Αρχική Blog Σελίδα 1937

Θεσσαλονίκη: Ανοίγει τις πύλες της η 21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης με τιμώμενη χωρα την Ιταλία

Με τιμώμενη χώρα την Ιταλία, περισσότερους από τετρακόσιους εκθέτες, τουλάχιστον χίλιους ομιλητές από την Ελλάδα, την Ιταλία και την Ευρώπη, μία σειρά εκδηλώσεων, αφιερωμάτων και φεστιβάλ, ανοίγει την Πέμπτη τις πύλες της η 21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης (ΔΕΒΘ), που θα διαρκέσει έως την Κυριακή 11 Μαΐου σε 16.000 τ.μ. στους χώρους της ΔΕΘ-HELEXPO.

Μία «μεταβατική έκθεση», σύμφωνα με τον Νίκο Μπακουνάκη, πρόεδρο του νεοσύστατου Ελληνικού Ιδρύματος Βιβλίου και Πολιτισμού (ΕΛΙΒΙΠ), που είναι από φέτος ο φορέας διοργάνωσης της ΔΕΒΘ, καθώς από του χρόνου αναμένεται να παρουσιαστεί «ένα άλλο, πιο θεσμικό μοντέλο, που θα λάβει υπόψιν όλες τις σημαντικές εξελίξεις στο λεγόμενο εκδοτικό οικοσύστημα και οικοσύστημα του βιβλίου», όπως είπε χαρακτηριστικά στη συνέντευξη τύπου που δόθηκε για την παρουσίαση του προγράμματός της.
«Η 21η ΔΕΒΘ είναι η πρώτη που διοργανώνει το Ελληνικό Ίδρυμα Βιβλίου και Πολιτισμού και είναι μία από τις δράσεις Ιδρύματος, η οποία εντάσσεται μέσα στο γενικότερο πρόγραμμά του για την προώθηση του ελληνικού βιβλίου, της ελληνικής εκδοτικής παραγωγής, της ελληνικής λογοτεχνίας, των Ελλήνων συγγραφέων, την προώθηση των μεταφράσεων μέσα από ειδικά προγράμματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό», εξήγησε ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ Νίκος Μπακουνάκης. Συγκεκριμένα για τη φετινή έκθεση, είπε πως είναι χωρισμένη σε τρεις κατηγορίες: Το γενικό πρόγραμμα για όλους επισκέπτες, το πρόγραμμα για τα παιδιά και τους εφήβους που θα διεξαχθεί στη αναβαθμισμένη φέτος παιδική και εφηβική γωνιά, αλλά και το επαγγελματικό πρόγραμμα.
Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ σχολίασε τον τίτλο της φετινής διοργάνωσης «Α(I)νθρώπινη Δημιουργικότητα», λέγοντας πως σ’ αυτόν γίνεται ένα παιχνίδι γραμμάτων, θίγοντας την ανθρώπινη δημιουργικότητα σε σχέση με την τεχνητή νοημοσύνη. «Είναι ένα μείζων θέμα που μας απασχολεί ολοένα και περισσότερο. Σε σειρά εκδηλώσεων αντιμετωπίζεται από ποικίλες οπτικές γωνίες και πλευρές τόσο σαν μία τεχνολογία που μπορεί να έρθει να συνδράμει το ανθρώπινο γένος και τη καθημερινότητα αλλά και τη δημιουργικότητά μας αλλά ίσως και σαν μία “απειλή” για επαγγελματικούς χώρους, όπως για παράδειγμα στον εκδοτικό χώρο όπου είναι τα επαγγέλματα του μεταφραστή ή το επάγγελμα του εικονογράφου, που ίσως αισθάνονται ότι απειλούνται από την τεχνητή νοημοσύνη», σημείωσε.

Ιταλία – τιμώμενη χώρα της 21ης ΔΕΒΘ

Η Ιταλία, η τέταρτη εκδοτική αγορά της Ευρώπης, που διαθέτει μια δυναμική λογοτεχνική σκηνή με σημαντικούς συγγραφείς, πρόκειται να είναι για πρώτη φορά φέτος τιμώμενη χώρα στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης.
«Σκοπός της συμμετοχής της Ιταλίας ως τιμώμενης χώρας, είναι αναμφίβολα η ανάπτυξη μιας πλούσιας και ενδιαφέρουσας εκδήλωσης τόσο για το αναγνωστικό κοινό όσο και για τους επαγγελματίες του εκδοτικού κλάδου. Φιλοδοξία μας, ωστόσο, είναι η ΔΕΒΘ να αποτελέσει μια ευκαιρία για να εδραιωθούν ακόμη στενότερες και βαθύτερες σχέσεις μεταξύ συγγραφέων, εκδοτών και αναγνωστών των δύο χωρών, δημιουργώντας μια νέα βάση της ήδη έντονες πολιτιστικές μας σχέσεις», επισήμανε ο διευθυντής του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών Φραντσέσκο Νέρι (Francesco Neri).
Για το λόγο αυτό το πρόγραμμα σκοπεύει να καλύψει ένα ευρύ φάσμα ειδών, από τη λογοτεχνία έως τα δοκίμια και από τα κόμικς, έως τα βιβλία για εφήβους και νέους, ενώ θα παρευρεθούν πολλοί γνωστοί Ιταλοί συγγραφείς, όπως η Μελάνια Ματζούκο (Melania Mazzucco), ο Αντόνιο Μαντζίνι (Antonio Manzini), ο Ματέο Νούτσι (Matteo Nucci), η Αντρέα Μαρκολόνγο (Andrea Marcolongo).
Το πρόγραμμα της τιμώμενης χώρας θα αναπτυχθεί μέσα από τέσσερις θεματικές ενότητες οι οποίες είναι εξής: «Μια κοινή ματιά», στην οποία αφετηρία θα είναι η σχέση μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας, «Πέρα από τον ορίζοντα», στην οποία θα πραγματοποιηθεί μια …ελεύθερη πτήση πάνω από τα πολλά μονοπάτια –ατομικά, συλλογικά, αφηγηματικά, μυθοπλαστικά– της σύγχρονης ιταλικής λογοτεχνίας και εκδοτικής βιομηχανίας, «Περιπέτειες της στεριάς και της θάλασσας», που θα περιλαμβάνει αφιερώματα στον Andrea Camilleri (100 χρόνια από τη γέννησή του) και στον Hugo Pratt (30 χρόνια μετά τον θάνατό του), με συναντήσεις, αναλύσεις και εκθέσεις, καθώς και το «Επαγγελματικό Πρόγραμμα», που απευθύνεται σε επαγγελματίες από τον κόσμο των εκδόσεων.
«Είναι μια πολύ σημαντική και μια αγαπημένη έκθεση για εμάς και είναι από τις εκθέσεις, όπως είναι και η γενική (σ.σ. ΔΕΘ), που έχουμε καθιερώσει να υπάρχει τιμώμενη χώρα. Αυτό λοιπόν είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός», είπε από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO Τάσος Τζήκας. Επισήμανε ακόμη ότι ο μεγάλος στόχος είναι η διοργάνωση να ανοίξει σε όλη την πόλη. Αυτό συμβαίνει ήδη με μπάνερς και σταντ που εγκαταστάθηκαν στο αεροδρόμιο Μακεδονία, με πανό στο δημαρχείο και σε άλλα σημεία της πόλης, καθώς και ψηφιακό υλικό που επίσης παίζει σε διάφορα σημεία. Επίσης, εστιατόρια της Θεσσαλονίκης θα έχουν ειδικό μενού εμπνευσμένο από τα φαγητά που φτιάχνει ο επιθεωρητής Επιθεωρητής Μονταλμπάνο στα μυθιστορήματα του Αντρέα Καμιλλέρι.

Γιορτή της πόλης με βάση το βιβλίο

Ως έναν από τους σημαντικότερους θεσμούς της πόλης χαρακτήρισε τη ΔΕΒΘ ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Τουρισμού και Διαδημοτικής Συνεργασίας Βασίλης Γάκης. «Προσπαθούμε να στηρίξουμε με κάθε τρόπο την εξωστρέφεια του φορέα της διοργάνωσης στην πόλη και όχι μόνο. Αλλά προσπαθούμε να φέρουμε όσο δυνατόν πιο κοντά, κυρίως τον νέο κόσμο, και γι’ αυτό, ως δήμος Θεσσαλονίκης έχουμε και μια πάρα πολύ δυναμική συμμετοχή στην έκθεση και στο παιδικό βιβλίο αλλά και στο περίπτερό μας που φέτος είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου Έλληνα Θεσσαλονικιού ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη», είπε χαρακτηριστικά.
Τη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης χρηματοδοτεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ. «Η ΔΕΒΘ είναι -αν όχι το μεγαλύτερο- ένα από τα μεγαλύτερα γεγονότα, που ανεβάζουν τον πολιτισμό της πόλης και γι’ αυτό είμαστε περήφανοι», δήλωσε ο αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού Χρήστος Μήττας.
Τέλος, ο γενικός διευθυντής της HELEXPO – ΔΕΘ Αλέξης Τσαξιρλής έκανε μια ιστορική αναδρομή στη διοργάνωση, που όπως είπε έγινε για πρώτη φορά το 2004 με τον τίτλο «Scripta» από το EKEBI, είχε 120 εκθέτες και 4.000 καταγεγραμμένους επισκέπτες, ενώ από τότε το όραμα ήταν «να είναι μια γιορτή της πόλης που να έχει ως βάση το βιβλίο και τον πολιτισμό σε ένα ευρύτερο πλαίσιο». «Χρειάστηκε τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια η ωρίμανσή της, γιατί υπήρχαν πολύ σοβαρές αντιδράσεις τότε στη Θεσσαλονίκη», είπε χαρακτηριστκά ο κ. Τσαξιρλής .
Η τελετή εγκαινίων της 21ης ΔΕΒΘ θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 8 Μαΐου στις 19:30 στο περίπτερο 13, ενώ θα ακολουθήσουν τα εγκαίνια του Περιπτέρου της Τιμώμενης Χώρας Ιταλίας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Εκδρομή της ΕΠΠ Βέροιας στο οχυρό Ρούπελ

Εκδρομή της ΕΠΠ Βέροιας στο οχυρό Ρούπελ

Η Ένωση Παλαιών Προσκόπων Βέροιας, διοργανώνει μονοήμερη εκδρομή στο θρυλικό οχυρό Ρούπελ, την Κυριακή 25 Μαΐου. Το οχυρό Ρούπελ είναι το μεγαλύτερο από τα 21 οχυρά της Γραμμής Μεταξά, στο οποίο γράφτηκαν λαμπρές σελίδες στη σύγχρονη ιστορία της χώρας, λόγω της σθεναρής αντίστασης των Ελλήνων κατά του Γερμανικού στρατού. Εκεί ο Ταγματάρχης Γεώργιος Δουράτσος είπε τη φράση «τα οχυρά δεν παραδίδονται αλλά καταλαμβάνονται» τον Απρίλιο του 1941.

Το πρόγραμμα της εκδρομής περιλαμβάνει επίσκεψη στο Ιερό Ησυχαστήριο Τιμίου Προδρόμου στο Ακριτοχώρι Σερρών, ένα από τα σημαντικότερα ησυχαστήρια του ελληνικού χώρου.

Νωρίς το απόγευμα μετά τη στάση για φαγητό σε παραδοσιακή ταβέρνα της περιοχής, θα επισκεφθούμε τη λίμνη Κερκίνη, όπου οι εκδρομείς θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν βαρκάδα και να απολαύσουν τη μοναδική χλωρίδα και πανίδα της.

Δηλώσεις συμμετοχής μέχρι τις 18 Μαΐου στα τηλέφωνα: 697-203-9808 και 694-458-0243. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Τιμή συμμετοχής/άτομο:15€

Αφίσα εκδρομή Ρούπελ

Δ.Ε.Υ.Α Αλεξάνδρειας: Διακοπή νερού σε Λιανοβέργι και Παλαιοχώρι για αύριο Πέμπτη 08/05/2025

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Η Δ.Ε.Υ.Α Αλεξάνδρειας ανακοινώνει ότι  στις 08/05/2025 ημέρα  Πέμπτη και ώρα από 09:00 π.μ έως και 13:00 μ.μ ,η Δ.Κ  Λιανοβεργίου  και ο συνοικισμός Παλαιοχωρίου δεν θα έχουν νερό λόγω αποκαταστάσεις βλάβης ύδρευσης από τα τεχνικά συνεργεία της επιχείρησης

Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας .

Εκ της Τεχνικής

Υπηρεσίας της ΔΕΥΑ ΑΛ

Δ.Ε.Υ.Α. Αλεξάνδρειας: Διακοπή ύδρευσης σε όλη την Αλεξάνδρεια και Καψόχωρα αύριο Πέμπτη 8-5-2025

Η Δ.Ε.Υ.Α. Αλεξάνδρειας ανακοινώνει πως  για την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολικών μονάδων και Ελευθέρων Επαγγελματιών της πόλης Αλεξάνδρειας αλλά και του Συνοικισμού  Καψόχωρας  μεταφέρει την ώρα διακοπής νερού αύριο 08/05/ 2025 ημέρα Πέμπτη και ώρα  από 12:30μ.μ εως το πέρας των εργασιών (περίπου βραδινές ώρες ) για να προβεί στην αντικατάσταση τμημάτων σιδηροσωλήνων στον υδατόπυργο περιοχής αμφιθεάτρου.

Επειδή μέχρι να σταθεροποιηθεί και να επανέλθει η πίεση στο εσωτερικό δίκτυο διανομής νερού στο αρχικό της επίπεδο θα παρατηρηθεί έντονη θολότητα του νερού, γι’ αυτό παρακαλούμε να αποφύγετε την χρήση του ως πόσιμο όσο αυτό είναι θολό.

Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας.

Εκ της ΔΕΥΑ Αλεξάνδρειας

Περνετζής Αργύριος
Αν. Γεν. Δ/ντής ΔΕΥΑ Αλ

Από τις 8 έως τις 16 Μαΐου οι αιτήσεις για χορήγηση κατ’ εξαίρεση μετεγγραφών/μετακινήσεων φοιτητών

Ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού το χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι ενδιαφερόμενοι φοιτητές μπορούν να υποβάλουν εκ νέου αιτήσεις για χορήγηση κατ’ εξαίρεση μετεγγραφών/μετακινήσεων.

Ειδικότερα, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν από την Πέμπτη 8 Μαΐου 2025 έως και την Παρασκευή 16 Μαΐου 2025, στις 15:00, τα δικαιολογητικά που τεκμηριώνουν τους επικαλούμενους λόγους για χορήγηση κατ’ εξαίρεση μετεγγραφής/μετακίνησης ηλεκτρονικά, στην ειδική εφαρμογή https://transfer.it.minedu.gov.gr (κατ’ εξαίρεση μετεγγραφές) ή μέσω του αντίστοιχου υπερσυνδέσμου στην κεντρική ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, χρησιμοποιώντας τα διαπιστευτήρια (username και password) που τους έχουν αποδοθεί για σύνδεση σε Ακαδημαϊκές Υπηρεσίες (ιδρυματικοί κωδικοί).

Οι κατ’ εξαίρεση μετεγγραφές/μετακινήσεις πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 79 του ν.4692/2020 (ΦΕΚ 111, Α’) και του Κεφαλαίου ΣΤ’ της υπ’ αριθμ. 148236/Ζ1/30-10-2020 απόφασης του υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΦΕΚ 4806, Β’).

Δικαιούχοι υποβολής αίτησης είναι οι φοιτητές που έχουν εξαιρετικό λόγο και δεν υπέβαλαν αίτηση για κατ’ εξαίρεση μετεγγραφή/μετακίνηση κατά την προηγούμενη περίοδο από τις 16 έως τις 23 Δεκεμβρίου 2024.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, στην ειδική εφαρμογή των κατ’ εξαίρεση μετεγγραφών είναι διαθέσιμες οι οδηγίες σχετικά με τη διαδικασία υποβολής της ηλεκτρονικής αίτησης και των σχετικών δικαιολογητικών που τεκμηριώνουν τις ιδιαίτερα σοβαρές και εξαιρετικές περιπτώσεις.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ανταλλαγές πληγμάτων της Ινδίας και του Πακιστάν, τουλάχιστον 34 νεκροί και στις δυο χώρες

Οι ένοπλες δυνάμεις της Ινδίας και του Πακιστάν ανταλλάσσουν σήμερα σφοδρά πυρά πυροβολικού στα αμφισβητούμενα σύνορά τους στο Κασμίρ, μερικές ώρες μετά τους ινδικούς αεροπορικούς βομβαρδισμούς στο πακιστανικό έδαφος σε αντίποινα για την πολύνεκρη επίθεση της 22ης Απριλίου.

Οι ινδικοί πύραυλοι που έπληξαν στόχους σε έξι πόλεις στο Κασμίρ και στο Παντζάμπ του Πακιστάν σκότωσαν τουλάχιστον 26 ανθρώπους, ανάμεσά τους κοριτσάκι τριών ετών, και τραυμάτισαν άλλους 46, σύμφωνα τις πακιστανικές ένοπλες δυνάμεις.

Η Ινδία από την πλευρά της έκανε λόγο για οκτώ νεκρούς και 29 τραυματίες στο χωριό Πουντς, στο βορειοδυτικό τμήμα του τομέα του Κασμίρ υπό ινδικό έλεγχο, εξαιτίας πυρών πυροβολικού του Πακιστάν που κατά τον ινδικό στρατό βάλλονταν αδιακρίτως.

Η μάχη, που άρχισε μέσα στη νύχτα, συνεχιζόταν το πρωί στο χωριό η περιοχή του οποίου έγινε στόχος πολλών οβίδων, διαπίστωσαν δημοσιογράφοι του AFP.

Στην περιοχή, που ήταν καλυμμένη από νέφος μαύρου καπνού, συνέχισαν να ακούγονται κάθε τόσο ισχυρές εκρήξεις.

«Μας ξύπνησαν πυρά (…) είδα οβίδες να πέφτουν. Είπα στους άλλους να βγουν από το κτίριο, φοβόμουν πως μας έπεφτε στο κεφάλι», είπε στο πρακτορείο ειδήσεων Press Trust of India (PTI) ο Φαρούκ, κάτοικος του Πουντς.

Μέσα στη νύχτα, δημοσιογράφοι άκουγαν πελώριες εκρήξεις γύρω από τη Σριναγκάρ, μεγάλη πόλη του τομέα του Κασμίρ υπό ινδικό έλεγχο, όχι μακριά από το αρχηγείο των ινδικών ενόπλων δυνάμεων στην ζώνη.

Πηγή στις ινδικές δυνάμεις ανέφερε πως τρία μαχητικά της πολεμικής αεροπορίας συνετρίβησαν, χωρίς να εξηγήσει γιατί. Νωρίτερα, ο στρατηγός Τσόντρι έκανε λόγο περί καταρρίψεων πέντε ινδικών μαχητικών, κάτι που δεν επιβεβαίωσε το Νέο Δελχί.

Ο υπουργός Άμυνας του Πακιστάν Χαουάτζα Ασίφ μίλησε επίσης περί κατάρριψης «πέντε αεροσκαφών του εχθρού» και περί αιχμαλώτισης ινδών στρατιωτών.

Φωτογράφος του AFP πρόσεξε συντρίμμια αεροσκάφους με οδηγίες αναγραμμένες στα γαλλικά σε χωράφι όχι μακριά από τη Σριναγκάρ. Επρόκειτο για Mirage 2000 της ινδικής πολεμικής αεροπορίας, εξήγησε πηγή του Γαλλικού Πρακτορείο στον στρατό. Η τύχη του χειριστή του δεν είναι γνωστή, πρόσθεσε.

Δυο εβδομάδες μετά την επίθεση η οποία άφησε πίσω 26 νεκρούς στην Παχαλγκάμ, στο ινδικό τμήμα του Κασμίρ, η Ινδία, που κατηγόρησε το Πακιστάν πως ευθυνόταν γι’ αυτή, έκανε πράξη τις απειλές της να προχωρήσει σε αντίποινα.

Τη νύχτα της Τρίτης προς Τετάρτη μαχητικά της εκτόξευσαν πυραύλους εναντίον εννιά τοποθεσιών στις οποίες κατ’ αυτή βρίσκονταν «τρομοκρατικές υποδομές» στο Πακιστάν.

Η πακιστανική κυβέρνηση διέψευσε πως είχε οποιαδήποτε εμπλοκή στην επίθεση, τη φονικότερη εναντίον πολιτών στο Κασμίρ τα τελευταία 20 χρόνια.

Η ινδική αστυνομία έχει ανακοινώσει πως αναζητεί για να συλλάβει τουλάχιστον δύο υπηκόους το Πακιστάν και άλλους συνεργούς τους διαβεβαιώνοντας ότι συνδέονται με το τζιχαντιστικό κίνημα Λασκάρ-ι-Τάιμπα (LeT), που έχει βάση το Πακιστάν κι είχε ήδη κατηγορηθεί για την επίθεση του 2008 στη Βομβάη με 166 νεκρούς.

Μια από τις τοποθεσίες που έγιναν στόχος των πυραυλικών πληγμάτων της Ινδίας τη νύχτα ήταν το ισλαμικό τέμενος Σουμπχάν, στην Μπαχαβαλπούρ, στο πακιστανικό Παντζάμπ — συνδέεται, σύμφωνα με τις ινδικές υπηρεσίες πληροφοριών, με οργανώσεις κοντά στη Λασκάρ-ι-Τάιμπα, ιδίως τη Τζάις-ι-Μοχάμεντ (JeM).

Η Ινδία κατηγορεί τη LeT για την επίθεση στην Παχαλγκάμ.

Στη Μουζαφαραμπάντ, έναν από τους στόχους των ινδικών πληγμάτων, η αστυνομία και ο στρατός απέκλεισαν κάθε πρόσβαση στο ισλαμικό τέμενος Μπιλάλ

Η νέα κλιμάκωση της έντασης ανάμεσα στα δυο γειτονικά κράτη, οι σχέσεις ανάμεσα στα οποία είναι τεταμένες ήδη από ιδρύσεώς τους, με τον αιματηρό και οδυνηρό διαχωρισμό τους όταν απέκτησαν την ανεξαρτησία τους το 1947, προκαλεί ανησυχία στη διεθνή κοινότητα.

«Ο κόσμος δεν θα άντεχε στρατιωτική σύγκρουση» ανάμεσα στην Ινδία και στο Πακιστάν, τόνισε χθες ο ΟΗΕ, απευθύνοντας έκκληση για «αυτοσυγκράτηση», ενώ οι δυο πλευρές δεν σταματούν να επικαλούνται το «δικαίωμά τους στη νόμιμη άμυνα» εδώ και δυο εβδομάδες.

Εν μέσω κλιμάκωσης, ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ εξέφρασε την ευχή οι εχθροπραξίες να «τελειώσουν πολύ γρήγορα».

Ο αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο συνομίλησε με τους ομολόγους του τόσο της Ινδίας όσο και του Πακιστάν για να τους «ενθαρρύνει» να αρχίσουν διάλογο προκειμένου να «εξουδετερωθεί» η κρίση, να «αποφευχθεί νέα κλιμάκωση», ανέφερε ο Μπράιαν Χιουζ, εκπρόσωπος του συμβουλίου εθνικής ασφαλείας της αμερικανικής προεδρίας, του οποίου το τρέχον διάστημα ο κ. Ρούμπιο είναι υπηρεσιακός επικεφαλής.

«Δεν στοχοποιήθηκε καμιά πακιστανική στρατιωτική εγκατάσταση», σύμφωνα με το Νέο Δελχί, που διαβεβαίωσε ότι επέδειξε «μεγάλη αυτοσυγκράτηση» για να «αποφευχθεί οποιαδήποτε κλιμάκωση».

«Τηρήσαμε έτσι τη δέσμευσή μας πως θα φροντίζαμε οι υπεύθυνοι για την επίθεση (της 22ης Απριλίου) να λογοδοτήσουν», ανέφερε η κυβέρνηση του ινδουιστή υπερεθνικιστή πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι.

«Μετά την επίθεση στην Παχαλγκάμ, η ινδική κυβέρνηση για ακόμη μια φορά χρησιμοποίησε τη δικαιολογία της τρομοκρατίας προκειμένου (…) να θέσει σε κίνδυνο την περιφερειακή ειρήνη και ασφάλεια», κατήγγειλε η πακιστανική διπλωματία.

«Η ανεύθυνη ενέργεια της Ινδίας φέρνει τα δυο πυρηνικά κράτη πιο κοντά σε μείζονα σύγκρουση», πρόσθεσε.

Ο πακιστανός πρωθυπουργός Σαμπάζ Σαρίφ πλειοδότησε: «το Πακιστάν επιφυλάσσεται του απόλυτου δικαιώματός του να ανταποδώσει με αποφασιστικό τρόπο αυτή την απρόκλητη ινδική επίθεση — ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη αποφασιστική ανταπόδοση».

Από την πλευρά του, το Νέο Δελχί απείλησε να «κόψει το νερό» στο Πακιστάν, σε αντίποινα για την επίθεση της 22ης Απριλίου.

Ήδη από την επομένη, η Ινδία αποσύρθηκε από συμφωνία για την κοινή χρήση των υδάτινων πόρων με το Πακιστάν που είχε υπογραφτεί το 1960.

Σχεδόν κάθε βράδυ τις τελευταίες δεκαπέντε νύχτες, στρατιωτικοί των δυο χωρών αντάλλασσαν πυρά με ελαφρά όπλα στη λεγόμενη γραμμή ελέγχου, τα de facto σύνορα στο Κασμίρ — χωρίς θύματα. Μέχρι σήμερα.

Το Πακιστάν από την πλευρά του έκανε δυο δοκιμές πυραύλων εδάφους-εδάφους. Αυτή που έγινε το Σάββατο ήταν βαλλιστικού πυραύλου με βεληνεκές 450 χιλιομέτρων.

Διόλου τυχαία, πρόκειται για την ίδια απόσταση με αυτή από τα σύνορα του Πακιστάν ως την πρωτεύουσα της Ινδίας Νέο Δελχί.

Η Ινδία αναμένεται να κάνει σήμερα γυμνάσια της πολιτικής προστασίας προκειμένου, σύμφωνα με το υπουργείο Πληροφοριών, να προετοιμαστεί ο πληθυσμός να «προστατευτεί σε περίπτωση επίθεσης».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Υγεία: Το εμβόλιο για τον έρπητα ζωστήρα μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου

Άτομα που λαμβάνουν εμβόλιο για τον έρπητα ζωστήρα έχουν 23% χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακών επεισοδίων, συμπεριλαμβανομένου εγκεφαλικού επεισοδίου, καρδιακής ανεπάρκειας και στεφανιαίας νόσου, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο «European Heart Journal».

Η προστατευτική δράση του εμβολίου διαρκεί έως και οκτώ χρόνια και είναι ιδιαίτερα έντονη για τους άνδρες, τα άτομα κάτω των 60 ετών και όσους έχουν ανθυγιεινό τρόπο ζωής, όπως το κάπνισμα, η κατανάλωση αλκοόλ και η έλλειψη σωματικής δραστηριότητας.

Η μελέτη περιέλαβε 1.271.922 άτομα ηλικίας 50 ετών και άνω που ζούσαν στη Νότια Κορέα. Οι ερευνητές συνέλεξαν δεδομένα για τη χρονική περίοδο από το 2012 και μετά, σχετικά με το εάν οι άνθρωποι έλαβαν εμβόλιο για τον έρπητα ζωστήρα και συνδύασαν αυτά τα δεδομένα με στοιχεία για την καρδιαγγειακή τους υγεία και δεδομένα για άλλους παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την υγεία, όπως η ηλικία, το φύλο, ο πλούτος και ο τρόπος ζωής.

Το εμβόλιο περιείχε μια εξασθενημένη μορφή του ιού της ανεμοβλογιάς-ζωστήρα που προκαλεί τον έρπητα ζωστήρα. Σε πολλές χώρες, αυτός ο τύπος εμβολίου αντικαθίσταται πλέον με ένα ανασυνδυασμένο εμβόλιο, που περιέχει μια πρωτεΐνη από τον ιό της ανεμοβλογιάς-ζωστήρα.

Η μελέτη έδειξε ότι μεταξύ των ατόμων που έλαβαν το εμβόλιο υπήρχε 23% χαμηλότερος κίνδυνος καρδιαγγειακών επεισοδίων συνολικά, με 26% χαμηλότερο κίνδυνο μείζονων καρδιαγγειακών επεισοδίων (εγκεφαλικό επεισόδιο, καρδιακή προσβολή ή θάνατος από καρδιακή νόσο), 26% χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακής ανεπάρκειας και 22% χαμηλότερο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου.

Η προστατευτική δράση ήταν ισχυρότερη τα δύο έως τρία πρώτα χρόνια μετά τη χορήγηση του εμβολίου για τον έρπητα ζωστήρα, αλλά οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η προστασία διήρκεσε έως και οκτώ χρόνια.

Η μελέτη διεξήχθη από τον καθηγητή Ντονγκ Κέον Γιον από το Kyung Hee University College of Medicine της Σεούλ, στη Νότια Κορέα, ο οποίος επισημαίνει ότι «η μελέτη μας υποδηλώνει ότι το εμβόλιο για τον έρπητα ζωστήρα μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου καρδιακής νόσου, ακόμη και σε άτομα χωρίς γνωστούς παράγοντες κινδύνου. Αυτό σημαίνει ότι ο εμβολιασμός θα μπορούσε να προσφέρει οφέλη για την υγεία πέρα από την πρόληψη του έρπητα ζωστήρα».

Ο ίδιος τονίζει ότι «αυτή είναι μια από τις μεγαλύτερες και πιο ολοκληρωμένες μελέτες που παρακολούθησαν έναν υγιή γενικό πληθυσμό για περίοδο έως και δώδεκα ετών». Ωστόσο, προσθέτει, «καθώς αυτή η μελέτη βασίζεται σε έναν ασιατικό πληθυσμό, τα αποτελέσματα ενδέχεται να μην ισχύουν για όλους τους πληθυσμούς. Δεδομένου ότι το ζων εμβόλιο του έρπητα ζωστήρα δεν είναι κατάλληλο για όλους, απαιτείται περισσότερη έρευνα για το ανασυνδυασμένο εμβόλιο. Παρόλο που διεξήγαμε αυστηρή ανάλυση, αυτή η μελέτη δεν καθορίζει άμεση αιτιώδη σχέση, επομένως θα πρέπει να ληφθεί υπόψη πιθανή μεροληψία από άλλους υποκείμενους παράγοντες». Σε επόμενη φάση η ερευνητική ομάδα σχεδιάζει να μελετήσει τον αντίκτυπο του ανασυνδυασμένου εμβολίου για να διαπιστώσει εάν έχει παρόμοια οφέλη.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Επίπεδο διαβίωσης, υγεία: η ανάκαμψη μετά την Covid έχει ήδη μειωθεί (ΟΗΕ)

Έπειτα από την ανάκαμψη μετά την Covid, η ανθρωπότητα βίωσε μια «απροσδόκητη» και «ανησυχητική» επιβράδυνση στην ανάπτυξή της το 2024, ακόμη και πριν από τις δραστικές περικοπές στη διεθνή βοήθεια, προειδοποιεί ο ΟΗΕ σε έκθεση που δημοσιεύεται σήμερα.

Πριν από την ανατροπή που προκάλεσε η πανδημία και οδήγησε σε μια άνευ προηγουμένου μείωση του Δείκτη Ανθρώπινης Ανάπτυξης (ΔΑΑ) το 2020 και το 2021, ο οποίος λαμβάνει υπόψη το βιοτικό επίπεδο, την υγεία και την εκπαίδευση, ο κόσμος βρισκόταν σε ανοδική τροχιά που θα του επέτρεπε να επιτύχει υψηλό επίπεδο ανθρώπινης ανάπτυξης έως το 2030.

Ωστόσο, η ανάκαμψη που είχε επιτρέψει στην οικονομία να επιστρέψει στα επίπεδα προ COVID το 2023 «φαίνεται να χάνει τη δυναμική της» και το χάσμα μεταξύ πλούσιων και φτωχών χωρών έχει διευρυνθεί περαιτέρω, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών για την Ανάπτυξη (UNDP).

Έτσι, «αν η αργή πρόοδος που καταγράφηκε το 2024 γίνει η νέα κανονικότητα», η επίτευξη αυτού του επιθυμητού υψηλού επιπέδου ανάπτυξης «θα μπορούσε να διαρκέσει αρκετές δεκαετίες ακόμη, γεγονός που θα καθιστούσε τον κόσμο μας λιγότερο ασφαλή, πιο διχασμένο και πιο ευάλωτο σε οικονομικά και οικολογικά σοκ», προειδοποιεί ο επικεφαλής του UNDP, Άχιμ Στάινερ.

Ακόμα περισσότερο καθώς αυτή η επιβράδυνση ξεκίνησε ακόμη και πριν από τις πρόσφατες δραστικές περικοπές στη διεθνή βοήθεια που ανακοίνωσαν αρκετές χώρες, ιδίως οι Ηνωμένες Πολιτείες.

Αν οι πλούσιες χώρες «σταματήσουν να χρηματοδοτούν την ανάπτυξη», «αυτό θα έχει αντίκτυπο στις οικονομίες, τις κοινωνίες και ναι, μπορεί να αντικατοπτριστεί στον Δείκτη Ανθρώπινης Ανάπτυξης σε ένα ή δύο χρόνια: μικρότερο προσδόκιμο ζωής, μείωση των εισοδημάτων, περισσότερες συγκρούσεις», λέει ο Στάινερ σε συνέντευξή του στο AFP.

Ενώ οι ειδικοί του UNDP δεν είναι ακόμη βέβαιοι για τις υποκείμενες αιτίες της επιβράδυνσης που παρατηρήθηκε το 2024, έχουν εντοπίσει ως έναν από τους παράγοντες μια επιβράδυνση στην πρόοδο του προσδόκιμου ζωής, πιθανόν συνδεδεμένη με παρενέργειες της Covid ή με τον αυξανόμενο αριθμό πολέμων σε όλο τον κόσμο.

Σε αυτό το πλαίσιο, το UNDP ελπίζει ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να «αναβιώσει την ανάπτυξη».

Η έκθεση εστιάζει στις προκλήσεις και τους κινδύνους των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, επικαλούμενη έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 21.000 άτομα σε 21 χώρες το διάστημα μεταξύ Νοεμβρίου 2024 και Ιανουαρίου 2025.

Τα αποτελέσματά της δείχνουν ότι περίπου ένας στους πέντε ανθρώπους χρησιμοποιεί ήδη Τεχνητή Νοημοσύνη και τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων αναμένουν να τη χρησιμοποιήσουν το επόμενο έτος για την εκπαίδευση, την υγεία και την εργασία.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη «θα αλλάξει σχεδόν κάθε πτυχή της ζωής μας», σημειώνει ο Στάινερ, εκτιμώντας ότι η ευκαιρία που αντιπροσωπεύει για την ανθρώπινη ανάπτυξη είναι πλέον «θέμα επιλογής».

«Το μέλλον είναι στα χέρια μας. Η τεχνολογία αφορά τους ανθρώπους, όχι μόνο τα πράγματα… », τονίζει η έκθεση.

Ενώ περίπου οι μισοί από τους ερωτηθέντες αναμένουν ότι τουλάχιστον ορισμένες από τις θέσεις εργασίας τους θα αντικατασταθούν από την Τεχνητή Νοημοσύνη, φαίνονται επίσης έτοιμοι να εκμεταλλευτούν αυτή την ευκαιρία: το 60% των ερωτηθέντων ελπίζει στη δημιουργία θέσεων εργασίας που δεν υπάρχουν.

Το UNDP επισημαίνει επίσης τους κινδύνους που σχετίζονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη, συμπεριλαμβανομένων των ανισοτήτων στην πρόσβαση μεταξύ πλούσιων και φτωχών χωρών, και των «πολιτισμικών προκαταλήψεων» που σχετίζονται με μερικά δεδομένα και τις χώρες όπου αναπτύσσονται τα εργαλεία και σχεδιάζονται τα chatbot.

Μια πρόσφατη μελέτη ερευνητών του πανεπιστημίου Χάρβαρντ, την οποία επικαλείται η έκθεση, δείχνει ότι οι απαντήσεις του ChatGPT είναι πιο κοντά σε εκείνες ενός ανθρώπου που ζει σε μια πλούσια αγγλόφωνη χώρα παρά σε εκείνες κάποιου κατοίκου φτωχής χώρας.

Ωστόσο, «μπορούμε να επινοήσουμε λύσεις για να μειώσουμε αυτόν τον κίνδυνο», σημειώνει ο Στάινερ, υποστηρίζοντας ότι αυτό δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως δικαιολογία για να απορριφθούν οι ευκαιρίες που παρέχει η Τεχνητή Νοημοσύνη για παράδειγμα στην ιατρική έρευνα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κυρ. Πιερρακάκης: Ενόψει αλλαγών στην αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής

   Διαρκώς μεγάλες αλλαγές το επόμενο διάστημα στην αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, προανήγγειλε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, σε ομιλία του στο 6ο Διεθνές Συνέδριο του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

   Ειδικότερα, σε ανάρτησή του στο Facebook, ο υπουργός ανέφερε ότι «είχα την ευκαιρία να παρουσιάσω την οικονομική πολιτική της ελληνικής κυβέρνησης, που στοχεύει στην αποτελεσματική στήριξη της κοινωνίας και στη δημιουργία αναπτυξιακής δυναμικής.

   Η εντολή που μας έδωσαν οι πολίτες το 2019 και το 2023 και καθημερινά υλοποιούμε, είναι να δίνουμε διαρκώς νέα ώθηση στην οικονομία. Με δημοσιονομική σταθερότητα, αναπτυξιακές πολιτικές, προσέλκυση επενδύσεων, στήριξη στην επιχειρηματικότητα και κοινωνική αλληλεγγύη.

Δεν υπάρχει περιθώριο για αυταρέσκεια, ειδικά όταν ξέρουμε ότι υπάρχουν πολίτες πρέπει να στηριχθούν, στοιχήματα που πρέπει να κερδηθούν, προβλήματα που πρέπει να λυθούν μεταρρυθμίσεις που πρέπει να υλοποιηθούν.

   Ωστόσο, η πρόσφατη δήλωση της γενικής διευθύντριας του ΔΝΤ ότι “αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα θα θέλαμε να το δούμε να συμβαίνει παντού” υπογραμμίζει εμφατικά τη μακρά διαδρομή που διανύσαμε έως ότου η χώρα να βγει από τη δύσκολη οικονομική συνθήκη.

   Η απόσταση που διανύθηκε από τον ελληνικό λαό αποτελεί κατάκτηση και, ταυτόχρονα, κίνητρο για να συνεχίσουμε να χτίζουμε μέρα με την ημέρα, εβδομάδα με την εβδομάδα, μήνα με τον μήνα.

   Η αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής είναι μια βαθιά ιστορία επιτυχίας του ελληνικού κράτους. Αυτή είναι μια πολύ μεγάλη κατάκτηση, η οποία δεν πρέπει να χαθεί. Και το επόμενο διάστημα θα βλέπετε διαρκώς μεγάλες αλλαγές σε αυτό τον τομέα.

   Παράλληλα, θέλουμε να δώσουμε ώθηση στην οικονομία μειώνοντας ρυθμιστικά εμπόδια και γραφειοκρατία. Σε συνδυασμό με την αξιοποίηση όλων των κρατικών πόρων, θα “γεννήσουμε” ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη. Όλες αυτές οι μικρές αλλαγές αθροίζονται σε μια πολύ μεγαλύτερη ποιοτική αλλαγή».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γαλλία – κλιματική αλλαγή: Για καλά τυριά, πρέπει να διατηρηθεί το χορτάρι στα σιτηρέσια των αγελάδων, δείχνει μελέτη

Παρά το γεγονός ότι η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή οδηγεί τους κτηνοτρόφους να διαφοροποιούν την τροφή των γαλακτοφόρων αγελάδων, είναι απαραίτητο να “συνεχίσουν να έχουν ένα ελάχιστο επίπεδο φρέσκου χορταριού στα σιτηρέσια”, για να διατηρηθεί η ποιότητα των τυριών, υπογραμμίζει πρόσφατη γαλλική μελέτη.

Αυτός ο “κεντρικός ρόλος της σίτισης με χορτάρι” των αγελάδων γαλακτοπαραγωγής επισημαίνεται από τα αποτελέσματα μελέτης ερευνητών του Εθνικού Ινστιτούτου Ερευνών για τη Γεωργία, τα Τρόφιμα και το Περιβάλλον (INRAE) και του ινστιτούτου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας VetAgro Sup, η οποία δημοσιεύτηκε τον Μάιο στο περιοδικό Journal of Dairy Science.

Οι ξηρασίες, πιο συχνές και έντονες, “επηρεάζουν κυρίως την ποσότητα και την ποιότητα του χόρτου με το οποίο τρέφονται οι αγελάδες γαλακτοπαραγωγής στα βοσκοτόπια”. Αυτό ωθεί τους αγρότες να επιλέγουν “στρατηγικές προσαρμογής” που έχουν ως αποτέλεσμα μια τροποποίηση του σιτηρεσίου για τις αγελάδες, σύμφωνα με τη μελέτη.

Στις ορεινές χορτολιβαδικές εκτάσεις μεσαίου υψόμετρου, όπως το Μασίφ Σαντράλ στη Γαλλία, οι κτηνοτρόφοι “στηρίζονται γενικότερα στα αποθέματα χορταριού που έχουν συγκεντρωθεί για τον χειμώνα”. Αλλά και σε φυτά που παράγουν καρπούς κατάλληλους για ζωοτροφή όπως το καλαμπόκι, σε αυτές τις περιοχές που είναι πλέον κατάλληλες για την καλλιέργεια αυτή.

Οι επιστήμονες του INRAE και του VetAgro Sup ανέλυσαν τις συνέπειες μιας αλλαγής των σιτηρεσίων, και συγκεκριμένα της ένταξης καλαμποκιού, για την ποιότητα των τοπικών τυροκομικών προϊόντων.

Μελέτησαν κατά τη διάρκεια τεσσάρων μηνών τέσσερις ομάδες δέκα γαλακτοφόρων αγελάδων που λάμβαναν διαφορετικούς συνδυασμούς διατροφής.

Δύο ομάδες λάμβαναν σιτηρέσια με βάση το φρέσκο χόρτο βόσκησης (έως 75% του σιτηρεσίου) και οι δύο άλλες λάμβαναν σιτηρέσια με βάση το καλαμπόκι (η μια παρτίδα μαζί με 25% χόρτο βόσκησης και η άλλη 100% καλαμπόκι).

Το γάλα από κάθε ομάδα συλλέχτηκε για την παρασκευή του καντάλ, παραδοσιακού τοπικού τυριού από αυτή την περιοχή της κεντρικής Γαλλίας.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι “όσο περισσότερο χορτάρι τρώνε οι αγελάδες, τόσο τα γάλατα και τα τυριά είναι πλούσια σε λιπαρά οξέα Ωμέγα 3, που ωφελούν την υγεία του ανθρώπου”.

Η γεύση, το άρωμα, η μυρωδιά και η υφή του τυριού αξιολογήθηκαν επίσης από μια επιτροπή 12 καταναλωτών ειδικών στην οργανοληπτική αξιολόγηση των τυριών.

“Όταν οι αγελάδες τρέφονται με χορτάρι στο βοσκοτόπι, τα τυριά είναι πιο απαλά, πιο κίτρινα και πιο αρωματικά, ενώ όταν τρώνε λίγο χορτάρι ή καθόλου, τα τυριά είναι πιο λευκά, με πιο σφιχτή υφή και με λιγότερο έντονη γεύση”.

“Η διατήρηση φρέσκου χορταριού στη διατροφή με βάση το καλαμπόκι, ακόμη και σε περιορισμένη ποσότητα, είναι επομένως καθοριστική για να μην επιδεινωθεί σε μεγάλο βαθμό η θρεπτική και οργανοληπτική ποιότητα του τυριού”, εκτιμούν οι ερευνητές.

ΑΠΕ-ΜΠΕ