Στη Ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για τη θέσπιση του Ψηφιακού Πιστοποιητικού Covid-19, την Τρίτη 8 Ιουνίου 2021, τοποθετήθηκε ως Ειδική Αγορήτρια του Κινήματος Αλλαγής, η Νάντια Γιαννακοπούλου.
Ξεκινώντας την ομιλία της, η βουλευτής αναφέρθηκε στη νέα εποχή που ζούμε, όπου οι εξελίξεις τρέχουν με ιλιγγιώδεις ταχύτητες και γίνονται κοσμογονικές αλλαγές και χαρακτηρίζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την ψηφιοποίηση του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, από τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, της εργασίας, της καθημερινότητάς μας, καθώς βρισκόμαστε μπροστά στην τέταρτη βιομηχανική επανάσταση και στην εποχή των δικτύων 5G.
Ερχόμενη στο κατατεθέν σχέδιο νόμου, η βουλευτής αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα αποτελεσματικών αποφάσεων απέναντι στην κρίσιμη περίοδο του τουρισμού τόσο για την υγεία των πολιτών της χώρα μας, όσο και της οικονομίας. Τόνισε ότι το Ψηφιακό Πιστοποιητικό κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και ότι αποτελούσε και πρόταση του Κινήματος Αλλαγής από τον περασμένο Δεκέμβρη.
Η κα Γιαννακοπούλου, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη θέσπιση νομοθετικού πλαισίου για την έκδοση ενός ενιαίου ευρωπαϊκού ψηφιακού πιστοποιητικού για τον covid-19, προκειμένου να μπορέσει να διευκολυνθεί η άσκηση του δικαιώματος ελεύθερης κυκλοφορίας των φυσικών προσώπων κατά τη διάρκεια της πανδημίας τόσο σε εθνικό όσο και σε διασυνοριακό επίπεδο.
Επιπλέον, η βουλευτής, απευθυνόμενη προς τον Υπουργό, ζήτησε δέσμευση ότι η θέσπιση του ψηφιακού πιστοποιητικού από την πλευρά της Ελληνικής Πολιτείας πρέπει να συνοδευτεί από κάθε απαραίτητη ενέργεια για την πρακτική εφαρμογή των όσων προβλέπονται από την συγκεκριμένη ΠΝΠ.
Στη συνέχεια, αυτό το οποίο τόνισε είναι ότι η Ελλάδα είναι ένας παγκόσμιος τουριστικός προορισμός και γι’ αυτό πρέπει να υπάρξει μία αντίστοιχη κάλυψη της χώρας μας, είτε μέσω διαδικασιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου θα πρέπει να ασκήσει πίεση για να υπάρξει ένα αντίστοιχο πιστοποιητικό, με την εγκυρότητα του ευρωπαϊκού πιστοποιητικού, είτε μέσω διμερών σχέσεων.
Κλείνοντας, ανέφερε ότι κύριο μέλημα όμως όλων μας θα πρέπει να είναι εξίσου η διασφάλιση, ο σεβασμός και η αποφυγή εκπτώσεων, σε κάθε συνταγματικά κατοχυρωμένο και θεσμοθετημένο δικαίωμα, όπως είναι η προστασία των προσωπικών δεδομένων. Η νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, λοιπόν, αφενός πρέπει να παρέχει τις κατάλληλες νομικές βάσεις για την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, αφετέρου να παρέχει τη δυνατότητα στον εθνικό νομοθέτη να εξειδικεύει πράξεις επεξεργασίας, που είναι απαραίτητες για λόγους δημοσίου συμφέροντος.
Για τους λόγους αυτούς, το Κίνημα Αλλαγής και αφού φαίνεται να τηρείται η απαραίτητη ισορροπία ανάμεσα στα προσωπικά δεδομένα του κάθε πολίτη, σε σχέση και με τα άλλα θεμελιώδη δικαιώματα, όπως είναι η ζωή και η υγεία του, υπερψήφισε το εν λόγω σχέδιο νόμου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης:
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ζούμε σε μια νέα εποχή όπου οι εξελίξεις τρέχουν με ιλιγγιώδεις ομολογουμένως ταχύτητες. Γίνονται κοσμογονικές αλλαγές και χαρακτηρίζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την ψηφιοποίηση του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, από τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, της εργασίας, της καθημερινότητάς μας. Βρισκόμαστε μπροστά στην τέταρτη βιομηχανική επανάσταση και στην εποχή των δικτύων 5G.
Και από την άλλη ζούμε την εποχή της πανδημίας του COVID-19 η οποία λειτούργησε ως επιταχυντής όλων αυτών των εξελίξεων και θέτει νέες προκλήσεις για το μέλλον που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε.
Και η αλήθεια είναι, κύριε Υπουργέ, ότι σε αυτό το δύσκολο και σύνθετο περιβάλλον όλο αυτό το χρονικό διάστημα έγιναν πραγματικά σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση της ψηφιοποίησης των συναλλαγών, της απλούστευσης των διαδικασιών, της εξάλειψης παρωχημένων γραφειοκρατικών εμποδίων. Η κοινωνία ανταποκρίθηκε, αγκάλιασε όλες αυτές τις αλλαγές, τις καινοτομίες, προσαρμόστηκε και προσαρμόζεται διαρκώς αν θέλετε στο νέο ψηφιακό περιβάλλον, εξοικειώθηκε με τις νέες ψηφιακές απαιτήσεις.
Και το αποτύπωμα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε αυτήν την ψηφιακή μετάβαση είναι ξεκάθαρο, και θα ήταν μικροψυχία από μέρους μας να μην το αναγνωρίσουμε. Βεβαίως, για να θέτουμε τα πράγματα στην απολύτως σωστή βάση, όσα συντελούνται όλο αυτό το χρονικό διάστημα ειδικά όσον αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους αποτελούσαν και αποτελούν μία αυτονόητη υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας και ήδη είχαν ξεκινήσει βήματα από το παρελθόν. Σε κάθε περίπτωση όμως τίποτα δεν είναι δεδομένο ιδιαίτερα στα πλαίσια της πολιτικής διαδικασίας όπως τη γνωρίζουμε. Και βεβαίως όλοι επίσης γνωρίζουμε πολύ καλά ότι από τα λόγια μέχρι την πράξη υπάρχει ένα πολύ μεγάλο διάστημα. Και βεβαίως όταν έχουμε να κάνουμε με δομικές μεταρρυθμίσεις πέρα από τις εξαγγελίες, πέρα από τα λόγια χρειάζεται και έμπνευση, και υπομονή, και επιμονή για να μπορέσει να επιτευχθεί το αποτέλεσμα.
Άρα η πανδημία, όπως προείπα, έχει δώσει αφορμή για να προχωρήσουν πολύ ταχύτερα οι δράσεις ψηφιοποίησης στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και ήδη προχωρούν ωστόσο ο δρόμος για τη μετάβαση στη τέταρτη βιομηχανική επανάσταση είναι μακρύς, είναι δύσκολος και προϋποθέτει επενδύσεις σε τεχνολογία, αναβάθμιση δεξιοτήτων, γιατί γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι υπάρχει ακόμα ένα σοβαρό ποσοστό ψηφιακού αναλφαβητισμού και αυτό είναι κάτι που οφείλετε να δείτε και να αντιμετωπίσετε, χρειάζεται δημιουργία νέων εθνικών υποδομών και βεβαίως το κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο.
Και όσο η Ευρωπαϊκή Ένωση επιταχύνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό της θέτει τα θέματα αυτά σε μία κορυφαία αναπτυξιακή προτεραιότητα. Και όλα αυτά δημιουργούν και συνθέτουν το νέο πλαίσιο στο οποίο βρισκόμαστε αυτήν τη στιγμή και καλούμαστε να ανταποκριθούμε με επάρκεια, με ασφάλεια, με στρατηγική, με συγκεκριμένα βήματα προκειμένου να πορευτούμε προς το μέλλον.
Ερχόμαστε λοιπόν σήμερα να συζητήσουμε την καινοτομία του Ψηφιακού Πιστοποιητικού COVID-19 και να ψηφίσουμε για την επικύρωσή του. Όσον αφορά δε στην κύρωση της ΠΝΠ η σημερινή συζήτηση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εκτός από το γενικότερο πλαίσιο το οποίο προανέφερα λαμβάνει χώρα και εντός του πλαισίου της ιδιαιτερότητας της χώρας μας με το άνοιγμα του τουρισμού. Όλοι γνωρίζουμε ότι ο τουρισμός είναι το νούμερο ένα προϊόν της οικονομίας μας και επλήγη πάρα πολύ σημαντικά από την πανδημία.
Βρισκόμαστε λοιπόν στις αρχές Ιουνίου, σε ένα απολύτως κρίσιμο σημείο για την εξέλιξη της τουριστικής περιόδου για τη φετινή χρονιά. Οφείλουμε λοιπόν, να αναλογιστούμε τις ευθύνες για τα αποτελέσματα των επιλογών της χώρας μας για την προετοιμασία μας μπροστά στο επόμενο δύσκολο και σύνθετο χρονικό διάστημα.
Το σχέδιο νόμου σχετικά με το περιεχόμενο και την πρόβλεψη για τη θέσπιση του Ψηφιακού Πιστοποιητικού COVID-19 θεωρούμε ως Κίνημα Αλλαγής ότι κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και το στηρίζουμε. Άλλωστε το έχουμε καταστήσει και εμείς σαφές, κύριε Υπουργέ, αφού αποτελούσε, και είμαι σίγουρη ότι το γνωρίζετε, πρόταση του Κινήματος Αλλαγής και της Προέδρου μας Φώφης Γεννηματά ήδη από το Δεκέμβρη του 2020. Χαιρόμαστε πραγματικά γιατί κατανοήσατε τη σημασία την οποία έχει τόσο για την υγεία των Ελλήνων πολιτών όσο και των επισκεπτών της χώρας μας και για την οικονομία μας. Υιοθετήσατε αυτήν την πρόταση, τη στηρίξατε έντονα, ουσιαστικά στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να ανοίξει σε ένα πανευρωπαϊκό επίπεδο ο δρόμος για το ψηφιακό πιστοποιητικό κατόπιν συμφωνίας των κρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Και αυτό, ναι αποτελεί μία εθνική επιτυχία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και νομίζω ότι πρέπει πέρα από τις μικροκομματικές και πολιτικές και κομματικές αντιπαραθέσεις και διαφωνίες όσον αφορά ζητήματα τα οποία τα πιστώνεται σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο η χώρα μας να είμαστε μεγαλόψυχοι, ενωμένοι και να το αναγνωρίζουμε. Δεν υπάρχει καμία κομματική στάμπα σε τέτοιου είδους ζητήματα. Υπάρχει μόνο η σημαία της Ελλάδας.
Η θέσπιση λοιπόν νομοθετικού πλαισίου για την έκδοση ενός ενιαίου ψηφιακού πιστοποιητικού στο οποίο θα εμπεριέχονται πληροφορίες και δεδομένα του φυσικού προσώπου αναφορικά είτε με τις διενεργηθείσες συνεδρίες εμβολιασμού είτε τα αποτελέσματα της τελευταίας δοκιμασίας με rapid test ή μοριακό είτε το χρονικό διάστημα νόσησης από τον κορωνοϊό κρίνεται απολύτως αναγκαία και απαραίτητη προκειμένου να μπορέσει να διευκολυνθεί η άσκηση του δικαιώματος ελεύθερης κυκλοφορίας των φυσικών προσώπων κατά τη διάρκεια της πανδημίας τόσο σε εθνικό όσο και σε διασυνοριακό επίπεδο.
Ήδη έχει διευκρινιστεί ότι η κατοχή του ψηφιακού πιστοποιητικού όπως θεσμοθετείται δεν θεσπίζεται και είναι κάτι τελείως διαφορετικό από την άσκηση του θεμελιώδους δικαιώματος της ελεύθερης κυκλοφορίας του φυσικού προσώπου κατόχου του.
Και αυτό το οποίο, νομίζω, είναι σημαντικό και διευκρινίζεται, είναι ότι η παρούσα ρύθμιση ούτε θίγει ούτε επηρεάζει με οποιοδήποτε τρόπο την εγκυρότητα άλλων βεβαιώσεων -εμβολιασμού, υποβολή σε διαγνωστικούς ελέγχους ή νόσησης- η έκδοση των οποίων προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις. Η χρήση αυτού του πιστοποιητικού συνδέεται, ουσιαστικά, άμεσα και με την πορεία του εμβολιασμού των πληθυσμιακών ομάδων όχι μόνο σε εθνικό, αλλά σε ευρωπαϊκό και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Παρόλα αυτά, κύριο μέλημά σας, κύριε Υπουργέ, πρέπει να αποτελεί η πρακτική εφαρμογή των όσων προβλέπονται από τη συγκεκριμένη ΠΝΠ. Η φετινή τουριστική περίοδος θα πρέπει να αποτελέσει την αφορμή για τη φυγή μόνο προς τα εμπρός τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό και ψυχολογικό επίπεδο και κανένα, μα κανένα απολύτως λάθος ή ολιγωρία δεν μπορούν να γίνουν πλέον ανεκτά. Γιατί τα λάθη, τις ολιγωρίες και τις παραλείψεις της Κυβέρνησής σας πέρυσι το καλοκαίρι, κύριε Υπουργέ, τα πληρώσαμε πάρα πολύ ακριβά στο δεύτερο και στο τρίτο κύμα της πανδημίας.
Επαναλαμβάνω ότι δεν πρέπει να ξεχνάμε -το είπα και στη συζήτηση στην Επιτροπή, στην οποία δεν ήσασταν παρών και το επαναλαμβάνω γιατί για εμάς αποτελεί πάρα πολύ σημαντικό ζήτημα- πως η Ελλάδα είναι παγκόσμιος τουριστικός προορισμός και ότι κάθε χρόνο δεχόμαστε εκατομμύρια τουρίστες όχι απλά και μόνο από την Ευρώπη, για την οποία καλυπτόμεθα από τη συγκεκριμένη ρύθμιση, αλλά από όλα τα μήκη και πλάτη της γης, ιδιαίτερα από τις ΗΠΑ, από τη Ρωσία, από την Κίνα, από το Ισραήλ και από τη Μεγάλη Βρετανία που πλέον είναι εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οπότε, και το θέμα της εισροής τουριστών και το πώς ακριβώς και με τι εγκυρότητα πιστοποιείται η διέλευσή τους με αντίστοιχους όρους, είναι κάτι που οφείλετε να το δείτε με τη δέουσα προσοχή, σοβαρότητα και αυστηρότητα. Και αυτό μπορείτε να το κάνετε είτε με το να ασκήσετε πίεση μέσω των διαδικασιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου να υπάρξει ένα αντίστοιχο πιστοποιητικό για τους πολίτες αυτών των χωρών, είτε μέσω διμερών σχέσεων που θα κάνει η Κυβέρνησή σας για να επιδιώξετε τη θέσπιση αντίστοιχων, παρόμοιων δικλείδων ασφαλείας των πολιτών αυτών των χωρών και επισκεπτών μας.
Τέλος, θα ήθελα να επιμείνω και να μείνω στο ζήτημα της διασφάλισης των προσωπικών δεδομένων και να τονίσω ότι πρέπει να κατοχυρώνεται πλήρως η διασφάλιση, ο σεβασμός, η αποφυγή εκπτώσεων σε κάθε συνταγματικά κατοχυρωμένο και θεσμοθετημένο δικαίωμα, όπως είναι η προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Εμμένω, επιμένω, κύριε Υπουργέ, στην ανάγκη επίτευξης ισορροπίας μεταξύ αφενός της ενίσχυσης της ασφάλειας της δημόσιας υγείας και της καταπολέμησης της πανδημίας και αφετέρου, της ανάγκης προστασίας της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών δεδομένων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι πολιτικές αυτές ενσωματώνουν από την αρχή αυτά τα θεμελιώδη δικαιώματα. Ήδη, άλλωστε, αυτά τα ζητήματα ρυθμίζονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων ειδικά και ορίζει ποιες πρέπει να είναι οι αρχές, αλλά και οι υποχρεώσεις, προς τις οποίες οφείλει να συμμορφώνεται ένας ελεγκτής προκειμένου να εξασφαλίζεται η σύννομη επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Εμείς κατανοούμε απόλυτα την ανάγκη για τη συγκεκριμένη ρύθμιση. Κύριο μέλημα, όμως, όλων μας θα πρέπει να είναι εξίσου και η διασφάλιση αυτών των δεδομένων.
Αυτό αποτελεί μια πάρα πολύ μεγάλη κουβέντα και για την παρούσα κατάσταση και συνολικότερα για σειρά θεμάτων που ανακύπτουν μέσα από τις προκλήσεις της πανδημίας και τις επιταγές, αν θέλετε, για την προστασία της δημόσιας υγείας που έχουν ανακύψει μέσα από την κρίση του κορωνοϊού.
Ήδη, όμως, από πέρυσι, κατόπιν της υπ’ αριθμόν 5/2020 απόφαση της ολομέλειάς της, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η οποία εξέδωσε ένα κείμενο κατευθυντήριων γραμμών αναφορικά με την επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα στο πλαίσιο διαχείρισης του COVID, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το δικαίωμα στην προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα δεν είναι απόλυτο, αλλά πρέπει να εκτιμάται σε σχέση με τη λειτουργία του στην κοινωνία και να σταθμίζεται, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με τα άλλα δικαιώματα, όπως είναι η ζωή και η υγεία.
Επιπλέον -δεν το λέω εγώ, το λέει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων στη συγκεκριμένη απόφαση της ολομέλειάς της- ο υπεύθυνος επεξεργασίας τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, λαμβάνοντας τα αναγκαία μέτρα για την αποτροπή της διάδοσης του COVID, μπορεί να προβεί σε επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα σύμφωνα με τα άρθρα 5, 6 και 9 του ΓΚΠΔ, χωρίς -όπως συγκεκριμένα αναφέρεται- να μπορεί εκ προοιμίου να αποκλειστεί ως απαγορευμένη οποιαδήποτε πράξη επεξεργασίας ιδίως στην παρούσα χρονική στιγμή και στην πρωτόγνωρη αυτή διαδικασία.
Βάσει, λοιπόν, όλων των παραπάνω φαίνεται να τηρείται η απαιτούμενη ισορροπία, που για μας είναι πολύ σημαντική, ανάμεσα στα προσωπικά δεδομένα και στα άλλα θεμελιώδη δικαιώματα και την προστασία τους, όπως είναι η ζωή και η υγεία. Και αυτό -σας το τονίζουμε, σας το λέμε και θα συνεχίσουμε να σας το λέμε- οφείλει να αποτελεί μία διαρκή έγνοια σας, μια πρώτη προτεραιότητα για το Υπουργείο σας, καθώς είναι αρμόδιο, όπου τίθενται διαρκώς και ανακύπτουν τέτοιου είδους θέματα και ζητήματα.
Εμείς -το λέει συνέχεια και η Πρόεδρός μας και όλοι οι Βουλευτές και τα στελέχη του κινήματος μας- αποτελούμε μια δύναμη υπεύθυνης, σοβαρής, δομικής αντιπολίτευσης, όπου καταθέτουμε πάντα συγκεκριμένες προτάσεις και αποτελεί προτεραιότητα για εμάς, μέσα από την πάντα καλόπιστη κριτική μας, να διορθώνουμε λάθη στα νομοθετήματα τα οποία φέρνετε και με συγκεκριμένες προτάσεις να προσπαθούμε να φέρουμε το βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα για την ελληνική κοινωνία.
Σας έθεσα ένα πάρα πολύ σημαντικό ερώτημα το οποίο έχει να κάνει με το τι σκοπεύετε να κάνετε και με τους πολίτες των άλλων χωρών, που είναι ένα ζήτημα για το οποίο σας κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου, το καμπανάκι του κινδύνου. Ήδη το θέμα του τουρίστα που ήρθε από τη Ρωσία και νόσησε με κορωνοϊό εφόσον είχε κάνει τεστ, είναι κάτι το οποίο πρέπει να σας απασχολήσει πολύ σοβαρά και πρέπει να δούμε πώς μπορούν να αποφευχθούν, όσο το δυνατόν περισσότερο, τέτοιου είδους ζητήματα.
Ας προσπαθήσουμε, λοιπόν, όλοι, ειδικά για τόσο ευαίσθητα και σοβαρά ζητήματα, με πολιτική υπευθυνότητα και σοβαρότητα, μακριά από μικροκομματικές σκοπιμότητες, να κάνουμε, ο καθένας από το μετερίζι του, το καλύτερο δυνατό για τους Έλληνες πολίτες και για την πατρίδα μας.