Μαϊντανός ένα σούπερ βότανο ή λαχανικό με πολλά οφέλη – Ας τον γνωρίσουμε

Και ποιος δεν γνωρίζει τον μαϊντανό! Νοστιμίζει τα φαγητά και τις σαλάτες αδιάκοπα όλο τον χρόνο από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Είναι ένα εξαιρετικά ωφέλιμο φυτό που περιέχει πολλές βιταμίνες και αντιοξειδωτικά, συστατικά απαραίτητα για έναν υγιή οργανισμό.

Ας γνωρίσουμε τον μαϊντανό

Γράφει η Φωτεινή Κασσαβέτη

Ο μαϊντανός είναι ένα Μεσογειακό διετές, ιθαγενές βότανο του γένους Petroselinum – Πετροσέλινον της οικογένειας Apiaceae – Σελινοειδών. Η επιστημονική του ονομασία είναι Petroselinum Hortense και Petroselinum crispum.

Ο  άνθρωπος αντιλαμβανόμενος την διατροφική χρησιμότητα του μαϊντανού τον καλλιεργεί πάνω από δύο  χιλιάδες χρόνια, ενώ οι αρχαίοι πρόγονοί μας τον είχαν σε μεγάλη εκτίμηση. Είναι γνωστό ότι οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποιούσαν αυτό το βότανο σε διάφορες τελετές τους. Κοσμούσαν τους νικητές αθλητές αγώνων αλλά και τους τάφους των νεκρών. Επίσης οι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν τον μαϊντανό με διάφορους τρόπους. Ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος, ένας ιστορικός του 1ο αιώνα μ.Χ., έγραψε ότι τον μαϊντανό τον χρησιμοποιούσαν στην διατροφή τους όλα τα κοινωνικά στρώματα. Αρχικά χρησιμοποιούνταν ως φαρμακευτικό φυτό, αλλά αργότερα μπήκε για τα καλά στην διατροφή του ανθρώπου.

Ο μαϊντανός για να αναπτυχθεί χρειάζεται υγρασία και άφθονο ηλιακό φως. Σήμερα χρησιμοποιείται ως λαχανικό, βότανο και μπαχαρικό. Τα μέρη που χρησιμοποιούνται είναι τα φύλλα και οι ρίζες του.

Δύο είναι τα πιο δημοφιλή είδη μαϊντανού, ο σγουρός μαϊντανός και ο ιταλικός με τα επίπεδα φύλλα. Η ιταλική ποικιλία ξεχωρίζει γιατί είναι περισσότερο αρωματική και έχει λιγότερη πικρή γεύση από την ποικιλία του σγουρόφυλλου μαϊντανού. Υπάρχει επίσης και ένα άλλο είδος μαϊντανού που είναι γνωστό ως ρίζες γογγύλι ή ποικιλία Αμβούργου, που καλλιεργείται για τις ρίζες του.

Η διατροφική αξία του μαϊντανού

Ο μαϊντανός περιέχει μία πληθώρα θρεπτικών ουσιών που τον καθιστά μια σούπερ τροφή. Πτητικά έλαια, Βιταμίνη Α, βιταμίνη C, βιταμίνη Β, βιταμίνη Ε, βιταμίνη Β6, βιταμίνη Β12, νιασίνη, ριβοφλαβίνη, θειαμίνη, παντοθενικό οξύ, χολίνη και φολικά.  Επίσης περιέχει ασβέστιο, μαγνήσιο, σίδηρο, φώσφορο, κάλιο, μαγγάνιο χαλκό και ψευδάργυρο. Είναι επίσης μια πολύ καλή πηγή πτητικών ενώσεων  με βασικές την ευγενόλη, το λιμονένιο και την μυριστικίνη. Τα φύλλα του μαϊντανού περιέχουν λίπος, πρωτεΐνη και υδατάνθρακες.

Τα οφέλη του μαϊντανού

Μαιντανός διατροφική αξίαΚαταναλώστε τον μαϊντανό για να έχετε γερή καρδιά

Ο μαϊντανός περιέχει ικανοποιητική ποσότητα φολικού οξέως που είναι μια από τις πιο σημαντικές βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Ο ρόλος του φολικού οξέως στον οργανισμό μας είναι πολύπλευρος και σημαντικός. Ένας σπουδαιότατος ρόλος σε σχέση με το καρδιαγγειακό σύστημα είναι η δράση του φολικού οξέως στην διαδικασία που ο οργανισμός μεταβολλζει  την ομοκυστεΐνη σε καλοήθεις μόρια. Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες η ομοκυστεΐνη είναι ένα αμινοξύ του οποίου η αυξημένη συγκέντρωση στο αίμα έχει σχετιστεί με βλάβη στα αγγεία και στα νευρικά κύτταρα.  Αυτή η πάθηση είναι γνωστή ως υπερομοκυστεϊναιμία. Πολλοί την αποκαλούν και «νέα χοληστερίνη». Σε υψηλά επίπεδα μπορεί να βλάψει με γρήγορους ρυθμούς τα αιμοφόρα αγγεία υποκρύπτοντας αυξημένο κίνδυνο για καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό επεισόδιο, σε ασθενείς με διαβήτη και αθηροσκλήρωση.

Η κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν φολικό οξύ όπως ο μαϊντανός βοηθάνε σημαντικά τον οργανισμό να αποφύγει τις προαναφερόμενες καταστάσεις.

Αντικαρκινικές ιδιότητες

Το φολικό οξύ που περιέχεται και στον μαϊντανό είναι ένα σπουδαίο θρεπτικό συστατικό που συντελεί  στην σωστή κυτταρική διαίρεση και έτσι είναι ζωτικής σημασίας  για την πρόληψη του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας και του παχέος εντέρου, όργανα  όπου γίνεται ταχεία διαίρεση των κυττάρων.

Επίσης ο μαϊντανός περιέχει την ένωση μυριστικίνη η οποία είναι μια ένωση φαινυλπροπανίου. Οι ερευνητές έχουν παρατηρήσει ότι η συγκεκριμένη ένωση έχει αντικαρκινικές ιδιότητες. Βέβαια η μυριστικίνη από τον μαϊντανό έχει δοκιμαστεί μόνο σε ποντίκια, η έρευνα επεκτείνεται και στον άνθρωπο για να διαπιστωθεί η αποτελεσματικότητά της.

Μαϊντανός για την οστεοπόρωση

Ο μαϊντανός βοηθάει στην διατήρηση της υγείας των οστών. Η οστεοπόρωση εμφανίζεται λόγω χαμηλών επιπέδων ασβεστίου στα οστά  και εξαιτίας ενός αμινοξέως της ομοκυστεΐνης. Ο μαϊντανός περιέχει σημαντικές ποσότητες ασβεστίου, αλλά και φολικό οξύ το οποίο καταπολεμά την ομοκυστεΐνη.

Αντιφλεγμονώδης δράση

Σε πολλές περιοχές τις Μεσογείου ο μαϊντανός χρησιμοποιούταν για τσιμπήματα εντόμων, για πρηξίματα ούλων και πονόδοντο. Σύμφωνα με πανεπιστημιακές έρευνες κυρίως του πανεπιστημίου King Saud διαπιστώθηκε η αντιφλεγμονώδης δράση και αντιηπατοτοξικότητα του μαϊντανού. Παρατηρήθηκε μείωση των εσωτερικών φλεγμονών και σημαντική επίδραση στον καθαρισμό του συκωτιού.

Άριστο διουρητικό – καθαρίζει τα νεφρά

Από την αρχαιότητα ο μαϊντανός χρησιμοποιούταν για τις διουρητικές του ιδιότητες, για την αποβολή των πετρών των νεφρών, πετρών της χοληδόχου κύστης και διάφορες λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος.

Αν ο οργανισμός υποφέρει από κατακράτηση υγρών πίνουμε ένα φλυτζάνι του καφέ χυμό μαϊντανού κάθε μέρα για γρήγορη ανακούφιση. Επίσης εάν προσθέσουμε ρίζες μαϊντανού σε βραστό νερό και το πίνουμε σε καθημερινή βάση τότε έχουμε ένα πολύ καλό αποτοξινωτικό για τον οργανισμό μας.

Δυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα

Οι βιταμίνες Α, C, K, νιασίνη,  φολικό οξύ βοηθούν να έχουμε δυνατό ανοσοποιητικό σύστημα. Είναι γνωστό ότι η βιταμίνη Α επιδρά θετικά στα λεμφοκύτταρα και στα λευκά αιμοσφαίρια αυξάνοντας την δράση τους. Η χλωροφύλλη του μαϊντανού έχει αντιμυκητιακές και αντιβακτηριακές ιδιότητες .

Προφυλάξεις

Προσοχή κατά την εγκυμοσύνη. Η μεγάλη κατανάλωση μαϊντανού μπορεί να προκαλέσει συστολές της μήτρας των εγκύων. Επίσης να αποφεύγεται η υπερβολική κατανάλωση από γυναίκες που θηλάζουν.

Να αποφεύγεται η υπερκατανάλωση μαϊντανού εξαιτίας των οξαλικών που περιέχει – 1.70 mg ανά 100 gr. Κατανάλωση τροφών που είναι πλούσιες σε οξαλικό οξύ προκαλούν ουρική αρθρίτιδα και πέτρες στα νεφρά.

Το έλαιο του Μαϊντανού περιέχει ψωραλένια και  φουρανοκουμαρίνες τα οποία προκαλούν ευαισθησία του δέρματος στον ήλιο με αποτέλεσμα να προκληθούν εξανθήματα.

Παραπομπές

Hirano R, Sasamoto W, Matsumoto A et al. Antioxidant ability of various flavonoids against DPPH radicals and LDL oxidation. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2001 Oct;47(5):357-62. 2001.
Ensminger AH, Ensminger, ME, Kondale JE, Robson JRK. Foods & Nutriton Encyclopedia. Pegus Press, Clovis, California. 1983.
Pattison DJ, Silman AJ, Goodson NJ, Lunt M, Bunn D, Luben R, Welch A, Bingham S, Khaw KT, Day N, Symmons DP. Vitamin C and the risk of developing inflammatory polyarthritis: prospective nested case-control study. Ann Rheum Dis. 2004 Jul;63(7):843-7. 2004. PMID:15194581.