Στο Σουέζ δοκιμάζονται οι βεβαιότητες για την παγκόσμια οικονομία – Γράφει ο Χρήστος Παγώνης

Όταν την περασμένη Τετάρτη τα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία μετέδιδαν την είδηση ότι το θηριώδες πλοίο Evergiven “σκάρωσε” στο κανάλι του Σουέζ, κανείς δεν φανταζόταν πόσο αυτό θα διαρκούσε και ποια ανησυχία και αναστάτωση θα προκαλούσε στην παγκόσμια οικονομία.

Χρήστος Παγώνης
Γράφει ο Χρήστος Παγώνης

Είναι ενδεικτικό ότι την Παρασκευή, ο γερμανικός ασφαλιστικός γίγαντας Allianz υπολόγισε ότι το μπλοκάρισμα θα μπορούσε να κοστίσει το παγκόσμιο εμπόριο τουλάχιστον 6 δισεκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα, μια τιμή που θα μπορούσε να αυξηθεί ακόμη υψηλότερα εάν παραμείνει για ημέρες, αν όχι εβδομάδες. Αυτό είναι πραγματικά το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται” για τις αλυσίδες εφοδιασμού, και οι αναλυτές προειδοποίησαν ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες πιθανότατα θα υποστούν το βάρος της επιβράδυνσης του καναλιού του Σουέζ.

Μέχρι στιγμής, το πρόβλημα φαίνεται να είναι απομονωμένο στα τωρινά δεδομένα, με την τρέχουσα βασική υπόθεση να είναι μια παροδική ώθηση στις τιμές καταναλωτή και εμπορευμάτων. Και εν τω μεταξύ, η κατάσταση έχει γίνει σκληρή για το χιούμορ της αγχόνης των χρηστών των κοινωνικών μέσων.

Για μήνες, η ανάκαμψη της παγκόσμιας ζήτησης έχει ήδη τεθεί σε πίεση στις παγκόσμιες αποστολές εμπορευματοκιβωτίων, καθώς η ποσότητα των εισαγωγών που εισέρχονται σε δυτικές χώρες από την Ασία είναι συγκλονιστική. Αυτό αφορά κυρίως την Ευρώπη για την οποία ο θαλάσσιος δρόμος του καναλιού του Σουέζ είναι η κύρια οδός διέλευσης των προμηθειών από την Ασία.

Είναι γνωστό ότι το 12% του παγκόσμιου εμπορίου να διασχίζει την πλωτή οδό και το 30% όλων των ημερήσιων όγκων εμπορευματοκιβωτίων. Tο Σουέζ θεωρείται στρατηγικά σημαντικό επειδή η γεωγραφική του θέση ανοίγει τη συντομότερη θαλάσσια διαδρομή μεταξύ της Ασίας, της Μέσης Ανατολής, της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Η WSC εκτιμά ότι το Σουέζ μειώνει τον χρόνο ταξιδιού έως και 43% έναντι των βασικών εναλλακτικών διαδρομών. Η εναλλακτική διαδρομή που περνά γύρω από το νότιο ακρωτήριο της Αφρικής είναι πολύ μεγαλύτερη και ακριβότερη, για παράδειγμα, το κανάλι μειώνει την απόσταση διαδρομής μεταξύ του Κόλπου και του Ηνωμένου Βασιλείου κατά περίπου το μισό, και από άλλα μέρη της Ασίας ακόμη περισσότερο.

Το γεγονός του Ever Given θα μπορούσε να έρθει σε χειρότερη στιγμή, δεδομένου ότι τα ναύλα στις γραμμές Ασίας και Μεσογείου έχουν τριπλασιαστεί από τα μέσα – Νοέμβριος εν μέσω της ανάκαμψης της ζήτησης για εμπορεύσιμα αγαθά.

Ολοι τονίζουν ότι οι κίνδυνοι για την παγκόσμια οικονομία είναι σοβαροί, καθώς τα ναύλα εκτινάσσονται, τα κόστη ανεβαίνουν, ο εφοδιασμός καθυστερεί, τα ασφάλιστρα γίνονται ακριβότερα και η αίσθηση ενός ξαφνικού κινδύνου που μπορεί να τινάξει τα πάντα στον αέρα καθίσταται εφιάλτης, την ώρα ακριβώς που η παγκόσμια οικονομία προσπαθεί να μαζέψει τα κομμάτια της από τις επιπτώσεις της πανδημίας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Προηγούμενο άρθροΟ Γιάννης Καφάτος σχολιάζει την επικαιρότητα: Ο ύπνος θρέφει παιδιά και …φαρμακευτικές
Επόμενο άρθροΟ «γρίφος» του ανοίγματος των σχολείων