Αρχική Blog Σελίδα 2

Θεσσαλονίκη: Εξιχνίαση κλοπών – Σχηματίστηκαν δικογραφίες σε βάρος δώδεκα ατόμων

Δικογραφίες σε βάρος δώδεκα ατόμων, μεταξύ αυτών τεσσάρων αλλοδαπών, σχηματίστηκαν για κλοπές στην περιοχή της Τούμπας Θεσσαλονίκης.

Οι συγκεκριμένοι φέρονται ως δράστες εννέα περιπτώσεων κλοπών, οι οποίες τελέστηκαν από τέλη Ιουλίου έως και τα μέσα Νοεμβρίου 2025, όπως προέκυψε από έρευνα της αστυνομίας. Ειδικότερα, φέρεται να διέπραξαν, στο χρονικό διάστημα αυτό, μια διάρρηξη οικίας, τρεις κλοπές σε καταστήματα, τρεις κλοπές στο δρόμο με τη μέθοδο της απασχόλησης, μια κλοπή οχήματος και μια διάρρηξη σε κοινωνική δομή. Από τις κλοπές αποκόμισαν χρηματικό ποσό 3.000 ευρώ, κοσμήματα-χρυσαφικά, ηλεκτρικές-ηλεκτρονικές συσκευές, εργαλεία, προϊόντα και διάφορα προσωπικά αντικείμενα των παθόντων αξίας περίπου 7.000 ευρώ.
Από το Τμήμα Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Τούμπας – Τριανδρίας ταυτοποιήθηκαν οι δράστες, σε βάρος των οποίων σχηματίσθηκαν δικογραφίες και υποβλήθηκαν στον αρμόδιο Εισαγγελέα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πόλεμος στην Ουκρανία: Ο Ζελένσκι στηλιτεύει τον ρόλο της Λευκορωσίας

Ρωσικές δυνάμεις χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο τις θέσεις τους στη Λευκορωσία προκειμένου να εξαπολύσουν επιθέσεις εναντίον της Ουκρανίας, δήλωσε χθες Παρασκευή ο ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι ύστερα από σύσκεψη με το στρατιωτικό του επιτελείο.

Αυτές αφορούν τις επιθέσεις τόσο με μη επανδρωμένα αεροσκάφη όσο και με πυραύλους, έγραψε ο Ζελένσκι σε ανάρτησή του στο Facebook, σημειώνοντας πως με αυτήν την τακτική οι ρωσικές δυνάμεις επιχειρούν να παρακάμψουν την ουκρανική άμυνα.
«Αυτό είναι επικίνδυνο για τη Λευκορωσία», έγραψε. «Είναι κρίμα που η Λευκορωσία παραδίδει την κυριαρχία της προς όφελος των ρωσικών επιθετικών φιλοδοξιών».
Εξήγησε πως η επιλογή προληπτικών πληγμάτων στη Λευκορωσία ενέχει κινδύνους, υποστηρίζοντας πως οι ρωσικές δυνάμεις έχουν εγκαταστήσει εξοπλισμό σε συγκροτήματα κατοικιών. Κεραίες και συστήματα καθοδήγησης για επιθέσεις εναντίον της Ουκρανίας έχουν εγκατασταθεί σε στέγες πενταώροφων πολυκατοικιών, είπε ο Ζελένσκι, επικαλούμενος τις ουκρανικές μυστικές υπηρεσίες.
«Πρόκειται για απόλυτη περιφρόνηση της ανθρώπινης ζωής, το Μινσκ θα πρέπει να σταματήσει να παίζει τέτοια παιχνίδια», τόνισε ο Ζελένσκι, προειδοποιώντας πως η αντιαεροπορική άμυνα της Ουκρανίας έχει λάβει εντολή να προσαρμόσει την στρατηγική της.
Κατά την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, τον Φεβρουάριο του 2022, τα στρατεύματα της Μόσχας χρησιμοποίησαν το έδαφος της Λευκορωσίας ως ορμητήριο για την αποτυχημένη προέλασή τους προς το Κίεβο. Λευκορωσικά στρατεύματα δεν συμμετείχαν ενεργά στις μάχες, αλλά η συνεχής απειλή δεσμεύει μεγάλη ουκρανική δύναμη κατά μήκος των συνόρων με τη Λευκορωσία.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας: Απολογισμός των έργων στην ΠΕ Πέλλας για το 2025

Ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας, Ιορδάνης Τζαμτζής, μας παρουσίασε τον απολογισμό των έργων και των παρεμβάσεων που έχουν υλοποιηθεί από την ΠΕ Πέλλας και την Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας στον Νομό Πέλλας το έτος 2025, καθώς και εκείνων των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης έγινε αναλυτική αναφορά στα σημαντικότερα έργα υποδομής, στις παρεμβάσεις που βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών και στις δράσεις που ενισχύουν την τοπική ανάπτυξη και την ασφάλεια. Παράλληλα, τονίστηκε η συνεχής συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τους τοπικούς φορείς, με στόχο την αποτελεσματική υλοποίηση των έργων και την αξιοποίηση διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων.

Ο κ. Τζαμτζής υπογράμμισε ότι ο σχεδιασμός συνεχίζεται με έμφαση σε έργα ουσίας, που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της Πέλλας και συμβάλλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής.

Συλλυπητήρια δήλωση Γραφείου Τύπου ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής για τον θάνατο του Αντώνη Κοκορίκου

Ο Αντώνης Κοκορίκος επί τέσσερις και πλέον δεκαετίες υπηρέτησε την ενημέρωση με γνώμονα την αντικειμενικότητα και την κοινωνική ευθύνη.

Ξεχώρισε για την αιχμηρή και εύστοχη πένα του και την παρεμβατικότητα των ραδιοφωνικών εκπομπών του συμβάλλοντας καίρια στον δημόσιο διάλογο.

Το 2016 κυκλοφόρησε το πρώτο του βιβλίο «Το σχέδιο για τη χώρα» και τρία χρόνια αργότερα ακολούθησε το βιβλίο «Η Αριστερά στο δρόμο με τις πεπονόφλουδες».

Εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια στην οικογένειά του.

Ανακοίνωση Γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την απεργία του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών

Ανακοίνωση Γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την απεργία του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών

Η σημερινή απεργία του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, με κύριο αίτημα την επαναφορά των κλαδικών συμβάσεων στον συγκεκριμένο επαγγελματικό χώρο, αποτελεί μια κινητοποίηση που πρέπει να στηριχθεί από όλη την κοινωνία.

Πίσω από τα φώτα και τη σκηνή του θεάτρου, υπάρχουν εργαζόμενες και εργαζόμενοι που δουλεύουν πολύ σκληρά. Ο αγώνας των ηθοποιών δεν αφορά μόνο τον χώρο του πολιτισμού, αλλά κάθε άνθρωπο που επιθυμεί να ζει και να εργάζεται με αξιοπρέπεια.

Η «γέννηση» της Αγιάς Σοφιάς – Αν ήταν άνθρωπος, σήμερα θα έσβηνε 1.488 κεράκια! – Της Τόνιας Α. Μανιατέα

«… Όταν κάποιος έρχεται για να προσευχηθεί, συνειδητοποιεί αμέσως ότι το έργο τούτο δεν έγινε τόσο τέλειο ούτε από τη δύναμη ούτε από την τέχνη των ανθρώπων, αλλά από θεϊκή επενέργεια· ο νους του μετουσιώνεται και κατευθύνεται προς τον Θεό και νομίζει ότι ο Θεός δεν είναι μακριά, αλλά ότι έχει τρυπώσει, χωρίς να γίνει αντιληπτός, ανάμεσα σ΄ εκείνους που ο ίδιος διάλεξε. Και αυτό δεν συμβαίνει μόνον σ΄ εκείνον που επισκέπτεται για πρώτη φορά τον ναό, αλλά ασταμάτητα στον καθένα η ίδια εντύπωση προκαλείται, σα να είναι η πρώτη φορά που αντικρίζει αυτό το θέαμα…».

Ο Προκόπιος από την Καισάρεια, ο σημαντικότερος ιστορικός του 6ου αι., προσπαθεί να περιγράψει το -στην πραγματικότητα- απερίγραπτο επίτευγμα του αυτοκράτορα Ιουστινιανού: Τον ναό της Αγίας Σοφίας. Στο σύγγραμμά του «Περί κτισμάτων» αποτυπώνει με λεπτομέρειες τη σοφή αρχιτεκτονική δομή, την ανεπανάληπτη αισθητική και το μεγαλείο της Μεγάλης Εκκλησίας του Θεού στην έδρα του Βυζαντίου, την Κωνσταντινούπολη. Ακόμα κι αν η περιγραφή του συνοδεύεται από μεγαλόστομες κολακείες για το «αφεντικό» αυτοκράτορα (σσ. το σύγγραμμα έχει παραγγείλει ο ίδιος ο Ιουστινιανός, εμφορούμενος από απολυταρχικές ιδέες που τον ωθούν να προβάλλει τη δόξα του μέσα από μεγάλα έργα και να εντυπωσιάζει τους εντός και εκτός συνόρων λαούς), του είναι αδύνατο να κρύψει τον θαυμασμό του για το αρχιτεκτονικό αριστούργημα, που -όπως σημειώνει ο συγγραφέας- περισσότερο παραπέμπει σε θεϊκή κατασκευή, παρά σε ανθρώπινη.

Αλλά όσο θαυμασμό κι αν εκδηλώνει για το θείο δημιούργημα της εποχής του ο Προκόπιος, θα του είναι μάλλον αδύνατο να φανταστεί ότι αυτό το αριστουργηματικό αρχιτεκτόνημα θα υπάρχει μιάμιση χιλιετία μετά! Πως θα σταθεί αγέρωχο στο πέρασμα του χρόνου, θα επιβιώσει από σεισμούς, πολέμους, καταστροφές και πως μιαν άλλη 27η Δεκεμβρίου, αυτή του 2025, αυτός ο μοναδικός ναός θα κοντοζυγώνει τους 15 αιώνες ζωής!

Αν η Αγιά Σοφιά ήταν άνθρωπος, θα έσβηνε σήμερα 1.488 κεριά! Εκείνη, μάλιστα, η μέρα των θυρανοιξίων του ναού (27η Δεκεμβρίου του 537) κατά το Ιουλιανό ημερολόγιο αντιστοιχεί στην ίδια ακριβώς ημέρα του Γρηγοριανού, καθώς η διαφορά των 13 ημερών ανάμεσα στα δύο ημερολόγια προέκυψε από το 1582 κι έπειτα, όταν ο Πάπας Γρηγόριος ΙΓ επισήμανε τη διαφορά των ημερών που είχαν συσσωρευτεί από τα δίσεκτα έτη. Πριν τον 16ο αιώνα ήταν αμελητέα.

Σήμερα, λοιπόν, είναι το «γενέθλιον» του ναού, που εξακολουθεί να διατηρεί τον τίτλο του σημείου αναφοράς της βυζαντινής ναοδομίας και του περίλαμπρου συμβόλου της χριστιανοσύνης και είναι ευκαιρία να ανατρέξει κανείς στην εποχή της «γέννησής» του, έτσι όπως την περιγράφουν εκείνοι που την έζησαν ή που την άκουσαν από πρώτο χέρι…

ΗΑγίαΣοφίαπριντηνΆλωσηαπότουςΟθωμανούς
Η Αγία Σοφία πριν την Άλωση από τους Οθωμανούς

… Η ΓΕΝΝΗΣΗ…

Μετά την αιματηρή στάση του Νίκα, τον Ιανουάριο του 532, κατά την οποία η εικόνα του Ιουστινιανού Α’ έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα, ο αυτοκράτορας ρίχνεται με ζήλο στην προσπάθεια να αποκαταστήσει τη χαμένη αίγλη του. Καθώς στον ευρύτερο χώρο του Ιερού Παλατίου και πλάι στον ναό της Αγίας Ειρήνης υπήρχε ξυλόστεγη βασιλική Αγία Σοφία, που κάηκε στα επεισόδια της Στάσης, αποφασίζει να οικοδομήσει στο ίδιο σημείο νέο ναό, που θα είναι το πιο ζηλευτό αρχιτεκτόνημα εντός και εκτός βυζαντινής επικράτειας. Ένα τέτοιο επίτευγμα θα φέρει διπλό όφελος στον Ιουστινιανό. Θα κερδίσει τις χαμένες από τη Στάση εντυπώσεις και θα δώσει μία αφοπλιστική απάντηση στη Ρωμαία αριστοκράτισσα Ανικία Ιουλιανή, η οποία όχι μόνο «τόλμησε» να χρηματοδοτήσει την ανέγερση του εντυπωσιακού σε κάλλος και όγκο Αγίου Πολυεύκτου στη Μέση Οδό της Κωνσταντινούπολης, αλλά αποτύπωσε σε επιγραφή στο εσωτερικό του ναού και την περιφρόνησή της για τους ταπεινής καταγωγής αυτοκράτορες Ιουστίνο Α’ και Ιουστινιανό Α’.

Με το πάθος του να αναδειχθεί εκ νέου και το μένος του για τον εντυπωσιακό Άγιο Πολύευκτο από τη μία, και την ανθηρή οικονομική συγκυρία, αφού η φοροεισπρακτική πολιτική του Ιωάννη Καππαδόκη έχει αποδώσει, από την άλλη, προχωρά χωρίς καθυστέρηση στο έργο ανοικοδόμησης του ναού που ονειρεύεται («αφροντιστήσας χρημάτων απάντων» – χωρίς να φεισθή χρημάτων), αναθέτοντάς το στον Ανθέμιο από τις Τράλλεις, που είναι «λογιώτατος επί σοφία τη καλουμένη μηχανική» και κατασκευάζει μακέτες έργων, και στον μηχανοποιό Ισίδωρο από τη Μίλητο. Τους υπόσχεται «γη και ύδωρ» αν καταφέρουν να δημιουργήσουν στον μικρότερο δυνατό χρόνο έναν οίκο λατρείας που θα ξεπερνά σε όγκο και μεγαλοπρέπεια ακόμη κι αυτόν του Σολομώντα.

Ο θεμέλιος λίθος μπαίνει σε μόλις 40 ημέρες από τη λήξη της Στάσης. Ο Ιουστινιανός υπό την άμεση εποπτεία των δύο αρχιμηχανικών θέτει 100 συναδέλφους τους, καθένας από τους οποίους διευθύνει 100 εργατοτεχνίτες. Ως εκ τούτου, στο απέραντο εργοτάξιο χρησιμοποιούνται 10.000 οικοδόμοι κι αυτοί διαιρεμένοι σε δύο ομάδες των 5.000 εργάζονται ταυτόχρονα από τις απέναντι πλευρές προς τον κεντρικό άξονα. Την υψηλή εποπτεία του έργου έχει προσωπικά ο αυτοκράτορας. Σύμφωνα, δε, με ανώνυμη ιστορική καταγραφή, «ο Ιουστινιανός δεν κοιμάται ούτε τις νύχτες παρακολουθώντας τους εργάτες, τους οποίους ανταμείβει για τις επιπλέον ώρες απασχόλησης πότε με ένα και πότε με δύο χρυσά νομίσματα».

Η κατασκευή του ναού ολοκληρώνεται σε μόλις πέντε χρόνια και λίγες εβδομάδες από την έναρξη των εργασιών κι έχει στοιχίσει επίσημα 320.000 χρυσές λίρες (ανεπίσημα, πολύ περισσότερο).

Οι μηχανικοί και οι τεχνίτες έχουν βάλει τον καλύτερο εαυτό τους. Ανθέμιος και Ισίδωρος έχουν εφεύρει και εφαρμόσει νέες τεχνικές στήριξης ενός επιβλητικού τρούλου, στα 60 μέτρα από το έδαφος, που περιβάλλεται από 40 ανοίγματα στον ήλιο, δίνοντας την εντύπωση ότι αιωρείται ανάλαφρα πάνω σε μία ζώνη φωτός. «Ένας σφαιροειδής θόλος τεράστιος, που ακουμπάει ανάλαφρα επάνω στο κτίσμα, δίνει στο οικοδόμημα εξαιρετική χάρη. Δίνει μάλιστα την εντύπωση ότι δεν στηρίζεται επάνω σε συμπαγές κτίσμα, αλλά ότι καλύπτει τον χώρο με χρυσή σφαίρα που κρέμεται από τον ουρανό» περιγράφει ο Προκόπιος, που εντυπωσιάζεται εξίσου από τον τρόπο με τον οποίο έχουν δημιουργηθεί οι τέσσερις κεντρικοί πεσσοί στη βάση του θόλου: «Δεν έχουν κατασκευαστεί με τον ίδιο τρόπο, όπως στις άλλες οικοδομές […] Η τοποθέτηση της μίας πέτρας πάνω στην άλλη καταλήγει σε σχήμα τετράγωνο. Οι πέτρες που είναι σκληρές στη σύστασή τους έχουν λειανθή με κατάλληλη επεξεργασία και είναι κομμένες τετράγωνες όσες χρησιμοποιήθηκαν στα εξωτερικά μέρη των πλευρών του πεσσού και τετράπλευρες όσες προορίζονταν για το εσωτερικό του. Οι πέτρες δεν έχουν συνδεθεί μεταξύ τους με “τίτανον”, την οποία ονομάζουν ασβέστη, ούτε με άσφαλτο που είναι το καύχημα της Σεμιράμιδος στη Βαβυλώνα, ούτε με τίποτε άλλο παρόμοιο, αλλά με λιωμένο μόλυβδο, που χύθηκε στα ενδιάμεσα κενά και προχώρησε προς όλα τα σημεία και ένωσε τους αρμούς και στήριξε τη μία πέτρα με την άλλη».

ΑγίαΣοφίασήμερα
Αγία Σοφία σήμερα

Ο ναός εγκαινιάζεται το 537 μ.Χ. από τον Πατριάρχη Μηνά. Κατά τις μαρτυρίες, στα θυρανοίξια, στις 27 Δεκεμβρίου, ο προκαθήμενος της Εκκλησίας στο μέσον της κεντρικής βασιλικής πύλης και τα μέλη του ιερατείου παρατεταγμένα εκατέρωθεν περιμένουν τον αυτοκράτορα.

Ο Ιουστινιανός μπαίνει στον προαύλιο χώρο του ναού και σταματά μπροστά στη φιάλη (κρήνη) των αγνισμών. Είναι φτιαγμένη από ίασπι και πάνω της έχει χαραχτεί με καρκινική γραφή «ΝΙΨΟΝ ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ ΜΗ ΜΟΝΑΝ ΟΨΙΝ» (ξέπλυνε τις αμαρτίες σου, όχι μόνον το πρόσωπό σου). Σκύβει, νίβεται κι ύστερα κατευθύνεται προς την κεντρική πύλη, στρέφει το βλέμμα του ψηλά, ανοίγει τα χέρια και γονατίζει αναφωνώντας: Σε νίκησα, Σολομώντα! Στέκεται πάλι όρθιος και μπαίνει μέσα συνοδευόμενος από την κουστωδία του. Ακολουθεί ο λαός.

Το εσωτερικό του ναού θαμπώνει το ποίμνιο με την πολυτέλειά του.

Οι επιβλητικές θύρες φέρουν εξαιρετικά υπέρθυρα και διπλά θυρόφυλλα από εκλεκτό στιβαρό ξύλο και διακοσμούνται με ορειχάλκινα, χρυσά και ασημένια στολίδια.

Ασημένιακιονόκρανα
Ασημένια κιονόκρανα

Το δάπεδο είναι στρωμένο με τα καλύτερα μάρμαρα της οικουμένης. Συνδυασμένα μοναδικά με ιάσπιδες, αλάβαστρα και πορφυρίτες συνθέτουν έναν πολύχρωμο τάπητα εξαιρετικής τέχνης και υψηλής αισθητικής. Τα τόξα,  καλυμμένα με εντυπωσιακά ψηφιδωτά, μοιάζουν με πολύχρωμο τόξο της Ίριδας, περιγράφει στο έμμετρο έργο του «Έκφρασις ναού Αγίας Σοφίας» ο Παύλος Σιλεντιάριος,  μέλος του ανώτατου αυτοκρατορικού συμβουλίου (του «Σιλέντιου», της σιωπής). Οι μεγάλοι κίονες του κεντρικού κλίτους είναι φτιαγμένοι από πράσινο μάρμαρο των λατομείων Χασάμπαλη της Λάρισσας, από κόκκινο ηφαιστειακό πέτρωμα της Αιγύπτου και από το υπόλευκο μάρμαρο των λατομείων της Προκοννήσου, που βρίσκεται κοντά στην Κωνσταντινούπολη. Τα ιωνικά κιονόκρανά τους, φτιαγμένα από ασήμι, φέρουν το μονόγραμμα του Ιουστινιανού, ενώ οι πεσσοί και το χαμηλό τμήμα των τοίχων, που έρχεται σε επαφή με το εκκλησίασμα, καλύπτονται από πολύχρωμες μαρμάρινες πλάκες. Στο κέντρο του τρούλου ένας τεράστιος σταυρός από πολύτιμες πέτρες λαμποκοπά στο ηλιακό φως που τρυπώνει από τα 40 παράθυρα της περιμέτρου. «Με καθαρό χρυσάφι έχει καλυφθεί ολόκληρη η οροφή, συνδυάζοντας το μεγαλείο με το κάλλος, υπερισχύει όμως η λάμψη από τα μάρμαρα, που αντανακλάται στο χρυσάφι» θα περιγράφει εννέα αιώνες μετά ο βυζαντινός ιστορικός Γεώργιος Σφραντζής.

Στο κέντρο του ναού, κάτω από τον τρούλο, είναι στημένος ο μαρμάρινος άμβωνας, μία πλατφόρμα με περιμετρικά στηθαία, ντυμένα με πλάκες κόκκινου μαρμάρου, πολύτιμους λίθους, ελεφαντοστό και ασήμι. Στηρίζεται επάνω σε οκτώ κίονες. Ο θόλος είναι καλυμμένος με χρυσά ελάσματα και ακριβές πέτρες. Ο άμβωνας συνδέεται με υπερυψωμένη εξέδρα με την Ωραία Πύλη.

Δεξιά κι αριστερά του κυρίως ναού, δύο στοές, με οροφή ελαφρώς υψηλότερη του μεσαίου κλίτους, προορίζονται για τους άνδρες προσκυνητές η μία και για τις γυναίκες η άλλη. Οι θόλοι τους είναι στολισμένοι με φύλλα χρυσού.

ΗΑγίαΤράπεζα
Η Αγία Τράπεζα

Το τέμπλο που χωρίζει το Ιερό Βήμα από τον υπόλοιπο ναό είναι μαρμάρινο, καλυμμένο με ασήμι. Φέρει δώδεκα κίονες και τρεις πύλες, την Ωραία και τις πλαϊνές. Στο επιστύλιο λαμποκοπούν ασημένια πολυκάντηλα.

«Το ιερό… Ο χώρος αυτός είναι εντελώς απρόσιτος στους άλλους εξόν των ιερέων. Τον ονομάζουν και θυσιαστήριο. Είναι καλυμμένος με σαράντα χιλιάδες λίτρα ασήμι!» γράφει ο Προκόπιος προσπαθώντας να αποδώσει μία εικόνα, που δεν χωράει στα μάτια του… «Θα νόμιζε κανείς ότι έχει βρεθεί σε πανέμορφο ολάνθιστο κήπο […] θα μπορούσε να θαυμάσει κανείς το χρώμα της πορφύρας… της χλόης… το βαθύ κόκκινο που απλώνεται στις επιφάνειες ή και το λευκό που αστράφτει περισσότερο… Όταν κάποιος έρχεται στο ιερό για να προσευχηθεί, συνειδητοποιεί αμέσως ότι το έργο τούτο δεν έγινε τόσο τέλειο ούτε από τη δύναμη, ούτε από την τέχνη των ανθρώπων, αλλά από θεϊκή επενέργεια· ο νους του μετουσιώνεται και κατευθύνεται προς τον Θεό και νομίζει ότι ο Θεός δεν είναι μακριά, αλλά ότι έχει τρυπώσει χωρίς να γίνη αντιληπτός ανάμεσα σ΄ εκείνους που διάλεξε».

Στην κόγχη του Ιερού ένα μαρμάρινο σύνθρονο με έξι σκαλοπάτια προορίζεται για το ιερατείο, ενώ στο ύψιστο σκαλί δεσπόζει ο πατριαρχικός θρόνος από επιχρυσωμένο ασήμι. Κάτω από ένα κιβώριο υψώνεται η Αγία Τράπεζα. Είναι από ατόφιο χρυσό, στολισμένη με πολύτιμες πέτρες και σμάλτο. Τα τέσσερα πόδια της είναι χρυσά και τα στηρίγματα του μεγαλοπρεπούς θόλου της από επιχρυσωμένο ασήμι. Στην κορυφή της φέρει ολόχρυσο σταυρό.

Ημεγάληεκκλησία
Η μεγάλη εκκλησία

Η ΠΡΩΤΗ ΑΛΩΣΗ – Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΛΕΗΛΑΣΙΑ

Η Αγία Σοφία είναι η μητρόπολη της αυτοκρατορίας. Εδώ θα λειτουργεί ο πατριάρχης, εδώ θα γίνεται η στέψη των αυτοκρατόρων, εδώ θα εκκλησιάζεται ο «ελέω Θεού» στις μεγάλες γιορτές. Δεν θα μπορούσε, λοιπόν, να λείπει από το κέντρο του ναού περίλαμπρος αυτοκρατορικός θρόνος, ντυμένος με πολύτιμους λίθους, ούτε βέβαια και μητατόριο, χώρος όπου ο αυτοκράτορας θα μπορεί να αλλάζει ρούχα.

Τις νύχτες των μεγάλων γιορτών η Αγιά Σοφιά λαμποκοπά σαν επίγειο άστρο. Ο Παύλος Σιλεντιάριος περιγράφει πως 3.000 επιχρυσωμένα πολυκάντηλα, λυχνίες σε σχήμα καραβιού, δενδρόμορφοι λυχνοστάτες και τα μικρά καντηλέρια, που μοιάζουν να αιωρούνται πέριξ του τρούλου, απελευθερώνουν με τις φλόγες τους τέτοιο φως, που κάνουν τη νύχτα να δείχνει μέρα.

Αυτήν την εποχή, ο ναός είναι διακοσμημένος με ανεικονικά μωσαϊκά (σταυρούς, φυτικά ή γεωμετρικά σχήματα). Τα πρώτα εικονιστικά ψηφιδωτά του Χριστού και των αγίων θα παραγγείλει ο διάδοχός του Ιουστινιανού Α’, Ιουστίνος ο Β’, αλλά δύο αιώνες μετά θα τα καταστρέψει ο εικονομάχος πατριάρχης Νικήτας. Ο δεύτερος κύκλος της εικονιστικής ψηφιδογραφίας θα εγκαινιαστεί μετά την οριστική καταδίκη της Εικονομαχίας στα μέσα του 9ου αι..

Μητατόριον
Μητατόριον

Το 1200 επισκέπτεται τον ναό ο Ρώσος αρχιεπίσκοπος του Νόβγκοροντ Αντώνιος. Η περιγραφή του αποτυπώνει τις εντυπώσεις του: «Στον ναό της Αγίας Σοφίας προσκύνησα την τράπεζα όπου ο Χριστός εδείπνησε τη Μεγάλη Πέμπτη με τους μαθητές του, τις πλάκες του Μωϋσέως με τις Δέκα Εντολές και τα χρυσά αγγεία με τα δώρα των Μάγων […] Καθώς γινόταν η έξοδος των Τιμίων Δώρων, οι διάκονοι κρατούσαν τις πλάκες του Μωϋσέως και οι ψάλτες έψελναν το Αλληλούια. Εκείνη τη στιγμή όλο το εκκλησίασμα έκλαιγε. Τι ιερός φόβος, πόση ταπεινοφροσύνη και κατάνυξη κυριαρχούσε τους επισκόπους, τους ιερείς και τους διακόνους αυτής της θείας λειτουργίας! Τι μεγαλοπρέπεια είχαν τα χρυσά και ασημένια δισκοπότηρα που ήταν στολισμένα με πετράδια και μαργαριτάρια!».

Στην πορεία των αιώνων, ο ναός θα ζήσει τόσο ένδοξες όσο και δραματικές στιγμές ταπείνωσης. Θα «στέψει» αυτοκράτορες, θα «ορκίσει» πατριάρχες, θα ευλογήσει, θα εξομολογήσει, θα εξαγνίσει εκατοντάδες χιλιάδες πιστών και κάποτε θα πέσει σε χέρια βέβηλα, θα γίνει τρόπαιο και λάφυρο νίκης, θα απογυμνωθεί από τα ακριβά στολίδια του και θα δει τους πιο ανεκτίμητους θησαυρούς του να φυγαδεύονται σε γωνιές της Δύσης. Γιατί τη μεγαλύτερη λεηλασία θα υποστεί από τους Σταυροφόρους στην πρώτη άλωση, τον Ιούλιο του 1204.  Στα μάτια τους η Αγιά Σοφιά δεν είναι οίκος του Θεού, είναι βαρύτιμο θησαυροφυλάκιο. Χρυσός, πολύτιμοι λίθοι, ακριβά σκεύη, αλλά και γλυπτά τεράστιας καλλιτεχνικής αξίας από το αυτοκρατορικό συγκρότημα, στο οποίο υπάγεται ο ναός, θα διοχετευτούν σε πόλεις της Δύσης, όπου θα κοσμούν προθήκες μουσείων. Φράγκικα πλοία φορτωμένα ιερά σκεύη, άγια λείψανα, χειρόγραφα, εικόνες, αποπλέουν από τη Βασιλεύουσα με ρότα λιμάνια της Δύσης. Η πατριαρχική έδρα μεταφέρεται στη Νίκαια, όπου παραμένει έως το 1261. Παρά ταύτα, έστω και βαθιά πληγωμένη, η Μεγάλη Εκκλησία, ο πατριαρχικός ναός της Αγιά Σοφιάς, εξακολουθεί να αποτελεί «την κεντρική αρτηρία του οργανισμού (σσ. του βυζαντινού κράτους) και το αίμα της ζωής του» (Ταμάρα Τάλμποτ Ράις, Ρωσίδα καθηγήτρια Βυζαντινολογίας, αρχές 20ού αι.)

ΤοΙερόνΒήμα
Το Ιερόν Βήμα

Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΛΩΣΗ

Ό,τι λιγοστό έχουν αφήσει οι Φράγκοι φεύγοντας μετά εξήντα κοντά χρόνια κατοχής, αποτελειώνουν οι Οθωμανοί με τη δεύτερη άλωση της Πόλης τον Μάιο του 1453. Ο πορθητής Μωάμεθ Β’ διατηρεί το κτήριο και αυτούσια την ονομασία του ναού (Aya Sofya), αλλά τον μετατρέπει σε τζαμί κι αυτό σημαίνει πως τα θαυμάσια ψηφιδωτά, που αποτυπώνουν ιερά πρόσωπα και αυτοκράτορες, τα οποία από τον 9ο αι. και μετά στολίζουν τους τοίχους του, πρέπει να εξαφανιστούν. Το Ισλάμ είναι θρησκεία αυστηρά ανεικονική. Αλλάχ και προφήτης Μωάμεθ είναι δυνάμεις αόρατες και η ανθρωπομορφική αναπαράστασή τους απαγορεύεται. Οι οίκοι λατρείας των μωαμεθανών κοσμούνται με γεωμετρικά σχέδια, λουλούδια και αφηρημένα κοσμήματα που συμβολίζουν την άπειρη φύση του Θεού. Κάποια από τα ψηφιδωτά του ναού ξηλώνονται και άλλα καλύπτονται με κονίαμα.

Η Μεγάλη Εκκλησία, η Αγία Σοφία, μετατρέπεται σε τζαμί. Θηριώδη ταμπλό με προσευχές από το κοράνι αναρτώνται εσωτερικά στις τέσσερις γωνίες της, κάτω από τα σφαιρικά τρίγωνα, που απορροφούν το βάρος του τρούλου. Η πρόσβαση στον ναό είναι ελεύθερη μόνον για τους Οθωμανούς, που εισέρχονται ανυπόδητοι για να υμνήσουν τον Αλλάχ. Το κάλεσμα σε προσευχή από τον μιναρέ, που προστίθεται στο νοτιοδυτικό εξωτερικό άκρο του ναού, αντηχεί σε όλη την πόλη. Τον 16ο αι. ο Οθωμανός αρχιτέκτονας Σινάν αντικαθιστά αυτόν τον αρχικό μιναρέ με νέο και προσθέτει άλλους τρεις στα υπόλοιπα άκρα του κτηρίου.

Στα μέσα του 19ου αι., οι Ελβετοί αρχιτέκτονες Γκάσπαρε και Τζουζέπε Φοσάτι καλούνται να καθαρίσουν τα ψηφιδωτά και να αποκαταστήσουν άλλες φθορές, που υπέστη ο ναός στο πέρασμα των αιώνων. Στην συντριπτική πλειονότητά τους, οι παραστάσεις που αποκαλύπτονται είναι της μεσοβυζαντινής περιόδου (843-1204), με πρωιμότερες συνθέσεις εκείνες της ένθρονης βρεφοκρατούσας Παναγίας και των αρχαγγέλων στην κεντρική αψίδα του ναού κατά το τυπικό εικονογραφικό πρόγραμμα, που καθιερώθηκε μετά την περίοδο της Εικονομαχίας.

Για πέντε ολόκληρους αιώνες το σύμβολο της χριστιανοσύνης λειτουργεί ως ισλαμικό τέμενος, ώσπου το 1935, ο Κεμάλ Ατατούρκ, ιδρυτής μίας νέας, σύγχρονης Τουρκίας, προσπαθώντας να πείσει ότι η χώρα του είναι κοσμικό κράτος που κοιτά προς της Δύση, μετατρέπει τον ναό σε μουσείο.

Οι πύλες του ανοίγουν εκ νέου για όλους, αλλά το καμάρι του Ιουστινιανού και της Ορθοδοξίας είναι πλέον ένα απογυμνωμένο, τραυματισμένο, ταπεινωμένο θλιβερό απομεινάρι μίας λαμπρής εποχής. Μία κακοποιημένη βασιλική με τρούλο, περιβεβλημένη από τέσσερις μιναρέδες, ρακένδυτη, που ωστόσο αντέχει ακόμα το βάρος της μακράς ιστορίας της.

Κοντά έναν αιώνα μετά τη μετατροπή του σε μουσείο, με απόφαση του Τούρκου Προέδρου Ερντογάν, ο ναός «αναβαπτίζεται» και πάλι σε τζαμί. Στις 6 Μαΐου του 2024, η μαγνητοφωνημένη φωνή του μουεζίνη αναγγέλλει την έναρξη μουσουλμανικής προσευχής στο σύμβολο της χριστιανοσύνης.

Τα μαρμάρινα δάπεδα και τα ψηφιδωτά του κυρίως ναού, όπου απεικονίζονται ιερές μορφές της Ορθοδοξίας, έχουν καλυφθεί με ύφασμα και η πρόσβαση στον κυρίως ναό της Αγίας Σοφίας επιτρέπεται μόνον σε προσκυνητές του Αλλάχ. Οι «αλλόθρησκοι» επισκέπτες μπαίνουν μόνο από πλαϊνές εισόδους, που οδηγούν στους εξώστες του μνημείου, όπου ευτυχώς παραμένουν ακάλυπτα τα πολύτιμα ψηφιδωτά. Στις, δε, τις γυναίκες επιβάλλεται «μακρύ ένδυμα με καλύπτρα κεφαλής», περιβολή για τη διατήρηση της οποίας ασκείται αυστηρή επιτήρηση από περιφερόμενους φρουρούς του μνημείου.

ΦωςστηνΑγ.Σοφία
Φως στην Αγία Σοφία

Η Αγία Σοφία θα ενσαρκώσει με τον πιο περίτρανο τρόπο το συνταίριασμα του αρχαιοελληνικού και ορθόδοξου πνεύματος. Για τους μεταγενέστερους ιστορικούς θα αποτελεί το ένα εκ των δύο προτύπων της Μεγάλης Ιδέας (το άλλο είναι ο Παρθενώνας). Στα στιβαρά θεμέλιά της θα στηριχθεί το ιδεολόγημα για την ιστορική ταυτότητα του ελληνισμού, έτσι όπως το διατύπωσε έναν και πλέον αιώνα μετά ο σημαντικότερος εκπρόσωπος της «ενότητας», Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος, ο οποίος προσπάθησε να διασυνδέσει την Αρχαιότητα με τον μεσαιωνικό Ελληνισμό, χρησιμοποιώντας αναλογίες συγγένειας: …ο «πρώτος ελληνισμός» γέννησε τον «μακεδονικό», που δημιούργησε τον «χριστιανικό ελληνισμό της Ασίας», οπότε ο μεσαιωνικός ελληνισμός υπήρξε δισέγγονος του πρώτου και η μεταξύ αυτών φυσική και ηθική σχέσις δεν δύναται να εξηγηθή εάν δεν παρακολουθήσωμεν τα περιπετείας του δεύτερου και του τρίτου…

Έτσι η Αγία Σοφία παύει να έχει ιστορική υπόσταση και γίνεται ένα εθνικό σύμβολο έξω από τον χρόνο, που μέσα του περιέχει όλο τον βυζαντινό πολιτισμό και άρα και τη συνέχεια του στο παρόν.

Ευχή μας να σταθεί ορθή για πολλά πολλά ακόμη χρόνια…

ΠΗΓΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ
–   «Περί κτισμάτων», Προκόπιος Καισαρεύς, σύγγραμμα 6ου αι.
–  «Έκφρασις ναού Αγίας Σοφίας», Παύλος Σιλεντάριος, σύγγραμμα 6ου αι.
–   «Σύνοψις ιστοριών», Γεώργιος Κεδρηνός, σύγγραμμα 12ου αι.
–   «Χρονικό της Άλωσης», Γεώργιος Σφραντζής, σύγγραμμα 15ου αι.
–     «Οι πάνσεπτοι πατριαρχικοί ναοί», Αλ. Καριώτογλου (Εκδ. Μίλητος, Αθήνα 1996)
–   «Η Αγία Σοφία», Γκ. Φοσάτι (Εκδ. Γνώση, Αθήνα 2012)
–  «Η βυζαντινή Κωνσταντινούπολη και ο πατριαρχικός οίκος», Θ. Μ. Προβατάκη (Εκδ. Αρσενίδη, Αθήνα 1992)
–     «Ιστορία των Ελλήνων – Πρωτοβυζαντινοί χρόνοι» συλλογικό (Εκδ. ΔΟΜΗ, Αθήνα 2006)
– «Χαμένες πατρίδες, Κωνσταντινούπολη» – φωτογραφικό λεύκωμα (Εκδ. Μίλητος, Αθήνα 2014)
–   «Ιστορία της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομίας», Δ. Φιλιππίδη (Εκδ. ΕΑΠ, Πάτρα 2011)
–  Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού
–  Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», Αγία Σοφία – 1500 χρόνια ιστορίας
– Φωτογραφικό αρχείο Τ. Α. Μανιατέα
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γ. Τσατραφύλλιας: Η κλιματική κρίση είναι ήδη παρούσα στη Μεσόγειο

Για τα ακραία καιρικά φαινόμενα που αυξάνονται όλο και περισσότερο αλλά και για την κλιματική κρίση που απειλεί τον πλανήτη μας μιλά ο γνωστός Μετεωρολόγος Γιώργος Τσατραφύλλιας με συνέντευξη του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Ο κ Τσατραφύλλιας υπογραμμίζει ότι η Μεσόγειος θεωρείται «hot spot» της κλιματικής κρίσης γιατί θερμαίνεται ταχύτερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Όπως λέει, ο συνδυασμός αυξανόμενων θερμοκρασιών, μειωμένων βροχοπτώσεων και παρατεταμένων ξηρών περιόδων οδηγεί σε περισσότερους καύσωνες, αυξημένο κίνδυνο δασικών πυρκαγιών και έντονες πλημμύρες όταν βρέχει. Στη Μεσόγειο, η κλιματική αλλαγή δεν είναι ένα μελλοντικό σενάριο — είναι ήδη παρούσα, σημειώνει.

Γιώργος Τσατραφύλλιας
Γιώργος Τσατραφύλλιας

Ολόκληρη η συνέντευξη του Μετεωρολόγου Γιώργου Τσατραφύλλια στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον Γιώργο Ψύλλια έχει ως εξής:

Ερ. Γιατί τα ακραία καιρικά φαινόμενα εμφανίζονται πλέον τόσο συχνά και εκτός “εποχής”;

Απ. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα δεν είναι νέο φαινόμενο, όμως η αυξανόμενη συχνότητά τους, η μεγαλύτερη έντασή τους και η εμφάνισή τους εκτός των συνηθισμένων εποχών αποτελούν σαφή ένδειξη της κλιματικής αλλαγής. Η άνοδος της θερμοκρασίας της ατμόσφαιρας και των θαλασσών «φορτίζει» το κλιματικό σύστημα με περισσότερη ενέργεια και υγρασία, προκαλώντας ισχυρότερες καταιγίδες, παρατεταμένους καύσωνες, αλλά και επεισόδια ψύχους σε ασυνήθιστες περιόδους.

Ερ. Είναι ένας μεμονωμένος καύσωνας ή μια κακοκαιρία απόδειξη της κλιματικής αλλαγής;

Απ. Όχι, ένα μεμονωμένο φαινόμενο από μόνο του δεν αποτελεί απόδειξη της κλιματικής αλλαγής. Ο καιρός αφορά το «σήμερα», ενώ το κλίμα είναι το στατιστικό αποτύπωμα δεκαετιών. Ωστόσο, όταν τα ακραία φαινόμενα επαναλαμβάνονται με αυξανόμενη ένταση και διάρκεια, τότε δεν πρόκειται για σύμπτωση, αλλά για σαφή τάση. Η επιστήμη πλέον μπορεί να ποσοτικοποιήσει πόσο πιο πιθανό ή πιο έντονο έγινε ένα φαινόμενο λόγω της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής.

Ερ. Γιατί η Μεσόγειος θεωρείται “hot spot” της κλιματικής κρίσης;

Απ. Η Μεσόγειος θεωρείται «hot spot» της κλιματικής κρίσης γιατί θερμαίνεται ταχύτερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Ο συνδυασμός αυξανόμενων θερμοκρασιών, μειωμένων βροχοπτώσεων και παρατεταμένων ξηρών περιόδων οδηγεί σε περισσότερους καύσωνες, αυξημένο κίνδυνο δασικών πυρκαγιών και έντονες πλημμύρες όταν βρέχει. Στη Μεσόγειο, η κλιματική αλλαγή δεν είναι ένα μελλοντικό σενάριο — είναι ήδη παρούσα.

Ερ. Πώς επηρεάζει η κλιματική αλλαγή την καθημερινότητά μας πέρα από τον καιρό;

Απ. Η κλιματική αλλαγή δεν επηρεάζει μόνο τον καιρό. Έχει επιπτώσεις στην υγεία, την αγροτική παραγωγή, τους υδάτινους πόρους, την ενεργειακή ζήτηση και την αστική ζωή. Περισσότερες νύχτες με υψηλές θερμοκρασίες, θερμικό στρες στις πόλεις και αυξημένη κατανάλωση ενέργειας δείχνουν ότι η κλιματική κρίση είναι επίσης ένα κοινωνικό ζήτημα που αγγίζει καθημερινά τη ζωή μας..

Ερ. Υπάρχει ακόμη χρόνος να περιοριστούν οι επιπτώσεις ή είναι αργά;

Απ. Ο χρόνος για να περιοριστούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής δεν έχει τελειώσει, αλλά δεν είναι απεριόριστος. Κάθε δεκαετία καθυστέρησης αυξάνει το κόστος και τις συνέπειες. Η μείωση των εκπομπών, η προσαρμογή των πόλεων και η έγκαιρη πρόγνωση καιρού μπορούν να σώσουν ζωές και υποδομές. Η γνώση υπάρχει – το ζητούμενο είναι η δράση.

Ερ. Και κάτι πιο προσωπικό. Γιατί ασχοληθήκατε με την μετεωρολογία  και τι σπουδές χρειάζονται ;

Απ. Η επιλογή των σπουδών μου δεν ήταν τυχαία. Μεγαλώνοντας στο φυσικό περιβάλλον της Κεφαλονιάς, μαγεύτηκα από τους νόμους που διέπουν τη φύση και γεννήθηκε μέσα μου η επιθυμία να την προσεγγίσω σε επιστημονικό επίπεδο. Η μετεωρολογία συνδυάζει επιστήμη, μαθηματικά, φυσική και στατιστική, και μου δίνει τη δυνατότητα να βλέπω τη σύνδεση ανάμεσα στη φύση και την κοινωνία. Για να ασχοληθεί κάποιος επαγγελματικά με τον καιρό πρέπει να κάνει 6 χρόνια πανεπιστημιακές σπουδές. Χρειάζονται 4 χρόνια προπτυχιακές σπουδές στη Φυσική ή τα Μαθηματικά και 2 χρόνια μεταπτυχιακές , στη Μετεωρολογία και το Περιβάλλον. Ακόμη ένα μεταπτυχιακό με ειδίκευση στη Στατιστική ανοίγει ακόμη περισσότερο τους ορίζοντες.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

WindEurope: οι ΑΠΕ εξοικονομούν ποσό ίσο με τη δαπάνη για υγειονομική περίθαλψη

Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας παραμένουν η φθηνότερη μορφή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ακόμη και αν ληφθεί υπόψη το κόστος για την κατασκευή των νέων δικτύων που απαιτούνται για την ενεργειακή μετάβαση, το κόστος της αποθήκευσης (μπαταρίες) και των εφεδρειών.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από μελέτη της WindEurope (είναι η ευρωπαϊκή οργάνωση αιολικής ενέργειας) που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Hitachi Energy, η οποία εξετάζει το συνολικό κόστος του συστήματος για 5 ενεργειακά σενάρια: 4 σενάρια που επιτυγχάνουν καθαρό μηδενικό ισοζύγιο και ένα σενάριο «αργής μετάβασης», στο οποίο η Ευρώπη δεν επιτυγχάνει τους κλιματικούς της στόχους.

Όπως σημειώνει η WindEurope:

-Τα σενάρια που βασίζονται σε μεγαλύτερο βαθμό στην πυρηνική ενέργεια, το υδρογόνο ή την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα είναι πιο ακριβά σε σχέση με εκείνο από ένα σενάριο που βασίζεται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Μέχρι το 2050, οι διαφορές στο κόστος κυμαίνονται από 487 δισ. ευρώ έως 860 δισ. ευρώ.

-Ένα ενεργειακό σύστημα βασισμένο στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι 1,6 τρισ. ευρώ φθηνότερο από ένα σύστημα στο οποίο η Ευρώπη δεν επιτυγχάνει το καθαρό μηδενικό ισοζύγιο. Η διαφορά των 1,6 τρισ. ευρώ οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο κόστος των καυσίμων και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο σενάριο της αργής μετάβασης. Ήδη μέχρι το 2035, το σενάριο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας εξοικονομεί 331 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το σενάριο της αργής μετάβασης.

-Οι σωρευτικές εξοικονομήσεις από τη λειτουργία του ενεργειακού συστήματος με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ισοδυναμούν με το ποσό που δαπανά συνολικά η Ευρώπη κάθε χρόνο για την υγειονομική περίθαλψη, δηλαδή με το 9% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

-Ένα σύστημα που βασίζεται σε υψηλά μερίδια ανανεώσιμων πηγών ενέργειας εξασφαλίζει επίσης τη σταθερότητα του συστήματος και έχει μεγάλο περιθώριο ενεργειακής ασφάλειας, με την παραγωγή ενέργειας να υπερβαίνει κατά πολύ τη ζήτηση. Επιπλέον, το σύστημα αυτό είναι πιο ανθεκτικό σε εξωτερικούς κλυδωνισμούς, όπως αυτός που συνέβη μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Από όλα τα σενάρια, το σενάριο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έχει τη χαμηλότερη εξάρτηση από τις εισαγωγές ενεργειακών καυσίμων.

-Ένα ενεργειακό σύστημα βασισμένο στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έχει επίσης πρόσθετα οφέλη στον τομέα της απασχόλησης καθώς, σύμφωνα με τις προβλέψεις η ευρωπαϊκή βιομηχανία αιολικής ενέργειας που απασχολεί σήμερα 440 000 άτομα θα απασχολεί 600 000 έως το 2030.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πόλεμος στην Ουκρανία: Εκρήξεις στο Κίεβο

Εκρήξεις σημειώθηκαν τις πρώτες πρωινές ώρες του Σαββάτου στην ουκρανική πρωτεύουσα, όπου έχει σημάνει συναγερμός για αεροπορική επιδρομή, όπως ενημέρωσε ο δήμαρχος του Κιέβου Βιτάλι Κλίτσκο και επιβεβαίωσαν μαρτυρίες του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων (AFP) και του Reuters.

«Εκρήξεις στην πρωτεύουσα. Έχουν ενεργοποιηθεί τα συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας», αναφέρει ο δήμαρχος του Κιέβου σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Telegram, απευθύνοντας έκκληση στους πολίτες να παραμείνουν στα καταφύγια μέχρι νεωτέρας.

Δημοσιογράφος του AFP άκουσε ισχυρές εκρήξεις στο Κίεβο γύρω στη 01:30 και μετέδωσε πως ακολούθησαν άλλες μισή ώρα αργότερα.

«Παραμείνετε σε ασφαλή καταφύγια. Ο εχθρός επιτίθεται στην πρωτεύουσα», αναφέρει το μήνυμα που ανήρτησε στο Telegram ο Τιμούρ Τκατσένκο, επικεφαλής της στρατιωτικής διοίκησης του Κιέβου.

Ο ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι αναμένεται να ταξιδέψει στη Φλόριντα των ΗΠΑ για συνομιλίες με τον αμερικανό ομόλογό του Ντόναλντ Τραμπ την Κυριακή, σε μια προσπάθεια να τον μεταπείσει όσον αφορά την πρόταση της Ουάσινγκτον για πλήρη αποχώρηση των ουκρανικών δυνάμεων από το Ντονμπάς. Αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο να προκηρύξει δημοψήφισμα για το σχέδιο «20 σημείων» της Ουάσινγκτον, έχει θέσει ως προϋπόθεση να συμφωνήσει η Ρωσία σε κατάπαυση πυρός 60 ημερών, ώστε να μπορέσει η Ουκρανία να προετοιμαστεί και να οργανώσει την ψηφοφορία αυτή.

Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, οι διπλωματικές προσπάθειες με στόχο τη διευθέτηση της σύγκρουσης έχουν επιταχυνθεί τις τελευταίες εβδομάδες μετά την παρουσίαση του σχεδίου Τραμπ. Καθώς αυτό θεωρήθηκε από το Κίεβο και τους Ευρωπαίους ως υπερβολικά ευνοϊκό για τη Μόσχα, ο Ζελένσκι παρουσίασε προ ημερών ένα αναθεωρημένο σχέδιο που προβλέπει «πάγωμα» της πρώτης γραμμής του μετώπου, χωρίς να περιλαμβάνει άμεση λύση επί των εδαφικών διεκδικήσεων της Ρωσίας, οι οποίες αφορούν πάνω από το 19% της ουκρανικής επικράτειας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΗΠΑ: Ο πρόεδρος Τραμπ λέει ότι “αποδεκατίστηκαν όλα τα στρατόπεδα των τζιχαντιστών” στη Νιγηρία

«Όλα τα στρατόπεδα» των τζιχαντιστών που έβαλε στο στόχαστρο ο αμερικανικός στρατός στη Νιγηρία «αποδεκατίστηκαν» υποστήριξε απόψε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ σε συνέντευξή του στο Politico.

Τα πλήγματα επρόκειτο να πραγματοποιηθούν την Τετάρτη, αλλά ο ίδιος διέταξε να καθυστερήσουν για μία ημέρα. «Είπα, ας τους δώσουμε ένα χριστουγεννιάτικο δώρο (…) Δεν το περίμεναν, αλλά τους πλήξαμε σκληρά. Κάθε στρατόπεδο αποδεκατίστηκε» είπε ο Τραμπ.

Την Πέμπτη οι ΗΠΑ εξαπέλυσαν πλήγματα στη βορειοδυτική Νιγηρία, με στόχο θέσεις τζιχαντιστών που, σύμφωνα με την αμερικανική κυβέρνηση, σφαγιάζουν χριστιανούς.

ΑΠΕ-ΜΠΕ