Ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου  

Καλό μεσημέρι.

Θέλω να εκφράσω τη θλίψη μας για την απώλεια του Βουλευτή Δωδεκανήσων του ΣΥΡΙΖΑ, Νεκτάριου Σαντορινιού, ενός ανθρώπου που με μαχητικότητα και ευπρέπεια υπηρέτησε τους συμπολίτες του και το κόμμα του. Να εκφράσουμε τα συλλυπητήρια στην οικογένειά του και στον ΣΥΡΙΖΑ.

Για τους πλειστηριασμούς

Η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, που επιβεβαιώνει το νόμο 4354/2015, νόμο που ψηφίστηκε όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στην Κυβέρνηση και ο κ. Τσίπρας Πρωθυπουργός της χώρας, έγινε η αφορμή προκειμένου να υπάρξει για μια ακόμη φορά πολιτική σπέκουλα για το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους και των πλειστηριασμών.

Το ζήτημα των πλειστηριασμών είναι σημαντικό και ιδιαίτερα ευαίσθητο. Για να κατανοήσουμε το θέμα στις διάφορες εκφάνσεις του, χρειάζονται 2 πράγματα:

-Μια ψύχραιμη, ειλικρινής και τεκμηριωμένη αποτίμηση του δικού μας έργου, δηλαδή των μέτρων που πήραμε δηλαδή για την αντιμετώπιση του μεγάλου ζητήματος του ιδιωτικού χρέους, αλλά και τη στήριξη των πλέον ευάλωτων συμπολιτών μας που κινδυνεύουν να χάσουν περιουσιακά τους στοιχεία και ιδιαίτερα την πρώτη τους κατοικία.

-Την ανάδειξη της υποκρισίας και του λαϊκισμού από τον τρόπο με τον οποίον αντιμετωπίζει το θέμα ο ΣΥΡΙΖΑ και ιδιαίτερα ο Πρόεδρός του, ο κ. Τσίπρας.

Ξεκινώ από το πρώτο γιατί εκείνο που είναι σημαντικό, που κυρίως αφορά τον κόσμο, είναι όχι τι έκαναν οι άλλοι, τι έκαναν οι προηγούμενοι, αλλά τι κάνουμε εμείς προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που μας κληροδότησε η αλλοπρόσαλλη διακυβέρνηση της προηγούμενης περιόδου. Άλλωστε όπως έχουμε πολλές φορές υποστηρίξει για εμάς ο πήχης της σύγκρισης δεν είναι η δική τους ανεπάρκεια.

Η Κυβέρνησή μας έχει θεσπίσει σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους. Ιδιαίτερη μέριμνα έχει ληφθεί στην κατεύθυνση αυτή για την προστασία της ιδιαίτερα ευαίσθητης κοινωνικής ομάδας των πλέον ευάλωτων οφειλετών για την αποφυγή αναγκαστικών μέτρων, ανάμεσα στα οποία και οι πλειστηριασμοί.

Η προσπάθεια αυτή, αποτυπώνεται στα 6 σημεία που θα αναπτύξω παρακάτω.

  1. Με την υλοποίηση του προγράμματος «Ηρακλής», αντιμετωπίσαμε αποτελεσματικά το πρόβλημα των «κόκκινων δανείων» που παραλάβαμε από την προηγούμενου περίοδο, από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Μέσω και του προγράμματος «Ηρακλής», τα «κόκκινα» δάνεια στον τόπο μας παρουσίασαν πολύ μεγάλη πτώση, στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών από 44% τον Ιούνιο του 2019, συρρικνώθηκαν σε κάτω από  10% τον Ιούνιο του 2022. Αυτό σημαίνει ότι ήδη οι τέσσερις συστημικές τράπεζες, έχουν επιτύχει μονοψήφια ποσοστά μη εξυπηρετούμενων δανείων, εξυγιαίνοντας με αυτό τον τρόπο τα χαρτοφυλάκια τους. Αυτή η επιτυχημένη μεταρρύθμιση ενδυνάμωσε το τραπεζικό σύστημα -που αποτελεί θεμέλιο λίθο της ισχυρής ανάπτυξης, αλλά και της παρουσίας της χώρας στις αγορές- και συνέβαλε ανάμεσα τα υπόλοιπα και στις 11 συνεχόμενες αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας.

 

  1. Επίσης, το θεσμικό πλαίσιο αντιμετώπισης της αφερεγγυότητας που θεσμοθέτησε η Κυβέρνηση είναι ένα σημαντικό επίτευγμα για την Ελλάδα. Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο παρέχει ένα αριθμό χρήσιμων εργαλείων για την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης, αλλά και του ιδιωτικού χρέους σε μια σταθερή βάση. Η άμεση και αποτελεσματική εφαρμογή του ήταν και παραμένει το κύριο μέλημά μας. Έμφαση δίνεται σε δύο βασικούς πυλώνες του πλαισίου αυτού, τον εξωδικαστικό μηχανισμό, αλλά και τις δικλείδες προστασίας για τους ευάλωτους συμπολίτες μας, προκειμένου να μην χάσουν την πρώτη τους κατοικία ή άλλα κρίσιμα περιουσιακά τους στοιχεία, ενώ παράλληλα διασφαλίζεται μέσα από το πλαίσιο αυτό το να προστατεύονται αυτοί που έχουν πραγματική ανάγκη και όχι οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

  1. Ο νέος εξωδικαστικός μηχανισμός έχει ήδη φέρει πολύ καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με εκείνα που είχαν παρατηρηθεί σε άλλες αντίστοιχες προσπάθειες στο παρελθόν. Περισσότεροι από 3.320 οφειλέτες έχουν ρυθμίσει οφειλές προς το Δημόσιο, αλλά και προς χρηματοδοτικούς φορείς, συνολικού ύψους πάνω από 1 δισ. ευρώ, καθιστώντας το συγκεκριμένο εργαλείο το πιο επιτυχημένο με αριθμούς, με αποτελέσματα πια, των τελευταίων 12 ετών. Παράλληλα -και αυτό επίσης έχει πολύ μεγάλη σημασία- τράπεζες και διαχειριστές απαιτήσεων έχουν πραγματοποιήσει διμερείς ρυθμίσεις συνολικού ύψους 27 δισ. ευρώ, έχει ρυθμιστεί χρέος δηλαδή 27 δισ. ευρώ που αφορά σε μη-εξυπηρετούμενα δάνεια πάνω από 590.000 δανειοληπτών.

  1. Ειδικά για τη στήριξη των πιο ευάλωτων δανειοληπτών, η Κυβέρνηση ανέλαβε σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες και θεσμοθέτησε προγράμματα για την προστασία της ιδιαίτερα ευαίσθητης κοινωνικής ομάδας των ευάλωτων δανειοληπτών. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο νόμο 4738/2020, προβλέπεται η σύσταση φορέα που θα λειτουργεί ως  «καταφύγιο» για τους αδύναμους οφειλέτες που οδηγούνται σε πτώχευση, και θα τους δίνει τη δυνατότητα να διατηρούν την κατοικία τους. Σύμφωνα με τα κριτήρια του νέου πτωχευτικού νόμου, ο Φορέας που προβλέπεται στο νόμο θα αποκτά την πρώτη κατοικία του ευάλωτου οφειλέτη, μετά από αντίστοιχο αίτημα μεταβίβασης από αυτόν, εφόσον είτε έχει κηρυχθεί σε πτώχευση, είτε επισπεύδεται αναγκαστική εκτέλεση σε βάρος του. Θα του δίνεται η δυνατότητα να επαναμισθώνει την κατοικία του και να αποφεύγεται η έξωσή του, να μην μένει ο κόσμος στο δρόμο. Η περίοδος της επαναμίσθωσης θα μπορεί να φτάνει μέχρι τα 12 χρόνια και στη λήξη της ή και νωρίτερα ο οφειλέτης θα μπορεί να επανακτά, να ξαναπαίρνει πίσω το σπίτι του. Εξάλλου, το Ελληνικό Κράτος στα πλαίσια αυτού του νόμου θα παρέχει, εφόσον ο οφειλέτης πληροί τις προϋποθέσεις, ουσιαστική στήριξη, θα παρέχει δηλαδή επίδομα στέγασης, το οποίο θα φθάνει έως και τα 210 ευρώ το μήνα, για την υποστήριξη των ευάλωτων οφειλετών στην πληρωμή του μισθώματος προς τον Φορέα που ανέφερα προηγουμένως.

  1. Για το χρονικό διάστημα μέχρι την πλήρη λειτουργία του Φορέα Απόκτησης και επαναμίσθωσης του ν. 4738/2020, λειτουργεί ήδη ενδιάμεσο πρόγραμμα. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Πρόγραμμα αυτό, το Δημόσιο συνεισφέρει στις δόσεις που είναι αναγκαίες για την αναστολή της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης που έχει εκκινήσει κατά της κύριας κατοικίας του οφειλέτη ή της οποιασδήποτε διαδικασίας εκποίησης της κατοικίας του. Στο  πλαίσιο αυτό το Κράτος επιδοτεί τη δόση του δανείου μηνιαίως από 70 έως 210 ευρώ για ένα χρονικό διάστημα που μπορεί να φθάσει έως και τους 15 μήνες. Ενώ είναι αυτονόητο ότι την περίοδο αυτή -για όσο δηλαδή διαρκεί η υπαγωγή στο πρόγραμμα και η στήριξη από το Κράτος- αναστέλλονται όλα τα αναγκαστικά μέτρα κατασχέσεις, πλειστηριασμοί, εξώσεις.

  1. Να θυμίσω ότι επιπρόσθετα, τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας, για επιχειρήσεις, για καταναλωτές, για νοικοκυριά, νομοθετήσαμε τη στήριξη δανειοληπτών με τα Προγράμματα «Γέφυρα 1» και «Γέφυρα 2, Προγράμματα που για πρώτη φορά περιελάμβαναν και τα ενήμερα δάνεια, δηλαδή και τους συνεπείς δανειολήπτες με συνολική στήριξη που έφτασε τα 595 εκατ. ευρώ και αφορούσε σε πάνω από 95.200 δανειολήπτες.

Αυτά είναι που έκανε η Κυβέρνηση. Αφού περιέγραψα τι έχουμε κάνει ως Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση ενός, χωρίς αμφιβολία, πολύ σημαντικού οικονομικού αλλά και κοινωνικού ζητήματος όπως είναι αυτό του ιδιωτικού χρέους και των πλειστηριασμών, έρχομαι τώρα στη στάση του ΣΥΡΙΖΑ και του κ. Τσίπρα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ αυτό το πολύ σημαντικό ζήτημα το αντιμετωπίζει με όρους προπαγάνδας, με όρους εντυπώσεων, με σκοπό την καπηλεία των αισθημάτων των πολιτών. Η στάση του στο συγκεκριμένο θέμα είναι η επιτομή του «πολιτικού φαρισαϊσμού» όχι επειδή το λέμε εμείς, θα το αναδείξουμε με βάση τις πολιτικές και τις επιλογές του κατά τη διάρκεια που ήταν στην Κυβέρνηση:

  1. Στο διάστημα που κυβέρνησε ο ΣΥΡΙΖΑ, οι πλειστηριασμοί ξεπέρασαν τους 30.000. Αποδεικνύεται, συνεπώς, ότι άφθονοι, πολλοί πλειστηριασμοί γίνονταν επί  Κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ. Τα κοράκια για τα οποία μιλάει σήμερα  ο ΣΥΡΙΖΑ, προφανώς την περίοδο εκείνη ήταν περιστέρια.
  2. Ο νόμος (4346/2015) θέσπισε την κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας από το Φεβρουάριο του 2019, αυτή είναι η πραγματικότητα, με  υπογραφή του τότε Υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ, του κ. Τσακαλώτου.
  3. Ο ΣΥΡΙΖΑ, το Μάιο του 2017, μετέτρεψε, θεσμοθέτησε τους πλειστηριασμούς στο να γίνονται ηλεκτρονικά και να διευκολύνει τους δανειστές, ικανοποιώντας αίτημά τους. Στις 30/7/2017 ο τότε Υπουργός Οικονομικών, ο κ. Τσακαλώτος πάλι, δήλωνε: «Οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί είναι σημαντικοί όχι μόνο για να έχουμε καλές τράπεζες, αλλά και για αναπτυξιακούς και κοινωνικούς λόγους». Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών τότε, ο κ. Μάρδας, στις 3/12/2017, δήλωνε: «Κακώς τα στελέχη της Ν.Δ. νομοθετούσαν την προστασία της 1ης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς (….). Αν η Ν.Δ. είχε ξεκινήσει τους πλειστηριασμούς, τώρα τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο ομαλά». Αυτά έλεγαν τότε, το 2017.
  4. Ο ΣΥΡΙΖΑ εισήγαγε τον νόμο πώλησης των δανείων σε funds. Ειδικότερα, με το νόμο 4354/2015, η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν νομοθέτησε το δικαίωμα των δανειοληπτών να εξαγοράζουν τo δάνειό τους κατά τη μεταβίβαση των απαιτήσεων από τις τράπεζες σε εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων. Στις 27/9/2017 ο κ. Τσακαλώτος δήλωνε: «Η Κυβέρνηση δεν θα ζητήσει από τους πιστωτές μας να δοθεί η δυνατότητα στους δανειολήπτες να εξαγοράζουν τα δάνειά τους στην τιμή που θέλουν να τα εξαγοράσουν τα funds. Δεν θα το θέσω (στους δανειστές μας), γιατί δεν είναι λογικό».  Χαρακτηριστικό, μάλιστα, στην κατεύθυνση αυτή της άποψης και της επιλογής του ΣΥΡΙΖΑ και της υποκρισίας που τον διακρίνει σήμερα είναι ότι σε ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, του κ. Τζαβάρα, προς τον τότε αρμόδιο Υπουργό, τον κ. Παπαδημητρίου, το Φεβρουάριο του 2018 για το ίδιο ζήτημα, ο Υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ είχε απαντήσει επί λέξει: 

«Τέτοια νομική υποχρέωση δεν υφίσταται, καθώς μία τέτοια ρύθμιση θα ενθάρρυνε τη δημιουργία στρατηγικών κακοπληρωτών -και επιμένουμε σε αυτό-, χωρίς να δώσει την παραμικρή βοήθεια σε αυτούς που πραγματικά τη χρειάζονται. Και σας εξηγώ: Αν κάποιος έχει την ικανότητα αποπληρωμής του δανείου του και γνωρίζει από πριν ότι το πιστωτικό ίδρυμα πριν εκχωρήσει την απαίτησή του αντί της καταβολής ποσοστού αυτού υποχρεούται να του προτείνει την εξαγορά του δανείου του αντί του ίδιου ποσοστού, καταλαβαίνετε ότι αυτός ο οφειλέτης γνωρίζει ότι είναι προς το συμφέρον του να μην αποπληρώσει το δάνειό του, προσδοκώντας να ωφεληθεί ένα σημαντικό ποσοστό της οφειλής του κατά την εξαγορά. Επομένως, μια τέτοια ρύθμιση θα δημιουργήσει μεγάλο πλήθος στρατηγικών κακοπληρωτών». Απαντούσαν, τότε, στις ερωτήσεις που οι ίδιοι κάνουν σήμερα, με αυτόν τον τρόπο, οι Υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ.

  1. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ  έδωσε τη δυνατότητα πώλησης «κόκκινων» δανείων από τις τράπεζες στα funds, όπως επίσης την κατάργηση της υποχρέωσης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να ενημερώνουν τους δανειολήπτες 12 μήνες πριν από τη μεταβίβαση του δανείου. Ακόμη, είχε προβλεφθεί πως οι εταιρείες «Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις» θα μπορούσαν να έχουν και έδρα στο εξωτερικό. Ο νόμος 4354/2015 του ΣΥΡΙΖΑ, προέβλεψε ρητώς ότι οι αδειοδοτούμενες εταιρείες διαχείρισης δανείων νομιμοποιούνται να ασκήσουν κάθε ένδικο βοήθημα και δικαστική ενέργεια για την είσπραξη των υπό διαχείριση απαιτήσεων. Δηλαδή, ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ εξασφάλιζε τη δυνατότητα πλήρους διαχείρισης από αυτές τις εταιρείες, δηλαδή διενέργειας δικαστικών και εξώδικων ενεργειών επί των απαιτήσεων που τους μεταβιβάστηκαν, συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της διενέργειας πλειστηριασμών.
  2. Ο ΣΥΡΙΖΑ μετέτρεψε το αδίκημα της απόπειρας παρεμπόδισης πλειστηριασμού πρώτης κατοικίας σε ιδιώνυμο.  Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το Δεκέμβριο του 2017, έφερε τροπολογία για αυτεπάγγελτη δίωξη και αυτόφωρη διαδικασία για όσους εμποδίζουν ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, για όσους δηλαδή εμπόδιζαν τα κοράκια. Με απλά λόγια, επειδή όχι μόνο γίνονταν πλειστηριασμοί, αλλά εκδηλώνονταν και παρεμβάσεις για τη ματαίωση τους, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να προστατέψει τα κοράκια που τότε ήταν περιστέρια, να μετατρέψει το αδίκημα της απόπειρας παρεμπόδισης πλειστηριασμού πρώτης κατοικίας σε ιδιώνυμο.
  3. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε -οριζόντια- την προστασία της 1ης κατοικίας, τον Φεβρουάριο του 2019.

Συμπερασματικά, ο ΣΥΡΙΖΑ νομοθέτησε ένα αναποτελεσματικό πρόγραμμα παροχής κρατικής επιδότησης για την προστασία της πρώτης κατοικίας, παρέδωσε στην Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το ιδιωτικό χρέος σε ύψος που υπερέβαινε τα 238 δισ. ευρώ, ενώ τα «κόκκινα» δάνεια ήταν στο επίπεδο του 43,5% του συνόλου των δανείων στο τραπεζικό σύστημα. Με απλά λόγια, ο ΣΥΡΙΖΑ άφησε τους δανειολήπτες επί ξύλου κρεμάμενους, αφού πρώτα τους δημιούργησε την αίσθηση πλήρους απαλλαγής από όλα τα χρέη τους.

Όλα αυτά δεν αμφισβητούνται, για αυτό και μίλησα με στοιχεία και για αυτό επιμένω ότι η στάση του ΣΥΡΙΖΑ στο ζήτημα του ιδιωτικού χρέους και των πλειστηριασμών είναι η επιτομή του πολιτικού φαρισαϊσμού. 

Η Κυβέρνησή μας έχει κάνει πολύ μεγάλη προσπάθεια για να προστατεύσει την πρώτη κατοικία και τους ευάλωτους δανειολήπτες. Είναι πρώτιστο μέλημά μας, για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης, να στηρίξουμε ανυποχώρητα τον αδύναμο -αυτό κάναμε, αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε- αλλά ταυτόχρονα είναι και υποχρέωσή μας η απόδοση δικαιοσύνης να υποστούν συνέπειες οι στρατηγικοί κακοπληρωτές. Η εξίσωση όλων, στην οποία συστηματικά, πέρα από την υποκρισία του, επιδίδεται ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι μια εξίσωση δόλια. Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ρυθμίζει συστηματικά το χάος του ιδιωτικού χρέους που μας κληροδότησε ο ΣΥΡΙΖΑ, επ’ ωφελεία κυρίως των ειλικρινά και πραγματικά ευρισκομένων σε δυσκολία. Και σε αυτήν την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε. 

Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία

Η Κυβέρνηση επιχειρεί ένα ακόμη βήμα  για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία, φαινομένων που προκαλούν ιδιαίτερη κοινωνική ανησυχία σε όλους μας. Καταρτίστηκε για τον σκοπό αυτό από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων το αντίστοιχο νομοσχέδιο και βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση.

-Πρόκειται για μια νομοθετική πρωτοβουλία που έρχεται να συμπληρώσει υφιστάμενες δράσεις και άλλες νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου σε αυτή την κατεύθυνση, όπως ο διπλασιασμός ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, οι επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, ο σύμβουλος σχολικής ζωής, η εισαγωγή σχετικών θεματικών στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων και των νέων προγραμμάτων σπουδών, η ενίσχυση υποστηρικτικών θεσμών και μια σειρά από άλλα.

-Το νομοσχέδιο αφορά στις εκπαιδευτικές δομές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και κατανέμει συγκεκριμένα καθήκοντα σε κάθε εκπαιδευτική μονάδα.

Η ασφάλεια, σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών είναι προτεραιότητα και καταβάλλεται από την Κυβέρνησή μας κάθε προσπάθεια -σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα φυσικά- ώστε τόσο να περισταλούν τα περιστατικά, αλλά και για να υπάρξει η απαραίτητη μέριμνα για τα τυχόν θύματα. 

Μεταρρύθμιση στο καθεστώς επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας

Με βάση τα πορίσματα της αρμόδιας διυπουργικής επιτροπής, η Κυβέρνηση προχωρά στην αύξηση και την επέκταση σε επιπλέον ειδικότητες του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας. Αρχικά, η επέκταση και η αύξηση γίνεται για τους εργαζόμενους στο χώρο της Υγείας και στο Πυροσβεστικό Σώμα, με την υπογραφή των δύο πρώτων ΚΥΑ.  Μέχρι σήμερα το επίδομα αυτό διαφοροποιείτο σε πέντε διαφορετικές κατηγορίες που ξεκινούσαν από τα 30 ευρώ και έφθαναν μέχρι τα 150 ευρώ.

–Με τις ρυθμίσεις της  πρώτης ΚΥΑ που σας ανέφερα, επιχειρείται η μεταρρύθμιση του καθεστώτος χορήγησης του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, που καταβάλλεται στους υπαλλήλους του Υπουργείου Υγείας, οι οποίοι εντάσσονται στις ρυθμίσεις του ενιαίου μισθολογικού νόμου. Η μεταρρύθμιση επιφέρει διεύρυνση, τόσο ως προς τις ειδικότητες εκείνων που δικαιούνται το συγκεκριμένο επίδομα, όσο και ως προς το ύψος του επιδόματος. Ειδικότερα το επίδομα καθορίζεται σε πέντε νέες κατηγορίες: Για την πρώτη κατηγορία το επίδομα αυξάνεται στα 200 ευρώ. Για τη δεύτερη στα  165. Για την τρίτη κατηγορία στα 150. Για την τέταρτη στα 105. Και για την πέμπτη στα 70 ευρώ.

Σημειώνεται ότι στα νοσοκομεία η πλειοψηφία των εργαζομένων κατατάσσεται σε ανώτατη κατηγορία, ή ακόμα και εάν κατατάσσεται στην ίδια κατηγορία λαμβάνει υψηλότερο επίδομα  με βάση τις αυξήσεις που σας περιέγραψα προηγουμένως. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το νοσηλευτικό προσωπικό το οποίο συνεχίζει να κατατάσσεται στην πρώτη κατηγορία του επιδόματος, ύψους 200 ευρώ, αντί 150 ευρώ (αύξηση 33%). Στο τεχνικό προσωπικό των νοσοκομείων αμβλύνονται αμφισημίες ως προς τη καταβολή του επιδόματος και προσδιορίζονται συγκεκριμένες ειδικότητες δικαιούχων, στις οποίες πλέον καταβάλλεται υψηλότερο επίδομα, από 70 ευρώ, σε 150 ευρώ (αύξηση 114%).

Επιπλέον, εντάσσονται ως δικαιούχοι και νέοι εργαζόμενοι των νοσοκομείων αρκετών ειδικοτήτων, όπως: Φυσικοθεραπευτών, Εργοθεραπευτών, Φαρμακοποιών, Βοηθών Φαρμακοποιών και Οδοντοτεχνιτών που θα λαμβάνουν επίδομα 150 ευρώ, καθώς και των Εποπτών Δημόσιας Υγείας που θα λαμβάνουν επίδομα 105 ευρώ.

Επιπροσθέτως, με τις ρυθμίσεις της ίδιας ΚΥΑ επιχειρείται διεύρυνση των δικαιούχων του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, σε εργαζόμενους συγκεκριμένων ειδικοτήτων, που απασχολούνται σε νομικά πρόσωπα που εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας, όπως: το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας, ο ΟΚΑΝΑ, το  ΚΕΘΕΑ, το Εθνικό Κέντρο Αποκατάστασης, το Ελληνικό Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής και Ερευνών και το Ινστιτούτο Υγείας Παιδιού. Η ρύθμιση αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο της Κυβέρνησης, του Υπουργείου, σε ένα ευρύτερο σχέδιο ενίσχυσης του υγειονομικού προσωπικού, με απόλυτη αίσθηση και σεβασμό στο καθήκον και στην αυταπάρνηση που δείχνουν για τη στήριξη της δημόσιας υγείας.

—Με τις ρυθμίσεις της δεύτερης ΚΥΑ επιχειρείται ο εξορθολογισμός του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας των υπαλλήλων που υπηρετούν στο Πυροσβεστικό Σώμα και εμπίπτουν στις ρυθμίσεις του ενιαίου μισθολογικού νόμου.

Έως σήμερα καταβάλλεται το επίδομα της πρώτης κατηγορίας (150 ευρώ) μόνο στους εποχικούς υπαλλήλους του Πυροσβεστικού Σώματος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ειδικότητας «οδηγών» των πυροσβεστικών οχημάτων.

Με τις ρυθμίσεις της ΚΥΑ στην πρώτη κατηγορία (200 ευρώ) περιλαμβάνονται οι υπάλληλοι που υπηρετούν στο Πυροσβεστικό Σώμα ως ακολούθως:

α) Εποχικοί Υπάλληλοι του Πυροσβεστικού Σώματος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, ειδικότητας του Οδηγού πυροσβεστικών οχημάτων.

β) Εποχικοί Υπάλληλοι του Πυροσβεστικού Σώματος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, που προσλαμβάνονται με την ειδικότητα Εργάτη πυρόσβεσης – διάσωσης. 

γ) Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ορισμένου χρόνου επί πενταετή θητεία που προσλήφθηκαν άνευ ειδικότητας και εκτελούν καθήκοντα οδηγού πυροσβεστικού οχημάτων. 

δ) Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ορισμένου χρόνου επί πενταετή θητεία που προσλήφθηκαν άνευ ειδικότητας και εκτελούν καθήκοντα μαχίμου πυροσβέστη.

Υπολογίζεται πως και για τις 4 κατηγορίες ο αριθμός των δικαιούχων ξεπερνά τους 5.000. Για πρώτη φορά γίνεται αποδεκτό ότι το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας των οδηγών πυροσβεστικών οχημάτων πρέπει να επεκταθεί και στις παραπάνω κατηγορίες προσωπικού, δεδομένου ότι τα καθήκοντα και κυρίως οι συνθήκες εργασίας τους έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά ως προς την επικινδυνότητα για όλους. 

Οι πυροσβέστες μας, το έχουμε πει πολλές φορές, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή προστασίας της ανθρώπινης ζωής, προστασίας κρίσιμων δημόσιων υποδομών, αλλά και ιδιωτικών περιουσιών σε μια εποχή έντασης των κλιματικών και άλλων φυσικών καταστροφών. Το επίπεδό τους είναι υψηλότατο, επιδεικνύουν το καθήκον και την αυταπάρνησή τους σε κάθε κρίσιμη συγκυρία που αντιμετωπίζει ο τόπος μας, με βάση τα πιο απαιτητικά διεθνή στάνταρντς, και για αυτό η Πολιτεία τους οφείλει έμπρακτη επιβράβευση στο έργο τους και την υπηρεσιακή τους συνείδηση.

Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, διαβάζουμε όλο το Σαββατοκύριακο και σήμερα, αρχές της εβδομάδας, ότι ο Πρωθυπουργός έχει αποφασίσει την ημερομηνία των εκλογών. Αναφέρομαι σε συγκεκριμένα δημοσιεύματα ότι η Βουλή θα διαλυθεί 10 Μαρτίου και ότι θα έχουμε εκλογές 9 Απριλίου και, μάλιστα, ότι εστάλησαν σχετικά sms σε υπουργούς και βουλευτές. Θα έχουμε εκλογές 9 Απριλίου; Ναι ή όχι; Για να ξέρουμε κι εμείς, κύριε Υπουργέ.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός έχει αποφασίσει από πολύ νωρίς ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Το έχουμε πει σε όλους τους τόνους και παραμένουμε συνεπείς στη δέσμευσή μας αυτή. Τώρα, λίγες εβδομάδες πριν, λίγες εβδομάδες μετά, δεν νομίζω ότι αυτό αλλάζει την ουσία και το νόημα της δέσμευσής μας. Μέχρι να προκηρυχθούν οι εκλογές, η Κυβέρνηση θα συνεχίζει να κάνει τη δουλειά της στο πλευρό της κοινωνίας με ρυθμίσεις που βοηθούν τους πολίτες να αντέξουν στην πίεση των εισαγόμενων κρίσεων και με αποφάσεις πολύ σημαντικές για την προκοπή των πολιτών και το μέλλον της χώρας.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλή εβδομάδα, κύριε Εκπρόσωπε. Το «Politico» την περασμένη εβδομάδα αποκάλυψε κρυφή συμφωνία της Κυβέρνησης Μητσοτάκη με τη Σαουδική Αραβία της δολοφονίας του δημοσιογράφου Κασόγκι και της παραβίασης ανθρωπίνων δικαιωμάτων με πρόσχημα το Μουντιάλ. Διάψευση επί της ουσίας δεν πήραμε. Μας είπατε ότι είναι κάποιες συζητήσεις σε εξέλιξη. Στο «Documento» αποκαλύπτουμε συμφωνίες που φέρονται να εμπλέκονται φίλοι του Πρωθυπουργού, όπως ο κ. Ρόκας, ο κ. Σίνκα. Τι είδους επενδύσεις είναι αυτές με ένα καθεστώς που διεθνώς χαρακτηρίζεται «αιματοβαμμένο»; Τι κοινά έχει η χώρα μας με το Ριάντ;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα, όπως έχουμε πει, με τη Σαουδική Αραβία υπάρχει μια επικοινωνία σε ό,τι αφορά τη διοργάνωση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου του 2030. Υπάρχουν κάποιες συζητήσεις σε πρώιμο στάδιο, αλλά απέχουμε πάρα πολύ για να μιλήσουμε για την οποιαδήποτε συμφωνία, πολύ περισσότερο για την οποιαδήποτε κοινή πρόταση. Και υπάρχουν και οι δυσκολίες τις οποίες, σαφώς, η χώρα μας θα λάβει υπόψη της στις τελικές της αποφάσεις. Δεν υπάρχει κάτι περισσότερο στην κατεύθυνση αυτή.

ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Πρωθυπουργός είπε χθες το βράδυ ότι αναμένεται να επιλυθεί το ζήτημα των συνταξιούχων, που λόγω προσωπικής διαφοράς, ουσιαστικά δεν πήραν σχεδόν τίποτα. Τι ακριβώς σκέφτεστε; Και αυτή η ενίσχυση θα είναι εφάπαξ;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα, όπως έχουμε αποδείξει όλο το προηγούμενο διάστημα, η Κυβέρνηση εξαντλεί κάθε δυνατότητα που υπάρχει για να μην αφήνει κανένα κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, χωρίς υποστήριξη στη μάχη κατά της εισαγόμενης ακρίβειας. Είναι αλήθεια ότι μια μεγάλη ομάδα των συνταξιούχων, εξαιτίας της προσωπικής διαφοράς, μιας βαριάς στρέβλωσης, μιας βαριάς αδικίας που μας κληροδότησε η προηγούμενη Κυβέρνηση, δεν έχουν καταφέρει να δουν, όπως οι ι περισσότεροι συνταξιούχοι ενίσχυση στο εισόδημά τους και, προφανώς, αντιμετωπίζουν δυσκολίες εξαιτίας της εισαγόμενης ακρίβειας, με την οποία η χώρα μας βρίσκεται αντιμέτωπη. Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι δεν κλείνει τα μάτια στις ανάγκες καμιάς κοινωνικής ομάδας όταν ζυγίζει, σταθμίζει σωστά μέτρα στο πλαίσιο αντοχών της οικονομίας και είναι σίγουρη για την αποτελεσματικότητα των μέτρων αυτών. Με δικαιοσύνη παρέχει την αναγκαία στήριξη, και ουσιαστική και συμβολική, σε όλα τα κοινωνικά στρώματα. Δεν μιλούμε σε καμία περίπτωση για την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς. Έχουμε εξηγήσει ότι αυτό δεν μπορεί να συμβεί, δεν μπορεί να γίνει. Από την άλλη, όμως, δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια και σε ένα υπαρκτό πρόβλημα μιας μεγάλης ομάδας συνταξιούχων που δεν έχουν δει ενίσχυση, όπως αντίστοιχα άλλα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα. Επ’ αυτού ο Πρωθυπουργός σύντομα θα κάνει συγκεκριμένες ανακοινώσεις.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μας ενημερώσατε πρόσφατα ότι την Τετάρτη το μεσημέρι θα συναντηθεί ο Πρωθυπουργός με τους εκπροσώπους των καλλιτεχνών για την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Η Κυβέρνηση εξακολουθεί να στηρίζει την κυρία Μενδώνη; Γιατί συναντάται ο Πρωθυπουργός με τους καλλιτέχνες, με τους ηθοποιούς;

Κατά δεύτερον, συζητά η Κυβέρνηση την ικανοποίηση των αιτημάτων αυτών των ανθρώπων, όπως είναι η επαναφορά της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης στα επαγγέλματά τους ή η ρύθμιση αυτή με τις ειδικότητες, κάτι το οποίο συζητούν επιμόνως; Την κατάργηση του Προεδρικού Διατάγματος του 2022, αυτό ζητούν και επαναφορά του πρότερου καθεστώτος. Το συζητά αυτό η Κυβέρνηση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχω τοποθετηθεί σε ό,τι αφορά τα ζητήματα αυτά στην προηγούμενη ενημέρωση. Ήδη έχει αποσυρθεί η ρύθμιση από το Προεδρικό Διάταγμα που αφορά τους καλλιτέχνες. Οπότε εκεί δεν έχουμε κάτι παραπάνω να προσθέσουμε.

Ο Πρωθυπουργός, βεβαίως, πάντοτε είναι ανοιχτός για συζήτηση. Καλοπροαίρετα θέλουμε να είμαστε όλοι γύρω από ένα τραπέζι και να διευκρινίσουμε πράγματα που, ενδεχομένως, δεν έχουν γίνει αντιληπτά, να αποσαφηνίσουμε τις προθέσεις μας σε ό, τι αφορά τη δρομολόγηση της αντιμετώπισης των προβλημάτων που υπάρχουν στην καλλιτεχνική εκπαίδευση, στις παραστατικές τέχνες. Ο Πρωθυπουργός αποδέχθηκε το αίτημα να συζητήσει με τους καλλιτέχνες και η Κυβέρνηση εννοεί αυτά που έχει πει από την πρώτη στιγμή. Δεν είμαστε απέναντι με τους ανθρώπους του πολιτισμού. Αναζητούμε λύσεις σε ό,τι αφορά το ζήτημα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Κάναμε ένα μεγάλο βήμα, αποσύροντας τα όσα τους αφορούν στη διαδικασία του Προεδρικού Διατάγματος. Και είμαστε εδώ να εξηγήσουμε οτιδήποτε δημιουργεί ανασφάλεια ή συνθήκες αναταραχής σε έναν χώρο με τον οποίο, επαναλαμβάνω, δεν έχουμε απολύτως τίποτα να χωρίσουμε.  

Και η κυρία Μενδώνη προφανώς και απολαμβάνει της εμπιστοσύνης του Πρωθυπουργού.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό δεν αφορά την κυρία Μενδώνη; Γιατί πρέπει να αφορά τον Πρωθυπουργό αυτό; Δεν μπορεί να το κάνει η κυρία Μενδώνη αυτό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Και η κυρία Μενδώνη και το Υπουργείο Πολιτισμού είναι σε επικοινωνία συνεχώς. Ήδη την Παρασκευή συνεδρίασαν οι τρεις πρώτες Επιτροπές, για το θέατρο, τον χορό και τη μουσική, σε ό,τι αφορά την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Βρίσκεται σε εξέλιξη συνολικά το σχέδιο της Κυβέρνησης, όπως έχουμε δεσμευτεί, για την αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων στον συγκεκριμένο χώρο. Νομίζω ότι και η συζήτηση του Πρωθυπουργού με τους καλλιτέχνες θα είναι ένα θετικό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πιστεύετε ότι οι πολίτες, που αγωνιούν μήπως χάσουν το σπίτι τους σε πλειστηριασμούς, ενδιαφέρονται αν ευθύνεται η προηγούμενη Κυβέρνηση, αν ευθύνεται ο ΣΥΡΙΖΑ; Γιατί δεν αλλάζετε τη νομοθεσία που έχει φέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως είπατε, και γιατί δεν πάτε με Π.Ν.Π. να σταματήσετε τους πλειστηριασμούς, τουλάχιστον μέχρι τις εκλογές;  

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό ακριβώς είπα, ότι οι πολίτες ενδιαφέρονται όχι για το τι έκαναν οι προηγούμενοι, για το τι κάνουμε εμείς. Και ανέφερα πολύ συγκεκριμένα  τι κάναμε εμείς. Έχουμε διαμορφώσει ένα πλαίσιο που δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να ρυθμίσουν το ιδιωτικό τους χρέος και να προστατευτούν επαρκώς από τον κίνδυνο να βρεθούν στον δρόμο να προστατευθεί η πρώτη τους κατοικία, πολύ περισσότερο, που είναι κάτι -αντιλαμβανόμαστε όλοι- ιδιαίτερης κοινωνικής και συναισθηματικής  βαρύτητας, να μην βρεθούν αντιμέτωποι με συνθήκες πλειστηριασμού. Η Κυβέρνηση έχει διαμορφώσει τα εργαλεία. Τα εργαλεία αυτά, όπως είπα και προηγουμένως, λειτουργούν. Άλλωστε, και τα στοιχεία αυτό δείχνουν. Όταν έχουμε πάνω από 590.000 δανειολήπτες να έχουν ρυθμίσει χρέος 27 δισ. ευρώ, αυτό κάτι δείχνει. Όταν έχουμε όλο το προηγούμενο διάστημα να πραγματοποιούνται πλειστηριασμοί συνεχώς, να έχουν ολοκληρωθεί πλειστηριασμοί για περίπου 3.300 οικήματα όλο το προηγούμενο διάστημα, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η τάση δεν είναι να βγαίνουν σε πλειστηριασμό σπίτια των ευάλωτων ή της πρώτης κατοικίας. 

Έχετε αμφιβολία ότι αν αυτό αφορούσε μαζικά ανθρώπους ή γινόταν και δεν υπήρχε κατεύθυνση που κι εμείς δίνουμε και που και τα εργαλεία που έχουμε διαμορφώσει λειτουργούν προς τα εκεί, δηλαδή να αποφεύγονται οι πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας και να μπορεί ο κόσμος να ρυθμίζει, δεν θα υπήρχαν συνθήκες έντασης και κοινωνικής αναταραχής ευρύτερης; Εδώ δεν πρέπει να προσεγγίζουμε το θέμα αυτό με όρους σπέκουλας, καπηλείας, της αγωνίας των ανθρώπων. Ούτε μονίμως να σηκώνουμε ένα χαλί και να κρύβουμε το πρόβλημα από κάτω, όπως έγινε κατά κόρον κατά τη διάρκεια της προηγούμενης διακυβέρνησης. Οι πολίτες προφανώς και δεν ενδιαφέρονται τι έκανε ο προηγούμενος, ενδιαφέρονται τι κάνεις εσύ. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να αναδεικνύουμε την υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ. Είπα πάρα πολύ συγκεκριμένα τι έλεγαν για τη δυνατότητα εξαγοράς των δανείων από τους πολίτες, σε σχέση με τα funds, ποιος έκανε ιδιώνυμο την παρεμπόδιση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών στα «κοράκια» ή «περιστέρια», ανάλογα τη χρονική συγκυρία, ποιος έδωσε τη δυνατότητα στα funds να διενεργούν πλειστηριασμούς. Αυτά τα λέμε, διότι πρέπει να αποκαθίσταται η αλήθεια και να ξέρει ο καθένας ποια είναι η αξιοπιστία εκείνου που του μιλάει. Από την άλλη πλευρά, βεβαίως, το κορυφαίο, το σημαντικό είναι να μην φτάνει ο κόσμος στο σημείο να χάσει το σπίτι του. Και ακριβώς για να μην φτάσει στο σημείο να χάσει το σπίτι του, διαμορφώσαμε τα εργαλεία ενίσχυσης και επιδότησης της δόσης από το Κράτος, μέχρι 210 ευρώ, διαμορφώνουμε τον φορέα για να μπορεί να μην μείνει στον δρόμο κανείς και να έχει τη δυνατότητα να ξαναμισθώσει το σπίτι του από αυτόν. Έχουμε διαμορφώσει ένα πλαίσιο εξωδικαστικού μηχανισμού. Συνεχώς τον βελτιώνουμε και αν χρειάζεται να υπάρξουν και επιμέρους, επιπλέον βελτιώσεις, θα προχωρήσουμε και σε αυτή την κατεύθυνση. Η κατεύθυνση που έχει δοθεί σε όλους, είναι να γίνονται ρυθμίσεις δανείων και αυτό δείχνουν τα στοιχεία που σας είπα προηγουμένως για τα 27 δισ. ευρώ. Και βεβαίως μια οικονομία που να δίνει τη δυνατότητα στον κόσμο να έχει εισόδημα για να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του. Έτσι αντιμετωπίζονται τα ζητήματα. Όχι με διαρκείς αναστολές και με μία επίπλαστη, ψευδή, υποκριτική αντίληψη ότι θα μηδενιστούν τα χρέη και δεν θα αποπληρωθούν ποτέ. Γιατί αυτό οδήγησε σε πολύ δυσκολότερη κατάσταση αρκετούς συμπολίτες μας, αυτή η κουλτούρα και αυτή η αντίληψη που ψευδώς καλλιεργήθηκε από ορισμένους, κυρίως την περίοδο 2015-2019, με τη περιβόητη σεισάχθεια, κ.ο.κ..     

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μιας και μιλάτε για τα εργαλεία περί δανειοληπτών, η Κυβέρνηση είναι ικανοποιημένη με την απόδοση του εξωδικαστικού μηχανισμού;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρέπει να τρέξει πιο γρήγορα και πιο ουσιαστικά. Το γεγονός ότι με βάση τα στοιχεία φαίνεται να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά από ό,τι τα τελευταία 12 χρόνια, είναι ένα ενθαρρυντικό σημείο. Όμως, όλοι θέλουμε να τρέξει πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά και σε μεγαλύτερη περίμετρο. Είναι ενθαρρυντικά τα βήματα, αλλά πρέπει να πετύχουμε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.

ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Θα μου επιτρέψετε να επιμείνω λίγο στο ερώτημα της κυρίας Κάτζου, όσον αφορά στην ημερομηνία των εκλογών και να ρωτήσω: Η 9η Απριλίου είναι μια ημερομηνία πάνω στην οποία θα μπορούσε να αντανακλάται αυτό που είπατε στην αρχή; Λίγες εβδομάδες πριν, λίγες εβδομάδες, δεν αλλάζει κάτι;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μην έχετε καμία αμφιβολία ότι όταν ο Πρωθυπουργός καταλήξει για την ημερομηνία των εκλογών, οι πρώτοι που θα το μάθετε θα είστε εσείς.

ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Θα ήθελα να σας πάω στα ελληνοτουρκικά και θα ήθελα το σχόλιό σας για τα όσα είδαμε και χθες. Θεωρείτε ότι μπορεί να είναι η βάση για την έναρξη μιας καλύτερης περιόδου στις ελληνοτουρκικές σχέσεις; Θα ήθελα να σας επαναφέρω ένα ερώτημα που κάναμε και στο παρελθόν. Αν θεωρείτε ότι θα μπορούσε να γίνει -και αν θα ήταν θετική η ελληνική πλευρά- για μια συνάντηση του κ. Μητσοτάκη με τον κ. Ερντογάν. Αν σχεδιάζει η ελληνική Κυβέρνηση κάποια άλλη πρωτοβουλία σε διεθνές επίπεδο ή διμερώς για τη στήριξη της Τουρκίας και αν ανησυχείτε για νέα προσφυγικά ρεύματα από τη Συρία, αυτή τη φορά, και τι θα κάνετε.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, αυτό που θέλω να ξεκαθαρίσω είναι ότι απέναντι σε αυτή την τραγωδία που ζει ο τουρκικός λαός, η αντίδραση της χώρας μας ήταν μια αυτονόητη αντίδραση, χωρίς δεύτερη σκέψη και χωρίς καμία υστεροβουλία. Δεν το κάναμε αυτό για να γίνει κάτι άλλο. Αυτό το κάναμε γιατί αυτό επιβάλλει το ανθρωπιστικό μας καθήκον, η κουλτούρα μας, ο πολιτισμός μας, ο τρόπος με τον οποίο οι Έλληνες αντιμετωπίζουν λαούς που περνούν αυτού του είδους τα δράματα. Κάναμε το αυτονόητο, όπως το είχαμε ξανακάνει και στο παρελθόν. Η χώρα βρέθηκε εκεί και θα συνεχίζει να βρίσκεται εκεί με διάφορους τρόπους. Η πρώτη φάση ήταν να εξαντληθεί κάθε δυνατότητα να βρεθούν άνθρωποι ζωντανοί κάτω από τα ερείπια. Όμως, εξακολουθούν να υπάρχουν τεράστιες ανάγκες για υγειονομικό υλικό, για ρουχισμό, για οτιδήποτε, εν πάση περιπτώσει, μπορεί να απαλύνει τον πόνο των ανθρώπων και τον τόπο που έχει καταστραφεί εκεί. Η χώρα μας πρωταγωνιστεί. Η συμμετοχή της ελληνικής κοινωνίας, του ελληνικού λαού είναι συγκλονιστική στην κατεύθυνση αυτή και θα συνεχίσει να είναι. Όπως, επίσης, και ως προς οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα θεωρηθεί ότι είναι χρήσιμη και ωφέλιμη. Αυτό, λοιπόν, δεν το κάνουμε ούτε με υστεροβουλία, ούτε με δεύτερες σκέψεις, ούτε για να γίνει κάτι άλλο. Χωρίς αμφιβολία η στάση μας αυτή αναδεικνύει στους Τούρκους αυτό που λέγαμε πάντοτε, ότι δεν έχουμε να χωρίσουμε τίποτα με τον τουρκικό λαό. 

Οι διαφορές που έχουμε με τη γειτονική χώρα είναι διαφορές που μπορεί να διευθετηθούν, η διαφορά επί της ουσίας μία είναι, με βάση τη διεθνή νομιμότητα και το Δίκαιο της Θάλασσας. Η χώρα μας, λοιπόν, είναι παράγοντας σταθερότητας και ειρήνης. Αποδεικνύει, δυστυχώς, σε μια τραγική αφορμή, την αυθεντικότητα και την ειλικρίνεια των συναισθημάτων της προς τους Τούρκους πολίτες και από την άλλη, όπως ήταν, έτσι και θα εξακολουθεί να είναι ανυποχώρητη σε ό,τι αφορά τα εθνικά της δίκαια, την εθνική της κυριαρχία και τα κυριαρχικά της δικαιώματα. Τώρα, σε όλα τα υπόλοιπα, η μέριμνα για τη φύλαξη των συνόρων μας είναι σταθερή, διαρκής, με σκοπό το να μην βρεθούμε αντιμέτωποι με δυσάρεστες εξελίξεις. Εάν χρειαστεί συνδρομή, στήριξη ανθρώπων που έχουν βρεθεί σε δύσκολη θέση εξαιτίας αυτών των καταστροφικών σεισμών, εδώ είμαστε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό γι’ αυτούς, με τον πιο ενδεδειγμένο τρόπο.

ΧΡΥΣ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Θα είμαστε θετικοί σε μια συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον κ. Ερντογάν;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πάντοτε η χώρα και ο Έλληνας Πρωθυπουργός είναι ανοιχτοί σε τέτοιου είδους εξελίξεις. Σας θυμίζω ότι η όλη στάση του Τούρκου Προέδρου απέναντι στον Κυριάκο Μητσοτάκη το προηγούμενο διάστημα, δεν στάθηκε και δεν θα μπορούσε να σταθεί ικανή στο να αποτρέψει τον Πρωθυπουργό να του τηλεφωνήσει και να του εκφράσει τη θλίψη μας, αλλά και τη συμπαράστασή μας και την άμεση ετοιμότητά μας να συνδράμουμε τον τουρκικό λαό στα πολύ δύσκολα που περνά.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Την Κυριακή το «Documento» αποκάλυψε πως ο τιμητικά πολιτογραφημένος Έλληνας Τούρκος καταζητούμενος Αγιαβέφε είχε εμπλοκή με την Greek Mafia, πριν πάρει τα χαρτιά. Βλέπουμε τη συστατική επιστολή από τον κ. Άδωνι Γεωργιάδη. Τι σχέσεις είναι αυτές Υπουργών της ελληνικής Κυβέρνηση με εγκληματικά στοιχεία;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχει απαντηθεί νομίζω αυτό το ζήτημα πριν από κάποιους μήνες που το έχετε ξαναφέρει, σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες πολιτογράφησης.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Υπήρξε, χθες, δημοσίευμα που φέρει τη σύζυγό του να έχει επιχειρήσει να λάβει χαρτιά την ίδια περίοδο. Είναι νέα στοιχεία αυτά.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Φαντάζομαι ότι τα οποιοδήποτε στοιχεία υποκρύπτουν παράνομες ή παραβατικές συμπεριφορές, διερευνώνται, όπως πρέπει να γίνεται, από τις αντίστοιχες διωκτικές Αρχές και από την ελληνική Δικαιοσύνη. Σε ό,τι αφορά την πολιτογράφηση, νομίζω ότι έχει απαντήσει ο ίδιος ο κ. Γεωργιάδης με τα στοιχεία που είχε προσκομίσει στη δημοσιότητα πριν από κάμποσο καιρό που είχατε ξαναφέρει το θέμα στην επικαιρότητα.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Ρώτησε η κυρία Σαμαρά για τους πλειστηριασμούς και επιμένω. Δεν υπάρχει περίπτωση να πάρει πάνω του ο Πρωθυπουργός το όλο ζήτημα και να εκδοθεί μια Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και να μπλοκάρει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, με απόφασή του, τους πλειστηριασμούς μέχρι τις εκλογές;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το ζήτημα του να μην βγαίνει ο κόσμος στο δρόμο δεν είναι ένα ζήτημα χρονικού ορίζοντα. Δηλαδή, το θέμα είναι να μην γίνονται πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας μέχρι τις εκλογές; Και μετά τις εκλογές, τι; Το ζήτημα είναι να διαμορφώνεται μια σταθερή βάση που να δίνει τη δυνατότητα στον κόσμο και κυρίως στους πιο ευάλωτους να μην φτάνουν στο σημείο του πλειστηριασμού, να μπορούν να αποπληρώνουν το χρέος τους και να μπορεί το Κράτος να τους ενισχύει να αποπληρώνουν το χρέος τους. Αυτό είναι το δικό μας μέλημα. Και αυτοί είναι οι δύο βασικοί πυλώνες του θεσμικού πλαισίου που έχουμε δημιουργήσει. Όλο το υπόλοιπο είναι σπέκουλα. Και επιτρέψτε μου να πω -προφανώς δεν το αποδίδω σε σας, αλλά στις φωνές που το καταθέτουν στον δημόσιο βίο- είναι σαν να πας να κοροϊδέψεις ή να υφαρπάξεις την ψήφο απελπισμένων ανθρώπων. Τι θα πει «μέχρι τις εκλογές να μην γίνονται πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας»; Το πρόβλημα δεν λύνεται με συνεχείς αναστολές και με το να το κρύβεις το πρόβλημα κάτω από το χαλί. Και η εμπειρία δείχνει ότι το θεσμικό πλαίσιο της Κυβέρνησης λειτουργεί. Μίλησα με συγκεκριμένα στοιχεία προηγουμένως. 

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μιας και ο συνάδελφος αναφέρθηκε στους σεισμούς, θα ήθελα ένα σχόλιό σας, για Έλληνες σεισμολόγους ή τέλος πάντων ειδικούς, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι βρισκόμαστε μέσα σε ένα χρονικό πλαίσιο για μεγάλο σεισμό και στην Ελλάδα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι με ξεπερνά αυτό, ως Κυβερνητικό Εκπρόσωπο. Είπαμε ότι έχω ένα πολύ μεγάλο εύρος σχολίων και απαντήσεων, αλλά τώρα να κάνω σχόλια και επί σεισμολογικών θεμάτων, δεν θα με πίστευε κανείς. Η επιστημονική κοινότητα συνεργάζεται με τα αρμόδια όργανα της ελληνικής Πολιτείας και λαμβάνεται όποια μέριμνα είναι να ληφθεί και παρακολουθούμε τα φαινόμενα. Παρ’ όλα αυτά, επειδή, πάντοτε έχει μια αξία να μην τρομοκρατούμε και να μην δημιουργούμε συνθήκες πανικού, αυτό που έχω ακούσει και νομίζω ομονοεί η συντριπτική πλειοψηφία της επιστημονικής κοινότητας, είναι ότι αυτός ο καταστροφικός σεισμός, που έγινε στην Τουρκία, δεν συνδέεται με καθ’ οιονδήποτε τρόπο με τη χώρα μας ή με εστίες που έχουν δώσει αντίστοιχους σεισμούς   στο παρελθόν. Το λέω διότι καλό είναι να μην διασπείρουμε τον πανικό.

ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, με τα C-130 τι ακριβώς γίνεται; Αυτή τη στιγμή πόσα πετάνε; Και ισχύουν οι πληροφορίες, που λένε ότι σκέφτεστε να προβείτε στην αγορά νέων αεροσκαφών;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καταβάλλεται πάντοτε από την Κυβέρνηση, η προσπάθεια να έχουμε τα απαραίτητα μέσα στη διάθεσή μας, σε κατάλληλη κατάσταση για να πληρούν το ρόλο τους. Και να συμπληρώνουμε με τους αντίστοιχους χειρισμούς ότι ελλείψεις και κενά υπάρχουν βάση σχεδιασμού, εισηγήσεων και προγράμματος.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ανθρωπιστική βοήθεια στη Συρία θα στείλουμε; Έχουμε μια επικοινωνία με το Πατριαρχείο Αντιοχείας, αλλά πέραν τούτου, ουδέν. Και χθες το βράδυ μας ενημέρωναν και η ΕΜΑΚ και οι διασώστες εκεί του ΕΚΑΒ, ότι δεν έχουμε στείλει ανθρωπιστική βοήθεια στη Συρία. Πότε θα συμβεί αυτό; Γιατί εκεί πέρα, απ’ ό,τι μας έλεγαν, παρατηρείται το μεγάλο πρόβλημα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με βάση και τον ευρωπαϊκό μηχανισμό, τα αιτήματα που διατυπώνονται και τις ενέργειες που γίνονται από τις αρμόδιες Αρχές και της Ευρώπης και της χώρας μας, όπου χρειάζεται και κυρίως, όπου μπορεί να φτάσει βοήθεια, θα φθάσει, αλλά πρέπει να πληρούνται και οι δύο αυτές βασικές προϋποθέσεις.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, πάνω στο θέμα της απόφασης του Αρείου Πάγου, ήρθε ένα δημοσίευμα μέσα στο Σαββατοκύριακο που φέρει τον υιό του εισαγγελέα, του κ. Ντογιάκου, να στέλνει κατασχετήρια για εταιρεία «κόκκινων» δανείων και να είναι και στο Γραφείο του κ. Καραμανλή. Έχετε κάποιο σχόλιο γι’ αυτό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι, δεν την ξέρω την υπόθεση. Αλλά η απόφαση του Αρείου Πάγου βγήκε με μία συντριπτική πλειοψηφία 55 έναντι έξι, τεσσάρων ―κάτι τέτοιο εν πάση περιπτώσει.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Και εντυπωσιακής ταχύτητας, επίσης.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Δικαιοσύνη είπαμε ότι έχει την αυτονομία και κρίνεται και για την αυτονομία και για την ταχύτητά της σε όλα τα επίπεδα, χωρίς αμφιβολία. Αυτό που χωρίς αμφιβολία πρέπει να συμφωνήσουμε, για να καταλήξουμε όλοι, είναι ότι δεν πρέπει να χρονίζουν οι αποφάσεις σε επίπεδο ελληνικής Δικαιοσύνης, σε μια σειρά από ζητήματα. Εμείς οι ίδιοι το έχουμε αναδείξει αυτό ως αδυναμία, στο παρελθόν, αλλά πρόκειται για μία απόφαση η οποία ήρθε να επιβεβαιώσει τον Νόμο που ψηφίστηκε κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Οι εντυπώσεις που επιχειρείται να διαμορφωθούν ότι οι πλειστηριασμοί είχαν σταματήσει και μετά από αυτήν την απόφαση ξανά ξεκινούν, είναι εντυπώσεις που δεν βοηθούν τη συζήτηση. Την αποπροσανατολίζουν, την πηγαίνουν σε άλλο μήκος κύματος. Πλειστηριασμοί γίνονταν και πριν την απόφαση αυτή, πλειστηριασμοί θα γίνονται και μετά. Η απόφαση αφορούσε στην ερμηνεία, εξαιτίας διαφορετικών δικαστικών αποφάσεων σε κατώτερο επίπεδο,του νόμου που ψήφισε ο κ.Τσίπρας, όταν ήταν Πρωθυπουργός και έδινε τη δυνατότητα σε αυτού του είδους τις εταιρείες, να διενεργούν πλειστηριασμούς. Αν δεν υπήρχε ο νόμος αυτός δεν θα υπήρχε αυτή η δυνατότητα στις εταιρείες 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ως προς τον υιό του κ. Ντογιάκου και τη σχέση του και με το Γραφείο του κ. Καραμανλή;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν το γνωρίζω το ζήτημα, δεν το ξέρω. Θα ενημερωθώ και θα σας πω, δεν το ξέρω.

Σας ευχαριστώ.

Προηγούμενο άρθροΝάντια Γιαννακοπούλου: «Στάση ευθύνης η υπερψήφιση της τροπολογίας του ΠΑΣΟΚ για την προστασία της κύριας κατοικίας»
Επόμενο άρθροΔημήτρης Κωνσταντόπουλος: Κάντε αποδεκτή την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για τα κόκκινα δάνεια