Αρχική Blog Σελίδα 2

Ν. Δένδιας: Αλλάζουν όλα στον τομέα της Άμυνας, για μια πατρίδα ισχυρή και ασφαλή, για μια χώρα ανθεκτική

Όλα σε αυτό τον πλανήτη αλλάζουν. Κι αφού όλα αλλάζουν, για να μπορέσει η πατρίδα να μένει ισχυρή και ασφαλής, πρέπει να αλλάξουν και όλα στον τομέα της ‘Αμυνας. Nα αλλάξουν όλα στον τομέα της Άμυνας, για να αποκτήσει η χώρα ανθεκτικότητα.

Αυτό τόνισε, ανάμεσα στα άλλα, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, ο οποίος εκπροσώπησε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη σήμερα, Τρίτη 23 Ιουνίου, στην τελετή των εγκαινίων της τέταρτης βιομηχανικής μονάδας M Technologies της METLEN, στο αμυντικό hub του Βόλου.

«Η χώρα έχει να αντιμετωπίσει δύο μεγάλες προκλήσεις. Η πρώτη πρόκληση είναι η ευθέως κατανοητή, είναι η πρόκληση ασφάλειας που αντιμετωπίζει η χώρα. Η χώρα αντιμετωπίζει υπαρκτή απειλή. Είμαστε η μόνη χώρα στον πλανήτη, η μόνη χώρα στον πλανήτη Γη, που έχουμε διακηρυγμένη απειλή πολέμου από γείτονα, το “casus belli”. Και μάλιστα για ποια περίπτωση; Για την περίπτωση που η πατρίδα ασκήσει νόμιμο δικαίωμα που δεν είναι νόμιμο δικαίωμα κατά τη δική μας κρίση, αλλά περιλαμβάνεται στο ευρωπαϊκό “acquis”, το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Το σύνολο του Δικαίου, δηλαδή, της ευρωπαϊκής μας οικογένειας. Και το δεύτερο το οποίο είναι εξίσου σημαντικό, είναι ο ένας από τους τρεις λόγους που έβαλαν τη χώρα στη χρεοκοπία το 2010, κι αυτό είναι το έλλειμμα στο ισοζύγιο εξωτερικών πληρωμών» ανέλυσε ο υπουργός.

«Καλούμαστε με τα χρήματα που από το υστέρημα του Έλληνα φορολογούμενου δαπανάμε για την Άμυνα της χώρας, να αντιμετωπίσουμε και τις δύο αυτές προκλήσεις ασφάλειας» επισήμανε. Και συνέχισε: «Πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε με έναν τρόπο καινοτόμο και διαφορετικό, για να μπορούμε να πετύχουμε το αποτέλεσμα, αλλά επίσης, να αντιμετωπίσουμε το έλλειμμα στο ισοζύγιο εξωτερικών πληρωμών, το οποίο τραυματίζει την ελληνική οικονομία, τραυματίζει την ύπαρξή μας, την αξιοπιστία μας. Γιατί μια φτωχή χώρα δεν μπορεί να είναι μια ισχυρή χώρα και η μοίρα της Ελλάδας δεν είναι να είναι μια φτωχή χώρα».

Μιλώντας για τις ενέργειες του υπουργείου, ξεκαθάρισε: «Προβάλλουμε και υλοποιούμε μια τελείως διαφορετική αντιμετώπιση. Το πρώτο, το οποίο κάνουμε, είναι ότι μαθαίνουμε, διδάσκουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις της πατρίδας μας, η ηγεσία διδάσκει τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, όχι όπως παλιά να ζητάνε την αγορά προϊόντων αλλά να διατυπώνουν επιχειρησιακά προβλήματα και να ζητούν απαντήσεις από το οικοσύστημα σε αυτά τα επιχειρησιακά προβλήματα».

Αναφέρθηκε στο παράδειγμα της απειλής από σμήνη drones, υπογραμμίζοντας ότι η δημιουργία του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), επιτρέπει το να τεθεί αυτό το ερώτημα «υπό την κρίση του οικοσυστήματος των αμυντικών επιχειρήσεων κι αυτές οι επιχειρήσεις μαζί με τα ερευνητικά κέντρα των Ενόπλων Δυνάμεων να προσφέρουν απαντήσεις».

Και συμπλήρωσε: «Όχι προϊόντα, απαντήσεις! Και η διαφορά ανάμεσα στην απάντηση και στο προϊόν είναι ότι το προϊόν είναι κάτι υπαρκτό και αφορά τεχνολογία ήδη υπάρχουσα, ενώ η απάντηση μπορεί να αφορά προϊόν και τεχνολογία υπό διερεύνηση ακόμα».

«Από εκεί και πέρα, αυτό αξιολογείται από τις Ένοπλες Δυνάμεις και τοποθετείται παραγγελία επί προϊόντος το οποίο δεν υφίσταται ακόμη στην αγορά» εξήγησε. Όπως ξεκαθάρισε, για να γίνει αυτό, πρέπει «να επιταχύνουμε πάρα πολύ τον κύκλο». «Ένα προϊόν το οποίο σήμερα έχει αξία, μετά οκτώ με δέκα μήνες μπορεί να είναι απαρχαιωμένο» είπε και ανέφερε το παράδειγμα του ουκρανικού drone, το οποίο «ψαρεύτηκε» στο Ιόνιο. «Το ουκρανικό drone αυτό είναι περασμένης τεχνολογίας, ήταν με τηλεκατεύθυνση. Τώρα πια τα drones είναι με Τεχνητή Νοημοσύνη» υπογράμμισε.

«Καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μια διαφορετική πραγματικότητα. Και πρέπει να επιτρέψουμε και το ρίσκο της αποτυχίας. Και πρέπει αυτό το ρίσκο της αποτυχίας να το επιδοτήσουμε. Ούτως ή άλλως μιλάμε για κατασκευή πρωτοτύπου. Να βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις να καινοτομήσουν. Να βοηθήσουμε τους επιχειρηματίες να καινοτομήσουν. Να βοηθήσουμε τους επιχειρηματίες να πειραματιστούν, να πάνε σε καινούργιες λύσεις, σε καινούργιες απαντήσεις. Αυτή είναι η πρώτη κατεύθυνση η οποία πρέπει να είναι κατεύθυνση την οποία πρέπει να την ενστερνιστεί συνολικά το πολιτικό σύστημα της πατρίδας μας και κατ’ ακολουθία η ελληνική κοινωνία. Και να μην ποινικοποιούμε τη λάθος απόπειρα μιας επιχείρησης με πρωτοσέλιδα» ανέλυσε.

Και συνέχισε: «Το δεύτερο το οποίο έγινε από αυτή την κυβέρνηση είναι η κατάθεση μακροπρόθεσμου προγραμματισμού. Αυτό που λέγεται ΕΜΠΑΕ, Ενιαίο Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Αμυντικών Εξοπλισμών. Έχουμε, για πρώτη φορά στην ιστορία μας, υλοποιήσει έναν παλιότερο νόμο, τον οποίο έγραψε ο Ευάγγελος Βενιζέλος, που επιβάλει, αλλά αυτό δεν ετηρείτο στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, να έχει προγραμματισμό μπροστά 10-12 ετών, με τον οποίο να δημιουργείται διαύγεια στις προθέσεις της εκάστοτε κυβέρνησης, ώστε να ξέρουν οι επιχειρήσεις προς τα πού είναι η γενική κατεύθυνση, προς τα πού πάμε, πού πρέπει να επενδύσουμε. Ώστε να μπορούν και αυτές ανάλογα να προσαρμοστούν».

Ακολούθως, ο κ. Δένδιας εξήγησε: «Πρέπει να δημιουργηθεί μια κουλτούρα και όχι να ενοχοποιείται αυτή η κουλτούρα, στενής συνεργασίας ανάμεσα στο ελληνικό αμυντικό οικοσύστημα, στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, στους Έλληνες επιτελείς. Δεν είναι ντροπή να μιλάμε με τις ελληνικές επιχειρήσεις. Δεν καθιστά διαβλητούς τους υπουργούς, όταν προσπαθούν να κατευθύνουν τις ελληνικές επιχειρήσεις στην κατεύθυνση της καινοτομίας που πηγαίνει ο υπόλοιπος πλανήτης. Εάν δεν υπάρχει αυτή η διάδραση μεταξύ τους, αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί. Αν υπάρχουν τεράστια τείχη, δεν υπάρχει επικοινωνία, δεν υπάρχει συνεννόηση, τι θα γίνει; Θα επιστρέψουμε πάλι στην προηγούμενη κατάσταση του πελάτη των ξένων εταιριών και μόνο».

Μιλώντας για τα πρακτικά μέτρα τα οποία πήρε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αναφέρθηκε στην εντολή του προς τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών με την οποία επιβάλει «το 25% κάθε συστήματος που δεν παράγεται από ελληνική επιχείρηση, να αφορά επένδυση στη χώρα».

«Κι όταν λέμε 25%, για να είμαστε συνεννοημένοι, στα προϊόντα προηγμένης τεχνολογίας δεν ζητάμε μόνο υποκατασκευαστικό έργο, όπως υπήρχε παλιά σε πολύ μικρότερα ποσοστά βέβαια. Στις νέες τεχνολογίες υπάρχουν κώδικες, οι πηγαίοι κώδικες, οι αλγόριθμοι, που αν δεν τους έχεις, δεν μπορείς να εξελίξεις το προϊόν. Και άρα καθίστασαι όμηρος από προμηθευτή, ο οποίος ή το εξελίσσει ή δεν το εξελίσσει, για να σε αναγκάσει να πάρεις την επόμενη μορφή του ιδίου, πληρώνοντας από την αρχή ολόκληρο το κεφάλαιο. Άρα έχει σημασία για την Ελλάδα, όταν γίνονται επενδύσεις στη χώρα, να συνοδεύονται εκεί που αυτό είναι εφικτό, δυνατό και χρήσιμο από τους πηγαίους κώδικες, ώστε να μεταφέρεται και η τεχνογνωσία στο δικό μας σύστημα, στις δικές μας δυνατότητες» ξεκαθάρισε ο κ. Δένδιας.

«Αυτό θα γίνει γιατί υπάρχει εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό, υπάρχουν λαμπρά μυαλά στην Ελλάδα και υπάρχουν και λαμπρά χέρια που υπηρετούν την εκπλήρωση αυτών που τα λαμπρά μυαλά σχεδιάζουν» συμπλήρωσε. Αναφερόμενος στην ανθεκτικότητα μιας χώρας, ο κ. Δένδιας υπογράμμισε: «Πρέπει να υπάρχουν στη χώρα παραγωγικές μονάδες, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν παραγωγική βάση και να δημιουργήσουν και καινοτομία, δηλαδή να ανανεώνουν το ίδιο τους το προϊόν. Να μπορούν να προσφέρουν στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις κατά τη διάρκεια της προσπάθειας, συνεχώς ανανεούμενα προϊόντα για να μπορέσουν να σταθούν απέναντι στην πρόκληση».

«Αυτό που γίνεται σήμερα εδώ, είναι ακριβώς αυτό που πρέπει να γίνει: η δημιουργία καινοτόμων, ισχυρών ελληνικών παραγωγικών βάσεων που να μπορούν να βοηθήσουν την πατρίδα να σταθεί όρθια στο μέλλον και στο επίπεδο της Εθνικής Άμυνας, αλλά και στο επίπεδο της εθνικής οικονομίας. Σε αυτούς τους δύο πυλώνες που είναι απαραίτητοι για την ύπαρξή μας και που είναι απαραίτητοι για την ευημερία των επόμενων γενιών, των παιδιών σας και των παιδιών μας».

Αναφερόμενος στον εκτελεστικό πρόεδρο της METLEN Ευάγγελο Μυτηλιναίο, ο κ. Δένδιας υπογράμμισε: «Είστε μέγας δωρητής του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Έχετε διαμορφώσει την αισθητική του μορφή, άρα και τη συμβολική φυσιογνωμία του. Αυτό, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν πρόκειται να το ξεχάσει». Εκ μέρους της κυβέρνησης παρέστη επίσης και απηύθυνε χαιρετισμό, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος.

Παρευρέθηκαν ακόμα ο πρώην αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και πρώην υπουργός Ευάγγελος Βενιζέλος, οι βουλευτές Μαγνησίας Χρήστος Τριαντόπουλος, Ζέττα Μακρή, Χρήστος Μπουκώρος, ο βουλευτής Μιχάλης Κατρίνης, ως εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Δημήτρης Κουρέτας, ο δήμαρχος Βόλου Αχιλλέας Μπέος, ο μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος, ο αρχηγός ΓΕΣ, αντιστράτηγος Γεώργιος Κωστίδης, η γενική γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης Στελλίνα Σιαράπη.

Ο γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, υποστράτηγος Ιωάννης Μπούρας, επικεφαλής και εκπρόσωποι ξένων διπλωματικών αντιπροσωπειών στην Ελλάδα, ο εκτελεστικός πρόεδρος της METLEN Ευάγγελος Μυτιληναίος, ο Chief Executive Director της METLEN M Technologies Βασίλης Τσιάμης, στελέχη και μέλη του διοικητικού συμβουλίου, όπως και εργαζόμενοι της εταιρείας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Το αίτημα για τη σιδηροδρομική προαστιακή σύνδεση Θεσσαλονίκης – Ημαθίας -Έδεσσας υποστηρίζει η ΠΕΔ Κ. Μακεδονίας

Την υποστήριξή της στο αίτημα πολιτών και φορέων από την Ημαθία και την Πέλλα για την κατασκευή και λειτουργία σιδηροδρομικής προαστιακής σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Ημαθίας -Έδεσσας εξέφρασε το Δ.Σ. της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ) κατά τη σημερινή του συνεδρίαση.

Μιλώντας στη συνεδρίαση ο εκπρόσωπος πολιτών του Δήμου Βέροιας και της Ομάδας Δράσεων Ενεργών Πολιτών του Δήμου Αλεξάνδρειας, Γιώργος Μαυρίδης τόνισε ότι «η πρωτοβουλία για τη λειτουργία του προαστιακού ηλεκτροδοτούμενου σιδηροδρόμου στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξάνδρεια – Βέροια – Νάουσα – Σκύδρα και Έδεσσα γεννήθηκε στην κοινωνία, σε πόλεις και χωριά της Ημαθίας και της Πέλλας».  Σημείωσε, παράλληλα ότι μετά από τη λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης και της επέκτασης του προαστιακού μέχρι τη Σίνδο, οι πολίτες ζητούν τη σύνδεση της Ημαθίας και της Πέλλας με τη Θεσσαλονίκη μέσω του ήδη υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου και των υπαρχουσών υποδομών του, απλώς ως συνέχεια ενός ηλεκτροδοτούμενου προαστιακού. Την προσπάθεια υποστηρίζουν 43 φορείς του νομού Ημαθίας και 175.733 πολίτες από πέντε δήμους Αλεξάνδρειας, Βέροιας, Νάουσας, Σκύδρας και Έδεσσας.

 Μεταξύ άλλων, ο κ. Μαυρίδης επισήμανε ότι ενώ το έργο προβλεπόταν στα σιδηροδρομικά έργα του ΕΣΠΑ 21-27 με προϋπολογισμό 70 εκ. ευρώ, χρηματοδότηση από το πρόγραμμα  Μεταφορές 21-27 και ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα 2026 – 2029, πλέον δεν περιλαμβάνεται στα έργα προς δημοπράτηση στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπερταμείου. Εξέφρασε, επίσης, τον φόβο ότι το έργο χάθηκε λόγω άλλων προτεραιοτήτων και ζήτησε την υποστήριξη της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας ώστε το έργο να ενταχθεί σε χρηματοδοτικά προγράμματα και να κατασκευαστεί.

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ Ιγνάτιος Καϊτεζίδης έκανε λόγο για ένα ώριμο έργο που διαθέτει τις προϋποθέσεις ώστε να υλοποιηθεί. «Όπου μπορεί να πάει δρόμος σε μια κοινωνία, σε έναν δήμο, σε μια περιοχή όπου μπορεί να πάει μέσον σταθερής τροχιάς, η ΠΕΔ μόνο συμπαράσταση μπορεί να εκφράσει και να είναι αλληλέγγυα στο αίτημά σας» τόνισε και εξέφρασε την υποστήριξη της ΠΕΔ στο αίτημα για ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

Υπενθυμίζεται ότι το θέμα της σιδηροδρομικής προαστιακής σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Ημαθίας -Έδεσσας, τέθηκε πριν δυο μήνες σε συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας για την λογοδοσία της περιφερειακής αρχής. Στη συνεδρίαση εκείνη ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Πάρις Μπίλλιας, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του περιφερειακού συμβούλου της παράταξης «Πράξεις για τη Μακεδονία» Φώτιου Φωτιάδη, αλλά και σε εκπροσώπους ομάδων πολιτών από τη Βέροια και τη Νάουσα, είχε αναφέρει ότι η Περιφέρεια προφανώς συμφωνεί και ζητάει να προχωρήσει η ηλεκτροδότηση του τμήματος που δεν είναι ηλεκτροδοτούμενο και να αναβαθμιστούν οι υποδομές ώστε να υπάρχει μια προαστιακή σύνδεση που να εξυπηρετεί τους κατοίκους. Στο πλαίσιο αυτό, στις απαραίτητες ενέργειες προχώρησαν και οι αντιπεριφερειάρχες Ημαθίας Κώστας Καλαϊτζίδης και Έδεσσας Ιορδάνης Τζαμτζής.

  Επιπλέον ο κ. Μπίλλιας είχε διατυπώσει την εκτίμηση ότι «ο λόγος που δεν προχώρησε η υλοποίηση και η δέσμευση που ανέλαβε η κυβέρνηση είναι γιατί συνέβη και ο Daniel, που απορρόφησε μεγάλο τμήμα από τα έργα μεταφορών του υπουργείου προκειμένου να αναταχθεί το σιδηροδρομικό δίκτυο του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, στο τμήμα της Θεσσαλίας. Πάνω από 350 εκατομμύρια ευρώ είναι το κόστος των έργων που υλοποιούνται για να αναταχθεί η σιδηροδρομική γραμμή και γι’ αυτό τον λόγο κάποια χρήματα που προβλέπονται για άλλες δράσεις του υπουργείου Μεταφορών πήγαν πιο πίσω».

Ωστόσο, είχε τονίσει ότι πλέον είναι ο χρόνος ώριμος για το συγκεκριμένο έργο επειδή σχεδιάζεται και το καινούριο ΕΣΠΑ, με στόχο «να βρεθούν από εκεί τα κονδύλια για να υλοποιηθεί αυτή η δέσμευση της κυβέρνησης που συνιστά αίτημα, δήμων, φορέων και πολιτών των δύο νομών και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Και εγένετο Καλλιτεχνικό Σχολείο Νάουσας! Μια σπουδαία μέρα για τον τόπο μας

Μια ακόμη μεγάλη επιτυχία για τον Δήμο μας συνιστά η δημοσίευση σε ΦΕΚ της απόφασης ίδρυσης του Καλλιτεχνικού Σχολείου Νάουσας. Το Καλλιτεχνικό Σχολείο της Νάουσας – το δωδέκατο σχολείο αυτού του τύπου σε όλη τη χώρα – από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα ανοίξει τις πύλες του και θα υποδεχτεί τους πρώτους μαθητές από όλη την Ημαθία στις εγκαταστάσεις του 2ου Γυμνασίου με τρεις καλλιτεχνικές κατευθύνσεις: χορό, θέατρο και κινηματογράφο, εικαστικά.

Το Καλλιτεχνικό σχολείο της Νάουσας θα δώσει τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές που χαρακτηρίζονται από μια ιδιαίτερη κλίση στις τέχνες και μια βαθιά ανάγκη για δημιουργία και έκφραση να φοιτήσουν σ’ ένα πρότυπο σχολείο που προάγει και καλλιεργεί αξίες και δεξιότητες συνυφασμένες με την καλλιτεχνική παιδεία. Συνάμα μέσω της συνεργασίας, της πειθαρχίας, της αυτοπεποίθησης και της υπευθυνότητας διαπλάθει τον χαρακτήρα τους.

Μέσα στο Καλλιτεχνικό Σχολείο οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τον εαυτό τους, να εξελίξουν τα ταλέντα τους και να τα αναδείξουν μέσω της τέχνης, χτίζοντας με αυτόν τον τρόπο την προσωπικότητα τους. Σε αυτό το περιβάλλον η μάθηση μετατρέπεται σ’ ένα ταξίδι, όπου η φαντασία και η δημιουργικότητα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και ανθίζουν μέσα από την αγάπη και το πάθος για δημιουργία.

Ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο της λειτουργίας των Καλλιτεχνικών σχολείων είναι η συναισθηματική δύναμη που προσφέρει η καλλιτεχνική παιδεία, όπου η τέχνη μετατρέπεται σε καταφύγιο και μέσο αποφόρτισης σε μια εποχή άγχους και πίεσης. Με αφορμή την ίδρυση του Καλλιτεχνικού Σχολείου ο Δήμαρχος Νάουσας  κ. Νίκος Κουτσογιάννης δήλωσε:

«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που ο Δήμος μας – ένας τόπος με ιδιαίτερη παράδοση στην καλλιτεχνική δημιουργία – αποκτά ένα σχολείο κόσμημα. Το Καλλιτεχνικό Σχολείο της Νάουσας δεν είναι απλώς μια εναλλακτική μορφή εκπαίδευσης. Είναι ένας ζωντανός χώρος εξέλιξης, αυτογνωσίας και έμπνευσης. Μέσω της καλλιτεχνικής δημιουργίας και έκφρασης οι νέοι μας θα μπορούν να ανοίξουν τα φτερά τους και να τολμήσουν να γίνουν αυτό που πραγματικά ονειρεύονται. Η ίδρυση του Καλλιτεχνικού Σχολείου Νάουσας αποτελεί μια μεγάλη εκπαιδευτική και πολιτιστική κατάκτηση για τον Δήμο μας και ολόκληρη την Ημαθία. Είναι το αποτέλεσμα μιας συστηματικής, μεθοδικής και επίμονης προσπάθειας, την οποία αναλάβαμε με βαθιά πίστη στις δυνατότητες του τόπου μας και στα ιδιαίτερα ταλέντα των παιδιών μας.

Αυτή η επιτυχία της δημοτικής αρχής κλείνει οριστικά και αμετάκλητα την περίοδο της παρακμής και της υποβάθμισης του Δήμου μας. Πλέον, με στέρεα βήματα, ο τόπος μας μετατρέπεται σε έναν ιδανικό τόπο να ζεις και να μεγαλώνεις την οικογένεια σου. Θέλω να εκφράσω τις ειλικρινείς μου ευχαριστίες προς την Υπουργό Παιδείας κα. Σοφία Ζαχαράκη για την άψογη συνεργασία, την τόλμη και την αποφασιστικότητα της, καθώς και προς τον Βουλευτή Ημαθίας κ. Τάσο Μπαρτζώκα για τη στήριξη του από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια για την ίδρυση του Καλλιτεχνικού Σχολείου της Νάουσας».

Μαργαρίτης Σχοινάς από το Λουξεμβούργο: Ισχυρή ΚΑΠ, επαρκής χρηματοδότηση και περισσότερη ευελιξία, χωρίς λιγότερη Ευρώπη

Το μέλλον της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής μετά το 2028, η ανθεκτικότητα των ευρωπαϊκών αγορών και η επόμενη ημέρα της αλιείας βρέθηκαν στο επίκεντρο των παρεμβάσεων του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μαργαρίτη Σχοινά στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Λουξεμβούργο.

1 9

Με κεντρικό μήνυμα ότι η Ευρώπη καλείται να λάβει αποφάσεις που θα καθορίσουν τον χαρακτήρα της αγροτικής παραγωγής για τις επόμενες δεκαετίες, ο Έλληνας Υπουργός έθεσε στο επίκεντρο της συζήτησης τη διατήρηση μιας ισχυρής και πραγματικά ενωσιακής «Κοινής Αγροτικής Πολιτικής», ικανής να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις χωρίς να απολέσει τον ευρωπαϊκό της χαρακτήρα.

Όπως επισήμανε, η σημερινή συζήτηση αφορά  το αν η πολιτική, που για περισσότερα από εξήντα χρόνια αποτέλεσε θεμέλιο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, θα παραμείνει πραγματικά κοινή ή θα μετατραπεί σταδιακά σε ένα σύνολο εθνικών πολιτικών με περιορισμένη ευρωπαϊκή στήριξη. Η Ελλάδα τάχθηκε υπέρ μεγαλύτερης απλούστευσης, μεγαλύτερης ευελιξίας και καλύτερης προσαρμογής στις εθνικές ιδιαιτερότητες, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι η ευελιξία δεν μπορεί να οδηγήσει σε αποδυνάμωση του κοινού ευρωπαϊκού πλαισίου.

«Περισσότερη ευελιξία δεν μπορεί να σημαίνει λιγότερη Ευρώπη», υπογράμμισε ο κ. Σχοινάς, επισημαίνοντας ότι η ευελιξία αποτελεί εργαλείο και όχι αυτοσκοπό και ότι η αυξημένη επικουρικότητα πρέπει να συνοδεύεται από έναν ισχυρό κοινό ευρωπαϊκό πυρήνα, με κοινούς στόχους, κοινούς βασικούς κανόνες, κοινές αρχές εφαρμογής και κοινή λογοδοσία.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στη χρηματοδότηση της επόμενης ΚΑΠ, επισημαίνοντας ότι η Ευρώπη δεν μπορεί να ζητά περισσότερη ανθεκτικότητα, περισσότερες επενδύσεις και μεγαλύτερη φιλοδοξία με λιγότερους πόρους. Όπως ανέφερε, η νέα ΚΑΠ πρέπει να μπορεί να στηρίζει ταυτόχρονα το αγροτικό εισόδημα και τις επενδύσεις που θα καθορίσουν το μέλλον και την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού αγροδιατροφικού τομέα.

Ο Έλληνας Υπουργός υπογράμμισε, επίσης, ότι η μετάβαση στο νέο πλαίσιο απαιτεί συνέχεια,  προβλεψιμότητα και αποφυγή χρηματοδοτικών κενών, καθώς καμία μεταρρύθμιση δεν μπορεί να επιτύχει χωρίς επαρκείς πόρους και χωρίς ασφάλεια για τους παραγωγούς.

Ξεχωριστή αναφορά έκανε στην ανανέωση των γενεών, τονίζοντας ότι το μέλλον της ευρωπαϊκής γεωργίας δεν θα κριθεί μόνο από τους κανόνες που θα θεσπιστούν, αλλά από το εάν θα υπάρξουν νέοι άνθρωποι πρόθυμοι να παραμείνουν, να επενδύσουν και να δημιουργήσουν στην ύπαιθρο.

2 5

Ανθεκτικότητα, αλλά και νέες πιέσεις στις αγορές

Κατά τη συζήτηση για την κατάσταση των αγορών, ο κ. Σχοινάς σημείωσε ότι οι ευρωπαϊκές αγορές εμφανίζουν συνολικά ανθεκτικότητα, ωστόσο οι παραγωγοί εξακολουθούν να λειτουργούν σε ένα περιβάλλον πολλαπλών πιέσεων, που διαμορφώνεται από τα ακραία καιρικά φαινόμενα, τις επιζωοτίες, το αυξημένο κόστος εισροών και τη συνεχιζόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα.

Ο Έλληνας Υπουργός αναφέρθηκε ειδικότερα στις εξελίξεις στην αγορά των λιπασμάτων, καλωσορίζοντας τις προτάσεις της Επιτροπής που έχουν ως στόχο την άμεση στήριξη των παραγωγών, προκειμένου να αντιμετωπίσουν το αυξημένο κόστος, αποτέλεσμα των συνθηκών που επικρατούν στην παγκόσμια αγορά του κλάδου.

Παράλληλα, παρουσίασε την εικόνα της ελληνικής αγροδιατροφής, σημειώνοντας ότι σημαντικοί εξαγωγικοί κλάδοι συνεχίζουν να επιβεβαιώνουν τη δυναμική και την εξωστρέφεια του ελληνικού πρωτογενούς τομέα.

Η φέτα διατηρεί την ισχυρή της παρουσία στις διεθνείς αγορές, τα εσπεριδοειδή συνεχίζουν να καταγράφουν υψηλές εξαγωγικές επιδόσεις, ενώ και το ελληνικό κρασί παρουσιάζει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει συνολικά ο ευρωπαϊκός αμπελοοινικός τομέας.

Την ίδια στιγμή, ανέδειξε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν συγκεκριμένοι κλάδοι, όπως η αγορά του ρυζιού και η κτηνοτροφία, η οποία συνεχίζει να επιβαρύνεται από το αυξημένο κόστος ενέργειας, ζωοτροφών και μεταφορών, αλλά και από τις επιζωοτίες που πλήττουν πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

4 4

Αλιεία: Απλούστεροι κανόνες, στήριξη των παράκτιων κοινοτήτων και ίσοι όροι ανταγωνισμού

Στο πλαίσιο των συζητήσεων για το μέλλον της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής, η Ελλάδα υποστήριξε ότι οι στόχοι της ευρωπαϊκής πολιτικής παραμένουν απολύτως επίκαιροι, ωστόσο απαιτείται προσαρμογή των εργαλείων στις πραγματικές συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι αλιείς και οι εθνικές διοικήσεις.

Ο κ. Σχοινάς ανέδειξε την ανάγκη απλούστευσης των διαδικασιών και μείωσης των διοικητικών βαρών, επισημαίνοντας ότι η επιτυχία της πολιτικής δεν μπορεί να αξιολογείται αποκλειστικά μέσα από βιολογικούς δείκτες, αλλά πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τις κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις της βιωσιμότητας.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στη μικρή παράκτια αλιεία, την οποία χαρακτήρισε στρατηγική προτεραιότητα για την Ελλάδα, καθώς αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ταυτότητας και της βιωσιμότητας των παράκτιων και νησιωτικών κοινοτήτων της πατρίδας μας. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η βιώσιμη διαχείριση των κοινών αποθεμάτων της Μεσογείου απαιτεί ισχυρή περιφερειακή συνεργασία και κοινή δέσμευση όλων των χωρών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.

Ο Υπουργός έδωσε ιδιαίτερο βάρος και στο ζήτημα των ίσων όρων ανταγωνισμού, τονίζοντας ότι δεν είναι βιώσιμο ούτε δίκαιο οι αλιείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επωμίζονται το πλήρες βάρος των περιορισμών και των υποχρεώσεων διαχείρισης, όταν τα ίδια αποθέματα αξιοποιούνται και από στόλους τρίτων χωρών που δεν εφαρμόζουν αντίστοιχα πρότυπα και κανόνες.

Παράλληλα, επανέλαβε τη σταθερή προσήλωση της Ελλάδας στους στόχους της Διακήρυξης MedFish4Ever και στις κοινές προσπάθειες για βιώσιμη αλιεία και υδατοκαλλιέργεια στη Μεσόγειο, ενώ υπογράμμισε τον ενεργό ρόλο της χώρας στην προστασία των θαλασσών και της βιοποικιλότητας.

Μ. Χρυσοχοΐδης: «Η ίδρυση της ΔΑΟΕ, εκ του αποτελέσματος, με δικαίωσε»

Στην ίδρυση της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος, την παραβατικότητα σε οικισμούς Ρομά, τα ζητήματα οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής διαχείρισης, καθώς και την κατάσταση στα Εξάρχεια, αναφέρθηκε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, σε συνέντευξή του το πρωί της Τρίτης 23 Ιουνίου στον ραδιοφωνικό σταθμό Σκάι 100,3.

Αναφερόμενος στην ίδρυση του λεγόμενου «ελληνικού FBI», ο κ. Χρυσοχοΐδης υποστήριξε ότι «η δημιουργία μιας υπηρεσίας, όπως η Διεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος, ήταν ένα όραμα που είχα και πραγματικά με δικαίωσε. Θεωρώ ότι είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό που είχε ανάγκη η ελληνική κοινωνία, η ελληνική οικονομία, η ασφάλεια της χώρας και δικαιωθήκαμε». Πρόσθεσε ότι «{Υπηρεσίες που αποδίδουν} χρειάζονται συνέχεια. Χρειάζονται ισχυρούς θεσμούς για να μην ξηλώνονται από τον επόμενο ή τους επόμενους. Και συνήθως έτσι γίνεται και αυτό είναι τραγικό για τη χώρα».

Όπως είπε, «ας κρατήσουμε κάτι το οποίο είναι πολύτιμο και αφορά στην ασφάλεια της χώρας. Αυτή τη στιγμή σε ενάμιση χρόνο έχουμε περισσότερες από 2.000 συλλήψεις και περίπου 700 προφυλακίσεις… έχουμε χτίσει κάτι πολύτιμο και πρέπει να το διαφυλάξουμε». Παράλληλα, σημείωσε ότι «ένας καλός πολιτικός είναι αναντικατάστατος, δεν μπορεί να βάλουμε έναν “CEO” σε αυτή τη θέση. Αυτός, όπως θα λέγεται, θα πρέπει να έχει στη σκέψη του πολύ οργανωμένα το συμφέρον της χώρας, τα θέματα ασφάλειας της χώρας και δεν θα πρέπει να είναι απλώς ένας διαχειριστής. Αυτές οι υπηρεσίες είναι πάρα πολύ ευαίσθητες και χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή».

Για την παραβατικότητα σε οικισμούς Ρομά, ο υπουργός ανέφερε ότι «για πρώτη φορά στην ιστορία των τελευταίων 50 χρόνων έχουμε τοποθετήσει μέσα στους οικισμούς, αστυνομία. Υπάρχουν ένστολοι και βαριά οπλισμένοι αστυνομικοί. Έχει σταματήσει ο μεγάλος βαθμός παραβατικότητας και τα μεγάλα εγκλήματα “μαζεύονται”». Συμπλήρωσε, ωστόσο, ότι «κάτι πρέπει να γίνει και συνολικότερα, διότι, όσο υπάρχει υποβάθμιση, τόσο οι κακοποιοί και οι εγκληματίες στρατολογούν και άλλα παιδιά. Δυστυχώς, κανένας δεν έχει ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα των Ρομά.

Μιλάω με δασκάλους και δασκάλες των σχολείων εκεί στην περιοχή, που ορισμένα από αυτά είναι και αμιγώς με παιδιά Ρομά. Η ζωή τους είναι πάρα πολύ δύσκολη και χρειάζονται μεγάλη βοήθεια για να τα βγάλουν πέρα. Γι’ αυτό, λοιπόν, το εγκληματικό στοιχείο αναπτύσσεται». Αναφερόμενος στη Γαστούνη, είπε ότι «είδατε στη Γαστούνη… όλοι έχουν συλληφθεί, είναι στη φυλακή και μέσα στον οικισμό αυτό των Ρομά της Γαστούνης υπάρχουν 18 αστυνομικοί, οι οποίοι περιπολούν καθημερινά», ενώ πρόσθεσε πως «θα το λύσουμε και αυτό το εγκληματικό θέμα. Οι άνθρωποι αυτοί πρέπει να αλλάξουν επάγγελμα».

Σε ό,τι αφορά την οδική ασφάλεια και τη διαχείριση του κυκλοφοριακού, ο κ. Χρυσοχοΐδης δήλωσε ότι «επιχειρούμε και παλεύουμε να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις ατιμωρησίας δεκαετιών, αλλά όπως βλέπετε τα πράγματα πάνε προς το καλύτερο. Μια ενδεικτική κατάσταση είναι οι έλεγχοι αλκοτέστ, που έχουν αρχίσει και επιβάλουν κοινωνική συνείδηση και συμπεριφορά και αυτό είναι πάρα πολύ ελπιδοφόρο. Αυτή τη στιγμή η Τροχαία, Παρασκευή και Σάββατο, στην Αττική, κάνει 42.000-45.000 ελέγχους αλκοτέστ». Όπως είπε, «έχουν πολλαπλασιαστεί οι έλεγχοι της Τροχαίας γενικότερα, όπως πολλαπλασιάστηκε και η δύναμή της. Σκεφτείτε πως όταν ανέλαβα βρήκα μια Τροχαία με 200 άτομα και τώρα είναι πάνω από 600. Έγινε μια μεγάλη προσπάθεια και θα τη συνεχίσουμε».

Παράλληλα, σημείωσε ότι «προσπαθούμε να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των οδηγών. Στο πλαίσιο αυτό, σιγά σιγά άρχισε να εξαπλώνεται το σχέδιο “Κ.Ο.Μ.Β.Ο.Σ” με την παρουσία τροχονόμων στους δρόμους από το Σχιστό μέχρι το Λαύριο και από τη Βαρυμπόμπη μέχρι το λιμάνι του Πειραιά…». Επίσης, ανέφερε ότι «σε λίγες μέρες θα αρχίσουν να λειτουργούν οι 300 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής που θα βεβαιώνουν την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη. Θα είναι και αυτό μία πρόοδος σε συνδυασμό με τη λειτουργία των υπολοίπων. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες τεχνικές αστοχίες, αλλά σωστά η Τροχαία κάνει την επεξεργασία και γίνεται διαλογή, ούτως ώστε να μην σταλούν, γιατί η διαδικασία που θα ακολουθήσει θα είναι γραφειοκρατική και θα ταλαιπωρήσει τον πολίτη».

Αναφερόμενος στην παρουσία αστυνομικών δυνάμεων στα Εξάρχεια, ο υπουργός είπε ότι «ας δούμε πίσω πριν από 5 χρόνια. Στα Εξάρχεια είχαμε 50 καταλήψεις, κάθε βράδυ επιθέσεις στη Χαριλάου Τρικούπη στα γραφεία του ΠΑΣΟΚ και κάθε βράδυ στην περιοχή επικρατούσε ένα καθεστώς στο οποίο κυβερνούσαν οι αναρχικοί και οι βίαιοι. Σήμερα αυτά δεν υπάρχουν πουθενά». Πρόσθεσε ότι «τα Εξάρχεια σήμερα είναι μία περιοχή κανονική, έχει πια εκατοντάδες επιχειρήσεις. Ας μην κάνουμε υπερβολές. Όλα αυτά τα θέματα θέλουν λίγο προσοχή. Τα χειριζόμαστε με πολύ μεγάλη ευαισθησία και με ισορροπία.

Δεν θα πάμε σε διαδικασίες ούτε αυταρχισμού, ούτε αστυνομοκρατίας, η Αστυνομία κάνει πολύ καλά τη δουλειά της, έχουμε πολύ αστυνομία μέσα στα Εξάρχεια, εποπτεύεται καθημερινά η γειτονιά και όλα θα πάνε καλά». Σύμφωνα με τον ίδιο, «δύο είναι τα ζητήματα που εστιάζουν οι συγκεκριμένες ομάδες. Το πρώτο είναι το ζήτημα του Μετρό, όπου κάποιοι εκεί και όχι μόνο αναρχικοί, που θέλουν τη γειτονιά υποβαθμισμένη, δεν θέλουν τη δημιουργία του σταθμού Μετρό. Το έργο βεβαίως θα γίνει». Για τον Λόφο του Στρέφη ανέφερε ακόμη ότι «το δεύτερο ζήτημα είναι ο Λόφος του Στρέφη, με τον “Εξωστρεφή”, αυτό το καφενείο που είναι εκεί. Δεν πρόκειται να το πάρουν ποτέ ξανά».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΗΠΑ-Ιράν: Ο Τραμπ επιμένει ότι η Τεχεράνη συμφώνησε σε επιθεώρηση των πυρηνικών της εγκαταστάσεων

Ο Ντόναλντ Τραμπ επέμεινε σήμερα ότι το Ιράν έχει συμφωνήσει να επιτρέψει επιθεωρήσεις των πυρηνικών του εγκαταστάσεων για μακρά χρονική περίοδο, αντικρούοντας δηλώσεις της Τεχεράνης.

«Το Ιράν έχει συμφωνήσει πλήρως για επιθεωρήσεις των πυρηνικών του εγκαταστάσεων στο υψηλότερο επίπεδο στο μέλλον (στο πάντα!!!)», έγραψε ο Αμερικανός πρόεδρος σε ανάρτηση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Αυτό θα διασφαλίσει την «Πυρηνική Ειλικρίνεια». Αν δεν συμφωνούσαν σε αυτό, δεν θα υπάρχουν περαιτέρω διαπραγματεύσεις!»

Νωρίτερα το ιρανικό υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε ότι η Ισλαμική Δημοκρατία δεν σκοπεύει να επιτρέψει στην Διεθνή Υπηρεσία Ατομικής Ενέργειας (IAEA / ΔΟΑΕ) να επιθεωρεί τις πυρηνικές εγκαταστάσεις που βομβαρδίσθηκαν από το Ισραήλ και τις ΗΠΑ. Ο Τραμπ δήλωσε επίσης ότι οι ΗΠΑ θα αφήσουν πλοία στο Στενό του Ορμούζ σε περίπτωση που καταστεί απαραίτητο να επιβάλουν εκ νέου τον αποκλεισμό ιρανικών λιμένων, κάτι που είπε είναι «σε αυτό το σημείο, πολύ απίθανο». Πρόσθεσε ότι 19 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου βγήκαν χθες από το Στενό του Ορμούζ.

Η Ουάσινγκτον ανέστειλε ορισμένες κυρώσεις κατά της Τεχεράνης για 60 ημέρες από χθες Δευτέρα μετά τις πρώτες συνομιλίες στο πλαίσιο μιας εκκολαπτόμενης ειρηνευτικής συμφωνίας. Ο Τραμπ τόνισε ότι κεφάλαια που αποδεσμεύει το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών θα τεθούν υπό τον έλεγχο των ΗΠΑ και θα χρησιμοποιηθούν για την αγορά τροφίμων και ιατρικών προμηθειών αποκλειστικά από τις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων αραβόσιτου, σιταριού και σόγιας.

«Αυτά είναι πράγματα που χρειάζεται απεγνωσμένα το Ιράν. Πρόκειται για μια ανθρωπιστική κρίση και πιστεύω ότι είναι απαραίτητο να βοηθήσουμε, ΤΩΡΑ, πριν να είναι πολύ αργά», έγραψε ο ένοικος του Λευκού Οίκου. Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της ιρανικής διαπραγματευτικής ομάδας και πρόεδρος του κοινοβουλίου Μπαγέρ Γαλιμπάφ τόνισε πως «το Ιράν θα διοικεί» το Στενό του Ορμούζ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Γυναίκα μαχαίρωσε άντρα – Συνελήφθη 29χρονη

Μία 29χρονη, υπήκοος Ρουμανίας, είναι -σύμφωνα με την Αστυνομία- η γυναίκα που συνελήφθη για το αιματηρό επεισόδιο στη Θεσσαλονίκη, με θύμα 24χρονο.

Όπως έγινε γνωστό, ο παθών είναι ελληνικής καταγωγής και σύντροφος της γυναίκας. Το επεισόδιο συνέβη γύρω στις 10 το πρωί, σε διαμέρισμα στην Άνω Πόλη. Για ασήμαντη αφορμή, η 29χρονη φέρεται να επιτέθηκε με μαχαίρι στον 24χρονο, τραυματίζοντάς τον σοβαρά. Ο άντρας διακομίστηκε στο νοσοκομείο και εισήχθη στο χειρουργείο. Κατά τις πρώτες πληροφορίες, φέρει τουλάχιστον δύο τραύματα- εκ των οποίων το ένα είναι στη θωρακική περιοχή. Η γυναίκα κρατείται, ενώ η αστυνομική προανάκριση βρίσκεται σε εξέλιξη.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κλιματική Αλλαγή: Ο γ.γ. του ΟΗΕ Γκουτέρες ζητεί να γίνει γνωστή “όλη η αλήθεια” αναφορικά με το κλιματικό κόστος της τεχνητής νοημοσύνης

Ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες ζήτησε σήμερα από τους επικεφαλής του τομέα της τεχνητής νοημοσύνης (AI) να «πουν όλη την αλήθεια» για το οικολογικό κόστος των κέντρων δεδομένων και επέκρινε τα ορυκτά καύσιμα, την «καταστροφική πηγή» ενεργειακών και κλιματικών κρίσεων.

«Τέρμα τα κρυφά κόστη. Πρέπει να μπει τέλος στο βάρος που αναλαμβάνουν όσοι είναι λιγότερο ικανοί να το αντέξουν. Ήρθε η ώρα να πούμε όλη την αλήθεια. Αν η τεχνητή νοημοσύνη πρόκειται να συμβάλει στην οικοδόμηση ενός καλύτερου μέλλοντος, πρέπει να είναι ειλικρινείς σχετικά με το πόσο μας κοστίζει σήμερα», δήλωσε ο Γκουτέρες σε ομιλία του στην Εβδομάδα Δράσης για το Κλίμα στο Λονδίνο, μια ετήσια εκδήλωση στη βρετανική πρωτεύουσα.

Ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ ανακοίνωσε μια πρωτοβουλία για την περιβαλλοντική διαφάνεια, στο πλαίσιο της οποίας οι μεγαλύτερες εταιρείες AI θα πρέπει να μετρούν και να δημοσιεύουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα – σε άνθρακα, νερό, γη κτλ.—των δραστηριοτήτων τους.

«Συχνά οι κοινότητες αφήνονται στην άγνοια σε ό,τι αφορά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των υποδομών που αναπτύσσονται γύρω τους», κατήγγειλε ο Γκουτέρες, αναγνωρίζοντας ότι η AI καταναλώνει μεγάλες ποσότητες νερού, γης και ενέργειας, αν και μπορεί να συμβάλει στην «επιτάχυνση των λύσεων για το κλίμα». Παράλληλα ο Γκουτέρες ζήτησε να αναληφθεί «παγκόσμια δράση για το μεθάνιο», το αέριο το οποίο μετά το διοξείδιο του άνθρακα συμβάλλει περισσότερο στην κλιματική αλλαγή.

Εξάλλου ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ «κάλεσε τον τομέα των ορυκτών καυσίμων να αναλάβει τις ευθύνες του και να κάνει αυτό που θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και καιρό». Την ώρα που ο κόσμος είναι αντιμέτωπος με μια κλιματική και ενεργειακή κρίση λόγω του πολέμου στη Μέση Ανατολή, ο Γκουτέρες δήλωσε ότι «εκ πρώτης όψεως αυτές οι κρίσεις μπορεί να μοιάζουν ξεχωριστές. Αλλά μοιράζονται την ίδια καταστροφική πηγή: τα ορυκτά καύσιμα».

«Δεν μπορούμε να επενδύσουμε περισσότερο σε ένα σύστημα που βασίζεται στα ορυκτά καύσιμα», κάλεσε ο Γκουτέρες την ώρα που η θερμοκρασία στη Βρετανία, τη Γαλλία και την Ιταλία σπάει ρεκόρ, μια ακόμη ένδειξη της κλιματικής αλλαγής η οποία οφείλεται κυρίως στην καύση άνθρακα, πετρελαίου και φυσικού αερίου.

«Πρέπει να ενεργήσουμε με ακόμη περισσότερη  σπουδή προκειμένου να περιορίσομε αυστηρά το εύρος και τη διάρκεια οποιασδήποτε περιόδου κατά την οποία η θερμοκρασία ξεπερνά τον 1,5° Κελσίου», τόνισε ο Γκουτέρες αναφερόμενος στο όριο της αύξησης της παγκόσμιας θερμοκρασίας κατά 1,5° Κελσίου σε σχέση με την προβιομηχανική εποχή, όπως αυτό ορίστηκε στη Συμφωνία του Παρισιού του 2015.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κυριάκος Πιερρακάκης: «Η νομοθετική ρύθμιση για τα δάνεια του Νόμου Κατσέλη αφορά πάνω από 100.000 συμπολίτες μας»

«Με τη νέα ρύθμιση ο δανειολήπτης που θα πλήρωνε 74.852 ευρώ σε τόκους, θα καταβάλει μόλις 411 ευρώ»

Στη νομοθετική ρύθμιση για τους δανειολήπτες του νόμου Κατσέλη, που ανακοινώθηκε σήμερα από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αναφέρθηκε ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης, επισημαίνοντας ότι «εκ των πραγμάτων αφορά δεκάδες χιλιάδες συμπολίτες μας».

Στο πλαίσιο του «5ου Cantina Academy» που  διοργανώνουν το Πρώτο Θέμα και το Cantina Magazine, ο υπουργός ρωτήθηκε σχετικά και επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ότι «η νομοθετική ρύθμιση αφορά πάνω από 100.000 συμπολίτες μας», ενώ «με τη νέα ρύθμιση ο δανειολήπτης που θα πλήρωνε 74.852 ευρώ σε τόκους, θα καταβάλει μόλις 411 ευρώ».

Εξειδικεύοντας τη ρύθμιση, ανέφερε ότι «πρώτον, παίρνει την απόφαση του Αρείου Πάγου και λέει «την εφαρμόζω καθολικά». Δηλαδή, ισχύει για όλους όσοι έχουν ενεργές ρυθμίσεις. Αλλά δεν κάνουμε μόνο αυτό. Αυτό ακριβώς δηλαδή είναι το οποίο είχαμε πει. Δεν ερχόμαστε μόνο να πούμε τι σημαίνει η καθολική εφαρμογή. Πρακτικά τι σημαίνει; Σημαίνει ότι ο τόκος θα εφαρμόζεται επί της μηνιαίας δόσης και όχι επί του συνόλου του ποσού. Θα πω και ένα συγκεκριμένο παράδειγμα τι σημαίνει αυτό. Δεν κάνουμε μόνο αυτό. Ερχόμαστε και λέμε ότι για όσους έχουν ενεργές ρυθμίσεις, για όσους έχουν ήδη πληρώσει δηλαδή και βρίσκονται σε ενεργή ρύθμιση, υπάρχει αναδρομικότητα, στο πλαίσιο του νόμου Κατσέλη».

Και συμπλήρωσε ότι «σε όσους έχουν ενεργή ρύθμιση, ερχόμαστε και λέμε ότι όσα έχουν ήδη καταβάλει, τα καταβάλλουν στο πλαίσιο της συγκεκριμένης απόφασης και της συγκεκριμένης τροπολογίας που καταθέτουμε και ισχύουν αναδρομικά. Αυτό να πω, δεν μας το επιβάλλει η δικαστική απόφαση. Αυτό ερχόμαστε και το κάνουμε μόνοι μας. Και να προσθέσω ότι αυτό ερχόμαστε να το κάνουμε στο πλαίσιο ενός νομοσχεδίου -θα κατατεθεί σήμερα η τροπολογία, θα ψηφιστεί με το καλό αύριο στη Βουλή- το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά από ρυθμίσεις για το ιδιωτικό χρέος και αποτυπώνει μια ολόκληρη και μια ενιαία φιλοσοφία για το πώς αντιλαμβανόμαστε ότι πρέπει να δίνεις ανάσα στον κόσμο, ειδικά σε όσους έχουν περισσότερο ανάγκη».

Ο κ. Πιερρακάκης προέβη και ένα πολιτικό σχόλιο, λέγοντας ότι «εκεί που το τελευταίο διάστημα άκουγα τα σχόλια της αντιπολίτευσης και η αντιπολίτευση βρήκε ακόμα μια ευκαιρία για πολιτική εκμετάλλευση, εμείς το αντιλαμβανόμαστε ως υποχρέωση πολιτικής ευθύνης και όχι ως ευκαιρία πολιτικής εκμετάλλευσης. Και αυτό είναι που μας διαχωρίζει και που θα μας διαχωρίζει».

Στη συνέχεια, παρέθεσε και ένα συγκεκριμένο παράδειγμα για τη ρύθμιση. Τι σημαίνει αυτή η αλλαγή;, είπε. Και εξήγησε: Δανειολήπτης-πάρτε ένα παράδειγμα, Ιανουάριος του ‘24- που είχε υπόλοιπο οφειλής 144.500 ευρώ. Με την προηγούμενη μέθοδο υπολογισμού θα πλήρωνε μηνιαία δόση 731 ευρώ για 300 μήνες. Τι κάνουμε τώρα; Με τη νέα μέθοδο υπολογισμού η δόση γίνεται 483 ευρώ.

Το οποίο τι είναι; Είναι 482 ευρώ αποπληρωμή κεφαλαίου χρεολύσιο και 1 ευρώ τόκος μόλις. Εάν δηλαδή κατέβαλε ποσό 731 από τον Ιανουάριο του ‘24 μέχρι τώρα, μέχρι τον Ιούνιο του ‘26 θα έχει πληρώσει υπερβάλλον ποσό για 30 μήνες ίσο με τη διαφορά. 731 μείον 483 επί 30. Αυτό είναι 7.500 ευρώ περίπου. 7.440 ευρώ.

Συνεπώς, αντί να του απομένουν σήμερα 270 δόσεις για την αποπληρωμή του δανείου, αυτό το ποσό αφαιρείται από τις δόσεις που έχει να καταβάλει. Και θα πληρώσει τελικά 255 δόσεις των 483 ευρώ. Δηλαδή, εκεί που ο δανειολήπτης, για να πω το μεγάλο νούμερο, το τελευταίο νούμερο, το τελικό, είχε να πληρώσει 74.852 ευρώ σε τόκους θα καταβάλει 411 ευρώ για να καταλάβετε τη διαφορά. Και αυτό θα ισχύει και για όλους όσοι έχουν ενεργές ρυθμίσεις. Πόσους αφορά αυτό; Πάνω από 100.000 συμπολίτες μας.

Ερωτηθείς για τα γενικότερα στοιχεία της ρύθμισης που αφορούν στο ιδιωτικό χρέος, ο υπουργός απάντησε ότι «είναι ήδη γνωστά τα περισσότερα. Το τελευταίο στοιχείο που δεν ήταν ανακοινώσιμο ήταν ακριβώς αυτή η επεξεργασία που κάναμε αναφορικά με την εφαρμογή της δικαστικής απόφασης. Όλα τα υπόλοιπα αφορούν τις 72 δόσεις, την αύξηση του ορίου στο ακατάσχετο, τον εξωδικαστικό μηχανισμό. Που εδώ να πω ότι για εμάς, για την προστασία της πρώτης κατοικίας, ο εξωδικαστικός μηχανισμός είναι ένα πολύ καλύτερο εργαλείο. Μειώνουμε το όριο υπαγωγής στον εξωδικαστικό από τις 10.000 στις 5.000 ευρώ και μετατρέπουμε τον εξωδικαστικό σε πραγματικό εργαλείο προστασίας της πρώτης κατοικίας.

‘Αρα, όλα αυτά μαζί είναι το μεγαλύτερο πλαίσιο στήριξης της κοινωνίας ως προς το ιδιωτικό χρέος μετά την κρίση. Και εδώ απλώς να επαναλάβω ότι το ιδιωτικό χρέος είναι χαμηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στην Ελλάδα. Στην Ευρώπη είναι 121% του ΑΕΠ… Είναι 94% το ελληνικό ιδιωτικό χρέος. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 121%.

‘Αρα, δεν είναι συστημικό πρόβλημα. Όμως, όσο και ένας άνθρωπος, όσο και μια οικογένεια συνεχίζει και έχει πρόβλημα, συνεχίζει και χρειάζεται μια ανάσα, μια στήριξη για χρέη τα οποία συσσωρεύτηκαν κατά τα χρόνια της κρίσης, το πρόβλημά τους είναι πρόβλημά μας».

Και κατέληξε επισημαίνοντας ότι «οφείλω να σας απαντήσω ποιο είναι το δυνητικό κόστος. Το δυνητικό κόστος είναι 500 εκατ. ευρώ σε ό,τι αφορά την καθολικότητα. Τι σημαίνει καθολικότητα; Πήραμε μία δικαστική απόφαση η οποία εκ των πραγμάτων αφορά εκείνον, εκείνη που προσφεύγει, άρα εσύ τι έρχεσαι να κάνεις ως Πολιτεία; Δεν χρειάζεται πια να προσφύγεις στα δικαστήρια, το δέχομαι ότι ισχύει για όλους όσοι έχουν ενεργές ρυθμίσεις. Αυτό κοστίζει μισό δισεκατομμύριο. Η αναδρομικότητα κοστίζει άλλα 200 εκατομμύρια, το μισό δισ. ευρώ αφορά αμιγώς τον «Ηρακλή», γιατί έχουμε τις τιτλοποιήσεις του «Ηρακλή» όλο αυτό το διάστημα. Τα 200, ο τρόπος που θα κάνουμε τον επιμερισμό θα αφορά στο μεγαλύτερο βαθμό περίπου ισοκατανεμημένα τις τράπεζες και τον «Ηρακλή», άρα, σύνολο 700 εκατ. ευρώ».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Νίκη Κεραμέως: Δύο νέα σημαντικά προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης

Το νομοσχέδιο για την ίση αμοιβή ανδρών και γυναικών που κάνουν την ίδια εργασία, τα προγράμματα της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) που βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά και ο θετικός αντίκτυπος που είχε σε ολόκληρη την Ευρώπη η υπογραφή της Εθνικής Κοινωνικής Συμφωνίας για την ενίσχυση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, ήταν τα κύρια σημεία της συνέντευξης που παραχώρησε η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, στον τηλεοπτικό σταθμό MEGA.

Η υπουργός αναφέρθηκε στα δύο μεγάλα προγράμματα της ΔΥΠΑ με έντονο κοινωνικό πρόσημο που βρίσκονται σε εξέλιξη. Το πρώτο αφορά άτομα άνω των 55 ετών που αναζητούν εργασία. «Μπορεί να τύχει να βρεθείς εκτός δουλειάς σε μία ηλικία που είναι δύσκολο να ξαναμπείς στην αγορά εργασίας. Ερχόμαστε εμείς, ως υπουργείο Εργασίας και επιδοτούμε την απασχόληση για συμπολίτες μας 55 ετών και άνω που βρίσκονται στην ανεργία. Σε πολλούς από αυτούς τους λείπουν λίγα χρόνια, για να συμπληρώσουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης και έχουν πολύτιμη εμπειρία να προσφέρουν για παράδειγμα σε δημόσιους οργανισμούς, δήμους, περιφέρειες και σε νοσοκομεία», είπε η κ. Κεραμέως. Όπως διευκρίνισε η ίδια, πρόκειται για ένα πρόγραμμα το οποίο έχει ωφελήσει μέχρι σήμερα πάνω από 30.000 συμπολίτες μας και προσεχώς θα υπάρξει και νέα επέκτασή του.

Το δεύτερο πρόγραμμα, το οποίο επεκτάθηκε εκ νέου και βρίσκεται σε εξέλιξη, αφορά συμπολίτες μας με αναπηρία, στους οποίους δίνεται η δυνατότητα να εργαστούν σε δήμους και περιφέρειες της χώρας. «Πολλοί από αυτούς έχουν εμπειρία, απλά δυσκολεύονται να διεισδύσουν στην αγορά εργασίας και εκεί ερχόμαστε εμείς να τους βοηθήσουμε», σημείωσε η υπουργός.

Η κα Κεραμέως αναφέρθηκε και στο υπό επεξεργασία νομοσχέδιο της ίσης αμοιβής για όμοια εργασία μεταξύ ανδρών και γυναικών. «Είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο έρχεται και ενσωματώνει μία ευρωπαϊκή οδηγία που προβλέπει ότι η αμοιβή σου θα πρέπει να καθορίζεται από τη δουλειά σου και από την αξία σου και επ΄ ουδενί από το φύλο σου. Δεν έρχεται να σου πει ότι άνδρες και γυναίκες όλα ίσα κι όμοια αμειβόμαστε το ίδιο», δήλωσε η υπουργός και τόνισε ότι, παρά τα θετικά βήματα που έχουν γίνει, υπάρχει ακόμη μισθολογικό χάσμα και στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε, 13,4% λιγότερο πληρώνονται οι γυναίκες στην Ελλάδα, ενώ, στην Ευρώπη, το αντίστοιχο ποσοστό είναι 11%.

Αναφερόμενη στο περιεχόμενο του νομοσχεδίου, η υπουργός Εργασίας διευκρίνισε ότι, για πριν την πρόσληψη, προβλέπει ότι οι προκηρύξεις εργασίας θα είναι ουδέτερες ως προς το φύλο, ότι ο εργοδότης θα πρέπει να δημοσιοποιεί, πριν από τη συνέντευξη, το εύρος της αμοιβής, ενώ για μετά την πρόσληψη δίνει τη δυνατότητα μεγαλύτερης πρόσβασης στη πληροφορία, για να ξέρει κάποιος αν υπάρχουν αδικαιολόγητες αποκλίσεις. «Εάν δύο εργαζόμενοι, ένας άντρας και μία γυναίκα, έχουν ίδια θέση εργασίας, αλλά ο άντρας έχει περισσότερα χρόνια εμπειρίας, έχει καλύτερα πτυχία, έχει περισσότερα προσόντα, προφανώς θα αμείβεται περισσότερο. Τι λέει το νομοσχέδιο; Ότι για ίδια θέση εργασίας, ίδιες αρμοδιότητες, ίδια προσόντα, δεν μπορεί μία γυναίκα να αμείβεται λιγότερο μόνο επειδή είναι γυναίκα. Αυτή είναι η φιλοσοφία της ευρωπαϊκής οδηγίας».

Όπως υπογράμμισε η κ. Κεραμέως, εφόσον διαπιστωθεί αδικαιολόγητη μισθολογική απόκλιση, ο υπάλληλος μπορεί να κάνει καταγγελία, ενώ οι μεγάλες επιχειρήσεις άνω των 100 εργαζομένων υποχρεούνται σε περιοδικές αναφορές σχετικά με τα στοιχεία μισθολογικών δομών, όχι όμως ονομαστικά.

Σχετικά με την εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στις Βρυξέλλες για την Εθνική Κοινωνική Συμφωνία, η υπουργός Εργασίας σημείωσε:

«Έγινε μία εκδήλωση στην οποία συμμετείχε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η ελληνική κυβέρνηση, γιατί η Ευρώπη είπε το εξής: Πριν από έναν χρόνο, να είμαστε ειλικρινείς, η Ελλάδα είχε τεράστια περιθώρια βελτίωσης, επί της ουσίας δεν τα πήγαινε καλά στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Έναν χρόνο μετά, η Ελλάδα είναι πηγή έμπνευσης, λόγια της Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Συλλογικές Συμβάσεις και μακάρι και άλλα κράτη-μέλη να ακολουθήσουν το παράδειγμα αυτό».

Τέλος, η κ. Κεραμέως επεσήμανε ότι, μετά την υπογραφή της Συμφωνίας και τη μετατροπή αυτής σε νόμο, έχουμε ήδη τις πρώτες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, αναφέροντας ως παράδειγμα την εστίαση, «που είχαμε την πρώτη Συλλογική Σύμβαση, η οποία οδήγησε σε αυξήσεις μισθών έως 20%, ξέρετε σε πόσους εργαζόμενους; 400.000 εργαζομένους. Είναι το 15% περίπου των μισθωτών της χώρας».

ΑΠΕ-ΜΠΕ