Η εισαγωγική τοποθέτηση από την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου

Η εισαγωγική τοποθέτηση από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ

και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου 

στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών

και των ανταποκριτών ξένου Τύπου

 

Επιβράδυνση του πληθωρισμού στην Ελλάδα για δεύτερο συνεχόμενο μήνα – Κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο

Για δεύτερο συνεχόμενο μήνα η χώρα μας καταγράφει -σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat- νέα αποκλιμάκωση στον πληθωρισμό, καθώς το Νοέμβριο διαμορφώθηκε στο 9% έναντι 9,5% τον Οκτώβριο και 12,1% το Σεπτέμβριο. Εξακολουθεί έτσι να κινείται η Ελλάδα κάτω από τον  μέσο όρο των χωρών της Ευρωζώνης που διαμορφώθηκε τον Νοέμβριο στο 10% από 10,6% τον Οκτώβριο.

Αξίζει τον κόπο να συγκρίνουμε ποσοστά πληθωρισμού στη χώρα μας, με άλλες χώρες της Ευρωζώνης. Υψηλότερο ποσοστό πληθωρισμού από την Ελλάδα είχαν για το Νοέμβριο η Γερμανία με 11,3%, η Ιταλία με 12,5%, η Ολλανδία με 11,2%, η Αυστρία με 11,1%, το Βέλγιο με 10,5% και η Πορτογαλία με 10,3%, ενώ σημαντικά υψηλότερο πληθωρισμό είχαν η Λετονία με 21,7%, η Εσθονία με 21,4% και η Λιθουανία με 21,4% επίσης. Η χώρα μας κινήθηκε στα ίδια ποσοστά πληθωρισμού με χώρες όπως η Φινλανδία και η Ιρλανδία.

Τα στοιχεία αυτά προσφέρονται για δύο πολύ χρήσιμα και πολύ απλά συμπεράσματα. Πρώτον, πιστοποιούν για μια ακόμα φορά, την πανευρωπαϊκή διάσταση του προβλήματος της ακρίβειας εκθέτοντας όλους όσους, με πρώτο τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, τον κ. Τσίπρα, που άλλοτε μιλούν για «ακρίβεια Μητσοτάκη» και άλλοτε ισχυρίζονται ότι η χώρα μας είναι πρωταθλήτρια στην ακρίβεια και στις αυξήσεις των τιμών.

Δεύτερον, τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν επίσης ότι τα μέτρα ανάσχεσης που έχει πάρει η χώρα μας αποδίδουν και συγκρατούν, στο μέτρο του εφικτού, την ακρίβεια, ενώ σε άλλες χώρες τα πράγματα ήταν και εξακολουθούν να παραμένουν χειρότερα.

«Καλάθι του νοικοκυριού»

Σε πείσμα όσων προσπάθησαν να το αμφισβητήσουν, ακόμη και να το υπονομεύσουν η πρωτοβουλία αυτή, όπως δείχνουν τα αποτελέσματα, αποδίδει. Προφανώς δεν αντιμετωπίζει στην ολότητά του, δεν λύνει το θέμα της ακρίβειας -και ούτε βέβαια αναμενόταν κάτι τέτοιο- καθώς το πρόβλημα της ακρίβειας όπως αναδείξαμε προηγουμένως είναι πανευρωπαϊκό, απασχολεί ολόκληρη την Ευρώπη, γίνονται όμως σοβαρά βήματα. Η πρωτοβουλία αυτή δίνει μια ουσιαστική ανάσα στους οικονομικά ευάλωτους συμπολίτες μας. Και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα και από τη συγκράτηση των τιμών, αλλά και από τη μείωση της τιμών σε μια σειρά βασικών αγαθών, απαραίτητα για κάθε νοικοκυριό.

Χθες Τετάρτη, καθώς μπήκαμε στην πέμπτη εβδομάδα που εφαρμόζεται η συγκεκριμένη πρωτοβουλία, είχαμε με βάση τα στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, τις ίδιες ή μικρότερες τιμές είχαμε στο 94,7% των προϊόντων που συμπεριλαμβάνονται στο «Καλάθι του νοικοκυριού». Πιο συγκεκριμένα, από το σύνολο 816 προϊόντων στο «Καλάθι του νοικοκυριού» που είναι απολύτως συγκρίσιμα στα 192, (ποσοστό 23,5%) η τιμή μειώθηκε.

Στα 581, (ποσοστό 71,2%), η τιμή παρέμεινε σταθερή και μόλις σε 43 προϊόντα, (ποσοστό 5,2%) υπήρξε μια μικρή αύξηση.

Έτσι, το συνολικό κόστος του «καλαθιού» είναι  μειωμένο στη συντριπτική πλειονότητα των σούπερ μάρκετ με τη μεγαλύτερη μείωση να ανέρχεται στο – 9,65%.

Σημαντικό, επίσης, είναι το γεγονός ότι  το «Καλάθι του νοικοκυριού» ενισχύεται,  είναι από χθες ακόμη πιο εμπλουτισμένο, καθώς διευρύνθηκε η κατηγορία των «κατεψυγμένων λαχανικών», ενώ εντάχθηκαν και νέα προϊόντα, για τους διαβητικούς συμπολίτες μας. Έτσι, περιλαμβάνονται οι κατηγορίες «γλυκαντικές ουσίες κατάλληλες για κατανάλωση από διαβητικούς», όπως είναι η στέβια, καθώς και διάφορα άλλα προϊόντα βρώμης.

Πάνω από 500 εκατ. ευρώ, οι παρεμβάσεις για τη μείωση του κόστους θέρμανσης

Καθώς μπαίνουμε στο Χειμώνα και οι θερμοκρασίες αρχίζουν να πέφτουν, θέλω να υπογραμμίσω ότι οι παρεμβάσεις της Κυβέρνησής μας ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ. Ήδη χορηγείται επιδότηση 25 λεπτών ανά λίτρο στην αντλία, ενώ έχει διευρυνθεί σημαντικά η περίμετρος των δικαιούχων για το επίδομα θέρμανσης.

Μέχρι χθες περισσότεροι από 940.000 συμπολίτες μας είχαν υποβάλει αίτηση στην  ΑΑΔΕ για το επίδομα θέρμανσης, με την προθεσμία υποβολής να λήγει την 9η Δεκεμβρίου. Οι δικαιούχοι θα λάβουν την ενίσχυση που τους αναλογεί σε 3 δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη δόση θα καταβληθεί έως τις 21 Δεκεμβρίου. Οι παλαιοί δικαιούχοι θα μπορούν να λάβουν ως προκαταβολή το συνολικό ποσό του επιδόματος θέρμανσης που τους είχε καταβληθεί κατά την προηγούμενη περίοδο. Επιπλέον, όσοι δικαιούχοι καταναλώσουν, για πρώτη φορά φέτος πετρέλαιο ή υγραέριο ή άλλες μορφές καυσίμων, πλην φυσικού αερίου, δικαιούνται διπλάσιου επιδόματος θέρμανσης. Έτσι, νέοι δικαιούχοι οι οποίοι δεν χρησιμοποιούν φυσικό αέριο και παλαιοί δικαιούχοι οι οποίοι παύουν να χρησιμοποιούν φυσικό αέριο και το αντικαθιστούν με μία από τις άλλες επιδοτούμενες καύσιμες ύλες ή με τηλεθέρμανση μπορούν να λάβουν επίδομα ύψους μέχρι και 1.600 ευρώ. Η Κυβέρνηση, όπως αποδεικνύει και σε αυτό το κομμάτι, φροντίζει με πρακτικά μέτρα, με λειτουργικές πολιτικές να στηρίζει την κοινωνία σε μία από τις βασικότερες ανάγκες της.

Νομοσχέδιο για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών, την κυβερνοασφάλεια και την προστασία των προσωπικών δεδομένων

Η Κυβέρνηση -όπως ακριβώς έχει δεσμευτεί- κατέθεσε  την Τρίτη το βράδυ στη Βουλή, το νομοσχέδιο για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών, την κυβερνοασφάλεια και την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών. Και βέβαια -όπως ακριβώς είχαμε πει-  καθώς η διαβούλευση στην οποία ήταν το νομοσχέδιο δεν ήταν προσχηματική υιοθέτησε και ενσωμάτωσε σειρά προτάσεων που διατυπώθηκαν τόσο κατά τη διαβούλευση, αλλά και στο δημόσιο διάλογο.

Στόχος της Κυβέρνησης -με τις προτεινόμενες διατάξεις- είναι να εξασφαλιστεί η αναγκαία ισορροπία μεταξύ της προστασίας της ιδιωτικότητας των πολιτών και της εθνικής ασφάλειας, εντός του συνταγματικού πλαισίου και στη βάση των βέλτιστων διεθνών καλών πρακτικών. Με τον τρόπο αυτό ενισχύονται τα δικαιώματα των πολιτών απέναντι στις απειλές που συνδέονται με την τεχνολογική εξέλιξη, εκσυγχρονίζοντας ένα νομοθετικό πλαίσιο το οποίο φτάνει στο μακρινό 1994, με τελείως διαφορετικό περιβάλλον σε ό,τι αφορά τις τεχνολογικές εξελίξεις και τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά στις τηλεπικοινωνίες και αλλού, αντιμετωπίζοντας τις ελλείψεις που διαπιστώθηκαν πρόσφατα.

Ειδικότερα με το νομοσχέδιο αυτό:

1ον. Η ποινική νομοθεσία ενισχύεται, εξοπλίζεται με τα απαραίτητα εργαλεία για την αντιμετώπιση των λογισμικών, αλλά και των συσκευών παρακολούθησης. Η χρήση λογισμικών και συσκευών παρακολούθησης από ιδιώτες αναβαθμίζεται σε κακούργημα και τιμωρείται με κάθειρξη έως δέκα έτη, ενώ μέχρι σήμερα ήταν απλό πλημμέλημα. Αντίστοιχα, η εμπορία και η απλή κατοχή λογισμικών ή συσκευών παρακολούθησης χαρακτηρίζονται πλημμέλημα, ποινικοποιούνται πια, ενώ μέχρι σήμερα δεν υπήρχε καμία ποινή και η ποινή μπορεί να φτάνει έως και τα πέντε έτη. Τα απαγορευμένα λογισμικά ή οι συσκευές παρακολούθησης καταγράφονται σε ειδικό κατάλογο, δημόσια προσβάσιμο και διαρκώς επικαιροποιούμενο, ενώ η προμήθεια λογισμικών παρακολούθησης από πλευράς του ελληνικού Δημοσίου είναι δυνατή μόνο υπό τις προϋποθέσεις οι οποίες θα περιλαμβάνονται σε Προεδρικό Διάταγμα, που πάντοτε θα υποβάλλεται σε επεξεργασία του Συμβουλίου της Επικρατείας.

2ον. Τίθενται νέες δικλείδες ασφαλείας σε ό,τι αφορά στη λειτουργία της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών. Για πρώτη φορά ιδρύονται Ακαδημία Πληροφοριών και Αντικατασκοπείας με σκοπό, με αποστολή την εκπαίδευση, επιμόρφωση και εξειδίκευση του προσωπικού, αλλά και Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου για τον έλεγχο φαινομένων παράβασης καθήκοντος και διαφθοράς στην Ε.Υ.Π., ενώ προβλέπονται και εγγυήσεις δημοσιότητας στη λειτουργία του Κέντρου Τεχνολογικής Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Καινοτομίας της Ε.Υ.Π.. Επιπλέον μπαίνουν ειδικές προϋποθέσεις, ειδικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει κάποιος για να γίνει Διοικητής, ο οποίος μπορεί να είναι μόνο διπλωμάτης ή απόστρατος ανώτατος αξιωματικός.

3ον. Αυστηροποιείται ακόμη περισσότερο το πλαίσιο άρσης του απορρήτου. Για πρώτη φορά ο όρος «εθνική ασφάλεια» εξειδικεύεται νομοθετικά, ενώ προβλέπεται ότι την άρση μπορούν να ζητήσουν μόνο η Ε.Υ.Π. και η Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία, εφόσον ανταποκριθούν φυσικά στις πολύ απαραίτητες απαιτήσεις τεκμηρίωσης. Επιπρόσθετες δικλείδες τίθενται, επίσης για πρώτη φορά, όταν η άρση αφορά πολιτικά πρόσωπα, οπότε απαιτείται άμεση και εξαιρετικά πιθανή διασύνδεση με το θέμα της εθνικής ασφαλείας, αλλά και άδεια του Προέδρου της Βουλής.

Προβλέπεται η υποχρεωτική γνωστοποίηση της άρσης, μετά την πάροδο τριών ετών από την παύση της, υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε η άρση, όπως αξιολογείται από ειδικό τριμελές όργανο με τη συμμετοχή δύο εισαγγελικών λειτουργών και του προέδρου της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών. Ο κατάλογος των εγκλημάτων που δικαιολογούν άρση του απορρήτου εξορθολογίζεται και συστηματοποιείται, ενώ η διαδικασία και οι χρόνοι καταστροφής του υλικού παρακολούθησης τυποποιούνται νομοθετικά.

4ον. Θεσπίζεται νέο αυστηρό πλαίσιο προστασίας της κυβερνοασφάλειας και ενισχύεται η προστασία των προσωπικών δεδομένων.

— Σε ό,τι αφορά στις αλλαγές που επήλθαν σε σχέση με το αρχικό κείμενο μετά την ενσωμάτωση προτάσεων που διατυπώθηκαν τόσο κατά τη διαβούλευση όσο και κατά τη δημόσια συζήτηση, επισημαίνονται:

1ον. Ο ορισμός των «λόγων εθνικής ασφάλειας» που μπορούν να δικαιολογήσουν άρση του απορρήτου, μετά την υιοθέτηση παρατηρήσεων από τη δημόσια διαβούλευση, περιορίζεται ουσιωδώς. Ως «λόγοι εθνικής ασφάλειας» ορίζονται πλέον οι λόγοι που συναρτώνται με την προστασία των βασικών λειτουργιών του Κράτους, αλλά και των θεμελιωδών συμφερόντων των Ελλήνων πολιτών, ενώ η σχετική ενδεικτική απαρίθμηση περιλαμβάνει αποκλειστικά λόγους σχετικούς με την εθνική άμυνα, την εξωτερική πολιτική, την ενεργειακή ασφάλεια και την κυβερνοασφάλεια.

2ον. Μπαίνουν ακόμη περισσότερο αυξημένες απαιτήσεις τεκμηρίωσης του αιτήματος για άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας. Το αίτημα αυτό πρέπει να περιλαμβάνει τους λόγους που στοιχειοθετούν τον κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια, την αναγκαιότητα της άρσης του απορρήτου για την αντιμετώπιση του κινδύνου, το αντικείμενο της άρσης, δηλαδή τα εξωτερικά στοιχεία της επικοινωνίας ή και το περιεχόμενο αυτής και την απολύτως αναγκαία χρονική διάρκεια.

Τυχόν παράταση της άρσης του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας πέραν των δέκα μηνών είναι δυνατή μόνον εφόσον επιβεβαιώνεται ότι εξακολουθούν να υφίστανται συγκεκριμένα στοιχεία που καθιστούν άμεση και εξαιρετικά πιθανή τη διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας.

3ον. Παρέχονται αυξημένα εχέγγυα ανεξαρτησίας του τριμελούς οργάνου που αποφασίζει τη γνωστοποίηση της άρσης του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας. Σε αυτό συμμετέχουν πλέον δύο εισαγγελικοί λειτουργοί και ο Πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών. Δεν προβλέπεται, αντιθέτως σε σχέση με την αρχική εκδοχή της πρότασης η συμμετοχή του Διοικητή της Ε.Υ.Π. ή του Διευθυντή της Αντιτρομοκρατικής. Προβλέπεται επίσης η τήρηση απόρρητων συνοπτικών πρακτικών, ενώ καταγράφεται και η άποψη της μειοψηφίας εντός του τριμελούς αυτού οργάνου.

4ον. Η διαδικασία καταστροφής του υλικού παρακολούθησης τυποποιείται περαιτέρω. Αποσαφηνίζεται ότι οι φάκελοι με το υλικό τεκμηρίωσης μπορούν να καταστρέφονται μετά από την πάροδο δέκα ετών, ενώ το υλικό που αποτυπώθηκε στο σύστημα επισυνδέσεων διαγράφεται μετά από την πάροδο έξι μηνών. Σε κάθε περίπτωση καταστροφής ή διαγραφής συντάσσεται η ανάλογη έκθεση.

5ον. Εξορθολογίζεται περαιτέρω ο κατάλογος των εγκλημάτων που δικαιολογούν την άρση του απορρήτου. Έτσι, η άρση του απορρήτου επιτρέπεται πλέον μόνο σε εγκλήματα ιδιαίτερης απαξίας, για τη διακρίβωση των οποίων ο περιορισμός του δικαιώματος στο απόρρητο της επικοινωνίας κρίνεται πλέον αναγκαίος.

6ον. Συστήνεται Ενοποιημένο Κέντρο Αναφοράς Κυβερνοασφάλειας στη Γενική Διεύθυνση Κυβερνοασφάλειας της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το Κέντρο αυτό έχει ως σκοπό την ανάπτυξη, υποστήριξη και ενδυνάμωση των ικανοτήτων σε εθνικό επίπεδο για την έγκαιρη ανίχνευση και αντιμετώπιση απειλών για την κυβερνοασφάλεια σε όλη την επικράτεια.

Το πρόβλημα των λογισμικών παρακολούθησης είναι παγκόσμιο, πανευρωπαϊκό και η Ελληνική Κυβέρνηση είναι η πρώτη που παρεμβαίνει, ουσιαστικά, δυναμικά για να αντιμετωπίσει δραστικά το πρόβλημα. Και το κάνει γιατί έχει ισχυρή πολιτική βούληση. Επίσης, μετά την επισήμανση, την ανάδειξη των κενών και των διαχρονικών παθογενειών στο μοντέλο διαχείρισης των νομίμων επισυνδέσεων, παρεμβαίνουμε πολύ ουσιαστικά και βελτιωτικά στη λειτουργία της Ε.Υ.Π.. Η Κυβέρνησή μας ποτέ, ούτε και στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν κρύβει τα προβλήματα κάτω από το χαλί. Με τόλμη δίνει λύσεις σε χρόνιες αβλεψίες, σε λάθη, σε παραλείψεις, σε αδυναμίες. Παράλληλα, συνδράμουμε αποφασιστικά την ελληνική Δικαιοσύνη ώστε να αποκαλυφθεί όλη η αλήθεια και να φανεί το μέτρο της αληθείας όσων κυκλοφορούν γύρω από αυτήν την υπόθεση.

Προηγούμενο άρθροΤιμητική πλακέτα στον Αλέξανδρο Δάιο διακριθέντα αθλητή του kick boxing, απένειμε ο Δήμαρχος Νάουσας Νικόλας Καρανικόλας
Επόμενο άρθροΕμμανουήλ Φράγκος – Ερώτηση – Δομές φιλοξενίας κακοποιημένων παιδιών – 01.12.2022