Η γήρανση του πληθυσμού, που αποτυπώνεται ιδιαίτερα έντονα στα μεγάλα αστικά κέντρα σε συνδυασμό με την μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, εξαιτίας της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, οδηγεί μεγάλες λιανεμπορικούς ομίλους τροφίμων να αλλάξουν τα πλάνα τους και να επενδύσουν στη δημιουργία μικρών καταστημάτων, τα λεγόμενα και «καταστήματα της γειτονιάς».
Πρόκειται για σύγχρονα μίνι μάρκετ, πολλά από τα οποία λειτουργούν 7 μέρες την εβδομάδα δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να κάνουν γρήγορα, εύκολα και οικονομικά τις αγορές τους, χωρίς να είναι αναγκασμένοι να κάνουν μεγάλες μετακινήσεις με το αυτοκίνητό τους ή τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Στην αγορά της «μικρής λιανικής» δραστηριοποιούνται σχεδόν όλοι οι μεγάλοι λιανεμπορικοί όμιλοι, οι οποίοι αναμένεται μάλιστα να αναπτύξουν περαιτέρω το δίκτυο των καταστημάτων τους το 2018.
*Η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει δημιουργήσει το δίκτυο καταστημάτων AB Shop&Go το οποίο αναπτύσσει με την μέθοδο Franchising. Ήδη ο όμιλος ΑΒ διαθέτει 13 ανεξάρτητα καταστήματα AB Shop&Go και 25 που συστεγάζονται μέσα σε πρατήρια Shell ενώ στόχος της εταιρείας είναι να λειτουργεί κάθε χρόνο περίπου 20 καταστήματα, όλα με την μέθοδο Franchising.
*Σημαντική παρουσία στην «μικρή λιανική» έχει και η ΟΚ! Anytime Markets. Ήδη η ΟΚ! διαθέτει 104 καταστήματα, όλα στην Αθήνα ενώ σύμφωνα με την διοίκηση της εταιρείας μέχρι το τέλος του 2018 θα λειτουργήσουν ακόμη 9 καταστήματα σε πυκνοκατοικημένες περιοχές της πρωτεύουσας, όλα με την μέθοδο Franchising. Επίσης, η ΟΚ Anytime Markets διαθέτει 4 καταστήματα τα οποία συστεγάζονται με βενζινάδικα. Και τα ΟΚ! λειτουργούν 7 ημέρες την εβδομάδα με διευρύμενο ωράριο από τις 8 το πρωί έως τις 11 το βράδυ. Στην πλειοψηφία τους τα ΟΚ! διαθέτουν 3.500 προϊόντα καλύπτοντας όλες τις ανάγκες ενός νοικοκυριού. Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας η πλειονότητα των καταστημάτων έχουν ανακαινισθεί προσφέροντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να κάνουν γρήγορα, εύκολα και οικονομικά τις καθημερινές τους αγορές.
*Με έναν διαφορετικό τρόπο αναπτύσσει το δίκτυο των καταστημάτων της η Σκλαβενίτης. Μετά από την εξαγορά της Μαρινόπουλος, η Σκλαβενίτης διαθέτει 130 μικρά σούπερ μάρκετ από 200 τ..μ. και άνω. Και η Σκλαβενίτης ακολουθώντας τις τάσεις της αγοράς διαθέτει μικρά καταστήματα σε αστικά κέντρα, μέσα από τα οποία οι καταναλωτές μπορούν να βρουν μια πληθώρα προϊόντων σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές. Σε αντίθεση όμως με τα Οκ! και τα AB Shop&Go τα συγκεκριμένα καταστήματα δεν λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο.
*Την τάση της δημιουργίας μικρών καταστημάτων πώλησης τροφίμων θα ακολουθήσει φέτος και η Metro AEBE η οποία διαθέτει την αλυσίδα σούπερ μάρκετ My Market. Η Metro AEBE αναμένεται σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε πρόσφατα ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης του Ομίλου Στέφανος Παντελιάδης να δημιουργήσει εντός του 2018 ένα νέου τύπου καταστήματος της γειτονιάς και αναλόγως των επιδόσεων του πρώτου καταστήματος η εταιρεία θα προχωρήσει στην ίδρυση περισσότερων. Τα νέα μικρά καταστήματα της My Market θα αναπτυχθούν σε αστικές γειτονιές, ως εταιρικά καταστήματα και όχι μέσω franchising και θα έχουν σημαντικές διαφορές από τα καταστήματα My Market Easy που είναι σούπερ μάρκετ από 350 έως 600 τ.μ.
*Μικρά καταστήματα, μεταξύ άλλων, θα δημιουργήσει η SPAR, η οποία εισήλθε στην ελληνική αγορά πριν από λίγες ημέρες. Σύμφωνα μάλιστα με διοικητικά στελέχη η ανάπτυξη του δικτύου θα επικεντρωθεί αρχικά σε καταστήματα μικρού και μεσαίου μεγέθους