Στο “μεγάλο λιμάνι της Νοτιοανατολικής Ευρώπης” και στο “καλύτερο της Μεσογείου”, με χαρακτηριστικά “game changer” και με μελλοντική ζώνη επιρροής μέχρι και στην Κεντρική Ευρώπη, φιλοδοξεί να αναδείξει τη Θεσσαλονίκη η κοινοπραξία ιδιωτών, στην οποία περιήλθε πρόσφατα (προ δυόμισι εβδομάδων) το 67% του Οργανισμού Λιμένος (ΟΛΘ).
Οι εκπρόσωποι του consortium, που ανακοίνωσαν σήμερα ώς πρώτη τους κίνηση την πραγματοποίηση άμεσης δαπάνης ύψους 27 εκατ. ευρώ για επείγουσα ανανέωση μηχανολογικού εξοπλισμού, δεσμεύτηκαν εκ νέου να υλοποιήσουν νωρίτερα από τη συμβατική τους υποχρέωση τις υποχρεωτικές επενδύσεις, συνολικού ύψους 180 εκατ. ευρώ στο λιμάνι (βάσει της σύμβασης θα πρέπει να τις ολοκληρώσουν εντός επταετίας).
Μάλιστα, κάλεσαν το ελληνικό κράτος να τους διευκολύνει, ώστε οι υποχρεωτικές επενδύσεις -και ιδίως η επέκταση της έκτης προβλήτας, για την οποία ο σχετικός διαγωνισμός στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2018- να πραγματοποιηθούν σε τέσσερα ή πέντε χρόνια. ‘Οπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν έχει καμία τύχη χωρίς την αναβάθμιση των υποδομών και του μηχανολογικού εξοπλισμού του, που θα του επιτρέψουν να προσελκύσει μεγάλα πλοία (τύπου “New Panamax”) και κύριες γραμμές (mainliners).
Εξίσου απαραίτητη είναι και η επιτάχυνση της σύνδεσης του λιμανιού με το οδικό δίκτυο και τον σιδηρόδρομο, θέμα για το οποίο ζήτησαν επίσης την ενεργοποίηση της ελληνικής κυβέρνησης, στη διάρκεια της σημερινής πρώτης συνέντευξης Τύπου της νέας διοίκησης, με επικεφαλής τον Σωτήρη Θεοφάνη (πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο) και συμμετέχοντες στελέχη της κοινοπραξίας των DIEP GmbH (Γερμανία, μερίδιο 47%), Terminal Link SAS (Γαλλία-Κίνα, 33%) και Belterra Investments Ltd (εταιρεία του ομίλου Σαββίδη με έδρα τη Λευκωσία, 20%).
Ως προς τα προαναφερθέντα 27 εκατ. ευρώ, οι ίδιοι επισήμαναν ότι αν δεν επενδυθούν άμεσα αυτά τα κεφάλαια, δεν μπορεί να διασφαλιστεί η βιώσιμη λειτουργία του λιμένος. Υποστήριξαν δε ότι τα κεφάλαια δεν είχαν προϋπολογιστεί, διότι οι πραγματικές ανάγκες ήταν διαφορετικές και μεγαλύτερες από την αρχική εικόνα, που είχαν σχηματίσει οι εταίροι του consortium, βάσει των στοιχείων του data room.
“Ουδέν σχόλιον προσωρινά”
Ερωτηθείς αν η εταιρεία θα ζητούσε να τεθούν σε ισχύ οι ρήτρες της σύμβασης παραχώρησης για αποζημιώσεις, επειδή η κατάσταση του εξοπλισμού ήταν διαφορετική από την περιγραφόμενη, ο κ.Θεοφάνης απάντησε λακωνικά: “ουδέν σχόλιον προσωρινά”. Ο ίδιος επισήμανε ότι μέχρι το τέλος του Απριλίου αναμένεται και η έκθεση των ορκωτών ελεγκτών για τα οικονομικά αποτελέσματα του λιμένος, ενώ επανέλαβε ότι τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά δεν είναι στην πράξη ανταγωνιστικά μεταξύ τους, καθώς το πρώτο έχει έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό και το δεύτερο έχει αναπτυχθεί ώς λιμάνι μεταφόρτωσης (transhipment).
Μικρές νίκες
“Είμαστε μόλις δύο εβδομάδες εδώ” είπε ο κ.Θεοφάνης, “αλλά βλέπουμε ήδη μικρές νίκες. Πρώτον, τρεις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, που είχαν διακόψει στο άμεσο παρελθόν τη στοχευμένη τροφοδοσία γραμμών (dedicated feeders) προς Θεσσαλονίκη και χρησιμοποιούσαν κοινά feeders, επανακάμπτουν στις επόμενες δύο-τρεις εβδομάδες με δικές τους υπηρεσίες και αυτό είναι ένα πρώτο δείγμα εμπιστοσύνης. Δεύτερον, έχουμε βελτίωση της εξυπηρέτησης των πλοίων και μείωση του χρόνου αναμονής. Τον Δεκέμβριο του 2017, ο χρόνος αναμονής ήταν 135-145 ώρες, δηλαδή πέντε-έξι ημέρες και σήμερα είναι λιγότερες από 15 ώρες (…) χωρίς να αλλάξει τίποτα στις υποδομές”. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ διευκρίνισε ακόμη ότι η στρατηγική της εταιρείας εδράζεται στην αποκατάσταση της εύρυθμης λειτουργίας και εξυπηρέτησης του λιμανιού, στην προμήθεια σύγχρονου εξοπλισμού και στην ταχύτερη δυνατόν έναρξη των υποχρεωτικών επενδύσεων, γιατί “χωρίς αυτές το λιμάνι δεν έχει καμία τύχη”.
Για την απεργία των τελωνειακών
Σχολιάζοντας την πολύμηνη -ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο- αποχή των τελωνειακών από την τρίτη βάρδια (νυχτερινή) στην Πύλη 16 του λιμανιού, όπου γίνεται η διαχείριση των εμπορευματοκιβωτίων προς εξαγωγή, ο κ. Θεοφάνης σχολίασε ότι δεν αντιλαμβάνεται για ποιο λόγο το κράτος δεν ανταποκρίνεται στη στοιχειώδη του υποχρέωση για την παροχή ελεγκτικών μηχανισμών σε 24ωρη βάση (σ.σ. οι τελωνειακοί απεργούν διαμαρτυρόμενοι για την έλλειψη χώρου εναπόθεσης εμπορευματοκιβωτίων προς εξαγωγή στο λιμάνι, η οποία – όπως υποστηρίζουν – δεν τους επιτρέπει να διεκπεραιώνουν επαρκώς τα ελεγκτικά καθήκοντά τους).
Επισήμανε ακόμη ότι η νέα διοίκηση του ΟΛΘ βλέπει με ιδιαίτερο σεβασμό τα θέματα του περιβάλλοντος και στόχο έχει να λειτουργήσει ένα λιμάνι με την ελάχιστη δυνατή όχληση, ενώ πρόσθεσε ότι έμφαση δίνεται επίσης στην Εταιρική Κοινωνική Υπευθυνότητα (“πιστεύουμε ότι στο μέλλον θα είμαστε πρότυπο για τα ευρωπαϊκά δεδομένα”) και στην ανάπτυξη της τεχνολογίας και της τεχνογνωσίας.
“Φιλόδοξα τα σχέδια για το λιμάνι” σύμφωνα με τον CEO της Terminal Link
“Πολύ αισιόδοξος για την πορεία του λιμανιού”, για το οποίο υπάρχουν “φιλόδοξα σχέδια”, δήλωσε από την πλευρά του ο Μπόρις Βένζελ (Boris Wenzel), αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΘ ΑΕ και διευθύνων σύμβουλος της Terminal Link SAS (33%), η οποία διαχειρίζεται 13 λιμάνια παγκοσμίως. Επισήμανε με τη σειρά του ότι η πραγματοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων πρέπει να διευκολυνθεί, λέγοντας πως όλοι οι εταίροι της κοινοπραξίας συμφωνούν ότι αυτές είναι αναγκαίο να γίνουν σε πέντε ή και λιγότερα χρόνια. Ο ίδιος σημείωσε ότι προσβλέπει σε ταχύτητα ώς προς τις αλλαγές που μπορούν να εφαρμοστούν στο λιμάνι, προκειμένου αυτό να επανέλθει πραγματικά στο προσκήνιο ώς προτιμητέος προορισμός για τις ναυτιλιακές εταιρείες και να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των πελατών του, που χάθηκε στη διάρκεια των χρόνων και ιδίως τους τελευταίους μήνες με την αποχή των τελωνειακών.
Αναφερόμενος στο έργο της επέκτασης της έκτης προβλήτας, επισήμανε ότι η ανταγωνιστικότητα των λιμένων παγκοσμίως εξαρτάται πλέον σε μεγάλο βαθμό από την δυνατότητά τους να προσελκύουν πλοία με μεγάλο βύθισμα. “Σήμερα το λιμάνι δεν μπορεί να υποδεχτεί deep sea vessels. Όταν όμως έχουμε αυτή τη δυνατότητα, η Θεσσαλονίκη θα μπορεί να προσελκύσει και κύριες γραμμές (mainliners)” είπε χαρακτηριστικά και διαβεβαίωσε εκ νέου ότι καθότι η Terminal Link που δεν διαχειρίζεται άλλο λιμάνι στην περιοχή, η ανάπτυξη του ΟΛΘ έχει βαρύνουσα σημασία για αυτήν, προκειμένου να ανταγωνιστεί λιμάνια στην Αδριατική και τη Ρουμανία.
Το DIEP πιστεύει στην Ελλάδα. Το ίδιο και άλλοι Γερμανοί επενδυτές
Εκπροσωπώντας τον επικεφαλής επενδυτή της κοινοπραξίας (47%), το επενδυτικό ταμείο DIEP με έδρα το Μόναχο, ο διευθύνων σύμβουλός του, Αλεξάντερ Βίλεμ Φον Μελέτιν (Alexander Willem Von Mellethin), μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΘ ΑΕ, υπενθύμισε ότι το όλο εγχείρημα εισόδου στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ξεκίνησε το 2014. Πρόσθεσε ότι η κοινοπραξία είναι προετοιμασμένη να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις και φιλοδοξεί να αποδείξει ότι οι ιδιώτες επενδυτές σε υποδομές όπως τα λιμάνια είναι “όχι απλά τόσο καλοί όσο το κράτος, αλλά και ικανοί να πετύχουν υψηλότερους στόχους και καλύτερα νούμερα”.
Αναφερόμενος στη διαφορετική εικόνα που αποκόμισε στη πράξη η κοινοπραξία σε ό,τι αφορά τον μηχανολογικό εξοπλισμό, επισήμανε ότι είναι πολύ φυσιολογικό όταν ξεκινάς μια επενδυτική δραστηριότητα και έχεις επιφορτιστεί να ανοίξεις αυτό το “δώρο”, είτε να απογοητευτείς είτε να εκπλαγείς ευχάριστα. Όπως είπε, αν συνειδητοποιήσεις στην πορεία ότι τα περιουσιακά στοιχεία που συνοδεύουν μια επένδυση είναι σε χειρότερη κατάσταση από αυτή που ανέμενες, τότε θα πρέπει να αναλάβεις δράση και η αντίδραση αυτή είναι από τις κεντρικές δεξιότητες που πρέπει να έχει μια διοίκηση. Ο ίδιος επισήμανε ότι κι άλλοι Γερμανοί επενδυτές θεωρούν ότι υπάρχουν δυνατότητες σε κάποια από τα περιουσιακά στοιχεία της Ελλάδας και κοιτάζουν κι άλλα assets.
Belterra: Στόχος, όχι απλά όνειρο η ανάδειξη της Θεσσαλονίκης στο καλύτερο λιμάνι της Μεσογείου
Την εκτίμηση ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί περιουσιακό με τεράστια οικονομική, κοινωνική και επιχειρηματική σημασία όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για τα Βαλκάνια, διατύπωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Belterra Ltd, Αρτούρ Νταβιντιάν (Arthur Davidyan), επισημαίνοντας ότι όταν προ τετραετίας τα στελέχη του ομίλου αντίκριζαν το λιμάνι από την κορυφή του “Μακεδονία Παλάς” (ιδιοκτησίας επίσης του Ιβάν Σαββίδη) δεν φαντάζονταν ότι μια μέρα θα ήταν κάτοχοι του 20%. Ο ίδιος επισήμανε ότι η κοινοπραξία ανυπομονεί να αναπτύξει το λιμάνι ώς ισχυρό επιχειρηματικό και εμπορικό ηγέτη και πρόσθεσε ότι η ανάδειξη της Θεσσαλονίκης στο “καλύτερο λιμάνι της Μεσογείου” δεν αποτελεί απλά όνειρο, αλλά στόχο. Σε σχέση με τον διαγωνισμό για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου ο ίδιος δήλωσε ότι ο Όμιλος Σαββίδη συμμετείχε σε αυτόν μόνο διερευνητικά, γιατί εντόπισε τη δυνατότητα πιθανών συνεργιών του λιμένος με ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο.
‘Ενα λιμάνι που θα αλλάξει (υπό προϋποθέσεις) τους όρους του παιχνιδιού, φτάνοντας μέχρι την Κ. Ευρώπη
Κατά τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΛΘ ΑΕ, Ρούι Πίντο (Rui Pinto), ο πιο μακροπρόθεσμος στόχος της νέας διοίκησης είναι όταν υλοποιηθούν όλες οι επενδύσεις και ο Θερμαϊκός μπορεί πλέον να υποδέχεται deep sea vessels, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να γίνει game changer, δηλαδή να αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού. Τότε, είπε, “είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι το λιμάνι θα αυξήσει σημαντικά τον κύκλο επιρροής του και θα μπορεί να φτάσει και στην Κεντρική Ευρώπη, εκτός από την περιοχή των 200-300 χλμ από τη Θεσσαλονίκη”, στην οποία απευθύνεται σήμερα, λειτουργώντας σαν αναπτυξιακός κινητήρας για τη Βόρεια Ελλάδα.
Στο μεταξύ, κληθείς να σχολιάσει τις πρόσφατες δηλώσεις του Αμερικανού πρέσβη Τζέφρι Πάϊατ, σχετικά με την ομάδα των επενδυτών και ειδικότερα τη Belterra, ο κ.Θεοφάνης δήλωσε ότι δεν είναι δουλειά του να σχολιάζει τις δηλώσεις κρατικών διπλωματικών υπαλλήλων διαπιστευμένων στην Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι oύτε αυτοί θα έπρεπε να σχολιάζουν επενδύσεις.
ΑΠΕ-ΜΠΕ