ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ: Ρομποτική για την ανάπτυξη της δημιουργικής ευφυΐας των παιδιών

Ένα εργαστήριο διαφορετικό από όλα τα άλλα, όπου τα παιδιά κοινωνικοποιούνται, αποκτούν γνώσεις και πάνω από όλα περνούν ευχάριστα την ώρα τους. Ο λόγος για το εργαστήριο ρομποτικής CityLab που βρίσκεται στην περιοχή του Αλίμου και άνοιξε τις πόρτες του στους μικρούς επίδοξους «επιστήμονες» το 2014.

ρομπ2Το CityLab αποτελεί ένα χώρο ανάπτυξης της δημιουργικής ευφυΐας των παιδιών, έχοντας ως κύριο όχημα την υιοθέτηση και χρήση σύγχρονων μεθόδων, προηγμένων υποδομών και ειδικών καινοτόμων εφαρμοσμένων τεχνολογιών που είναι ανεπτυγμένες για αυτό τον σκοπό. Κύριος στόχος των εργαστηρίων είναι τα παιδιά να μαθαίνουν, να κατανοούν και να περνάνε καλά σε ένα ευχάριστο και επαγγελματικό περιβάλλον, όπου βασικός γνώμονας είναι τα ίδια τα παιδιά. Τα μαθήματα απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας 5 έως 15 ετών και τα οποία μαθαίνουν να εργάζονται σε ομάδες.

ρομπ4Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ιδρυτής του CityLab Δημήτρης Μπλουγουράς, «τα παιδιά έχουν μια έμφυτη τάση να βρουν την επιστήμη, δηλαδή να βρουν τη γνώση, να την τυποποιήσουν, να την κάνουν πρακτική, να την δουν μπροστά τους. Κι εδώ προσπαθούμε να καλύψουμε το κενό που υπάρχει στο εκπαιδευτικό σύστημα με την παπαγαλία. Τα παιδιά δεν βλέπουν ποτέ αυτό που μαθαίνουν στο σχολείο κάπου να ζωντανεύει μπροστά τους, δεν δημιουργούν τα ίδια και πολλές φορές καλούνται να αντιγράφουν συνέχεια πράγματα. Δεν έχουν βρει τη χαρά της δημιουργίας και της εφαρμογής όσων μαθαίνουν στην πράξη. Αυτό όμως είναι παράλληλα και κάτι δύσκολο».

Τα εργαστήρια απευθύνονται σε 3 διαφορετικές ηλικιακές ομάδες. Η πρώτη είναι για παιδιά ηλικίας από 5 έως 7 ετών, όπου τα μαθαίνουν μηχανική, δηλαδή τις αρχές της μηχανολογίας μηχανικής. Τα παιδιά μαθαίνουν να κατασκευάζουν έναν καταπέλτη ή διδάσκονται να κατανοούν πώς λειτουργεί το ποδήλατο.

Η δεύτερη ομάδα αφορά σε παιδιά ηλικίας από 7 έως 12 ετών, όπου μαθαίνουν ρομποτική, η οποία στην ουσία απαρτίζεται από 3 πράγματα: προγραμματισμό υπολογιστών, ηλεκτρολογία μηχανική και μηχανολογία μηχανική. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μπλουγουράς «μαθαίνουν τις αρχές της ρομποτικής όπως πρέπει, ώστε τα παιδιά να μην γίνονται τα ίδια ρομπότ, αλλά να είναι δημιουργοί ρομπότ».

Η τρίτη ηλικιακή ομάδα απευθύνεται σε παιδιά από 10 ετών και πάνω και αφορά σε μια πιο μεγάλη πλατφόρμα, αφού υπάρχουν άλλες απαιτήσεις, όπως προγραμματιστικές και μηχανολογικές. Τα παιδιά μπαίνουν σε ηλικιακές ομάδες ανάλογα με τις γνώσεις και την εμπειρία τους.

Ερωτηθείς εάν η ενασχόληση των παιδιών με τις νέες τεχνολογίες θα μπορούσε να συμβάλει θετικά ώστε να γεφυρωθεί το λεγόμενο «χάσμα των ψηφιακών δεξιοτήτων», ο κ. Μπλουγουράς απάντησε ότι στο μέλλον οι μισοί άνθρωποι θα ασχολούνται με τη ρομποτική.

ρομπ3«Την περίοδο που διανύουμε βρισκόμαστε πάρα πολύ κοντά στην 4η τεχνολογική επανάσταση. Ζούμε σε μία περίοδο στην οποία ο προγραμματισμός και η τεχνητή νοημοσύνη θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο μέλλον, αφού οι μισοί άνθρωποι θα ασχοληθούν με τη ρομποτική, είτε με τον κλάδο της πληροφορικής είτε με την ηλεκτρολογία μηχανική, είτε με μηχανολογία μηχανική», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ιδρυτής του CityLab.

Σύμφωνα με τον κ. Μπλουγουρά πολλοί άνθρωποι δεν ξέρουν καν τι είναι οι ψηφιακές δεξιότητες, οι οποίες όμως είναι απαραίτητες για το μέλλον και είναι ένας τομέας όπου το εκπαιδευτικό σύστημα υστερεί σημαντικά. Στο CityLab τα παιδιά αποκτούν δεξιότητες που έχουν να κάνουν με τη γνώση και την κατανόηση όσων δημιουργούν. Ο κ. Μπλουγουράς τόνισε ότι στα εργαστήρια τα παιδιά δεν παίρνουν κάτι έτοιμο αλλά το δημιουργούν από την αρχή και με τον τρόπο αυτόν αντιλαμβάνονται και κατανοούν πώς δουλεύουν τα πράγματα. Όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα παιδιά πρέπει να είναι «ταπεινά», να τα επιβραβεύεις όταν το αξίζουν και αυτό το αντιλαμβάνονται.

«Θέλουμε να φτιάξουμε μια γενιά, η οποία δεν θα βρίσκει τα πάντα έτοιμα, αλλά θα πρέπει να έχει τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να μάθει ουσιαστικά και όχι επιφανειακά», τόνισε.

Η ρομποτική και η εκπαιδευτική ρομποτική αποτελεί ένα περιβάλλον μάθησης που παρακινεί τα παιδιά να δημιουργούν κατασκευές και να κάνουν δουλειά πάνω σε κάτι που ουσιαστικά έχει νόημα για τα ίδια. Πάνω σε αυτό ο κ. Μπλουγουράς σχολίασε ότι είναι καλό τα παιδιά να μαθαίνουν τις βασικές επιστημονικές αρχές, αλλά θα πρέπει να τις κατανοούν, να τις βλέπουν σε εφαρμογή και να κατορθώνουν να τις αναγνωρίζουν.

ρομπ1Στο ΑΠΕ-ΜΠΕ μίλησε για την εμπειρία του στο CityLab ο 10χρονος Νικόλας, ο οποίος βρίσκει τα μαθήματα πολύ ενδιαφέροντα γιατί «έχω τη δυνατότητα να συνδυάζω τη ρομποτική με τη μηχανική και τις κατασκευές και αυτό είναι κάτι που με κάνει ιδιαίτερα χαρούμενο». Από την πλευρά του ο 12χρονος Στέφανος, αφού εξήγησε ότι παρακολουθεί τα μαθήματα εδώ και 3 χρόνια, τόνισε ότι αυτό που του αρέσει περισσότερο από τα εργαστήρια είναι το γεγονός πως μπορεί και δημιουργεί πράγματα. «Είναι ένα πολύ ωραίο συναίσθημα γιατί σε κάνει να νιώθεις πολύ καλά», είπε χαρακτηριστικά.

Στην ερώτηση εάν μέσα από τα μαθήματα έχουν κάνει καινούριους φίλους και οι δύο απάντησαν καταφατικά, ενώ τόνισαν ότι τους αρέσει που τους παρέχεται η δυνατότητα να συνεργάζονται με άλλα παιδιά. «Ποτέ δεν έχουμε κάνει εργασία ο καθένας μόνος του και αυτό μου αρέσει ιδιαίτερα, γιατί πάντα δουλεύουμε μαζί με άλλα παιδιά», είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Νικόλας. Αναφορικά με το τι επάγγελμα θα ήθελαν να κάνουν όταν μεγαλώσουν ο 12χρονος Νικόλας είπε με αφοπλιστική αμεσότητα ότι θα ήθελε να γίνει αστροφυσικός, ενώ ο Στέφανος άφησε λίγο πιο ανοιχτό το παράθυρο των επιλογών του λέγοντας ότι θα ήθελε να ακολουθήσει το επάγγελμα είτε του μηχανικού, είτε του προγραμματιστή, είτε του βιολόγου.

(ΣΣ: Επισυνάπτονται φωτογραφίες που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Μπλουγουράς)

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Προηγούμενο άρθροΣτο αρχείο τίθεται η δικογραφία για το τροχαίο δυστύχημα του Παντελή Παντελίδη, καθώς προκύπτει πως αυτός και όχι άλλο πρόσωπο οδηγούσε το όχημα
Επόμενο άρθροΜείωση των τροχαίων ατυχημάτων τον Σεπτέμβριο – Αύξηση των παραβάσεων δείχνουν τα στοιχεία της Τροχαίας Θεσσαλονίκης