπαμε, το κάναμε! Το έργο της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS ολοκληρώνεται εντός του χρονοδιαγράμματος» και ότι «καμία επιπλέον παράταση δεν πρόκειται να δοθεί, καθώς πλέον η τήρηση της προθεσμίας είναι και ζήτημα δικαιοσύνης σε σχέση με εκείνες τις επιχειρήσεις που έσπευσαν να διασυνδεθούν».
Ωστόσο, στις 4 Απριλίου 2023 κατέστη γνωστό ότι, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), «1.072 επιχειρήσεις, με τζίρο άνω του 1 εκατ. ευρώ το 2023, δεν έχουν προχωρήσει μέχρι σήμερα ούτε στη διασύνδεση των ταμειακών τους μηχανών με τα POS αλλά ούτε και στον προγραμματισμό του σχετικού ραντεβού εντός του Απριλίου. Στην πλειονότητά τους, πρόκειται για επιχειρήσεις εστίασης (εστιατόρια, μπαρ, νυχτερινά κέντρα, εταιρείες παρασκευής γευμάτων, catering, μπαρ ξενοδοχείων κτλ.) καθώς και για πρατήρια καυσίμων».
Επίσης, στις 4 Απριλίου 2023, αναφερόμενος στο θέμα της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές ο πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), διέψευσε το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και εκτίμησε ότι «είναι πάνω από 50 χιλιάδες επιχειρήσεις που δεν έχουν καταφέρει να συνδεθούν», ότι «έπρεπε να δοθεί παράταση και για τον Μάιο» και ότι υπάρχουν καταγγελίες πως «οι εταιρείες παρόχων δεν κλείνουν ραντεβού υπό το φόβο των προστίμων για τις ίδιες».
Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν ακόμα σοβαρές εκκρεμότητές με το ζήτημα των επιχειρήσεων οι οποίες διασυνδέουν τερματικά με POS για τις διενεργούμενες συναλλαγές τους με άλλες επιχειρήσεις, για τις οποίες απαιτείται έκδοση τιμολογίου, ενώ η εξόφλησή αυτού πραγματοποιείται μέσω POS.
Σύμφωνα με την Ε.2010/26.02.2024 εγκύκλιο της ΑΑΔΕ, σε αυτές τις περιπτώσεις εκδίδουν α) αρχικά απόδειξη λιανικών συναλλαγών, β) στη συνέχεια πιστωτικό στοιχείο λιανικής για την αντικατάσταση της απόδειξης λιανικών συναλλαγών, γ) ισόποσο τιμολόγιο προς την πράγματι αντισυμβαλλόμενη οντότητα για την ορθή απεικόνιση της συναλλαγής.
Ωστόσο, σύμφωνα με καταγγελίες, ένας μεγάλος αριθμός ταμειακών μηχανών δεν εκδίδουν πιστωτική απόδειξη, με αποτέλεσμα να υπάρχει τεράστια αβεβαιότητα για το πως θα εφαρμοστούν οι οδηγίες αυτές της ΑΑΔΕ.
Δεδομένων των ανωτέρω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Γιατί έσπευσε να πανηγυρίσει στις 2 Φεβρουαρίου για την υλοποίηση της διασύνδεσης όταν, σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, ακόμα υπάρχει ένας αξιοσημείωτος αριθμός επιχειρήσεων με πολύ μεγάλους τζίρους που δεν έχει προσαρμοστεί και υπάρχουν εμφανείς αδυναμίες στην ομαλή διασύνδεση και πολλών πολύ μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων;
- Γιατί δεν επελέγη, δεδομένων των εμφανέστατων σχεδιαστικών αδυναμιών, της διασύνδεσηςPOS με τις ταμειακές μηχανές, η κλιμακωτή και τμηματική εφαρμογή της διασύνδεσης με κριτήρια όπως ο τζίρος ή/και βαθμός παραβατικότητας των επιχειρήσεων ή/και κλάδων, με αποτέλεσμα να έχουν διασυνδεθεί πολύ μικρές επιχειρήσεις με τζίρους μερικών χιλιάδων ευρώ αλλά να μην έχουν διασυνδεθεί «1.072 επιχειρήσεις, με τζίρο άνω του 1 εκατ. ευρώ»;
- Θα χορηγήσει τη ζητούμενη από τη ΓΣΕΒΕΕ παράταση για τη σύνδεσηPOS και ταμειακών κατά ένα μήνα, στοχευμένα για ατομικές και πολύ μικρές επιχειρήσεις;
- Πού αποδίδεται και πώς θα θεραπευτεί η καταγγελλόμενη απροθυμία των προμηθευτώνPOS και υπηρεσιών διασύνδεσης με POS να αποδεχτούν τις επιταγές των 4 κύκλων χρηματοδότησης από την Κοινωνία της Πληροφορίας; Και ειδικότερα:
4.1. Έχουν πληρωθεί έως σήμερα οι πάροχοι από την εκτέλεση των κύκλων χρηματοδότης της Κοινωνίας της Πληροφορίας ή είναι δικαιολογημένη η απροθυμία τους να αποδεχτούν νέες επιταγές;
4.2. Πόσοι ήταν οι εγκεκριμένοι πάροχοι και τι ποσά έλαβαν;
4.3. Πόσοι δυνητικοί πάροχοι τέτοιων υπηρεσιών δεν κατάφεραν να καταστούν επιλέξιμοι και γιατί;
- Πόσες επιταγές για την αγορά/αντικατάσταση και για την κάλυψη μέρους του κόστους διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές και με τι ύψος συνολικής χρηματοδότησης έχουν εκδοθεί και πόσες από αυτές έμειναν ανεκτέλεστες ανά κύκλο χρηματοδότησης της ΚτΠ;
- Είναι βάσιμες οι καταγγελίες ότι η απειλή προστίμων προς τους παρόχους για μη έγκαιρη ανταπόκριση στα ραντεβού τους, τούς αποθαρρύνει από το να κλείσουν νέα ραντεβού και πώς θα διορθώσει τη στρέβλωση αυτή που δημιουργεί η ίδια η Πολιτεία;
- Είναι βάσιμες οι καταγγελίες ότι ένας μεγάλος αριθμός από τις υφιστάμενες ταμειακές μηχανές δεν εκδίδουν πιστωτική απόδειξη, με αποτέλεσμα να υπάρχει τεράστια αβεβαιότητα για το πώς θα εφαρμοστούν οι οδηγίες αυτές της ΑΑΔΕ από τις επιχειρήσεις, για συναλλαγές στις οποίες απαιτείται έκδοση τιμολογίου;
- Πότε θα ξεκινήσει ο εξαγγελθείς από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών 5ος κύκλος χρηματοδότησης και πώς θα διασφαλιστεί σε ατομικές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που ανταποκρίθηκαν στη διασύνδεση ταμειακών μηχανών μεPOS, με δικό τους κόστος, να λάβουν οι ίδιες, έστω εκ των υστέρων, τη σχετική χρηματοδότηση;