Αρχική Blog Σελίδα 1950

Ι.Ν. Αγίου Αλεξάνδρου Αλεξάνδρειας: Προσκυνηματική εκδρομή

Ι.Ν. Αγίου Αλεξάνδρου Αλεξάνδρειας:

Προσκυνηματική εκδρομή

Ι.ΑΓ.ΑΛΕΞ.ΕΚΔΡΟΜ.jpeg

Ι.ΑΓ.ΑΛΕΞ.ΕΚΔΡΟΜ.jpeg

Ι.ΑΓ.ΑΛΕΞ.ΕΚΔΡΟΜ.jpeg

Η ΕΠΠΒ στα ΑΛΙΓΚΕΙΑ 2025 – Στηρίζουμε τον Γιάννη Αβραμίδη και την Ομάδα “Τρέξε Μαζί μου”

Την Κυριακή 18 Μαΐου το 1ο Σύστημα Προσκόπων Συκουρίου διοργανώνει σε συνεργασία με το σωματείο “Τρέξε Μαζί μου” τα “ΑΛΙΓΚΕΙΑ 2025”.

Στη φετινή διοργάνωση θα λάβει μέρος εθελοντικά και ο Γιάννης Αβραμίδης, γιος του μέλους της ΕΠΠ Βέροιας Μιχάλη Αβραμίδη, φέροντας το προσκοπικό μαντήλι.

Ο Γιάννης ως 1ος Παγκόσμιος Πρωταθλητής στο κύπελλο Δανίας στο Frame Running/60 μέτρων, θα τρέξει για ακόμη μία φορά, δείχνοντας σε όλους μας το μεγαλείο της ψυχής του και την δίψα του για ζωή!

Η ΕΠΠΒ καλεί τα μέλη, τους προσκόπους και τους φίλους της, να παρευρεθούν στην παραπάνω εκδήλωση, ώστε να δοθεί δυναμικό παρόν και να στηρίξουμε την προσπάθεια του Γιάννη και των υπόλοιπων συμμετασχόντων.

Η συμμετοχή είναι ελεύθερη.

Την εκδήλωση θα στηρίξουν με την παρουσία τους και Παραολυμπιονίκες και θα την καλύψουν και τα ΜΜΕ.

Η μετακίνηση από τη Βέροια θα γίνει με Ι.Χ. οχήματα κατόπιν συνεννόησης.

ΑΛΙΓΚΕΙΑ 2025 Συκούριο 18 5 2025
ΑΛΙΓΚΕΙΑ 2025 (Συκούριο 18-5-2025) – 1

Πληροφορίες στα τηλέφωνα 694-888-6979 και  697-203-9808.

Ειρήνη Αγαπηδάκη: Επιπλέον 2.000 προσωπικοί γιατροί στο σύστημα τους τελευταίους 3 μήνες – Από 1η Ιουνίου όλοι οι πολίτες θα έχουν προσωπικό γιατρό

Με ταχείς ρυθμούς προχωρά η δεύτερη φάση της μεταρρύθμισης του προσωπικού γιατρού. Μέσα στους τελευταίους τρεις μήνες έχουν προστεθεί σχεδόν 2.000 επιπλέον προσωπικοί γιατροί στο σύστημα, ανεβάζοντας το σύνολο των διαθέσιμων προσωπικών γιατρών σε 5.496. Έχουν εγγραφεί έως σήμερα, πάνω από 5 εκατομμύρια πολίτες.

Επίσης μέχρι σήμερα, έχουν ενταχθεί περί τους 250 παιδιάτρους και παρέχουν δωρεάν δυνατότητα πρόσβασης σε προσωπικό παιδίατρο σε 350.000 παιδιά.

Από 1η Ιουνίου όσοι πολίτες δεν έχουν κάνει εγγραφή σε προσωπικό γιατρό θα εγγράφονται αυτόματα στο σύστημα βάσει των στοιχείων κατοικίας που έχουν δηλωμένα στον ΑΜΚΑ.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τον προσωπικό γιατρό που εκείνοι επιθυμούν, χωρίς καμία επιβάρυνση, τονίζει σε συνέντευξή της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη. Σημειώνει ότι η βελτίωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση και αναφέρεται αναλυτικά στις παρεμβάσεις που έχουν γίνει. Μεταξύ αυτών είναι και ένταξη από αρχές Μαρτίου ορισμένων Κέντρων Υγείας στο πρόγραμμα εφημεριών των νοσοκομείων. Σύμφωνα με τα πρώτα αποτελέσματα το πρόγραμμα αποδίδει, καθώς σε μόλις τρεις εβδομάδες, τέσσερα Κέντρα Υγείας εξυπηρέτησαν περισσότερα από 10.000 περιστατικά.

Ακολουθεί η συνέντευξη της αναπληρώτριας υπουργού Υγείας Ειρήνης Αγαπηδάκη στη δημοσιογράφο Έφη Φουσέκη για το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Ερ: Ποια είναι τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα της προσπάθειας για τον εκσυγχρονισμό της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας; Πώς οι αλλαγές αναμένεται να επηρεάσουν την καθημερινότητα των πολιτών;

Απ: H βελτίωση και ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην Ελλάδα αποτελεί προτεραιότητα της πολιτικής τού πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ώστε εκτός από την πρόσβαση στη θεραπεία, να κερδίσουμε επιτέλους στη χώρα μας περισσότερα χρόνια υγιούς ζωής – αυτό έλειπε εδώ και 40 χρόνια από το σύστημα υγείας. Σε αυτό το πλαίσιο εργάζομαι και εγώ, εφαρμόζοντας μια ολοκληρωμένη στρατηγική που διασφαλίζει πρόσβαση στην υγεία για κάθε πολίτη.

Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη ουσιαστικές παρεμβάσεις σε δεκάδες δομές υγείας με ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, ενίσχυση του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού και εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων των Κέντρων Υγείας. Υλοποιούμε τη μεγαλύτερη ανακαίνιση των υποδομών του ΕΣΥ, από το 1983 που συστάθηκε. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη έργα σε περισσότερα από 156 Κέντρα Υγείας και νοσοκομεία σε όλη τη χώρα, ενώ οι πρώτες ανακαινισμένες υποδομές παραδίδονται άμεσα. Υλοποιούμε μια μεγάλης κλίμακας παρέμβαση, συνολικού ύψους 240 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Ήδη έχουμε τα πρώτα ανακαινισμένα Κέντρα Υγείας τα οποία παραδόθηκαν – πρόκειται για τη μεγαλύτερη, αποτελεσματικότερη και ταχύτερη ανακαίνιση που έχει γίνει ποτέ στο ΕΣΥ.

Σε πολλές περιοχές της χώρας οι κοινωνικές ανισότητες στην υγειονομική φροντίδα επηρεάζουν την ποιότητα ζωής των πολιτών, κυρίως σε περιοχές με χαμηλότερο κοινωνικοοικονομικό επίπεδο. Αυτό καθιστά ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη για αναβάθμιση των υποδομών και ενίσχυση της προσβασιμότητας στην υγειονομική φροντίδα για όλους, ανεξαρτήτως του τόπου κατοικίας. Γνωρίζω καλά από δήμο σε δήμο τις διαφορετικές ανάγκες σε όλη τη χώρα. Για αυτό και επέλεξα να ξεκινήσουμε τις ιατρικές εξετάσεις κατ’ οίκον με τις Κινητές Ομάδες Υγείας του ΕΟΔΥ από τα χωριά του Βόρειου Έβρου, όπως και σε άλλες περιοχές τις χώρας με αυξημένες κοινωνικές ανισότητες στην υγεία. Το ίδιο κάνουμε και με τις δράσεις για την παιδική παχυσαρκία που ταξιδεύουν σε όλη τη χώρα και δίνουμε πρόσβαση σε παιδιά και γονείς που ως τώρα δεν είχαν τέτοιες ευκαιρίες. Αντίστοιχα, παρόμοια είναι η κατάσταση και στην Αττική, όπως για παράδειγμα στο Δυτικό Τομέα Αθηνών. Σε περιοχές όπως το Περιστέρι, το Ίλιον, το Χαϊδάρι, την Αγία Βαρβάρα και την Πετρούπολη, ενισχύουμε τις υφιστάμενες δομές και αναπτύσσουμε νέες για να καλύψουμε χρόνιες ανάγκες υγείας των πολιτών που παρέμεναν χωρίς ανταπόκριση. Την ίδρυση πανεπιστημιακού Κέντρου Υγείας στο Ίλιον, την ανάπτυξη ΤΟΜΥ στην Αγία Βαρβάρα, την ίδρυση του Πολυδύναμου Περιφερειακού Ιατρείου στην Πετρούπολη, για να αναφέρω κάποια ενδεικτικά.

Επιπλέον, από τις αρχές Μαρτίου ξεκίνησε η ένταξη ορισμένων Κέντρων Υγείας στο πρόγραμμα εφημεριών, προκειμένου να υποστηρίξουν ενεργά το έργο των νοσοκομείων. Σε μόλις τρεις εβδομάδες, τέσσερα Κέντρα Υγείας -Αλεξάνδρας, Αμαρουσίου, Καλλιθέας και Λαυρίου- εξυπηρέτησαν στο πλαίσιο του νέου πλαισίου εφημεριών περισσότερα από 10.000 περιστατικά, αποδεικνύοντας την αποτελεσματικότητα της πρωτοβουλίας. Σύντομα, θα ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα πέντε Κέντρα Υγείας, με την υποστήριξη 150 επιπλέον επαγγελματιών υγείας. Στόχος μας είναι η καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, κοντά στον τόπο κατοικίας τους, χωρίς αναμονές και περιττή ταλαιπωρία. Παροτρύνω τους πολίτες να επισκέπτονται τα Κέντρα Υγείας για προβλήματα μέτριας σοβαρότητας, καθώς έτσι εξυπηρετούνται γρηγορότερα και αποφεύγουν την ταλαιπωρία, ενώ παράλληλα κάνουν μια καλή πράξη για τους συνανθρώπους τους που καταφεύγουν στα Επείγοντα των νοσοκομείων για πιο σοβαρά θέματα, διευκολύνοντας τους να έχουν γρηγορότερη εξυπηρέτηση.

Η ενίσχυση της Πρόληψης, την οποία καταφέραμε θεμελιώνοντας το πρώτο οργανωμένο σύστημα πρόληψης που είχε ποτέ η χώρα για τον καρκίνο του μαστού, του τραχήλου της μήτρας, του παχέος εντέρου και τα καρδιαγγειακά και έχει σώσει πάνω από 65.000 ανθρώπους. Αποτελεί μια επένδυση με κοινωνικό πρόσημο: υπηρετεί την ισότητα, βελτιώνει την καθημερινότητα και χτίζει ένα σύστημα υγείας πιο δίκαιο, πιο ανθρώπινο και πιο κοντά σε κάθε πολίτη.

Ερ: Σε τι φάση βρίσκεται ο θεσμός του προσωπικού γιατρού;

Η δεύτερη φάση της μεταρρύθμισης του προσωπικού ιατρού, προχωρά με ταχείς ρυθμούς. Τον Δεκέμβριο δημοσιεύτηκε ο νέος νόμος, Ιανουάριο εκδόθηκαν 6 κοινές υπουργικές αποφάσεις και ήδη μέσα στους τελευταίους τρεις μήνες έχουν προστεθεί σχεδόν 2.000 επιπλέον Προσωπικοί Γιατροί στο σύστημα. Έχουμε ήδη καλύψει πάνω από 5 εκατομμύρια πολίτες και συνεχίζουμε σταθερά με καθημερινές εγγραφές.

Έχουμε κάνει σημαντικά βήματα ώστε να γίνει πραγματικότητα αυτό που για χρόνια ακουγόταν ως ευχή: όλοι οι πολίτες να έχουν έναν γιατρό που να τους γνωρίζει, να τους παρακολουθεί διαχρονικά, και να είναι η πρώτη και άμεση αναφορά τους σε θέματα πρόληψης και υποστήριξης. Έχουμε ακόμη δρόμο, αλλά τα αποτελέσματα είναι πολύ ενθαρρυντικά.

Ερ: Για να προχωρήσει ο προσωπικός γιατρός χρειάζεται στήριξη από τους γιατρούς και εκπαίδευση των πολιτών. Εκτιμάτε ότι σήμερα υπάρχουν αυτά τα δύο στοιχεία;

Απ: Το λέτε πολύ σωστά. Ο Προσωπικός Γιατρός δεν είναι απλώς ένα τεχνικό μέτρο – είναι ένας θεσμός που απαιτεί ενεργή εμπλοκή και των γιατρών και των πολιτών. Οι πολίτες αρχίζουν να κατανοούν και να εμπιστεύονται τον θεσμό – μόνο μέσα στο 2025 έχουν ήδη εγγραφεί πάνω από 250.000 πολίτες και συνεχώς εγγράφονται νέοι. Χρειάζεται φυσικά περισσότερη ενημέρωση, ώστε να «χτίσουμε» μια νέα κουλτούρα πρόληψης και συνεχούς φροντίδας. Σε αυτό έχει συμβάλλει σημαντικά και το Πρόγραμμα Προλαμβάνω που χτίζει στη χώρα μας για πρώτη φορά κουλτούρα πρόληψης. Όπως διαπιστώνετε, οι αλλαγές αυτές δεν είναι αποσπασματικές αλλά αλληλοσυμπληρούμενες. Ο πολίτης χρειάζεται και τον προσωπικό του ιατρό και το δωρεάν και ολοκληρωμένο σύστημα προληπτικών εξετάσεων- και τα παρέχουμε και τα δύο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα μας αντιμετωπίζει ένα σοβαρό διαχρονικό πρόβλημα. Ενώ έχουμε υψηλό ποσοστό ιατρών συνολικά, μόλις το 6% από αυτούς -συνολικά, στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα- είναι Γενικοί Ιατροί ή Παθολόγοι. Για να καταλάβετε το μέγεθος του προβλήματος, ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 20%, και σε χώρες όπως η Πορτογαλία που έχουν πετύχει εξαιρετικά αποτελέσματα στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, το ποσοστό φτάνει και το 40%. Άρα, έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας. Αυτός είναι και ο λόγος που δίνουμε σήμερα ισχυρά επιστημονικά και οικονομικά κίνητρα στους νέους γιατρούς, ώστε να ακολουθήσουν την ειδικότητα της Γενικής Ιατρικής ή της Παθολογίας. Για πρώτη φορά δίνουμε εφάπαξ οικονομικό κίνητρο ύψους 40.000 ευρώ σε νέους ιατρούς που θα επιλέξουν να εκπαιδευτούν στις ειδικότητες της Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής και της Παθολογίας. Θέλουμε να χαράξουμε ένα σταθερό μονοπάτι επαγγελματικής σταδιοδρομίας για όσους επιλέγουν να υπηρετήσουν στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Έτσι, δίνουμε ισχυρά κίνητρα για την ενίσχυση των ειδικοτήτων της Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής και της Παθολογίας και επιδιώκουμε να έχουμε αυξημένο αριθμό ιατρών στο σύστημα υγείας για τα επόμενα 10 χρόνια. Εργαζόμαστε για το σήμερα, αλλά και το αύριο της Πατρίδας μας.

Ερ: Τι έχει γίνει μέχρι σήμερα; Πόσοι έχουν εγγραφεί, πόσοι γιατροί συμμετέχουν και πόσοι έχουν κάνει χρήση των υπηρεσιών του προσωπικού γιατρού;

Απ: Το σύνολο των διαθέσιμων Προσωπικών Γιατρών ανέρχεται τώρα σε 5.496. Συγκριτικά, το 2024 είχαμε 3.545. Υπάρχει λοιπόν μια αύξηση περί των 2.000 προσωπικών ιατρών σε όλη τη χώρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το σύστημα είναι δυναμικό και καλύπτει καθημερινά ολοένα και περισσότερους ανθρώπους σε περισσότερες περιοχές της χώρας μας.

Ερ: Από 1η Ιουνίου η εγγραφή στο σύστημα του προσωπικού γιατρού θα γίνεται αυτόματα. Εξηγείστε μας τι σημαίνει αυτό και πώς θα μάθει ο πολίτης σε ποιο γιατρό έχει εγγραφεί;

Απ: Οι πολίτες που δεν έχουν πραγματοποιήσει εγγραφή σε Προσωπικό Ιατρό έως τα τέλη Ιουνίου, θα εγγραφούν αυτόματα βάσει των στοιχείων κατοικίας που έχουν δηλωμένα στον ΑΜΚΑ. Η αντιστοίχιση θα γίνεται με διαθέσιμο προσωπικό γιατρό στον δήμο κατοικίας ή σε όμορο δήμο, ώστε να διασφαλιστεί η καθολική κάλυψη του πληθυσμού και να ενισχυθεί περαιτέρω η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.

Σε κάθε περίπτωση, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τον Προσωπικό Γιατρό που εκείνοι επιθυμούν, χωρίς καμία επιβάρυνση. Αν κάποιος πολίτης δεν επιθυμεί δωρεάν προσωπικό ιατρό, θα μπορεί να δηλώνει τον ιδιώτη Παθολόγο ή Γενικό Ιατρό της επιλογής του. Και, φυσικά, οι πολίτες διατηρούν το δικαίωμα να αλλάξουν γιατρό: μία φορά μέσα σε 12 μήνες, ή δύο φορές μέσα σε 12 μήνες σε περίπτωση που αλλάξουν περιφέρεια.

Ερ: Ο θεσμός του προσωπικού γιατρού ενισχύεται και με παιδιάτρους. Πόσοι χρειάζονται και τι έχει γίνει έως σήμερα σε αυτό τον τομέα;

Απ: Για πρώτη φορά, στη χώρα μας, φέραμε τον Προσωπικό Παιδίατρο που θεσμοθετήθηκε τον Νοέμβριο. Η υπηρεσία αυτή έχει σχεδιαστεί σε πρώτη φάση ώστε να καλύψει 500.000 παιδιά. Κάθε παιδίατρος μπορεί να εγγράψει έως και 1.500 παιδιά, με μηνιαία αμοιβή περίπου 4.000 ευρώ.

Μέχρι σήμερα, έχουν ενταχθεί περί τους 250 παιδιάτρους και παρέχουν δωρεάν δυνατότητα πρόσβασης σε προσωπικό παιδίατρο σε 350.000 παιδιά. Πολύ σύντομα θα καλύψουμε το σύνολο του πληθυσμού των 500.000 παιδιών που έχουμε ως αρχικό στόχο.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ισραήλ: Ο στρατός επιστρατεύει δεκάδες χιλιάδες εφέδρους στην προετοιμασία επέκτασης της επίθεσής του στη Γάζα

Οι ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις (IDF) ανακοίνωσαν σήμερα ότι ξεκίνησε να στέλνει δεκάδες χιλιάδες εντολές κινητοποίησης σε εφέδρους, πλαίσιο προετοιμασίας του στρατού για επέκταση της επίθεσής του εναντίον της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας, μεταδίδουν ισραηλινά μέσα ενημέρωσης σήμερα το βράδυ.

Οι δεκάδες χιλιάδες έφεδροι που επιστρατεύονται θα αρχίσουν να εμφανίζονται στα στρατιωτικά τμήματα την ερχόμενη εβδομάδα.

Χθες Παρασκευή, ο στρατός παρουσίασε στον πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου την προγραμματισμένη σταδιακή επίθεσή του στη Γάζα, η οποία θα απαιτήσει σημαντική κινητοποίηση.

Με πληροφορίες από Times of Israel

“Κάθε ενέργεια για τη διαμόρφωση τετελεσμένων στα κατεχόμενα συνιστά εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη”

“Κάθε ενέργεια για τη διαμόρφωση τετελεσμένων στα κατεχόμενα συνιστά εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη” τόνισαν σήμερα το πρωί διπλωματικές πηγές, αναφερόμενες στην επίσκεψη και τις δηλώσεις του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν στα κατεχόμενα εδάφη της Κύπρου.

“Την ώρα που καταβάλλεται σημαντική προσπάθεια από τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ για το Κυπριακό, με την επανεκκίνηση των άτυπων συζητήσεων και τον ορισμό της κας María Angela Holguín Cuéllar ως Προσωπικής Απεσταλμένης, κάθε ενέργεια για τη διαμόρφωση τετελεσμένων στα κατεχόμενα συνιστά εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη”, επισημαίνουν ειδικότερα, οι διπλωματικές πηγές.

Τέλος, ξεκαθαρίζουν ότι “σταθερή επιδίωξη παραμένει η επανένωση της Κύπρου στο συμφωνημένο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών, προς όφελος όλων των Κυπρίων, καθώς και της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας”.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κυρ. Μητσοτάκης: “Κάθε χρόνο, 1,5 εκατομμύριο χαμηλοσυνταξιούχοι, ανασφάλιστοι υπερήλικες και άτομα με αναπηρία, θα λαμβάνουν 250 ευρώ καθαρά”

Η επιστροφή ενός ενοικίου στους ενοικιαστές, η εφαρμογή της ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες που θα προσφέρει μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο, η στήριξη στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η επιδότηση ρεύματος ύψους 50 εκ. ευρώ, η αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας και ποιότητας των τρένων της χώρας, το πρόγραμμα «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ» για τον Καρδιαγγειακό Κίνδυνο και το πρόβλημα παχυσαρκίας και ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός ήταν μεταξύ των θεμάτων που έθιξε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στη σημερινή κυριακάτικη ανασκόπηση του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ο κ. Μητσοτάκης αρχικά αναφέρθηκε στη διάθεση των νέων πόρων που προέκυψαν από τη θετική επίδοση της εθνικής οικονομίας.

“Τα πρόσθετα έσοδα, που ξεπέρασαν τις αρχικές μας προβλέψεις, τα κατευθύνουμε εκεί όπου ανήκουν, στην κοινωνία. Έτσι, ξεκινώντας από φέτος, κάθε Νοέμβριο η Πολιτεία θα επιστρέφει στους ενοικιαστές ένα πλήρες ενοίκιο. Επίσης από φέτος και κάθε χρόνο, 1,5 εκατομμύριο χαμηλοσυνταξιούχοι, ανασφάλιστοι υπερήλικες και άτομα με αναπηρία, θα λαμβάνουν 250 ευρώ καθαρά. Ενώ ταυτόχρονα αυξάνουμε κατά 500 εκ. ετησίως το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, με στόχο να προχωρούν γρήγορα έργα που έχει ανάγκη η χώρα, να στηρίζονται δράσεις με κοινωνικό αποτύπωμα και να συνεχίσουν να δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας” είπε.

Τόνισε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η συλλογική πρόοδος να μετατρέπεται, σταδιακά, και σε ατομική προκοπή και όπως είπε “επειδή πολλά λέχθηκαν από την αντιπολίτευση για το «υπερπλεόνασμα», συνειδητά ή από άγνοια, διευκρινίζω και από εδώ ότι οι νέοι πόροι δεν προέκυψαν από την αύξηση των φορολογικών βαρών των πολιτών, αλλά από τη δυναμική ανάπτυξη, την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και από μια σειρά άλλων διαρθρωτικών μέτρων. Άλλωστε είναι γεγονός ότι η κυβέρνησή μας έχει μειώσει πάνω από 72 φόρους και εισφορές. Η λογική της οικονομικής μας πολιτικής είναι πρώτα να δημιουργούμε τον δημοσιονομικό χώρο και μετά να τον επιστρέφουμε στην κοινωνία, χωρίς να διακινδυνεύουμε τη σταθερότητα που με κόπο πετύχαμε”.

Αμυντικές δαπάνες

Ιδιαίτερη μνεία έκανε για τη ρήτρα διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες -“μια ελληνική πρόταση που έγινε αποδεκτή”, που όπως είπε θα δώσει μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο. Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι ο υπουργός Οικονομικών υπέβαλε το αίτημα για την ενεργοποίησή της την Τρίτη και είμαστε μόλις η 2η χώρα μετά τη Γερμανία που σπεύσαμε να το ζητήσουμε. Εφόσον εγκριθεί το αίτημα, οι δαπάνες για την άμυνα δεν θα προσμετρώνται στους ευρωπαϊκούς στόχους καθαρών πρωτογενών δαπανών, κάτι που αναμένεται να δημιουργήσει δημοσιονομικό χώρο της τάξεως των 500 εκ. ευρώ το 2026, επισήμανε ο κ. Μητσοτάκης.

“Όπως είπα και παραπάνω, ο δημοσιονομικός χώρος αναδιανέμεται στην κοινωνία και έτσι θα κάνουμε και σε αυτήν την περίπτωση. Καθώς θωρακίζουμε την άμυνα της πατρίδας μας, όσα περισσότερα χρήματα εξοικονομεί το κράτος, θα μεταφράζονται σε κινήσεις με ουσιαστικό, θετικό και άμεσο αντίκτυπο για την κοινωνία” τόνισε.

 Μικρομεσαίες επιχειρήσεις

“Η στήριξή μας αφορά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας. Με επιδότηση ρεύματος ύψους 50 εκ. ευρώ, στηρίζουμε επαγγελματίες και μικρές επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών έως 10 εκ. ευρώ, προκειμένου να ελαφρυνθούν από το επιπλέον ενεργειακό κόστος με το οποίο επιβαρύνθηκαν τους μήνες Δεκέμβριο 2024, Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2025” ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης. Παράλληλα σημείωσε ότι η επιδότηση αυτή θα δοθεί αναδρομικά, με ιδιαίτερη μέριμνα για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις με τζίρο έως 1 εκ. ευρώ, καθώς και για τις πιο ενεργοβόρες εξ αυτών.

Διευκρίνισε πάντως, ότι “όπως είναι αυτονόητο, από την επιδότηση θα αποκλειστούν όσες επιχειρήσεις αποδεδειγμένα έχουν προβεί σε ρευματοκλοπή, με το μερίδιό τους να μοιράζεται στις υπόλοιπες επιχειρήσεις. Είναι ζήτημα δικαιοσύνης και ηθικής τάξης”.

Ασφάλεια στα τρένα

“Η αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας και ποιότητας των τρένων της χώρας είναι ύψιστη κυβερνητική προτεραιότητα. Μια διαδικασία που έχει ήδη ξεκινήσει, τώρα επιταχύνεται με τις παρεμβάσεις που προβλέπει το νομοσχέδιο που παρουσίασε ο Αναπληρωτής Υπουργός στο πρόσφατο Υπουργικό Συμβούλιο και σύντομα θα τεθεί σε διαβούλευση. Τα μέτρα αφορούν στην αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, στη βελτίωση των μηχανισμών ελέγχου και στην ενιαία εποπτεία του συνόλου του σιδηροδρομικού δικτύου” ανέφερε ο πρωθυπουργός.

Επισήμανε ότι στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση προχωρά στη δημιουργία του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας, το οποίο θα χρησιμοποιεί μια νέα μέθοδο για τον ακριβή γεωεντοπισμό των τρένων σε πραγματικό χρόνο με ακρίβεια εκατοστών, ενώ θα υπάρχει ψηφιακή καταγραφή εντολών και παραβάσεων. Παράλληλα -όπως είπε- μέσω της νέας πλατφόρμα railway.gov.gr, η οποία θα είναι σύντομα ανοιχτή, όλοι οι πολίτες θα μπορούν να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την πορεία των δρομολογίων. Ως προς το ανθρώπινο δυναμικό, είπε ότι επαναφέρεται ο προϊστάμενος αμαξοστοιχίας, και η αξιολόγηση θα βασίζεται σε πρότυπα και ψυχομετρικά τεστ στρατιωτικής εκπαίδευσης με τη συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων, ενώ αναβαθμίζεται το Κέντρο Εκπαίδευσης, το οποίο εξοπλίζεται με σύγχρονους προσομοιωτές.

“Ταυτόχρονα, απαιτούμε από την Hellenic Train και τον μέτοχο της να επενδύσει δικά της κεφάλαια και να φέρει νέα, σύγχρονα τρένα που θα αναβαθμίσουν και την ποιότητα της υπηρεσίας. Μέσα στην εβδομάδα υπογράφηκαν και οι συμβάσεις για τα σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης των ζημιών από τη θεομηνία Daniel. O προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε 450,12 εκ. ευρώ με χρόνο ολοκλήρωσης τους 15 μήνες. Στόχος μας είναι ο ΟΣΕ να ακολουθήσει τον δρόμο του ουσιαστικού μετασχηματισμού, όπως συνέβη και με τη ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια. Έχουμε το σχέδιο, τη βούληση και την αποφασιστικότητα να το πετύχουμε. Το οφείλουμε στη μνήμη όσων χάθηκαν στα Τέμπη, το οφείλουμε σε όλη την ελληνική κοινωνία” είπε ο κ. Μητσοτάκης.

Προτεραιότητα η δημόσια υγεία

“Περνώ τώρα σε δύο καλές ειδήσεις για τη δημόσια υγεία. Βάλαμε ψηλά στις προτεραιότητές μας την πρόληψη, και γι’ αυτό έχουμε δημιουργήσει το πρώτο εθνικό πρόγραμμα δωρεάν προληπτικών εξετάσεων που είχε ποτέ η χώρα. Ήδη, χιλιάδες πολίτες το έχουν αξιοποιήσει. Και για αρκετούς από αυτούς, οι εξετάσεις αυτές αποδείχθηκαν καθοριστικές, γιατί εντόπισαν εγκαίρως κινδύνους για την υγεία τους και σώθηκαν ζωές” είπε ο πρωθυπουργός και συμπλήρωσε:

“Τώρα λοιπόν, μέσα από το πρόγραμμα «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ» τον Καρδιαγγειακό Κίνδυνο, δίνουμε ακόμα μια νέα δυνατότητα: όσοι πολίτες εντοπιστούν στο πλαίσιο των εξετάσεων αυτών με σοβαρό πρόβλημα παχυσαρκίας, θα μπορούν να επισκεφθούν δωρεάν ενδοκρινολόγο και να λάβουν, επίσης δωρεάν, φάρμακα για την παχυσαρκία. Απευθύνω μια ακόμα προσωπική έκκληση: μην αμελείτε τις προληπτικές εξετάσεις. Αξιοποιήστε το πρόγραμμα «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ»”.

Η δεύτερη σημαντική είδηση αφορά τον θεσμό του Προσωπικού Γιατρού, ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης και παρέπεμψε σε δηλώσεις της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας, σύμφωνα με τις οποίες μέσα σε 3 μήνες ο αριθμός των Προσωπικών Γιατρών έχει αυξηθεί κατά 2.000 και πλέον έχουμε 5.500 εγγεγραμμένους στο σύστημα. “Ταυτόχρονα, για πρώτη φορά έχουμε και τον θεσμό του Προσωπικού Παιδιάτρου, όπου ήδη 350.000 παιδιά έχουν πρόσβαση σε δωρεάν υπηρεσίες και στόχος μας είναι ο αριθμός αυτός να φτάσει τις 500.000 το επόμενο διάστημα. Θα το πετύχουμε” είπε ο κ. Μητσοτάκης.

Αναφέρθηκε επίσης και σε μια πρωτοβουλία που αφορά τη μάχη για το brain gain, τον επαναπατρισμό Ελλήνων επιστημόνων που διαπρέπουν στο εξωτερικό. Με τροπολογία που θα ψηφίσει η κυβέρνηση το αμέσως επόμενο διάστημα, η ειδικότητα ή εξειδίκευση που έχει αποκτηθεί στις ΗΠΑ από Έλληνες γιατρούς θα αναγνωρίζεται αυτόματα στη χώρα μας, με την υποβολή απλής αίτησης στον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και την προσκόμιση της σχετικής πιστοποίησης, είπε ο κ. Μητσοτάκης.  Τόνισε ότι στην τηλε-συνάντηση που είχε προ ημερών με ομογενείς μας γιατρούς στις ΗΠΑ, διαπίστωσε ότι το μέτρο αυτό τους χαροποίησε.

“Θυμίζω, με την ευκαιρία, ότι όσοι αποφασίσουν να επιστρέψουν έχουν και σημαντικά φορολογικά κίνητρα, 50% μειωμένο φόρο εισοδήματος για 7 χρόνια” κατέληξε.

Καταργούνται δυο πιστοποιητικά

Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για μια ακόμα ουσιαστική αλλαγή στην καθημερινότητα των πολιτών, αφού καταργούνται δύο από τα πιο «δημοφιλή» πιστοποιητικά στις συναλλαγές των πολιτών με το Δημόσιο, το πιστοποιητικό γέννησης και το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης. Στο εξής όπως είπε, όταν αυτές οι πληροφορίες χρειάζονται σε κάποια υπηρεσία, δεν θα ζητούν να τις προσκομίζονται από τους πολίτες, αλλά θα αντλούνται κατευθείαν από τις βάσεις δεδομένων του Δημοσίου με στόχο την ακόμα λιγότερη γραφειοκρατία στο Δημόσιο.

Ο κ.Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στον δικαστικό χάρτη παρουσιάζοντας δεδομένα σύμφωνα με τα οποία στους τέσσερις πρώτους μήνες εφαρμογής του έχει καταγραφεί αύξηση στη διαχείριση εισερχόμενων υποθέσεων στα Πρωτοδικεία, από 68% σε 82%.

“Συγκεκριμένα, στο Πρωτοδικείο Αθηνών, το μεγαλύτερο της χώρας που διαχειρίζεται περίπου το 1/3 του συνόλου των υποθέσεων και πλέον διασπάστηκε σε ποινικό και πολιτικό τμήμα, η αύξηση συνολικά έφτασε στο 24%. Στο ποινικό του τμήμα μάλιστα, μετά την εφαρμογή του νέου Ποινικού Κώδικα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, καταγράφηκε αύξηση του αριθμού των υποθέσεων που εισήχθησαν απευθείας στο ακροατήριο κατά 47%! Στο τμήμα ασφαλιστικών μέτρων, ορίζεται πλέον δικάσιμος στις 2 ημέρες από 15 ημέρες που ήταν ο κανόνας! Ανάλογη είναι η βελτίωση και στο Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας, όπου ο μέσος όρος προσδιορισμού για κάθε διαδικασία δεν υπερβαίνει πλέον τους 6 μήνες, ενώ για την έκδοση οριστικής απόφασης, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν απαιτείται περισσότερο από 1 έτος. Και όλα αυτά στους τέσσερις πρώτους μήνες εφαρμογής του δικαστικού χάρτη!” είπε.

Θαλάσσιος Χωροταξικός σχεδιασμός

Ο κ.Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στον Θαλάσσιο Χωροταξικό σχεδιασμό που-όπως είπε- διευρύνει και ενισχύει το διπλωματικό αποτύπωμα της πατρίδας μας. Είπε ότι για πρώτη φορά αποκτά η Ελλάδα Θ.Χ.Σ. θέτοντας τους κανόνες για την οργάνωση του θαλάσσιου χώρου μας και εκπληρώνοντας παράλληλα την ευρωπαϊκή υποχρέωση που προβλέπει σχετική Οδηγία.

“Πρώτη φορά αποτυπώνονται σε επίσημο ρυθμιστικό κείμενο της ΕΕ τα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, δηλαδή η πλήρης επήρεια της ηπειρωτικής χώρας και των νησιών. Η υλοποίηση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού αποτέλεσε αντικείμενο μακράς διαβούλευσης με συναρμόδια Υπουργεία, φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και με τις τοπικές κοινωνίες. Αποκτά ακόμα μεγαλύτερη αξία, αν συνυπολογιστεί ότι η χώρα μας διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τα περισσότερα καταγεγραμμένα νησιά” είπε.

Κλείνοντας την ανάρτηση του ο κ.Μητσοτάκης υπενθύμισε ότι ξεκίνησε η αντιπυρική περίοδος για το 2025 και είπε ότι η επιστημονική έρευνα δείχνει πως κάθε χρόνο τα κλιματικά δεδομένα είναι όλο και χειρότερα.

“Τα δύσκολα είναι μπροστά μας. Φέτος, η πυροσβεστική υπηρεσία και η πολιτική προστασία διαθέτουν τον μεγαλύτερο αριθμό πυροσβεστών και εθελοντών, αλλά και περισσότερα εναέρια μέσα και μέσα επιτήρησης από ποτέ. Σε αυτή την ασύμμετρη μάχη με την κλιματική κρίση, όμως, είναι απαραίτητη και η συνδρομή του κάθε πολίτη ξεχωριστά. Πέρυσι, 800.000 πολίτες καθάρισαν τα οικόπεδά τους. Φέτος, λόγω των ιδιαίτερων κλιματολογικών συνθηκών, δόθηκε μια παράταση έως τις 15 Ιουνίου για τους καθαρισμούς. Γι’ αυτό απευθύνω και από εδώ έκκληση στους συμπολίτες μας να κάνουν αυτό που πρέπει. Δεν είναι ζήτημα επιβολής προστίμων ή κατασταλτικών μέτρων, είναι ζήτημα ευθύνης έναντι της κοινωνίας και της ζωής όλων μας”, ανέφερε.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ρεκόρ στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων – Το 46,5% κατατέθηκε σε μόλις 43 ημέρες – Οι 7 στους 10 δεν πληρώνουν επιπλέον φόρο

Σημαντική πρόοδος καταγράφεται στην υποβολή των φετινών φορολογικών δηλώσεων, καθώς σε μόλις 43 από τις συνολικά 119 ημέρες που διαρκεί η περίοδος υποβολής, έχει ήδη κατατεθεί περίπου το 46,5% των δηλώσεων, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Παράλληλα, οι επτά στους δέκα φορολογουμένους δεν θα πληρώσουν επιπλέον φόρο.

Η προθεσμία για την εξασφάλιση της έκπτωσης 4% μέσω εφάπαξ εξόφλησης της οφειλής εξέπνευσε, με νέο ορόσημο πλέον την 15η Ιουνίου. Όσοι υποβάλουν τη δήλωσή τους μέχρι την ημερομηνία αυτή θα δικαιούνται πλέον έκπτωση 3%, υπό την προϋπόθεση ότι ο φόρος καταβληθεί εφάπαξ μέχρι τις 31 Ιουλίου. Αντίστοιχα, οι δηλώσεις που θα υποβληθούν μεταξύ 16 Ιουνίου και 15 Ιουλίου συνοδεύονται από έκπτωση 2%, εφόσον και πάλι ο φόρος εξοφληθεί έως το τέλος Ιουλίου.

Μέχρι τις 30 Απριλίου, από τις 3.160.201 υποβληθείσες δηλώσεις:

•   946.480 (29,95%) ήταν χρεωστικές, με τον μέσο φόρο να ανέρχεται στα 1.826 ευρώ,

• 790.682 (25,02%) ήταν πιστωτικές, με μέση επιστροφή 298 ευρώ – ήδη 441.848 φορολογούμενοι έχουν λάβει την επιστροφή,

•1.423.039 (45,03%) ήταν μηδενικές.

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, σχολίασε ότι η πρόωρη και εκτεταμένη συμμετοχή συνιστά ρεκόρ σε σχέση με προηγούμενα έτη, αποδίδοντας την εξέλιξη στον επιτυχημένο ψηφιακό μετασχηματισμό της φορολογικής διοίκησης, ο οποίος επιτρέπει καλύτερο σχεδιασμό τόσο για το κράτος όσο και για τους πολίτες.

Νέο πλαίσιο συμμόρφωσης από το 2025 – Αυτόματες κυρώσεις και είσπραξη ΦΠΑ σε πραγματικό χρόνο

Στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού της ΑΑΔΕ για την περίοδο 2025-2029, προγραμματίζεται η εφαρμογή αυτοματοποιημένων διαδικασιών για την άμεση επιβολή προστίμων σε περιπτώσεις εκπρόθεσμης υποβολής φορολογικών δηλώσεων, καθώς και η είσπραξη του ΦΠΑ τη στιγμή της συναλλαγής.

Σήμερα, η βεβαίωση των προστίμων γίνεται με καθυστέρηση – πολλές φορές μηνών ή και ετών. Από το 2025, με την ενεργοποίηση του νέου ψηφιακού συστήματος, κάθε εκπρόθεσμη δήλωση που υποβάλλεται μέσω Taxisnet θα συνοδεύεται αυτόματα από τον υπολογισμό και τη βεβαίωση του αντίστοιχου προστίμου, το οποίο θα εμφανίζεται άμεσα στο προσωπικό προφίλ του φορολογούμενου στο myAADE.

Το σύστημα θα καλύπτει δηλώσεις ΦΠΑ, ανακεφαλαιωτικούς πίνακες, δηλώσεις μετάταξης, αποδόσεις παρακρατούμενων φόρων και δηλώσεις εισοδήματος. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις τροποποιητικές δηλώσεις που μετατρέπουν το αποτέλεσμα από επιστροφή φόρου σε χρεωστικό υπόλοιπο. Στις περιπτώσεις αυτές προβλέπεται:

•  Πρόστιμο 100 ευρώ για μη επιτηδευματίες (ιδιώτες),

• 250 ευρώ για επιτηδευματίες με απλογραφικά βιβλία,

• 500 ευρώ για επιτηδευματίες με διπλογραφικά βιβλία.

Εφόσον έχει παρέλθει και η προθεσμία καταβολής του φόρου, θα επιβάλλεται επιπλέον τόκος εκπρόθεσμης καταβολής ύψους 0,73% ανά μήνα, υπολογισμένος στη διαφορά μεταξύ αρχικής και νέας δήλωσης.

Παράλληλα, προωθείται η είσπραξη του ΦΠΑ σε πραγματικό χρόνο. Στόχος είναι, κατά την εκτέλεση μιας συναλλαγής, ο αναλογούν φόρος να αποδίδεται απευθείας στον κρατικό λογαριασμό και όχι σε μεταγενέστερη δήλωση από την επιχείρηση. Για την εφαρμογή του μέτρου απαιτείται η καθολική χρήση ηλεκτρονικών πληρωμών (POS, web banking, IRIS), καθώς και τεχνική προσαρμογή των συστημάτων προκειμένου να διαχωρίζεται αυτόματα το καθαρό ποσό της συναλλαγής από τον ΦΠΑ.

Η νέα πολιτική αναμένεται να ενισχύσει τη διαφάνεια και να μειώσει τη φοροδιαφυγή, ειδικά στον τομέα του ΦΠΑ, που αποτελεί διαχρονικά πεδίο απωλειών για τα δημόσια έσοδα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Υπουργείο Εργασίας: Ο «χάρτης» των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ έως τις 9 Μαΐου

Συνολικά 83.352.253,64 ευρώ θα καταβληθούν σε 93.587 δικαιούχους από τις 5 έως τις 9 Μαΐου 2025 στο πλαίσιο των προγραμματισμένων καταβολών του e-ΕΦΚΑ και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ).

Ειδικότερα, όπως αναφέρει το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης σε ανακοίνωσή του:

Από τον e-ΕΦΚΑ:

– στις 6 Μαΐου, θα καταβληθούν 14.302.253,64 ευρώ σε 32.344 δικαιούχους για λοιπές παροχές σε χρήμα (επιδόματα μητρότητας, ασθενείας, ατυχημάτων, καθώς και για έξοδα κηδείας),

– στις 5 Μαΐου, θα καταβληθούν  300.000 ευρώ σε 390 δικαιούχους για εξωιδρυματικά επιδόματα του ΤΑΥΤΕΚΩ και

– από τις 5 έως τις 9 Μαΐου, θα καταβληθούν 23.500.000 ευρώ σε 950 δικαιούχους σε συνέχεια έκδοσης αποφάσεων για εφάπαξ.

Από τη ΔΥΠΑ θα καταβληθούν:

– 23.000.000 ευρώ σε 38.000 δικαιούχους για επιδόματα ανεργίας και λοιπά επιδόματα,

– 2.000.000 ευρώ σε 2.900 μητέρες για επιδοτούμενη άδεια μητρότητας,

– 20.000.000 ευρώ σε 19.000 δικαιούχους στο πλαίσιο επιδοτούμενων προγραμμάτων απασχόλησης και

– 250.000 ευρώ σε 3 δικαιούχους του προγράμματος «Σπίτι μου».

Σιωπή και Έκσταση – Γράφει ο Επίσκοπος Μελιτηνής Μάξιμος Παφίλης

Η σιωπή που ακολούθησε τη Σταύρωση ήταν βαριά, ένας αέρας παγωμένος που τύλιγε την Ιερουσαλήμ σαν σάβανο. Ο θάνατος του Μεσσία, μια πραγματικότητα αιχμηρή σαν θραύσμα γυαλιού στην καρδιά των μαθητών, άφηνε πίσω του ένα κενό ακατανόητο, μια νύχτα δίχως υπόσχεση αυγής.

Μέσα σ’ εκείνη την απέραντη σιωπή της ήττας, όπου η ελπίδα φαινόταν συντετριμμένη κάτω από το βάρος της πέτρας ενός τάφου, η θεία οικονομία ύφαινε ήδη το νήμα της Ανάστασης, ένα μυστήριο που θα ξεπερνούσε κάθε ανθρώπινη λογική και προσδοκία, γράφοντας την ιστορία όχι ως τέλος αλλά ως απαρχή ενός κοσμικού μετασχηματισμού, μιας καινής κτίσης που ανέτελλε αθόρυβα μέσα από τον τάφο, όπως ο σπόρος που πεθαίνει για να καρποφορήσει. Η προσδοκία της Βασιλείας, που τώρα φαινόταν μακρινή ηχώ, παρέμενε ωστόσο ένας υπόγειος παλμός στην καρδιά μερικών πιστών ψυχών. Αυτή η Βασιλεία, όχι μια επίγεια κυριαρχία αλλά μια εσωτερική πραγματικότητα μεταμορφωτικής αγάπης, καλούσε σε μια τόλμη πέρα από τον φόβο του κόσμου, σε μια πίστη που αναγνωρίζει το αιώνιο μέσα στο πρόσκαιρο, την παρουσία του Θεού ακόμα και στην πιο απόλυτη απουσία Του.

Στο λυκόφως της Παρασκευής, ο Ιωσήφ από την Αριμαθαία, μορφή φωτεινή μέσα στο σκοτάδι της γενικής λιποψυχίας, ανέλαβε το έργο της ταφής. Ήταν άνδρας με κοινωνική θέση, μέλος του Συνεδρίου, αλλά η καρδιά του ήταν δοσμένη στην αναμονή της Θείας Βασιλείας, μια φλόγα που έκαιγε σιωπηλά μέσα του. Η ψυχή του, τραυματισμένη από τον πόνο και την αδικία του Σταυρού, πάλλεται τώρα από μια τόλμη σχεδόν παράλογη, έναν υπαρξιακό σπασμό που τον ωθεί να ζητήσει το Σώμα από τον Πιλάτο, σαν να ήθελε να αρπάξει το ιερό λείψανο από τα νύχια της λήθης και της φθοράς που απειλούσαν να το καταπιούν στην αδιαφορία του κόσμου. Η πράξη του Ιωσήφ δεν είναι απλώς ευλάβεια, είναι μια δήλωση πίστης εν μέσω της απόγνωσης, μια πράξη που διαπερνά τον φόβο όπως το φως το σκοτάδι. Με την ψυχή του οδοιπόρο σε μονοπάτια όπου η ανθρώπινη λογική παραπαίει, αυτός ο ευγενής σύμβουλος, ο «εὐσχήμων βουλευτής» (Μάρκ. 15, 43), γίνεται αγγείο της θείας πρόνοιας, ένας άνθρωπος που διακινδυνεύει τα πάντα για έναν Νεκρό που πιστεύει Βασιλέα. Η τόλμη του, μια πληγή ανοιχτή στο πλευρό της κοσμικής εξουσίας, φανερώνει την υπέρβαση του φόβου δια της αγάπης, την αναγνώριση της αληθινής εξουσίας στην ταπείνωση του Θεανθρώπου. Η συνάντησή του με τον Πιλάτο, μια σκηνή βουβής έντασης, θέτει αντιμέτωπες δύο κοσμοθεωρίες: τη ρωμαϊκή πραγματιστική εξουσία και την εσχατολογική ελπίδα της Βασιλείας, μια σύγκρουση που σφραγίζει το Σώμα με την άδεια του κόσμου, προτού Αυτό σφραγίσει τον κόσμο με την Ανάστασή Του. Η καρδιά του Ιωσήφ, κρύσταλλο που ραγίζει από την τρυφερότητα και την αφοσίωση, αντικατοπτρίζει την εύθραυστη δύναμη της πίστης που ανθίζει στα ερείπια της ανθρώπινης βεβαιότητας.

Ο Πιλάτος, έκπληκτος από την ταχύτητα του θανάτου, κάλεσε τον κεντυρίωνα, τον μάρτυρα της τελευταίας πνοής, για να επιβεβαιώσει το γεγονός. Είναι η στιγμή όπου η επίσημη εξουσία, με τη ψυχρή της γραφειοκρατία, καταγράφει το τέλος, αγνοώντας την αρχή που κυοφορείται. Ο Ρωμαίος αξιωματούχος, ίσως ακόμα ταραγμένος από τα σημεία που συνόδευσαν τον θάνατο του Ιησού, έδωσε τη μαρτυρία του, και ο Πιλάτος, αδιάφορος πια για την τύχη του νεκρού Γαλιλαίου, παραχώρησε το Σώμα. Ο Ιωσήφ, με χέρια που έτρεμαν από ιερό δέος, αγόρασε σινδόνα, καθαρό λευκό ύφασμα, για να τυλίξει το άχραντο Σώμα, μια πράξη τρυφερότητας που προεικόνιζε την καθαρότητα της νέας ζωής. Το Σώμα κατέβηκε από τον Σταυρό, το ξύλο της οδύνης και της δόξας, και εναποτέθηκε προσεκτικά στο μνημείο, ένα τάφο λαξευμένο στον βράχο, καινούργιο, ανέγγιχτο από τη φθορά. Αυτός ο τάφος, σπηλιά σιωπής στην καρδιά της γης, θα γινόταν η μήτρα της Ανάστασης, ο τόπος όπου ο θάνατος θα καταργούνταν από την ίδια τη Ζωή. Η επιμέλεια του Ιωσήφ, κάθε κίνηση ένα ψιθυριστό εγκώμιο, μια λιτανεία αγάπης στο σώμα του Θεού που σίγησε, υπογραμμίζει την ιερότητα της στιγμής, την παράδοση του Κυρίου στην αγκαλιά της γης, από όπου θα αναδυόταν νικητής. Ο μεγάλος λίθος που κύλησε μπροστά στη θύρα του μνημείου φάνταζε σαν οριστική σφραγίδα, το τέλος μιας ιστορίας, η ταφόπλακα κάθε ελπίδας. Ένας βράχος σιωπής έκλεισε τον Λόγο, ή έτσι νόμιζαν.

Σε διακριτική απόσταση, η Μαρία η Μαγδαληνή και η άλλη Μαρία, η μητέρα του Ιωσή, παρακολουθούσαν τη σκηνή, οι καρδιές τους συντετριμμένες, τα μάτια τους χαραγμένα από τη θλίψη. Κατέγραφαν σιωπηλά τον τόπο, σαν να ήθελαν να φυλάξουν την τελευταία εικόνα του Διδασκάλου, μια εικόνα σφραγισμένη από την απουσία. Η παρουσία τους εκεί, σιωπηλή και επίμονη, ήταν μια μαρτυρία αγάπης που ξεπερνούσε την απόγνωση, ένας δεσμός που ούτε ο θάνατος δεν μπορούσε να διαρρήξει. Το Σάββατο που ακολούθησε ήταν μια ημέρα αναγκαστικής ανάπαυλας, μια παύση επιβεβλημένη από τον Νόμο, μα στην πραγματικότητα μια περίοδος κενού και αγωνίας, ένα μετέωρο βήμα ανάμεσα στην απώλεια και το άγνωστο. Η ακινησία της ημέρας εκείνης ήταν βαριά, φορτισμένη με την απουσία του Κυρίου, ένας χρόνος όπου ο κόσμος φαινόταν να κρατά την αναπνοή του. Η σιωπή του Σαββάτου, κενό διάστημα ανάμεσα στη Σταύρωση και την Ανάσταση, γίνεται ο τόπος της εσωτερικής αναμονής, της αβεβαιότητας που ροκανίζει την ψυχή, αλλά και της υπόκωφης ελπίδας που αρνείται να σβήσει. Μέσα σε αυτή την παύση, η πίστη δοκιμάζεται στα όριά της, αναζητώντας νόημα στην καρδιά του παραλόγου.

Μόλις πέρασε το Σάββατο, τα ξημερώματα της πρώτης ημέρας της εβδομάδας, «λίαν πρωῒ τῆς μιᾶς σαββάτων» (Μάρκ. 16, 2), η Μαρία η Μαγδαληνή, η Μαρία του Ιακώβου και η Σαλώμη, με την καρδιά γεμάτη πόνο αλλά και μια ακατανίκητη έλξη προς τον τόπο της ταφής, αγόρασαν αρώματα. Η πρόθεσή τους ήταν να ολοκληρώσουν την περιποίηση του Σώματος, μια τελευταία πράξη αφοσίωσης, ένας τρόπος να αγγίξουν ξανά, έστω και μεταθανάτια, Εκείνον που τις είχε αγγίξει τόσο βαθιά. Ενώ ο ήλιος ανέτελλε, λούζοντας τον κόσμο με ένα φως απαλό και διστακτικό, οι γυναίκες βάδιζαν προς το μνημείο, φέρνοντας μαζί τους όχι μόνο τα μύρα αλλά και το βάρος της θλίψης τους, μια οσμή πένθους αναμεμειγμένη με την ευωδία της αγάπης. Η πορεία τους προς τον τάφο, μια πορεία της μνήμης και της απώλειας, εκφράζει την ανθρώπινη ανάγκη να τιμήσει τους νεκρούς, να διατηρήσει ζωντανή τη σχέση πέρα από τον θάνατο.

Καθώς πλησίαζαν, μια πρακτική ανησυχία άρχισε να τις βασανίζει, ένας ψίθυρος αμφιβολίας μέσα στην πρωινή ησυχία: «Τίς ἀποκυλίσει ἡμῖν τὸν λίθον ἐκ τῆς θύρας τοῦ μνημείου;» (Μάρκ. 16, 3). Αυτή η ερώτηση, γεμάτη ανθρώπινη αδυναμία και πρόβλεψη εμποδίων, αποκαλύπτει την περιορισμένη τους οπτική, την αδυναμία τους να συλλάβουν το μέγεθος του θαύματος που είχε ήδη συντελεστεί. Ο λίθος, σύμβολο της οριστικότητας του θανάτου, της αδυσώπητης πραγματικότητας που φράζει τον δρόμο της ελπίδας, ήταν το τελευταίο εμπόδιο στην αγάπη τους, ένας βράχος που η ανθρώπινη δύναμη δεν μπορούσε να μετακινήσει. Ωστόσο, όπως παρατηρεί και ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος αναλύοντας τις πολλαπλές επισκέψεις των γυναικών στον τάφο, η Μαγδαληνή, έχοντας ίσως ήδη βιώσει μια πρώτη, ασαφή εμπειρία ή πληροφορία τα βαθιά χαράματα, τώρα συνόδευε τις άλλες γυναίκες, όχι πια κυριευμένη από την ίδια αβεβαιότητα, αλλά «ὡς ὁδηγοῦσα καὶ παιανίζουσα καὶ σκιρτῶσα τῷ πολλάκις βλέπειν τὸν τάφον κενὸν, καὶ τὸν ᾅδην ἐσκυλευμένον».[1] Οι άλλες γυναίκες, όμως, όπως φαίνεται από την αγωνία τους για τον λίθο, «οὔπω περὶ τοῦ λίθου ἦσαν ἠκριβωμέναι», μη γνωρίζοντας ακόμη τίποτα για το συγκλονιστικό γεγονός. Η ερώτησή τους είναι η κραυγή της ανθρώπινης κατάστασης μπροστά στο αμετάκλητο, η συνειδητοποίηση των ορίων της δύναμής μας απέναντι στις δυνάμεις που μας υπερβαίνουν. Αυτός ο λίθος, βαρύς και ασήκωτος, είναι η ίδια η εικόνα της απελπισίας που σφραγίζει την είσοδο στην ελπίδα.

Όμως, σηκώνοντας τα μάτια τους, είδαν αυτό που η λογική τους αδυνατούσε να συλλάβει: ο λίθος είχε αποκυλιστεί. Ήταν ένας λίθος «μέγας σφόδρα» (Μάρκ. Ι6, 4), και τώρα κείτονταν παράμερα, αποκαλύπτοντας την είσοδο του μνημείου, μια ανοιχτή πληγή στο πλευρό του βράχου. Η εικόνα αυτή, απόκοσμη και ανατρεπτική, ήταν η πρώτη ένδειξη ότι κάτι ασύλληπτο είχε συμβεί, ότι οι νόμοι της φύσης και του θανάτου είχαν ανατραπεί. Η καρδιά τους πρέπει να πάγωσε από ένα μείγμα φόβου και απορίας, καθώς πλησίαζαν διστακτικά την ανοιχτή είσοδο, σαν να εισέρχονταν σε έναν χώρο όπου το αδύνατο είχε γίνει πραγματικότητα. Μπαίνοντας μέσα στον τάφο, η έκπληξή τους μετατράπηκε σε θάμβος και δέος. Δεν αντίκρισαν το νεκρό Σώμα που περίμεναν να αλείψουν με τα αρώματα, αλλά έναν νεανίσκο, ντυμένο στα λευκά, καθισμένο στα δεξιά, εκεί όπου θα έπρεπε να βρίσκεται ο Κύριος. Η παρουσία του αγγελιοφόρου, λουσμένη σε ένα υπερκόσμιο φως, ήταν τόσο απροσδόκητη, τόσο ξένη προς αυτό που περίμεναν, που τις κατέλαβε τρόμος και έκσταση («ἐξεθαμβήθησαν» – Μάρκ. 16, 5), μια αντίδραση που μαρτυρά τη συνάντηση του ανθρώπινου με τον Θεό, του πεπερασμένου με το άπειρο. Ο κενός τάφος και η αγγελική παρουσία ήταν η οπτική απόδειξη της νίκης του Χριστού επί του θανάτου, μια νίκη που ξεπερνούσε κάθε ανθρώπινη κατανόηση. Η λευκή στολή του αγγέλου, σύμβολο καθαρότητας και θείας δόξας, ακτινοβολούσε την είδηση της Ανάστασης πριν καν αυτή ειπωθεί με λόγια.

Ο άγγελος, βλέποντας τον τρόμο και την απορία στα πρόσωπά τους, τις καθησύχασε με λόγια που έμελλε να γίνουν ο πυρήνας της χριστιανικής πίστης: «Μὴ ἐκθαμβεῖσθε· Ἰησοῦν ζητεῖτε τὸν Ναζαρηνὸν τὸν ἐσταυρωμένον· ἠγέρθη, οὐκ ἔστιν ὧδε· ἴδε ὁ τόπος ὅπου ἔθηκαν αὐτόν» (Μάρκ. 16, 6). Αυτή η διακήρυξη, απλή και συνάμα κοσμογονική, ανέτρεπε τα πάντα: ο Εσταυρωμένος ζει, ο θάνατος νικήθηκε, ο τάφος είναι κενός. Η αναφορά στον “Ναζαρηνό τον εσταυρωμένο” τονίζει ότι Αυτός που αναστήθηκε είναι ο ίδιος που υπέφερε και πέθανε, συνδέοντας άρρηκτα το Πάθος με την Ανάσταση, τη θυσία με τη δόξα. Η πρόσκληση να δουν τον κενό τόπο («ἴδε ὁ τόπος») δεν ήταν απλώς μια επιβεβαίωση της απουσίας, αλλά μια πρόσκληση να γίνουν μάρτυρες του μεγαλύτερου γεγονότος της ιστορίας, της νίκης της ζωής επί της φθοράς. Η ύπαρξη μεταμορφώνεται εκ θεμελίων διότι ο θάνατος παύει να είναι το αναπόδραστο τέλος, και η Ανάσταση αναδεικνύεται ως η νέα οντολογική πραγματικότητα, η εγγύηση της αφθαρσίας για όσους πιστεύουν. Κατόπιν, ο άγγελος τους ανέθεσε μια αποστολή: «Ἀλλ᾿ ὑπάγετε εἴπατε τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ καὶ τῷ Πέτρῳ ὅτι προάγει ὑμᾶς εἰς τὴν Γαλιλαίαν· ἐκεῖ αὐτὸν ὄψεσθε, καθὼς εἶπεν ὑμῖν» (Μάρκ. 16, 7). Οι γυναίκες, οι πρώτες μάρτυρες της Ανάστασης, καλούνταν να γίνουν οι πρώτοι απόστολοι, οι φορείς της είδησης που θα άλλαζε τον κόσμο. Η Γαλιλαία, ο τόπος της αρχικής κλήσης και δράσης του Ιησού, οριζόταν ως ο τόπος της νέας συνάντησης, της αποκατάστασης της σχέσης μετά την προδοσία και την εγκατάλειψη. Η ειδική μνεία στον Πέτρο, τον μαθητή που είχε αρνηθεί τον Διδάσκαλο, ήταν ένα μήνυμα ελέους και συγχώρεσης, μια απόδειξη ότι η αγάπη του Χριστού ξεπερνά την ανθρώπινη αδυναμία.

Η αντίδραση των γυναικών στο άγγελμα της Ανάστασης και στην αποστολή που τους ανατέθηκε ήταν παράδοξη, ανθρώπινη στην πολυπλοκότητά της. Βγήκαν τρέχοντας από το μνημείο, κυριευμένες από φόβο, «τρόμος καὶ ἔκστασις» (Μάρκ.16, 8), ένα μείγμα δέους και υπερβατικής χαράς που παρέλυε τη σκέψη και τη γλώσσα. Η εμπειρία ήταν τόσο συνταρακτική, τόσο πέρα από τα όρια της κατανόησής τους, που αρχικά δεν μίλησαν σε κανέναν, «ἐφοβοῦντο γάρ» (Μάρκ. 16, 8). Αυτή η σιωπή, που μοιάζει αντιφατική με την εντολή του αγγέλου, δεν ήταν άρνηση ή απιστία, αλλά η φυσική αντίδραση του ανθρώπου μπροστά στο άφατο μυστήριο, η αδυναμία να εκφράσει με λόγια αυτό που ξεπερνά κάθε λέξη. Ο φόβος τους δεν ήταν ο φόβος του θανάτου, αλλά ο ιερός τρόμος μπροστά στην αποκάλυψη της θείας δύναμης, η συνειδητοποίηση ότι ο κόσμος που ήξεραν είχε αλλάξει αμετάκλητα. Είναι η σιγή που προηγείται της μαρτυρίας, ο χρόνος που χρειάζεται η ψυχή για να αφομοιώσει το θαύμα, να μετατρέψει τον τρόμο σε θάρρος και την έκσταση σε λόγο. Η σιωπή τους, εύθραυστο κέλυφος που περικλείει το ανατρεπτικό γεγονός της Ανάστασης, είναι η παύση πριν την έκρηξη της μαρτυρίας που θα διαδοθεί στα πέρατα της οικουμένης. Αυτή η αρχική, φοβισμένη σιωπή, καθρέφτης της ανθρώπινης μικρότητας απέναντι στο θείο μεγαλείο, γίνεται το προανάκρουσμα της κραυγής της πίστης που θα ακούγεται στους αιώνες.

Ο κενός τάφος παραμένει το κέντρο της χριστιανικής μαρτυρίας, όχι ως σύμβολο απουσίας, αλλά ως τόπος της υπέρτατης Παρουσίας, εκεί όπου η Ζωή θριάμβευσε οριστικά επί του θανάτου. Η εμπειρία των Μυροφόρων, γεμάτη αντιφάσεις, θλίψη και ελπίδα, φόβο και έκσταση, σιωπή και αποστολή, καθρεφτίζει τη διαρκή πορεία της πιστεύουσας ψυχής μέσα στον κόσμο. Ο λίθος που αποκυλίστηκε δεν άνοιξε απλώς έναν τάφο, αλλά διάνοιξε τον ορίζοντα της ανθρώπινης ύπαρξης προς την αιωνιότητα, προσφέροντας μια διέξοδο από τη φυλακή της φθοράς. Η αναζήτηση του Νεκρού οδηγεί στην εύρεση του Ζώντος, μια θεμελιώδης ανατροπή που μετατοπίζει το βάρος της ύπαρξης από το παρελθόν της απώλειας στο μέλλον της συνάντησης. Η Γαλιλαία, ως τόπος της συνάντησης, δεν είναι απλώς γεωγραφικός προσδιορισμός, αλλά η διαρκής κλήση για επιστροφή στην καρδιά της σχέσης με τον Αναστημένο Χριστό, στην καθημερινότητα όπου Εκείνος μας περιμένει. Η σιωπή των γυναικών, που έσπασε τελικά για να γίνει κήρυγμα, μας υπενθυμίζει ότι η μαρτυρία της Ανάστασης γεννιέται μέσα από την προσωπική, βιωματική συνάντηση με το Μυστήριο, μια συνάντηση που μας αφήνει άναυδους πριν μας κάνει κήρυκες. Ο φόβος τους, ιερός τρόμος μπροστά στο μεγαλείο της θείας αγάπης, γίνεται η αφετηρία μιας νέας ζωής, μιας πορείας όπου η πίστη δεν είναι βεβαιότητα αλλά εμπιστοσύνη, ένα άλμα στο κενό της θείας υπόσχεσης. Ο κενός τάφος, σκοτεινή μήτρα φωτός, αντηχεί αιώνια την κραυγή της νίκης, ένα τραγούδι σιωπηλό που μόνο η καρδιά μπορεί να ακούσει, πέρα από τις ρωγμές του χρόνου, εκεί όπου η αυγή της Ανάστασης βάφει τον ουρανό με χρώματα αιώνιας ζωής.

Επίσκοπος Μελιτηνής Μάξιμος Παφίλης

________________________________________
[1] Ιωάννης Χρυσόστομος, “Τὰ Εὑρισκόμενα Πάντα,” ἐν Patrologiae Cursus Completus: Series Graeca, ἐπιμ. J.-P. Migne, τ. 59 (Paris: J.-P. Migne, 1862), στ. 641.

Τα μυστικά του ναού του Αγίου Γεωργίου Χορτιάτη – Ένα παλιό μοναστήρι, ένα πέτρινο σπίτι και βραδιές ωραίων λέξεων γύρω από τον ναό

Στον ναό του Αγίου Γεωργίου του Χορτιάτη, οι άνδρες κάθονται στα αριστερά και οι γυναίκες στα δεξιά, ανατρέποντας όσα συνήθως ισχύουν στους ναούς. Λίγο μετά την είσοδο βρίσκεται αντίγραφο της εικόνας της Παναγίας της Οδηγήτριας, της επονομαζόμενης Χορταϊτισσας που ήταν η εφέστιος εικόνα της ομώνυμης Ιεράς Μονής.

Η παράδοση λέει ότι η αρχική εικόνα ήταν δώρο κάποιου βυζαντινού αυτοκράτορα στη Μονή και πως αγιογραφήθηκε στον 4ο λόφο της Κωνσταντινούπολης. Το βλέμμα των πιστών προσελκύουν, άλλωστε, ένα περίτεχνο αναλόγιο του 1729, τα ξύλινα μέρη του ναού, η εικόνα της Δευτέρας Παρουσίας που οι παλιοί Χορτιατινοί ονομάζουν «Τα Διαβολούδια», από τη μορφή των διαβόλων αλλά και τα πολύ παλιά λειτουργικά βιβλία που στα λευκά τους περιθώρια φέρουν χειρόγραφες σημειώσεις σημαντικών ιστορικών γεγονότων.

ΟναόςτουΑγίουΓεωργίου

Λίγα μόλις μέτρα μακρύτερα υπάρχει ό,τι έχει απομείνει από τη Βυζαντινή Μονή του Χορταϊτη, ο κοιμητηριακός της ναός, της Μεταμορφώσεως του Σωτήρα, που πρόσφατα αναστηλώθηκε και αναδείχτηκε καθώς και ένα αντίγραφο παλιού πέτρινου τυπικού σπιτιού του Χορτιάτη, δείγματος της παλιάς αρχιτεκτονικής του χωριού. Σε αυτό το σημείο κάθε καλοκαίρι, τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια, κάτοικοι και επισκέπτες συναντιώνται στη «βραδιά ωραίων λέξεων», απαγγέλλουν ποίηση, ακούν μουσική και παρακολουθούν μικρά θεατρικά δρώμενα.

ΟπατήρΑπόστολοςδίπλαστοαναλόγιοτου1729

Σε λίγο καιρό θα ξεκινήσουν εργασίες αποκατάστασης του ναού του Αγίου Γεωργίου στον Χορτιάτη, με χρηματοδότηση μέσω του ΕΣΠΑ, που εγκρίθηκε από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ενώ με αυτή την αφορμή επανέρχεται στο προσκήνιο αίτημα των κατοίκων για την ενοποίηση του περιβάλλοντος χώρου των δύο εκκλησιών, με βάση παλαιότερη μελέτη της τότε 9ης εφορίας βυζαντινών αρχαιοτήτων.

Η ιστορία του ναού του Αγίου Γεωργίου

Παρουσιάζοντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ την ιστορία του ναού, ο εκδότης της εφημερίδας «Χορτιάτης 570» και εκπρόσωπος της Κίνησης Πολιτών Χορτιάτη Μπάμπης Νανακούδης, επισημαίνει ότι, σύμφωνα με εντοιχισμένη επιγραφή, ανεγέρθηκε το 1837 και χαρακτηρίστηκε ιστορικό διατηρητέο μνημείο το 1968. «Οι αρχαιολόγοι λένε ότι, σύμφωνα με τις ανασκαφές που έχουν κάνει, προϋπήρχε παλαιότερος ναός και πάνω εκεί με υλικά του προηγούμενου ναού αλλά και από το βυζαντινό μοναστήρι που υπήρχε κατασκευάστηκε η εκκλησία. Η ηλικία της είναι διακόσια περίπου χρόνια ενώ το καμπαναριό που είναι δίπλα έγινε αργότερα, το 1873» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Παλαιόχειρόγραφο

Όπως λέει, πρόκειται για μια απλή βασιλική τρίκλιτη και στο εσωτερικό του ναού φυλάσσονται πάρα πολλές φορητές θαυμάσιες εικόνες λαϊκής ζωγραφικής κυρίως ζωγράφων από τη Χαλάστρα της Θεσσαλονίκης.

Για την εικόνα της Παναγίας της Οδηγήτριας, της επονομαζόμενης Χορταϊτισσας ο ιερέας πατήρ Απόστολος Ραφτόπουλος, εφημέριος του Αγίου Γεωργίου Χορτιάτη τονίζει ότι «είναι στον τύπο της Παναγίας της Οδηγήτριας, έχει απαράμιλλη τεχνική και καλλιτεχνική αξία» ενώ την αναφέρει ο Άγιος Συμεών, που ήταν ο τελευταίος επίσκοπος πριν να πέσει η Θεσσαλονίκη στους Τούρκους. Συγκεκριμένα λέγεται ότι την χρονική περίοδο λίγο πριν την κατάληψη της πόλης, η Παναγία εμφανίστηκε στον ύπνο ενός μικρού παιδιού και του ζητούσε να πει στον Αγά να απομακρύνει τα κάρα του από το μοναστήρι και να σεβαστεί το χώρο, διαφορετικά θα τον έβρισκε μεγάλο κακό. Εκείνος δεν άκουσε τα λόγια του παιδιού και τελικά βρήκε φρικτό θάνατο όταν στην προσπάθειά του να μπει στη Θεσσαλονίκη αιχμαλωτίστηκε και θανατώθηκε.

Παλιάλειτουργικάβιβλίατου14ουαιώνα

Η πρωτότυπη εικόνα βρισκόταν στο μοναστήρι, ενώ διασώθηκε όταν αυτό καταστράφηκε. Στη συνέχεια φυλάχθηκε στον ναό του Αγίου Γεωργίου Χορτιάτη, από όπου το 2013 μεταφέρθηκε στην Ιερά Μονή Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χορτιάτη και από τότε στον ναό του Αγίου Γεωργίου βρίσκεται το αντίγραφό της.

«Τα διαβολούδια», το αναλόγιο και τα λειτουργικά βιβλία

Μια ακόμη ενδιαφέρουσα εικόνα είναι εκείνη της Δευτέρας Παρουσίας που, σύμφωνα με τον πατέρα Απόστολο, «συνήθως στα παλιά μοναστήρια και σε παλιές εκκλησίες βρίσκεται στην είσοδο του ναού ώστε οι μοναχοί μπαίνοντας και βγαίνοντας από το ναό να θυμούνται ότι δεν τελειώνουν όλα εδώ, υπάρχει και η μέλλουσα κρίση». Η σχετική αναπαράσταση σε φορητή εικόνα, που είναι γνωστή ως «τα διαβολούδια» θεωρείται σπάνια και χρονολογείται στον 14ο με 15ο αιώνα. Πριν από χρόνια βρισκόταν στην είσοδο του ναού ενώ αργότερα μεταφέρθηκε στο εσωτερικό του.

Ταδιαβολούδια

Σημαντικά αντικείμενα θεωρούνται, επίσης, ένα αναλόγιο του 1729 που είναι φτιαγμένο από ξύλο και ελεφαντόδοντο αλλά και ένα ντουλάπι με παλιά λειτουργικά βιβλία του 14ου αιώνα. «Ένας σπουδαίος αρχαιολόγος ο Σωτήρης Κίσσας, στέλεχος της τότε 9ης εφορίας βυζαντινών αρχαιοτήτων, που είχε την ευθύνη των μνημείων του Χορτιάτη, καταλογογράφησε όλα αυτά τα βιβλία και διαπίστωσε ότι υπάρχουν μέσα σε αυτά χειρόγραφες σημειώσεις σημαντικών ιστορικών γεγονότων, που είναι γραμμένες στα λευκά σημεία του σπάνιου, τότε χαρτιού. Αργότερα έκανε μια έκδοση στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας με τίτλο ‘Ενθυμήσεις στα ιερά βιβλία του ενοριακού ναού Χορτιάτη’» συμπληρώνει ο κ. Νανακούδης.

Ο επισκέπτης, άλλωστε, του ναού μπορεί να δει τα σημεία που έλεγξαν οι αρχαιολόγοι για να διαπιστώσουν αν κάτω από τις βαφές υπάρχουν στρώματα παλαιότερων αγιογραφιών. Μετά τις τομές εντοπίστηκαν αγιογραφίες που πρόκειται να αναδειχτούν στο πλαίσιο των εργασιών που θα γίνουν. Παράλληλα προβλέπεται ο καθαρισμός του τέμπλου, η αντικατάσταση ξύλινων μερών, η αποκατάσταση της στέγης και του δαπέδου, ο έλεγχος της στατικής επάρκειας του ναού και η αποκατάσταση φθορών, υποστυλωμάτων και εξωτερικής όψης.

ΤοαντίγραφοτηςεικόναςτηςΠαναγίαςτηςΟδηγήτριας

Ο ναός της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα Χορτιάτη

Σε ό,τι αφορά τον γειτονικό ναό της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα Χορτιάτη που χρονολογείται από τον 12ο αιώνα και εγκαινιάστηκε το 2023 μετά από την ολοκλήρωση της αποκατάστασής του με ευρωπαϊκούς πόρους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ο κ. Νανακούδης τον χαρακτηρίζει πολύ σημαντικό μνημείο που μάλιστα έχει μια ιδιαιτερότητα αφού είναι ο μοναδικός στην ηπειρωτική Ελλάδα με απλό οκταγωνικό ρυθμό, που συναντάται κυρίως στη Χίο αλλά και σε άλλα νησιά.

ΤοεσωτερικότουναούτουΑγίουΓεωργίου

 «Ο τρούλος του ναού κατέρρευσε στον διάβα του χρόνου ενώ υπήρχε και πρόναος από τη δυτική πλευρά. Οι ανασκαφές που έγιναν πρόσφατα, πριν από 3 – 4 χρόνια, με αφορμή τις σωστικές εργασίες και την ανάδειξη του μνημείου που είχε προβλήματα έδειξε ότι υπάρχει θεμελίωση προχριστιανικού πρόναου. Είναι γεμάτος με σπουδαίες αγιογραφίες. Άλλες είναι σε πολύ καλή κατάσταση, άλλες έχουν προβλήματα και οι συντηρητές της εφορίας αρχαιοτήτων καταβάλλουν προσπάθειες για την καλύτερη ανάδειξή τους» προσθέτει.

ΤοπαλιόπέτρινοτυπικόσπίτιτουΧορτιάτη

Το παλιό πέτρινο τυπικό σπίτι του Χορτιάτη

Σε μικρή απόσταση από τον ναό βρίσκεται μια ανακατασκευή παλιού τυπικού σπιτιού του Χορτιάτη, το οποίο υπέστη ζημιές κατά το Ολοκαύτωμα του 1944 από τους Γερμανούς κατακτητές ενώ καταστράφηκε ολοσχερώς μετά τον σεισμό του 1978. Στους χώρους του σπιτιού φιλοξενείται μια μόνιμη συλλογή με τα αντικείμενα που βρέθηκαν στους διάσπαρτους τάφους γύρω από το ναό και μέσα σε αυτόν. Τα βασικά χαρακτηριστικά του σπιτιού είναι η πέτρα, τα ιδιαίτερα παράθυρα με τις σιδεριές, οι προεξοχές στην πρόσοψη και τα ξύλινα φουρούσια. «Στην ίδια γειτονιά υπήρχαν παλαιότερα πολλά τέτοιου είδους σπίτια. Μπροστά από το καθένα υπήρχε η βρύση, από όπου οι άνθρωποι γεμίζαν νερό για να πιουν και να κάνουν τις δουλειές του σπιτιού. Υπήρχε επίσης και μια κοπάνα, μια ποτίστρα και για τα ζώα της γειτονιάς αλλά και για το πλύσιμο των ρούχων» συμπληρώνει ο κ. Νανακούδης.

Η φετινή βραδιά ωραίων λέξεων

Σε δύο μήνες o χώρος ανάμεσα στις δύο εκκλησιές θα φιλοξενήσει και πάλι τη βραδιά ωραίων λέξεων που φέτος είναι αφιερωμένη στα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Μανόλη Αναγνωστάκη. Φίλοι και φίλες της ποίησης θα απαγγείλουν στίχους του ιδίου αλλά και ποιητών της γενιάς του ενώ στη διοργάνωση θα συμμετέχουν μουσικοί και εικαστικοί καλλιτέχνες.

ΑΠΕ-ΜΠΕ