Αρχική Blog Σελίδα 1971

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τραμπ «νομίζει» πως ο ομόλογός του της Ρωσίας Πούτιν θέλει ειρήνη

Ο Ντόναλντ Τραμπ εκτίμησε χθες Τρίτη ότι ο Βλαντίμιρ Πούτιν θέλει ειρήνη στην Ουκρανία, μόλις μερικά 24ωρα αφού ο αμερικανός πρόεδρος εξέφρασε αμφιβολίες για τις πραγματικές προθέσεις του ρώσου ομολόγου του.

Ο κ. Τραμπ απάντησε «νομίζω πως ναι», ερωτηθείς αν θεωρεί πως ο κ. Πούτιν θέλει πράγματι να κλειστεί ειρηνευτική συμφωνία, κατά τη διάρκεια συνέντευξης που παραχώρησε στο τηλεοπτικό δίκτυο ABC News, χθες, την ημέρα που συμπλήρωσε εκατό ημέρες στην εξουσία.

«Νομίζω πως το όνειρό του ήταν να καταλάβει όλη τη χώρα», αλλά «εξαιτίας μου, δεν θα το κάνει», πρόσθεσε.

Όταν πιέστηκε να απαντήσει αν έχει εμπιστοσύνη στον ένοικο του Κρεμλίνου, ο κ. Τραμπ απάντησε «δεν έχω εμπιστοσύνη σε πολύ κόσμο».

Μόλις το Σάββατο, ο Ρεπουμπλικάνος εξέφραζε τις αμφιβολίες του για το τι θέλει ο κ. Πούτιν, έπειτα από ρωσικές πυραυλικές επιδρομές σε ουκρανικές πόλεις με άμαχους νεκρούς.

«Δεν υπήρχε κανένας λόγος ο Πούτιν να εκτοξεύσει πυραύλους σε πολιτικές ζώνες, σε πόλεις και χωριά, τις τελευταίες μέρες. Αυτό με κάνει να νομίζω ότι ίσως δεν έχει πρόθεση να σταματήσει τον πόλεμο, παριστάνει πως το θέλει σε μένα, και πρέπει να αντιμετωπιστεί αλλιώς», ανέφερε ο κ. Τραμπ μέσω Truth Social.

Επανέλαβε στη συνέντευξη που παραχώρησε χθες πως «δεν ήμουν διόλου ευτυχής όταν είδα τον Πούτιν να εκτοξεύει πυραύλους σε μερικές πόλεις».

Ο μεγιστάνας, ο οποίος διαβεβαίωνε προεκλογικά πως θα επέλυε τη σύγκρουση αυτή «σε 24 ώρες», αξιώνει το Κίεβο και η Μόσχα να κλείσουν συμφωνία κατάπαυσης του πυρός και κατόπιν συμφωνία ειρήνης, τρία και πλέον χρόνια μετά την εισβολή του ρωσικού στρατού και το ξέσπασμα του πολέμου με εκατοντάδες χιλιάδες νεκρούς, στρατιωτικούς και πολίτες.

Αφότου επέστρεψε στην εξουσία τον Ιανουάριο, άρχισε θεαματική διαδικασία επαναπροσέγγισης με τη Ρωσία και τον πρόεδρο Πούτιν, χωρίς πάντως να εξασφαλίσει μείζονες παραχωρήσεις από το Κρεμλίνο.

Ο ρώσος ομόλογός του Πούτιν ανήγγειλε προχθές Δευτέρα μονομερή κατάπαυση του πυρός για τρεις ημέρες, από την 8η ως τη 10η Μαΐου, ώστε να συμπέσει με τους εορτασμούς για την 80ή επέτειο της νίκης επί της ναζιστικής Γερμανίας. Αντιδρώντας, ο ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι κατακεραύνωσε αυτή που εξέλαβε ως «απόπειρα χειραγώγησης».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Υγεία: Το σημείο εμβολιασμού παίζει ρόλο στην ανοσολογική απόκριση του οργανισμού

Η λήψη αναμνηστικής δόσης εμβολίου στο ίδιο μπράτσο με την πρώτη δόση μπορεί να δημιουργήσει πιο γρήγορα μια πιο αποτελεσματική ανοσολογική απόκριση, όπως διαπίστωσαν ερευνητές, με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας στο Σίδνεϊ.

Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Cell, προσφέρει νέα στοιχεία που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη βελτίωση των μελλοντικών στρατηγικών εμβολιασμού. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όταν χορηγείται ένα εμβόλιο, εξειδικευμένα ανοσοποιητικά κύτταρα που ονομάζονται μακροφάγα «προετοιμάζονται» μέσα στους λεμφαδένες και στη συνέχεια κατευθύνουν την τοποθέτηση των ζωτικής σημασίας για τη δημιουργία αντισωμάτων Β-κυττάρων μνήμης ώστε να ανταποκριθούν πιο αποτελεσματικά στην αναμνηστική δόση, όταν αυτή χορηγείται στο ίδιο μπράτσο.

«Πρόκειται για μια θεμελιώδη ανακάλυψη σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο το ανοσοποιητικό σύστημα οργανώνεται για να ανταποκριθεί καλύτερα σε εξωτερικές απειλές. Η φύση έχει επινοήσει αυτό το λαμπρό σύστημα και εμείς μόλις τώρα αρχίζουμε να το κατανοούμε», λέει ο καθηγητής Τράι Φαν, διευθυντής του Προγράμματος Ανοσολογίας Ακριβείας στο Ινστιτούτο Ιατρικών Ερευνών Garvan και ένας από τους κύριους συγγραφείς της μελέτης.

Η έρευνα έγινε σε ποντίκια και τα αποτελέσματά της επικυρώθηκαν σε κλινική μελέτη με 30 συμμετέχοντες, οι οποίοι έλαβαν το εμβόλιο mRNA Covid-19 της Pfizer-BioNTech. Είκοσι συμμετέχοντες έλαβαν την αναμνηστική δόση στο ίδιο μπράτσο με την πρώτη δόση, ενώ δέκα στο αντίθετο μπράτσο. Όσοι έλαβαν και τις δύο δόσεις στο ίδιο χέρι παρήγαγαν αντισώματα κατά του SARS-CoV-2 σημαντικά ταχύτερα, εντός της πρώτης εβδομάδας μετά τη δεύτερη δόση. Αυτά τα αντισώματα ήταν επίσης πιο αποτελεσματικά έναντι παραλλαγών, όπως η Δέλτα και η Όμικρον.

Πάντως, περίπου στις τέσσερις εβδομάδες και οι δύο ομάδες είχαν παρόμοια επίπεδα αντισωμάτων, «αλλά αυτή η πρώιμη προστασία θα μπορούσε να είναι ζωτικής σημασίας κατά τη διάρκεια μιας επιδημίας», σημειώνει η Μι Λινγκ Μουνιέ, επικεφαλής της ομάδας Ανοσογονιδιωματικής Εμβολίων στο Ινστιτούτο Kirby του Πανεπιστημίου της Νέας Νότιας Ουαλίας και μία από τους συγγραφείς της μελέτης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Υγεία: Γαλλία: Οι ειδικοί συνιστούν απαγόρευση των οθονών για παιδιά κάτω των έξι ετών

Οι δραστηριότητες που βασίζονται σε οθόνες θα πρέπει να απαγορευτούν για παιδιά κάτω των έξι ετών, επειδή «επηρεάζουν μόνιμα την υγεία και τις πνευματικές τους ικανότητες», υποστήριξαν πέντε γαλλικές επιστημονικές ενώσεις σε ανακοίνωσή τους που δημοσιεύθηκε σήμερα.

Αυτή η «έκκληση για συλλογική ευαισθητοποίηση» απευθύνεται σε «νέους γονείς, δασκάλους, εκπαιδευτικούς και παιδαγωγούς, φροντιστές, πολιτικούς υπεύθυνους λήψης αποφάσεων» και συνυπογράφεται και δημοσιεύεται στο διαδίκτυο από τη Γαλλική Εταιρεία Παιδιατρικής και από εκείνες της Δημόσιας Υγείας, της Εταιρείας Ψυχικής Υγείας Παιδιού και Εφήβου, της Οφθαλμολογίας, καθώς και από τη Γαλλόφωνη Εταιρεία Υγείας και Περιβάλλοντος.

Το ουσιαστικό μήνυμα των υγειονομικών αρχών–“όχι οθόνη πριν από την ηλικία των τριών ετών”– είναι «σαφώς ανεπαρκές και πρέπει να επικαιροποιηθεί υπό το πρίσμα των πρόσφατων στοιχείων” και να γίνει: “Οχι οθόνες πριν από την ηλικία των έξι ετών”, προειδοποιούν οι ενώσεις.

«Το 2025, δεν υπάρχει πλέον καμία αμφιβολία και υπάρχουν πολυάριθμες διεθνείς επιστημονικές δημοσιεύσεις για να μας υπενθυμίσουν: ούτε η τεχνολογία των οθονών ούτε το περιεχόμενό τους, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που υποτίθεται ότι είναι ‘εκπαιδευτικά’, είναι κατάλληλα για έναν μικρό, αναπτυσσόμενο εγκέφαλο», προσθέτουν οι υπογράφοντες.

«Οι οθόνες, όποια και αν είναι η μορφή τους – τηλεόραση, τάμπλετ, τηλέφωνο – δεν καλύπτουν τις ανάγκες των παιδιών» και, «ακόμα χειρότερα, εμποδίζουν και αλλοιώνουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου τους», προειδοποιούν οι επιστημονικές ενώσεις.

Οι επαγγελματίες υγείας και οι δάσκαλοι νηπιαγωγείων και της πρώτης τάξης του Δημοτικού «έχουν παρατηρήσει τη βλάβη που προκαλείται από την τακτική έκθεση σε οθόνες πριν από την είσοδο στο Δημοτικό σχολείο: γλωσσικές καθυστερήσεις, προβλήματα προσοχής και μνήμης, κινητική διέγερση…», συνεχίζει το κείμενο.

«Ενώ επηρεάζονται όλα τα κοινωνικοεκπαιδευτικά περιβάλλοντα, η έκθεση είναι υψηλότερη σε μειονεκτούντα νοικοκυριά, συμβάλλοντας στην αύξηση των κοινωνικών ανισοτήτων», σημειώνεται.

Οπως τονίζεται , η νευρολογική ανάπτυξη του παιδιού προκύπτει από «πολλές και ποικίλες παρατηρήσεις και αλληλεπιδράσεις με το περιβάλλον» για τις οποίες «τα πρώτα έξι χρόνια της ζωής είναι θεμελιώδη».

«Δεν πρόκειται για δαιμονοποίηση των ψηφιακών εργαλείων και της χρήσης τους, αλλά υπάρχει μια ηλικία για όλα», τονίζουν αυτοί οι ειδικοί υγείας, οι οποίοι καλούν ιδιαίτερα τους γονείς να «δημιουργήσουν ένα περιβάλλον ευνοϊκό για την υγεία και την ανάπτυξη του παιδιού», ενθαρρύνοντας «εναλλακτικές δραστηριότητες: ανάγνωση, ελεύθερο παιχνίδι, επιτραπέζια, παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους, αθλητικές, δημιουργικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Υποπλινιακές εκρήξεις, το χειρότερο που μπορεί να συμβεί βραχυπρόθεσμα στο Ηφαίστειο της Σαντορίνης

«Να το συνειδητοποιήσουμε ότι κάποια στιγμή η έκρηξη θα συμβεί», επισήμανε ο καθηγητής Φυσικής της Λιθόσφαιρας, Σεισμολογίας και Εφαρμοσμένης Γεωφυσικής του ΑΠΘ Κώστας Παπαζάχος, μιλώντας στην επιστημονική ημερίδα με θέμα: «Η Παρακολούθηση του Ηφαιστείου της Σαντορίνης και η Πρόσφατη Σεισμο-Μαγματική Κρίση: Τι έγινε, τι συμβαίνει, τι να περιμένουμε», που συνδιοργάνωσαν το Τμήμα Γεωλογίας και το Τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

«Υπάρχει μία βασική παραδοχή ότι το ηφαίστειο θα συμπεριφερθεί στο μέλλον όπως στο παρελθόν», εξήγησε ο καθηγητής, προσθέτοντας ότι «η ηφαιστειακή επικινδυνότητα εκτιμάται μόνο μακροπρόθεσμα με τη μελέτη της ιστορίας του φαινομένου» και «η προσέγγιση εκτίμησης του κινδύνου είναι να ορίσουμε τα βασικά σενάρια σχετικά με το ποιο είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί βραχυπρόθεσμα, τα επόμενα 10-20 χρόνια, ποιο είναι το χειρότερο σενάριο, αλλά και ποιο το πιθανότερο σενάριο».

Στο πλαίσιο αυτό εμφανίστηκε καθησυχαστικός, σημειώνοντας ότι μεγάλες εκρήξεις, όπως η Μινωική, είναι σπάνιες –συμβαίνουν ανά περίπου 20.000 χρόνια- αλλά καταστροφικές σε τεράστια κλίμακα. «Μακροπρόθεσμα μόνο από την ιστορία του ηφαιστείου μπορούμε να μάθουμε. Μεγάλες εκρήξεις διαλύουν τη ζωή σε μια τεράστια κλίμακα. Με δεδομένη την έκρηξη το 1600 π.Χ. αν δε γίνει κάτι πάρα πολύ ακραίο, κάποιοι άλλοι άνθρωποι μετά από 20.000-30.000 χρόνια θα το αντιμετωπίσουν. Θα είναι κάτι απίστευτα δραματικό, αδιανόητο. Θα συμβεί όμως», σημείωσε.

Πρόσθεσε, δε, ότι τα υπολογιστικά μοντέλα δείχνουν ότι η αλλοίωση των πλακών πριν από τη μεγάλη έκρηξη έγινε σε διάστημα 50-100 ετών, «δηλαδή, παρόλο που η έκρηξη είναι τεράστια, είναι ζήτημα αν προετοιμάζεται έναν αιώνα πριν, το υλικό συγκεντρώνεται πολύ γρήγορα». «Η έκρηξη συνέβη μέσα σε 24 ώρες. Συνεπώς είναι κάτι δραματικό και σχετικά βραχύβιο», διευκρίνισε.

Το δυσμενέστερο σενάριο για τη Σαντορίνη στο κοντινό μέλλον

Ο κ. Παπαζάχος επέστησε την προσοχή στις υποπλινιακές ηφαιστειακές εκρήξεις, που είναι λιγότερο καταστροφικές από μία μεγάλη, ενώ έχουν συμβεί και στο πρόσφατο παρελθόν. «Στη Σαντορίνη βλέπεις όλα αυτά τα στρώματα και θα μπορούσες να ορκιστείς ότι είναι ίδια. Και αν κάνεις αναλύσεις και δεις σπάνιες γαίες ή άλλα στοιχεία, διαπιστώνεις ότι είναι τελείως διαφορετικές εκρήξεις: Μισό μέτρο, ένα μέτρο, είκοσι πόντοι, δύο μέτρα στάθμη. Αυτές είναι διάφορες υποπλινιακές εκρήξεις κλίμακας 4 έως 5, δηλαδή βαρβάτες εκρήξεις, που είναι και το δυσμενέστερο βραχυπρόθεσμο σενάριο. Άρα αν σκάσει κάτι τέτοιο αύριο στη Σαντορίνη, δύο μέτρα στάχτη, θα ανατρέψει όλη τη ζωή στην περιοχή, αλλά είναι κάτι το διαχειρίσιμο», ωστόσο, όπως διευκρίνισε, το πιο πιθανό σενάριο είναι οι μικρές εκρήξεις τύπου Καμένης, δηλαδή μικρές εκρήξεις όπως αυτές που διαμόρφωσαν την Παλαιά και Νέα Καμένη.

«Υπάρχει μια περίεργη κατάσταση στην Ελλάδα, όπου έχουμε τρεις εκρήξεις τον 20ο αιώνα και παρόλα αυτά κανείς δεν πιστεύει ότι μπορεί να γίνει έκρηξη στην Ελλάδα», παρατήρησε ο κ. Παπαζάχος.

Με βάση, εξάλλου, τα δεδομένα της τελευταίας ηφαιστειακής έκρηξης στη Σαντορίνη το 1950 ο καθηγητής σημείωσε ότι «ισχύει ένα περίεργο μοντέλο ότι τόσο πιο μεγάλη η έκρηξη, όσο πιο μεγάλο το χρονικό διάστημα πριν από την έκρηξη» και με δεδομένο ότι έχουν περάσει 75 χρόνια , η επόμενη έκρηξη μπορεί να διαρκέσει 1.200 μέρες. «Είναι 3,5 με 4 χρόνια. Άρα, όταν θα ξεκινήσει η φασαρία στη Σαντορίνη, δεν θα ξεκινήσει τη Δευτέρα και θα τελειώσει την Παρασκευή. Θα τελειώσει σε 4 χρόνια. Η Σαντορίνη είναι 3% του ΑΕΠ σαν εισόδημα και προφανώς τα 4 χρόνια θα υπάρχει κάποιο θέμα. Πρέπει να το πάρουμε χαμπάρι νωρίτερα, όπως το πήρανε χαμπάρι οι άνθρωποι σε παλαιότερες εποχές», τόνισε.

Ανέπτυξε τέλος τη συμβολή του ΑΠΘ και του Ινστιτούτου Μελέτης και Παρακολούθησης Ηφαιστείου Σαντορίνης (Ι.Μ.Π.Η.Σ.) στη σεισμική παρακολούθηση, υπογραμμίζοντας την ανάγκης διαρκούς επιστημονικής επιτήρησης μέσω των εγκατεστημένων δικτύων στο νησί.
«Αν και δεν μπορεί να εκτιμηθεί το μέγεθος της επόμενης έκρηξης, η παρακολούθηση του ηφαιστείου της Σαντορίνης εξασφαλίζει τον έγκαιρο εντοπισμό μιας έξαρσης που μπορεί να οδηγήσει σε έκρηξη και στην καλύτερη εκτίμηση των επιπτώσεων μελλοντικών εξάρσεων/ εκρήξεων. Η μελέτη της βαθύτερης δομής του ηφαιστείου αποκάλυψε το κέντρο όλων των μεγάλων εκρήξεων της Σαντορίνης στη Βόρεια Καλδέρα, το οποίο συμπίπτει με το σημείο ανόδου του μάγματος στις εξάρσεις του 2011-2012 και 2024-2025. Η μελέτη της πιο επιφανειακής δομής του ηφαιστείου, αλλά και της μορφολογίας του, αποκάλυψε την ύπαρξη σημαντικών εδαφικών/ τοπογραφικών ενισχύσεων, που εξηγούν τις βλάβες του σεισμού της Αμοργού το 1956, αλλά και τις πιθανές επιπτώσεις μελλοντικών σεισμών στο νησί- τεκτονικών ή ηφαιστειακών», κατέληξε ο κ. Παπαζάχος.

Διευθυντής Γεωδυναμικού Ινστιτούτου: Σε διάστημα τριών ημερών είχαμε πλήθος σεισμών ισοδύναμο του έτους

Η σεισμο-ηφαιστειακή κρίση 2024-2025 στην περιοχή Αμοργού-Σαντορίνης αποτελεί μια σπάνια γεωδυναμική έξαρση, με εξαιρετικά αυξημένο πλήθος σεισμών, κυρίως από τις αρχές Φεβρουαρίου 2025, σύμφωνα με την εισήγηση που έκανε ο διευθυντής του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, Βασίλης Καραστάθης, καθώς, όπως εξήγησε, σε λίγες μόνο μέρες καταγράφηκαν περισσότεροι σεισμοί από ό,τι σε ένα έτος, με κορύφωση στις 2-12 Φεβρουαρίου όπου σημειώθηκαν 213 σεισμοί άνω των 4 Ρίχτερ. Η πλειονότητα των υποκέντρων περιορίζεται μεταξύ 7-13 χλμ βάθος, ενώ παρατηρήθηκε μετακίνηση της σεισμικότητας από το Κολούμπο προς την Ανύδρο.

Το φαινόμενο χαρακτηρίζεται ως σμηνοσειρά – σεισμική δραστηριότητα χωρίς κύριο σεισμό – που ενδέχεται να συνδέεται με διείσδυση μάγματος, είσοδο ρευστών σε προϋπάρχουσες τεκτονικές ζώνες στον φλοιό, φαινόμενα ασεισμικής (αργής ολίσθησης σε ενεργά ρήγμα) ή συνδυασμό των παραπάνω μηχανισμών.

Ο κ. Καραστάθης στάθηκε στις κομβικές στιγμές των κρίσιμων εκείνων ημερών όπως ο διαχωρισμός της σεισμικότητας από την ηφαιστειακή δραστηριότητα. «Σε διάστημα τριών ημερών είχαμε το πλήθος σεισμών ισοδύναμο του έτους. Είχε πάρει φωτιά η βάρδια, είδα σκηνές απίστευτες με τους αναλυτές σε πανικό, όπου έβλεπαν τα μόνιτορ συνέχεια μαυρισμένα και έτρεχαν. Σε καθημερινή βάση 27-30 σεισμοί άνω του M4.0 και εκατοντάδες μικρότεροι αναλύθηκαν χειρακτικά από το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο. Οι σεισμοί ήταν σε τεράστια συχνότητα που υπερβαίνει ακόμα και τις δυνατότητες του αυτόματου συστήματος. Γινόταν σε τακτική βάση και ανάλυση με αυτοματοποιημένες μεθόδους μηχανικής μάθησης για την ανίχνευση μικρότερων σεισμών», σημείωσε.

Αναφερόμενος στην αναβάθμιση της παρακολούθησης και τη συμβολή του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου του ΕΑΑ ο διευθυντής του σημείωσε: «Εγκαταστάθηκαν νέοι σταθμοί real time παρακολούθησης στο πεδίο με άριστη συνεργασία των σεισμολογικών φορέων. Νέοι σεισμολογικοί, γεωδαιτικοί και παλιρροιογραφικοί σταθμοί προστέθηκαν στην περιοχή. Το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο εγκατέστησε άμεσα σεισμολογικούς σταθμούς σε Θήρα, Θηρασιά, Ανάφη, Αμοργό και Αστυπάλαια. Το προηγούμενο διάστημα είχε συμβάλει και σε δύο θέσεις στο σεισμολογικό της Σαντορίνης του ΙΜΠΗΣ/ΑΠΘ. Επίσης εγκατέστησε σε τρεις θέσεις σταθμούς GNSS (Αρχαία Θήρα, Οία, Άνυδρο) σε συνεργασία με ΕΚΠΑ. Και επισκεύασε έναν ακόμη στη Θήρα. Το ΑΠΘ πρόσθεσε επίσης σεισμολογικούς σταθμούς σε Άνυδρο και Χριστιανά. Ανανέωσε θέσεις στο δίκτυο της Σαντορίνης», σημείωσε.

Σε ό,τι αφορά την κατάσταση σήμερα ανέφερε ότι «η σεισμική ακολουθία στη θαλάσσια περιοχή της Ανύδρου μεταξύ Θήρας και Αμοργού, διατηρείται σταθερά σε χαμηλό επίπεδο», όμως «στο πλαίσιο της σεισμικής ακολουθίας δεν αποκλείεται η σποραδική εκδήλωση ισχυρότερων σεισμών».

Ο κ. Καραστάθης  επισήμανε ότι το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών ενισχύει μέσω του προγράμματος ΝΟΑ-Aegis τις υποδομές παρακολούθησης του Ελληνικού και Ηφαιστειακού Τόξμου, σε συντονισμό με το Ενιαίο Εθνικό Δίκτυο Σεισμογράφων και τα υφιστάμενα τοπικά παρατηρητήρια σε Σαντορίνη, Μέθανα και Νίσυρο.  «Με τη συνεργασία όλων των σχετιζόμενων φορέων, όπως τα ελληνικά πανεπιστήμια, το ΙΜΠΗΣ, τις τοπικές αρχές, ερευνητικούς φορείς του εξωτερικού το ΕΑΑ αποσκοπεί στη δημιουργία μιας εθνικής προσπάθειας για την παρακολούθηση των ενεργών ηφαιστείων της χώρας. Μελέτες θα ακολουθήσουν την εγκατάσταση του εξοπλισμού αναβαθμίζοντας τη γνώση για το ηφαίστειο της Σαντορίνης», υπογράμμισε.

Οι εδαφικές μετακινήσεις

Ο καθηγητής Γεωδαισίας και Τοπογραφίας του ΤΑΤΜ/ΑΠΘ Χρήστος Πικριδάς, μίλησε για την παρακολούθηση του Ηφεστείου της Σαντορίνης από τα πρώτα ενόργανα δίκτυα μέχρι τις σύγχρονες εξάρσεις (2011-2012 & 2024-2025) .

«Τα φαινόμενα του 2024-2025 παρουσιάζουν ομοιότητες με αυτά του 2011-2012. Η συνεχής παρακολούθηση είναι κρίσιμη για την έγκυρη λήψη μέτρων και έγκαιρη πρόβλεψη εξάρσεων. Το Ηφαίστειο παρακολουθείται συνεχώς», σημείωσε. Επισήμανε, δε, την ανάγκη εξειδίκευσης σε επιχειρησιακό επίπεδο του σχεδίου ΤΑΛΩΣ ιδίως σε σχέση με τις τοπικές υποδομές. «Δεν έχει γίνει καμία άσκηση εφαρμογής του μέχρι σήμερα», είπε. Αναφέρθηκε τέλος στην ανάγκη ενίσχυσης της επιστημονικής συνεργασίας των ακαδημαϊκών ερευνητικών φορέων. «Η ίδρυση από την Πολιτεία Ηφαιστειακού Παρατηρητηρίου θα επιτρέπει τη συνεχή παρακολούθηση του ηφαιστείου, την έγκαιρη πρόβλεψη πιθανών διεγέρσεων και την άμεση ενημέρωση των αρχών και των κατοίκων, ενισχύοντας έτσι την ασφάλεια και την πολιτική προστασία. Παράλληλα θα προάγει την επιστημονική έρευνα με τη συμμετοχή όλων των φορέων», σημείωσε.

Στην παρακολούθηση της σεισμο-ηφαιστειακής έξαρσης του 2024-2025 στην περιοχή Σαντορίνης – Ανύδρου με τη χρήση δεδομένων δορυφορικών συστημάτων πλοήγησης GNSS αναφέρθηκε ο επ. Καθηγητής Γεωδαισίας και Τοπογραφίας του ΤΑΤΜ-ΑΠΘ Στέλιος Μπίθαρης.

Όπως είπε, από το 2019 το ΑΠΘ και το ΙΜΠΗΣ εγκατέστησαν σταθμούς GNSS για τη γεωδαιτική παρακολούθηση της ηφαιστειακής δραστηριότητας στη Σαντορίνη και το 2025, λειτουργούν συνολικά 32 μόνιμοι σταθμοί στην ευρύτερη περιοχή Σαντορίνης – Ανύδρου. Αναφερόμενος στην έξαρση της σεισμικότητας στην περιοχή Ανύδρου στις αρχές Φεβρουαρίου 2025, ανέφερε ότι τα δεδομένα GNSS κατέγραψαν έντονες και απότομες εδαφικές μετακινήσεις.

«Τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου παρατηρήθηκε συστηματική και ραγδαία εδαφική μετακίνηση βόρεια- ανατολικά και αλλαγή της κατακόρυφης μετακίνησης», σημείωσε ο κ. Μπίθαρης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε παρατηρήθηκε καθίζηση στη νησίδα Άνυδρο με ρυθμό περίπου τρία μέτρα τον χρόνο και ν-δ οριζόντια μετακίνηση και συστηματική Β-Α μετακίνηση του βόρειου τμήματος της Σαντορίνης με ρυθμό περίπου 1,5 μέτρο τον χρόνο. Ο ρυθμός της παραμόρφωσης διήρκεσε περίπου δύο εβδομάδες, ενώ η εξομάλυνση ξεκίνησε στις 22 Φεβρουαρίου. Στην αρχή του φαινομένου η σταδιακή καθίζηση ήταν 3 εκατοστά σε 12 ημέρες. Στην έντονη περίοδο του φαινομένου η μέγιστη οριζόντια μετακίνηση έφτασε έως 7,5 εκατοστά σε 17 ημέρες, δηλαδή 0,4 την ημέρα και η καθίζηση 3,5 εκατοστά σε 4 ημέρες.

Στη συμβολή των δορυφορικών δεδομένων Παρατήρησης Γης στην παρακολούθηση της σεισμο-ηφαιστειακής έξαρσης του 2024-2025 στην περιοχή Σαντορίνης-Ανύδρου, αναφέρθηκε ο αν. Καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας Μιχάλης Φουμέλης.

Μιλώντας για τον ρόλο των δορυφορικών τεχνικών, ιδίως της διαφορικής συμβολομετρίας ραντάρ (InSAR), στην ανίχνευση παραμορφώσεων εδάφους που προηγούνται της σεισμικής έξαρσης, εξήγησε ότι όπως συνέβη το 2011, έτσι και το 2024–25, παρατηρήθηκαν παραμορφώσεις 1–2 μήνες πριν την έντονη σεισμικότητα, οι οποίες όμως δεν είναι εύκολα ερμηνεύσιμες σε πραγματικό χρόνο.

Από δορυφορικά δεδομένα (ιδίως του συστήματος Copernicus/Sentinel) και με τη χρήση δύο τροχιών (ανιούσας-καθοδικής) παρατηρήθηκε σημαντική ανύψωση στη Νέα Καμένη, κυρίως στη βόρεια πλευρά, από τα μέσα του 2024. Οι μεταβολές αυτές ήταν χαμηλής έντασης (χιλιοστά) μέχρι το καλοκαίρι του 2024, οπότε και άλλαξε η δυναμική της περιοχής.

Ο καθηγητής τόνισε η συνεχής παρακολούθηση είναι κρίσιμη, καθώς τα σημάδια προειδοποιούν και επεσήμανε την ανάγκη δημιουργίας μόνιμου παρατηρητηρίου στη Σαντορίνη, ώστε να αναγνωρίζονται μικρές, πρώιμες μεταβολές, αντί να εξαρτώνται οι επιστήμονες από περιστασιακές εκστρατείες παρακολούθησης. «Σαν επιστημονική κοινότητα είμαστε σε φάση να αναγνωρίσουμε τέτοια φαινόμενα. Η δημιουργία ενός παρατηρητηρίου ελπίζω Αυτή τη φορά να επιτευχθεί», τόνισε.

Χαιρετισμούς στην έναρξη της εκδήλωσης απηύθυναν ο πρύτανης του ΑΠΘ καθ. Χαράλαμπος Φείδας, ο πρόεδρος του Τμήματος Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών καθ.  Βασίλειος Τσιούκας και ο καθ. του Τμήματος Γεωλογίας Πρόδρομος Ζάνης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι προτάσεις για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία – Γράφει ο Μανώλης Μουράτογλου

Από την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, υπήρξαν συνομιλίες και σχέδια για τον τερματισμό της σύγκρουσης. Η εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας ή η ένταξή της στο ΝΑΤΟ είναι τα πιο αμφιλεγόμενα ζητήματα.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο, η Κίνα, η Βραζιλία, η Ουκρανία και η Ρωσία έχουν υποβάλει προτάσεις για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία. Υπήρξαν επίσης πολυμερείς συνομιλίες στην Κωνσταντινούπολη το 2022 και στην Ελβετία το 2024. Αν και καμία πρωτοβουλία δεν κατάφερε να τερματίσει τη σύγκρουση, η άφιξη του Ντόναλντ Τραμπ επιτάχυνε την προσέγγιση μεταξύ των μαχόμενων χωρών: ο Αμερικανός πρόεδρος προώθησε συνομιλίες με τη Ρωσία και ανακοίνωσε την αναστολή της στρατιωτικής βοήθειας στην Ουκρανία. Η πίεση λειτούργησε σε σημείο που ο Βολοντιμίρ Ζελένσκι πρόσφερε στη Ρωσία μερική εκεχειρία, την πρώτη πρωτοβουλία αυτού του είδους σε τρία χρόνια πολέμου.

ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ: ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΕ ΑΝΤΑΛΛΑΓΜΑ ΓΙΑ ΟΡΥΚΤΑ

Μετά από ένα μήνα στον Λευκό Οίκο, ο Τραμπ ξεκίνησε συνομιλίες με τη Ρωσία για να καθοδηγήσει μια μελλοντική ειρηνευτική συμφωνία, αποκλείοντας την Ουκρανία και τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες από τον διάλογο. Πίεσε επίσης για μια συμφωνία βάσει της οποίας η Ουκρανία πρέπει να δώσει στις Ηνωμένες Πολιτείες μέρος των εσόδων από την εξόρυξη των στρατηγικών ορυκτών της. Ο Τραμπ και ο Ζελένσκι επρόκειτο να υπογράψουν τη συμφωνία στις 28 Φεβρουαρίου στον Λευκό Οίκο, αλλά η συνάντηση κατέληξε σε σύγκρουση μπροστά στις κάμερες. Στη συνέχεια, στις 4 Μαρτίου, ο Τραμπ ανακοίνωσε την αναστολή της στρατιωτικής βοήθειας των ΗΠΑ προς την Ουκρανία. Τώρα υπάρχει μια κοινή πρόταση ΗΠΑ-Ουκρανίας για εκεχειρία, την οποία δεν αποδέχεται η Μόσχα. Ο Ζελένσκι ενδιαφέρεται να σταματήσει τις εναέριες και θαλάσσιες μάχες και να προωθήσει την ανταλλαγή αιχμαλώτων, δείχνοντας πρόθυμος να υπογράψει τη συμφωνία για τα ορυκτά και να αναγνωρίσει την ηγεσία των ΗΠΑ στην ειρηνευτική διαδικασία. Η Ρωσία προωθεί τη πάγια θέση της από το 2024, ότι εκεχειρία μπορεί να υπάρξει αφού έχουν διευκρινιστεί πρώτα, οι όροι για την επίτευξη ειρήνης. Με τα δεδομένα αυτά, η διαπραγμάτευση για τη πρόταση εκεχειρίας που προωθούν οι ΗΠΑ και η Ουκρανία, μπορεί να μην οδηγήσει σε κάποιο συγκεκριμένο αποτέλεσμα.

ΕΥΡΩΠΗ: ΠΡΩΤΑ ΚΑΙ ΚΥΡΙΑ, ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ

Σε απάντηση στην αποτυχημένη συνάντηση του Οβάλ Γραφείου, οι Ευρωπαίοι ηγέτες, μαζί με τον Καναδά και την Τουρκία, συμφώνησαν να δημιουργήσουν τη δική τους ειρηνευτική πρόταση για την Ουκρανία. Στόχος της δεν είναι μόνο ο τερματισμός του πολέμου, αλλά και η διασφάλιση της άμυνας και της εδαφικής ασφάλειας της χώρας. Το σχέδιο περιλαμβάνει τη βελτίωση της θέσης της Ουκρανίας στις διαπραγματεύσεις, την ισχυρή υποστήριξη των ΗΠΑ και τη διατήρηση της ευρωπαϊκής βοήθειας μετά τον πόλεμο. Για να το πετύχει αυτό, ο Βρετανός πρωθυπουργός Kιρ Στάρμερ ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός «συνασπισμού των πρόθυμων» να αναπτύξει δυνάμεις στο έδαφος. Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία το εξετάζουν, αλλά η Ιταλία και η Πολωνία είναι δύσπιστες και άλλες όπως η Ουγγαρία και η Σλοβακία έχουν ήδη αρνηθεί. Η Μόσχα δεν πρόκειται να δεχτεί την ανάπτυξη στη γραμμή εκεχειρίας, δυνάμεων από χώρες του ΝΑΤΟ και της ΕΕ και οι τελευταίες δεν έχουν την ισχύ να το επιβάλλουν.

Οι 27 συζήτησαν επίσης την ένταξη της Ουκρανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αν και φαινόταν να υπάρχει ομοφωνία, υπό την προϋπόθεση ότι η χώρα πληρούσε τις προϋποθέσεις, η Ουγγαρία αντιτάχθηκε πρόσφατα στην ένταξη της Ουκρανίας. Οι κυβερνήσεις της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας έχουν επίσης απορρίψει επίσης την ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ.

Στη παρούσα φάση, οι προτάσεις των Ευρωπαίων δεν έχουν κάποια ιδιαίτερη αξία. Δεν λαμβάνονται υπόψιν στις διαπραγματεύσεις μεταξύ ΗΠΑ-Ρωσίας και επίσης, δεν πρέπει να παραβλέπεται το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι δεν μπορούν να στηρίξουν την Ουκρανία σε βάθος χρόνου, χωρίς τη συμβολή των ΗΠΑ.

ΚΙΝΑ ΚΑΙ ΒΡΑΖΙΛΙΑ: ΟΙ ΜΕΣΟΛΑΒΗΤΕΣ

Από την πλευρά της, η Κίνα παρουσίασε το πρώτο της σχέδιο ειρήνης για την Ουκρανία το 2023 και τον Μάιο του 2024 παρουσίασε ένα νέο παρόμοιο έγγραφο μαζί με τη Βραζιλία. Αυτή η πρόταση επικεντρώνεται στην αποκλιμάκωση της βίας και στην έναρξη των συνομιλιών για τη διαπραγμάτευση μιας διαρκούς ειρηνευτικής συμφωνίας. Το κείμενο δίνει έμφαση στην αύξηση και τη διασφάλιση της ανθρωπιστικής βοήθειας, καθώς και στην καταπολέμηση των επιθέσεων κατά αμάχων, στη χρήση όπλων μαζικής καταστροφής και στις επιθέσεις σε πυρηνικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής. Επιπλέον, ζητά διεθνή συνεργασία για την προστασία τομέων όπως η ενέργεια, το εμπόριο, η επισιτιστική ασφάλεια και οι στρατηγικές υποδομές.

Με δεδομένες τις παγκόσμιες δυναμικές, αυτά τα σχέδια δεν πρόκειται να ευδοκιμήσουν. Η Κίνα αποτελεί την αντίπαλη υπερδύναμη των ΗΠΑ και η Ουάσιγκτον δεν είναι διατεθειμένη να την αφήσει να εμπλακεί στο πόλεμο της Ουκρανίας. Δεν πρέπει επίσης να παραβλέψουμε το γεγονός ότι, η Κίνα και η Βραζιλία είναι μέλη των BRICS, επομένως διάκεινται θετικά προς τη Ρωσία, ενώ παράλληλα είναι γνωστή η αναβάθμιση, τα τελευταία χρόνια, των ρωσοκινεζικών σχέσεων. Όλα αυτά περιορίζουν τις δυνατότητες αποδοχής ενός τέτοιου σχεδίου.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ: ΟΥΔΕΤΕΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ

Την άνοιξη του 2022, η Ρωσία παρουσίασε τη δική της ειρηνευτική συμφωνία. Ζήτησε την εκχώρηση εδαφών που ελέγχονται από τη Μόσχα, όπως η Κριμαία και το Ντονμπάς, την καθιέρωση της ρωσικής ως επίσημης γλώσσας και το δικαίωμα αρνησικυρίας στις αποφάσεις της Ρωσίας για μελλοντικές επιθέσεις σε ουκρανικό έδαφος. Περιλάμβανε επίσης την αποστρατιωτικοποίηση της Ουκρανίας και τον αποκλεισμό της από την ένταξη στο ΝΑΤΟ. Αυτή η συμφωνία απορρίφθηκε από την ουκρανική κυβέρνηση.

Η Ρωσία και η Ουκρανία είχαν ήδη επιχειρήσει να διαπραγματευτούν ένα σχέδιο ειρήνης στην Κωνσταντινούπολη, κατά την έναρξη της εισβολής. Αυτός ο γύρος συνομιλιών συμφώνησε στην ένταξη της Ουκρανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά έπρεπε να περιορίσει τη στρατιωτική της δύναμη, να γίνει ένα ουδέτερο κράτος και να αποκηρύξει την ένταξη της στο ΝΑΤΟ. Ωστόσο, η παρέμβαση της Βρετανίας που πίεσε το Κίεβο προς τη κατεύθυνση της συνέχισης του πολέμου, τερμάτισε αυτή τη διαπραγμάτευση. Ένας νέος γύρος συνομιλιών διεξήχθη στην Ελβετία το 2024, με τη συμμετοχή εκατό διεθνών αντιπροσωπειών, συμπεριλαμβανομένης της Ουκρανίας αλλά όχι της Ρωσίας και για αυτό τον λόγο, δεν οδήγησε πουθενά.

Η πρόταση της Μόσχας για ουδετεροποίηση της Ουκρανίας συνοδεύεται και με μια κόκκινη γραμμή. Η Ρωσία δεν πρόκειται να επιστρέψει κανένα από τα εδάφη που έχει κατακτήσει. Από το 2023, μετά από δημοψήφισμα, το οποίο δεν αναγνώρισε η Δύση, τα έχει εντάξει στη Ρωσική Ομοσπονδία.

ΟΥΚΡΑΝΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΒΟΛΗΣ ΕΩΣ ΤΗΝ ΕΚΧΩΡΗΣΗ ΕΔΑΦΩΝ

Τον Οκτώβριο του 2022, ο Ζελένσκι παρουσίασε μια πρόταση δέκα σημείων στην G20 για την επίτευξη ειρήνης. Αυτό το σχέδιο έδινε προτεραιότητα στην πυρηνική ασφάλεια – λόγω των ρωσικών επιθέσεων σε σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής – επισιτιστική ασφάλεια – η Ουκρανία ήταν ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς σιτηρών στον κόσμο – και την ενεργειακή ασφάλεια, τόσο λόγω της δικής της υποδομής όσο και των αγωγών φυσικού αερίου. Επιπλέον, η πρόταση περιλάμβανε την απελευθέρωση αιχμαλώτων, την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας, την απόσυρση της Ρωσίας και τον τερματισμό των εχθροπραξιών, τη δικαιοσύνη μετά τη σύγκρουση, την προστασία του περιβάλλοντος, την πρόληψη της διεθνούς κλιμάκωσης και τέλος το τέλος του πολέμου.

Αν και η νομιμοποίηση της κατάκτησης εδαφών από τη Ρωσία ήταν κόκκινη γραμμή για την Ουκρανία στην αρχή του πολέμου, η πορεία της σύγκρουσης, η οποία στρατιωτικά έγειρε εις βάρος του Κιέβου, διαμόρφωσε νέες συνθήκες. Η Ουκρανία δεν μπορεί να ανακτήσει αυτά τα εδάφη και η Ρωσία δεν πρόκειται να τα παραχωρήσει. Αντίθετα, η Μόσχα κινείται προς τη δημιουργία μιας buffer zone, η οποία θα περιλαμβάνει πρόσθετα ουκρανικά εδάφη. Οποιεσδήποτε ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις θα πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτό το ζήτημα.

Το ερώτημα είναι αν οι Ουκρανοί είναι πρόθυμοι να διαπραγματευτούν την ειρήνη, να διεξάγουν αυτές τις διαπραγματεύσεις υπό την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ή των ΗΠΑ, ακόμη και να παραχωρήσουν μέρος της επικράτειάς τους εάν αυτό θα τερματίσει τη σύγκρουση.

Σε κάθε περίπτωση και όπως σε όλους τους πολέμους, οι καταστάσεις στο στρατιωτικό πεδίο, διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό τις εξελίξεις. Η Ρωσία κατέχει πλέον το 20% των εδαφών της Ουκρανίας και ιδιαίτερα αυτά που είναι πλούσια σε στρατηγικά ορυκτά. Από την άλλη, η κυβέρνηση Τραμπ δηλώνει ότι δεν θεωρεί ότι η Ουκρανία μπορεί να αντιστρέψει τη δυναμική αυτού του πολέμου και ότι τα εδάφη της, έχουν χαθεί. Η λογική των Ευρωπαίων για στρατιωτική στήριξη στην Ουκρανία για να συνεχιστεί ο πόλεμος, ώστε να συνεχίσει να «ματώνει» η Ρωσία, δεν συνιστά μια βιώσιμη στρατηγική, στο βαθμό που οι χώρες της ΕΕ, δεν έχουν τις στρατιωτικές και παραγωγικές δυνατότητες να τη στηρίξουν, σε βάθος χρόνου.

Με τα δεδομένα αυτά, το γεγονός ότι το θέμα της Ουκρανίας θα λυθεί μεταξύ Ουάσιγκτον και Μόσχας, έχει γίνει η κυρίαρχη εκδοχή. Η κυβέρνηση Τραμπ επιστρέφει στη στρατηγική ότι τα μεγάλα ζητήματα θα πρέπει να επιλύονται στο επίπεδο των Μεγάλων Δυνάμεων. Και αυτή τη περίοδο, τα θέματα που είναι ανοικτά προς συζήτηση μεταξύ ΗΠΑ και Ρωσίας, αφορούν και άλλες περιοχές του πλανήτη, με την Ουκρανία να μην αποτελεί θέμα βασικής προτεραιότητας για την Ουάσιγκτον.


 

Προέλευση: https://geoeurope.org/2025/04/24/oi-protaseis-gia-ton-termatismo-tou-polemou/
Αυτός ο ιστότοπος geoeurope.org δημιουργήθηκε από επιστήμονες και ειδικούς, με επικεφαλής τον Βαγγέλη Χωραφά, που έχουν ασχοληθεί με τη γεωπολιτική της Ευρώπης και έχουν διαπιστώσει συγκεκριμένα κενά στη ροή των πληροφοριών που διαμορφώνουν τις γεωπολιτικές συζητήσεις στην ήπειρό μας.

Β. Κορκίδης: Οι οίκοι αξιολόγησης, τον Μάϊο, αναμένεται να επιβεβαιώσουν τις σταθερά ανοδικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας

Στις ανοδικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας αναφέρθηκε, σε δηλώσεις του, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης, σύμφωνα με ανακοίνωση του Επιμελητηρίου.

Ειδικότερα, ο κ. Κορκίδης τόνισε: «Η χώρα μας, μετά από 15 δύσκολα χρόνια, έχει επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και έχει καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη επενδυτών και αγορών. Οι αξιωματούχοι του ΔΝΤ τώρα μιλούν με κολακευτικά λόγια για την Ελλάδα, οι οίκοι αξιολόγησης βλέπουν προοπτική και αφήνουν πίσω το παρελθόν, που όμως μας στιγμάτισε όλους. Περασμένα, λοιπόν, ναι, ξεχασμένα, όμως, όχι. Η ελληνική οικονομία μπορεί ακόμη να μην έχει ισχυροποιηθεί στον επιθυμητό βαθμό, αλλά σίγουρα μπορούμε να ατενίζουμε το μέλλον πιο αισιόδοξα, χωρίς βεβαίως να εφησυχάζουμε. Τα επόμενα βήματα απαιτούν βελτίωση του εξωτερικού ισοζυγίου με μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές και αύξηση μέσω στήριξης της εγχώριας παραγωγής. Τα επόμενα ραντεβού με τους οίκους αξιολόγησης είναι προγραμματισμένα για τον Μάϊο και αναμένεται να επιβεβαιώσουν τις σταθερά ανοδικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Όμως, το κρίσιμο ραντεβού για την ελληνική κοινωνία και οικονομία είναι τον Σεπτέμβριο με τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ, όπου αναμένεται να εξαγγείλει το κυρίως πακέτο παροχών στα μεγάλα κοινωνικά στρώματα, το σύνολο της ατζέντας των φοροελαφρύνσεων με επίκεντρο τη μεσαία τάξη και με σημείο αναφοράς την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής όλων των Ελλήνων. Ας ελπίσουμε πως όλη αυτή η αναφορά, από την άνοιξη για το φθινόπωρο, και η δημόσια συζήτηση, από τώρα για το οικονομικό πακέτο του 2026, δεν θα οδηγήσει σε πρόωρες εκλογές, αλλά στο γεγονός ότι η οικονομική μας καθημερινότητα ξαναμπήκε, ως πρώτη προτεραιότητα, στην κυβερνητική πολιτική».

Στην ίδια ανακοίνωση, το ΕΒΕΠ υπογραμμίζει ότι είναι διαχειρίσιμες οι δομικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας.

Αναλυτικά, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς επισημαίνει πως η αβεβαιότητα, τα εμπόδια και ο προστατευτισμός έχουν κόστος για την παγκόσμια οικονομία, με πρώτα θύματα τις ευάλωτες εθνικές οικονομίες.

Είναι, λοιπόν, σημαντικό, συνεχίζει το Επιμελητήριο, πως στο πλαίσιο της Εαρινής Συνόδου του ΔΝΤ στην Ουάσινγκτον, η γενική διευθύντρια, Κ. Γκεοργκίεβα, μετά την ολοκλήρωση της συνάντησής της με τον υπουργό Οικονομικών, Κυρ. Πιερρακάκη, σχετικά με τη δημοσιονομική εικόνα που παρουσιάζει η χώρα μας, δήλωσε πως αυτό που βλέπουμε στην Ελλάδα είναι αυτό που θέλουμε να δούμε παντού. Επίσης, τόνισε πως η Ελλάδα έχει σημειώσει αξιοσημείωτη πρόοδο τα τελευταία χρόνια, καθώς καταγράφει ορισμένες από τις καλύτερες επιδόσεις, με την ανάπτυξη να είναι υψηλότερη από τον μέσο όρο στην ΕΕ και από τα ελλείμματα, πριν από μερικά χρόνια, να έχει περάσει στο πλεόνασμα. Επεσήμανε, μάλιστα, πως η χώρα μας προχωρά με διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που την καθιστούν πιο ανταγωνιστική, σε έναν κόσμο συχνότερων «οικονομικών σοκ», ενώ αναφέρθηκε και στη δύναμη της ψηφιοποίησης, που αξιοποιείται προκειμένου να προσφέρει διαφανείς και χαμηλού κόστους δημόσιες υπηρεσίες.

Υπενθυμίζεται, ότι πριν δύο εβδομάδες ο οίκος αξιολόγησης Standard & Poor’s προχώρησε σε νέα αναβάθμιση του πιστωτικού προφίλ της Ελλάδας σε ΒΒΒ, τοποθετώντας μας στο δεύτερο σκαλοπάτι της επενδυτικής βαθμίδας, με σταθερές προοπτικές. Η έκθεσή της βασίζεται στην ισχυρή απόδοση της ελληνικής οικονομίας το 2024, με τα 236,7 δισ. ευρώ ΑΕΠ και υπερπλεόνασμα 11,4 δισ. ευρώ, που υπολογίζει το πρωτογενές πλεόνασμα σε 3,5% του ΑΕΠ έναντι στόχου 2,1%, ενώ το καθαρό πλεόνασμα διαμορφώθηκε σε 0,5% του ΑΕΠ. Για την επόμενη τριετία, εκτιμά πως θα διατηρηθεί η δημοσιονομική πειθαρχία επιτυγχάνοντας πρωτογενή πλεονάσματα 2,7% μέχρι το 2028. Υπολογίζει μέσο ρυθμό ανάπτυξης 2,4% του ΑΕΠ για το 2025 και το 2026, με την ενίσχυση της ιδιωτικής κατανάλωσης, την αύξηση των επενδύσεων και τα έσοδα από τον τουρισμό. Πλεόνασμα και ανάπτυξη εκτιμάται ότι θα μειώνουν το χρέος 6% ετησίως, πέφτοντας, το 2028, στο 114% του ΑΕΠ. Η S&P, επίσης, εκτιμά πως ο κίνδυνος που διατρέχει η Ελλάδα από την επίπτωση των δασμών των ΗΠΑ είναι περιορισμένος, καθώς, επίσης, πως οι 5 δομικές αδυναμίες που εντοπίζει είναι διαχειρίσιμες. Συγκεκριμένα, το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών στο 6,7% του ΑΕΠ, τις επενδύσεις του ΤΑΑ που βασίζονται στις εισαγωγές, το έλλειμμα μέχρι το 2027, τη διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας με γειτονικές χώρες και, τέλος, το πολύ σοβαρό δημογραφικό πρόβλημα.

Η Τράπεζα της Ελλάδος προβλέπει, για το 2025, σημαντικές προκλήσεις για την ελληνική οικονομία λόγω της διεθνούς αβεβαιότητας. Σύμφωνα, μάλιστα, με την έκθεση του διοικητή, Ιω. Στουρνάρα, σε μία περίοδο διεθνούς ρευστότητας και γεωοικονομικών εντάσεων, η ελληνική οικονομία καλείται να διατηρήσει την αναπτυξιακή πορεία της υπό την απειλή των δασμών που επέβαλαν οι ΗΠΑ. Η ΤτΕ προειδοποιεί για τις επιπτώσεις στη χώρα, καθώς η παγκόσμια επιβράδυνση αναμένεται να περιορίσει τις εξαγωγικές και επενδυτικές προοπτικές. Παράλληλα, τονίζει την ανάγκη για υπεύθυνες οικονομικές πολιτικές και αξιοπιστία στον δημοσιονομικό σχεδιασμό. Οι προβλέψεις για το 2025 παραμένουν με ανάπτυξη 2,3%, πλεόνασμα 2,6% του ΑΕΠ, αύξηση επενδύσεων και μισθών. Η αγορά ακινήτων συνεχίζει την ανοδική πορεία της, ενώ οι τράπεζες καταγράφουν ισχυρές επιδόσεις σε ρευστότητα, κερδοφορία και πιστωτική επέκταση. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη φορολογική συμμόρφωση και στις τοπικές αρμοδιότητες για τον ΕΝΦΙΑ, με σχεδιασμό που απαιτεί θεσμική ωριμότητα. Η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και η επανεξέταση των φοροαπαλλαγών προβάλλουν για την ΤτΕ ως κρίσιμα εργαλεία.

Το ΔΣ του ΕΒΕΠ πιστεύει πως το υπερπλεόνασμα μπορεί να οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στη δημοσιονομική πειθαρχία, αλλά αυτό που ξεκλείδωσε τις παροχές 1,1 δισ. ευρώ ήταν τα αυξημένα μεγέθη της φορολογητέας ύλης των δηλώσεων φυσικών και νομικών προσώπων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, το 2024 δηλώθηκαν συνολικά 106 έναντι 91,6 δισ. ευρώ το 2023. Δηλαδή, το δηλωθέν εισόδημα των φυσικών προσώπων αυξήθηκε κατά 15,7% μεταξύ 2024 και 2023, ενώ των ελευθέρων επαγγελματιών διπλασιάστηκε με 103% στα 10,4 από 5,28 δισ. ευρώ. Σημειώνεται, ότι το 56% των ελευθέρων επαγγελματιών, επιτηδευματιών και ατομικών επιχειρήσεων φορολογήθηκε με τα τεκμήρια και κατέβαλε επιπλέον φόρο ύψους 470 εκατ. ευρώ, ενώ το 44% που φορολογήθηκε βάσει των δηλωθέντων εισοδημάτων εμφάνισε αυξημένα κέρδη που, κατά μέσον όρο, κυμάνθηκαν στα 4.500 ευρώ, ανά δήλωση. Αύξηση 29,24% καταγράφουν τα εισοδήματα που δηλώθηκαν από μερίσματα, λόγω του χαμηλού συντελεστή 5%. Αυξημένα κατά 5 δισ. ευρώ ήταν τα φορολογητέα κέρδη που δήλωσαν οι επιχειρήσεις και 3,6 δισ. ευρώ επιπλέον από ΦΠΑ. Μισθωτοί και συνταξιούχοι δήλωσαν επιπλέον 6,3 δισ. ευρώ. Συνολικά, τα εισοδήματα το 2024 από όλες τις κατηγορίες ήταν επιπλέον 14,4 δισ. ευρώ αυξημένα κατά 15,7%.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κυρ. Πιερρακάκης: Η Ελλάδα θα αιτηθεί στις Βρυξέλλες την εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από τις περαιτέρω δαπάνες των επομένων ετών

Η Ελλάδα θα αιτηθεί στις Βρυξέλλες την εξαίρεση των αμυντικών δαπανών, ήτοι τη ρήτρα διαφυγής, από τις περαιτέρω δαπάνες των επομένων ετών, όπως προανήγγειλε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, επισημαίνοντας ότι θα μπορέσει, ουσιαστικά, να δημιουργηθεί ο δημοσιονομικός χώρος κάλυψης αμυντικών δαπανών για τα επόμενα χρόνια.

Συγκεκριμένα, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ΕΡΤNews, ο υπουργός είπε ότι «η αύξηση που προβλέπεται από το 2025 στο 2026 είναι περίπου μισό δισ. ευρώ που έχει προγραμματιστεί και αυτό αφορά και στις επόμενες χρονιές. Υπάρχει ένα πολύ συγκεκριμένο πρόγραμμα αμυντικών δαπανών που έχουμε παρουσιάσει ως κυβέρνηση». Όπως εξήγησε, τα 500 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό του 2026 εξαιρούνται από τον υπολογισμό από τον κανόνα δαπανών.

«Αυτό που πρέπει να περάσει ως μήνυμα και στον κόσμο -και θέλω και εγώ προσωπικά να το τονίσω- είναι το ότι πλέον η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει άλλους δημοσιονομικούς κανόνες εδώ και καιρό. Εμείς τι είχαμε μάθει; Ότι έπρεπε να έχουμε υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα που έπρεπε να τα έχουμε και τώρα; Εννοείται ότι συνεχίζει αυτό να ισχύει, αλλά δεν μπορείς αυτό το πλεόνασμα να το διαχειριστείς με όρους τού να το ξοδέψεις κάθε χρόνο. Γιατί; Τι συμφωνούν όλα τα ευρωπαϊκά κράτη; Συμφωνούν πλέον κάθε χρόνο δαπάνες», κατέληξε ο κ. Πιερρακάκης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι σταλινοφασίστες στον ΙΑΝΟ! – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Πίστευα πάντα ότι η δημοκρατία στεριώνει όταν γίνεται συνείδηση στη συνείδηση του ανθρώπου. Όταν ο καθένας διδάσκει δημοκρατία στην καθημερινότητά του, με τις συμπεριφορές και τον σεβασμό στον διπλανό και στους κανόνες. Ποτέ δεν μπορούσα να καταλάβω πώς είναι δυνατόν να μιλάνε κάποιοι για δημοκρατία -που θεωρεί αυτονόητο τον σεβασμό στον άλλο- και να του κλείνει τους δρόμους σε εκδηλώσεις επαναστατικής γυμναστικής. Ποτέ δεν κατάλαβα πώς είναι δυνατόν να κηρύσσεται απεργία, αλλά οι απεργοί να αρνούνται τι δικαίωμα της εργασίας σε όσους δεν επιθυμούν να απεργήσουν. Ποτέ δεν κατάλαβα πώς είναι δυνατόν τα μειοψηφικά γκροπούσκουλα να καταλαμβάνουν Πανεπιστήμιαή άλλα κτίρια και να αρνούνται άλλη άποψη από τη δική τους, τη σταλινοφασιστική.

Νίκος Σακελλαρόπουλος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Αφορμή αυτών των σκέψεων – πάλι-, ήταν η εισβολή μερικών ερυθροτραμπούκων , στον «ΙΑΝΟ», όπου διεξαγόταν εκδήλωση στο πλαίσιο του κύκλου συζητήσεων «Συναντήσεις Κορυφής» με θέμα «Η πολιτική τυμβωρυχία των Τεμπών». Βασικός ομιλητής ήταν ο συγγραφέας και πολιτικός αναλυτής, Γιώργος Καραμπελιάς, ενώ συμμετείχαν ο δικηγόρος Δημήτρης Γαλλής κι ο δημοσιογράφος Κώστας Στούπας. Παριστάμενοι ανέφεραν ότι επιχειρήθηκε να διακοπεί η συζήτηση κι  ο Καραμπελιάς αντέδρασε έντονα φωνάζοντας επανειλημμένως «έξω οι αλήτες». Η συζήτηση πάντως διακόπηκε για αρκετή ώρα. «Αυτό που έγινε είναι ενδεικτικό του τι αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι που θέλουν να πουν κάτι διαφορετικό στη χώρα. Είμαστε ένα κράτος που το λυμαίνονται συμμορίες», ανέφερε ο Γ. Καραμπελιάς μόλις επανεκκίνησε η εκδήλωση.

Σκοπός τους δεν ήταν άλλος, από τη ματαίωση άλλης μιας συζήτησης

με την οποία διαφωνούσαν. Δηλαδή να μην ακουστεί για άλλη μια φορά η άποψη που δεν συνέφερε εκείνους κι όσους έχουν ροπή  στον ολοκληρωτισμό!

Αλήθεια, τι ήθελαν οι περίεργοι αυτοί τύποι; Να αλωνίζει το ψέμα, τα ξυλόλια, οι… εξαϋλωμένοι άνθρωποι (που ωστόσο ουδείς αναζήτησε) και τα… χαμένα βαγόνια; Τι ήθελαν αυτοί οι άνθρωποι; Να υπάρχει εσαεί ο εσμός των απατεώνων που παρίσταναν τους πραγματογνώμονες και χάθηκαν από προσώπου γης όταν ο εισαγγελέας ζήτησε τους τίτλους των σπουδών τους;

Προφανώς, ναι αυτό ήθελαν και θέλουν. Κι όποιος αυτά τα αποκρούει, πρέπει να καεί στην πυρά. Ας μη ξεχνάμε ότι λίγα τετραγωνικά μακρύτερα  από τον «ΙΑΝΟ»,  κάηκαν ζωντανοί τέσσερις άνθρωποι, στα γραφεία της Marfin. Ουδείς λογοδότησε γι αυτό, ουδείς διοργάνωσε συναυλίες ή πήγε στο ευρωκοινοβούλιο να βγάζει λογίδρια…

Να πούμε και κάτι ακόμη και δη για μια ακόμη φορά; Είναι τεράστιες κι ιστορικές οι ευθύνες των ηγετών της Δεξιάς – κυρίως του Κωνσταντίνου Καραμανλή- που άφησαν να χαθεί ο ιδεολογικός πόλεμος, μετά τον θλιβερό εμφύλιο. Κατέστησαν νικητές εκείνοι που σήκωσαν τα όπλα εναντίον της πατρίδας και δη χωρίς αντίπαλο. Οι πολιτικοί του αστικού χώρου, αλλά κι οι διανοούμενοι σιώπησαν διαχρονικά ή δεν μπήκαν σε διαδικασίες αντιπαραθέσεων και ιδεολογικών μαχών. Φτάσαμε στο σημείο οι κομμουνιστές κι οι Αριστεροί να θεωρούνται…. προοδευτικές δυνάμεις!  Φτάσαμε στο σημείο ακόμη και σημερινοί βουλευτές της ΝΔ να ….τιμούν, λέει, την Αριστερά για τους… αγώνες της! Λίγοι τους είπαν/είπαμε, «τι λέτε ρε παλικαράκια»;

Αλήθεια, που ήταν όλοι αυτοί όταν έβαλε βέτο το ΚΚΕ κι η Αριστερά, για να μη μεταδοθεί ΠΟΤΕ από την τηλεόραση η «Ελένη» του Γκατζογιάννη; Πού ήταν όλοι αυτοί, μαζί με τους διανοούμενους, όταν οι σταλινοφασίστες έκτιζαν τα γραφεία των καθηγητών στα Πανεπιστήμια; Πού ήταν όταν -όπως προχθές στον «ΙΑΝΟ»- ερυθροτραμπούκοι ματαίωναν σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Χανιά, τις παρουσιάσεις της «Μαύρης Βίβλου του κομμουνισμού»; Πού ήταν, όταν αλώνιζαν επί δεκαετίες οι οπαδοί του σφαγέα Βελουχιώτη και τον παρουσίαζαν ως καπετάνιο-δημοκράτη; Πού ήταν;

Ναι, νομίζω ότι είναι πια αναγκαία η αντιμετώπιση των σταλινοφασιστών. Όχι με τα όπλα τους, τη βία, αλλά στο πεδίο της γνώσης και των ιδεών. Αλλιώς, θα εξακολουθήσουμε να βιώνουμε σκηνές απείρου κάλλους, δήθεν με τη σφραγίδα της ελευθερίας της έκφρασης…

Πρωτοσέλιδοι βασικοί τίτλοι εφημερίδων της Τετάρτης 30 Απριλίου 2025

ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ 30/4/2025

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: «ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΓΙΑ ΘΥΜΑ του AstraZeneca»

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ: «Τα 5 μυστικά για τη δόμηση στσα χωριά»

ΕΣΤΙΑ: «Φορολογούν εργαζόμενο για νοσηλεία 82.000 ευρώ που κάλυψε η εταιρεία του!»

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: «Το μάθημα του ισπανικού μπλακ άουτ για την Ελλάδα – Συνεργασία Τουρκίας – Ιταλίας σε άμυνα, ενέργεια, εμπόριο»

Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ: «ΠΡΟΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΡΩΔΙΑ ΝΟΥΜΕΡΟ 2»

ΤΑ ΝΕΑ: «ΑΣΕΠ ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΑΛΛΑΖΕΙ Η ΥΛΗ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ – Κοιμήθηκαν με οικόπεδα, ξύπνησαν με… χωράφια»

Ο ΛΟΓΟΣ: ««Ώρα μηδέν» για Καραμανλή και Σπίρτζη – Υποβλήθηκε το αίτημα στις Βρυξέλλες για εξαίρεση αμυντικών δαπανών – «Η Πρωτομαγιά δεν είναι αργία, είναι απεργία»»

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ: «Όλοι αύριο στην απεργία και τις συγκεντρώσεις της Πρωτομαγιάς!»

KONTRA NEWS: «ΚΙΝΔΥΝΟΣ BLACK OUT ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»

ESPRESSO: «ΓΕΡΟ ΧΑΣΤΟΥΚΙ στον «Ρόκι» του μπάσκετ»

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ: «ΣΕ ΚΙΝΟΥΜΕΝΗ ΑΜΜΟ ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΑ ΠΟΥ ΚΥΒΕΡΝΗΣΑΝ Τρώνε τις… σάρκες τους το ΠΑΣΟΚ και η Αριστερά – Ο Μητσοτάκης γυρίζει το παιχνίδι, επιστροφή στο 30% και άνω για τη ΝΔ»

STAR: «ΘΑ ΣΕ ΣΥΡΩ ΓΥΜΝΗ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ»

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ:  «100 ΗΜΕΡΕΣ ΤΡΑΜΠ Παγκόσμιο ΧΑΟΣ»

Σουπιές με σπανάκι – Άρωμα θαλασσινό

Σίσσυ Νίκα
Γράφει η Σίσσυ Νίκα – Δημοσιογράφος Γαστρονομίας και Πολιτισμού

Μια γευστική δημιουργία της Σαρακοστής νόστιμη και πολύ θρεπτική. Οι σουπιές προσφέρουν πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας, ενώ παράλληλα είναι εξαιρετική πηγή βιταμίνης Β12. Επίσης είναι πλούσια πηγή σιδήρου και έχει υψηλή περιεκτικότητα σε σελήνιο, φώσφορο, βιταμίνη Β2 και Ω-3 λιπαρά οξέα. Σημαντική είναι η παρουσία επίσης βιταμινών Α, Β6, ασβεστίου, μαγνησίου και ψευδαργύρου. Ο συνδυασμός με το σπανάκι ενισχύει όλα τα θρεπτικά συστατικά της σουπιάς για τον οργανισμό μας. 

Σουπιές με σπανάκι 1

Σουπιές με σπανάκι

Από τη Νατάσσα Χατζηαρβανίτη, μαθητευόμενη μαγείρισσα, Αθήνα

Υλικά για 4 άτομα

2 κιλά σουπιές, κομμένες σε χοντρές ροδέλες φρέσκιες ή κατεψυγμένες

1 ½ κιλό σπανάκι, καθαρισμένο και πλυμένο

1 πράσο, ψιλοκομμένο

2 μεγάλα ξερά κρεμμύδια, ψιλοκομμένα

1 ποτήρι λευκό κρασί, σαββατιανό ή μοσχοφίλερο

3 ματσάκια κρεμμυδάκια φρέσκα, ψιλοκομμένα και το πράσινο μέρος

1 ματσάκι άνηθο, ψιλοκομμένο

1 ματσάκι μάραθο, ψιλοκομμένο

1 κ.σ. πελτέ ντομάτας

Ελαιόλαδο

Αλάτι

Φρεσκοτριμμένο πιπέρι

Σουπιές με σπανάκι 2

Τρόπος παρασκευής

Σε κατσαρόλα με χοντρό πάτο σοτάρουμε σε ελαιόλαδο το ξερό κρεμμύδι για 2 λεπτά, μέχρι να αλλάξει χρώμα.

Προσθέτουμε το πράσο, τα φρέσκα κρεμμυδάκια, κρατώντας λίγα για να σοτάρουμε αργότερο το σπανάκι.

Αφήνουμε να σοταριστούν για 2 λεπτά ακόμα.

Ρίχνουμε στο μέσο του πάτου της κατσαρόλα τον πελτέ ντομάτας και ανακατεύουμε δυνατά με ξύλινη κουτάλα.

Προσθέτουμε τις σουπιές και χαμηλώνουμε τη φωτιά. Τις  σοτάρουμε για 2-3 λεπτά μέχρι να αλλάξουν χρώμα.

«Σβήνουμε» με το κρασί και αφήνουμε να εξατμιστεί το αλκοόλ.

Προσθέτουμε ένα ποτήρι καυτό νερό και αφήνουμε να σιγοβράζουν οι σουπιές για 90 λεπτά αν είναι φρέσκες και 1 ώρα αν είναι κατεψυγμένες. Ανακατεύουμε συχνά για να «μην πιάσουν».

Παράλληλα σε άλλη κατσαρόλα σοτάρουμε λίγο φρέσκο κρεμμυδάκι σε ελαιόλαδο και ρίχνουμε το σπανάκι. Αφήνουμε να βράσει για 15 λεπτά.

Πάνω στη 1 ώρα που βράζουν οι σουπιές προσθέτουμε και το σπανάκι και ανακατεύουμε και πάλι.

Τα τελευταία 15 λεπτά προσθέτουμε και τα αρωματικά, τον άνηθο, τον μάραθο και ανακατεύουμε καλά.

Σουπιές με σπανάκι 3

Κατεβάζουμε από τη φωτιά αφήνουμε για 15 λεπτά να σταθεί το φαγητό μας και σερβίρουμε με φρεσκοτριμμένο πιπέρι.