Αρχική Blog Σελίδα 137

Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής & Οικογένειας – Κλείνει η πλατφόρμα Α21 – Επίδομα Παιδιού

 Κλείνει σήμερα Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025 η πλατφόρμα Α21-Επίδομα Παιδιού

Κλείνει προσωρινά, σήμερα Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου και ώρα 18.00, η ηλεκτρονική πλατφόρμα Α21 – Επίδομα Παιδιού, σύμφωνα με το υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και τον ΟΠΕΚΑ. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα δεν θα δέχεται νέες αιτήσεις μέχρι να ολοκληρωθεί η εκκαθάριση της πληρωμής της 6ης διμηνιαίας δόσης για το 2025. Όταν ολοκληρωθεί η πληρωμή του επιδόματος, η ηλεκτρονική πλατφόρμα θα ενεργοποιηθεί ξανά για νέες αιτήσεις.

Υπενθυμίζεται στους δικαιούχους ότι για να χορηγηθεί το επίδομα παιδιού θα πρέπει η αίτηση να υποβληθεί οριστικά και να έχει εγκριθεί. Η αίτηση που έχει αποθηκευτεί προσωρινά θεωρείται ως μη υποβληθείσα και δεν λαμβάνεται υπόψη. Στην ιστοσελίδα, opeka.gr οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με τα επιδόματα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ρωσία: Βλαντίμιρ Πούτιν: «Αν η Ευρώπη επιθυμεί πόλεμο με τη Ρωσία, είμαστε έτοιμοι»

Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν δήλωσε σήμερα ότι δεν θέλει πόλεμο με την Ευρώπη, αλλά είναι «έτοιμος» αν οι Ευρωπαίοι «το θέλουν και ξεκινήσουν», λίγο πριν από τις διαβουλεύσεις με τον απεσταλμένο των ΗΠΑ Στιβ Γουίτκοφ στη Μόσχα.

«Δεν έχουμε καμία πρόθεση να κάνουμε πόλεμο με την Ευρώπη, αλλά αν η Ευρώπη το θέλει και ξεκινήσει, είμαστε έτοιμοι τώρα», δήλωσε ο Πούτιν σε δημοσιογράφους, κατηγορώντας τους Ευρωπαίους ότι θέλουν να «εμποδίσουν» τις προσπάθειες των ΗΠΑ να τερματίσουν τον πόλεμο στην Ουκρανία. «Δεν έχουν ειρηνευτικό πρόγραμμα. Είναι με το μέρος του πολέμου», πρόσθεσε.

Ο Πούτιν τόνισε πως οι απαιτήσεις που επιδιώκουν οι Ευρωπαίοι αναφορικά με την Ουκρανία είναι απαράδεκτες για τη Ρωσία, λέγοντας πως «οι Ευρωπαίοι δεν έχουν ειρηνευτική ατζέντα και είναι στην πλευρά του πολέμου»

Οι Ευρωπαίοι έχουν αποκοπεί από μόνοι τους από τις συνομιλίες, δήλωσε, προειδοποιώντας ότι η Ρωσία θα εντείνει τις επιθέσεις σε ουκρανικές εγκαταστάσεις και ουκρανικά πλοία. Υποστήριξε πως η στρατηγικής σημασίας πόλης Ποκρόφσκ στην ανατολική Ουκρανία είναι υπό τον πλήρη έλεγχο του ρωσικού στρατού.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ν. Κεραμέως: Η ιστορική Κοινωνική συμφωνία οδηγεί σε πλήρη προστασία των εργαζομένων

Στην ευρύτερη σημασία της πρόσφατης Κοινωνικής Συμφωνίας, αναφέρθηκε η  υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως σε συνέντευξη που παραχώρησε στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN.

Όπως τόνισε δεν έχει ξαναγίνει κάτι αντίστοιχο στη χώρα, μια συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και του συνόλου των εθνικών εταίρων για ένα πολύ ευρύ φάσμα ζητημάτων που αφορούν το Εργατικό Δίκαιο, σημειώνοντας ότι “άρα, λοιπόν, αυτή η συμφωνία είναι ιστορική για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι για τον συμβολισμό της, ότι καθίσαμε, συμφωνήσαμε όλοι μαζί. Ο δεύτερος είναι για την ουσία της συμφωνίας, που αυτή η συμφωνία οδηγεί εκ των πραγμάτων σε πιο εύκολη σύναψη και επέκταση συλλογικών συμβάσεων εργασίας, οδηγεί σε πλήρη προστασία των εργαζομένων μετά τη λήξη μιας συλλογικής σύμβασης εργασίας”.

Αναφέρθηκε στα τέσσερα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για τους συνταξιούχους αυτό το διάστημα σημειώνοντας ότι “το πρώτο έγινε ήδη πράξη, τα 250 ευρώ στους χαμηλοσυνταξιούχους, ανασφάλιστους υπερήλικες κ.ο.κ., Θα είναι πάγια αυτή η ενίσχυση, κάθε Νοέμβριο, κάθε χρόνο. Δεύτερον, θα πληρωθούν πριν τα Χριστούγεννα οι συντάξεις του Ιανουαρίου, οι οποίες θα είναι αυξημένες κατά 2,4%, είναι η φετινή αύξηση. Επίσης, όσοι διατηρούν προσωπική διαφορά, από 01/01/2026 θα μειωθεί κατά 50% και από το 2027 έχουμε πλήρη κατάργηση της προσωπικής διαφοράς. Πάγιο αίτημα των συνταξιούχων εδώ και πολλά χρόνια. Τέταρτο μέτρο, η φορολογική μεταρρύθμιση, δηλαδή οι μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές, οι οποίοι μπαίνουν σε ισχύ από τον Ιανουάριο, ωφελούν και τους συνταξιούχους. ‘Αρα, και οι συνταξιούχοι θα δουν περισσότερα χρήματα στο τέλος του μήνα. Τέσσερα πολύ καλά νέα για τους συνταξιούχους”.

Για την ψηφιοποίηση των χειρόγραφων καρτελών ενσήμων του e-ΕΦΚΑ η κ. Κεραμέως σημείωσε ότι πρόκειται για ένα από μεγαλύτερα έργα το οποίο γίνεται για πρώτη φορά και αναμένεται να επιταχύνει περαιτέρω τον χρόνο απονομής των συντάξεων.

Σχετικά με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας υπογράμμισε ότι παρά την επιφυλακτικότητα που υπήρξε αρχικά, η εφαρμογή της οδηγεί σε τεράστια αύξηση στις δηλωθείσες υπερωρίες. “Το 2024, είχαν δηλωθεί 2,9 εκατομμύρια υπερωρίες. Φέτος, το 2025, χωρίς να έχει κλείσει η χρονιά, είμαστε στα 5 εκατομμύρια δηλωθείσες υπερωρίες” είπε.

Η κ. Κεραμέως αναφέρθηκε επίσης στην σημαντική αύξηση της απασχόλησης σημειώνοντας ότι η ανεργία έχει μειωθεί πλέον στο 8% από 18% το 2019 γεγονός που συνεπάγεται πάνω από 500.000 νέες θέσεις εργασίας.

Για τα εργατικά ατυχήματα που καταγράφονται τον τελευταίο καιρό, η υπουργός τόνισε ότι “κάθε εργατικό ατύχημα μας απασχολεί προφανώς και κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να μην υπάρχει ούτε ένα” και στη συνέχεια παρέπεμψε στα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με τα οποία η χώρα μας καταλαμβάνει μία από τις καλύτερες θέσεις σε σχέση με τα εργατικά ατυχήματα αναλογικά με τον ενεργό πληθυσμό της χώρας, αλλά και στο πρόσφατο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, το οποίο περιλαμβάνει σειρά διατάξεων για την ενίσχυση της υγείας και της ασφάλειας στην εργασία.

Σε ό,τι έχει να κάνει με το Rebrain Greece η κ. Κεραμέως επεσήμανε ότι βασικός στόχος του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης είναι να κάνει τη σύζευξη μεταξύ Ελλήνων που εργάζονται στο εξωτερικό και επιθυμούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα και επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας και αναζητούν εξειδικευμένο προσωπικό. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat έχουν επιστρέψει στην χώρα μας από το 2010 μέχρι το 2023, 420.000 συμπατριώτες μας δήλωσε.

Ερωτηθείσα για τις κινητοποιήσεις των αγροτών η κ. Κεραμέως επεσήμανε ότι γίνεται απολύτως κατανοητό το δικαίωμα στη διαμαρτυρία και την διεκδίκηση, ωστόσο αυτό δεν μπορεί να αποβαίνει σε βάρος των πολλών. “Δεν μπορεί να είναι εις βάρος της ελεύθερης κυκλοφορίας στη χώρα”, είπε και πρόσθεσε ότι ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και το αρμόδιο υπουργείο έχουν ήδη δώσει οδικό χάρτη και έχουν ήδη αρχίσει οι πληρωμές σε όσους δεν είναι υπό έλεγχο για τις πράξεις τους.

Τέλος, μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ για την Κοινωνική Συμφωνία και για την συγκυρία της υπογραφής της η υπουργός επεσήμανε ότι “δεν φτάσαμε εδώ από την μία μέρα στην άλλη” και η υπογραφή έγινε τώρα γιατί ήταν πρόσφορο το έδαφος, αφού είχαν προηγηθεί διάφορες πρωτοβουλίες.

 ΑΠΕ-ΜΠΕ

Με κλειστούς δρόμους δεν υπάρχει δίκιο για τους αγρότες – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Έχει περάσει μισός αιώνας από τότε που ξεκίνησαν οι ετήσιες κινητοποιήσεις των αγροτών, αρχικά εναντίον της κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Ήταν στα 1975, όταν το ΚΚΕ υπέθαλψε τις κινητοποιήσεις. Ζητούσαν τότε, να πληρώνουν ελάχιστη φορολογία και ταυτοχρόνως να θεσπιστούν εγγυημένες τιμές στα προϊόντα τους!!!

Νίκος Σακελλαρόπουλος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Έκτοτε, πότε στην περίοδο συζήτησης του εκάστοτε προϋπολογισμού (Δεκέμβριο) και πότε στην περίοδο του Φεβρουαρίου, η επαναστατική γυμναστική κατέστη κάτι ως αγαπημένη συνήθεια.

Κάθε φορά, κάθε χρονιά ζητούσαν τα ίδια και τα ίδια και κάτι παραπάνω. Μιλάμε για παραλογίες, όπως επί παραδείγματι η… αναπλήρωση χαμένου εισοδήματος!! Ή την επιδότηση των προϊόντων ή αφορολόγητο πετρέλαιο ή ότι μπορούσε να φανταστεί κάποιος.

Εφέτος, πάλι τα ίδια. Μέσα σε ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα λόγω της ιστορίας του ΟΠΕΚΕΠΕ, ζητούν εξόφληση όλων των οφειλών και διάφορα άλλα. Όπως, την καταβολή της προκαταβολής των «Προγραμμάτων Αγροτικής Ανάπτυξης», την καινοτομία, οικολογικά προγράμματα και διάφορα άλλα.

Ουδείς όμως, μιλάει για τη δημιουργία μεγάλων τραστ (Κανονικών συνεταιρισμών ή συνενώσεις περιουσιών για μείωση του κόστους). Ουδείς μιλά για αναπροσανατολισμό προς βιολογικά ή τυποποιημένα προϊόντα. Ουδείς απαιτεί από το κράτος να διδάξει νέες μεθόδους καλλιεργειών.

Ζητούν ΜΟΝΟ επιδοτήσεις. Ο μοναδικός κλάδος της Οικονομίας. Ουδείς άλλος λαμβάνει επιδοτήσεις συστηματικά. Βλέπετε, οι πολιτικοί, ειδικά με την άνοδο του ΠαΣοΚ το 1981, προτίμησαν να μοιράζουν χρήματα από τα κοινοτικά κονδύλια, παρά να οργανώσουν επιστημονικά και τεχνοκρατικά την αγροτική και κτηνοτροφική πολιτική. Μοίραζαν χρήματα ακόμη και σε πεθαμένους…

Πάντως, αν ρωτήσει κάποιος τους αγρότες τι εννοούν όταν μιλάνε για ριζική αλλαγή της αγροτικής πολιτικής, θα λάβει ως απάντηση την μεγαλύτερη οικονομική στήριξη του πρωτογενούς τομέα, δηλαδή…επιδοτήσεις!!!

Η αλήθεια είναι ότι αυτή η κυβέρνηση έχει φροντίσει τους αγρότες πολύ περισσότερο απ’ ότι θέλει να λέει η αντιπολίτευση κι οι κομματικοί αγροτοσυνδικαλιστές. Έχει μειώσει τους φόρους τους, τον ΦΠΑ στα λιπάσματα, στις ζωοτροφές και στα αγροτικά μηχανήματα, έχει δώσει λύσεις για φτηνό αγροτικό ρεύμα για τα επόμενα δέκα χρόνια, ενώ έχει δώσει και λύση (μόνιμη)  για την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο!

Η ουσία είναι ότι έχουμε κι εφέτος τα ίδια. Μόνο που και πάλι οι κινητοποιήσεις των αγροτών κι ο τρόπος που γίνονται, θίγουν τα δημοκρατικά δικαιώματα της υπόλοιπης κοινωνίας.

Ποιος έδωσε το δικαίωμα στον οποιοδήποτε, να στερεί από τους άλλους το δικαίωμα της ελεύθερης διακίνησης και μετακίνησης; Ποιος τους έδωσε το δικαίωμα να αποκλείουν τους δρόμους από εκείνους που με τους φόρους τους χρηματοδοτούν τις επιδοτήσεις τους;

Δεν κατανοούν αλήθεια, ότι ανατρέποντας δημόσια περιουσία (όπως αποπειράθηκαν να  κάνουν με περιπολικό) ή επιτιθέμενοι στους άνδρες της ΕΛΑΣ που υποχρεούται να τηρούν την τάξη, βάζουν απέναντί τους όλη την κοινωνία, πλην των κομματικών εσμών; Δεν κατανοούν ότι την κοινωνία την θέλουν μαζί τους κι όχι απέναντι; Πώς θα την έχουν, με χουλιγκανισμούς και άρνηση των νόμων της ευνομούμενης Πολιτείας;

Εξ ου και για πρώτη φορά παρουσιάζεται τέτοια αντίδραση από πολίτες, στο ετσιθελικό κλείσιμο των δρόμων. Όσα αναφέρονται στα κοινωνικά δίκτυα κι όσοι καυγάδες γίνονται στα μπλόκα με αποκλεισμένους οδηγούς, καταδεικνύουν το αληθές.

Η αλήθεια είναι ότι κατανοούν και τις αντιδράσεις και την πραγματικότητα. Μα σύσσωμη η αντιπολίτευση βρίσκεται επάνω στα τρακτέρ και …ζεσταίνει την επανάσταση που θα ρίξει τον Μητσοτάκη… Βρέθηκε τώρα νέο πεδίο μάχης… Μα, χωρίς την πλειοψηφία της κοινωνίας.

Κάτι τελευταίο, που πρέπει να γίνει αντικείμενο μεγάλης σκέψης και συζήτησης: στο 3ο συνέδριο αγροτικής επιχειρηματικότητας που διοργάνωσε ο Economist, κατατέθηκε το εξής στοιχείο:

Η Ολλανδία με 45 εκατομμύρια στρέμματα καλλιεργειών παράγει περίπου σε αξία 1700 ευρώ ανά στρέμμα.

Το Ισραήλ με 6 εκατ. στρέμματα καλλιεργειών παράγει περίπου σε αξία 1290 ευρώ ανά́ στρέμμα.

Η Ελλάδα με 37 εκατ. στρέμματα καλλιεργειών παράγει περίπου σε αξία 190 ευρώ ανά́ στρέμμα!!!

Είναι σαφές ότι δεν φταίει γι’ αυτό το κράτος πατερούλης.

Πρωτοσέλιδοι βασικοί τίτλοι εφημερίδων της Τετάρτης 3 Δεκεμβρίου 2025

ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ 3/12/2025

 

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: «ΔΙΑΔΟΧΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ Νέα εγκύκλιος για το Δημόσιο»

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ: «ΑΠΕΙΛΕΣ ΠΟΥΤΙΝ για πόλεμο με την Ευρώπη – Οι 12+1 ανατροπές σε διαθήκες, κληρονομιές – «Προκαλεί οργή κάθε απόπειρα διαστρέβλωσης για το Μάτι» ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΘΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΓΚΑΥΜΑΤΙΕΣ ΠΡΟΣ ΤΣΙΠΡΑ»

ΕΣΤΙΑ: «Χειροπέδες στους διεφθαρμένους!»

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: «Ο δεκάλογος του νέου Κληρονομικού Δικαίου – Πούτιν: Αν η Ευρώπη θέλει πόλεμο, εμείς είμαστε έτοιμοι»

Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ: «Η ΚΑΥΣΗ ΣΚΟΥΠΙΔΙΩΝ ΒΑΖΕΙ ΦΩΤΙΕΣ ΣΤΙΣ ΤΣΕΠΕΣ ΜΑΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ»

ΤΑ ΝΕΑ: «ΔΕΣΜΕΥΜΕΝΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΠΩΣ ΘΑ ΠΑΡΕΤΕ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΤΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΤΟ ΜΑΞΙΟΥ Plan B για τα μπλόκα – 3η ΤΟΥ ΔΕΚΕΜΒΡΗ ΕΝΑ ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΟ ΠΡΩΙ… »

Ο ΛΟΓΟΣ: «Με «Λουκέτο» απειλούν τα αγροτικά μπλόκα – Στη Δικαιοσύνη, οι «υπερτυχεροι» του ΟΠΕΚΕΠΕ – Συνελήφθη η πρώην αντιπρόεδρος Φεντερίκα Μογκερίνι, για απάτη με κοινοτικά κονδύλια»

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ: «Αγώνας όλου του λαού ο δίκαιος ξεσηκωμός των αγροτών στα μπλόκα!»

KONTRA NEWS: «ΟΙ ΑΓΡΟΤΕΣ ΔΕΝ ΥΠΟΧΩΡΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΞΙΜΜΟΥ ΑΝΗΣΥΧΕΙ – ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΑ ΜΠΛΟΚΑ»

ESPRESSO: «ΛΑΣΠΗ στον άνθρωπο του Θεού από την κυρία υπουργού»

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ: «ΕΔΡΑΙΩΝΕΤΑΙ Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΗΠΑ ΓΙΑ ΓΕΩΤΡΗΣΕΙΣ – LNG Ειδική αποστολή Παπασταύρου για νέες ενεργειακές συμφωνίες – Πάνω από 4.000 τρακτέρ «μπλοκάρουν» την κυβέρνηση και δοκιμάζουν τους πολίτες»

STAR: «ΣΤΟ ΣΚΑΜΝΙ ΟΙ «ΧΡΥΣΟΧΕΡΗΔΕΣ» ΤΟΥ ΟΠΕΚΕΠΕ!»

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ:  «Σε Συμπλήγάδες το συνταξιοδοτικό στην Ευρώπη»

Χαλβάς πορτοκαλένιος – Μόνον 20 λεπτά και έτοιμο το γλυκό μας

Σίσσυ Νίκα
Γράφει η Σίσσυ Νίκα – Δημοσιογράφος Γαστρονομίας και Πολιτισμού

Νοστιμιά, χρώμα και άρωμα πορτοκαλιού. Ένα γλυκό που γίνεται σε 20 λεπτά και είναι ποίημα. Το σερβίρουμε σαν επιδόρπιο ή συνοδεύουμε το πρωινό μας ή ακόμα και τον απογευματινό καφέ της ραστώνης. 

Μικρή θυμάμαι στις διακοπές στο Ναύπλιο ο χαλβάς πορτοκαλιού, έπαιζε δυνατά αντί της σοκολατένιας τούρτας, που οι μαμάδες έλεγαν δεν κάνει να τρώμε σοκολάτα το καλοκαίρι… Ο λόγος βέβαια ήταν άλλος … η οικονομική δυνατότητα των ανθρώπων της επαρχίας τότε…

Γαλαξίδι
Γαλαξίδι

Στο Γαλαξίδι στον φιλόξενο ξενώνα Γανυμίδη, που το πρωινό είναι μοναδικό «συνάντησα» τον χαλβά των παιδικών μου αναμνήσεων «διά χειρός» Χρυσούλας, που έχω μέσα στην καρδιά μου, γιατί οι προσπάθειές της για την προώθηση της τοπικής κουζίνας είναι αξιοθαύμαστες.

Αν περάσετε από το Γαλαξίδι να ξέρετε ότι η Χρυσούλα παραδίδει στην αυλή του ξενώνα μαθήματα μαγειρικής με πρωταγωνιστή τις πίτες και την τοπική κουζίνα.

Η συνταγή δική σας από την Χρυσούλα και μια ιδέα δική μου αντί για πορτοκάλι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ροδάκινο ή βερίκοκο σε χυμό και κομματάκια φρούτου μια που στη Β.Ελλάδα και ειδικά στην Ημαθία τα έχουμε μπόλικα…

Χαλβάς πορτοκαλένιος 2

 Χαλβάς πορτοκαλένιος

Από την Χρυσούλα Παπαλέξη, ξενοδοχείο Γανυμίδης, Γαλαξίδι

 Yλικά

 Χυμό από 1 πορτοκάλι

Ξύσμα από 2 πορτοκάλια ακέρωτα

2 βανίλιες

900 γρ ζάχαρη κρυσταλλική

1.200 ml εμφιαλωμένο νερό

200 γρ βιτάμ

300 γρ σιμιγδάλι ψιλό

200γρ σιμιγδάλι χοντρό

Χαλβάς πορτοκαλένιος 1

 Τρόπος παρασκευής

 Βάζουμε όλα τα υλικά σε μια μεγάλη κατσαρόλα εκτός από το σιμιγδάλι.

Σε ένα μπολ ανακατεύουμε τα δύο είδη σιμιγδαλιού.

Μόλις πάρει βράση τα υλικά της κατσαρόλας ρίχνουμε το σιμιγδάλι και ανακατεύουμε μέχρι να πήξει με ξύλινη κουτάλα.

Το βάζουμε σε φόρμα και αφήνουμε να κρυώσει και τότε το βγάζουμε από την φόρμα.

Το σερβίρουμε και το γαρνίρουμε με φρούτα εποχής, ξηρούς καρπούς ή αποξηραμένα φρούτα.

Χαλβάς πορτοκαλένιος 3

Μια ακόμα ιδέα είναι να το σερβίρουμε με το γλυκό κουταλιού που αγαπάμε κομμένο σε κύβους όπως περγαμόντο, σύκο κ.α.

Καιρός: Ο καιρός στην Ελλάδα για σήμερα Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025

ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΓΙΑ ΣΗΜΕΡΑ ΤΕΤΑΡΤΗ 03-12-2025

ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Πιθανώς ισχυρές βροχές και καταιγίδες στα νησιά του Ιονίου και από το απόγευμα στη νότια Πελοπόννησο και τη νότια Κρήτη.

ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Στην ανατολική Μακεδονία, τη Θράκη, τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα αραιές νεφώσεις που βαθμιαία θα πυκνώσουν και είναι πιθανό στα Δωδεκάνησα να σημειωθούν ασθενείς τοπικές βροχές. Στην υπόλοιπη χώρα αυξημένες νεφώσεις με βροχές στα δυτικά και βαθμιαία κατά τόπους στις υπόλοιπες περιοχές. Σποραδικές καταιγίδες θα εκδηλωθούν κυρίως στο Ιόνιο, τα δυτικά θαλάσσια – παραθαλάσσια και από το απόγευμα στη νότια Πελοπόννησο και την Κρήτη. Τα φαινόμενα πιθανόν να είναι κατά τόπους έντονα στα νησιά του Ιονίου και από το απόγευμα στη νότια Πελοπόννησο και τη νότια Κρήτη.
Η ορατότητα τις πρωινές ώρες, κυρίως στα ηπειρωτικά, θα είναι κατά τόπους περιορισμένη.
Οι άνεμοι θα πνέουν ανατολικοί νοτιοανατολικοί 3 με 5, στο Ιόνιο 5 με 6 και από το απόγευμα τοπικά 7 μποφόρ.
Η θερμοκρασία θα φτάσει στα κεντρικά και βόρεια ηπειρωτικά τους 12 με 15 βαθμούς, στο Ιόνιο, το βόρειο Αιγαίο και τα υπόλοιπα ηπειρωτικά έως 16 με 18 και στην υπόλοιπη νησιωτική χώρα έως 19 με 20 βαθμούς Κελσίου.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΘΡΑΚΗ
Καιρός: Στην ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη αραιές νεφώσεις κατά διαστήματα πιο πυκνές. Στις υπόλοιπες περιοχές αυξημένες νεφώσεις με τοπικές βροχές.
Άνεμοι: Από ανατολικές διευθύνσεις 3 με 4 και βαθμιαία έως 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 05 έως 15 βαθμούς Κελσίου. Στη δυτική Μακεδονία 4 με 5 βαθμούς χαμηλότερη.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Καιρός: Αυξημένες νεφώσεις με τοπικές βροχές.
Άνεμοι: Από ανατολικές διευθύνσεις 3 με 4 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 07 έως 14 βαθμούς Κελσίου.

ΝΗΣΙΑ ΙΟΝΙΟΥ, ΗΠΕΙΡΟΣ, ΔΥΤΙΚΗ ΣΤΕΡΕΑ, ΔΥΤΙΚΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
Καιρός: Αυξημένες νεφώσεις με βροχές. Σποραδικές καταιγίδες θα εκδηλωθούν κυρίως στο Ιόνιο και τα θαλάσσια – παραθαλάσσια των υπόλοιπων περιοχών. Τα φαινόμενα πιθανόν να είναι κατά τόπους έντονα στα νησιά του Ιονίου και από το απόγευμα στη νότια Πελοπόννησο.
Άνεμοι: Ανατολικοί νοτιοανατολικοί 3 με 5, στο Ιόνιο 5 με 6 και από το απόγευμα τοπικά 7 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 08 έως 18 βαθμούς Κελσίου. Στο εσωτερικό της Ηπείρου 4 με 5 βαθμούς χαμηλότερη.

ΘΕΣΣΑΛΙΑ, ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΣΤΕΡΕΑ, ΕΥΒΟΙΑ, ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
Καιρός: Νεφώσεις που γρήγορα θα αυξηθούν και θα σημειωθούν τοπικές βροχές και στη νότια Πελοπόννησο από το απόγευμα σποραδικές καταιγίδες. Τα φαινόμενα πιθανόν να είναι κατά τόπους έντονα από το απόγευμα στη νότια Πελοπόννησο.
Άνεμοι: Ανατολικοί νοτιοανατολικοί 3 με 4 και βαθμιαία έως 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 07 έως 18 βαθμούς Κελσίου. Στα βόρεια η μέγιστη 2 με 3 βαθμούς χαμηλότερη.

ΚΥΚΛΑΔΕΣ, ΚΡΗΤΗ
Καιρός: Αραιές νεφώσεις που γρήγορα θα πυκνώσουν και θα σημειωθούν τοπικές βροχές και στην Κρήτη από το απόγευμα σποραδικές καταιγίδες. Τα φαινόμενα πιθανόν να είναι κατά τόπους έντονα από το απόγευμα στη νότια Κρήτη.
Άνεμοι: Νοτιοανατολικοί 3 με 4 και βαθμιαία 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 10 έως 20 βαθμούς Κελσίου.

ΝΗΣΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ – ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ
Καιρός: Αραιές νεφώσεις που βαθμιαία θα πυκνώσουν και είναι πιθανό να σημειωθούν ασθενείς τοπικές βροχές στα Δωδεκάνησα.
Άνεμοι: Ανατολικοί νοτιοανατολικοί 3 με 4 και βαθμιαία έως 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 10 έως 20 βαθμούς Κελσίου. Στα βόρεια 2 με 3 βαθμούς χαμηλότερη.

ΑΤΤΙΚΗ
Καιρός: Νεφώσεις που γρήγορα θα αυξηθούν και κυρίως στα νότια από το απόγευμα θα σημειωθούν τοπικές βροχές.
Άνεμοι: Ανατολικοί νοτιοανατολικοί 3 με 4 και βαθμιαία έως 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 10 έως 18 βαθμούς Κελσίου.

ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΓΙΑ ΑΥΡΙΟ ΠΕΜΠΤΗ 04-12-2025
Στη Θράκη αραιές νεφώσεις κατά διαστήματα πιο πυκνές. Στην υπόλοιπη χώρα βροχές και κυρίως στα θαλάσσια – παραθαλάσσια σποραδικές καταιγίδες. Τα φαινόμενα στην κεντρική Μακεδονία, την ανατολική ηπειρωτική χώρα, τις Σποράδες και την Εύβοια πιθανόν να είναι κατά τόπους ισχυρά.
Οι άνεμοι θα πνέουν ανατολικοί νοτιοανατολικοί 4 με 6 και στο Ιόνιο και από το απόγευμα στο κεντρικό και το νότιο Αιγαίο 7 μποφόρ.
Η θερμοκρασία θα σημειώσει μικρή άνοδο κυρίως στα νότια. Θα φτάσει στα βόρεια ηπειρωτικά τους 15 με 16 βαθμούς, στις υπόλοιπες περιοχές τους 17 με 19 και στην Κρήτη, τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα τους 20 με 22 βαθμούς Κελσίου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σαν σήμερα 3 Δεκεμβρίου – Σημαντικά γεγονότα

Τα σημαντικότερα γεγονότα της σημερινής ημέρας

1775…. Η αμερικανική σημαία ανυψώνεται για πρώτη φορά στο πλοίο «Άλφρεντ».

    1818…. Το Ιλινόι γίνεται η 21η Πολιτεία των ΗΠΑ.

    1822…. Οι έλληνες επαναστάτες καταλαμβάνουν το Παλαμήδι. Οι Τούρκοι του Ναυπλίου, μετά από την υπογραφή συμφωνίας παραδίδουν την πόλη και τα φρούριά της στο Θεόδωρο Κολοκοτρώνη.

    1854…. Εξέγερση χρυσωρύχων στην Αυστραλία, με 30 νεκρούς. Οι χρυσωρύχοι δέχονται επίθεση από στρατιώτες και αστυνομικούς. Το περιστατικό, θα μείνει γνωστό ως «Eureka Stockade».

    1868…. Ο φιλέλληνας Γουίλιαμ Γκλάντστοουν (Γλάδστων) γίνεται πρωθυπουργός της Μ. Βρετανίας στην πρώτη από τις τέσσερις εκλογικές του νίκες.

    1906…. Ιδρύεται η ποδοσφαιρική ομάδα της Τορίνο.

    1910…. Τα πρώτα φώτα από νέον ανάβουν στην Έκθεση Αυτοκινήτου των Παρισίων. Είναι δημιουργία του γάλλου μηχανικού Ζορζ Κλοντ.

    1912…. Η Ναυμαχία της Έλλης: Ο ελληνικός στόλος, με επικεφαλής το θωρηκτό <<Αβέρωφ>>, καταναυμαχεί τον τουρκικό και εξασφαλίζει την κυριαρχία του στο Αιγαίο. Πρωταγωνιστής της ελληνικής νίκης είναι ο Ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης.

    1922…. Η πρώτη ταινία με το σύστημα «τεχνικόλορ» προβάλλεται στους κινηματογράφους της Νέας Υόρκης. Τίτλος της: «The toll of the sea».

    1940…. Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος: Ο Ελληνικός Στρατός (Μεραρχία Ιππικού), έπειτα από σκληρό αγώνα, απελευθερώνει την Πρεμετή της Βορείου Ηπείρου.

    1944…. Δεκεμβριανά: Το ΕΑΜ συγκροτεί παναθηναϊκό συλλαλητήριο στο Σύνταγμα. Παίρνουν μέρος 500.000 λαού. Οι διαδηλωτές δέχονται καταιγισμό πυρών από το Αρχηγείο της Αστυνομίας (Πανεπιστημίου και Βασιλίσσης Σοφίας). Η πρώτη σφαίρα πέφτει από βρετανούς στρατιώτες. Σκοτώνονται 28 άτομα και τραυματίζονται 148. Η σύγκρουση των “Δεκεμβριανών” θα διαρκέσει 33 ημέρες και θα αφήσει πίσω δεκάδες χιλιάδες νεκρούς και εγκλήματα ανείπωτης φρίκης.

   1946…. Η ελληνική κυβέρνηση καταγγέλλει στο Συμβούλιο Ασφαλείας του νεοσύστατου ΟΗΕ τη Βουλγαρία, τη Γιουγκοσλαβία και την Αλβανία, «δια παροχήν βοηθείας προς τους συμμορίτας».

   1947…. Το έργο του Τένεσι Ουίλιαμς «Λεωφορείον ο Πόθος» κάνει πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη.

   1952…. Στην Τσεχοσλοβακία, εκτελούνται με την κατηγορία της προδοσίας ο πρώην πρωθυπουργός Σλάνσκι και 11 ακόμα άτομα.

   1963…. Στην Ελλάδα, αποφασίζεται ότι τα διδακτικά βιβλία θα διανέμονται δωρεάν στους μαθητές των Δημοτικών Σχολείων και των Γυμνασίων.

   1967…. Ο δρ. Κρίστιαν Μπάρναρντ γράφει ιστορία, επιχειρώντας την πρώτη μεταμόσχευση καρδιάς στο Κέιπ Τάουν. Με την ευκαιρία αυτή, η 3η Δεκεμβρίου έχει ανακηρυχθεί «Παγκόσμια Ημέρα των Μεταμοσχεύσεων Καρδιάς».

      …. Την ίδια μέρα, οι τελευταίες μονάδες της ελληνικής μεραρχίας, η οποία εστάλη στην Κύπρο επί Γεωργίου Παπανδρέου εγκαταλείπουν το νησί και το αφήνουν ανυπεράσπιστο σε εφαρμογή της Συμφωνίας Παπαδόπουλου- Τσαγλαγιαγκίλ.

   1969…. Οι παραγωγοί του μιούζικαλ “Ιησούς Χριστούς Υπέρλαμπρο Άστρο” προσφέρουν το ρόλο του Χριστού στον Τζον Λένον.

   1971…. Ξεσπά νέος πόλεμος μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν, μετά την ανακήρυξη της ανεξαρτησίας της Δημοκρατίας του Μπανγκλαντές.

   1984…. Τεράστια οικολογική καταστροφή στο Μποπάλ της Ινδίας. Μεγάλη ποσότητα ισοκυανικού μεθυλίου διαρρέει από το εργοστάσιο της αμερικάνικης εταιρίας Union Carbide με αποτέλεσμα 8.000 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους τις πρώτες 3 μέρες μετά το ατύχημα, 25.000 μέχρι σήμερα και 120.000-150.000 χρόνια ασθενείς.

   1992…. Το ελληνικό δεξαμενόπλοιο Aegean Sea προσαράζει την ώρα που μπαίνει στο λιμάνι της La Coruna στην Ισπανία, με αποτέλεσμα να διαρρεύσουν 80.000 τόνοι αργού πετρελαίου απειλώντας την περιοχή με τεράστια οικολογική καταστροφή.

   1997…. Με την ιδιότητα του υπουργού Αθλητισμού της Βραζιλίας, ο Πελέ επισκέπτεται το Λονδίνο και χρίζεται επίτιμος Ιππότης από τη Βασίλισσα Ελισάβετ.

   2005…. Ο 32χρονος βραζιλιάνος ολυμπιονίκης της ιππασίας στην υπερπήδηση εμποδίων Αλβάρο «Ντόντα» Αφόνσο ντε Μιράντα Νέτο παντρεύεται την Αθηνά Ρουσέλ Ωνάση στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας.

  

Γεννήσεις

Το 1596 γεννήθηκε ο διάσημος ιταλός κατασκευαστής έγχορδων οργάνων, Νικολό Αμάτι,

το 1857 ο πολωνικής καταγωγής βρετανός συγγραφέας Τζόζεφ Κόνραντ («Ο Λόρδος Τζιμ» και «Η Καρδιά του Σκοταδιού», πάνω στην οποία βασίστηκε η ταινία του Κόπολα «Αποκάλυψη Τώρα»),

το 1911 ο ιταλός συνθέτης που «έντυνε» μουσικά τις ταινίες του Φεντερίκο Φελίνι, Νίνο Ρότα,

το 1960 οι αμερικανίδες ηθοποιοί Ντάριλ Χάνα και Τζούλιαν Μουρ

 το 1965 η γερμανίδα πατινέρ Καταρίνα Βιτ, με Ολυμπιακά μετάλλια σε δύο συνεχόμενους Ολυμπιακούς Αγώνες και καριέρα στο Χόλιγουντ.

Θάνατοι

   Το 1888 πέθανε ο γερμανός βιομήχανος Καρλ Τσάις, που κέρδισε παγκόσμια φήμη ως κατασκευαστής οπτικών οργάνων,

το 1894 ο σκωτσέζος συγγραφέας Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον (Το Νησί των Θησαυρών, Δόκτωρ Τζέκιλ και Μίστερ Χάιντ),

το 1919 ο γάλλος ζωγράφος, Πιερ Ογκίστ Ρενουάρ

το 1988 ο λαϊκός τραγουδιστής Πάνος Γαβαλάς.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Βουλή – Νομοσχέδιο για την ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας – Ψηφίζεται στην ολομέλεια της Βουλής – Τί προβλέπει – Τι λένε τα κόμματα 

Η ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ψηφιακή ενίσχυση της Οδικής Ασφάλειας και άλλες διατάξεις (που αφορούν το Κτηματολόγιο), αναμένεται απόψε στην ολομέλεια της Βουλής. Με το νομοσχέδιο δημιουργείται το πλαίσιο εφαρμογής των κανόνων σχετικά με την οδική ασφάλεια μέσω της αξιοποίησης και χρήσης των νέων τεχνολογιών και της τεχνητής νοημοσύνης.

Όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεσή του, επιδιώκεται η απλούστευση των διαδικασιών της καταγραφής και βεβαίωσης των παραβάσεων που πραγματοποιούνται στο δικό μας δίκτυο, με απώτερο σκοπό την αποτροπή τέτοιων παραβάσεων και την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας. Συγκεκριμένα, εκσυγχρονίζεται η διαδικασία βεβαίωσης των τροχονομικών παραβάσεων με τη χρήση ψηφιακών μέσων και ειδικότερα με τη δημιουργία ενός ενιαίου εθνικού πληροφοριακού συστήματος, το οποίο, αξιοποιώντας τις απαραίτητες διαλειτουργικότητες και ειδικές διεπαφές, θα συγκεντρώνει και θα επεξεργάζεται όλα τα δεδομένα που αφορούν τις παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Το σύστημα αυτό, συνδέεται τόσο με τις φορητές συσκευές των αστυνομικών και άλλων ελεγκτικών οργάνων, όσο και μ’ ένα δίκτυο καμερών για την αυτόματη αναγνώριση παραβάσεων.

Μέσα από το ενιαίο αυτό σύστημα, θα γίνεται η διασταύρωση των στοιχείων του οχήματος, η έκδοση της πράξης βεβαίωσης παράβασης, η επίδοση στον πολίτη στη θυρίδα του στο gov.gr, η υποβολή ψηφιακής ένστασης, η δυνατότητα συζήτησης ένστασης με τηλεδιάσκεψη και η πληρωμή του προστίμου με RF, δηλαδή ηλεκτρονικά.

Με τις ρυθμίσεις αυτές, θα επιταχυνθεί η διαδικασία σε όλα τα στάδια, από τον εντοπισμό της τροχονομικής παράβασης και την ειδοποίηση του παραβάτη, έως και την τελική πληρωμή του προστίμου και την καταγραφή της τυχόν επιπλέον διοικητικής ποινής σε μηδενικούς σχεδόν χρόνους, κατά τα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Ειδικότερα, αναπτύσσεται από το υπουργείο και τίθεται σε λειτουργία το ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και προστίμων ΕΗΣ με υποσυστήματα, το υποσύστημα επεξεργασίας δεδομένων οπτικών αισθητήρων-καμερών, το υποσύστημα διαχείρισης παραβάσεων και προστίμων, το υποσύστημα διαχείρισης πληρωμών, το υποσύστημα υποβολής ενστάσεων και διενέργειας ψηφιακών ραντεβού και βιντεοκλήσεων και το υποσύστημα στατιστικής ανάλυσης και προβολής επεξεργασμένων δεδομένων. Το ΕΗΣ διασυνδέεται με οπτικούς αισθητήρες-κάμερες ελέγχου και αποτροπής τροχαίων παραβάσεων.

Στο σχέδιο νόμου, καθορίζονται συγκεκριμένοι όροι και προϋποθέσεις επιλογής του σημείου εγκατάστασης των καμερών, που γίνεται από την Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας, μετά από σύμφωνη γνώμη της Ελληνικής Αστυνομίας.

Συγκεκριμένα, η εγκατάσταση και η λειτουργία των καμερών επιτρέπεται μόνο στο μέτρο που είναι απαραίτητο και ο εντοπισμός και η τεκμηρίωση παραβάσεων του Κώδικα δεν μπορούν να επιτευχθούν εξίσου αποτελεσματικά με άλλα ηπιότερα μέσα. Απαιτείται δηλαδή, να υπάρχουν επαρκείς ενδείξεις ότι στο συγκεκριμένο σημείο ή τμήμα του οδικού δικτύου έχει συμβεί μεγάλος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων, ή πρόκειται για κεντρικό, ή αυξημένης κυκλοφορίας οδικό δίκτυο.

Εξάλλου, στην παράγραφο 3 του άρθρου 7 του σχεδίου νόμου, ορίζεται ρητά ότι η απόφαση εγκατάστασης και λειτουργίας καμερών εκδίδεται ύστερα από διενέργεια μελέτης εκτίμησης αντίκτυπου των επιπτώσεων της επεξεργασίας στην προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, σύμφωνα με το άρθρο 35 του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων, καθώς και μελέτης εκτίμησης επιπτώσεων στα θεμελιώδη δικαιώματα, σύμφωνα με το άρθρο 27 του Κανονισμού για την τεχνητή νοημοσύνη.

Επιπροσθέτως, προβλέπεται η προμήθεια και εγκατάσταση καμερών των Περιφερειών και των δήμων σε σημεία του οδικού δικτύου της ευθύνης τους, ή εντός των γεωγραφικών τους ορίων. Επίσης, προβλέπεται η προμήθεια και εγκατάσταση καμερών με μέριμνα της εταιρείας «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος» σε σημεία ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων. Τέλος, προβλέπεται η προμήθεια και εγκατάσταση καμερών με μέριμνα της εταιρείας «Οδικές Συγκοινωνίες» σε οχήματα και σημεία αρμοδιότητας τους. Τα δεδομένα των καμερών διαβιβάζονται κρυπτογραφημένα στο ΕΗΣ και τηρούνται σε ψευδονυμοποιημένη  μορφή, περιλαμβάνουν δε αρχεία, εικόνας και βίντεο, καθώς και χρονικά και γεωγραφικά με τα δεδομένα των καταγραφισών παραβάσεων.

Περαιτέρω, το ΕΗΣ διαλειτουργεί με πληροφοριακά συστήματα του δημοσίου τομέα, όπως το Μητρώο Οχημάτων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το Φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, το Μητρώο Πολιτών του υπουργείου Εσωτερικών και το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας μέσω του κέντρου διαλειτουργικότητας της γενικής ηραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Το υποσύστημα επεξεργασίας δεδομένων οπτικών αισθητήρων καμερών, έχει ως αποκλειστικό σκοπό την ηλεκτρονική καταγραφή παραβάσεων του Κώδικα. Προς τούτο, τα δεδομένα που συλλέγονται στις κάμερες, υποβάλλονται σε επεξεργασία από προηγμένους αλγορίθμους ανάλυσης εικόνας και βίντεο, με σκοπό:  τον εντοπισμό του αριθμού κυκλοφορίας, του χρώματος και άλλων κρίσιμων στοιχείων που σχετίζονται με τη φερόμενη παράβαση, όπως, η χρήση κινητού τηλεφώνου και η μη χρήση ζώνης ή προστατευτικού κράνους, την αυτόματη θόλωση της εικόνας, ώστε να μη διακρίνονται στοιχεία που ταυτοποιούν άμεσα ή έμμεσα φυσικά πρόσωπα που δεν σχετίζονται με την καταγεγραμμένη ως πιθανή παράβαση, όπως συνεπιβάτες, πεζούς, οχήματα τρίτων ή αριθμούς κυκλοφορίας, και την κατηγοριοποίηση του συμβάντος σε μία από τις ακόλουθες παραβάσεις, οι οποίες θεωρούνται ως επ’ αυτοφώρω κατά την έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 107 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας: Υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, παράνομη στάση και στάθμευση οχήματος, χρήση κινητού εν κινήσει, μη χρήση ζώνης και μη χρήση προστατευτικού κράνους, παράνομη κυκλοφορία σε λεωφορειόδρομο, κίνηση σε λωρίδα έκτακτης ανάγκης και παραποίηση πινακίδων κυκλοφορίας.

Συνοπτικά, ο εξουσιοδοτημένος χειριστής, εισέρχεται στο υποσύστημα επεξεργασίας δεδομένων οπτικών αισθητήρων, στο οποίο ελέγχει πιθανές παραβάσεις. Οι πιθανές παραβάσεις και το συνοδευτικό υλικό τεκμηρίωσης, προβάλλονται μέσω ειδικής διεπαφής στον χειριστή, ο οποίος αξιολογεί το συμβάν και βεβαιώνει ότι πρόκειται για παράβαση του Κώδικα και μάλιστα, είναι μία από τις προαναφερόμενες.

Μετά τη λήψη της ανωτέρω απόφασης από την εξουσιοδοτημένο υπάλληλο, το Σύστημα εκδίδει αυτόματα την πράξη βεβαίωσης παράβασης και μαζί με το επεξεργασμένο συνοδευτικό αποδεικτικό υλικό, εικόνα, βίντεο και με τα δεδομένα χρόνου και τόπου, καταχωρίζονται στο υποσύστημα διαχείρισης παραβάσεων και προστίμων. Ακολούθως, η πράξη εκδίδεται αποκλειστικά ψηφιακά μέσω του ΕΗΣ.

Ειδικά, για την περίπτωση αυτόφωρης διαπίστωσης παράβασης, το αρμόδιο ελεγκτικό όργανο μεταφορτώνει τα στοιχεία αυτής στο ΕΗΣ. Η πράξη βεβαίωσης παράβασης επιδίδεται στον οδηγό ή τον ιδιοκτήτη του οχήματος, κατ’ αρχήν ψηφιακά μέσω του ΕΗΣ, με την ανάρτηση αυτή στην ηλεκτρονική θυρίδα του πολίτη, και σε κάθε περίπτωση με κάθε άλλο πρόσφορο τρόπο.

 Σε περιπτώσεις όπου η παράβαση καταγράφεται με βάση την πινακίδα του οχήματος, ορίζεται με σαφήνεια ποιος θεωρείται παραβάτης σε περιπτώσεις συνιδιοκτησίας εταιρικών οχημάτων ή οχημάτων leasing, ώστε να αποφεύγονται διενέξεις και καθυστερήσεις. Παρέχεται επίσης στον ιδιοκτήτη η δυνατότητα να δηλώσει τον πραγματικό οδηγό, μέσα σε επτά μέρες από την ημερομηνία επίδοσης της πράξης, διαδικασία που μπορεί να γίνει ψηφιακά μέσω της εφαρμογής gov.gr, όσο και με φυσική παρουσία.

Περαιτέρω, ορίζεται προθεσμία για την υποβολή ηλεκτρονικής ένστασης στο υποσύστημα υποβολής ενστάσεων του ΕΗΣ με ταυτόχρονη δυνατότητα αιτήματος ψηφιακού ραντεβού για τη συζήτηση της ένστασης.

Τέλος, η πράξη αποδοχής ή η αιτιολογημένη απόρριψη της ένστασης, αποστέλλεται στην ηλεκτρονική θυρίδα του ενιστάμενου. Επισημαίνεται στο σημείο αυτό, αναφορικά με τον χειριστή του συστήματος, ότι πρόκειται για τον αρμόδιο εξουσιοδοτημένο χρήστη του κάθε υποσυστήματος του ΕΗΣ, ανάλογα με το εκάστοτε στάδιο της όλης διαδικασίας, με την ιδιότητα που έχει και τον ρόλο που επιτελεί.

Σχετικώς με τα ζητήματα προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, μεταξύ άλλων οριοθετούνται περιοριστικά οι σκοποί που εξυπηρετεί κάθε υποσύστημα του ΕΗΣ και καθορίζονται τα μέγιστα χρονικά διαστήματα διατήρησης των δεδομένων.

Περαιτέρω, η αυτοτελής υπηρεσία με την επωνυμία Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας «ΟΔΥΣΣΕΑΣ», που αποτελεί τη μετονομασμένη πλέον και αναβαθμισμένη Υπηρεσία Οδικών Τελών Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών, εποπτεύει το δίκτυο καμερών, συντονίζει την ψηφιακή διαχείριση των παραβάσεων, παρακολουθεί την είσπραξη των προστίμων και λειτουργεί το εθνικό παρατηρητήριο οδικής ασφάλειας, το οποίο αναλαμβάνει την κατάρτιση της εθνικής στρατηγικής για την οδική ασφάλεια, την εκπόνηση μελετών, την ενημέρωση των πολιτών και τη συνεργασία με πανεπιστημιακούς και επιστημονικούς φορείς.

 Η υπηρεσία αποκτά νέα διοικητική δομή, δικό της προϋπολογισμό και πλαίσιο στελέχωσης. Όσον αφορά στα πρόστιμα, το νέο σύστημα προβλέπει ότι η «ΟΔΥΣΣΕΑΣ» παρακολουθεί την πορεία της είσπραξής τους, και αν δεν καταβληθούν μέσα σε οκτώ μήνες, αποστέλλονται στην ΑΑΔΕ για αναγκαστική είσπραξη. Τα έσοδα από τα πρόστιμα αυτά, συγκεντρώνονται σε έναν ενιαίο λογαριασμό του κρατικού Προϋπολογισμού, το Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας και στη συνέχεια κατανέμονται και αποδίδονται κατά περίπτωση σε ΟΤΑ, φορείς συγκοινωνιών, αστυνομικά ταμεία, το Μετοχικό Ταμείο Στρατού και στην ίδια την «ΟΔΥΣΣΕΑΣ», για δράσεις οδικής ασφάλειας και κάλυψη δαπανών.

Τέλος, προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις που εξασφαλίζουν ομαλή μετάβαση στο νέο πλαίσιο, μέχρι την πλήρη λειτουργία του ΕΗΣ, και διευκρινίζεται ότι το νέο σύστημα εφαρμόζεται μόνο σε παραβάσεις που τελούνται μετά την επίσημη ενεργοποίησή του.

Τα κόμματα

Κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου, ο εισηγητής της ΝΔ, Ελευθέριος Κτιστάκης, τόνισε ότι το μεγάλο πρόβλημα τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται εν πολλοίς στην παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, λόγω της εντελώς λανθασμένης κυκλοφοριακής αγωγής που έχουμε, και την οποία ασκούμε στην καθημερινότητά μας.

«Στην προσπάθεια αντιμετώπισης αυτού του κοινωνικού προβλήματος, προκρίνεται η αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογικών μέσων που να συμβάλλουν και να αναβαθμίσουν τις διαδικασίες εντοπισμού και βεβαίωσης της οικονομικής παράβασης στον παραβάτη. Η εμπειρία των ευρωπαϊκών κρατών καταδεικνύει ότι η χρήση τέτοιων συστημάτων, όταν συνοδεύεται από θεσμικές εγγυήσεις και σαφές πλαίσιο διαχείρισης δεδομένων, μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην αλλαγή της οδικής συμπεριφοράς και συνακόλουθα, στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Ο βραχυπρόθεσμος στόχος, με άλλα λόγια, είναι να δημιουργηθεί ένας αξιόπιστος ψηφιοποιημένος απλός και γρήγορος μηχανισμός, τον οποίο ο πολίτης θα εμπιστεύεται ότι λειτουργεί με διαφάνεια και αμεσότητα, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο την κουλτούρα της συνεπούς και υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς. Φυσικά, ο απώτερος στόχος και σε βάθος χρόνου, είναι η ουσιαστική μείωση των συνεπειών που επιφέρουν στην κοινωνία μας τα τροχαία ατυχήματα. Θεωρώ κατόπιν τούτου, ότι το προκείμενο σχέδιο νόμου μπορεί να ανταπεξέλθει στη δύσκολη, αλλά τόσο επιτακτική, αυτή αποστολή, γι’ αυτό και σας καλώ να το υπερψηφίσουμε».

Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Απόστολος Πάνας, ανέφερε ότι η ψηφιοποίηση δεν μπορεί να προχωρά χωρίς σαφή όρια, χωρίς λογοδοσία και απαιτείται πλήρης σεβασμός στα δικαιώματα των πολιτών και απαιτούνται θεσμικές εγγυήσεις και σοβαρή τεκμηριωμένη νομοθέτηση, όχι πρόχειρες λύσεις που δημιουργούν περισσότερα προβλήματα από αυτά που λύνουν. «Τα πρόσφατα γεγονότα με τις παράνομες παρακολουθήσεις, δείχνουν ότι και η κυβέρνηση δεν έχει αφήσει μεγάλα περιθώρια εμπιστοσύνης στη διαχείριση ευαίσθητων δεδομένων. Όλα όσα συνέβησαν, συνέβησαν μόνο με ήχο. Τι μπορεί να συμβεί αν προστεθεί και η εικόνα; Οι κίνδυνοι κατάχρησης της αυθαιρεσίας και παραβίασης θεμελιωδών δικαιωμάτων, γίνονται ακόμα μεγαλύτεροι.

Αυτό καθιστά απαραίτητους σαφείς φραγμούς, αυστηρές εγγυήσεις και φυσικά, πλήρη διαφάνεια» επισήμανε επίσης. Το ΠΑΣΟΚ, δια του εισηγητή του, κατέθεσε μια σειρά από βελτιωτικές προτάσεις ώστε – όπως είπε – να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα του συστήματος, οι θεσμικές εγγυήσεις, και πάνω από όλα η προστασία των προσωπικών δεδομένων. «Πρόκειται για μια πρόταση, η οποία στηρίζεται στον ψηφιακό μετασχηματισμό, προωθεί την καινοτομία και την ψηφιακή αναβάθμιση, χωρίς κενά ή θολά σημεία, μέσα από σαφή πλαίσια, αυστηρούς ελέγχους και, πάνω απ’ όλα, θεσμικές εγγυήσεις» είπε ο κ. Πάνας.

Η ειδική αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Πόπη Τσαπανίδου, υπογράμμισε ότι στις χώρες που υιοθέτησαν τις κάμερες στους δρόμους και μείωσαν τα τροχαία, δεν έμειναν μόνο σε αυτό, αλλά υλοποίησαν στρατηγικές που διήρκησαν δεκαετίες – βασισμένες στο μοντέλο «Safe System», στο μοντέλο «Vision Zero» – και επικαλέστηκε πηγές της ΕΕ και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, που επιβεβαιώνουν ότι οι κάμερες στους δρόμους είναι ένα δευτερεύον εργαλείο, όχι κινητήρια δύναμη της βελτίωσης. Προσέθεσε επίσης, ότι η Ισπανία, η Ολλανδία, η Γαλλία, η Σουηδία, η Δανία, εισήγαγαν κυκλοφοριακή αγωγή, έφτιαξαν δρόμους, έβαλαν κυκλικούς κόμβους, όπου δεν μπορεί να γίνει μετωπική σύγκρουση και κατανόησαν ότι είναι στη φύση του ανθρώπου να κάνει λάθος και τον προστάτευσαν. Δεν είπαν «πάμε να βάλουμε μια κάμερα να δούμε ποιος περνάει, να του κόψουμε μία κλήση, να του τη στείλουμε στο σπίτι κατευθείαν, δείχνοντάς του και με ποιον ήταν μέσα στο αυτοκίνητο» κατέληξε.

Εκ μέρους του ΚΚΕ, ο ειδικός αγορητής, Χρήστος Κατσώτης, επισήμανε ότι με πρόσχημα το κυκλοφοριακό πρόβλημα και την οδική ασφάλεια, η κυβέρνηση, εκτός της ηλεκτρονικής παρακολούθησης, στήνει έναν ακόμα εισπρακτικό μηχανισμό, ψηφιακό αυτή τη φορά. «Προβάλλει, η κυβέρνηση, την αντίληψη ότι ο οδηγός θα σκεφθεί να κάνει παράβαση σημάτων και ταχύτητας, λόγω των αυστηρών κυρώσεων του ΚΟΚ και της καταγραφής από το δίκτυο ηλεκτρονικής παρακολούθησης. Κάτι τέτοιο όμως δεν επιβεβαιώνεται, ούτε από τις μελέτες σε χώρες που έχει γενικευθεί η χρήση τους, αλλά ούτε και στη χώρα μας, όπως αποδεικνύεται από την ψήφιση του νέου ΚΟΚ έως τώρα.

Αυτό που έχει κυριαρχήσει ως αντίληψη – κι είναι πολύ βολική για το σύστημα – είναι ότι η πρόκληση των τροχαίων οφείλεται σε ανθρώπινα λάθη και όλη η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από την ατομική ευθύνη (όχι ότι αυτή δεν υπάρχει). Αυτή η ερμηνεία, όμως, θεωρούμε ότι  αποπροσανατολίζει, απενοχοποιεί και καλύπτει τις ελλείψεις ενός συστήματος που φορτώνει την ευθύνη στο άτομο. Πίσω από αυτή την ερμηνεία κρύβεται η κρατική ευθύνη και οι πολιτικές επιλογές που γίνονται έως τώρα» προσέθεσε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ.

Ο Δημήτρης Τζανακόπουλος, ειδικός αγορητής της Νέας Αριστεράς, επισήμανε ότι ο τιμωρητικός και ο εισπρακτικός χαρακτήρας του νομοσχεδίου, δεν θα έχει παρά ελάχιστα αποτελέσματα στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, στη μείωση των νεκρών, στη μείωση των τραυματιών. «Εκτός όμως αυτού, εδώ δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με μια αναποτελεσματική πολιτική, έχουμε να κάνουμε και με μια επικίνδυνη πολιτική. Θέλετε να διατηρήσετε μέσα στο νομοσχέδιο τη νομική αοριστία που θα σας επιτρέψει στη συνέχεια να αξιοποιήσετε το σύστημα με όποιον τρόπο θέλετε εσείς» είπε ακόμη, σχολιάζοντας ότι η κυβέρνηση δεν έθεσε υπόψη της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για να το μελετήσει ενδελεχώς.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλειος Κοτίδης, είπε ότι η ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας σε δρόμους με κακοτεχνίες, δεν μπορεί από μόνη της να οδηγήσει στη μείωση των τροχαίων συμβάντων, ούτε μπορεί να βελτιώσει τους δείκτες ασφάλειας των δρόμων, αντιθέτως, το μόνο που μπορεί να πετύχει, είναι μια οργάνωση, μια ηλεκτρονική διαδικασία είσπραξης εσόδων από τροχαίες παραβάσεις, που θέτει ταυτόχρονα σε αμφιβολία την προστασία των προσωπικών δεδομένων των οδηγών. «Η δημιουργία ενός θεωρητικά σύγχρονου και αποτελεσματικού ηλεκτρονικού συστήματος, βάζει την τεχνητή νοημοσύνη να διορθώσει τις παθογένειες πολλών ετών, με κίνδυνο να μην είναι λειτουργικό στην καθημερινή πράξη. Μόνον αν υπήρχε η αληθινή θέληση για καινοτόμες αλλαγές από την πλευρά της κυβέρνησης, θα μπορούσαμε σήμερα να μιλάμε για πραγματική ενίσχυση της οδικής ασφάλειας» τόνισε επίσης.

Ο ειδικός αγορητής της Νίκης, Γεώργιος Ρούντας, υποστήριξε ότι στην ουσία συζητάμε για την απαρχή του νέου ψηφιακού κράτους, το οποίο θα παρακολουθεί και θα ελέγχει και στην ουσία θα κατευθύνει απόλυτα τη συμπεριφορά των ανθρώπων στο δημόσιο χώρο. «Η χρήση των καμερών στους δρόμους και μάλιστα με την τεχνητή νοημοσύνη, πρέπει να εξεταστεί με τις δυνατότητες κατάχρησης που υφίστανται, από την εκάστοτε εξουσία, από την εκάστοτε κυβέρνηση. Και δυστυχώς, η δική σας, με το σκάνδαλο Predator, με τις παρακολουθήσεις πολιτικών προσώπων και δημοσιογράφων, εγείρει σοβαρά ζητήματα περί ορθής λειτουργίας του κράτους δικαίου, της ελευθερίας του Τύπου και της εύρυθμης λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος» ανέφερε.

Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας, Ελένη Καραγεωργοπούλου, τόνισε ότι η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα δεν εξέτασε την τελική μορφή του νομοσχεδίου και «άρα δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι συμφωνεί με αλλαγές που δεν έχει δει» και προσέθεσε ότι το νομοσχέδιο επιτρέπει αυτοματοποιημένη επεξεργασία χωρίς ανθρώπινη εποπτεία, υπάρχουν σοβαρές ασάφειες, δεν θεσπίζονται διαδικασίες ελέγχου πρόσβασης – και η διαλειτουργικότητα με πολλαπλές βάσεις δεδομένων, δημιουργεί αυξημένους κινδύνους παράνομης επεξεργασίας, με αποτέλεσμα το σύστημα να μπορεί να μετατραπεί σε πλατφόρμα ευρείας παρακολούθησης. Κάτι τέτοιο εξυπηρετεί πάρα πολύ σε περιπτώσεις συναθροίσεων και συγκεντρώσεων που δεν σας αρέσουν».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Πράσινο φως» από ESM-EFSF για αποπληρωμή δανείων ύψους 5,29 δισ. ευρώ από την Ελλάδα

«Πράσινο φως» στην πρόωρη αποπληρωμή δανείων ύψους 5,29 δισ. ευρώ εκ μέρους της Ελλάδας έδωσαν, σήμερα, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF).

Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε, τα Διοικητικά Συμβούλια του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) συμφώνησαν σήμερα (2 Δεκεμβρίου) να παραιτηθούν από την υποχρέωση αναλογικής αποπληρωμής των δανείων του ESM/EFSF σε σχέση με πρόωρη αποπληρωμή προς τους δανειστές της Ελληνικής Δανειακής Διευκόλυνσης (GLF).

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) ενέκρινε επίσης τη χρήση κεφαλαίων από έναν ειδικό λογαριασμό αποθέματος ρευστότητας, που δημιουργήθηκε στο τέλος του προγράμματος προσαρμογής, για την πραγματοποίηση αυτής της αποπληρωμής.

Σύμφωνα με τις δανειακές συμφωνίες του ESM και του EFSF με την Ελλάδα, σε περίπτωση πρόωρης αποπληρωμής προς ορισμένους επίσημους πιστωτές, συμπεριλαμβανομένων των δανειστών της GLF, ένα αναλογικό ποσό της οικονομικής βοήθειας που παρέχεται στο πλαίσιο των διευκολύνσεων του ESM και του EFSF καθίσταται άμεσα απαιτητό. Χάρη στις απαλλαγές που χορηγήθηκαν σήμερα από τον ESM και το EFSF, η Ελλάδα δεν θα υποχρεούται να προβεί σε αναλογική πρόωρη αποπληρωμή προς κανέναν από τους δύο οργανισμούς.

Οι απαλλαγές και η χρήση του ταμειακού αποθέματος χορηγήθηκαν σε απάντηση σε επίσημο αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης, που πρότεινε την πρόωρη αποπληρωμή δανείων στο πλαίσιο του GLF που λήγουν εντός του 2033 και του 2041, συνολικού ποσού 5,29 δισεκατομμυρίων ευρώ, με τη χρήση του ταμειακού αποθέματος.

Το GLF ήταν μέρος του πρώτου προγράμματος οικονομικής στήριξης για την Ελλάδα, που συμφωνήθηκε τον Μάιο του 2010. Αποτελούνταν από διμερή δάνεια από 14 χώρες της ζώνης του ευρώ, ύψους 52,9 δισεκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων 31,6 δισεκατομμύρια ευρώ παραμένουν προς το παρόν σε εκκρεμότητα.

O διευθύνων σύμβουλος του ESM και του EFSF, Πιέρ Γκραμένια, δήλωσε:

«Η Ελλάδα συνεχίζει να σημειώνει αξιοσημείωτη πρόοδο στην ενίσχυση της οικονομίας της. Αυτή η πρόσθετη πρόωρη αποπληρωμή του δανείου GLF στέλνει ένα ακόμη θετικό μήνυμα στις χρηματοπιστωτικές αγορές, βελτιώνει τη δομή του χρέους της Ελλάδας και αντικατοπτρίζει τη βελτίωση της δημοσιονομικής θέσης της χώρας. Ο ESM και ο EFSF παραμένουν προσηλωμένοι στην υποστήριξη των ελληνικών αρχών στις προσπάθειές τους να ενισχύσουν τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη και να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του χρέους».

Σημειώνεται ότι η Ελλάδα ολοκλήρωσε την αποπληρωμή των δανείων του ΔΝΤ δύο χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα, το 2022. Η τελευταία πρόωρη αποπληρωμή των δανείων του GLF πραγματοποιήθηκε το 2024.

Της ανταποκρίτριάς μας Μαρίας Αρώνη

ΑΠΕ-ΜΠΕ