Αρχική Blog Σελίδα 15377

Αν είμαστε ειλικρινείς… μόνο τότε υπάρχει σωστή επικοινωνία – Γράφει ο Ψυχολόγος-Σύμβουλος Γάμου Γιάννης Ξηντάρας

Οι περισσότεροι από εμάς αντιμετωπίζουμε προβλήματα  επικοινωνίας στην σχέση μας και (δυστυχώς) δεν σκεφτόμαστε να δώσουμε μία λύση, παρά τα αφήνουμε και διογκώνονται.

Γιάννης Ξηντάρας
Γράφει ο Ψυχολόγος-Σύμβουλος Γάμου Γιάννης Ξηντάρας (simvouleftikigamou.gr)  

Είναι γεγονός ότι η καθημερινότητα και οι πολλές υποχρεώσεις,  όπως είναι λογικό και αναμενόμενο,  φθείρουν μία σχέση. Τα προβλήματα επικοινωνίας όμως θα μπορούσαμε να τα βελτιώσουμε με απλούς τρόπους:

  1. Σημαντικό είναι να βρίσκουμε τον σωστό χρόνο για να κάνουμε διάλογο με το σύντροφό μας. Όσο πιεστικό και να είναι το καθημερινό μας πρόγραμμα, θα ήταν καλό να αναζητούμε μία ώρα που μας βολεύει και τους δύο και να συζητάμε όσα μας απασχολούν (συνήθως το βράδυ, αφού βάλουμε για ύπνο τα παιδιά…)
  2. Ας σταματήσουμε μια στιγμή εμείς… και ας ακούσουμε τον σύντροφό μας, προφανώς κάτι έχει να μας πει και (ίσως) τον αγνοούμε. Ας του δώσουμε χώρο για να εκφράσει τις επιθυμίες του και τις ανάγκες του και μην τον διακόπτουμε βάζοντας το εγώ μας μπροστά.
  3. Να είμαστε ειλικρινείς, μόνο τότε υπάρχει σωστή επικοινωνία. Πρέπει να εκφράζουμε αυτά που σκεφτόμαστε ανοιχτά, χωρίς να κρυβόμαστε. Εάν διστάζουμε και φοβόμαστε ή θεωρούμε ανούσιο το να μοιραζόμαστε τις σκέψεις μας, τις επιθυμίες μας στο σύντροφό μας τότε δεν χτίζουμε τη σωστή επικοινωνία, δεν την θεμελιώνουμε σε βάσεις εμπιστοσύνης… Είναι σημαντικό να μιλάμε με τον σύντροφό μας χωρίς εντάσεις αλλά με ηρεμία.
  4. Δεν χρειάζεται να σιωπούμε σε όποια δυσκολία προκύπτει. Πολλές φορές η σιωπή αντί να επιλύσει το πρόβλημα μας απομακρύνει από το σύντροφό μας. Καλύτερο θα ήταν να συζητάμε τα όποια προβλήματα προκύπτουν.
  5. Άλλο ένα βασικό κομμάτι της σωστής επικοινωνίας είναι αδιαμφισβήτητα ο αλληλοσεβασμός και η κατανόηση μεταξύ των συντρόφων. Να αφουγκραζόμαστε ο ένας τις ανάγκες του άλλου, να ενθαρρύνουμε ο ένας τον άλλον σε οποιαδήποτε προσπάθεια κι αν κάνουμε και να δείχνουμε (πάνω από όλα) ο ένας στον άλλο το θαυμασμό μας.
 ———————————————————————————————————————————
Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος-Σύμβουλος Γάμου, απόφοιτος Πανεπιστημίου Αθηνών και Strathclyde University. Μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων και της Ελληνικής Προσωποκεντρικής και Βιωματικής Εταιρείας, επιστημονικός υπεύθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”.

«Μπλε Φάλαινα»: Πώς παίζεται το διαδικτυακό παιχνίδι αυτοκτονίας που σκορπά τον θάνατο

Συναγερμός έχει σημάνει στις ελληνικές αρχές για το ακραίο διαδικτυακό παιχνίδι «Μπλε Φάλαινα» μετά το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα τον Μάιο του 2017.

Το άλμα στο κενό που έκανε ένας 17χρονος τις προηγούμενες ημέρες δημιούργησε εκ νέου ανησυχία, καθώς πιθανολογείται ότι επίσης αποτελεί κρούσμα του ίδιου «παιχνιδιού».

«Η μπλε φάλαινα, το παιχνίδι αυτοκτονίας εμφανίστηκε στη χώρα μας και προκαλεί πανικό στους γονείς. Η αρρωστημένη λογική του Φίλιπ Λις, εμπνευστή του συγκεκριμένου παιχνιδιού, που δήλωσε “περήφανος γιατί καθαρίζει τον κόσμο από τα βιολογικά απόβλητα”, όπως χαρακτήρισε τους εφήβους που οδηγεί στην αυτοκτονία, είναι να ωθήσει προβληματισμένα παιδιά να πάρουν αυτή τη δραματική απόφαση μέσα από μία σειρά δοκιμασίες», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος των Ελλήνων χρηστών ίντερνετ, Νίκος Βασιλάκος.

Νίκος Βασιλάκος
Ο πρόεδρος των Ελλήνων χρηστών ίντερνετ, Νίκος Βασιλάκος

Όλα ξεκίνησαν από τη Ρωσία αν και σύντομα η εθιστική αυτή τρέλα διαδόθηκε σε όλο τον κόσμο. Πίσω από αυτό το, λεγόμενο παιχνίδι, βρίσκονται άτομα που ζητούν από τους νέους, οι οποίοι αποφασίζουν να λάβουν μέρος, να αγοράσουν όπλα και διάφορα αιχμηρά αντικείμενα και στη συνέχεια να κάνουν μία σειρά από πράγματα επικίνδυνα για τη ζωή τους.

Πήρε το όνομα «μπλε φάλαινα» γιατί ένα από τα πράγματα που ζητούν από τα παιδιά είναι να χαράξουν μία φάλαινα στο χέρι τους με μαχαίρι. Στο τέλος τους ζητούν να αυτοκτονήσουν και να καταγράψουν την πράξη τους. Αν αρνηθούν προχωρούν σε απειλές και εκβιασμούς σε βάρος των νέων.

Έφηβοι έχουν δηλώσει πως αρχικά ζητάει όλα σου τα στοιχεία κι αν αποφασίσεις κάποια στιγμή να σταματήσεις το παιχνίδι, τότε ξεκινάνε να σε τρομοκρατούν απειλώντας πως «θα σε βρουν». Με λίγα λόγια αν μπει ένα παιδί σε αυτή τη διαδικασία, φροντίζουν να την ολοκληρώσει.

«Το παιχνίδι έχει μία συγκεκριμένη “στρατηγική” που διαρκεί 50 μέρες, μέχρι τη στιγμή που δίνει εντολή για την τελευταία δοκιμασία που είναι η αυτοκτονία», εξηγεί ο κ. Βασιλάκος και προσθέτει: «Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού ο έφηβος υποβάλλεται σε έναν ψυχολογικό “πόλεμο” που οδηγεί μαθηματικά στην απόγνωση. “Παίζει” με το μυαλό όσων συμμετέχουν με απαισιοδοξία, μίσος, δυστυχία, κατάθλιψη και κούραση. Οι κανόνες κρατούν μακριά από την αγάπη και τη στήριξη τα παιδιά και ουσιαστικά προσπαθούν να εξαντλήσουν πνευματικά, αλλά και σωματικά τους εφήβους που συμμετέχουν».

Όπως λέει ο κ. Βασιλάκος «ακόμα κι αν κάποιος έφηβος δεν έχει τάσεις αυτοκτονίας, αλλά ξεκινήσει το παιχνίδι από καθαρή περιέργεια, δεν αποκλείεται να οδηγηθεί στο τέλος να αφαιρέσει τη ζωή του, αφού υποβάλλεται σε διάφορες δοκιμασίες, όπως το να κοιμάται ελάχιστα, το να μην εμπιστεύεται και να μην “ανοίγεται” σε κανέναν, ενώ όσοι παίζουν προτρέπονται επίσης στο να αποκτήσουν επιβλαβείς συνήθειες. Επιπλέον η “μπλε φάλαινα” προσπαθεί να βάλει τους έφηβους σε μία λογική “σκότους”, κάνοντας τους ακόμα και να παρακολουθούν συνεχώς ταινίες τρόμου».

Οι δοκιμασίες στις οποίες υποβάλλονται οι έφηβοι ξεκινούν από κάποια εντελώς απλά πράγματα και στη συνέχεια κλιμακώνονται.

«Η πρώτη δοκιμασία μπορεί να είναι τελείως αθώα. Για παράδειγμα, το μόνο που έπρεπε να κάνει ένας έφηβος όταν ξεκίνησε ήταν να αγγίξει τη μύτη του με τον δεξί του αντίχειρα. Όσο περνάει ο καιρός οι δοκιμασίες γίνονται όλο και πιο επικίνδυνες, φτάνουν στο να κάνει κακό ο έφηβος στον εαυτό του με ξυράφια, να χαστουκίζεται με δύναμη ή να παίρνει υπνωτικά χάπια, ενώ η τελευταία δοκιμασία, 50 μέρες μετά, είναι η αυτοκτονία», περιγράφει ο πρόεδρος των Ελλήνων χρηστών ίντερνετ.

Χαρακτηριστικό του πόσο καλά είναι οργανωμένη αυτή η διαδικασία είναι ότι αν ένας έφηβος εγκαταστήσει το παιχνίδι σε κάποια συσκευή, δεν μπορεί στη συνέχεια να κάνει απεγκατάσταση, για την ακρίβεια δεν μπορεί καν να το διαγράψει.

«Στη χώρα μας έχουν αναφερθεί αρκετά περιστατικά και καλούν σε επαγρύπνηση γονείς εκπαιδευτικούς και μαθητές. Αυτό που πρέπει να γίνει άμεσα είναι να αποσταλεί ενημερωτική εγκύκλιος στα σχολεία από το υπουργείο Παιδείας και να κινητοποιηθεί η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος να “κατεβάσει” όλες τις εφαρμογές “Μπλε Φάλαινα” από το Internet», λέει ο κ. Βασιλάκος.

Σύμφωνα με τον ίδιο το μεγάλο πρόβλημα είναι και παραμένει ότι δεν διδάσκεται η πληροφορική και το Internet στο σχολείο όπως πρέπει, με αρκετές ώρες στο ωρολόγιο πρόγραμμα.

«Παράλληλα, εκπαιδευτικοί και δάσκαλοι δεν εστιάζουν στην ανάγκη των παιδιών και των εφήβων για ενημέρωση του τί συμβαίνει τώρα στο Internet. Από την στιγμή που υπάρχει υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής πρέπει να βάλει την Ψηφιακή Ελλάδα στο σχολείο με καίρια παρέμβαση στο υπουργείο Παιδείας για να δημιουργηθεί η νέα γενιά Ελληνίδων και Ελλήνων με ψηφιακή κατάρτιση και γνώση», καταλήγει ο κ. Βασιλάκος.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Εποχικές αλλεργίες: Για μεγάλη έξαρση και παρατεταμένη περίοδο εποχικών αλλεργιών μιλούν οι επιστήμονες. Γιατί συμβαίνει και ποιοι πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί.

Οι καιρικές συνθήκες είναι γνωστό ότι παίζουν σημαντικό ρόλο τόσο στην ένταση όσο και στο χρόνο -έναρξη και διάρκεια- της ύπαρξης και μετακίνησης της γύρης, γεγονός που έχει άμεση επίπτωση στα συμπτώματα των αλλεργικών.

«Για παράδειγμα, η ελιά που στην Αττική συνήθως ανθίζει τον Μάιο, σε κάποιες περιοχές της έχει ήδη ανθίσει. Δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν υπάρχει συστηματική καταγραφή της γυρεοφορίας των διαφόρων αλλεργιογονικών φυτών ώστε να έχουμε ακριβή και αξιόπιστα δεδομένα», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Δ. Μήτσιας, αλλεργιολόγος, διδάκτωρ στο πανεπιστήμιο Αθηνών.

Ωστόσο, από την παρατήρηση των αλλεργιολόγων, αλλά και από το γεγονός ότι ο φετινός χειμώνας ήταν ιδιαίτερα ήπιος, υπάρχει την περίοδο αυτή ασυνήθιστα έντονη γυρεοφορία, η οποία θα συνεχιστεί. «Αυτή η πρώιμη, έντονη και παρατεταμένη ανθοφορία των φυτών προκαλεί μεγάλη έξαρση των εποχικών αλλεργικών νοσημάτων της ‘Ανοιξης, όπως η αλλεργική ρινίτιδα/επιπεφυκίτιδα και το αλλεργικό βρογχικό άσθμα. Αυτό σημαίνει εντονότερα συμπτώματα με μεγαλύτερη διάρκεια, ενώ είναι πιθανό να εκδηλώσουν συμπτώματα και άτομα που δεν είχαν πρόβλημα τα προηγούμενα χρόνια. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τα κύματα της αφρικανικής σκόνης, επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο τα συμπτώματα της αλλεργίας», τονίζει μιλώντας το ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ειδικός αλλεργιολόγος στο 401 στρατιωτικό νοσοκομείο Ι. Παρασκευόπουλος.

Μπορώ να προλάβω την εποχική αλλεργία;

Η ιδανική μορφή πρόληψης για την εποχική αλλεργική νόσο, θα ήταν σύμφωνα με τους ειδικούς, η απόλυτη αποφυγή του αλλεργιογόνου, των γύρεων στις οποίες εκτίθεται ο αλλεργικός. «Αυτό «γεωγραφικά» είναι πρακτικά αδύνατο, καθώς η γύρη «ταξιδεύει» ακόμη και πολλά χιλιόμετρα και τα αλλεργιογονικά φυτά όπως τα αγρωστώδη, η ελιά ή το περδικάκι βρίσκονται σε όλη την Ελλάδα. Ωστόσο, η γυρεοφορία είναι εντονότερη το πρωί και μετά το απόγευμα και επομένως ο περιορισμός της κυκλοφορίας σε εξωτερικούς χώρους τις ώρες αυτές, ενδέχεται να μετριάσει τα συμπτώματα», επισημαίνει ο κ. Μήτσιας.

Επειδή η αποφυγή των γύρεων είναι αδύνατη, άλλα μέτρα πρόληψης είναι η χρήση φίλτρων για γύρεις στα κλιματιστικά, η αποφυγή χρήσης φακών επαφής, η αλλαγή ρούχων μετά την επιστροφή στο σπίτι κ.α. Ως το πιο σημαντικό μέτρο πρόληψης, προκρίνουν οι επιστήμονες, τη λήψη φαρμακευτικής αγωγής, λίγες ημέρες πριν από την αναμενόμενη εμφάνιση των συμπτωμάτων, καθώς φαίνεται ότι τότε είναι αποτελεσματικότερη.

«Το πρώτο βήμα πρόληψης είναι η εύρεση του υπεύθυνου αλλεργιογόνου στο οποίο είναι ευαισθητοποιημένος ο ασθενής με τη διενέργεια των αλλεργικών τεστ από τον Αλλεργιολόγο, ώστε να ξεκινήσει την φαρμακευτική αγωγή 7-10 ημέρες πριν την αναμενόμενη εμφάνιση των συμπτωμάτων, με βάση την ανθοφορία», λέει ο κ. Παρασκευόπουλος.

Όταν τα συμπτώματα δεν υποχωρούν

Ρωτήσαμε τους ειδικούς τι συμβαίνει όταν τα βασανιστικά συμπτώματα της αλλεργίας δεν υποχωρούν. Καθυστερήσαμε να λάβουμε την αγωγή που καταπολεμά τα συμπτώματα ή με τα χρόνια η αλλεργία  μας έχει γίνει πιο «επιθετική»;

«Μπορεί να συμβαίνουν και τα δυο! Όταν ο αλλεργικός ασθενής καθυστερήσει να πάρει φάρμακα και έχουν ήδη ξεκινήσει τα συμπτώματα, θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο η θεραπεία για να δράσει, ενώ σε κάποιους μπορεί να παραμείνουν κάποια ενοχλήματα ακόμα και υπό φαρμακευτική αγωγή. Εκτός αυτού όμως, η εμμονή των συμπτωμάτων, η αύξηση της βαρύτητας και η προσθήκη συμπτωμάτων από τους πνεύμονες, είναι σαφής ένδειξη ότι η νόσος επιδεινώνεται και απαιτούνται πρόσθετα θεραπευτικά μέτρα» τονίζει ο κ. Παρασκευόπουλος.

Υπάρχει ακόμη η αίσθηση σε πολλούς από εμάς  ότι μπορούμε να ζούμε με την εποχική αλλεργία, χωρίς απαραίτητα να την αντιμετωπίζουμε. Σε βάθος χρόνου ποιους κινδύνους μπορεί να κρύβει αυτό;

Όπως μας εξηγεί ο κ. Μήτσιας «παλιά υπήρχε η θεώρηση ότι οι αλλεργίες όσο μεγαλώνει κανείς (ιδιαίτερα τα παιδιά) θα υποχωρήσουν. Δυστυχώς, αυτό δε συμβαίνει σε ένα ποσοστό μεγαλύτερο του 20%. Αυτό που συνήθως παρατηρείται σε σχέση με τη ρινίτιδα, είναι μια από χρόνο σε χρόνο επιμονή των συμπτωμάτων, ενδεχομένως και επιδείνωση υπό την έννοια της έντασης, της διάρκειας στο χρόνο αλλά και της ανταπόκρισης στη φαρμακευτική αγωγή. Επίσης, πολλοί σταδιακά ευαισθητοποιούνται σε περισσότερα αλλεργιογόνα καθιστώντας την αντιμετώπιση δυσχερέστερη. Επιπλέον, ο ασθενής αρχίζει να «συνηθίζει» τα συμπτώματα, αισθάνεται ότι δε μπορεί να κάνει κάτι για αυτά και απογοητεύεται: πολύ συχνά παρατηρούμε συμπτώματα από την ψυχική σφαίρα σε ασθενής με μακροχρόνια ρινίτιδα».

Η «ύπουλη»μ σχέση της εποχικής αλλεργίας με το άσθμα

Το πιο επικίνδυνο, για τους επιστήμονες είναι ότι αυτή η σταδιακή επιδείνωση, επηρεάζει και το κατώτερο αναπνευστικό οδηγώντας στο άσθμα. «Γι’ αυτό και είναι λάθος να αντιμετωπίζεται ένας αλλεργικός αποσπασματικά ως αμιγώς ρινίτιδα ή αμιγώς άσθμα: η αλλεργική νόσος επηρεάζει το αναπνευστικό σύστημα (κατώτερο και ανώτερο) συνολικά και χρήζει ολιστικής αλλεργιολογικής προσέγγισης», καταλήγει ο κ. Μήτσιας.

«Οι πάσχοντες από αλλεργική ρινίτιδα, εμφανίζουν 30-85% μεγαλύτερη πιθανότητα να εκδηλώσουν την ίδια περίοδο και συμπτώματα βρογχικού άσθματος. Συνήθως η εκδήλωση βρογχικού άσθματος γίνεται  μέσα σε πέντε ως οκτώ χρόνια από την έναρξη του προβλήματος, ενώ όσο πιο μεγάλη είναι η ηλικία εκδήλωσης αλλεργικής ρινίτιδας, τόσο πιο αυξημένος είναι και ο κίνδυνος εκδήλωσης βρογχικού άσθματος», συμπληρώνει ο κ. Παρασκευόπουλος.

Υπάρχει οριστική λύση;

Η αντιμετώπιση της εποχικής αλλεργίας με φαρμακευτική θεραπεία μειώνει ή σταματά τα συμπτώματα. Δεν δίνεται όμως μόνιμη λύση στο πρόβλημα και ο ασθενής παραμένει αλλεργικός. Έτσι, η διακοπή των φαρμάκων, σημαίνει επανεμφάνιση των συμπτωμάτων λόγω της αλλεργίας του.

Όπως εξηγεί ο κ. Παρασκευόπουλος , «η πλήρης απαλλαγή επιτυγχάνεται σε σημαντικό ποσοστό με την ανοσοθεραπεία ή θεραπεία απευαισθητοποίησης. Η θεραπεία δεν είναι κατάλληλη όμως για όλους. Διενεργείται σε επιλεγμένους ασθενείς βάσει κριτηρίων και σκοπεύει στην πλήρη ίαση. Γίνεται είτε με υπογλώσσιες σταγόνες που προσφέρουν ασφάλεια και λαμβάνονται στο σπίτι είτε με ενέσεις που είναι πιο αποτελεσματικές και γίνονται στο ιατρείο. Οι νέες μορφές ενέσιμων εμβολίων γίνονται από την αρχή μια φορά μηνιαίως, με αποτέλεσμα την καλύτερη διευκόλυνση και συμμόρφωση του πάσχοντα».

Όταν εμφανίζεται για πρώτη φορά

Οι εποχικές αλλεργίες εμφανίζονται συνήθως Άνοιξη, από τα τέλη Φεβρουαρίου ως τα τέλη Ιούνιου και κάποιες φορές το  Φθινόπωρο τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο, με καθημερινά συμπτώματα, όσο εκτίθεται κάποιος στην γύρη που είναι ευαισθητοποιημένος. Όπως εξηγεί ο κ. Παρασκευόπουλος, εκδηλώνονται ως αλλεργική ρινίτιδα με συνεχόμενους πταρμούς (φτερνίσματα), μπούκωμα, καταρροή, φαγούρα στη μύτη, και ενοχλήσεις στον ουρανίσκο, τον φάρυγγα και στα αυτιά. «Συνήθως υπάρχει και αλλεργική επιπεφυκίτιδα με κοκκίνισμα των ματιών, έντονη φαγούρα γύρω και μέσα στα μάτια, δάκρυα και φωτοφοβία. Συχνά υπάρχει βήχας, ο οποίος είναι ξηρός και αρκετά ενοχλητικός, καθώς και αίσθημα πονοκεφάλου (“βαρύ” κεφάλι)», όπως εξηγεί.

Τα πιο σοβαρά συμπτώματα είναι αυτά του αλλεργικού άσθματος. Δεν είναι σύνηθες να πρωτοεμφανίσει κανείς συμπτώματα άσθματος καθώς, συνήθως, προηγείται κατά κάποια χρόνια ρινίτιδα ή/και επιπεφυκίτιδα. «Επειδή, όμως, πολλές φορές ο ασθενής και η οικογένειά του δεν δίνει τη σημασία που πρέπει στη ρινίτιδα, δεν αποκλείεται τα πρώτα συμπτώματα που θα προβληματίσουν να είναι από το στήθος: αυτά είναι επίμονος βήχας, συριγμός (τα γνωστά σε πολλούς «γατάκια») ή και δύσπνοια. Εκλυτικοί παράγοντες συνήθως είναι μια ίωση και η άσκηση», αναφέρει ο κ. Μήτσιας.

Γιατί μπερδεύουμε τις εποχικές αλλεργίες με τις ιώσεις

Τα συμπτώματα των αλλεργιών του αναπνευστικού, δε διαφέρουν ουσιαστικά μεταξύ παιδιών και ενηλίκων. Αυτό, όμως, που είναι σημαντικό είναι να διαχωρίσουμε την αλλεργία από τις ιώσεις καθώς, ιδίως στα παιδιά, παρουσιάζουν ανάλογα συμπτώματα.

«Πολύ συχνά, οι γονείς πιστεύουν ότι το παιδί έχει αλλεργία ακόμη και από τη γέννηση. Αυτό δεν είναι σωστό: η αλλεργική ρινίτιδα είναι πολύ σπάνια σε ηλικίες κάτω των 3-4 ετών και τα όποια συμπτώματα υπάρχουν συνήθως οφείλονται σε ιώσεις. Πρέπει να λάβουμε υπόψιν και το ότι τα περισσότερα παιδιά σε εκείνη την πρώτη παιδική ηλικία πρωτοπηγαίνουν σε παιδικό σταθμό και επομένως εκτίθενται σε πολλούς λοιμώδεις παράγοντες» εξηγεί ο κ. Μήτσιας.

Από την άλλη, συμπτώματα που επανέρχονται χρόνο με το χρόνο, την ίδια περίοδο, που επιμένουν μέσα σε αυτή επί μήνες, πιθανότατα προδίδουν αλλεργική αιτία. «Τονίζεται ότι δύο είναι οι παράγοντες που προδιαθέτουν ένα παιδί σε αλλεργία του αναπνευστικού: ο πρώτος είναι η ατοπική δερματίτιδα. Ένα παιδί με ατοπική δερματίτιδα τον πρώτο χρόνο ζωής, για παράδειγμα, έχει μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσει αλλεργία. Ο δεύτερος παράγοντας είναι το οικογενειακό ιστορικό: αν οι γονείς είναι αλλεργικοί, αυξάνει η πιθανότητα το παιδί να παρουσιάσει σε κάποια φάση της ζωής του αλλεργία», εξηγεί ο ίδιος.

Τέλος, πρέπει να είναι σαφές ότι αλλεργία και ιώσεις δεν αλληλοαποκλείονται. Ένα παιδί με αλλεργική ρινίτιδα μπορεί κάλλιστα να κολλήσει κάποια ίωση όπως οποιοδήποτε άλλο: στην περίπτωση αυτή τα συμπτώματα από τη μύτη είναι εντονότερα, ενώ τότε εμφανίζονται και συχνότερα συμπτώματα άσθματος, επισημαίνουν οι επιστήμονες.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΗΠΑ: Πέθανε ο Βερν Τρόιερ, ο μικρόσωμος ηθοποιός που είχε ενσαρκώσει τον «Mini-Me»

Ο Βερν Τρόιερ, ο μικρόσωμος ηθοποιός που έπαιξε ως «Mini-Me» στην κινηματογραφική σειρά κωμικών περιπετειών του «Austin Powers», πέθανε το Σάββατο, σε ηλικία 49 ετών.

«Με μεγάλη μας θλίψη και με βαριά καρδιά σας γράφουμε ότι ο Βερν πέθανε σήμερα» έγραψαν συγγενείς του στον λογαριασμό του στο Instagram, μιλώντας για έναν άνθρωπο «εξαιρετικά καλοκάγαθο», που ήθελε πάντα «να κάνει όλον τον κόσμο να χαμογελάει» και να βοηθάει όσο περισσότερο μπορεί.

Οι αιτίες του θανάτου του δεν έχουν διευκρινιστεί, αλλά ο ηθοποιός υπέφερε από κατάθλιψη, σύμφωνα με το μήνυμα της οικογένειας. «Η κατάθλιψη και οι αυτοκτονικές τάσεις είναι προβλήματα πολύ σοβαρά. Δεν ξέρει κανείς τι μάχες δίνει ο καθένας με τον ευατό του. Να είστε ευγενείς ο ένας με τον άλλο. Και να γνωρίζετε ότι δεν είναι ποτέ αργά για να βοηθήσετε κάποιον», λέει ακόμα η οικογένεια στην ανακοίνωση.

Ο Τρόιερ πρόσφατα νοσηλεύτηκε για άγνωστο λόγο. Εδώ και ένα χρόνο, είχε νοσηλευτεί ξανά για τα προβλήματα αλκοολισμού που αντιμετώπιζε. Ο ηθοποιός που είχε ύψος 81 εκατοστά και ήταν ένας από τους πιο μικρόσωμους ανθρώπους στον κόσμο, είχε αποκτήσει διεθνή φήμη ενσαρκώνοντας το ρόλο του σατανικού «Mini Me», του κλώνου του Δρ. Κακού, τον οποίο ενσάρκωσε ο Μάικ Μάγιερς. Είχε ακόμα παίξει χαρακτηριστικούς ρόλους σε ταινίες όπως το «The Love Guru», το «Bubble Boy», το «Postal», ενώ είχε ακόμα και συμμετοχή σε ταινίες Χάρι Πότερ.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Τα μυστικά του βάλτου» της Πηνελόπης Δέλτα σε κόμικ

Η αρχή έγινε με το «Logic Comix» των Απόστολου Δοξιάδη, Χρίστου Χ. Παπαδημητρίου. Αλέκου Παπαδάτου και Annie di Donna. Ακολούθησαν το «Παραρλάμα» των Δημήτρη Βανέλλη και Θανάση Πέτρου (με ιστορίες του Δημοσθένη Βουτυρά), «Η μεγάλη βδομάδα του Πρεζάκη» των ίδιων (με ένα διήγημα του Μ. Καραγάτση), ο «Ερωτόκριτος» των Γιώργου Γούση και Δημοσθένη Παπαμάρκου (από το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου) και το «Γρα Γρου» των Τάσου Ζαφειριάδη, Γιάννη Παλαβού και Θ. Πέτρου.

Πρόκειται για μερικά μόνο από τα graphic novels (να τα πούμε «εικονογραφημένα μυθιστορήματα»;) που κυκλοφόρησαν από Έλληνες συγγραφείς και κομίστες τα τελευταία χρόνια.  Σειρά τώρα έχουν η Πηνελόπη Δέλτα και το μυθιστόρημά της «Στα μυστικά του Βάλτου», που κυκλοφόρησε το 1937 και έθρεψε γενεές επί γενεών εφήβων, επεκτείνοντας την επιρροή του σχεδόν μέχρι και τις ημέρες μας. Δράστες της τωρινής πρωτοβουλίας (το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Pοlaris) είναι ο Παναγιώτης Πανταζής και ο Γιάννης Ράγκος, που έχουν μεταφέρει σε κόμικς την ιστορία του Μακεδονικού Αγώνα (1904-1908) όπως την εκθέτει η Π. Δέλτα στην αφήγησή της.

  Ο Γ. Ράγκος έχει συνεργαστεί με τον Γ. Γούση και τον Δ. Παπαμάρκο για τον «Ερωτόκριτο» ενώ ο Π. Πανταζής είναι μόνιμος συνεργάτης των περιοδικών «9» και «Μπλε κομήτης» κι έχει δημοσιεύσει πάνω από δεκαπέντε βιβλία με κόμικς. Μένοντας πολύ κοντά στο κείμενο της Δέλτα (γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια το 1874 και αυτοκτόνησε στην Αθήνα το 1941, την ημέρα της εισβολής των ναζιστικών στρατευμάτων), ο Πανταζής και ο Ράγκος ξεδιπλώνουν καρέ-καρέ τις συγκρούσεις μεταξύ Ελλήνων και Βουλγάρων στις αρχές του 20ου αιώνα, όταν στα εδάφη που βρίσκονταν υπό την κατοχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας οι δύο πλευρές βρέθηκαν στα όπλα, διεκδικώντας η καθεμιά το δικό της κομμάτι. Από τη μια ήταν οι Έλληνες και το Οικουμενικό Πατριαρχείο ενώ από την άλλη τα βουλγαρικά κομιτάτα και η βουλγαρική εκκλησία που είχε αυτονομηθεί από την πατριαρχική δικαιοδοσία ως Εξαρχία.

  Ήρωες της Δέλτα είναι ο Αποστόλης και ο Γιωβάν, που είναι Βουλγαρόπουλο, αλλά δίνει μαζί με τον φίλο του τον αγώνα υπέρ των ελληνικών αντάρτικων σωμάτων. Γρήγορα θα συναντήσουμε δίπλα στους μυθοπλαστικούς πρωταγωνιστές και τους πραγματικούς ανθρώπους: τον Τέλλο Άγρα (Σαράντο Αγαπηνό) και τον Καπετάν Νικηφόρο (Ιωάννη Δεμέστιχα). Η Δέλτα είναι βεβαίως με το μέρος των Ελλήνων, παρακολουθεί όμως με ιδιαίτερη ακρίβεια και με μεγάλη προσοχή τόσο τις στρατιωτικές διαμάχες όσο και τις λεπτές ιστορικές αποχρώσεις που είχε η αντίθεση ανάμεσα σε Έλληνες και Βουλγάρους.

  Η δράση του κόμικ είναι γρήγορη και πυκνή και οι διάλογοι ζωντανεύουν με ανάγλυφο τρόπο το κλίμα και την ατμόσφαιρα της εποχής. Ξεχωριστό βάρος στη δουλειά των Πανταζή και Ράγκου αποκτούν τα χρώματα μέσω των οποίων λειτουργούν οι εικόνες: εικόνες νοτισμένες από την υγρασία και το έλος της λίμνης των Γιαννιτσών, όπου γίνονται καθημερινά οι πιο δύσκολες και άνισες μάχες με αποτέλεσμα το αίμα να ρέει ποταμηδόν και από τις δύο μεριές. Υποβλητικά φωτισμένα μοιάζουν και τα πρόσωπα των Ελλήνων αγωνιστών: πρόσωπα σκληραγωγημένα και ταυτοχρόνως βασανισμένα από την ελονοσία που χτυπάει τους πάντες στη λίμνη, αποτελώντας το δυσκολότερο ίσως εμπόδιο το οποίο έχουν να αντιμετωπίσουν οι εμπόλεμοι.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γιατί η μιζέρια κατασκηνώνει στις πόρτες μας – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Ο Τσίπρας, ο Τσακαλώτος κι όλος ο θίασος μας λένε και μας ξαναλένε ότι τα μνημόνια τελειώνουν κι ότι η έξοδος από αυτά θα είναι καθαρή.

Σακελλαρόπουλος Γ. Νίκος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Όμως, για μια ακόμη φορά πουλάνε παραμύθι στο πόπολο.

Οι αριθμοί της πραγματικής οικονομίας οφείλουν να κάνουν τους κυβερνητικούς συναγερμούς να κτυπάνε δαιμονιωδώς.

Οι εκτιμήσεις μεγάλων οικονομικών οίκων του εξωτερικού αναφέρουν ότι για να μπορεί να σταθεί ΜΟΝΗ της στα πόδια της η ελληνική οικονομία (χωρίς μνημόνια κι επιτηρήσεις) της λείπουν από επενδύσεις, κοντά στα 60 δις ευρώ ετησίως!!! Την ίδια εκτίμηση κάνει κι ο δικός μας ΣΕΒ, κατεβάζοντας το ποσό στα 45 δις!

Πού πάμε, λοιπόν έτσι; Με η Ελλάδα να δαπανά το 11% του ΑΕΠ της σε επενδύσεις, όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης δαπανά κοντά στο 20%; Και σε μερικές αναπτυσσόμενες χώρες (Ρουμανία) το ποσοστό αυτό φθάνει στο 25%; Κι όταν η εμπειρία των χωρών που βρέθηκαν σε καθεστώς ανάπτυξης (για να ξεπεράσουν αντίστοιχη υπανάπτυξη σαν τη δική μας) βρέθηκε σε ποσοστό άνω του 30%; Όπως έγινε στη χώρα μας στην πρώτη οκταετία του Κωνσταντίνου Καραμανλή (1955 -1963);

Κορυφαίοι οικονομικοί αναλυτές, πέραν από κόμματα και τις αγκυλώσεις κρατικών θέσεων, ισχυρίζονται ότι στα οκτώ χρόνια της ελληνικής κρίσης δημιουργήθηκε συνολικό έλλειμμα επενδύσεων που αγγίζει ή ξεπερνά τα 500 δις ευρώ!

Ακόμη κι αν θέλουμε να προσπεράσουμε τους αριθμούς, οφείλουμε να ομολογήσουμε το αυτονόητο: Ότι δεν υπάρχει επενδυτικό φως στον ορίζοντα. Χωρίς άπλετο επενδυτικό φως δεν υπάρχει ανάπτυξη, δεν μπορεί ν’ αυξηθεί η παραγωγικότητα  κι η ανταγωνιστικότητα. Δηλαδή, δεν μπορεί να προχωρήσει ο τόπος αφού το σημερινό παραγωγικό μοντέλο αδυνατεί να στηρίξει τόσο το σημερινό όσο και το προσεχές επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης. Πόσο μάλλον να το αυξήσει ή να μπορέσει να χρηματοδοτήσει την αποπληρωμή του χρέους ή και τις συντάξεις ενός πληθυσμού που συνεχώς γερνά.

Σκεφτείτε κάτι.  Στα χρόνια της κρίσης χάθηκαν ένα εκατομμύριο θέσεις εργασίας. Για να μπορέσει να πάρει μπροστά πάλι η μηχανή, πρέπει να δημιουργηθούν 650 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και δη σε άλλους τομείς από εκείνους που χάθηκαν!

Βλέπετε κάτι τέτοιο στον ορίζοντα; Δηλαδή, βλέπετε τέτοιες επενδύσεις να γίνονται; Βλέπετε να υπάρχει –έστω και στα λόγια- το αναγκαίο bibang ;

Και δεν θα υπάρξει. Έτσι θα βράζουμε στο ζουμί μας, όσο θεωρούμε κακιά  τη λέξη μεταρρύθμιση… Για επενδύσεις χρειαζόμαστε ριζικές μεταρρυθμίσεις.  Που δεν αντιμετωπίστηκαν από τα μνημόνια. Τα μνημόνια το μόνο που έκαναν ήταν η επιφανειακή κάλυψη ανισορροπιών της ελληνικής οικονομίας. Όπως το ότι επανέφεραν το εργασιακό κόστος σε λογικό επίπεδα, αφού πριν τη κρίση αυτό είχε εκτιναχθεί κατά 25% περισσότερο από τη Μεγάλη Βρετανία και 30% περισσότερο απ’ ότι στη Γερμανία!

Μπορεί, λοιπόν, τα μνημόνια να επανέφεραν σε ανταγωνιστικό επίπεδο το εργασιακό κόστος, αλλά αυτό δεν φθάνει για να προσελκυστούν επενδύσεις και να δημιουργηθεί παραγωγική ανάπτυξη.

Απαιτούνται ριζικές, μεγάλες μεταρρυθμίσεις. Οι περισσότερες από τις οποίες έχουν σχέση με τη λειτουργία των δομών του παλαιολιθικού μας κράτους. Μεταρρυθμίσεις στην απονομή Δικαιοσύνης, στο δυσώδες σύστημα της γραφειοκρατίας και της πολυνομίας, στις υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές, την υπέρμετρη φορολογία, τις ιδιωτικοποιήσεις και τόσα ακόμη.

Δυο παραδείγματα εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους.

  1.  Ως πότε μπορούμε να συντηρούμε ΜΟΝΟ στο υπουργείο Οικονομικών 453 καθαρίστριες;

Ποιον εξυπηρετεί αυτό πλην των ιδίων;

  1. Πριν την αποκρατικοποίηση του ΟΣΕ η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη (όταν δεν είχε απεργίες) γινόταν σε πολλές ώρες. Τώρα, με τα υπερσύγχρονα τρένα που φέρνουν οι Ιταλοί( μάλλον από το φθινόπωρο) η διαδρομή θα γίνεται σε 3.5 ώρες!

Κι όχι μόνο αυτά. Επενδύσεις σημαίνουν ισχυρό τραπεζικό σύστημα, σημαίνουν ροή κεφαλαίων. Πώς θα γίνει αυτό χωρίς συστηματική και σημαντική αποταμίευση; Όταν οι περισσότεροι Έλληνες σήμερα, χρειάζονται 99 ευρώ για ν’ αποταμιεύσουν 100, όπως ακουγόταν στην παλιά ελληνική ταινία;

Επενδύσεις σημαίνει κάτι ακόμη. Πολιτική σταθερότητα.

Βάλτε, λοιπόν στο παζλ όλα τα κομμάτια που αναφέραμε και δείτε για ποιον λόγο μας λένε παραμύθια και μας οδηγούν σε συστηματική στασιμότητα και μιζέρια…

Με περιτύλιγμα ωραία λόγια…

 

Πρωτοσέλιδοι βασικοί τίτλοι Κυριακάτικων εφημερίδων της Κυριακής 22 Απριλίου 2018

Επισκόπηση Τύπου 22/04/2018

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: ”  Φόβοι για τσουνάμι προσφύγων στον Εβρο  ”

ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: ” Στον ιστό του Ερντογάν.Οι πρόωρες τουρκικές εκλογές και οι ανησυχίες της Αθήνας  ”

ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ: ”  Καθαρή έξοδος…στην κάλπη  ”

REAL NEWS:   ” Γκρίζο σενάριο με υπογραφή Ερντογάν   ”

ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: “Κλοιός εφορίας στο Facebook  ”

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: “Εκρυβαν” τα αναδρομικά των συνταξιούχων  ”

ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ KONTRA NEWS: ” Ολα τα ονόματα στα ψηφοδέλτια της Νέας Δημοκρατίας  ”

ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: ” Προβοκάτσια στήνει στη Θράκη ο Ερντογάν   ”

Η ΑΥΓΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: ” Δεν υπάρχουν γκρίζες ζώνες.Ο Φώτης Κουβέλης μιλά στην “Αυγή”

Η ΕΠΟΧΗ: ”  Διαμορφώνονται καλύτεροι όροι διαπραγμάτευσης  ”

ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ:  ” Η ΝΔ παίρνει και τον Χρυσοχοϊδη!  ”

Documento:  ” Εκατομμύρια από την ίδια offshore.”Πρώτο θέμα” -Μαρέβα Μητσοτάκη   ”

ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ: ”  Αλωση της ΝΔ από τον Σημίτη  “

Handelsblatt: «Σημαντικό βήμα για την έξοδο της Ελλάδας από το πρόγραμμα» – οι ελληνικές τράπεζες περνούν το stress test της ΕΚΤ

«Τα τέσσερα μεγάλα ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα δεν χρειάζονται νέες εισφορές κεφαλαίου.

“Ανακούφιση στην Αθηνα : Η Τράπεζα Πειραιώς , η Eurobank, η Εθνική Τράπεζα (ΕΤΕ) και η Alpha Bank περνούν τη δοκιμασία προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων που διεξάγει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών (EBA) για συνολικά 37 ευρωπαϊκές τράπεζες,γραφει η γερμανική εφημερίδα  Handelsblatt επικαλούμενη τρεις πηγες από τραπεζικούς κύκλους.

«Αυτό δεν είναι μόνο καλά νέα για τις ελληνικές τράπεζες και τους μετόχους τους, αλλά και ένα σημαντικό βήμα προς την έξοδο της Ελλάδας από τα προγράμματα βοήθειας»σημειώνει με έμφαση η Handelsblatt

«Ο έλεγχος προτιμήθηκε να γίνει την άνοιξη αντί του φθινόπωρου , έτσι ώστε να υπάρξει σαφήνεια σχετικά με την κατάσταση των τραπεζών στην ώρα για την προγραμματισμένη ολοκλήρωση του ελληνικού προγράμματος διάσωσης, τον Αύγουστο. Τα αποτελέσματα του τεστ αντοχής θα δημοσιευθούν από την ΕΚΤ στις 5 Μαΐου. Ωστόσο, είναι ήδη σαφές ότι κανένα από τα τέσσερα ινστιτούτα δεν θα αποτύχει. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζονται κεφάλαια ενίσχυσης ύψους σχεδόν 20 δισ. Ευρώ, τα οποία διατέθηκαν για δράσεις διάσωσης από το τρίτο ελληνικό πακέτο διάσωσης.

Αυτή την εβδομάδα ,κορυφαία στελέχη των τεσσάρων τραπεζών μετέβησαν  στη Φρανκφούρτη, για να συζητησουν με την υπηρεσία τραπεζικής εποπτείας SSM της ΕΚΤ σχετικά με την κατάσταση των προσομοιώσεων ακραίων καταστάσεων.Οι τραπεζίτες επέστρεψαν στην Αθήνα με καλά νέα ,σημειώνει η εφημεριδα.

Κατά τη διάρκεια της ελληνικής κρίσης, οι τράπεζες της χώρας έχουν ήδη ανακεφαλαιοποιηθεί τρεις φορές,γράφει η γερμανική εφημερίδα και προσθέτει ότι πλέον οι τεσσερις συστημικες τραπεζες είναι άρτια θωρακισμενες σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στα τέλη του 2017, η Alpha Bank πέτυχε ένα δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας της τάξης του 18,3%. Ήταν 16,7% για την Εθνική Τράπεζα, 15,4 %για την Τράπεζα Πειραιώς και 15,3 %για την Eurobank. Οι ελεγκτές ήθελαν να μάθουν αν οι τράπεζες μπορούν να αντέξουν δυσμενείς συνθήκες. Οι απαιτήσεις ήταν μάλιστα σημαντικά πιο σκληρές αυτή τη φορά από ό, τι σε προηγούμενες προσομοιώσεις ακραίων καταστάσεων,σημειώνει η Handelsblatt.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Το 42% των γυναικών με πρόβλημα φαλάκρας, λέει η δερματολόγος Παναγιώτα Ρήγα

Μία στις πέντε γυναίκες κάποια στιγμή στη ζωή της θα αντιμετωπίσει πρόβλημα τριχόπτωσης, κάτι που έχει μεγάλη επίπτωση τόσο στην αυτοπεποίθηση όσο και στις κοινωνικές δραστηριότητες και τις επαφές της με τον κοινωνικό και επαγγελματικό περίγυρο.

Όπως δηλώνει στο Πρακτορείο Fm και στην εκπομπή της Τάνιας Μαντουβάλου «104,9 Μυστικά Υγείας» η δερματολόγος-αφροδισιολόγος Παναγιώτα Ρήγα, ένα 42% των γυναικών επηρεάζεται από τέτοιους είδους προβλήματα και σίγουρα από την ανδρογενή αλωπεκία, (φαράκλα), η οποία είναι πολύ συχνή στο γυναικείο φύλο, και οφείλεται κυρίως στην κληρονομικότητα.

Κύριες αιτίες

κ. Ρήγα 2
Η δερματολόγος – αφροδισιολόγος Παναγιώτα Ρήγα

Ωστόσο υπεισέρχονται και ορμονικοί παράγοντες, είτε στην εφηβεία, είτε στην εμμηνόπαυση, όπου το πρόβλημα επιδεινώνεται, γιατί τότε παύει να υπάρχει η ευεργετική δράση των οιστρογόνων. Στην εμμηνόπαυση μάλιστα, όπως επισημαίνει η κ. Ρήγα, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, ειδικά αν υπάρχει κληρονομικότητα, γιατί μπορεί να παρουσιαστεί ραγδαία επιδείνωση και το κεφάλι μίας γυναίκας να αδειάσει από μαλλιά.

Άλλες αιτίες τριχόπτωσης σύμφωνα με την κ. Ρήγα μπορεί να είναι νοσήματα του θυρεοειδούς, το έντονο στρες, ένα τραυματικό γεγονός, ένα μεγάλο χειρουργείο, ή ακόμα και η εγκυμοσύνη, όπου η γυναίκα μπορεί να χάνει ολόκληρες τούφες από το κεφάλι της, ωστόσο το πρόβλημα ξεπερνιέται εντός εξαμήνου. «Επίσης η απώλεια σιδήρου ή φερριτίνης στο αίμα ενδέχεται να προκαλέσουν ζητήματα τριχόπτωσης. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα έχουμε δει ότι και η έλλειψη της βιταμίνης D επηρεάζει τα μαλλιά, όπως άλλωστε και όλο το δέρμα».

80-100 τρίχες την ημέρα, η φυσιολογική αναγέννηση

Ποια είναι όμως η απώλεια των τριχών που θεωρείται σε καθημερινή βάση φυσιολογική και που αρχίζει αλήθεια το πρόβλημα; «Τα μαλλιά μας αναγεννώνται σε καθημερινή βάση, που σημαίνει ότι χάνουμε γύρω στις 80 με 100 τρίχες κάθε μέρα. Όταν η ποσότητα είναι μεγαλύτερη τότε σίγουρα το θέμα είναι παθολογικό», λέει η κ. Ρήγα.

Το προλαμβάνειν εστί θεραπεύειν

Στα θέματα με τα μαλλιά είναι καλό να γνωρίζουμε ότι η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση βοηθούν να διατηρήσουμε τα μαλλιά μας σε ένα πολύ καλό επίπεδο, προειδοποιεί η κ. Ρήγα: «Με το που θα αισθανθούμε ή θα δούμε μία πρώτη αραίωση πρέπει να επισκεφθούμε τον δερματολόγο. Σίγουρα θα γίνει κάποιος εργαστηριακός έλεγχος για να αποκλειστούν κάποιες παθολογικές αιτίες, έτσι ώστε αν υπάρχει κάποια διαταραχή από εκεί να αποκατασταθεί από τον αρμόδιο γιατρό, ή να δοθούν βιταμίνες που μπορεί να χρειάζεται ο οργανισμός».

Ένα φάρμακο που φαίνεται ότι έχει εξαιρετικά αποτελέσματα σε όλες τις αλωπεκίες στις γυναίκες, αλλά ειδικά στην ανδρογενή, όπως λέει η κ. Ρήγα είναι η μινοξιδίλη. «Πρόκειται για μία ουσία που υπάρχει πάρα πολλά χρόνια. Μάλιστα αρχικά χρησιμοποιήθηκε ως αντιυπερτασικό φάρμακο, και όσοι τα έπαιρναν από το στόμα, διαπιστώθηκε ότι όχι μόνο δεν έχαναν τα μαλλιά τους, αλλά γινόντουσαν και πιο πλούσια. Έτσι το 1989 πήρε έγκριση για τοπική χρήση για την ανδρική αλωπεκία, και ήδη από το 2000 πήρε έγκριση και για τις γυναίκες. Στις διεθνείς οδηγίες για την αντιμετώπιση των αλωπεκιών είναι το φάρμακο εκλογής».

 

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αλλάζουν οι κατευθυντήριες οδηγίες για τη βρεφική διατροφή

Όλο το διάστημα της εγκυμοσύνης από τη σύλληψη μέχρι τον τοκετό και στη συνέχεια τα δύο πρώτα χρόνια της ζωής παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της απώτερης υγείας του ανθρώπου.

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, η σίτιση και πρόσληψη βάρους της εγκύου κυρίως κατά το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, μπορούν να επηρεάσουν την έκφραση των γονιδίων μας και με αυτόν τον τρόπο να επηρεάσουν με θετικό ή αρνητικό τρόπο την υγεία του εμβρύου όταν ενηλικιωθεί και όχι μόνο τη δική του, αλλά και των μεταγενέστερων γενεών.

Παράγοντες που επηρεάζουν την έκφραση του ανθρώπινου γονιδιώματος όπως η υπερσίτιση (ή το αντίθετο, ο υποσιτισμός της εγκύου όπως έχει φανεί από επιδημιλογικές μελέτες κατά την περίοδο του χειμώνα πείνας στην Ολλανδία, ή την πολιορκία του Λένινγκραντ), επηρεάζουν την έκφραση μεγάλου αριθμού γονιδίων μας και προδιαθέτουν αργότερα στη ζωή, για εμφάνιση παχυσαρκίας, μεταβολικού συνδρόμου, καρδιαγγειακών επεισοδίων, υπέρτασης  και νοσημάτων φθοράς. Η παχυσαρκία της εγκύου επιπρόσθετα, έχει συσχετισθεί τόσο με κίνδυνο προωρότητας όσο και αυξημένου βάρους γέννησης. Τόσο το πρώτο  όσο και το δεύτερο έχουν συσχετιστεί με υπερβαρότητα και παχυσαρκία αργότερα στη ζωή.

Σημαντικό ρόλο για τη μετέπειτα υγεία μας παίζει και το εντερικό μικροβίωμά μας, τα πάνω από 100 τρισεκατομμύρια μικροβιακά κύτταρα που έχουμε στον αυλό του εντέρου μας. Παράγοντες  που διαταράσσουν το μικροβίωμα του ανθρώπου κατά τους πρώτους μήνες της ζωής είναι η γέννηση με καισαρική τομή, η λήψη αντιβιοτικών και άλλων φαρμάκων και ο ανεπαρκής μητρικός θηλασμός, όπως και ο λανθασμένος τρόπος σίτισης κατά την εισαγωγή στερεών τροφών.

Τα παραπάνω αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, υπεύθυνη της Μονάδας Παιδιατρικής Γαστρεντερολογίας, Ηπατολογίας και Διατροφής της Α’ Παιδιατρικής Κλινικής Πανεπιστημίου Αθηνών, που είχε την πρωτοβουλία  διοργάνωσης του Συμποσίου Βρεφικής Διατροφής, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα με τη συμμετοχή διακεκριμένων Ελλήνων και ξένων επιστημόνων.

Αλλάζουν οι κατευθυντήριες οδηγίες για τη βρεφική διατροφή

Με απόφαση του γενικού γραμματέα του υπουργείου Υγείας έχει συσταθεί ομάδα επιστημόνων που επεξεργάζεται την επικαιροποίηση των διατροφικών συστάσεων που αφορούν στην εισαγωγή στερεών τροφών στα βρέφη κατά το 2ο εξάμηνο της ζωής. Η γενική σύσταση είναι η εξής: «Η εισαγωγή των στερεών  τροφών συνιστάται να γίνεται στο 2ο εξάμηνο της ζωής, δηλαδή με τη συμπλήρωση των 6 μηνών ζωής, ενώ σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να γίνεται πριν από τη συμπλήρωση των 4ων μηνών ζωής. Η σύσταση αυτή ισχύει τόσο για τα θηλάζοντα όσο και για τα μη θηλάζοντα βρέφη».

Φυσικά η κ. Παπαδοπούλου διευκρινίζει ότι ο αποκλειστικός θηλασμός είναι η πλέον κατάλληλη τροφή για το βρέφος κατά τους πρώτους 6 μήνες της ζωής. Δυστυχώς όμως στην Ελλάδα τα ποσοστά αποκλειστικού θηλασμού είναι χαμηλά. Στη χώρα μας θηλάζει ποσοστό περίπου 40% τον 1ο μήνα της ζωής, γύρω στο 25% στους 4 μήνες και μικρότερο από 1% στους 6 μήνες. Η οικογένεια και η πολιτεία οφείλουν να στηρίξουν τη νέα μητέρα να θηλάσει όσο γίνεται περισσότερο, υπογραμμίζει η κ. Παπαδοπούλου.

Εισαγωγή στερεών τροφών

«Οταν η μητέρα θηλάζει το βρέφος της αποκλειστικά, πρέπει να γίνεται με τη συμπλήρωση του 6ου μήνα της ζωής τότε που το μητρικό γάλα αδυνατεί πια να καλύψει τις διατροφικές ανάγκες του βρέφους. Όταν το βρέφος δεν θηλάζει αποκλειστικά, οι στερεές τροφές μπορούν να αρχίσουν να χορηγούνται όταν το βρέφος είναι νευροαναπτυξιακά έτοιμο να τις δεχτεί. Βέβαια, υπάρχει ένα απαγορευτικό όριο των 4 συμπληρωμένων μηνών, κάτω από το οποίο η χορήγηση στερεών τροφών εμπεριέχει κινδύνους (αλλεργία κ.ά.), γι’ αυτό και από όλους τους επιστημονικούς φορείς, υπάρχει η σύσταση να μην χορηγούνται στερεές τροφές σε ένα βρέφος ηλικίας κάτω των 4 συμπληρωμένων μηνών».

Η κ. Παπαδοπούλου εξηγεί ότι οι τροφές που προηγούνται θα πρέπει να είναι πλούσιες πηγές σιδήρου, όπως είναι το κόκκινο κρέας, το αυγό και το ψάρι. Τονίζει ότι ο σίδηρος είναι απαραίτητος για πολλές λειτουργίες του σώματος και του εγκεφάλου. Στο βρέφος που θηλάζει αποκλειστικά, οι αποθήκες σιδήρου εξαντλούνται μετά τους πρώτους 6 μήνες γι’ αυτό και τροφές που είναι πλούσιες σε σίδηρο πρέπει να προηγούνται κατά την εισαγωγή των στερεών τροφών.

Εξοικείωση του βρέφους με τις γεύσεις

«Μεγάλη σημασία για την απώτερη υγεία έχει η υιοθέτηση κατά την παιδική ηλικία και ενήλικη ζωή σωστών διαιτητικών προτύπων με λαχανικά, όσπρια, φρούτα, ψάρια, ελαιόλαδο και λιγότερο κόκκινο κρέας που αποτελούν τις βασικές ομάδες τροφίμων που αποτελούν τη Μεσογειακή Δίαιτα. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει στην παιδική ηλικία εάν δεν επιτευχθεί στη βρεφική ηλικία η εξοικείωση του βρέφους και η αποδοχή γεύσεων τις οποίες αρχικά απεχθάνεται, για παράδειγμα ευρείας γκάμας λαχανικών, συμπεριλαμβανομένων αυτών με πιο πικρή γεύση, π.χ. πράσινα, φυλλώδη. Όσο πιο νωρίς καταφέρουμε να εντάξουμε ευρεία ποικιλία τροφών στη διατροφή του βρέφους τόσο καλύτερα. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι γονείς, ότι μια νέα γεύση μπορεί να χρειαστεί να προσφερθεί στο βρέφος 8 έως 10 φορές πριν από την αποδοχή της, γι’ αυτό και πρέπει να ενθαρρύνονται να επιμένουν στη χορήγηση μιας νέας τροφής στα βρέφη για όσο διάστημα εξακολουθούν αυτά να μην την αποδέχονται, έστω και αν η έκφραση του προσώπου τους δείχνει ότι τους είναι μισητή. Η προσθήκη αλατιού και ζάχαρης πρέπει να αποθαρρύνεται».

Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Παπαδοπούλου, «ο κόσμος πιστεύει ότι η βρεφική διατροφή κατά τον 1ο χρόνο της ζωής καλύπτει απλά διατροφικές ανάγκες του βρέφους. Αυτό είναι μέγα λάθος. Η βρεφική διατροφή κατά το κρίσιμο αυτό χρονικό διάστημα επιπρόσθετα, καλλιεργεί συμπεριφορές, γευστικές προτιμήσεις και διαιτητικά πρότυπα που παραμένουν αργότερα στην παιδική ηλικία και αποτρέπουν ή ευοδώνουν την ανάπτυξη της παχυσαρκίας, των νοσημάτων φθοράς, της αλλεργίας και άλλων νοσημάτων που μαστίζουν το δυτικό κόσμο. Γι’ αυτό και οι γονείς πρέπει να ενημερωθούν για το ποιος είναι ο σωστός τρόπος διατροφής και να προσπαθήσουν να τον εφαρμόσουν στα βρέφη τους».

Αλλεργιογόνες τροφές

«Έχοντας διαπιστώσει ότι παρά τις παλαιότερες συστάσεις για περιορισμό και καθυστέρηση της ένταξης στο διαιτολόγιο του βρέφους τις δυνητικά αλλεργιογόνες τροφές, όπως π.χ. τα προϊόντα του αγελαδινού γάλακτος, το αυγό, τα ψάρια, τη γλουτένη και τα ίχνη ξηρών καρπών, έχει παρατηρηθεί σημαντική αύξηση των ποσοστών εμφάνισης τροφικής αλλεργίας. Γι’ αυτό και πλέον συνιστάται οι τροφές αυτές να εισάγονται στη διατροφή του βρέφους όπως και οι υπόλοιπες στερεές τροφές και να μην καθυστερούν. Πρέπει να τονίσουμε ωστόσο, ότι τα βρέφη που έχουν ήδη παρουσιάσει αλλεργία σε κάποια τροφή ή έχουν σοβαρή ατοπική δερματίτιδα που δεν υποχωρεί με τη θεραπεία, πριν δοκιμάσουν κάποια αλλεργιογόνα τροφή θα πρέπει να έχουν πρώτα εξεταστεί από ειδικό και υποβληθεί πιθανά σε εξετάσεις που θα κρίνει ο ειδικός».

Χορτοφαγική διατροφή

Η κ. Παπαδοπούλου εξηγεί ότ «όταν χρησιμοποιούνται χορτοφαγικές ή vegan δίαιτες, θα πρέπει να καταβληθεί ιδιαίτερη προσοχή για να εξασφαλιστεί η επαρκής πρόσληψη θρεπτικών συστατικών, καθώς τα θρεπτικά συστατικά μπορεί να είναι ανεπαρκή και ο κίνδυνος αυτός αυξάνεται όσο η δίαιτα γίνεται πιο περιορισμένη. Οι μητέρες που καταναλώνουν μια vegan διατροφή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του μητρικού θηλασμού, πρέπει να εξασφαλίσουν την επαρκή πρόσληψη θρεπτικών συστατικών, ιδιαίτερα των βιταμινών Β12, Β2, Α, και D, είτε από εμπλουτισμένα τρόφιμα είτε από συμπληρώματα. Οι vegan δίαιτες δεν ενδείκνυνται κατά τη διάρκεια της χορήγησης στερεών τροφών στα βρέφη. Στις περιπτώσεις που οι γονείς χορηγούν vegan δίαιτα χωρίς να ακολουθούν τις απαραίτητες ιατρικές και διατροφικές συμβουλές σχετικά με τα απαραίτητα συμπληρώματα, ο κίνδυνος είναι μεγάλος, συμπεριλαμβανομένης  της σοβαρής και  μη αναστρέψιμης βλάβης στο κεντρικό νευρικό σύστημα από ανεπάρκεια βιταμίνης Β12, αλλά και του θανάτου. Εάν ένας γονέας επιλέγει να χορηγήσει στο βρέφος του κατά τον 1ο χρόνο της ζωής vegan διατροφή, αυτή πρέπει να γίνεται υπό τακτική ιατρική και διαιτητική επίβλεψη γιατρού ή/και ειδικού και οι μητέρες θα πρέπει να λαμβάνουν και να ακολουθούν διατροφικές συμβουλές. Προσοχή απαιτείται προκειμένου να δοθεί στο βρέφος επαρκής ποσότητα βιταμίνης Β12 και βιταμίνης D, σιδήρου, ψευδάργυρου, φυλλικού οξέος, ω-3 λιπαρών οξέων (ειδικά DHA), πρωτεΐνης και ασβεστίου, και να εξασφαλίσουν την επαρκή ενεργειακή πυκνότητα της δίαιτας που ακολουθούν».

Πρέπει τελικά να πιέζουμε τα βρέφη να τρώνε ή όχι;

Ο τρόπος που οι γονείς αλληλεπιδρούν με ένα παιδί σε διάφορες πτυχές της άσκησης του γονεϊκού ρόλου, συμπεριλαμβανομένης της σίτισης, μπορεί να επηρεάσει τη διατροφική συμπεριφορά του. Η σύγχρονη επιστημονική γνώση υποστηρίζει ότι ένας αυστηρός τρόπος σίτισης με συναισθηματική ζεστασιά και ανταπόκριση, αλλά με υψηλές προσδοκίες για τη διατροφική επάρκεια της δίαιτας των παιδιών, που συνοδεύεται από τη συμπεριφορά του γονέα σε ρόλο προτύπου όσον αφορά την κατανάλωση των φρούτων και λαχανικών σε συνδυασμό με την εξασφάλιση της διαθεσιμότητας των τροφίμων αυτών στο σπίτι, το μέτριο περιορισμό των ανθυγιεινών τροφών-σνακ, και την παράλληλη ενθάρρυνση των παιδιών να καταναλώνουν φρούτα και λαχανικά, συσχετίστηκε με σημαντικά καλύτερη διατροφική συμπεριφορά στην παιδική ηλικία.

Μια πρόσφατη ανασκόπηση καλά σχεδιασμένων μελετών που στοχεύουν στη μείωση του κινδύνου ανάπτυξης υπερβαρότητας ή παχυσαρκίας στην παιδική ηλικία, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι πιο ελπιδοφόρες παρεμβάσεις πρόληψης της παχυσαρκίας σε παιδιά ηλικίας κάτω των 2 ετών είναι εκείνες που εστιάζουν σε σίτιση ανταποκρινόμενη στη διάθεση του παιδιού (responsive feeding), και συμπεριλαμβάνουν την εκπαίδευση των γονέων  για την αναγνώριση στο βρέφος των πρώιμων σημείων της πείνας και του  κορεσμού της, καθώς και την αποφυγή της διαχείρισης της συμπεριφοράς του βρέφους με διατροφικά ανταλλάγματα (π.χ. φαγητό για επιβράβευση ή ανακούφιση)».

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ