Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον κ. Γιάννη Οικονόμου

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου

Καλημέρα.

Άμεση ανταπόκριση της χώρας μας στο αίτημα της Τουρκίας για αποστολή βοήθειας

Θα ξεκινήσω με τις καταστροφικές συνέπειες του σεισμού στην Τουρκία και τη Συρία, τα όσα βλέπουμε και μας έχουν συγκλονίσει με τις απώλειες ανθρώπων και με τις υπεράνθρωπες για να βρεθούν ζωντανοί άνθρωποι κάτω από τα συντρίμμια. Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε χθες το απόγευμα τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρόεδρο της Τουρκίας, τον κ. Erdoğan, στη διάρκεια της οποίας εξέφρασε τη θλίψη του για τις καταστροφές που επέφεραν οι διαδοχικές σεισμικές δονήσεις στην Τουρκία και μετέφερε τη συμπαράσταση και τα συλλυπητήρια τόσο της Κυβέρνησης όσο και του ελληνικού λαού για την απώλεια ανθρώπινων ζωών. Επανέλαβε, ταυτόχρονα, την ετοιμότητα της Ελλάδας να συνδράμει άμεσα την Τουρκία με κάθε τρόπο -και πλέον της ομάδας που ήδη βρίσκεται στη γειτονική χώρα- προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες του σεισμού. Ο κ. Erdoğan ευχαρίστησε τον Πρωθυπουργό για τη συμπαράσταση και την άμεση βοήθεια που παρέχει η χώρα μας.

Να σημειωθεί ότι η Ελλάδα προσφέρθηκε πρώτη να παράσχει βοήθεια και έχει αποσταλεί ομάδα 21 Ελλήνων πυροσβεστών από την 1η ΕΜΑΚ μαζί με ειδικό διασωστικό όχημα. Την ομάδα συνοδεύει ένας Αξιωματικός-Μηχανικός του Πυροσβεστικού Σώματος, ειδικός στις υποστυλώσεις κτιρίων που έχουν καταρρεύσει, πέντε γιατροί και διασώστες από το ΕΚΑΒ, καθώς και ο επικεφαλής της αντισεισμικής προστασίας.

Εθνικό Σχέδιο για την Αστεγία 

Το  Υπουργείο  Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων έχει καταρτίσει και δρομολογεί Εθνικό Σχέδιο για την Αστεγία. Στόχος του Σχεδίου είναι αφενός η ενίσχυση και επέκταση των πολιτικών πρόληψης της αστεγίας και αφετέρου η στοχευμένη παρέμβαση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων πρόσβασης σε κατάλληλη και αξιοπρεπή στέγαση. Μακροπρόθεσμος στόχος είναι η καθολική και μόνιμη αντιμετώπιση των στεγαστικών προβλημάτων για όλο τον πληθυσμό της χώρας. Ο συνολικός αριθμός των ωφελούμενων σε αυτή την πρώτη φάση θα είναι 5.700 νοικοκυριά και το συνολικό κόστος της πρωτοβουλίας εκτιμάται στα 72 εκατ. ευρώ. Το Σχέδιο αναπτύσσεται σε 7 άξονες: Αναφέρω ενδεικτικά τις πολύ σημαντικές 3 δράσεις που περιλαμβάνει ο πρώτος άξονας:

Η πρώτη δράση είναι το πιλοτικό πρόγραμμα Κοινωνικής Κατοικίας, που θα χρηματοδοτηθεί στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και θα υλοποιηθεί αρχικά στους Δήμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Η δεύτερη δράση είναι η επέκταση προγράμματος Κοινωνικής Κατοικίας και σε άλλους μεγάλους Δήμους της χώρας, μέσω της ένταξης στο ΕΣΠΑ με συνέπεια την αύξηση του αριθμού των κατοικιών και των περιοχών υλοποίησης.

Και η τρίτη δράση είναι το πρόγραμμα «Κάλυψη», με στόχο  τη διάθεση τουλάχιστον 1.000 ιδιωτικών κατοικιών ως κοινωνικές κατοικίες σε τουλάχιστον 3.000 νέους ηλικίας 25-39 ετών, δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.

Το πρόγραμμα αυτό ξεκινά τον επόμενο μήνα και βασίζεται, κατ’ αρχάς, στις κατοικίες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Εστία» για τη φιλοξενία αιτούντων άσυλο σε διαμερίσματα ανά την Ελλάδα και ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2022. Στο πλαίσιο του προγράμματος, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση των δαπανών για ενοίκια και επισκευές των ακινήτων, ενώ οι Δήμοι μεταξύ άλλων θα εξετάζουν τις αιτήσεις των ενδιαφερομένων, θα προτείνουν κατάλληλα διαθέσιμα ακίνητα για την ένταξη στο πρόγραμμα, θα καταβάλουν τα ενοίκια στους ιδιοκτήτες, ενώ θα μεριμνούν και για την εκτέλεση των εργασιών επισκευής.

Εφαρμογή προειδοποίησης παγετού 

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του Κράτους έρχεται να βοηθήσει στην αναβάθμιση και της γεωργικής μας παραγωγής, η οποία είναι πυλώνας της περιφερειακής ανάπτυξης της χώρας και απόλυτη προτεραιότητα για την Κυβέρνησή μας σε μια εποχή που επικρατεί παγκόσμια κρίση και αβεβαιότητα σε ό,τι αφορά στην επισιτιστική αλυσίδα και τα διατροφικά αγαθά.

Ένα χρήσιμο εργαλείο, το οποίο θα παρέχει δωρεάν στους αγρότες την πληροφόρηση έτσι ώστε να αντιμετωπίζουν έγκαιρα γεγονότα επερχόμενου παγετού, αποτελεί η εφαρμογή προειδοποίησης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων  η οποία δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Ε.Μ.Υ. και τον ΕΛΓΑ. Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη στο «cloud» του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενώ μέχρι το τέλος του μήνα θα είναι έτοιμη και η εφαρμογή για λειτουργία σε κινητό. Η πληροφόρηση αφορά στην πρόγνωση παγετού για τις επόμενες τρεις μέρες ώστε κάθε ενδιαφερόμενος να μπορεί να γνωρίζει με ακρίβεια την ώρα έναρξης και λήξης του φαινομένου.

Θέλω να σημειώσω ότι σύμφωνα με στοιχεία του ΕΛΓΑ, το διάστημα 2000-2009 ο παγετός ήταν υπεύθυνος για το 36% των συνολικών καταστροφών από φυσικά φαινόμενα στη χώρα μας. Τα τελευταία 23 χρόνια το κόστος των αποζημιώσεων  που έχει καταβληθεί εξαιτίας των καταστροφών είτε στη παραγωγή, είτε στο φυτικό κεφάλαιο, σύμφωνα με εκτιμήσεις, ανέρχεται περίπου σε 1,25 δισ. ευρώ.

Για τις υποσχέσεις Τσίπρα

Ο κ. Τσίπρας επιχειρεί για άλλη μια φορά βουτιά στον λαϊκισμό των συνθημάτων και των αχαλίνωτων υποσχέσεων, αντί του ορθολογισμού και των τεκμηριωμένων επιχειρημάτων. Ενώ οι Έλληνες πληρώσαμε ακριβά τα ψέματα και τους λαϊκισμούς του 2014, ο κ. Τσίπρας επανέρχεται το 2023 στις ίδιες ακριβώς πρακτικές, στα ίδια ψέματα. Χωρίς να λέει: Πόσα είναι τα χρήματα που κοστίζουν οι εύκολες υποσχέσεις του; Από πού θα τα βρει; Ποιους φόρους θα αυξήσει; Πόσες νέες επιβαρύνσεις και σε ποιους θα τις επιβάλει; 

Επειδή ο κ. Τσίπρας δεν κάνει λογαριασμό, δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει λογαριασμός. Λογαριασμός με βάση την αριθμητική και όχι τα Tsipronomics. Πιο συγκεκριμένα, το κόστος των εξαγγελιών του υπολογίζεται σε 10,601 δισ. το 2023,  σε 11,539 δισ. το 2024, σε 12,043 το 2025 και σε 11,721 το 2026.  Συνολικά δηλαδή για την επόμενη τετραετία οι εύκολες υποσχέσεις του κ. Τσίπρα κοστίζουν 46 δισ. ευρώ.

-Η αύξηση των μισθών όλων των δημοσίων υπαλλήλων κατά 10%, από τον πρώτο χρόνο και η θέσπιση μηχανισμού ετήσιας τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των μισθών σε δημόσιο τομέα θα κόστιζε το 2023 1,310 δισ. ευρώ, το 2024 θα κόστιζε 2,031 δισ., το 2025 θα κόστιζε 2,333 δισ. και το 2026 θα κόστιζε 2,642 δισ. ευρώ.

-Η μείωση των Ε.Φ.Κ. στα καύσιμα στον κατώτερο συντελεστή της Ε.Ε. θα κόστιζε  2,014 δισ. ευρώ κάθε χρόνο.

-Η επαναφορά της 13ης σύνταξης του 2019 θα κόστιζε 982 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο. 

-Η αύξηση συντάξεων χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προσωπική διαφορά -βαριά κληρονομιά του νόμου Κατρούγκαλου- θα κόστιζε το 2023 το 1,1 δισ., το 2024 το 1,137 δισ., το 2025 το 1,160 δισ. και το 2026 το 1,183 δισ. ευρώ.

-Η επιστροφή όλων των αναδρομικών των συνταξιούχων σε 3 ετήσιες δόσεις  (2023, 2024,2025) θα κόστιζε 833 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο.

 -Η αύξηση του αφορολόγητου στις 10.000 ευρώ για όλους (ελεύθερους επαγγελματίες, μισθωτούς, συνταξιούχους, αγρότες, εργαζόμενους με μπλοκάκι) θα κόστιζε κάθε χρόνο 455 εκατ. ευρώ.

-Ο διπλασιασμός του επιδόματος ενοικίου θα κόστιζε 400 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο.

Αυτός είναι ένας πρώτος λογαριασμός των εύκολων υποσχέσεων του κ. Τσίπρα. Λογαριασμό που αποφεύγει ο ίδιος να κάνει. Η Κυβέρνησή μας, μέσα σε ένα τεράστιο διεθνή τυφώνα κρίσεων, έχει πετύχει διεθνώς να θεωρείται παράδειγμα χρηστής διαχείρισης, συνέπειας. Και το πέτυχε διότι κατάφερε από τη μια να αυξήσει τις κοινωνικές δαπάνες και ενισχύσεις, χάρη στην καλή πορεία της οικονομίας -την οποία μετατρέπουμε σε κοινωνικό μέρισμα για τους πολίτες- και από την άλλη να μπορέσει η χώρα να απαλλαγεί από τα βάρη της μνημονιακής περιόδου ευρισκόμενη ένα μόλις βήμα από την επενδυτική βαθμίδα.

Η συνέχιση αυτή της πολιτικής, η ανάπτυξη, οι επενδύσεις, οι εξαγωγές, οι μεταρρυθμίσεις, η ασφάλεια της χώρας, η συνοχή της κοινωνίας και κυρίως  η πολιτική σταθερότητα, σε συνδυασμό πάντοτε με την δημοσιονομική νοικοκυροσύνη,  θα μας δώσουν  τη δυνατότητα να αυξήσουμε τους μισθούς των Ελλήνων πολιτών την επόμενη τετραετία. Να φέρουμε το βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων πολιτών στο μέσο όρο των πλέον ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Χωρίς φυσικά σε καμιά περίπτωση να διακινδυνεύσουμε τη σταθερότητα της ελληνικής οικονομίας, αλλά με σχέδιο, με τεχνογνωσία και με επαγγελματισμό να κάνουμε πράξη τις υποσχέσεις μας και στη νέα τετραετία, όπως άλλωστε κάνουμε και στην πρώτη μας τετραετία. Τώρα πια, στο τέλος της τετραετίας μας, οι πολίτες ξέρουν πως ό,τι είπαμε, το κάναμε. Είμαστε αξιόπιστοι όχι με λόγια, αλλά με τεκμήρια. Και την επόμενη τετραετία, με περισσότερες εμπειρίες και εργαλεία, θα μπορέσουμε να διορθώσουμε αδυναμίες, να διορθώσουμε πράγματα που δεν καταφέραμε να φέρουμε στο επίπεδο που θέλουμε, να κάνουμε περισσότερα και καλύτερα για όλους τους Έλληνες.

Θεσσαλονίκη

Έρχομαι στη χθεσινή ομιλία του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, εδώ στη Θεσσαλονίκη. Χθες, εδώ στην Θεσσαλονίκη είχαμε έναν ακόμη, διχαστικό  και παραληρηματικό μονόλογο. Έστω και έτσι, όμως, δόθηκε για μια ακόμη φορά στους πολίτες και συγκεκριμένα στους πολίτες της Θεσσαλονίκης η δυνατότητα και να θυμηθούν και να συγκρίνουν.  

Άκουσαν τον κ. Τσίπρα χθες και θυμούνται, αλλά και παρακολουθούν να εξελίσσεται μπροστά στα μάτια τους το μελετημένο και καλά κοστολογημένο σχέδιο της Κυβέρνησης. Ένα σχέδιο που ο Πρωθυπουργός πριν από περίπου δύο μήνες είχε ξεδιπλώσει εδώ. Ένα σχέδιο 30 έργων για τη Θεσσαλονίκη και για τη Β. Ελλάδα το οποίο όπως είπα προηγουμένως παρουσίασε ο Πρωθυπουργός πριν από λίγους μήνες εδώ. Έργων που αλλάζουν την πόλη και θα την φέρουν το 2030 τη Θεσσαλονίκη στην πρωτοπορία των Βαλκανίων και θα αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής και το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων και της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιφέρειας. Να θυμίζω συγκεκριμένα:

-Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (FlyOver): Νέος, υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος που θα εξασφαλίσει οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Η  μεγαλύτερη «εναέρια οδός» στην Ελλάδα. Η σύμβαση έχει υπογραφεί τον Δεκέμβριο του 2022 και παραδίδεται το 2027.

-ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης. Το Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής της χώρας. Τέλος του 2023 παραδίδεται η βασική γραμμή και εντός του 2024 η επέκταση προς Καλαμαριά. Παράλληλα με τη κατασκευή του Μετρό θα κατασκευαστεί το Μουσείο Μετρό Θεσσαλονίκης σε κτίριο εμβαδού 6.000 τ.μ. με ορίζοντα υλοποίησης το τέλος του 2023.

-6ος Προβλήτας Λιμένος Θεσσαλονίκης και αναβάθμιση υφιστάμενων λιμενικών υποδομών. Το έργο παραδίδεται στις αρχές του 2026.

-Η Θεσσαλονίκη αναβαθμίζει, επίσης, τη γεωπολιτική της θέση καθώς καθίσταται εμπορευματικός κόμβος μεταφορών μέσω της σύνδεσης των υφιστάμενων υποδομών της πόλης με το νέο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Παράλληλα, προχωρά η κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης. Δημοπρατήθηκε και αναμένεται σύντομα ο ανάδοχος. Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό της τάξης των 67 εκατ. ευρώ.

-Νέοι οδικοί άξονες. Βρίσκονται σε εξέλιξη ή έχουν ολοκληρωθεί νέοι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκη-Έδεσσα, Δράμα-Αμφίπολη, Γέφυρα Αλιάκμονα.

-Μια σειρά αντιπλημμυρικών έργων που θωρακίζουν την πόλη και προστατεύουν την ανθρώπινη ζωή και τις περιουσίες.

-Ανανεώθηκε και αναβαθμίστηκε πλήρως το Αεροδρόμιο «Μακεδονία», το οποίο συμβάλλει, ήδη, στην πρόοδο της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας.

-Κατασκευάζονται και παραδίδονται διαδοχικά 17 σχολικές μονάδες στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και έως το 2026 θα έχουν ολοκληρωθεί νέες φοιτητικές εστίες στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και το Δημοκρίτειο.

-Προχωρά γρήγορα η υπόθεση του Νέου Ογκολογικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, το Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης παραδίδεται το 2025, ενώ παράλληλα εκσυγχρονίζονται πολλές μονάδες σε υπάρχοντα νοσοκομεία και κέντρα υγείας σε όλη τη Μακεδονία.

-Σε πέντε χρόνια θα έχουμε την ολοκλήρωση της Μετατροπής της Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης Δυτικής Θεσσαλονίκης σε Επιχειρηματικό Πάρκο.

-Πλέον του Διεθνούς Κέντρου Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Ψηφιακών Δεξιοτήτων της CISCO, προχωρά τάχιστα το Τεχνολογικό Πάρκο 4ης γενιάς στη περιοχή της Περαίας.

-Μια σειρά από αναπλάσεις και πολεοδομικά σχέδια (Δ.Ε.Θ., Παραλιακό Μέτωπο, Δυτική Πύλη, Στρατόπεδο Παύλου Μελά, Νέο Γήπεδο ΠΑΟΚ, Νέο Γήπεδο Άρη) καθιστούν τη Θεσσαλονίκη μια πόλη ακόμα περισσότερο ελκυστική από ότι σήμερα, μια πόλη πόλος έλξης για κάθε νέο άνθρωπο από την Ευρώπη και πέραν αυτής.

Όλα αυτά που ανέφερα, όλα αυτά που βλέπουν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης να ξεδιπλώνονται μπροστά τους είναι πραγματικά έργα ύψους πάνω από 9 δισ. ευρώ, τα οποία θα αναζωογονήσουν άμεσα την τοπική οικονομία, θα ανοίξουν δουλειές και θα ανεβάσουν γρήγορα το βιοτικό επίπεδο και την ποιότητα ζωής στην πόλη και την Μακεδονία.

Αυτή είναι η μεγάλη διαφορά της Κυβέρνησής μας από τον ΣΥΡΙΖΑ. Αυτή είναι η ουσιαστική διαφορά του Πρωθυπουργού από τον κ. Τσίπρα. Οι πολίτες βλέπουν την προσπάθειά μας να ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια τους. Και ταυτόχρονα γνωρίζουν  ότι οι ακατάσχετες υποσχέσεις του κ. Τσίπρα  έχουν τόση αξία όση είχαν και τα εγκαίνια των μουσαμάδων που παρουσίαζε σαν Μέτρο Θεσσαλονίκης το 2018. Ο κ. Τσίπρας απεγνωσμένος από το γεγονός ότι η Κυβέρνηση αποδείχτηκε αξιόπιστη, παρά τις μνημειώδεις κρίσεις που βρέθηκαν στο δρόμο μας, προσπαθεί να πλειοδοτήσει αναζητώντας πολιτικό υλικό. Βασική του μέριμνα -όπως φαίνεται από όλες τις τοποθετήσεις του, αλλά και από την αντιπολίτευση που έχει επιλέξει να κάνει- είναι να συσπειρώσει το κομματικό του ακροατήριο, το οποίο θα του είναι χρήσιμο την επομένη των εκλογών, όταν και θα πρέπει να υπερασπιστεί την 15χρονη παρουσία του στην πολιτική σκηνή, ως Αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ και να ζητήσει άλλη μια ευκαιρία. Αυτή είναι η στόχευσή του και ο ίδιος το γνωρίζει άριστα, όπως και οι παροικούντες τον ΣΥΡΙΖΑ για να παραμείνει στην ηγεσία του κόμματός του και της Αντιπολίτευσης. Αυτή είναι η στόχευσή του, το γνωρίζει, το έχει συνειδητοποιήσει, το καταλαβαίνει ο ίδιος άριστα. Για αυτό και επέλεξε αυτό το δρόμο, το δρόμο των μονολόγων σε συγκεντρώσεις. Εκεί δεν υπάρχει αντίλογος, ούτε φυσικά καλείται να εξηγήσει με στοιχεία, με τεκμήρια, με αριθμούς πως στοιχειοθετούνται οι εύκολες εξαγγελίες και υποσχέσεις του. Προτιμά τα γήπεδα γιατί ξέρει ότι στη Βουλή θα έπρεπε να εξηγήσει και θα έπρεπε να συγκριθεί. Το έλλειμμα συγκρότησης του αποδεικτικού συλλογισμού προσπαθεί να το αναπληρώσει με περίσσεια συνθημάτων. Αλλά οι εποχές αυτές παρήλθαν. Και αυτό θα το διαπιστώσει και πάλι σύντομα και ο ίδιος και ο ΣΥΡΙΖΑ. Γιατί οι πολίτες ξέρουν τι έκανε και γνωρίζουν πολύ καλά τι είναι άξιος να ξανακάνει.

Τροπολογία

Κλείνοντας θέλω να αναφερθώ στην τροπολογία που καταθέσαμε στη Βουλή και θα ψηφιστεί αύριο στην Ολομέλειά της, η τροπολογία που στόχο έχει να μην ανακηρύσσονται από τον Άρειο Πάγο, ως κόμματα που μετέχουν στις εκλογές, εγκληματικές οργανώσεις. Η νέα ρύθμιση δεν έρχεται ούτε ξαφνικά ούτε σε νομικό κενό, αλλά ως επιστέγασμα μιας συνολικής προσπάθειας της Πολιτείας να διασφαλιστεί και να εγγυηθεί τη Δημοκρατία. Στόχος της νέας διάταξης είναι να θέσει τις προϋποθέσεις, ώστε εγκληματικές οργανώσεις να μην ανακηρύσσονται  από τον Άρειο Πάγο ως κόμματα και να μην συμμετέχουν σε καμιά περίπτωση στις εκλογικές διαδικασίες. Η διάταξη σε καμιά περίπτωση δεν εισέρχεται σε κυνήγι αναζήτησης ιδεολογικών ή πολιτικών κινήτρων των κομμάτων.

Η Δημοκρατία μας ως Πολίτευμα, είναι ένα Πολίτευμα ανοχής, δεν πρέπει όμως να είναι αφελής. Οφείλουμε όλοι με συναίνεση, με συνεργασία, με ειλικρίνεια, να παράσχουμε στη Δημοκρατία μας όλα τα εργαλεία που απαιτούνται προκειμένου να απομονώσουμε όσους θέλουν να ενδυθούν το μανδύα πολιτικού κόμματος, ενώ επί της ουσίας δεν είναι τίποτε άλλο από μέλη, επικεφαλής και εργαλεία εγκληματικής οργάνωσης. Η Δημοκρατία δεν είναι Πολίτευμα άνευ προϋποθέσεων, από τη φύση της και την ιστορία της, και αυτό οφείλουν να το συνειδητοποιήσουν όλοι. Και έχουμε σήμερα την ιστορική, πολιτική, θεσμική ευθύνη και ταυτόχρονα τη θεσμική συνείδηση να προστατεύσουμε το Πολίτευμά μας: Συνταγματικά και αποτελεσματικά.

Τώρα είναι η ώρα της ευθύνης για όλους στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Είναι μία στιγμή κατά την οποία το σύνολο του πολιτικού συστήματος οφείλει συντεταγμένα να σταθεί απέναντι σε εκείνους που επιβουλεύονται τη Δημοκρατία, χωρίς αστερίσκους, χωρίς υποσημειώσεις. Και δεν χωρούν ούτε εξαιρέσεις ούτε προσχηματικές διαφωνίες. Η Δημοκρατία χρειάζεται θεσμική οχύρωση για να παραμείνει ακμαία και ισχυρή απέναντι σε κάθε επίβουλο.

Ευχαριστώ πάρα πολύ. Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Ρ. ΛΕΠΙΔΟΥ: Καλημέρα στην πιο ζεστή πόλη από την Αθήνα. Δυο ερωτήσεις θέλω. Κάνατε μια εισαγωγή σε αυτά που θέλω να ρωτήσω. Να ξεκινήσω αρχικά με την Τουρκία. Από την πρώτη στιγμή είπατε και είδαμε ότι η Ελλάδα ήταν δίπλα στον τουρκικό λαό. Ήθελα να ρωτήσω από το πρώτο αποτύπωμα, από την πρώτη χαοτική αυτή εικόνα που είδατε, αν σας ζητήθηκε από την Τουρκία να προσφέρετε κάτι παραπάνω σε επίπεδο υπηρεσιών, αλλά και υλικών. Και η δεύτερη ερώτηση έχει να κάνει κατά πόσο η κυβερνητική πλειοψηφία έχει διάθεση συνεργασίας, συντονισμού, αλλά και αμοιβαία διάθεση υποχώρησης για να υπάρξει συμφωνία με την Αντιπολίτευση στην διάταξη για το κόμμα Κασιδιάρη.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα, από την πρώτη στιγμή είμαστε σε επικοινωνία μέσα από διπλωματικά και επιχειρησιακά κανάλια προκειμένου να συνδράμουμε με τον πιο αποτελεσματικό και καλύτερο τρόπο τις Αρχές στην Τουρκία, στην προσπάθεια που κάνουν να διαχειριστούν τις συνέπειες του καταστροφικού σεισμού. Ήδη, βρίσκονται εκεί άνδρες της ΕΜΑΚ, γιατροί, προσωπικό του ΕΚΑΒ. Οτιδήποτε θεωρηθεί ότι μπορούμε να το προσφέρουμε, είναι σίγουρο ότι ο ελληνικός λαός, η ελληνική Κυβέρνηση, όπως το έχει κάνει και σε αντίστοιχες στιγμές στο παρελθόν και για την Τουρκία και για άλλες δοκιμαζόμενες κοινωνίες και λαούς όταν τους πλήττουν μεγάλες φυσικές καταστροφές, θα το κάνει.

Σε ό,τι αφορά  στο δεύτερο ερώτημά σας, ήδη από το Νοέμβριο η Κυβέρνηση έχει ξεκινήσει μια διαδικασία συνεννόησης με τα κόμματα, προκειμένου να υπάρχει μια ευρύτερη δυνατή συναίνεση στην προσπάθεια να αποκλειστούν οι εγκληματικές οργανώσεις από το να συμμετάσχουν στις εθνικές εκλογές. Έχουμε διαμορφώσει μια διάταξη, η οποία είναι απόλυτα στο πνεύμα του Συντάγματος, στο πλαίσιο του Συντάγματος. Πατά πάνω σε ήδη ψηφισμένη διάταξη. Όλες οι συζητήσεις είναι συζητήσεις που για εμάς δεν έχουν προσχηματικό χαρακτήρα. Ελπίζουμε και ευχόμαστε να καταλήξουν στην ευρύτερη δυνατή συναίνεση, αρκεί αυτή η συναίνεση να μην αλλάζει τον χαρακτήρα της διάταξης και να μην ξεστρατίζει-αποπροσανατολίζει από τον στόχο που θέλουμε να πετύχουμε.

ΣΤ. ΑΝΤΩΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, η αποστολή βοήθειας της χώρας μας προς την Τουρκία μετά τον φονικό σεισμό, αλλά και η αποδοχή εκ μέρους της γειτονικής χώρας, όπως επίσης και η τηλεφωνική συνομιλία του Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο έχουν δημιουργήσει ένα νέο περιβάλλον στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Θα μπορούσε αυτό το νέο περιβάλλον να οδηγήσει σε αποκλιμάκωση της έντασης και να φρενάρει το γαϊτανάκι των τουρκικών απειλών; Τι εκτιμάτε; Και, επίσης, αν μου επιτρέπετε ένα δεύτερο ερώτημα: Είπατε στην εισαγωγική σας τοποθέτηση ότι ο κ. Τσίπρας επέλεξε τον δρόμο των μονολόγων. Χθες από τη Θεσσαλονίκη ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, απευθυνόμενος στον Πρωθυπουργό, είπε ότι είναι στη διάθεση του κ. Μητσοτάκη για μια τηλεοπτική τηλεμαχία εφ’ όλης της ύλης. Ο Πρωθυπουργός είναι διαθέσιμος για να γίνει το debate;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θέλω να θυμίσω ότι όπως πολλές φορές έχει πει ο Πρωθυπουργός δεν έχουμε να χωρίσουμε τίποτε με τον τουρκικό λαό. Αυτή την ώρα η τουρκική κοινωνία, οι Τούρκοι πολίτες και οι Σύριοι πολίτες αντιμετωπίζουν μια τραγωδία. Και σεβόμενοι την κουλτούρα, τον πολιτισμό, τις αρχές, τις αξίες μας, τιμώντας τον ανθρωπισμό που διαχρονικά η χώρα μας επιδεικνύει, οφείλουμε να σταθούμε στο πλευρό τους κι αυτό κάνουμε. Από την άλλη, η Ελλάδα ουδέποτε επεδίωξε ούτε τους υψηλούς τόνους, ούτε την ένταση. Σεβόμενη το Διεθνές Δίκαιο, εκείνο που κάνει είναι να είναι ανυποχώρητη στα ζητήματα που αφορούν τα κυριαρχικά της δικαιώματα και την εθνική της κυριαρχία.

Τώρα, κατά τη διάρκεια αυτής της τετραετίας, έχουν υπάρξει στο Ελληνικό Κοινοβούλιο οι περισσότερες αντιπαραθέσεις και συζητήσεις ανάμεσα στον Πρωθυπουργό και τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κυρίως, αλλά και τους υπόλοιπους πολιτικούς αρχηγούς, από όσες έχουν υπάρξει ποτέ ή, εν πάση περιπτώσει, πολύ περισσότερες σε σχέση με άλλες τετραετίες και κοινοβουλευτικές περιόδους. Και θα μπορούσαν να υπάρχουν κι άλλου τέτοιου είδους γόνιμες αντιπαραθέσεις, από τις οποίες ο ελληνικός λαός θα μπορούσε να ενημερωθεί και να βγάλει τα συμπεράσματά του, εάν ο κ. Τσίπρας δεν επέλεγε αυτή την αντιθεσμική συμπεριφορά απονομιμοποίησης των κοινοβουλευτικών διαδικασιών και του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Η σύγκριση του Πρωθυπουργού με τον κ. Τσίπρα γίνεται και μπροστά στα μάτια του ελληνικού λαού. Ο καθένας βλέπει, συγκρίνει, ξέρει και μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του για το ποιος ήταν ο καλύτερος ή ο καταλληλότερος για τη χώρα και τους πολίτες Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της κυβερνητικής του θητείας. Και, προφανώς, όταν μπούμε στην προεκλογική περίοδο, εκεί θα έχουμε τη δυνατότητα να υπάρχουν και άλλου τύπου αντιπαραθέσεις και συζητήσεις εφ’ όλης της ύλης και παντού. Αυτό που προς το παρόν είναι καταγεγραμμένο είναι ότι ο κ. Τσίπρας, αναλαμβάνοντας μια κίνηση που θεσμικά είναι απαράδεκτη, μια κίνηση επικίνδυνη, απονομιμοποίησης των κοινοβουλευτικών διαδικασιών, μια κίνηση που πλήττει ένα βασικό πυλώνα της Δημοκρατίας και του Πολιτεύματος, αποφάσισε τη φυγομαχία από το Κοινοβούλιο και τους μονολόγους, παραληρηματικούς τις περισσότερες φορές, αναδεικνύοντας με τον τρόπο αυτό και ένα στοιχείο πολύ υψηλής αντίφασης: Όταν ο κ. Τσίπρας λέει ότι δεν συζητώ με τον Πρωθυπουργό τον οποίο αυθαίρετα, έτσι, εν πάση περιπτώσει στη δική μου λογική και με τα δικά μου κατασκευασμένα συμπεράσματα, βαφτίζω ένοχο της μεγαλύτερης -υποτίθεται- εκτροπής της Δημοκρατίας που έχει γνωρίσει ο τόπος εδώ, δεν συνομιλεί με τον «ένοχο της δημοκρατικής εκτροπής» στο Κοινοβούλιο, στον ναό της Δημοκρατίας, έτσι όπως ο ίδιος τον φαντάζεται, αλλά, ταυτόχρονα, θέλει να συνομιλήσει στα τηλεοπτικά παράθυρα. Νομίζω ότι η αντίφαση των θέσεων, των απόψεων, της πολιτικής και αντιπολιτευτικής τακτικής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης έχει περάσει πλέον σε άλλα επίπεδα.

Δ. ΠΑΠΑΔΑΝΙΗΛ: Πάνω στο ζήτημα των ισχυρών σεισμών στην Τουρκία, ήθελα συμπληρωματικά να ρωτήσω. Όπως λένε οι σεισμολόγοι, η Τουρκία ήρθε τρία μέτρα πιο κοντά στην Ελλάδα. Θεωρείτε ότι αυτό το ισχυρό ταρακούνημα που συνέβη, μπορεί, ενδεχομένως, να ταρακουνήσει πολιτικά τις δύο χώρες και πράγματι να έρθουν πιο κοντά;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εκείνο που ξέρω είναι ότι εμείς θα κάνουμε αυτό που το ανθρωπιστικό μας καθήκον μας επιβάλλει, όπως το έχουμε κάνει και πάλι στο παρελθόν. Θα είναι ευχής έργο η τουρκική ηγεσία να αντιληφθεί ότι όλη αυτή η ρητορική πρόκλησης και έντασης με την Ελλάδα δεν την έχει ωφελήσει σε τίποτα. Και δεν την έχει ωφελήσει σε τίποτα, διότι δεν εδράζεται σε κάποια βάση λογικής, πολύ περισσότερο σε κάποια βάση νομιμότητας με βάση αυτά που ισχύουν στο Διεθνές Δίκαιο και στο Δίκαιο της Θάλασσας. Η χώρα μας επιδιώκει τη σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή. Πιστεύει ότι η σταθερότητα, η ειρήνη και η ηρεμία στην ευρύτερη περιοχή είναι προς όφελος και των δύο χωρών και των δύο λαών.

Από την άλλη, όμως, όπως πολλές φορές έχουμε πει, η χώρα μας είναι ανυποχώρητη σε ό,τι αφορά τα κυριαρχικά της δικαιώματα και την εθνική της κυριαρχία. Και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο φροντίσαμε -όλο το προηγούμενο διάστημα- να έχουμε μία πολιτική και στο κομμάτι της εξωτερικής πολιτικής και της διπλωματίας, όπου οι θέσεις μας και η αλήθεια έχει, νομίζω, διευρύνει την εμβέλειά της και η απήχηση των απόψεών μας και στους συμμάχους και στους εταίρους μας και στις μεγάλες δυνάμεις και της περιοχής και του πλανήτη. Και από την άλλη, έχουμε φροντίσει με την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων να καταστήσουμε ακόμα πιο αποτελεσματική την αποτρεπτική μας πολιτική.

Παρ’ όλα αυτά, η Ελλάδα πάντοτε θα επιδιώκει τη σταθερότητα, την ειρήνη και τις ειλικρινείς σχέσεις με την απέναντι πλευρά και τους γείτονές μας. Και σε κάθε περίπτωση, όταν η γειτονική χώρα δοκιμάζεται από τέτοιου είδους τραγωδίες, χωρίς καμιά υστεροβουλία, με ειλικρίνεια και η Πολιτεία, αλλά και ο ελληνικός λαός, θα επιδεικνύουν έμπρακτα τη συμπαράστασή τους, όπως επιβάλλει η παράδοσή μας -όπως είπα προηγουμένως- και ο ανθρωπισμός μας.

Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το ερώτημά μου αφορά τις λίστες της Νέας Δημοκρατίας. Το ΠΑΣΟΚ έχει ανακοινώσει ένα μεγάλο κομμάτι. Υπάρχει μία, έτσι, ζήτηση από την πλευρά των γαλάζιων «μνηστήρων» να ανακοινωθούν και τα ψηφοδέλτια της Νέας Δημοκρατίας. Πότε σκοπεύετε να το κάνετε αυτό; Και το δεύτερο, που έχει να κάνει με αυτό το θέμα, αν υπάρχει κάποιο update για την υποψηφιότητα του Κώστα Καραμανλή στη Θεσσαλονίκη.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, το σύνολο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, όπως γνωρίζετε, θα είναι εκ νέου υποψήφιοι. Δεύτερον, έχουν ήδη ανακοινωθεί κάποιοι υποψήφιοι, σταδιακά, όλο το προηγούμενο διάστημα. Όσο πλησιάζουμε προς την εποχή που θα ξεκινήσουν οι εκλογικές διαδικασίες θα ανακοινώνονται και τα ονόματα υποψηφίων σε όλη τη χώρα. Πράγματι και σωστά είπατε, υπάρχει ενδιαφέρον από πολλούς ανθρώπους να συμμετάσχουν στα ψηφοδέλτια της Νέας Δημοκρατίας και να συνδράμουν από αυτό το ρόλο, το ρόλο δηλαδή του υποψήφιου βουλευτή, την προσπάθειά μας για να ανανεώσουμε την εντολή, την εμπιστοσύνη του ελληνικού λαού στην Παράταξη και στον Πρωθυπουργό για την Ελλάδα της επόμενης μέρας.

Για το ζήτημα της εκ νέου υποψηφιότητας του πρώην Πρωθυπουργού, του κ. Καραμανλή, αυτό είναι ένα ζήτημα που, όπως καταλαβαίνετε, αφορά την πρόθεση του Κώστα Καραμανλή. Και βεβαίως είναι ένα ζήτημα που, πριν από οποιονδήποτε άλλο, θα είναι ένα ζήτημα  συζήτησης του πρώην Πρωθυπουργού και του νυν Πρωθυπουργού και Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας.

Ν. ΡΟΥΜΠΟΣ: Πώς είδατε τα αποτελέσματα του πρώτου γύρου των προεδρικών εκλογών στην Κύπρο και το γεγονός ότι οι δημοσκοπήσεις έπεσαν έξω;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν θα έλεγα ότι οι δημοσκοπήσεις έπεσαν έξω. Οι δημοσκοπήσεις, όλο το προηγούμενο διάστημα,  μας έλεγαν ότι θα υπάρξει ένας υποψήφιος ο οποίος θα είναι πρώτος και θα μπει ως πρώτος στον δεύτερο γύρο των κυπριακών εκλογών -πράγματι, ήταν ο κ. Χριστοδουλίδης- και ότι θα υπήρχε μία αμφίρροπη μάχη μεταξύ του κ. Νεοφύτου και του κ. Μαυρογιάννη για την είσοδο στον δεύτερο γύρο.

Και πραγματικά αυτό έγινε. Και τις τελευταίες ημέρες οι δημοσκοπήσεις είχαν δώσει προβάδισμα στον υποψήφιο που τελικά πέρασε στον δεύτερο γύρο. Ο κυπριακός λαός εξέφρασε τη βούλησή του. Σε λίγες ημέρες είναι η εκλογή για την ανάδειξη του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας. Μέσα από τις δημοκρατικές διαδικασίες θα εκφραστούν οι Κύπριοι πολίτες και νομίζω ότι όλοι θα σεβαστούν το εκλογικό αποτέλεσμα ενωμένοι. Είναι αυτονόητη, έτσι κι αλλιώς, η συνεργασία που θα έχει η Ελληνική Κυβέρνηση και η Ελληνική Πολιτεία με όποιον εκλεγεί στη διεκδίκηση των δικαίων και των ζητημάτων που αφορούν τον κυπριακό ελληνισμό. Και, βεβαίως, οι Κύπριοι πολίτες θα έχουν τις δικές τους προσδοκίες, σε ό,τι αφορά τα ζητήματα της εσωτερικής πολιτικής σκηνής στην Πατρίδα τους.

ΛΑΖ.  ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΔΗΣ: Με δεδομένο ότι βλέπουμε πως οι τραγωδίες με μετανάστες και πρόσφυγες στο Αιγαίο να συνεχίζονται ακόμη και σήμερα που μιλάμε και με δεδομένο ότι μεθαύριο έχουμε τη Σύνοδο Κορυφής, που, ουσιαστικά, στο τραπέζι είναι το Μεταναστευτικό, θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν στην ατζέντα του Πρωθυπουργού θα μπει το θέμα του κόστους του φράχτη στον Έβρο -που έχει εξαγγελθεί πως θα επεκταθεί- για να γίνει με κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και το δεύτερο ερώτημά μου, εάν μου επιτρέπετε, θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν υπάρχει αίτημα της Συμμαχίας στη χώρα μας ή στις σκέψεις της Κυβέρνησης να στείλει Leopard για να ενισχύσει το ουκρανικό οπλοστάσιο.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ως προς το δεύτερο ερώτημα, δεν υπάρχει κάτι καινούργιο από αυτά που κατά καιρούς έχουμε πει.

Ως προς το πρώτο ερώτημά σας, καταρχήν, να εκφράσω κι εγώ τη θλίψη μου,  αλλά, νομίζω, και την αυτονόητη οργή και αγανάκτηση απέναντι στους δουλέμπορους και σε όσους με αυτές τις συνθήκες βάζουν κόσμο στις βάρκες και τον οδηγούν, στην ουσία, στα μανιασμένα νερά του Αιγαίου -να μην πω στο βέβαιο θάνατο- σε συνθήκες πολύ απειλητικές για τη ζωή τους. Είναι πραγματικά τραγικό και απαράδεκτο. Να εξάρω τις προσπάθειες του Λιμενικού Σώματος, των ανθρώπων των νοσοκομείων μας, του συνόλου των ελληνικών Αρχών, στο να σώσουν ανθρώπινες ζωές στο Αιγαίο. Και να πω ότι η επέκταση του φράχτη και η κάλυψη του συνόλου του μήκους του ποταμού, εκεί που μπορεί να κατασκευαστεί είναι μια δέσμευση της ελληνικής Κυβέρνησης. Είναι ένας φράχτης που θωρακίζει ελληνικά και ευρωπαϊκά σύνορα. Είτε με οικονομική ευρωπαϊκή βοήθεια είτε με άλλους πόρους, είναι βέβαιο ότι ο φράχτης θα κατασκευαστεί  και θα γίνει. Η ελληνική Κυβέρνηση δεν θα  πάψει να διεκδικεί από οποιοδήποτε χρηματοδοτικό εργαλείο, στο πλαίσιο που αυτά λειτουργούν και επιτρέπουν χρηματοδότηση δράσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να βρει πόρους. Αλλά, σε κάθε περίπτωση,  είναι απόφαση της Κυβέρνησης, είναι αδιαπραγμάτευτη επιλογή -η οποία, νομίζω, ότι έχει δικαιωθεί απολύτως από τις εξελίξεις-  να προχωρήσει η επέκταση του φράχτη στον Έβρο.

Εκείνο που εκκρεμεί να ακούσουμε και δεν το έχουμε ακούσει ακόμη, είναι αν η θέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης παραμένει ότι ο φράχτης στον Έβρο παραβιάζει το Διεθνές Δίκαιο. Είναι μια θέση που διατύπωσε ο κ. Τζανακόπουλος. Δεν υπήρξε διαφορετική εκτίμηση ή διαφορετική άποψη από τον ΣΥΡΙΖΑ, οπότε συμπεραίνουμε ότι είναι μια θέση που εκφράζει το σύνολο του ΣΥΡΙΖΑ. Και αμέσως προκύπτει το εξής πολύ συγκεκριμένο ερώτημα -επίσης, ένα ακόμη ερώτημα που ο λαλίστατος κ. Τσίπρας σε όλους τους παραληρηματικούς του  μονολόγους έχει αποφύγει  να απαντήσει- εάν ο ΣΥΡΙΖΑ, με τον οποιονδήποτε τρόπο, συμμετείχε ξανά στη διακυβέρνηση της χώρας, με τον οποιονδήποτε τρόπο, θα τον γκρέμιζε τον φράχτη στον Έβρο; Αυτή είναι μια απάντηση που πρέπει να δώσουν στην ελληνική κοινωνία. Θεωρούν ότι είναι παράνομος, παραβιάζει το Διεθνές Δίκαιο; Θεωρούν ότι είναι περιττός; Θεωρούν ότι δεν έχει συμβάλει στην καλύτερη αντιμετώπιση του Μεταναστευτικού και Προσφυγικού ζητήματος; Κι αν με τον οποιονδήποτε τρόπο επανέρχονταν στην διακυβέρνηση της χώρας, θα τον γκρέμιζαν τον φράχτη στον Έβρο; Εντάξει, έχουν μία δυσκολία, έστω και τώρα, να ζητήσουν συγγνώμη για τις αθλιότητες που υιοθέτησαν, σε ό,τι αφορά τον υποτιθέμενο θάνατο της μικρής Μαρίας. Θα σιωπούν, εκτός από αυτό, που ακόμη δεν βρίσκουν λόγο να ζητήσουν συγγνώμη και γι’ αυτού του είδους το κεντρικό, το πολύ σημαντικό, το ζωτικής σημασίας ερώτημα; Εάν με τον οποιονδήποτε τρόπο ξαναγινόταν Κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ, θα τον γκρέμιζε τον φράχτη στον Έβρο;  

Τ. ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ: Οι αλλαγές που γίνονται στον εκλογικό χάρτη, λόγω της ενσωμάτωσης της απογραφής, άλλαξαν ουσιωδώς και τους εκλογικούς σχεδιασμούς της Κυβέρνησης ή όχι;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο εκλογικός σχεδιασμός της Κυβέρνησης δεν έχει αλλάξει. Κατ’ αρχήν σε ό, τι αφορά την πορεία μέχρι τις εκλογές, η Κυβέρνηση όπως έχει αποδείξει πολλές φορές, αξιοποιεί τον πολιτικό χρόνο – μέχρι την ώρα που θα προκηρύξει ο Πρωθυπουργός τις εκλογές- για να υλοποιήσει το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, για να ενισχύσει την αντοχή της κοινωνίας απέναντι στις κρίσεις και την πίεση που δέχεται, για να δώσει λύσεις σε προβλήματα, που αντιμετωπίζουν οι πολίτες. Σας ανέφερα προηγουμένως το Εθνικό Σχέδιο για την Αστεγία. Σήμερα, ψηφίζεται ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο στο ελληνικό Κοινοβούλιο, για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων. Και σε ό, τι αφορά  στην πορεία από την ώρα προκήρυξης των εκλογών και μετά, ο εκλογικός μας σχεδιασμός είναι να καταθέσουμε με ειλικρίνεια στον ελληνικό λαό τα αποτελέσματα της δουλειάς και της προσπάθειάς μας, αυτή την πρώτη μας τετραετία. Να τού μιλήσουμε για το σχέδιό μας για την Ελλάδα της επόμενης ημέρας και να διεκδικήσουμε την εμπιστοσύνη του στην Παράταξη, να διεκδικήσουμε την ανανέωση της εμπιστοσύνης του για μια νέα ισχυρή, αυτοδύναμη εντολή, για μια Κυβέρνηση συμπαγή και αποτελεσματική, που θα μπορέσει να συνεχίσει με σταθερότητα, με συνέπεια το έργο ενδυνάμωσης της χώρας και της κοινωνίας σε όλους τους τομείς.

Β. ΠΛΑΚΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, πιστεύετε πως η πρόσφατη αντιπαράθεση ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ φέρνει πιο κοντά μια πιθανή συνεργασία δική σας με το κόμμα της Χαριλάου Τρικούπη; Θα απευθυνθείτε σε αυτό , αν είστε πρώτο κόμμα και μετά την κάλπη της απλής αναλογικής;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Νέα Δημοκρατία αντιμετωπίζει με σεβασμό όλα τα πολιτικά κόμματα. Δεν τους αντιμετωπίζει ως εχθρούς. Τους αντιμετωπίζει ως πολιτικούς αντιπάλους. Και η οποιαδήποτε αντιπαράθεση, εμείς θέλουμε να γίνει πάνω σε επίπεδο ιδεών, αξιών, αρχών και κυρίως έργων, για να έχει ο κόσμος τη δυνατότητα να συγκρίνει καλύτερα. Από εκεί και πέρα, έχουμε με ειλικρίνεια πει, από την πρώτη στιγμή, από τότε που ψηφίστηκε -πριν γίνουμε Κυβέρνηση-  η  απλή αναλογική, ότι η Νέα Δημοκρατία δεν πιστεύει στη χρησιμότητα αυτού του εκλογικού συστήματος, με δεδομένη, μάλιστα, και την πολιτική αρχιτεκτονική του ελληνικού πολιτικού συστήματος. Έχουμε πει με ειλικρίνεια ότι εμείς θα διεκδικήσουμε από την ελληνική κοινωνία, ανανέωση της εντολής για αυτοδύναμη Κυβέρνηση. Και αυτή την ώρα που μιλάμε δεν υπάρχει κάτι, που σε περιβάλλον ενισχυμένης αναλογικής να δείχνει ότι δεν είναι εφικτή η επιτυχία της νέας αυτοδυναμίας. Αυτός είναι ο στόχος μας. Με ειλικρίνεια έχουμε τοποθετηθεί και αυτό θα ζητήσουμε από τους πολίτες. Γιατί αυτός πιστεύουμε είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος διακυβέρνησης της χώρας μέσα σ’ ένα περιβάλλον μεγάλων προκλήσεων και διεθνούς αστάθειας. Μια συμπαγής κοινοβουλευτική πλειοψηφία, ένας Πρωθυπουργός που θα μπορεί να παίρνει γρήγορα, άμεσα, έγκαιρα αποφάσεις, να μην εξαντλείται σε ατέρμονες εσωτερικές διαδικασίες. Χωρίς, βέβαια, αυτό να σημαίνει ότι δεν θα έχουμε τη δυνατότητα, όπως το κάναμε και σε αυτή την πρώτη μας τετραετία, να αξιοποιήσουμε ιδέες, δυνάμεις, πρόσωπα που δεν προέρχονται από τον πυρήνα του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας ή μόνο από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας.

Δ. ΚΡΗΤΙΚΟΥ: Για την αύξηση των επιτοκίων από την Ε.Κ.Τ. – ήθελα να ρωτήσω – και τις ανακοινώσεις για νέα αύξηση το Μάρτιο. Αυτά προκαλούν τεράστια ανησυχία στους δανειολήπτες  που εξυπηρετούν τα δάνειά τους.Υπάρχει κάποια σκέψη στην Κυβέρνηση για νέα παρέμβαση, βοηθητική προς αυτή την κατεύθυνση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι και οι Έλληνες πολίτες, όπως και οι Ευρωπαίοι πολίτες, αντιμέτωποι με τις συνέπειες της αύξησης  των επιτοκίων. Όπως γνωρίζετε, το ζήτημα χειρίζεται το Υπουργείο Οικονομικών σε συνεννόηση με τις Τράπεζες. Ήδη, υπήρξε μια παρέμβαση για μια συγκεκριμένη περίμετρο δανειοληπτών. Παρακολουθούμε το ζήτημα και σε κάθε περίπτωση, εκείνο που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να διαμορφώνουμε μια σειρά από εργαλεία, που να διευκολύνουν τους δανειολήπτες στο να εξακολουθούν να είναι ενήμεροι και να ανταποκρίνονται στις δανειακές τους υποχρεώσεις. Αλλά και μια οικονομία, που να δίνει τη δυνατότητα στην ελληνική κοινωνία να έχει εισόδημα και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στις απαιτήσεις, παράλληλα με τη στήριξη που έχουν και για τις άλλες πτυχές του οικονομικού βίου, διαχείρισης, δηλαδή, των συνεπειών της ακρίβειας στην καθημερινότητα των πολιτών.

ΑΡ. ΚΟΥΤΣΙΟΥΚΗΣ: Στο ίδιο πεδίο θα ήθελα να ρωτήσω, για την οικονομία. Έχει γραφτεί ότι η Κυβέρνηση ετοιμάζεται να καταθέσει μια ρύθμιση για νέα βοήθεια σε όσους οφείλουν σε ασφαλιστικά Ταμεία και εφορία για 120 δόσεις. Δεν ξέρω αν είμαστε κοντά σε αυτή την απόφαση και αν ναι, πότε θα κατατεθεί;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω κάτι να πω γι’ αυτό. Το μόνο που έχω να πω -επειδή πολλές φορές στο δημόσιο διάλογο, ακούγονται σκέψεις, ιδέες, πράγματα- είναι ότι η Κυβέρνηση ό,τι αποφασίζει να κάνει, το ανακοινώνει αφού πρώτα το έχει μετρήσει και το έχει ζυγίσει σωστά και σε ό, τι αφορά στην αντοχή της οικονομίας και σε ό, τι αφορά στην αποτελεσματικότητα του μέτρου. Συνεπώς, οτιδήποτε έχει να ανακοινώσει η Κυβέρνηση θα γίνει από τους κατάλληλους ανθρώπους, στον κατάλληλο χρόνο, εφόσον έχουν συντρέξει οι προϋποθέσεις που σας είπα προηγουμένως.

ΔΗΜ. ΣΥΡΜΑΤΣΗΣ: Είπατε νωρίτερα ότι θα διεκδικήσετε ανανέωση της εντολής για αυτοδύναμη Κυβέρνηση. Αυτό σημαίνει και τρίτες κάλπες και κάλπες όσο χρειαστεί;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είπα, επίσης, ότι με βάση αυτά που βλέπουμε σήμερα, δεν υπάρχει κάτι που να μας δείχνει ότι σε περιβάλλον ενισχυμένης αναλογικής, δηλαδή στην αμέσως επόμενη από την απλή αναλογική που θα πηγαίναμε για αναμέτρηση, η Νέα Δημοκρατία δεν θα καταφέρει να πάρει αυτοδυναμία.

ΣΤ. ΠΟΥΛΗΜΕΝΗ: Έχω δύο ερωτήσεις. Η πρώτη έχει να κάνει με το ότι ο Γιώργος Καρατζαφέρης έπλεξε πρόσφατα το εγκώμιο του Πρωθυπουργού, εάν πρόκειται να τον δούμε στο ψηφοδέλτιο της Νέας Δημοκρατίας. Και η δεύτερη ερώτηση έχει να κάνει με τον καλλιτεχνικό κόσμο που, όπως το γνωρίζετε και εσείς, βρίσκεται σε κινητοποιήσεις εδώ και πάρα πολλές μέρες. Αύριο είναι και η απεργία του Σ.Ε.Η., αλλά και η προθεσμία που είχαν δώσει οι καθηγητές του Εθνικού Θεάτρου ότι θα παραιτηθούν αν δεν αποσυρθεί το Προεδρικό Διάταγμα 85. Η ερώτηση είναι αν πρόκειται η Κυβέρνηση να το αποσύρει.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά στο πρώτο ερώτημά σας, όχι, δεν υπάρχει κάποια τέτοιου είδους σκέψη ή πρόθεση. Σε ό,τι αφορά στο δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, ήδη έχει αποσυρθεί από το Προεδρικό Διάταγμα οτιδήποτε αφορά τους καλλιτέχνες. Και γνωρίζουν οι καλλιτέχνες ότι αυτό, το οποίο τους ενοχλούσε, κάτι που ίσχυε πάρα πολλά χρόνια -μου δίνετε την ευκαιρία, για άλλη μια φορά, να επαναλάβω τι ήταν αυτό το Προεδρικό Διάταγμα, γιατί αισθάνομαι ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη σύγχυση, η οποία, παρά τις διευκρινίσεις και τις εξηγήσεις και τις ερμηνείες που έχουν δοθεί, εξακολουθεί να εμφανίζεται- αφορούσε τη δυνατότητα οι καλλιτέχνες, όχι με βάση τα καλλιτεχνικά προσόντα που είχαν ή τις όποιες εκπαιδεύσεις, σπουδές είχαν κάνει για την ανάδειξη και ενίσχυση αυτών τους των καλλιτεχνικών προσόντων, αλλά αν κάποιος ήθελε να διοριστεί σε μια θέση γραμματέως, κλητήρα, εργαζόμενου στον Δημόσιο Τομέα, να πηγαίνει με βάση τα προσόντα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Αυτό αφορούσε. Δεν αφορούσε, δηλαδή, την ενασχόλησή τους στο Δημόσιο με βάση την καλλιτεχνική τους ιδιότητα, για να υπάρχει θέμα υποτίμησης των ακαδημαϊκών ή άλλων προσόντων που είχαν κατακτήσει σε κρατικές ή ιδιωτικές Σχολές κάθε βαθμίδος. Αυτό αποσύρθηκε, παρά το γεγονός ότι ίσχυε επί δεκαετίες. Επίσης, αυτό που γίνεται για πρώτη φορά, είναι να υπάρξει ένας εξορθολογισμός των αμοιβών τους στους Ο.Τ.Α., να εξαιρεθούν από το ενιαίο μισθολόγιο και να αμείβονται, έτσι όπως πρέπει να αμείβονται και αμείβονται και οι αντίστοιχες καλλιτεχνικές ειδικότητες στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα. Και αυτό έγινε.

Και το τρίτο που, κατά τη γνώμη μου, είναι και το πιο σημαντικό. Ξεκινά ένας πολύ ουσιαστικός διάλογος, που έχει να κάνει με τα ζητήματα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Διάλογος που θα οδηγήσει και στην ίδρυση και Ανώτατης Σχολής στο άμεσο μέλλον, αφού ληφθούν υπόψη όλες οι παράμετροι, αλλά που, εν πάση περιπτώσει, θα φέρει και σε μια ισορροπία διάφορες στρεβλώσεις και ανισορροπίες μιας δύσκολης εξίσωσης, όπου πολλά λέγονται και ακούγονται γενικώς στον δημόσιο διάλογο, αλλά επί του πρακτέου δεν είναι εύκολο να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα και οι στρεβλώσεις. Και επίσης, επικρατεί από διάφορες πολιτικές φωνές και πολύ μεγάλη υποκρισία.

Για παράδειγμα, δηλαδή, δεν έχω ακούσει από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, η οποία συλλήβδην αναφέρεται κατά των Ι.Ε.Κ., των Κολλεγίων, της ιδιωτικής εκπαίδευσης, αν συμφωνεί να αναβαθμιστούν πολλές από αυτές τις Σχολές που προσφέρουν καλλιτεχνική εκπαίδευση και μάλιστα υψηλής ποιότητας καλλιτεχνική εκπαίδευση, σε Πανεπιστημιακές Σχολές, άμεσα, από τη μια στιγμή στην άλλη, να εξισωθούν με κρατικές Σχολές. Υπάρχει ένα ζήτημα στην καλλιτεχνική εκπαίδευση, αυτή είναι η πραγματικότητα, σε όλους τους κλάδους. Και το ζήτημα αυτό, η Κυβέρνηση αποφάσισε να μην το παρακολουθεί απλώς, αλλά, αξιοποιώντας τη γνώμη ειδικών, ανθρώπων από όλους τους χώρους του πολιτισμού, της εκπαίδευσης, τον καλλιτεχνικό κόσμο, να βρει μια λύση που θα τακτοποιεί αυτές τις στρεβλώσεις δεκαετιών. Θα έλεγα, λοιπόν, ότι με απόλυτη ειλικρίνεια έχουμε διαχειριστεί το ζήτημα αυτό και θα επιμείνουμε προς την κατεύθυνση αντιμετώπισης και των στρεβλώσεων και των αδικιών, που οι στρεβλώσεις αυτές δημιουργούσαν όλα αυτά τα χρόνια, πάνω από 25-30 χρόνια. Είναι αρρύθμιστο το πεδίο αυτό της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης συνολικά.

ΒΙΡΓ. ΔΗΜΑΡΕΣΗ: Χθες, στην ομιλία του ο κ. Τσίπρας επανήλθε στο θέμα της Greek Mafia και είπε χαρακτηριστικά ότι αυτό που είχε πει πριν από κάποιες μέρες στη Βουλή, ότι επί των ημερών του ΣΥΡΙΖΑ η Greek Mafia παρακολουθούνταν από την Ε.Υ.Π., ενώ τώρα διοικεί την Ε.Υ.Π.. Δεν ήταν σχήμα λόγου. Και αυτό αποδείχθηκε, όπως είπε, και από τις τελευταίες αποκαλύψεις. Και ένα δεύτερο ερώτημα, το νομοθέτημα για το κόμμα Κασιδιάρη, είναι στην τελική ευθεία, αλλά ο ίδιος εξακολουθεί να κάνει προεκλογικό αγώνα μέσα από τη φυλακή. Πριν από λίγες μέρες, ανέβασε στον λογαριασμό του στο twitter, βίντεο, στο οποίο φαίνεται κατάστημα εστίασης με πολύ κόσμο μέσα και μήνυμα που ο ίδιος ακούγεται τηλεφωνικά. Υπάρχει διερεύνηση ως προς το κομμάτι αυτό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες που αφορούν τον τρόπο με τον οποίο ζουν οι άνθρωποι που έχουν καταδικαστεί και βρίσκονται έγκλειστοι στις φυλακές. Και αν αυτοί παραβιάζονται, οφείλουν άμεσα τα όργανα της Πολιτείας, που είναι επιφορτισμένα με την τήρηση των κανόνων αυτών, να κάνουν τη δουλειά τους.

Σε ό,τι αφορά στο πρώτο σκέλος του ερωτήματός σας, να πω, κατ’ αρχάς, ότι η περίοδος που ο κ. Τσίπρας αναφέρεται, είναι μια περίοδος η οποία, από ό,τι φαίνεται, δεν μπόρεσε να δώσει στην ελληνική Δικαιοσύνη ισχυρά εχέγγυα και πειστήρια στην πρώτη φάση της δίκης της Greek Mafia για να προβεί σε αποφάσεις που φαινόταν ότι θα έπρεπε να προβεί. Υπάρχει και συνέχεια. Δεν τελείωσε εδώ η κατάσταση αυτή. Και η ελληνική Δικαιοσύνη και η ελληνική κοινωνία είναι σε διαρκές μέτωπο με το οργανωμένο έγκλημα και οφείλει να είναι. Θα αξιοποιήσουμε εδώ τα εργαλεία που έχουμε και σε διωκτικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο νόμων και θεσμών, για να αντιμετωπίσουμε το οργανωμένο έγκλημα, όπως πρέπει και αρμόζει σε μια συντεταγμένη και ευνομούμενη Πολιτεία.

Από την άλλη πλευρά, σε ό,τι αφορά τους ισχυρισμούς του κ. Τσίπρα, σας παραπέμπω σε δηλώσεις και ανακοινώσεις του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και νομίζω ότι υπάρχουν πολύ καθαρές απαντήσεις για το πως έχει διαχειριστεί η Κυβέρνηση όλο το ζήτημα αυτό.

ΑΛ. ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ: Το ενεργειακό κόστος, ειδικά με την πτώση της θερμοκρασίας το τελευταίο διάστημα, εξακολουθεί να τρώει μεγάλο μέρος των εισοδημάτων και σε συνδυασμό με τα ακριβά ενοίκια και την ακρίβεια στα καταναλωτικά αγαθά, οι πιέσεις ειδικά στα πιο ευάλωτα νοικοκυριά είναι πάρα πολύ μεγάλες. Πάρα πολλοί αδυνατούν να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Υπάρχουν στον ορίζοντα κάποιες νέες παρεμβάσεις που εξετάζετε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για το τι υπάρχει στον ορίζοντα, είπα και προηγουμένως ότι όταν κάτι υπάρχει, ανακοινώνεται. Αυτό που εμείς, σε καμία περίπτωση, δεν ενθαρρύνουμε και δεν θέλουμε, είναι μια φημολογία που δημιουργεί, πολλές φορές, προσδοκίες, που αποπροσανατολίζει από την πολύ σκληρή δουλειά και προσπάθεια που γίνεται για την αντιμετώπιση των συνεπειών της ακρίβειας. Γιατί αυτή η προσπάθεια είναι εδώ, αποδίδει καρπούς. Προφανώς, δεν λύνει τα ζητήματα, δεν μηδενίζει το κόστος της ακρίβειας. Να θυμίσω, για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά στο ενεργειακό κόστος, ότι πριν από 8, 10 μήνες, ένα χρόνο, το βασικό ζήτημα συζήτησης ήταν οι λογαριασμοί της ηλεκτρικής ενέργειας στα σπίτια. Σήμερα, δεν υπάρχει η συζήτηση αυτή, διότι έχουμε καταφέρει να απορροφήσουμε το σύνολο των αυξήσεων στην ηλεκτρική ενέργεια στα σπίτια, να έρθουν οι λογαριασμοί σε ένα επίπεδο πολύ κοντινό, εν πάση περιπτώσει, σε εκείνο που ήταν πριν την αύξηση των τιμών ενέργειας. Αυτό δεν έγινε στην τύχη. Έγινε βάσει σχεδίου. Έγινε βάσει ενός οργανωμένου σχεδίου που διοχέτευσε πολλούς πόρους στα ελληνικά νοικοκυριά, επιδότησε απευθείας τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας.

Να θυμίσω τις παρεμβάσεις για τα καταναλωτικά αγαθά, την ενίσχυση που δόθηκε σε πολλά κοινωνικά στρώματα, κυρίως στους πιο ευάλωτους, αλλά και με μεγαλύτερη περίμετρο, το market pass, το «Καλάθι του νοικοκυριού», που έχει καταφέρει να κρατήσει σταθερές τιμές σε μια πολύ μεγάλη ποσότητα αγαθών, που είναι απολύτως απαραίτητα για τα ελληνικά νοικοκυριά. Να θυμίσω την πρωτοβουλία, από τα μέσα Μαρτίου, της ενίσχυσης του market pass. Για μια, επίσης, μεγάλη περίμετρο συμπατριωτών μας, θα γίνεται ενίσχυση με χρήματα που προκύπτουν από τη φορολόγηση υπερκερδών από τα διυλιστήρια. Η Κυβέρνηση παίρνει από λίγους για να ενισχύσει πολλούς σε μια ιδιαίτερη συγκυρία. Αξίζει τον κόπο να τα υπενθυμίζουμε όλα αυτά. Όπως, επίσης, και το επίδομα θέρμανσης, που φέτος είχε και μεγαλύτερη περίμετρο και μεγαλύτερο ύψος. Είναι σημαντικές παρεμβάσεις. Δεν μηδενίζουν, επαναλαμβάνω, το αποτύπωμα της ακρίβειας. Δεν είπαμε ποτέ ότι μπορεί να το πετύχει κανείς αυτό. Οι συνέπειες της ακρίβειας είναι συνέπειες μιας πολύπλευρης εισαγόμενης κρίσης, αλλεπάλληλων κρίσεων που κλήθηκε να διαχειριστεί η Κυβέρνησή μας. Όμως, αποδεικνύουμε ότι δεν καταθέτουμε τα όπλα. Δεν ρίχνουμε λευκή πετσέτα. Στεκόμαστε στο πλευρό της ελληνικής κοινωνίας. Αξιοποιούμε κάθε διαθέσιμο πόρο που έχουμε, όποιο πόρο δημιουργεί η οικονομία μας για να περιορίσουμε, κατά το δυνατόν, το αποτύπωμα της ακρίβειας στον οικονομικό βίο των πολιτών, των νοικοκυριών, της ελληνικής κοινωνίας. 

ΝΙΚ. ΛΑΔΙΑΝΟΣ: Αναφερθήκατε στην εισαγωγική σας παρέμβαση στο θέμα του Μετρό Θεσσαλονίκης, μεταξύ των άλλων. Επαναλάβατε ότι πρόκειται να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2023.  Επειδή υπάρχουν νέες καθυστερήσεις και υπάρχει και μία νέα καθυστέρηση που αφορά τον διαγωνισμό, για το ποια εταιρεία θ’ αναλάβει τη λειτουργία του Μετρό εν χρήσει. Ακόμη και οι πιο αισιόδοξοι, πλέον, βλέπουν ότι είναι πολύ δύσκολο μέσα στο 2023 και σίγουρα μιλάμε για 2024, εάν όχι παρακάτω. Η Κυβέρνηση επιμένει σε αυτό το χρονοδιάγραμμα ότι θα είναι μέχρι τέλος του 2023, τη στιγμή που στην Αθήνα βλέπουμε να σχεδιάζεται και 5η γραμμή του Αττικό Μετρό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση επιμένει στο χρονοδιάγραμμα που έχει πει. Το Μετρό να λειτουργήσει στη Θεσσαλονίκη μέχρι το τέλος του 2023.

Λ. ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΔΗΣ: Συμπληρωματικά, σε αυτό που ρώτησε νωρίτερα ο Αλέξης Αλεξιάδης, ο συνάδελφος, για την ακρίβεια και για τις τιμές στην αγορά και στα ράφια -αναφερθήκατε στις πρωτοβουλίες και τα μέτρα που έχει πάρει η Κυβέρνηση- θα ήθελα να επιμείνουμε λίγο περισσότερο στο θέμα των ελέγχων και θα ήθελα να σας ρωτήσω, εάν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, εάν είναι αλήθεια ότι στελεχώνονται συνολικά από 88 άτομα σε όλη την Ελλάδα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί στελεχώνονται από αριθμό ανθρώπων που ποτέ δεν θα είναι αρκετοί για να μπορούν να κάνουν τους ελέγχους, όπως ο καθένας φαντάζεται ή πώς θα ήθελε. Πάντοτε ο ελεγκτικός μηχανισμός αποτελείται από ανθρώπους που είναι περιορισμένοι. Το σημαντικό είναι τι εργαλεία έχουν στα χέρια τους; Πώς αξιοποιούν την τεχνολογία, έτσι ώστε να μεγιστοποιούν ακόμη περισσότερο τα αποτελέσματα του ελέγχου και τι άλλα εργαλεία θεσμικά έχουν; Αυτό που έγινε, λοιπόν, κατά τη διάρκεια αυτής της πρώτης περιόδου, είναι να διαμορφώσουμε εργαλεία, να ορίσουμε, κατ’ αρχήν, το περιεχόμενο της αισχροκέρδειας, να ορίσουμε από ποιο σημείο και πάνω δεν είναι επιτρεπτό το κέρδος, για να μπορούν να επιβάλλονται πρόστιμα, να έχουμε εργαλεία ενημέρωσης και σύγκρισης, να μπορούμε να υποδεχόμαστε καταγγελίες και σε αυτές τις καταγγελίες στοχευμένα να γίνονται έλεγχοι. Οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι να μπορούν να γίνονται σε πράγματα που πολύ γρήγορα να δίνουν στη Διοίκηση, στις ελεγκτικές Αρχές τη δυνατότητα να διαπιστώνουν, εάν τα πράγματα κινούνται ομαλά ή αν δεν τηρούνται οι νόμοι και μπορεί να επιβάλλονται τα πρόστιμα. Σε κάθε περίπτωση, ο ελεγκτικός μηχανισμός, εκτός από το να κάνει ελέγχους, να διαπιστώνει παρανομίες, να επιβάλλει πρόστιμα, πάντοτε έχει κι έναν έντονο συμβολικό και αποτρεπτικό χαρακτήρα. Προσπαθούμε, λοιπόν, με τη ΔΙΜΕΑ, ως αιχμή του δόρατος και αξιοποιώντας και άλλους μηχανισμούς της Πολιτείας, να αντεπεξέλθουμε σε αυτό το πολύ δύσκολο έργο, με σημαντικές επιτυχίες το τελευταίο διάστημα, τόσες όσες δεν είχε να επιδείξει η ελληνική Πολιτεία κατά την περίοδο της προηγούμενης διακυβέρνησης και τα προηγούμενα χρόνια, κυρίως, επαναλαμβάνω, όχι τόσο στο μέγεθος του ελεγκτικού μηχανισμού, και αυτό είναι σημαντικά ενισχυμένο σε σχέση με το παρελθόν, όσο στη διάρθρωση, στα εργαλεία, στις δυνατότητες που έχει στα χέρια του, για να πετύχει το ρόλο και το έργο του.

Σας ευχαριστώ.

Προηγούμενο άρθροΡωσία: Η ανάμιξη του ΝΑΤΟ στην Ουκρανία απειλεί με “απρόβλεπτη” κλιμάκωση
Επόμενο άρθροΔευτερολογία και τριτολογία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή στη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας