Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Στέλιου Πέτσα, στον ρ/σ ΣΚΑΪ 100.3 και τον δημοσιογράφο Άρη Πορτοσάλτε
Για φωτιά στη Νέα Μάκρη
Δεν στάλθηκε τηλεφωνικό μήνυμα, ακριβώς γιατί έγινε τοπική κινητοποίηση προκειμένου να μην υπάρξει μεγαλύτερη ανησυχία. Από την πρώτη στιγμή ήταν εκεί και ο κ. Χαρδαλιάς, ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Θεοδωρικάκος, ο Περιφερειάρχης, οι δύο δήμαρχοι. Επομένως, υπήρχε η κινητοποίηση που έπρεπε για να ενημερωθούν οι κάτοικοι. Το γεγονός ότι υπήρξαν επτά πυρκαγιές σε εννέα ημέρες, σημαίνει, δυστυχώς, ότι υπάρχει συγκεκριμένο -πιθανόν- πρόσωπο, το οποίο θα πρέπει να εντοπιστεί. Το νέο σχέδιο για την Πολιτική Προστασία έρχεται, πριν το τέλος του έτους, στη Βουλή και θα έχει πρόβλεψη και για τις ανθρωπογενείς και για τις υπόλοιπες φυσικές καταστροφές, ώστε να μπορέσουμε να τις αντιμετωπίσουμε.
Για τα πρωτογενή πλεονάσματα
Το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης με τα νταούλια το είδαμε. Αντί να τελειώσουν τα μνημόνια το 2015, επεκτάθηκαν μέχρι το 2018 επισήμως και ανεπισήμως, με το άτυπο μνημόνιο, μέχρι το 2022, με υπερβολικά υψηλούς δημοσιονομικούς στόχους, 3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα. Εμείς από την αρχή είχαμε βάλει στον πυρήνα της πολιτικής μας τη μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων. Γιατί με χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα μπορεί να ελευθερωθεί δημοσιονομικός χώρος για να στηριχθεί περισσότερο η ανάπτυξη μέσω μειώσεων φόρων, αλλά και για στοχευμένες δαπάνες κοινωνικής συνοχής.
Τον Σεπτέμβριο του 2016 στη ΔΕΘ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε πει ότι πρέπει να μειωθεί περίπου στο 2% ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα, από το 2018 που έλεγε το μνημόνιο. Το 2017 είχαμε την επέκταση της περιόδου των πρωτογενών πλεονασμάτων μέχρι το 2022. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξαναήρθε το 2018 στη ΔΕΘ και είπε: Θέλω μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων και την θέλω, αφού κερδίσω αξιοπιστία και αρχίζω να υλοποιώ το μεταρρυθμιστικό μου σχέδιο. Τι σημαίνει αυτό; Ότι το 2019 θα τηρήσουμε τον στόχο του 3,5% και θα σχεδιάσουμε τον Προϋπολογισμό του 2020 με τήρηση του στόχου του 3,5% του ΑΕΠ, ώστε μέσα στο 2020, να έχουμε κερδίσει την αξιοπιστία με το μεταρρυθμιστικό σχέδιο που υλοποιούμε και από το 2021 και μετά, να μειωθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος σε πιο ρεαλιστικά επίπεδα, κοντά στο 2%. Είναι πολύ θετικό ότι η κ. Λαγκάρντ, δηλώνει ότι ένας στόχος γύρω στο 1,5 – 2%, είναι ικανοποιητικός για την Ελλάδα. Ελπίζουμε ότι αυτή την πίεση θα την συνεχίσει και ως επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Έχουμε αρχίσει να θέτουμε το ζήτημα με την επιστολή του Υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα, στους θεσμούς, με αφορμή την έκθεση για την ενισχυμένη εποπτεία. Παράλληλα, ο Πρωθυπουργός στις διεθνείς επαφές του επαναλαμβάνει το σχέδιο για μεταρρυθμίσεις, αξιοπιστία και ρεαλιστικότερα πρωτογενή πλεονάσματα από το 2021 και μετά.
Για τις αναπτυξιακές προοπτικές
Με το σχέδιο που αναπτύσσουμε, καλλιεργούμε τις θετικές προσδοκίες που χρειάζεται η οικονομία μας. Και, ευτυχώς, φαίνεται να ανταποκρίνονται και η επιχειρηματική πρωτοβουλία, αλλά και οι καταναλωτές. Όλοι οι πρόδρομοι δείκτες, επιχειρηματικής και καταναλωτικής εμπιστοσύνης, είναι πάρα πολύ θετικοί. Ξεπερνούν αυτούς της Ευρωζώνης, καταγράφουν ιστορικά ρεκόρ 18 – 19 ετών γεγονός που δείχνει ότι η οικονομία μας είναι σε μια τροχιά ισχυρότερης ανάπτυξης.
Για τα τιμολόγια της ΔΕΗ
Έχει ληφθεί μέριμνα από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας αλλά και τη διοίκηση της ΔΕΗ, ώστε οι αλλαγές στα τιμολόγια να αντισταθμιστούν από μειώσεις του ΕΤΜΕΑΡ και του ΦΠΑ. Για τους αγρότες θα δείτε πρωτοβουλίες, συμπεριλαμβανομένων των ζητημάτων, που έχουν να κάνουν με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ώστε το ρεύμα που χρησιμοποιούν να είναι φθηνότερο, αλλά και πιο φιλικό προς το περιβάλλον.
Επιτάχυνση επενδύσεων
Η ΔΕΘ έχει κακοποιηθεί τα τελευταία χρόνια. Από ένα φόρουμ παρουσίασης της βασικής οικονομικής πολιτικής μιας κυβέρνησης και του τι προτίθεται να κάνει στην οικονομία ώστε να βοηθήσει προσέλκυση επενδύσεων, οι οποίες φέρνουν δουλειές και ανάπτυξη, μεταβλήθηκε σε ένα φόρουμ παροχολογίας. Από αυτή τη ΔΕΘ θέλουμε να περάσουμε το βασικό μήνυμα για ανάπτυξη για όλους που θα έρθει από έναν συνδυασμό πραγμάτων. Το συνολικό αυτό σχέδιο προβλέπει πραγματικές μεταρρυθμίσεις στις αγορές προϊόντων και σε ό,τι έχει να κάνει με την προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων. Τι θα κάνουμε πρώτα; Πρώτα θα ξεμπλοκάρουν οι υφιστάμενες και μετά θα προσελκύσουμε καινούργιες. Τρία εμβληματικά έργα δίνουν το σήμα στους επενδυτές να έρθουν να επενδύσουν. Είναι η επένδυση της Cosco στον Πειραιά, η επένδυση της Eldorado Gold, της Ελληνικός Χρυσός στη Χαλκιδική και το εμβληματικό έργο του Ελληνικού. Το ένα σκέλος των όσων θα πει ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, αφορά στην προσέλκυση των επενδύσεων και έχει αρχίσει να δουλεύει. Το δεύτερο σκέλος, αφορά στην άρση εμποδίων στην ανάπτυξη. Και αυτό έχει να κάνει με όλα όσα θα προβλέπονται στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο, που αναμένεται να μπει σε διαβούλευση τις επόμενες ημέρες. Εκεί θα υπάρχουν ζητήματα, που έχουν να κάνουν με την απλούστευση των διαδικασιών και τη δυνατότητα να υπάρχει έλεγχος εξωτερικός μέσω outsourcing και να μην περιμένουμε πρώτα να περάσει η αδειοδότηση από τις δημόσιες υπηρεσίες. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι υπάρχουν 2.500 φάκελοι που εκκρεμούν για ένταξη σε κάποιο πλάνο του αναπτυξιακού νόμου. Ενδεχομένως κάποια από αυτά να είναι και πάνω από 15 χρόνια σε αναμονή έγκρισης. Θα δώσουμε τη δυνατότητα σε πιστοποιημένες ελεγκτικές εταιρείες να αξιολογήσουν τον φάκελο και να ξεκινήσει το έργο.
Το ΠΔΕ χρησιμοποιήθηκε στο προηγούμενο διάστημα για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Περίπου 2 δις. ευρώ περικόπηκαν συνολικά το διάστημα 2016-2018. Αλλά το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν ώριμα σχέδια για να γίνει μια επένδυση. Έχουμε παρουσιάσει ένα σχέδιο για τις υποδομές με δέκα βασικά έργα, τα οποία σκοπεύουμε να τα προωθήσουμε πάρα πολύ γρήγορα. Προσδοκούμε, επίσης, πολλά από την αγορά κατοικίας. Έχουμε ένα πλέγμα κινήτρων αναθέρμανσης της αγοράς κατοικίας. Το 2006 και το 2007 οι επενδύσεις στην αγορά κατοικίας ήταν στο 11% και 12% του ΑΕΠ, ενώ σήμερα είναι λίγο πάνω από το 1%, κοντά στο 2%, που σημαίνει ότι υπάρχει μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης. Σκοπεύουμε να αναστείλουμε τον ΦΠΑ για τρία χρόνια, αλλά και να δώσουμε 40% έκπτωση φόρου για οποιαδήποτε πιστοποιημένη δαπάνη που έχει να κάνει με ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων.
Για τις 120 δόσεις
Μέσα στην εβδομάδα, σήμερα ή μέχρι αύριο, θα ανοίξει η πλατφόρμα εφαρμογής της ρύθμισης για τις 120 δόσεις για όσους δεν είχαν υπαχθεί ποτέ σε ρύθμιση. Υπάρχουν όμως και άλλες 200.000 συμπολίτες μας, που είχαν υπαχθεί στην προηγούμενη ρύθμιση. Για αυτούς η πλατφόρμα θα ανοίξει την επόμενη εβδομάδα. Τα Νομικά Πρόσωπα, για πρώτη φορά προβλέπεται να ενταχθούν στη ρύθμιση, εφόσον η οφειλή τους δεν υπερβαίνει το 1 εκατ. ευρώ. Θα μπορούν να κάνουν την αίτησή τους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα άμεσα. Υπογραμμίζω ότι για όσους ενταχθούν αναστέλλονται τα οποιαδήποτε μέτρα αναγκαστικής είσπραξης ή κατάσχεσης έχουν επιβληθεί.
Για τέλη κυκλοφορίας
Έχουμε παρουσιάσει, αρκετούς μήνες πριν, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση. Εκεί δίνουμε γενναία κίνητρα και για το ΦΠΑ και για τα τέλη κυκλοφορίας. Για τα υπόλοιπα τέλη κυκλοφορίας αυτό που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, σε αυτή τη φάση, είναι ένας ανασχεδιασμός που υπάρχει σε παγκόσμιο επίπεδο για τους ρύπους. Έχουμε δεσμευτεί ότι όποιος ανασχεδιασμός και αν υπάρξει θα φροντίσουμε να είναι δημοσιονομικά ουδέτερη η επίπτωση.
Το πρωτογενές φέτος
Τον Μάιο, η έκθεση της ενισχυμένης εποπτείας η Κομισιόν, προέβλεπε ένα κενό, περίπου 1,1% του ΑΕΠ, δηλαδή πάνω από 2 δις. Αυτή τη στιγμή, με συζητήσεις που κάνουμε με τους εταίρους μας στην Ευρώπη, φαίνεται πως όλοι είναι πεπεισμένοι ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό το 2019, παρά το γεγονός ότι μειώσαμε πρωθύστερα από ό,τι είχαμε πει και τον ΕΝΦΙΑ. Κι αυτό διότι τα έσοδα ανταποκρίνονται θετικά. Αλλά και διότι έχουμε πρόθεση να συγκρατήσουμε τις δαπάνες. Μέσα από τις επισκοπήσεις δαπανών έχουν τεθεί συγκεκριμένοι στόχοι από τα κάτω προς τα πάνω, από τα ίδια Υπουργεία, για δαπάνες που μπορούν να περικοπούν, χωρίς να μειωθούν οι υπηρεσίες που προσφέρονται στους πολίτες.
Μεταναστευτικό
Υπάρχει μια αυξημένη ροή προσφύγων και μεταναστών από τον Απρίλιο του 2019 και μετά, που εντάθηκε το τελευταίο χρονικό διάστημα και υπάρχουν ανησυχίες ότι μπορεί να συνεχιστεί. Γι’ αυτό το λόγο, έχουμε περιγράψει, μετά τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, επτά παρεμβάσεις για να μπορέσουμε να ελέγξουμε την κατάσταση. Το βασικό, όμως, είναι ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί η Κοινή Δήλωση Ε.Ε.-Τουρκίας. Αυτό σημαίνει από πλευράς της Ελλάδος αύξηση των επιστροφών προς την Τουρκία για όσους δεν δικαιούνται άσυλο και από πλευράς της Τουρκίας έλεγχος στα δίχτυα των διακινητών. Για την ισόρροπη εφαρμογή της Κοινής Δήλωσης Ε.Ε.-Τουρκίας χρειάζεται συντονισμένη δράση των κρατών-μελών της Ε.Ε.. Και γι’ αυτό χαιρόμαστε που από τις επισκέψεις του Πρωθυπουργού στο Παρίσι, στο Βερολίνο και τη Χάγη προέκυψε συναντίληψη και να αναμένουμε να το δούμε να ξεδιπλώνεται ακόμη πιο έντονα το επόμενο χρονικό διάστημα.
Όσον αφορά τον έλεγχο των συνόρων μας, είναι ζήτημα και συνεργασίας με τη Frontex και το ΝΑΤΟ, αλλά και δικών μας πρωτοβουλιών. Είναι απόφασή μας να αναπτύξουμε το εθνικό σύστημα θαλάσσιας επιτήρησης, το οποίο, δυστυχώς, επί τεσσεράμισι λίμναζε και δεν έγινε τίποτα. Ένα έργο 50 εκατομμυρίων ευρώ, με δυνατότητα αύξησης άλλα 12 εκατομμύρια, που θα έχει τη δυνατότητα να εξοπλίσει όλες τις δικές μας Αρχές, και το Λιμενικό και το Ναυτικό. Είναι απαραίτητα δέκα μικρά σκάφη, προκειμένου να έχουμε γρήγορη επέμβαση.
Για διασπάθιση πόρων
Το γεγονός ότι γινόταν με απευθείας ανάθεση συσσιτίων δεν ήταν παράνομο. Κι αυτό γιατί είχε φροντίσει η προηγούμενη Κυβέρνηση να ψηφίσει αυτή τη διαδικασία στη Βουλή, πράγμα που καταγγείλαμε και τότε. Πέραν από τις απευθείας αναθέσεις, όμως, διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν θέματα τιμολογήσεων και λοιπά. Όλα αυτά, εκτός από την OLAF, τα ερευνά -τουλάχιστον σε επίπεδο Εθνικής Άμυνας- και το ελληνικό Ελεγκτικό Συνέδριο, στο οποίο έχουν παρασχεθεί όλα τα στοιχεία. Ανάλογα με τα αποτελέσματα και της OLAF και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, θα κινηθούμε.
Σε ό,τι αφορά τη συζήτηση για Εξεταστικές Επιτροπές κρατάμε ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα. Αλλά, αυτό που έχει σημασία, είναι ότι κάθε Έλληνας πολίτης πρέπει να έχει δικαίωμα στη δικαστική προστασία. Πολύ περισσότερο όταν μιλάμε για πρώην Πρωθυπουργούς και ανθρώπους του δημόσιου βίου, οι οποίοι φαίνεται ότι διαπομπεύτηκαν γιατί στήθηκε μια σκευωρία εναντίον τους. Και αυτό είναι πολύ προβληματικό για τη Δημοκρατία μας.