Η απολαυστική στιγμή ανάγνωσης ενός παιδικού βιβλίου μπορεί να γίνει ταυτόχρονα και μέσο προβληματισμού για τα παιδιά, ανεξαρτήτως ηλικίας, σχετικά με τα «σκοτεινά σημεία από δράκους και μάγισσες» και αφορμή για πολύτιμες συμβουλές ζωής.
Αυτό προτρέπει και η συγγραφέας Λευκοθέα Μαρία Γκολγκάκη, λέγοντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι «η γνώση είναι δύναμη και μπορεί να γίνει “ασπίδα”, χωρίς να υψώσουμε διδακτικά το δάχτυλο». Θέματα όπως, οι κίνδυνοι του διαδικτύου, σχολικός εκφοβισμός, όρια που πρέπει να θέτει ένα παιδί σε σχέση με το σώμα του, οδική ασφάλεια, απασχολούν καθημερινά τους γονείς, και καλούνται να γίνουν σύμμαχοι ενημερώνοντας ψύχραιμα τα παιδιά «ώστε να ανταπεξέλθουν σε μία πραγματικότητα που θα ευχόμασταν να ήταν διαφορετική», αναφέρει η κ. Γκολγκάκη.
Στην ερώτηση «ποιός είναι ο σωστός τρόπος προσέγγισης των παιδιών» η συγγραφέας τονίζει: «μόνο με αγάπη. Είναι μια καλή αρχή για να βρούμε τα κατάλληλα λόγια και να ξεκινήσουμε… Βέβαια η καλή επικοινωνία είναι ένας διαρκής αγώνας που ξεκινάει από την πρώτη μέρα και χτίζεται σταδιακά. Προϋποθέτει ανταλλαγές εμπειριών, κατανόηση, αγάπη και φυσικά την ικανότητα ενός ενήλικα να ακούει. Δυστυχώς έχουμε συνηθίσει να μιλάμε περισσότερο».
Παράλληλα η κ. Γκολγκάκη, προτείνει: «η επικοινωνία να μην είναι πάντα λεκτική. Ένα χάδι στο κεφάλι, μια αγκαλιά δείχνουν πολλά παραπάνω σε ένα παιδί από ό,τι μια λέξη. Στόχος είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά νικώντας το φόβο τους με τη γνώση. Για αυτό εμείς οι γονείς δεν πρέπει να αποφεύγουμε τέτοιες συζητήσεις πιστεύοντας πως έτσι δεν το φέρνουμε στην πόρτα μας. Πρέπει να τα ενισχύσουμε και να τα ενδυναμώσουμε στο βαθμό που θα αναπτύξουν την ικανότητα να αντιλαμβάνονται τον κίνδυνο και να τον αποφεύγουν με όσο το δυνατόν λιγότερο “κόστος”».
Η συγγραφέας δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η ιδέα για το καινούργιο της βιβλίο γεννήθηκε από τους φόβους που απασχολούσαν την ίδια ως μητέρα και εκπαιδευτικό. Θέλησε να γίνει ένα «εργαλείο» ενημέρωσης για τους γονείς και ασπίδα για τους μικρούς αναγνώστες με την βοήθεια της Ινώς και του Άρη, στέλνοντας μηνύματα ενθάρρυνσης, αυτοπεποίθησης και θάρρους.
Με τους δύο πρωταγωνιστές στο πλευρό της η συγγραφέας επισκέπτεται σχολεία και επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι «είναι μεγάλη μου χαρά η ενθουσιώδη ανταπόκριση των παιδιών, τα οποία γίνονται οι βασικοί μου ήρωες. Συμμετέχουν ενεργά μέσω του θεατρικού παιχνιδιού, και των εικόνων με τη βοήθεια μιας “ασπίδας και ενός σπαθιού”».
*Οι ιστορίες του βιβλίου «Μαθαίνω να προστατεύω τον εαυτό μου» από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, είναι γραμμένες με την πολύχρωμη εικονογράφηση του Βασίλη Γκολγκάκη, τη βοήθεια του δασκάλου πολεμικών τεχνών, Μιχάλη Κυριακίδη και της κλιν. συμβουλευτικής ψυχολόγου Αποστολίας Ντέκοβα.
ΑΠΕ-ΜΠΕ