Επίκαιρη ερώτηση Βουλευτή Σερρών της Ελληνικής Λύσης κ. Κωνσταντίνου Μπούμπα προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Αντιστοίχιση πτυχίων των αποφοίτων πρώην ΑΕΙ ΤΤ (ΤΕΙ) με τα πτυχία των νέων ακαδημαϊκών δομών

Σας ευχαριστώ θερμά, κύριε Πρόεδρε. Καλημέρα σας, κύριε Υπουργέ.

Ένα θέμα το οποίο έχει έναν διφυές χαρακτήρα, πέρα από την εκπαίδευση, πέρα από την επιστημονική του κατάρτιση και αυτό το επιστημονικό κενό που δημιουργείται σε ό,τι αφορά την κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων, είναι συνάμα -το ξέρετε πολύ καλά- και κοινωνικό.

Ενθυμούμαι από το 2001 πως όταν μιλάμε για ΤΕΙ, μιλάμε για ΤΕΙ και πανεπιστήμια, όχι ΤΕΙ και ΑΕΙ. Είναι λανθασμένη αυτή η έκφραση. Διότι και τα ΤΕΙ είναι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, άρα, λοιπόν είναι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, απλά δεν είχαν αυτή την πανεπιστημιακή υπόσταση. Με τους νόμους που θεσπίστηκαν από το 2018, έγινε μια απορρόφηση, μια συγχώνευση πολλών τμημάτων των ΤΕΙ, τα οποία αναγνωρίστηκαν πλέον σε επιστημονικό επίπεδο πανεπιστήμια και υπάρχουν απτά παραδείγματα.

Όμως, δημιουργείται ένα μεγάλο κοινωνικό φαινόμενο αυτή τη στιγμή, διότι εν μια νυκτί πολλοί φοιτητές -και μιλάμε περίπου, το ξέρετε πολύ καλά, για το ένα τέταρτο πανελλαδικά των πανεπιστημιακών τμημάτων- βρέθηκαν με ένα πτυχίο «φάντασμα», δηλαδή δεν μπορούν να κατοχυρώσουν τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, είναι σε μια αβεβαιότητα.

Διαβάζω τη συνέντευξη σας με τον Πρόεδρο του ΤΕΙ Κρήτης πολύ προσεκτικά τον κ. Μπριτζολάκη, όπου υπάρχει διαμαρτυρία από πολλά πρώην ΤΕΙ, μεταξύ αυτών και του Πειραιά και της Κρήτης, ότι δεν επιλύεται το πρόβλημα άμεσα και ζητείται να υπάρχει μία γνωμοδότηση, μια αξιολόγηση από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Να θυμίσουμε ότι στο παρελθόν υπήρχε ένας κύκλος εξομοίωσης με άλλες σχολές διετούς η τριετής φοίτησης, όπως για παράδειγμα ήταν οι σχολές σωματικής αγωγής αλλά και οι παιδαγωγικές ακαδημίες, προκειμένου να εναρμονιστούν και από διετείς να γίνουν τεταρτοετείς και να εξομοιωθούν.

Κάτι ανάλογο πρέπει να γίνει και τώρα, διότι η αγωνία αυτή είναι ζωγραφισμένη στα μάτια αυτών των ανθρώπων, οι οποίοι έχουν το «επίσταμαι» μέσα τους. Έχουν ολοκληρώσει περίπου τέσσερις διαδοχικές περιόδους, δηλαδή μιλάμε για τέσσερα χρόνια φοίτηση και είναι σε μια αβεβαιότητα διότι δεν τους κατοχυρώνετε τα επαγγελματικά δικαιώματα.

Εσείς ως Υπουργός απαντάτε ότι πρέπει να γίνει αξιολόγηση. Η αξιολόγηση καθυστερεί. Τώρα αν επικαλεστούμε το νομοθετικό πλαίσιο, να θυμίσουμε ότι υπάρχουν τρεις αποφάσεις 2407, 2408 και 2409 του τετάρτου τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας του ΣΤΕ, με αφορμή την κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων μηχανικών ανακαίνισης και συντήρησης κτιρίων. Εκεί λοιπόν το ΣΤΕ τους δικαιώνει. Προσέφυγαν και άλλοι εκατόν πενήντα μηχανικοί επί του θέματος που λέει ότι κωλυσιεργούν τα Υπουργεία -μεταξύ αυτών το Υπουργείο Παιδείας, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, το Υπουργείο Υποδομών- και πρέπει να βγει προεδρικό διάταγμα το άρθρο 257 που να κατοχυρώνει τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, με εξουσιοδοτικές διατάξεις που ορίζει ο νομοθέτης και βέβαια και οι ορμώμενοι και δέσμιοι μηχανικοί, διότι δεν έβγαλε πόρισμα η διοίκηση ή μάλλον δεν ξεκίνησε διαδικασίες η διοίκηση για δύο τμήματα -αν θυμάμαι καλά Πάτρας, Κρήτης και Ιωαννίνων- με αποτέλεσμα όλοι οι υπόλοιποι να δικαιώνονται από το ΣΤΕ, από το Συμβούλιο της Επικρατείας που λέει το ΣΤΕ ότι αδίκως κωλυσιεργείτε κι εσείς για τα επαγγελματικά δικαιώματα.

Το λέω αυτό ως παράδειγμα, κύριε Υπουργέ, για τους μηχανικούς ανακαίνισης και συντήρησης κτιρίων, γιατί κάτι ανάλογο πρέπει να γίνει τώρα για τους αποφοίτους των πρώην ΤΕΙ. Το βιώνουμε και στον Πειραιά, το βιώνουμε σε πολλές ενότητες, όπως και με το πανεπιστήμιο πάνω της εκλογικής μου περιφέρειας των Σερρών και το ξέρετε πάρα πολύ καλά. Πρέπει να δοθεί άμεση λύση, επαναλαμβάνω, διότι είναι ένα θέμα κοινωνικού και επιστημονικού χαρακτήρα, προκειμένου να μην υπάρχουν κοινωνικές ανισότητες και να μην υπάρχουν άνθρωποι που αποφοιτούν από την τριτοβάθμια εκπαίδευση πανεπιστημιακού χαρακτήρα και να είναι δύο και τριών ταχυτήτων σε μια αβεβαιότητα που βιώνουν κοινωνικά. Αυτό ζητούν οι φοιτητές. Ζητούν άμεση λύση και όχι να χρονοτριβούμε κι άλλο, προκειμένου να είναι σε αυτή την αβεβαιότητα.

Σας ευχαριστώ.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ (ΑΓΓΕΛΟΣ) ΣΥΡΙΓΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Καλημέρα, κύριε συνάδελφε.

Να κάνω μια διευκρίνιση απλώς πριν ξεκινήσω. Δεν έδωσα συνέντευξη στον κ. Μπριτζολάκη. Ο κ. Μπριτζολάκης είναι ο εκπρόσωπος των αποφοίτων ΤΕΙ. Είχαμε μια εκτενή συνομιλία για τέτοια ζητήματα, μέρος της οποίας δημοσιεύθηκε όχι από μένα, αλλά δεν ήταν συνέντευξη, ήταν συνομιλία στην οποία ο άνθρωπος μου μετέφερε τα αιτήματά τους κι εγώ προσπάθησα να δώσω απαντήσεις.

Ξεκινάω με μια περιγραφή του τι ακριβώς έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια. Το 2018 και κυρίως το 2019 με τον ατυχή νόμο 4610, μετετράπησαν τα ΤΕΙ, για την ακρίβεια καταργήθηκαν ως αυτοτελή νομικά πρόσωπα και εντάχθηκαν σε πανεπιστήμια. Ήταν μια κίνηση που έγινε με απίστευτη προχειρότητα εν μία νυκτί.

Επί παραδείγματι, έχουμε πανεπιστήμια τα οποία τώρα εκτείνονται σε μια έκταση πεντακοσίων χιλιομέτρων. Το Διεθνές Πανεπιστήμιο, το οποίο έχει τμήματα στις Σέρρες, ξεκινάει από την Κατερίνη και καταλήγει στο Διδυμότειχο. Έχουμε πανεπιστήμια τα οποία έχουν τμήματα που θεραπεύουν το ίδιο ακριβώς αντικείμενο. Δηλαδή, στη μία πόλη είναι το ένα στην άλλη πόλη είναι το άλλο, σε κάποιες περιπτώσεις και στην ίδια ακριβώς πόλη. Έχουμε πανεπιστήμια τα οποία προέκυψαν με μηδενικό αριθμό μελών ΔΕΠ.

Το πιο βασικό για εμένα, όμως, είναι ότι χάθηκε η τεχνολογική κατεύθυνση. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Είναι σαν να έχουμε μια μηχανή. Η μηχανή έχει τον χειριστή της, ο οποίος τη χειρίζεται σε καθημερινή βάση. Είναι κατά κανόνα απόφοιτος ΙΕΚ ή επαγγελματικού λυκείου. Έχουμε εκείνον που την έχει σχεδιάσει, που είναι απόφοιτος πολυτεχνείου. Είχαμε και εκείνον που ήξερε πώς λειτουργεί η μηχανή. Αυτή ήταν η τεχνολογική εκπαίδευση. Εμείς τώρα έχουμε ένα σύστημα που έχουμε τον χειριστή και τον σχεδιαστή. Μας λείπει εκείνος που ξέρει πώς λειτουργεί η μηχανή σε καθημερινή βάση. Είναι, δηλαδή, σαν να έχουμε ένα τεράστιο κεφάλι και να έχουμε χέρια, αλλά να μας λείπει το σώμα που συνδέει το κεφάλι με τα χέρια. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Μεταξύ των άλλων προχειροτήτων που έγιναν ήταν ότι δεν υφίσταται ρύθμιση, εξουσιοδοτική διάταξη, σχετικά με τη δυνατότητα των αποφοίτων τμημάτων ΤΕΙ να λάβουν πτυχίο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με κάποιον τρόπο. Γιατί δεν έγινε αυτό; Διότι οι προϋποθέσεις με τις οποίες μετετράπησαν αυτά τα τμήματα δεν έδινε μια τέτοια δυνατότητα.

Κάτι ακόμα πολύ σημαντικό, το αναφέρατε εμμέσως εσείς. Από το 2001 και μετά, όταν μετατρέπονται τα ΤΕΙ σε ΑΤΕΙ, σε Ανώτατα Τεχνικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, έχουμε στην ελληνική ανώτατη εκπαίδευση δύο διακριτούς κύκλους. Ο ένας είναι ο πανεπιστημιακός τομέας που περιλαμβάνει τα πανεπιστήμια, το Πολυτεχνείο, την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και αναφέρονται ως πανεπιστήμια, και ο άλλος τομέας ανώτατης εκπαιδεύσεως είναι ο τεχνολογικός τομέας, που περιλαμβάνει τα ΤΕΙ στην προκειμένη περίπτωση. Δεν υπάρχει ιεραρχική σχέση μεταξύ των ΤΕΙ και των ΑΕΙ. Αυτό είναι πολύ βασικό. Οπότε δεν υφίσταται και θέμα ισοτιμήσεως των βασικών τίτλων σπουδών που χορηγούν μεταξύ τους. Άλλοι οι τίτλοι των μεν άλλοι οι τίτλοι των δε.

Επειδή έχω ξεπεράσει ήδη τον χρόνο μου, κύριε Πρόεδρε, θα συνεχίσω στη δευτερολογία μου.

.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ (ΑΓΓΕΛΟΣ) ΣΥΡΙΓΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Είναι βασικό να καταλάβουμε ότι δεν τελούν σε ιεραρχική σχέση μεταξύ τους. Είναι δύο παράλληλες κατευθύνσεις. Πολύ βασικό αυτό.

Τώρα, με το ν. 4957/2022 -ψηφίστηκε πέρυσι τον Ιούλιο- αναφέρεται στο άρθρο 3 ότι η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται από τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, τα οποία είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, πλήρως αυτοδιοικούμενα. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και η ΑΣΠΑΙΤΕ.

Όσον αφορά τα πτυχία των ΤΕΙ, μετά την ένταξή τους στην ανώτατη εκπαίδευση εξακολουθεί να ισχύει η παρ. 12 του άρθρου 5 του ν. 2916/2001, με το οποίο ορίζεται ότι το πτυχίο που χορηγείται από τμήματα ΤΕΙ είναι βασικός τίτλος σπουδών ανωτάτης εκπαιδεύσεως, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών σε ελληνικά ή ξένα πανεπιστήμια, με τις προϋποθέσεις που εκάστοτε ισχύουν, βεβαίως, για τους πτυχιούχους ανωτάτης εκπαιδεύσεως.

Συνεπώς, οι κάτοχοι πτυχίων ΤΕΙ μετά την ένταξή τους στην ανώτατη εκπαίδευση το 2001, ακόμη και μετά τη συγχώνευση ή ένταξη των ΤΕΙ σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, δεν υφίστανται περιορισμούς στην πραγματοποίηση μεταπτυχιακών ή διδακτορικών σπουδών ή τον διορισμό τους σε θέσεις του δημοσίου ή του ευρύτερου δημοσίου τομέα.

Τέλος, με μία σειρά διατάξεων του 2018 και του 2019 δόθηκε η δυνατότητα σε φοιτητές ήδη εγγεγραμμένους σε τμήματα ΤΕΙ να λάβουν πτυχίο πανεπιστημιακής εκπαιδεύσεως με κάποιες προϋποθέσεις, στην προκειμένη περίπτωση να μην έχουν υπερβεί τη διάρκεια των εξαμήνων που απαιτούνται για τη λήψη του τίτλου σπουδών, σύμφωνα με το ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών.

Σε κάθε περίπτωση, οι φοιτητές των ΤΕΙ είχαν τη δυνατότητα να περατώσουν τις σπουδές τους στα μεταβατικά λειτουργούντα τμήματα και να λάβουν πτυχίο.

Περιμένω την δευτερολογία σας, για να συνεχίσω.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΟΥΜΠΑΣ: Κύριε Υπουργέ, τόσο εσείς όσο και ο Πρόεδρός είστε ακαδημαϊκοί. Το θέμα δεν είναι να το δούμε από πλευράς πολιτικής τοποθέτησης. Απαντάτε καθαρά πολιτικά. Εδώ υπάρχει κοινωνικό φαινόμενο.

Αυτή τη στιγμή τα παιδιά, οι φοιτητές, όπου οι γονείς από τον κάματό τους στερήθηκαν τα μάλα για να τα σπουδάσουν, έχουν πάρει ένα πτυχίο χωρίς αντίκρισμα. Πώς θα βγουν να δουλέψουν; Αν θέλουμε να εναρμονιστούμε με την Ευρώπη, τα πανεπιστήμια εφαρμοσμένων επιστημών αναγνωρίζουν όλες τις σχολές – πανεπιστήμια των τεχνολογικών εφαρμογών. Άρα η Ελλάδα κινείται τελείως διαφορετικά.

Είμαστε στην ενωμένη Ευρώπη με έναν εκπαιδευτικό χαρακτήρα αφομοίωσης και εν πάση περιπτώσει, αποκατάστασης επαγγελματικά για αυτούς τους ανθρώπους που έχουμε σημαντικές σχολές; Έχουμε σχολές μηχανικών. Τους δικαιώνει το ΣτΕ νομικά. Δεν μπορεί η διοίκηση να κωλυσιεργεί και τέσσερα Υπουργεία, προκειμένου να μην κατοχυρώνονται τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Το λένε πρόσφατες αποφάσεις -24.07, 24.08 και 24.09. Πρέπει να εφαρμοστεί εκ του Συντάγματος, γιατί είναι ιερή η εργασία και το δικαίωμα στην εργασία.

Ερχόμαστε στο διά ταύτα, το 257. Έκανα μία αναφορά στο παρελθόν, που επεσήμανε και ο κύριε Πρόεδρος, γιατί αυτή είναι η αλήθεια. Δηλαδή, την αλλαγή από τα πρώην ΚΑΤΕΕ, μετά ΤΕΙ και πανεπιστήμια την πληρώνουν οι φοιτητές, οι οποίοι και εργαστήρια έκαναν και πρακτική εξάσκηση έκαναν και τέσσερα χρόνια σπουδές έκαναν. Δεν μπορούμε αυτούς τους ανθρώπους να τους αποκλείσουμε από την αγορά εργασίας, επειδή βγήκε ένας νόμος επί ΣΥΡΙΖΑ με τον οποίο πολλά τμήματα συγχωνεύθηκαν, άλλα εξαφανίστηκαν, άλλα δεν ήταν εναρμονισμένα.

Φοιτεί σε ένα ανώτατο ίδρυμα ο φοιτητής και απαιτεί με το πτυχίο από το Υπουργείο Παιδείας να τον αποκαταστήσουμε επαγγελματικά, για να βγει ο άνθρωπος να επιβιώσει. Δηλαδή, αν είναι να περιμένουμε εμείς την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης -ΕΘΑΑΕ- πότε θα τους αξιολογήσει και πότε θα εναρμονιστούν και πότε θα έχουν δικαίωμα να κατοχυρώσουν τα επαγγελματικά δικαιώματα, «ήμουν νιός και γέρασα». Τελειώνει ο άλλος μηχανικός και δουλεύει ντελιβεράς δέκα χρόνια. Δεν είναι ντροπή η δουλειά, αλλά θέλει το επίσταμαι, θέλει την επιστήμη του, θέλει αυτό που οραματίστηκε, που ονειρεύτηκε, που ξόδεψε για αυτό.

Άρα, λοιπόν, εδώ το ζήτημα είναι καθαρά κοινωνικό. Θέλω να το δείτε πέρα από Υπουργός και ως ακαδημαϊκός και ως άνθρωπος. Εδώ έχουμε μεγάλο θέμα. Μιλάμε για πάρα πολλά τμήματα. Δεν μπορούμε να τα προσδιορίσουμε χρονικά.

Προηγουμένως που σας είπα, δεν ήταν συνέντευξη. Διάβασα στα «Φοιτητικά Νέα» ότι ήταν τηλεδιάσκεψη με την Κρήτη, αλλά δεν είναι θέμα ούτε Κρήτης, ούτε Πειραιά, ούτε Σερρών, ούτε οτιδήποτε. Εδώ το παζλ έχει πολλά κομμάτια. Τα κομμάτια έχουν ξεφύγει. Να σας δώσω παράδειγμα. Τώρα το θυμήθηκα. Όταν καταργήθηκε το Τμήμα Ιχθυοκαλλιέργειας από τη Νέα Μηχανιώνα πήγε στο Μεσολόγγι. Προσέξτε, το Πανεπιστήμιο Πατρών δεν δεχόταν αυτό το Τμήμα ιχθυοκαλλιέργειας του Μεσολογγίου. Το δίνω ως παράδειγμα, μια και είναι και ο κ. Κεδίκογλου εδώ, γιατί; Διότι τα στοιχεία λένε ότι τα επόμενα χρόνια το 70% της διατροφής θα είναι μέσα από την ιχθυοκαλλιέργεια.

Και ερωτώ: Τμήματα σημαντικά, όπως είναι η Ιχθυοκαλλιέργεια, πρώην ΤΕΙ, τα οποία είναι σημαντικά για την Ελλάδα για τα επόμενα χρόνια να μπουν στο brand name και να στηριχθεί η ιχθυοκαλλιέργεια, τα βγάζουμε απ’ έξω.

Πού θέλω να καταλήξω; Υπάρχουν σοβαρά τμήματα, τμήματα τα οποία είναι χρήσιμα για το κοινωνικό στάτους, για τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα που λαμβάνουν και για την παραγωγικότητα στην Ελλάδα και έχουμε αποκλείσει αυτούς τους φοιτητές, γιατί είναι τα πρώην ΤΕΙ, τα οποία δεν είναι εξομοιωμένα με τα πανεπιστήμια και πάει λέγοντας.

Το σωστό είναι -και το επαναλαμβάνω- ότι ήταν ΤΕΙ και πανεπιστήμια. Είναι λάθος να λέμε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Τι θα πει; Τα ΤΕΙ τι είναι; Πρωτοβάθμια; Είναι τριτοβάθμια. Άρα, ήταν πανεπιστήμια-ΤΕΙ. Δεν ήταν ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αυτό είναι «ρατσιστικό» -εντός εισαγωγικών η λέξη- να το λένε, δηλαδή οι φοιτητές των ΤΕΙ τι ήταν; Τριτοβάθμια εκπαίδευση ήταν.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ (ΑΓΓΕΛΟΣ) ΣΥΡΙΓΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Δεν είπα τέτοιο πράγμα!

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΟΥΜΠΑΣ: Λέω, γιατί τους έχουμε αδικήσει κατάφωρα τόσα χρόνια με τμήματα σημαντικά, νευραλγικά τμήματα, που μπορούν να φέρουν αποτέλεσμα παραγωγικό και τους έχουμε τους ανθρώπους παροπλισμένους, παρά τις αποφάσεις του ΣτΕ να περιμένουν χρόνια αν εξομοιωθούν τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Ενθυμούμαι και τους τοπογράφους και των δομικών έργων. Είχαμε ένα φοβερό Τμήμα κάποτε Χημικών Πετρελαίου στην Καβάλα και πάει λέγοντας.

Δώστε λύση. Δεν μπορούμε να περιμένουμε άλλο, κύριε Υπουργέ. Κοινωνικά μιλάμε. Μιλάμε κοινωνικά για χιλιάδες φοιτητές οι οποίοι είναι σε απόγνωση. Προσπαθούν να επιβιώσουν και λένε: Εγώ που έκανα τα τέσσερα εξάμηνα πήγαν στράφι; Τι θα γίνω εγώ; Δεν κατοχυρώνομαι επαγγελματικά; Αν ψηφίστηκε ο νόμος και αν συγχωνεύτηκαν και αν απορροφήθηκαν και αν δεν ήταν έτοιμα σε ένα λιβέλο, σε ένα επίπεδο, αυτό δεν ενδιαφέρει τους φοιτητές. Είναι νόμος του κράτους.

Πρέπει να δώσετε λύση, ως ακαδημαϊκός, ως Υπουργός και ως άνθρωπος, κύριε Συρίγο.

Ευχαριστώ.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ (ΑΓΓΕΛΟΣ) ΣΥΡΙΓΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, νομίζω ότι θα πρέπει να συμφωνήσουμε ότι ο κ. Μπούμπας, ο αγαπητός συνάδελφος, έχει εξαιρετικές ρητορικές ικανότητες, μιλάει από στήθους, είναι εξαιρετικά ζωντανός. Εν τη ρύμη του λόγου του, βεβαίως, αναφέρει κάποια πράγματα τα οποία δεν είναι απολύτως ακριβή, αλλά το σώζει η ζωντάνια της παρουσιάσεως.

Λοιπόν, είπατε ότι έχουν πτυχίο χωρίς αντίκρισμα. Μην το ξαναπούμε αυτό το πράγμα. Μην το ξαναπούμε αυτό το πράγμα! Οι απόφοιτοι ΤΕΙ…

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΟΥΜΠΑΣ: Αντίκρισμα χωρίς…

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ (ΑΓΓΕΛΟΣ) ΣΥΡΙΓΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ένα λεπτό.

Άλλο ρωτάτε εδώ πέρα και τώρα πετάξατε κάτι άλλο. Ρωτάτε πώς θα μπορέσουν αυτοί που έχουν πτυχίο ΤΕΙ να θεωρηθεί ότι είναι ισοδύναμο με τα πανεπιστημιακά. Άλλο αυτό και άλλο να λέμε ότι έχουν πτυχίο χωρίς αντίκρισμα. Δεν ισχύει αυτό το πράγμα.

Αποκλείονται από την αγορά εργασίας. Αναφέρατε ένα εξαιρετικό Τμήμα, το Τμήμα Χημικών Πετρελαίου.

Το Τμήμα Χημικών Πετρελαίου αποκλείεται από την αγορά εργασίας; Σαν τρελούς τους κυνηγάνε στην αγορά εργασίας.

Το λέω αυτό, λοιπόν, για να είμαστε πολύ προσεκτικοί σε αυτά τα οποία λέμε. Το σώζει, όμως, η ζωντάνια της ομιλίας σας!

Να πω τώρα ορισμένα πράγματα που είναι απαραίτητα στην προκειμένη περίπτωση. Το πρώτο το έχετε βάλει και μέσα στην επίκαιρη ερώτησή σας. Υπάρχει από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής μια σχετική απόφαση που είχε ληφθεί παλαιότερα για αυτά τα θέματα.

Λοιπόν, αυτή τη στιγμή έχουμε πρώην ΤΕΙ, νυν πανεπιστημιακά τμήματα, κάποια από τα οποία δεν έχουν καθηγητές ή έχουν ελάχιστο αριθμό καθηγητών. Προσπαθούν να καλύψουν τα κενά τους, φέρνοντας εντεταλμένους καθηγητές. Δεν λέγονται έτσι. Ήταν ένα παλιό προεδρικό διάταγμα, το 407. Προσπαθούν να καλύψουν τα κενά τους, περνώντας από άλλα τμήματα καθηγητές. Έχουν προγράμματα τα οποία πρέπει να αξιολογηθούν με μεγάλη προσοχή. Γιατί πρέπει να αξιολογηθούν; Για να ξέρουμε ότι είναι πανεπιστημιακού επιπέδου -όπως ισχύει με όλα τα άλλα πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο- και ότι μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτά τα δεδομένα. Αν δεν ολοκληρωθεί ένας πλήρης κύκλος σπουδών για να μπορέσεις να διαπιστώσεις τι γίνεται και πώς πάνε στον πλήρη κύκλο σπουδών, δεν μπορείς να τα αξιολογήσεις.

Φέτος ολοκληρώνεται από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Του χρόνου ολοκληρώνεται ένας κύκλος σπουδών πλήρης σε πρώτο επίπεδο από τα άλλα πανεπιστήμια, τα πρώην ΤΕΙ, που έγιναν το 2019 πανεπιστημιακά τμήματα. Επομένως, εάν δεν υπάρξει αξιολόγηση, δεν μπορεί να γίνει κάτι.

Στο σχετικό κείμενο υπάρχουν αναφορές στη μετεξέλιξη ιδρυμάτων, όπως της ΑΣΟΕΕ, της Παντείου Σχολής, της Ανωτάτης Βιομηχανικής Σχολής. Αυτά έγιναν το 1989.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)

Την ανοχή σας, κύριε Πρόεδρε, για δύο λεπτά.

Αυτό έγινε το 1989. Δεν υπήρχε ούτε ενιαίος χώρος μέσα στην Ευρώπη για τον τρόπο με τον οποίον υπολογίζονται οι ευρωπαϊκές πιστωτικές ομάδες, τα περίφημα ECTS, ούτε κανόνες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ούτε τίποτα.

Αναφέρονται, επίσης, κάποιοι αντίστοιχα που είχαν γίνει με τις Εθνικές Ακαδημίες Σωματικής Αγωγής και τη μετατροπή τους σε ΤΕΦΑΑ. Αυτό έγινε ακόμη παλαιότερα, το 1986. Δεν μπορούμε το 2023 να φέρνουμε παραδείγματα από το 1986 και το 1989, διότι είναι εντελώς διαφορετικοί όροι. Κινούμαστε αυτή τη στιγμή μέσα σε ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο και πρέπει αυτά που λειτουργούν στην Ελλάδα να πληρούν τους ελάχιστους κανόνες του πανεπιστημίου.

Επομένως, ολοκληρώνεται ένας πρώτος κύκλος σπουδών. Αξιολογούνται τα τμήματα. Αυτό είναι απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε άλλη συζήτηση. Αυτό είναι το πρώτο σημείο.

Και το δεύτερο, επειδή δεν μου αρέσει να λαϊκίζω, είναι το εξής: Ξέρετε για πόσες χιλιάδες άτομα μιλάμε δυνητικά; Μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες άτομα. Στη συζήτηση με τον κ. Μπριτζολάκη αναφέραμε έναν δυνητικό αριθμό τετρακοσίων χιλιάδων ατόμων. Εγώ σας λέω ότι οι περισσότεροι από αυτούς έχουν δουλειά. Γιατί έχουν δουλειά; Διότι τα πτυχία τους έχουν αντίκρισμα και τους αναζητούν στην αγορά εργασίας.

Εγώ σας λέω ότι είναι εκατό χιλιάδες. Είναι ένα τεράστιο νούμερο το «εκατό χιλιάδες». Δεν μπορεί αυτό να γίνει με απλές διαδικασίες ούτε βεβαίως μπορείς να πεις ότι όποιος έχει αυτό το πτυχίο παίρνει αυτομάτως το άλλο.

Χρειάζονται προσοχή, λοιπόν, αυτές οι προτάσεις και σωστά βήματα και να έχουμε υπ’ όψιν μας ότι μιλάμε για έναν τεράστιο αριθμό ατόμων. Τα πανεπιστημιακά τμήματα που δεν έχουν καν καθηγητές αυτή τη στιγμή ή έχουν δύο ή τρεις καθηγητές δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν όπως είναι τα πράγματα σε κάτι τέτοιο σήμερα.

Σας ευχαριστώ πολύ

Προηγούμενο άρθροΟι αυτοδύναμες κυβερνήσεις τελείωσαν και απέτυχαν. Η χώρα πρέπει να μπει σε μια νέα εποχή
Επόμενο άρθροΕρώτηση της Αναστασίας – Αικατερίνης Αλεξοπούλου Βουλευτού Β1΄ Βορείου Τομέα Αθηνών προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών