Ο Δήμος Αλεξάνδρειας ανακοινώνει τα ονόματα των επιτυχόντων στις ειδικότητες Κοινωνικών Επιστημών, Ψυχολόγων και Οικονομικής Κατεύθυνσης για τη στελέχωση του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου.
Ανασυνταγμένους Πίνακες κατάταξης και Βαθμολογίας
Μετά την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του φροντιστηρίου και λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των μαθητών, προέκυψε επιτακτική ανάγκη στελέχωσης και άλλων τμημάτων από εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Φιλόλογοι, Φυσικοί και Εκπαιδευτικοί με ειδίκευση στην Ειδική Αγωγή).
Όσοι επιθυμούν να προσφέρουν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους παρακαλούμε όπως απευθυνθούν άμεσα αυτοπροσώπως ή τηλεφωνικώς καθημερινά στο Τμήμα που στεγάζεται επί της οδού Αλεξάνδρου Παπάγου 25 και στο τηλέφωνο 2333053045.
τότε δήλωσε, δωρεάν, συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα S.T.E.A.M. yourself with FLL Βέροιας, ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ρομποτικής που σχεδίασε το φιλεκπαιδευτικό μη κερδοσκοπικό αγαθοεργές σωματείο eduACT (Action for Education – Δράση για την Εκπαίδευση).
Ο στόχος του προγράμματος είναι να προσεγγίσεις έννοιες της Φυσικής, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής, των Τεχνών και των Μαθηματικών με έναν παιγνιώδη τρόπο, κατασκευάζοντας και προγραμματίζοντας ένα ρομπότ με την υπόλοιπη ομάδα σου.
Που; Οι εβδομαδιαίες συναντήσεις με την ομάδα και τον προπονητή σου θα γίνονται στην Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας στα πλαίσια των εκπαιδευτικών δράσεων του Veria Tech Lab της Βιβλιοθήκης
Πότε; Οι συναντήσεις σας θα γίνονται κάθε εβδομάδα ανάλογα με τη διαθεσιμότητα του χώρου, την ημέρα και την ώρα που θα αποφασίσει από κοινού η ομάδα σου. Το Σάββατο 04 Νοεμβρίου στις 11:00-13:00 θα γνωρίσεις τον προπονητή, αλλά και την υπόλοιπη ομάδα σου στον χώρο της βιβλιοθήκης και…. ξεκινάμε!!!
Η δήλωση συμμετοχής, για νέους 9-16 ετών, γίνεται στην παρακάτω φόρμα: http://eduact.org/form/view.php?id=74455
Επίσης, εάν:
τότε δήλωσε δωρεάν συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα S.T.E.A.M. yourself with FLL Βέροιας, ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ρομποτικής που σχεδίασε το φιλεκπαιδευτικό μη κερδοσκοπικό αγαθοεργές σωματείο eduACT (Action for Education – Δράση για την Εκπαίδευση).
Ο στόχος του προγράμματος είναι η συγκρότηση ομάδων παιδιών που θα προσεγγίσουν έννοιες της Φυσικής, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής, των Τεχνών και των Μαθηματικών με έναν παιγνιώδη τρόπο, κατασκευάζοντας και προγραμματίζοντας ένα ρομπότ. Η συνεισφορά σου στο πρόγραμμα θα είναι καταλυτική, καθώς ένας προπονητής είναι αυτός που θα συντονίζει και θα υποστηρίζει την ομάδα παιδιών που θα αναλάβει. Δεν χρειάζονται προηγούμενες γνώσεις ρομποτικής, καθώς θα μάθεις όσα χρειάζεσαι σε δύο σεμινάρια που θα υλοποιηθούν στην Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη, τη Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 17:30-19:30 και την Τετάρτη 1 Νοεμβρίου 17:30-19:30.
Που; Οι εβδομαδιαίες συναντήσεις με την ομάδα σου θα γίνονται στην Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας στα πλαίσια των εκπαιδευτικών δράσεων του Veria Tech Lab της Βιβλιοθήκης.
Πότε; Οι συναντήσεις σας θα γίνονται κάθε εβδομάδα ανάλογα με τη διαθεσιμότητα του χώρου, την ημέρα και την ώρα που θα αποφασίσει από κοινού η ομάδα. Το Σάββατο 04 Νοεμβρίου στις 11:00-13:00 θα γνωρίσεις την ομάδα σου στον χώρο της βιβλιοθήκης και…. ξεκινάμε!!!
Η δήλωση συμμετοχής για τους προπονητές γίνεται στην παρακάτω φόρμα: http://eduact.org/form/view.php?id=73998
Το οινοποιείο Σεμέλη, στη Νεμέα που είναι η οινική καρδιά του Αγιωργήτικου.

Δίπλα στο σκάρο, ο Σπύρος έφτιαξε ένα ωραίο κους κους ή τραχανώτο και έτσι το πιάτο έγινε ακόμα πιο νόστιμο και υγιεινό. Το κρασί του έδωσε μια γεύση ξεχωριστή αφού το πιάτο αυτό το ετοιμάσαμε στο περίφημο οινοποιείο Σεμέλη, στο Κούτσι Νεμέας.
Το φωτογράφισα στο κελάρι με τα βαρέλια, αφού είναι η εποχή που δέχονται τα νέα κρασιά. Θα τα κρατήσουν στην αγκαλιά τους μέχρι να μεστώσουν και να παλαιωθούν για να μας δώσουν τα απίθανα κρασιά του κτήματος.
Η συνταγή δική σας…
Υλικά
4 σκάροι φιλεταρισμένοι
1 φλιτζάνι κους κους ή ξινό τραχανά
2 1/2 φλιτζάνια ζωμό λαχανικών
1 κ.σ βούτυρο
ελαιόλαδο
φρεσκοτριμμένο μαύρο πιπέρι
αλάτι
1 μέτριο κρεμμύδι
1 καρότο
1 πράσινη πιπεριά
1 ντομάτα τριμμένη
Λίγο δεντρολίβανο
Λίγο θυμάρι
Λίγο τζίντζερ
Φλούδες από ένα λεμόνι
1 ποτήρι κρασί μοσχοφίλερο
Για το κους-κους
Κόβουμε το κρεμμύδι και το καρότο σε μικρούς κύβους.
Τα σοτάρουμε με ελαιόλαδο και λίγο βούτυρο.
Όταν μαραθούν προσθέτουμε την ντομάτα τριμμένη το ζωμό λαχανικών και αφήνουμε να πάρει μια βράση.
Τότε βάζουμε το κους κους και βράζουμε για 10-15 λεπτά.
Στο τέλος ρίχνουμε λίγο φρεσκοτριμμένο μαύρο πιπέρι και αλάτι. Σκεπάζουμε την κατσαρόλα με μια πετσέτα και με το καπάκι και αφήνουμε να τραβήξει όλα τα υγρά του για 10 λεπτά ακόμα.
Για τα αρωματικά φιλέτα σκάρου
Βάζουμε μια κατσαρόλα με νερό να βράζει και ρίχνουμε μέσα το δεντρολίβανο, το θυμάρι, το τζίντζερ σε φέτες και τις φλούδες από λεμονιού.
Αφήνουμε να βράσει για 5 λεπτά με σκεπασμένη την κατσαρόλα. Βάζουμε μέσα στην κατσαρόλα το ειδικό σκεύος που μπορούμε να μαγειρέψουμε τα φιλέτα στον ατμό και βάζουμε τα φιλέτα. Μαγειρεύουμε για 5-15 λεπτά ανάλογα με το μέγεθος των φιλέτων. Λίγο πριν βγάλουμε τα φιλέτα τα περιχύνουμε με κρασί μοσχοφίλερο. Μόλις βγάλουμε τα φιλέτα βάζουμε τις πιπεριές καθαρισμένες και κομμένες λωρίδες και αφήνουμε να μαραθούν για 5 λεπτά. Βάζουμε σε ένα βαθύ πιάτο το κους-κους, από πάνω τα φιλέτα μας και γαρνίρουμε με τις πιπεριές και τις φλούδες λεμονιού που βράσαμε στο νερό για τα φιλέτα.
Ο στόχος του προγράμματος είναι να εμπνεύσει παιδιά ηλικίας 9 έως 16 ετών να προσεγγίσουν έννοιες της Φυσικής, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής, των Τεχνών και των Μαθηματικών με έναν παιγνιώδη τρόπο, βασιζόμενοι στην κατασκευή και τον προγραμματισμό ενός ρομπότ. Το πρόγραμμα αναπτύσσεται στα μέρη και τις βασικές αξίες του Παγκόσμιου Διαγωνισμού FIRST LEGO LEAGUE που διοργανώνεται σε περισσότερες από 80 χώρες, ενώ οφείλει να σημειωθεί πως αποτελεί μία ολοκληρωμένη εκπαιδευτική παρέμβαση που καλλιεργεί ένα εκτενές εύρος δεξιοτήτων στους μαθητές/τριες, όπως ψηφιακές, κοινωνικές, συνεργατικές και δεξιότητες προγραμματισμού και έρευνας.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα S.T.E.A.M. yourself with FLL Βέροιας, αποτελεί προϊόν συνεργασίας της eduACT με το Veria Tech Lab της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης της Βέροιας και την έμπρακτη στήριξη της Αμερικανικής Πρεσβείας στην Αθήνα που χρηματοδοτεί το πρόγραμμα. Η δομή του εκπαιδευτικού προγράμματος συνίσταται σε δύο φάσεις.
Συγκεκριμένα, κατά την πρώτη φάση, ενήλικες εθελοντές (εκπαιδευτικοί, γονείς αλλά και όσοι/ες ενδιαφέρονται για τη δημιουργική μάθηση των παιδιών) θα καταρτιστούν σε θέματα ρομποτικής, προγραμματισμού και περιεχομένου, με στόχο να αποτελέσουν τους προπονητές-μέντορες των παιδιών που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα. Η επιμόρφωση των προπονητών-μεντόρων θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 17:30-19:30 και την Τετάρτη 1 Νοεμβρίου 17:30-19:30 στον χώρο της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Βέροιας.
Κατόπιν, στη δεύτερη φάση του προγράμματος, τα παιδιά που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν, θα διαμορφώσουν ομάδες, στις οποίες θα κληθούν να εργαστούν σε διάφορες θεματικές, να συνεργαστούν μεταξύ τους και να μάθουν από κοινού, υπό τον συντονισμό των προπονητών. Η διαδικασία διαμόρφωσης ομάδων θα ολοκληρωθεί εντός του Οκτωβρίου, ενώ το Σάββατο 04 Νοεμβρίου στις 11:00-13:00 οι ομάδες των παιδιών θα γνωρίσουν τους προπονητές-μέντορες με τους οποίους θα εργαστούν στο πλαίσιο του προγράμματος.
Η συμμετοχή των εμπλεκομένων στο πρόγραμμα είναι δωρεάν, ενώ ο χώρος στον οποίο θα πραγματοποιούνται οι εβδομαδιαίες εκπαιδευτικές συναντήσεις είναι η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας.
Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα http://eduact.org/el/steam/
Στοιχεία Επικοινωνίας: τηλ. 23310-24494 (Γιώργος Μπίκας),
e-mail: steamwithfll@eduact.org
O Όμιλος ΟΤΕ υλοποιεί το μεγαλύτερο έργο επέκτασης του δικτύου οπτικών ινών σε όλη την Ελλάδα, ένα έργο σταθμό για την ανάπτυξη της χώρας. Σε διάστημα μόλις 8 μηνών, ο Όμιλος ΟΤΕ ανέβασε τον αριθμό των καμπινών που είναι συνδεδεμένες με οπτικές ίνες σε σχεδόν 13.000, ολοκληρώνοντας με επιτυχία το πλάνο που είχε καταθέσει στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων για την Α’ φάση του Κανονισμού Δικτύων Νέας Γενιάς.
Ως αποτέλεσμα, το δίκτυο COSMOTE είναι το μεγαλύτερο δίκτυο οπτικών ινών στην Ελλάδα, με συνολικό μήκος διαδρομής 43.000 χιλιόμετρα.

Επιπλέον, ο Όμιλος ΟΤΕ θα φέρει τις οπτικές ίνες σε ακόμη περισσότερες γειτονιές της χώρας, αναβαθμίζοντας 3.000 νέες καμπίνες, καθώς εγκρίθηκε από την ΕΕΤΤ η πρότασή του και για την Γ’ φάση του Κανονισμού, με περιθώριο ολοκλήρωσης 23 μήνες.
Στο τέλος του έργου, περίπου 2,9 εκατ. νοικοκυριά κι επιχειρήσεις, σε 650 πόλεις, κωμοπόλεις και οικισμούς από όλη την Ελλάδα, θα έχουν πρόσβαση στο δίκτυο COSMOTE για ακόμη μεγαλύτερες ταχύτητες Internet μέσω οπτικών ινών, που αντιστοιχεί σε πάνω από το 60% των συνδέσεων της χώρας.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΤΕ, κ. Μιχάλης Τσαμάζ, δήλωσε σχετικά: «Υλοποιούμε το μεγαλύτερης έκτασης έργο αναβάθμισης τηλεπικοινωνιακών υποδομών των τελευταίων δεκαετιών, τοποθετώντας οπτικές ίνες σε όλη την Ελλάδα. Χρόνια τώρα, επενδύουμε σε δίκτυα οπτικών ινών ως απαραίτητη προϋπόθεση για την ψηφιακή ανάπτυξη της χώρας και την επίτευξη των στόχων της Ε.Ε. για την ευρυζωνικότητα. Είμαι υπερήφανος για τους ανθρώπους του Ομίλου ΟΤΕ, που κατέφεραν σε χρόνο-ρεκόρ να φέρουν τις οπτικές ίνες σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, υπηρετώντας το όραμά μας να φτιάξουμε έναν καλύτερο κόσμο με την τεχνολογία».
Η εταιρεία των οπτικών ινών στην Ελλάδα
Οι επενδύσεις του Ομίλου ΟΤΕ σε οπτικές ίνες και δίκτυα νέας γενιάς ξεπερνούν τα €2 δισ. τα τελευταία έξι χρόνια, ενώ το επενδυτικό πλάνο έως το 2020 ανέρχεται σε επιπλέον €1,5 δισ. Χάρη σε αυτές τις επενδύσεις, το δίκτυο COSMOTE είναι το μεγαλύτερο δίκτυο οπτικών ινών στην Ελλάδα, με μήκος διαδρομής 43.000 χιλιομέτρων. Σήμερα, το δίκτυο περιλαμβάνει 34.000 χιλιόμετρα οπτικών ινών στο δίκτυο κορμού και 9.000 χιλιόμετρα στο δίκτυο πρόσβασης και θα επεκταθεί περαιτέρω, στο πλαίσιο του εγκεκριμένου πλάνου της Γ’ φάσης του Κανονισμού της ΕΕΤΤ. Ο Όμιλος ΟΤΕ έχει εγκαταστήσει επίσης δίκτυο οπτικών ινών με μήκος διαδρομής 12.000 χιλιομέτρων, στο πλαίσιο του έργου Rural Broadband.
Τελικός στόχος και αναπόσπαστο μέρος των τεχνολογικών σχεδίων του Ομίλου ΟΤΕ είναι η οπτική ίνα να φτάσει στο σπίτι (Fiber to the Home).

Γιάννης Καφάτος

Τελικά η μόνη επένδυση που έγινε ήταν από την Ελλάδα στις ΗΠΑ με τα 2,4 δις για την αναβάθμιση των F16. Ο δε Τραμπ ανέφερε ότι αυτή η συμφωνία θα δώσει νέες θέσεις εργασίας σε Αμερικανούς!
Κι αυτό, την ώρα που η ελληνική κοινωνία μαστίζεται από την ανεργία, η εργασία αμείβεται με χαρτζιλίκι κι οι φόροι συντήρησης του τέρατος που λέγεται ελληνικό δημόσιο εξουθενώνουν κάθε Έλληνα και διαλύουν κάθε παραγωγική διαδικασία.
Τι πήραμε από αυτό το ταξίδι;
Πήραμε μια αόριστη στήριξη –υπόσχεση των ΗΠΑ αναφορικά με το χρέος μας, αλλά αυτή είναι παντελώς ανούσια αφού δεν χρωστάμε στις ΗΠΑ αλλά στην Ευρώπη και στο ΔΝΤ.
Το οποίο για εμάς είναι μισητό, αλλά ουσιαστικά είναι ο μόνος σύμμαχός μας στο ζήτημα του χρέους.
Τι άλλο έγινε στα φανερά της συνάντησης;
Έγινε πολύς λόγος για επενδύσεις στην ενέργεια.
Όμως όλες αυτές έχουν ήδη δρομολογηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση των… επάρατων Σαμαροβενιζέλων. Τόσο ο πλωτός σταθμός της Αλεξανδρούπολης, όσο κι οι αγωγοί ΤΑΡ και IGB.
Από την άλλη πλευρά, δεν μάθαμε και δεν θα μάθουμε τι έγινε με το όνομα των Σκοπίων που συζητήθηκε στα παρασκήνια, δεν μάθαμε το παραμικρό και για τις βάσεις που προσφέρουμε στις ΗΠΑ, που επίσης συζητήθηκαν σε άλλα δωμάτια του Λευκού Οίκου με αρμόδιους επί του θέματος.
Χειροπιαστά αποτελέσματα; Ουδέν!
Όλα στο «θα» και στο «θα δούμε»… Όλα σε ρητορικό επίπεδο.
Και στις επιτροπές που έγιναν για ΝΑ εξετάσουν τα περιθώρια αμερικανικών επενδύσεων…
Το μόνο που μάθαμε είναι ότι η επένδυση του Ελληνικού θα γίνει.
Κι αυτό, από το στόμα του Τράμπ.
Ο οποίος, όμως, δεν είχε ρωτήσει πριν τους δασολόγους, τους αρχαιολόγους, τη Βλαζάκη, τον Καρανίκα και τον Σκουρλέτη…
Κάτι ακόμη:
Η επίσκεψη Τσίπρα στις ΗΠΑ κι η φράση του «οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις βρίσκονται σήμερα, ίσως, στο καλύτερο επίπεδο μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο», αποτελεί την απόλυτη δικαίωση του Κωνσταντίνου Καραμανλή και του δόγματος «Ανήκομεν εις την Δύση».
Επιπλέον, κατέρρευσε το κούφιο ιδεολογικό αφήγημα της Αριστεράς περί ενδοτισμού των προηγούμενων κυβερνήσεων, της αυτοδιάθεσης των λαών κι άλλα παρόμοια που ταλάνισαν επί δεκαετίες τη χώρα.
Κατέρρευσε και το παραμύθι των …άλλων μορφών κοινωνικής οργάνωσης, των άλλων ευεργετών που θα μας έσωζαν από τον μισητό ιμπεριαλισμό και τους τοκογλύφους.
Η ουσία είναι ότι σε μια περίοδο που αλλάζουν οι ισορροπίες στην ευρύτερη περιοχή μας κι οι σχέσεις ΗΠΑ – Τουρκίας επιδεινώνονται ραγδαία, στη χώρα μας ηγείται ένας πρωθυπουργός και μια κυβέρνηση που διαθέτουν ελάχιστο ειδικό βάρος.
Αυτός ο πρωθυπουργός, λοιπόν, που πήγε στις ΗΠΑ και είπε ότι μας ενώνουν κοινές αξίες (την ίδια ακριβώς έκφραση είχε χρησιμοποιήσει και προς τους Κουβανούς στην κηδεία του Φιντέλ Κάστρο), γνωρίζουν όλοι στα διεθνή φόρα ότι είναι αναξιόπιστος.
Ελπίζω ν’ αντιλαμβάνεται ότι η όποια αποτυχία του θα ισοδυναμεί με ήττα της χώρας, αφού θα έχει χάσει μια ανεπανάληπτη ευκαιρία .
Προς το παρόν μάθαμε ότι η Αριστερά δεν θεωρεί πλέον τους Αμερικανούς «φονιάδες των λαών» αλλά «Στρατηγικούς εταίρους» (φωτό της σημερινής «Αυγής»).
Μάθαμε, ακόμη, ΜΟΝΟ το «δούναι» με τους Αμερικανούς.
Να περιμένουμε να μάθουμε ή να δούμε και το «λαβείν»…
Παράλληλα, με ξεχωριστή απόφαση, εγκρίθηκε η μερική ανάκληση δέσμευση πίστωσης, ύψους 78.550.000,00 ευρώ, σε βάρος της πίστωσης του προϋπολογισμού εξόδων του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Στην υπουργική απόφαση επισημαίνεται η ανάγκη ανάκλησης ποσού, ύψους 78.550.000,00 ευρώ, λόγω του ότι το ποσό της ανωτέρω ανάληψης δεν δαπανήθηκε εξ ολοκλήρου για την καταβολή των οικογενειακών επιδομάτων του Α΄τριμήνου 2017.
Στους ανθρώπους με δυσλεξία οι κυτταρικοί υποδοχείς του φωτός έχουν πανομοιότυπη διάταξη και στα δύο μάτια, ενώ στους υπόλοιπους ανθρώπους τα εν λόγω ζωτικά για την όραση κύτταρα είναι ασυμμετρικά, ώστε να διαφέρουν στα δύο μάτια.
Οι ερευνητές Γκι Ροπάρ και Αλμπέρ λε Φλος του Πανεπιστημίου της Ρεν, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογίας “Proceedings of the Royal Society B” της Βασιλικής Εταιρείας επιστημών της Βρετανίας, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο και τη “Γκάρντιαν”, θεωρούν ότι αυτή η ιδιομορφία στη φυσιολογία των ματιών των ατόμων με δυσλεξία θα μπορούσε να σημαίνει ότι η διαταραχή είναι θεραπεύσιμη.
Η συμμετρική διάταξη των κυτταρικών υποδοχέων και στα δύο μάτια έχει ως συνέπεια, ο εγκέφαλος ενός ατόμου με δυσλεξία να μπερδεύει τις εικόνες που βλέπει, καθώς δημιουργεί δύο εικόνες, μια αρχική στο ένα ημισφαίριο και στη συνέχεια -με διαφορά περίπου δέκα χιλιοστών του δευτερολέπτου- μια δεύτερη εικόνα στο απέναντι ημισφαίριο, η οποία είναι κατοπτρική της πρώτης. Κάτι που δεν συμβαίνει στον εγκέφαλο των μη δυσλεκτικών, όπου δημιουργείται μόνο μια ενιαία εικόνα.
«Οι παρατηρήσεις μας μάς κάνουν να πιστέψουμε ότι πράγματι βρήκαμε μια πιθανή αιτία της δυσλεξίας» δήλωσε ο Ροπάρ. Όπως είπε, αν αυτό επιβεβαιωθεί, τότε με μια σχετικά απλή οφθαλμολογική εξέταση θα είναι δυνατό να διαγνωσθεί η δυσλεξία.
Και όχι μόνο αυτό, αλλά οι γάλλοι επιστήμονες θεωρούν ότι είναι δυνατό να αναπτυχθεί μια μέθοδος που θα διαγράφει από τον εγκέφαλο τη δεύτερη κατοπτρική εικόνα, η οποία προκαλεί σύγχυση στους ανθρώπους με δυσλεξία.
Όπως συμβαίνει με τους δεξιόχειρες και τους αριστερόχειρες, οι άνθρωποι -χωρίς να το ξέρουν- έχουν ένα κυρίαρχο μάτι, που στους περισσότερους είναι το δεξί. Κάθε μάτι -όταν πέφτει πάνω του το φως- καταγράφει ελαφρώς διαφορετικές εκδοχές της ίδιας εικόνας (χάρη στην ασυμμετρία) και μετά ο εγκέφαλος επιλέγει τη μία από τις δύο.
Το κυρίαρχο μάτι -συνήθως το δεξί- έχει περισσότερες νευρικές συνδέσεις με τον εγκέφαλο από ό,τι το «υποδεέστερο» μάτι. Τα κωνία και τα ραβδία -οι κυτταρικοί φωτοϋποδοχείς στο μάτι- συλλαμβάνουν τα οπτικά σήματα από το περιβάλλον και τα προωθούν στον εγκέφαλο για να σχηματισθούν εκεί οι εικόνες.
Οι γάλλοι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα κωνία έχουν πολύ διαφορετική -συμμετρική- διάταξη στα μάτια των ανθρώπων με δυσλεξία από ό,τι των υπολοίπων. Αυτό έχει ως συνέπεια οι δυσλεκτικοί να μην έχουν κυρίαρχο μάτι, πράγμα που στη συνέχεια μπερδεύει τον εγκέφαλο.
«Η έλλειψη ασυμμετρίας μπορεί να συνιστά τη βιολογική και ανατομική βάση της δυσκολίας ανάγνωσης και γραφής», σύμφωνα με τους γάλλους επιστήμονες. Όπως λένε, «στους δυσλεκτικούς και τα δύο μάτια τους είναι ισοδύναμα και ο εγκέφαλός τους πρέπει διαδοχικά να επεξεργασθεί δύο ελαφρώς διαφορετικές εκδοχές μιας οπτικής σκηνής». Ίσως γι’ αυτό, οι δυσλεκτικοί κάνουν κατοπτρικά λάθη, π.χ. μπερδεύουν το 6 με το 9 ή το γράμμα b με το d.
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια λάμπα LED που αναβόσβηνε τόσο γρήγορα, ώστε να μην είναι ορατή στο γυμνό μάτι.΄Ετσι, εκμεταλλευόμενοι την χρονική υστέρηση δημιουργίας της δεύτερης εικόνας σε κλάσματα του δευτερολέπτου μετά από την πρώτη, κατάφεραν να «σβήσουν» τη δεύτερη από τις δύο εικόνες από τον εγκέφαλο των δυσλεκτικών, την ώρα που αυτοί διάβαζαν. Τα αρχικά πειράματα είχαν θετικά αποτελέσματα, σε βαθμό που οι συμμετέχοντες δυσλεκτικοί την ονόμασαν «μαγική λάμπα».
Όμως θα χρειασθούν περισσότερες δοκιμές για να επιβεβαιώσουν ότι όντως η νέα θεραπευτική τεχνική έχει αξιόπιστα αποτελέσματα. Περίπου 700 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν δυσλεξία στον κόσμο, σχεδόν το ένα δέκατο του παγκόσμιου πληθυσμού.
Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/284/1865/20171380
ΑΠΕ-ΜΠΕ