Ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

 

Καλό μεσημέρι,

Ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες σημειώνονται αυτές τις ημέρες και συνιστάται προσοχή σε όλους τους πολίτες και ιδιαίτερα στις ευπαθείς ομάδες. Μέτρα αντιμετώπισης του καύσωνα έχουν δημοσιευθεί, ενώ παράλληλα το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης εξέδωσε μέτρα για την προστασία των εργαζομένων και συστάσεις για την λήψη μέτρων για την αποφυγή της καταπόνησης των εργαζομένων τις ώρες αιχμής.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο προβλέπεται υποχρεωτική παύση εργασιών σε εξωτερικό χώρο, από τις 12:00 έως τις 17:00 όταν η θερμοκρασία είναι ίση ή ανώτερη με 40 βαθμούς κελσίου.

Η παύση αφορά όλους τους εργαζόμενους ανεξαρτήτως του είδους απασχόλησης συμπεριλαμβανομένων και των ψηφιακών πλατφορμών.

Προβλέπεται, επιπλέον, η παροχή εξ’ αποστάσεως εργασίας με το σύστημα της τηλεργασίας για εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας στον ιδιωτικό τομέα που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου.

Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων, επιβάλλεται στην επιχείρηση χρηματικό πρόστιμο 2.000 ευρώ, ανά εργαζόμενο.

Παράλληλα, οδηγίες έχουν εκδοθεί και από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών για την οδήγηση εν μέσω καύσωνα.

—-

Όλα τα στοιχεία των επιστημόνων επιβεβαιώνουν ότι αυτό το καλοκαίρι θα είναι εξαιρετικά δύσκολο. Οι πυροσβέστες μαζί με όλες τις δυνάμεις της πολιτικής προστασίας δίνουν καθημερινές μάχες και έχουν καταφέρει να αντιμετωπίσουν δεκάδες επικίνδυνες πυρκαγιές προτού αυτές προλάβουν να απειλήσουν ζωές και περιουσίες των συμπολιτών μας.

Χθες ισχυρές δυνάμεις του Πυροσβεστικού Σώματος κατάφεραν να οριοθετήσουν άμεσα πυρκαγιές σε Μεσσηνία,  Ρόδο, Έβρο, Ζάκυνθο και Βοιωτία, ενώ σκληρή μάχη με τις φλόγες έδωσαν επίγειες δυνάμεις και ένα ελικόπτερο για τον περιορισμό της φωτιάς σε εργοστάσιο στην Κηφισιά, που αν είχε επεκταθεί σε διπλανές εγκαταστάσεις θα είχε καταστροφικές συνέπειες.

Σήμερα το θερμόμετρο θα αγγίξει σε ορισμένες περιοχές ακόμα και τους 43 βαθμούς Κελσίου, ενώ ταυτόχρονα θα πνέουν και άνεμοι. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι η επικινδυνότητα εκδήλωσης πυρκαγιάς είναι πάρα πολύ υψηλή.

Ο κρατικός μηχανισμός είναι σε αυξημένη ετοιμότητα, σήμερα επιστρέφουν στη χώρα μας και τα δύο Canadair που με εντολή του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Βασίλη Κικίλια πήγαν στην Κύπρο για να συνδράμουν στις μεγάλες φωτιές στην Πάφο. Ωστόσο είναι κρίσιμης σημασίας και οι πολίτες- και κάνουμε έκκληση για αυτό- να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων: Απαγορεύεται ρητά κάθε είδους θερμική εργασία, καύση, μπάρμπεκιου κλπ. Οι ενέργειες αυτές, ειδικά αυτές τις ημέρες, μπορούν να προκαλέσουν ανυπολόγιστες καταστροφές.

—-

Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που αφορά στην θέσπιση ενός νέου συστήματος ελέγχων με ηλεκτρονικές διασταυρώσεις για τα ανασφάλιστα οχήματα καθώς και για εκείνα για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας τους, αλλά και ένα νέο πλαίσιο κυρώσεων σε περίπτωση παραβάσεων.

Αξιοποιώντας σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία, ενισχύουμε την ασφάλεια στους δρόμους αυστηροποιώντας παράλληλα τις κυρώσεις όπου χρειάζεται.

Το νομοσχέδιο περιέχει, επίσης, μεταξύ άλλων, διατάξεις που αφορούν:

–             Στη θέσπιση κλιμακωτών προστίμων για την εκπρόθεσμη καταβολή των τελών κυκλοφορίας,

–             στη διαδικασία αδρανοποίησης και διαγραφής από τα μητρώα οχημάτων,

–             στην προσαρμογή στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη ρύθμιση των χρηματοπιστωτικών μέσων (μετοχών, ομολόγων κ.λπ.) που διακινούνται με χρήση τεχνολογίας blockchain,

–             στη διασαφήνιση των διαδικασιών για την εξαγορά διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου.

Επιπρόσθετα, με ειδική διάταξη και κατόπιν διαβουλεύσεων με τις εταιρίες διαχείρισης «κόκκινων δανείων», διευρύνονται τα κριτήρια ορισμού των ευάλωτων οφειλετών προκειμένου να συμπεριλαμβάνονται πλέον σε αυτούς και οι πολίτες με αναπηρία συνδυαστικά με το εισόδημα και την περιουσία τους.

—-

12 Δήμοι εντάχθηκαν ήδη στο πρόγραμμα που αφορά στην «Ενίσχυση πυροπροστασίας κατοικημένων περιοχών σε ΟΤΑ Α’ βαθμού με περιαστικά δάση», κατόπιν άμεσης επεξεργασίας των φακέλων των υποβληθέντων αιτημάτων.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τους δήμους: Θέρμης, Πεντέλης, Ερμιονίδας, Κρωπίας, Κορινθίων, Φυλής, Αχαρνών – Θρακομακεδόνων, Λαυρεωτικής, Πάτμου, Ρεθύμνου, Χαϊδαρίου και Κορυδαλλού.

Οι σχετικές αποφάσεις για την ένταξή τους -κατ’ απόλυτη σειρά χρονικής προτεραιότητας στην πρωτοβουλία υπογράφηκαν, χθες.

Το πρόγραμμα, ύψους 30 εκατ. ευρώ, αφορά στη δημιουργία αντιπυρικών ζωνών, πλάτους 10 μέτρων, περιμετρικά οικισμών που βρίσκονται εντός ή πλησίον δασών και δασικών εκτάσεων υψηλής επικινδυνότητας για την εκδήλωση πυρκαγιών.

—-

Αύριο, Παρασκευή 14 Ιουνίου θα συνεδριάσει υπό τον Πρωθυπουργό το Υπουργικό Συμβούλιο στο Μέγαρο Μαξίμου.

Για τα θέματα της συνεδρίασης θα ακολουθήσει νεότερη ενημέρωση.

—-

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα μεταβεί το Σάββατο στο Μπούργκενστοκ της Ελβετίας όπου θα συμμετάσχει στη Διάσκεψη Ειρήνης για την Ουκρανία που θα πραγματοποιηθεί στις 15 και 16 Ιουνίου.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ξέρω ότι θα μου πείτε ότι ο ανασχηματισμός δεν προαναγγέλλεται. Δεν είναι, όμως, πρώτον, παράδοξο να συνεδριάσει αύριο το Υπουργικό και λίγες ημέρες μετά οι Υπουργοί να αλλάξουν; Και να περιμένουμε έναν δομικό, ευρύτερο, σαρωτικό ανασχηματισμό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μπορεί να ξέρετε κάτι που δεν ξέρω, αλλά εγώ δεν γνωρίζω κάτι. Αύριο έχει Υπουργικό Συμβούλιο. Το επανέλαβα και σήμερα. Προχωράει η Κυβέρνηση το έργο της με τη σύνθεση η οποία ισχύει και από εκεί και πέρα, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν είναι η απάντηση που «πρέπει» να δώσω, είναι η μόνη απάντηση. Ότι ο ανασχηματισμός διαχρονικά, όπως συμβαίνει και τώρα, είναι αποκλειστικό προνόμιο του Πρωθυπουργού. Δεν γνωρίζω κάτι περισσότερο. Ούτε θα μπορούσα να γνωρίζω κάτι περισσότερο. Οπότε συνεχίζουμε ως έχουμε.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Καλό μεσημέρι. Πέρα από τα πρόσωπα, υπάρχουν πάντα και οι πολιτικές, οι οποίες πιθανότατα έβλαψαν, προφανώς έβλαψαν, και περάσατε κάτω από τον πήχη που εσείς είχατε θέσει την προηγούμενη Κυριακή. Ένα από τα νομοσχέδια, τα οποία κόστισαν, είναι ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών. Συνεπώς, μήπως δεν θα έπρεπε να είχε ψηφιστεί, εκ του αποτελέσματος κρίνοντας, ο σχετικός νόμος; Προβληματίζει την Κυβέρνηση το συγκεκριμένο θέμα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως είπε και ο Πρωθυπουργός, αντιλαμβανόμαστε πλήρως τις αντιθέσεις, τις αντιρρήσεις, τη δυσαρέσκεια, ίσως και την στενοχώρια και στελεχών του κόμματος και ψηφοφόρων μας. Και δεν κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση, θεωρώ -και δεν το χρεώνω σε καμία περίπτωση ποτέ στους δημοσιογράφους ή σε αυτούς οι οποίοι ρωτάνε, εμείς οφείλουμε να δούμε τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση- το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις συζήτησης από το πραγματικό της μέγεθος. Ήταν μια ρύθμιση μιας κατάστασης σε επίπεδο δικαιωμάτων ανθρώπων, οι οποίοι, εν πάση περιπτώσει, όπως στις περιπτώσεις παιδιών ήταν παιδιά δεύτερης κατηγορίας. Αφορά λίγους συμπολίτες μας. Μια υπερβολική κινδυνολογία κομμάτων της Αντιπολίτευσης, ενδεχομένως να φόβισε τους πολίτες για πράγματα που δεν ισχύουν, ούτε πρόκειται να συμβούν. Ψηφίστηκε ένα νομοσχέδιο. Όπως είπα και πριν αφορά λίγους συμπολίτες μας. Συζητήθηκε ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ, ταυτόχρονα, η Κυβέρνηση προχωρούσε κι άλλες σημαντικές αλλαγές. Αν θυμάστε, όπως συμβαίνει κάθε βδομάδα, και σε επίπεδο ενημέρωσης πολιτικών συντακτών, ως Εκπρόσωπος της Κυβέρνησης, αλλά και οι καθ’ ύλην αρμόδιοι Υπουργοί προχωρούσαμε σε μια σειρά από σοβαρές ανακοινώσεις για την κοινωνία. Αλλά για μια περίοδο, εννιά στις δέκα ερωτήσεις και στις πολιτικές συζητήσεις και στην ενημέρωση πολιτικών συντακτών, αφορούσαν αυτό το θέμα. Γίνονταν ενημερώσεις βουλευτών για πολλά άλλα νομοσχέδια και γίνονται κι όταν ήμουν και Γραμματέας στο κόμμα, αλλά γνωστές έγιναν μόνο αυτές οι ενημερώσεις. Όλο αυτό δημιούργησε κάποιες αντιδράσεις. Τις καταλαβαίνουμε απόλυτα, τις συμμεριζόμαστε. Δεν κλείνουμε τα μάτια ή τ’ αυτιά μας σε κανένα στέλεχός μας, σε κανένα μέλος μας και σε κανέναν -πολύ περισσότερο- πολίτη, είτε ψηφίζει τη Ν.Δ. είτε όχι. Και, εν πάση περιπτώσει, πολλές φορές -δεν αναφέρομαι μόνο σε αυτό το νομοσχέδιο- κάποιες μεταρρυθμίσεις έχουν και ένα πολιτικό κόστος. Υπάρχουν κυβερνήσεις που το έχουν αναλάβει, υπάρχουν κυβερνήσεις που έχουν φοβηθεί σε αυτό. Σημασία έχει να δει ο κόσμος στην καθημερινότητά του ότι δεν αλλάζει κάτι, ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος από όλους αυτούς που έχουν ακουστεί. Και να ασχολούμαστε με πάρα πολλά άλλα -θυμάμαι ήταν η πρώτη απάντηση που είχα δώσει- πολύ πιο σοβαρά θέματα -και αυτό, εννοείται, έχει την αξία του και τη σοβαρότητά του- τα οποία αφορούν την καθημερινότητα του συνόλου των Ελλήνων πολιτών. Δεν έχουμε αυταπάτες. Ξέρουμε ότι τα προβλήματα είναι πολλά, είναι εδώ. Με ρωτήσατε για ένα νομοσχέδιο. Υπάρχουν κι άλλα πράγματα, για τα οποία μπορεί να ήθελαν να μας στείλουν μήνυμα οι πολίτες, που κατά κανόνα απείχαν. Δεν στήριξαν κάποιο άλλο κόμμα, σε μία κάλπη η οποία δεν εκλέγει Πρωθυπουργό και Κυβέρνηση, αλλά όπως είχε πει και ο Πρωθυπουργός σε μία από τις τελευταίες του προεκλογικές συνεντεύξεις, ακόμη και αν το αποτέλεσμα ήταν κοντά ή λίγο πάνω, όχι από τον πήχη που θέσαμε, από την προηγούμενη επίδοση του κόμματός μας στις ευρωεκλογές, εμείς, όπως έχει ειπωθεί, θα συμπεριφερόμασταν σαν να χάναμε. Γιατί ξέραμε ότι ακόμη και το βράδυ του 41% των βουλευτικών, ακόμη και το βράδυ των ευρωεκλογών, που είμαστε πρώτοι με μια μεγάλη διαφορά, αλλά και μια απόσταση από τον πήχη μας, δεν σβήνεται κάποιο πρόβλημα. Τα προβλήματα είναι εδώ. Η Κυβέρνηση αυτή ανέλαβε τις τύχες μιας χώρας, η οποία ταλαιπωρήθηκε από μία υπερδεκαετή κρίση και μέσα στην πρώτη της τετραετία ήρθαν πάρα πολλές εισαγόμενες κρίσεις, που δοκίμασαν και συνεχίζουν να δοκιμάζουν τους πολίτες, με κυριότερη την πληθωριστική κρίση. Είναι πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν. Προχωράνε σημαντικές μεταρρυθμίσεις, διορθώνονται λάθη. Προσπαθούμε να αποκαταστήσουμε αδικίες. Και, βέβαια, το μήνυμα για εμένα δεν είναι ούτε προς τα δεξιά, ούτε προς το κέντρο. Είναι ακόμη πιο γρήγορα, ακόμη πιο αποτελεσματικά. Και αυτό είναι που θα κάνουμε και θα κριθούμε, βέβαια, τη στιγμή της κάλπης των βουλευτικών εκλογών.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά το αποτέλεσμα της προηγούμενης Κυριακής, αισθάνεστε πως πρέπει να επαναπροσεγγίσετε τμήμα των παραδοσιακών ψηφοφόρων της Ν.Δ. που, ενδεχομένως, να δυσαρεστήθηκαν από πολιτικές τις οποίες περιγράψατε κι εσείς, προ ολίγου. Έχετε τέτοιο σχέδιο στο μυαλό σας και αν ναι, με ποιες πρωτοβουλίες σκέφτεστε να το υλοποιήσετε; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι δεδομένο ότι όταν ένα μέρος των ψηφοφόρων σου απέχει, ένα σημαντικό μέρος απέχει, και ίσως και ένα άλλο, που είναι πολύ μικρός ο αριθμός από ό,τι φάνηκε, λόγω του ότι έπεσαν κι όλα τα υπόλοιπα κόμματα -το δεύτερο και το τρίτο τη τάξει κόμμα δεν είχαν κάποια σημαντική άνοδο ή έπεσαν- είναι δεδομένο ότι πρέπει να σε προβληματίσει αυτό. Μπορεί να πέτυχε η Ν.Δ. την μεγαλύτερη νίκη της στην ιστορία των ευρωεκλογών, σχετικά με τη διαφορά από το δεύτερο κόμμα, όμως, παράλληλα, υπήρχε και ένας κόσμος ο οποίος απείχε κατά κανόνα. Αυτό σημαίνει ότι απείχε για κάποιον λόγο. Μπορεί να μην ήθελε να ψηφίσει, μπορεί να μην μπορούσε να ψηφίσει, αλλά σίγουρα υπήρχε και ένας κόσμος που συνειδητά απείχε. Και μπορεί να ήταν και η πλειοψηφία των ανθρώπων αυτών που δεν ήρθαν να ψηφίσουν εκείνη την ημέρα, ενώ ψήφιζαν το κόμμα μας. Αυτό σημαίνει ότι ο ούτως ή άλλως αυξημένος προβληματισμός, που υπήρχε και πριν τις εκλογές -γιατί, όπως είπα και στον συνάδελφό σας, δεν έχουμε αυταπάτες, ότι έχουμε μετατρέψει την Ελλάδα σε παράδεισο. Μια χώρα η οποία ήταν το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης, η τελευταία σε όλους τους δείκτες και η πρώτη μόνο στο χρέος ως προς το ΑΕΠ, δεν έχει μετατραπεί μέσα σε πέντε χρόνια στον παράδεισο της Ευρώπης. Είναι μια πολύ πιο ισχυρή Ελλάδα με καλύτερη κατάσταση σε όλους τους επιμέρους δείκτες, πρώτη σε πάρα πολύ σημαντικούς δείκτες, όπως ο ρυθμός μείωσης της ανεργίας, δηλαδή η δημιουργία θέσεων εργασίας, ο ρυθμός μείωσης του χρέους και ο ρυθμός αύξησης του κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Αλλά το γεγονός ότι αυξάνεται το κατά κεφαλήν ΑΕΠ με μεγάλο ρυθμό δεν σημαίνει ότι έχει φτάσει στα επιθυμητά επίπεδα. Άρα, νομίζω ότι δεν είναι ζήτημα επαναπροσέγγισης. Είναι ζήτημα ακόμη πιο επίμονης προσπάθειας, για να πεισθεί ένας κόσμος, που δικαιολογημένα είναι προβληματισμένος και είναι αυτό που λέμε -να το πούμε πιο λαϊκά- έχει καεί στο χυλό για πάρα πολλά χρόνια στο παρελθόν, ότι αυτή η προσπάθεια η οποία έχει αποτελέσματα, θα έχει ακόμη μεγαλύτερα αποτελέσματα στο τέλος της διαδρομής, τέλος πάντων, της δεύτερης τετραετίας. Οι παραδοσιακοί ψηφοφόροι της Ν.Δ. -και σας μιλάει και ένας άνθρωπος, όπως είναι και ο Πρωθυπουργός, είμαστε μια ζωή στη Ν.Δ.- είναι οι άνθρωποι οι οποίοι κράτησαν όρθια την παράταξη και σε χρόνια που η παράταξη είχε πολύ χαμηλότερα ποσοστά. Είμαι κι εγώ ένας από αυτούς στη νεότερη γενιά. Ήμουν εκεί και σε ποσοστά, όχι 28% σε ευρωεκλογές, και 24% και πολύ πιο κάτω, τότε που κάποιοι «μαθητευόμενοι μάγοι» θα έλυναν τα πάντα και έταζαν στους πάντες τα πάντα. Και ξέρουμε ότι είναι υποχρέωσή μας αν θέλουμε να προχωρήσουμε μπροστά να τους ακούμε. Να ακούμε ακόμη και την σκληρή κριτική, να ακούμε ακόμη και τα παράπονα, αλλά νομίζω ότι σε καμία περίπτωση δεν χρειάζεται να πάμε ούτε στο άλλο άκρο, του μηδενισμού. Δεν είμαστε σε καμία περίπτωση εκεί, ούτως ή άλλως. Το μήνυμα της κάλπης ανέδειξε πρώτη και με διαφορά τη Ν.Δ.. Χρειάζεται να δούμε σημείο – σημείο, ατζέντα – ατζέντα, ανά τομέα ευθύνης, τι άλλο πρέπει να κάνουμε πιο γρήγορα. Υπάρχει ένα πρόγραμμα για το οποίο έχουμε εκλεγεί. Ένα πρόγραμμα τετραετίας. Έχουμε παραδοτέα τον πρώτο χρόνο. Υπάρχουν πολλά σημαντικά παραδοτέα και τον δεύτερο και τον τρίτο και τον τέταρτο. Κι όλα αυτά πρέπει να τα υλοποιήσουμε με την κοινωνία στο πλευρό μας, όπως έχουμε κάνει από την πρώτη στιγμή.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Είναι το πρώτο briefing μετά τις εκλογές, είμαστε στο τέταρτο 24ωρο και πιο συγκεκριμένα, μπορείτε να μας πείτε, σε σχέση με την αποκωδικοποίηση από την Κυβέρνηση του εκλογικού μηνύματος, επιμέρους τι καταλάβατε; Σε τι άλλα μέτρα να αναπροσαρμόσετε τη στρατηγική σας, σε ποιους τομείς; Και αν μου επιτρέπετε, επειδή υπάρχουν κάποιοι βουλευτές που ζητούν σύγκληση της Κ.Ο. σας, να αναμένουμε κάτι τέτοιο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι δεδομένη, αυτονόητη η συνεδρίαση της Κ.Ο., όπως και όλων των σχετικών οργάνων του κόμματος μετά από μια εκλογική διαδικασία και στο τέλος μιας, ας πούμε, αν μπορώ να χρησιμοποιήσω την έκφραση, ακαδημαϊκής χρονιάς, μιας σεζόν, ενόψει και της Δ.Ε.Θ. και της έναρξης μιας νέας περιόδου. Αυτό θα γινόταν ούτως ή άλλως και θα γίνει, ασχέτως εάν υπήρξε ή όχι αίτημα, το οποίο είναι σεβαστό και θα ικανοποιηθεί στο προσεχές χρονικό διάστημα. Ούτως ή άλλως, δεν προβλέπονται διακοπές. Και αν είναι και κάποιες ελάχιστες ημέρες, μιλάμε για τον Αύγουστο, να είμαστε καλά και να δούμε και πώς θα πάνε και τα πράγματα, σε ένα ακόμα καλοκαίρι δύσκολο ως προς τα ζητήματα των πυρκαγιών. Νομίζω ότι έκανε έναν εκτενή και σαφή απολογισμό στην πρώτη του μετεκλογική συνέντευξη ο Πρωθυπουργός. Είναι δεδομένο ότι αυτή είναι η φύση της κάλπης των ευρωεκλογών και είναι και η μεγάλη διαφορά με τις βουλευτικές εκλογές. Γι΄ αυτό και ήταν και μια ακροβασία, άνευ λογικής, η σύνδεση εθνικών με ευρωεκλογές. Η ίδια τους η ιστορία και τα αποτελέσματά τους το δείχνουν αυτό. Στις εθνικές εκλογές οι πολίτες αποφασίζουν για το ποιος θέλουν να κυβερνήσει τον τόπο μας, τη χώρα, ποιος θέλουν να είναι ο Πρωθυπουργός της χώρας. Στις ευρωεκλογές έχουν μια μεγαλύτερη δυνατότητα, είτε δια της αποχής τους, είτε δια μιας άλλης επιλογής, να στείλουν και τα μηνύματά τους. Πολλές φορές, βέβαια, το ένα δεν αναιρεί το άλλο. Δηλαδή, μπορείς να στείλεις μήνυμα και στις εθνικές εκλογές, για να μην παρεξηγηθώ. Εδώ, λοιπόν, είχαν μια δυνατότητα να το κάνουν αυτό. Ένα μέρος, λοιπόν, του κόσμου ήθελε να στείλει ένα μήνυμα, κυρίως στην Κυβέρνηση. Έστειλε, όμως, και ένα μήνυμα στην Αντιπολίτευση. Γιατί αν όλα αυτά τα εύκολα λόγια, οι μαγικές συνταγές, τα «λεφτόδεντρα», οι εύκολες λύσεις, είχαν την οποιαδήποτε βάση, δεν θα είχαμε, νομίζω -αν σκεφτεί κανείς η πρώτη ήταν πέρυσι τον Μάιο, η δεύτερη τον Ιούνιο- την τρίτη συνεχόμενη ραγδαία πτώση των ποσοστών του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Δεν θυμάμαι ποτέ ξανά στην ιστορία, κόμμα να πηγαίνει από εκλογική διαδικασία σε εκλογική διαδικασία, ενώ δεν κυβερνά τον τόπο, όλο και πιο κάτω. Αυτό σημαίνει, λοιπόν, ότι ένα ακόμα μήνυμα της κάλπης -αυτό που μας αφορά λιγότερο εμάς, εμείς πρέπει να δούμε τα του οίκου μας- ήταν ότι η λογική «λεφτόδεντρα 2.0», δηλαδή η επαναφορά της ρητορικής του προηγούμενου Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ με ακόμη πιο τοξικά χαρακτηριστικά, απέτυχε. Ο κόσμος δεν την «αγόρασε», για να πω μια έκφραση διαφορετική. Το ίδιο, βέβαια, ισχύει και για το ΠΑΣΟΚ. Το ΠΑΣΟΚ είχε βάλει στόχο να είναι δεύτερο και κατάφερε να χάσει από αυτόν τον ΣΥΡΙΖΑ. Δεν το λέω υποτιμητικά. Έναν ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος επανέφερε μια αποτυχημένη λογική, με μια πολύ πιο τοξική ρητορική και το ΠΑΣΟΚ απέτυχε. Αυτά θα τα λύσουν τα κόμματα της Αντιπολίτευσης με τα μέλη τους, με τους ανθρώπους τους, σε απολύτως σεβαστές -και έχουμε υποχρέωση να είναι σεβαστές από όλους τους υπόλοιπους- διαδικασίες. Απλώς δεν έχουμε καμία, μα καμία αρμοδιότητα ούτε να εμπλακούμε. Και επαναλαμβάνω για τα του οίκου μας, εμείς το αποτέλεσμα αυτό θα το δούμε ως μια  ακόμα ευκαιρία να τρέξουμε πιο γρήγορα το πάρα πολύ σημαντικό πρόγραμμα που έχουμε να υλοποιήσουμε. Αυτό μας είπαν οι πολίτες. Αν ήθελαν να μας πουν κάτι άλλο, θα στήριζαν ένα από τα κόμματα που τάζουν στους πάντες τα πάντα. Ήταν πολύ σαφείς. Είναι πολύ σημαντική η στήριξη και αυτών, οι οποίοι ήρθαν να μας στηρίξουν ακόμα μια φορά και μας έδωσαν μια σημαντική, ως προς τη διαφορά της, νίκη. Αλλά ήταν πάρα πολύ σημαντικό και το μήνυμα αυτών που δεν ήρθαν. Έχουμε μπροστά μας τρία χρόνια, αλλά πρέπει να ξεκινήσουμε χθες. Να ολοκληρώσουμε τις πολύ μεγάλες μεταρρυθμίσεις που έχουμε ξεκινήσει. Να αποτυπωθούν οι πάρα πολύ σημαντικές μεταρρυθμίσεις, που ήδη έχουν γίνει πράξη και να διορθώσουμε τα ακόμα πάρα πολλά στραβά που έχει αυτός ο τόπος. Έτσι, για να το πούμε, όπως το είπαμε και μετά την πολύ μεγάλη επιτυχία των βουλευτικών εκλογών.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ο Πρωθυπουργός, όμως, συνέδεσε το αποτέλεσμα της Κυριακής με την εθνική κάλπη. Είπε ότι το 41% δεν υπάρχει πια. Πώς γίνεται να μην υπάρχει το 41% και να είστε τόσο βέβαιοι ότι έχετε μπροστά σας τρία χρόνια, ότι οι επόμενες κάλπες θα είναι το 2027; Και κάτι επιμέρους. Πώς είναι, επίσης, δυνατόν, η πρώτη ανακοίνωση που ακούμε, ενώ παραδέχεστε ότι υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να διορθώσετε, ακόμη και τις πολιτικές σας, να είναι η πρόωρη αποπληρωμή δανείων που επρόκειτο να γίνει το 2026-2028;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Την είδα την κριτική αυτή από την Αντιπολίτευση. Δεν με εκπλήσσει, γιατί έχουν μια ροπή στη μη αποπληρωμή δανείων ή στην καθυστερημένη αποπληρωμή δανείων. Το να είναι συνεπής η χώρα μας και να προηγείται στους δείκτες μείωσης του χρέους ως προς το Α.Ε.Π., το οποίο μεταφράζεται σε αύξηση της εμπιστοσύνης της χώρας, ενδυνάμωση της οικονομίας, έλευση περισσότερων επιχειρήσεων και δημιουργία θέσεων εργασίας, η αλήθεια είναι ότι αυτό, σε κάθε πολιτισμένη και προηγμένη χώρα, είναι αυτονόητο. Στη χώρα, που ήταν κάποτε μαύρο πρόβατο της Ευρώπης και για τους ανθρώπους που εξέφραζαν αυτή τη λογική, όντως είναι μια πολύ περίεργη κατάσταση. Η Ελλάδα έχει επιστρέψει σε όλα τα επίπεδα. Είναι μια συνεπής χώρα, μια χώρα που ξεχρεώνει, μια χώρα η οποία δεν υποθηκεύει τις επόμενες γενιές, μόνο και μόνο για να είναι πρόσκαιρα ευχάριστη. Είδατε ότι δεν τάξαμε προεκλογικά. Ακόμη και ζητήματα, όπως το δημογραφικό, στα οποία θα έχουμε στο άμεσο μέλλον σημαντικές ανακοινώσεις, δεν τις κάναμε προεκλογικά. Η Ελλάδα, όμως, αυτή μπορεί να δημιουργεί και άλλες θέσεις εργασίας, μπορεί να αυξάνει τους μισθούς για να φτάσει, όσο το δυνατόν, πιο σύντομα στο μέσο όρος της Ευρώπης, μπορεί να έχει μέλλον. Αυτή την Ελλάδα προσπαθούμε να οικοδομήσουμε, παίρνοντας, πολλές φορές, και δύσκολες αποφάσεις, οι οποίες αρχικά έχουν πολιτικό κόστος. Δεν θα κάνουμε πίσω σε αυτό. Δεν θα υποχωρήσουμε στη λογική των μεταρρυθμίσεων ή της συνέπειας στις υποχρεώσεις της χώρας για να γίνουμε πρόσκαιρα πιο ευχάριστοι στους πολίτες, γιατί αυτό είναι επικίνδυνο. Το δοκιμάσαμε, το είδαμε, απέτυχε. Ξεκίνησε κάποιες δεκαετίες πίσω, τη δεκαετία του ΄80, το να ζούμε πάνω από τις δυνάμεις μας. Και πάρα πολλά άτομα της δικής μου της γενιάς ή των εν ευρεία νεότερων γενιών, δεν είναι στη χώρα, έφυγαν από τη χώρα ή γύρισαν μετά από πάρα πολλά χρόνια. Αυτή είναι η δική μας επιδίωξη και δεν πρόκειται το αποτέλεσμα αυτό να αλλάξει αυτή την επιδίωξη ως προς, τουλάχιστον, αυτή τη συζήτηση. Σίγουρα θα μας κάνει να αναθεωρήσουμε την ταχύτητα που πρέπει να γίνουν κάποιες αλλαγές και σίγουρα θα ακούσουμε κάποια επιμέρους μηνύματα των πολιτών σε συγκεκριμένες περιπτώσεις μεταρρυθμίσεων. Αλλά δεν θα πάει πίσω η μεταρρύθμιση και σε περιπτώσεις που μπορεί να έχουν ένα κόστος πρόσκαιρο, μόνο και μόνο για να είμαστε πρόσκαιρα ευχάριστοι. Θέλουμε να κριθούμε στο τέλος για το αν οι στόχοι που έχουμε λάβει, παράδειγμα η αύξηση των εισοδημάτων, η βελτίωση της υγείας, ένα νέο Ε.Σ.Υ. που θέλει η χώρα, της καθημερινότητας των πολιτών και πάρα πολλά άλλα, για να μην σας κουράζω, θα γίνουν πράξη. Τώρα, ο Πρωθυπουργός δεν είπε ότι έχουν αλλάξει οι πολιτικοί συσχετισμοί. Αναφερόμενος στο αφήγημα της Αντιπολίτευσης περί αλαζονείας του 41%, είπε ότι έχουμε ένα νέο αποτέλεσμα, το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών. Το 41%, σας θυμίζω, είπε, έχει ένα αποτέλεσμα, το οποίο υπάρχει αυτή τη στιγμή στους κοινοβουλευτικούς συσχετισμούς, 158 βουλευτές. Με αυτό θα πορευτούμε. Με αυτούς τους συσχετισμούς θα πορευτούμε μέχρι τις επόμενες βουλευτικές εκλογές του 2027. Αλλά αυτό το «άλλοθι», εν πάση περιπτώσει, αυτό το επιχείρημα της Αντιπολίτευσης με το 41%, το οποίο ουδέποτε χρησιμοποιήθηκε ούτε από τον Πρωθυπουργό, ούτε από την Κυβέρνηση, έχουμε ζητήσει πάρα πολλές φορές μια δήλωση που να μας ρωτούν για την παιδεία και να απαντάμε, μα, έχουμε 41% -αυτό είναι στο μυαλό της Αντιπολίτευσης- ούτε αυτό υπάρχει. Έχουμε ένα νέο αποτέλεσμα, αλλά το κυριότερο έχουμε ένα πρόγραμμα, το οποίο θέλουμε να εφαρμόσουμε. Έχει ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζεται και με αυτό θα κριθούμε. Τίποτε περισσότερο, τίποτε λιγότερο.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μία αποσαφήνιση. Είπατε για ροπή της Αντιπολίτευσης στη μη αποπληρωμή δανείων ή και καθυστερημένη αποπληρωμή. Σε τι αναφέρεστε; Αναφέρεστε στα κόμματα, στο ΣΥΡΙΖΑ, στο ΠΑΣΟΚ; Γιατί υπήρξε μια αντιπαράθεση προεκλογικά σε αυτά τα δάνεια των κομμάτων.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αναφέρομαι στα κόμματα αυτά όταν είχαν τις τύχες του τόπου. Σε αυτό αναφέρομαι. Να σας θυμίσω ότι στη χώρα αυτή βρεθήκαμε σε ουρές στα ΑΤΜ. Η χώρα μας έσκασε στα χέρια τους ως προς την οικονομία. Φτάσαμε στο χείλος του γκρεμού. Μιλήσαμε για τη χρεοκοπία της χώρας. Να σας θυμίσω τη λογική του «δεν πληρώνω», «δεν χρωστάμε, δεν πουλάμε, δεν πληρώνουμε». Να σας θυμίσω τις πλατείες. Δεν έγινε πάρα πολλά χρόνια πίσω αυτό. Τις γενικές συνελεύσεις στις πλατείες, τις θεωρίες για παράλληλα νομίσματα. Μπορεί να χώρισαν οι δρόμοι κάποιων ανθρώπων στην πορεία, αλλά μαζί ήταν οι άνθρωποι αυτοί και προεκλογικά έλεγαν ότι θα καταργήσουν τον ΕΝΦΙΑ, να μην πληρώσουμε το ένα, να μην πληρώσουμε το άλλο και στη συνέχεια, μας τα αύξησαν όλα. Εκεί αναφέρομαι. Πολιτική ήταν η κριτική που έκανα. Και δυστυχώς -μπορεί να ήταν η πιο ακραία έκφρασή της η λογική του να μην πληρώνουμε ή του να δίνουμε παραπάνω από όσα μπορούμε να δώσουμε ως κράτος επί ΣΥΡΙΖΑ- η λογική αυτή ξεκίνησε κάποιες δεκαετίες πίσω. Η ερώτησή σας ήταν για την αποπληρωμή των δανείων της χώρας. Αυτή ήταν η ερώτηση και η απάντηση έχει να κάνει με αντίστοιχες περιπτώσεις στο παρελθόν, όταν ένα άλλο κόμμα είχε τις τύχες της χώρας.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Πάνω σε αυτό που ρωτήθηκε πριν λίγο θέλω να συνεχίσω. Η Κυβέρνηση έχασε 13 ολόκληρες εκλογικές μονάδες και κοντά στο ένα εκατομμύριο ψηφοφόρους. Θεωρείτε ότι με το 28%, αν και ήταν κάλπη ευρωεκλογών, αλλά ο κύριος Πρωθυπουργός είχε πει ότι θα στείλει συγκεκριμένα εσωτερικά μηνύματα προεκλογικά, ότι υπάρχει θέμα νομιμοποίησης της αυτοδυναμίας της Κυβέρνησης σε βάθος τριετίας και είχε παίξει και το αφήγημα της σταθερότητας, το βάζω και αυτό, άρα αν είναι κάτω από 30 υπάρχει ζήτημα αστάθειας. Και δεύτερον, ο κ. Γεωργιάδης είχε πει ότι θα μπαίνουν οι αριστεροί στα νοσοκομεία και γενικότερα, θα υπάρχει ένα χάος κοινωνικό. Άρα, τότε υπήρχε και τρομολαγνεία από τον κ. Γεωργιάδη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να τα πάρουμε με τη σειρά. Κατ΄ αρχάς, ο Πρωθυπουργός από την αρχή είχε πει ότι οι εκλογές θα γίνουν το 2027, το είχε ξεκαθαρίσει αυτό. Και το ερώτημα, σχετιζόμενο με την κάλπη και τη σταθερότητα, είχε να κάνει με ένα ενδεχόμενο εκλογικό αποτέλεσμα πάνω στο οποίο θα μπορούσε να πατήσει η Αντιπολίτευση -η οποία ισχυριζόταν ότι μπορεί να έχει το δύο μπροστά- να γίνει μια ανατροπή του πολιτικού σκηνικού και όλα όσα, τέλος πάντων, δεν έγιναν και ένα μέτριο δικό μας αποτέλεσμα. Ο συνδυασμός δηλαδή αυτών, ούτως ώστε, στην επόμενη μεγάλη μεταρρύθμιση που θα φέρει η Κυβέρνηση, στη μεθεπόμενη, στη μία από τις επόμενες εν πάση περιπτώσει, να έχεις μια Αντιπολίτευση, την οποία θα την έχει επιβραβεύσει, έστω και σε επίπεδο ευρωεκλογών, ο κόσμος και θα έλεγε, ξέρετε, δεν έχετε νομιμοποίηση γι΄ αυτή τη μεταρρύθμιση, γιατί ο κόσμος θέλει τη δική μας λογική. Παράδειγμα, 5% παραπάνω για την υγεία, που λέει ο κ. Κασσελάκης. Δηλαδή, να πάμε εμείς να κάνουμε την επόμενη μεταρρύθμιση για την υγεία, και να πει ο κ. Κασσελάκης ότι ο κόσμος θέλει τη δική μου, το 5% παραπάνω ή τον 13ο και 14ο μισθό. Το αποτέλεσμα, δεν είπε κάτι τέτοιο. Καταδίκασε περισσότερο, γιατί μπορεί να είχαμε μια απόσταση περίπου πέντε μονάδων -δεν είναι για να το πούμε, η σύγκριση ομοειδών πραγμάτων είναι κάτι αυτονόητο και στην πολιτική και στη ζωή, δεν μπορείς να συγκρίνεις ανόμοια πράγματα- είναι ένα θέμα για μας. Έχουμε μια απόκλιση από το 33%, αλλά αν είναι πρόβλημα μια φορά μια απόκλιση από τον στόχο σου, που το αξιολογούμε και κοιτάμε να βελτιωθούμε, δεν είναι και κάτι που μπορεί να παραβλέψουμε οι 14 μονάδες διαφορά και το γεγονός ότι ένα κόμμα, το οποίο δεν κυβερνά για να έχει και μια φθορά και να αξιολογείται και πιο αυστηρά από τον κόσμο, συνεχώς χάνει. Άρα, αυτό το ερώτημα της σταθερότητας, μετά το αποτέλεσμα των εκλογών, το αφήγημα της σταθερότητας ή τέλος πάντων η διακινδύνευσή της, δεν υφίσταται. Σίγουρα υφίσταται ένα μήνυμα, κυρίως προς την Κυβέρνηση, εγώ γι΄ αυτό μπορώ να απαντήσω, προς τη Ν.Δ., να τρέξει πιο γρήγορα. Δεν υπάρχει, λοιπόν, κανένα τέτοιο ζήτημα.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Πριν λίγο έφτασε στη Βουλή ποινική δικογραφία για τα Τέμπη, που αφορά τον πρώην Υπουργό, κ. Καραμανλή και τον Υφυπουργό κ. Παπαδόπουλο, ύστερα από δικογραφία με μηνυτήρια αναφορά με γονέα θύματος. Η Κυβέρνηση, σε αυτό το θέμα τι σκέφτεται; Εξετάζει την άρση ασυλίας του πρώην Υπουργού;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, αυτό είναι μια τυπική διαδικασία. Έχει συμβεί και με άλλη δικογραφία. Κάθε φορά που υπάρχει ένα πολιτικό πρόσωπο σε μια μήνυση, είναι η προβλεπόμενη από τον νόμο διαδικασία. Δεν υπήρξε, δηλαδή, κάποια δικαστική κρίση. Όπως καταλαβαίνω από την ερώτηση που μου κάνατε, στη συγκεκριμένη περίπτωση έγινε μια μήνυση, αναφερόταν ένας, κατά τον χρόνο της περιγραφής του αδικήματος, τότε Υπουργός. Με βάση τον νόμο περί ευθύνης υπουργών, έρχεται στη Βουλή. Από εκεί και πέρα, έχει τη δυνατότητα η Αντιπολίτευση, όποιο κόμμα επιθυμεί, να συλλέξει τις απαιτούμενες υπογραφές και να υποβάλει το σχετικό αίτημα και να συζητηθεί στη Βουλή, ό,τι προβλέπει ο νόμος. Το έχουμε πει, πάρα πολλές φορές. Δεν έχει γίνει, μέχρι τώρα, σε καμία από τις υπόλοιπες δικογραφίες. Εμείς, όχι απλά θα συζητήσουμε, έχουμε υποχρέωση να συζητήσουμε ένα τέτοιο αίτημα. Αλλά εδώ -γιατί σκοπίμως μπερδεύουν τον κόσμο- δεν μιλάμε για μια δικαστική κρίση, η οποία διαβιβάζεται στη Βουλή και η Βουλή πρέπει να κάνει τα περαιτέρω. Εδώ μιλάμε για μια μήνυση που αναφέρεται σε πολιτικά πρόσωπα και όπως τυπικά προβλέπει ο νόμος, διαβιβάζεται στη Βουλή. Από εκεί και πέρα, υπάρχει το δικαίωμα, όποιος το ασκήσει με τις απαιτούμενες υπογραφές, εδώ είμαστε να το συζητήσουμε όλοι.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες, ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ σε συνέντευξή του προεξόφλησε, μεταξύ άλλων, πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν θα είναι υποψήφιος στις εκλογές του 2027. Ερωτήθηκε ο Πρωθυπουργός, κατά την προεκλογική περίοδο γι’ αυτή την πιθανότητα, γι’ αυτό το ενδεχόμενο και είχε απαντήσει τότε – αν θυμάμαι –πως είναι λίγο αλαζονικό περίπου, να προεξοφλούμε τι θα γίνει μετά από τρία χρόνια. Μήπως μετά τις εκλογές έχετε κάποια άλλη απάντηση επ’ αυτού;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καμία άλλη απάντηση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας. Έχει καταφέρει και έχει πετύχει -παρά τα μηνύματα της τελευταίας κάλπης, τα οποία μας προβληματίζουν – πέντε πολύ σημαντικές νίκες με ποσοστά, που είχε να δει πολλά χρόνια η Νέα Δημοκρατία σε εθνικές κάλπες. Δηλαδή και σε κάλπες εθνικών εκλογών και σε κάλπες ευρωεκλογών. Έχει περάσει πολύ δύσκολα τα τελευταία χρόνια η Νέα Δημοκρατία και ειδικά στα χρόνια των κρίσεων, που άντεξε ένα μεγάλο κύμα λαϊκισμού. Από το 2016 και μετά μεγάλωσε και συνεχίζει και μεγαλώνει και αυτό προκύπτει από την εμπιστοσύνη των πολιτών. Αλλά, η εμπιστοσύνη των πολιτών δεν είναι μια λευκή επιταγή, είναι μια αμφίδρομη σχέση η οποία δοκιμάζεται συνεχώς και κυρίως δοκιμάζεται όταν τελειώνει μια τετραετία και αξιολογούμαστε ξανά. Και, μάλιστα, σε μια από τις τελευταίες του συνεντεύξεις, όπως είπε νιώθει καλά, νιώθει δυνατός και υποχρεωμένος να εκτελέσει την εντολή των πολιτών, να εφαρμόσει το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, να εφαρμόσει το πρόγραμμα της Κυβέρνησης ως επικεφαλής της, ως Πρωθυπουργός και εδώ είμαστε να αξιολογηθούμε το 2027. Αυτό το οποίο, όμως, έχει πει παράλληλα ο Πρωθυπουργός και είναι εντελώς αντίθετο με τη συμπεριφορά και τα όσα λέει κατά καιρούς ο κ. Κασσελάκης είναι ότι είναι και λίγο υπερβολικό και αλαζονικό να κάνουμε προβολή στο 2027. Είναι αυτό που λέμε «άνθρωποι είμαστε». Αλλά σε κάθε περίπτωση, όχι, δεν τίθεται κανένα θέμα. Ίσα-ίσα το αποτέλεσμα αυτό μας λέει ότι ο κόσμος θέλει από εμάς περισσότερα, περιμένει από τη Νέα Δημοκρατία, δεν έχει πειστεί από καμία άλλη εναλλακτική πρόταση και περιμένει μέχρι τις επόμενες βουλευτικές εκλογές και το περιμένει, προφανώς, με το να μας κρίνει αυστηρά και σκληρά, να υλοποιήσουμε το πρόγραμμά μας και να είμαστε καλά να απευθυνθούμε στους πολίτες ξανά και να μας εμπιστευθούν ξανά εφόσον το επιθυμούν.

Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο εντολοδόχος Πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας, χθες, δήλωσε ότι οι διεθνείς συμφωνίες πρέπει να τηρούνται και γι’ αυτό δεν υπάρχει κανένα δίλημμα, όμως αυτό αφορά και τις δύο χώρες και περιμένει και από την Ελλάδα να τηρήσει τη Συμφωνία. Επίσης, την προηγούμενη εβδομάδα στις δηλώσεις του άφησε να εννοηθεί ότι από την ελληνική πλευρά δεν υπάρχει πλήρης συμμόρφωση στη Συμφωνία και εφαρμογή. Τι απαντάτε; Γιατί αν τα δούμε λίγο αντικειμενικά, εκτός από τα Μνημόνια, έχουμε και κάτι πινακίδες στη Βόρεια Ελλάδα. Τι απαντάτε;

Π.  ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όταν υπάρχει μια διαδρομή που πρέπει να διανύσουν δύο μέρη, είναι νομίζω λίγο οξύμωρο να ζητάει το ένα μέρος από το άλλο να ολοκληρώσει τη διαδρομή, όταν δεν έχει περπατήσει ούτε τα πρώτα μέτρα. Το πρώτο και βασικότερο είναι η ονομασία erga omnes. Αυτό είναι κάτι το οποίο, αν δεν το δούμε σ’ όλες του τις εκφάνσεις να γίνεται από τη Βόρεια Μακεδονία, εμείς δεν πρόκειται να ολοκληρώσουμε αυτήν τη διαδρομή. Είναι αυτονόητο και μάλιστα θα ήταν και επιζήμιο για τη χώρα μας αν σκεφτόμασταν να ακολουθήσουμε μια διαφορετική τακτική. Έχουμε διαμηνύσει σε όλα τα επίπεδα και με όλους τους τρόπους στη Βόρεια Μακεδονία τις διαθέσεις μας, παρά το γεγονός ότι θεωρούσαμε και θεωρούμε ότι ήταν μια κακή Συμφωνία, η Συμφωνία των Πρεσπών. Είχαμε προειδοποιήσει από τότε, δια του τότε αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και νυν Πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη, ότι θα την σεβαστούμε και θα την εφαρμόσουμε στη λογική της συνέχειας του κράτους. Από εκεί και πέρα, όμως, η Βόρεια Μακεδονία πρέπει να σεβαστεί για αρχή τα βασικά της Συμφωνίας και στη συνέχεια να διανύσουμε όλη τη διαδρομή. Αν δεν γίνει αυτό δεν πρόκειται εμείς να είμαστε επισπεύδοντες και παραπάνω πρόθυμοι απ’ όσο επιτάσσει το εθνικό συμφέρον.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Να επιστρέψω λίγο στον αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Ο κ. Κασσελάκης προχώρησε σήμερα σε μια, όπως είπε, ευγενική υπενθύμιση προς την Κυβέρνηση και σας καλεί να πάτε μαζί στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους να εξετάσετε ένα – ένα τα μέτρα που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ. Τι απαντάτε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα τον καλέσει το Υπουργείο Οικονομικών στην αρμόδια επιτροπή οικονομικών της Βουλής να γίνει και η σχετική αξιολόγηση -που έχει γίνει βέβαια, από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους- και μια συζήτηση πάνω στην αξιολόγηση, για να μην γίνει σε κλειστές πόρτες, να γίνει σε μια δημόσια συζήτηση για να γίνει και ένας διάλογος. Μήπως δεν καταλαβαίνουν κάτι οι άνθρωποι. Μήπως υπάρχουν κάποια επιχειρήματα τα οποία δεν τα αντιλαμβανόμαστε και εμείς και κυρίως το οικονομικό επιτελείο. Είναι θεσπισμένη η αρμόδια επιτροπή της Βουλής, οπότε εκεί δεν είναι μόνο οι αριθμοί οι οποίοι είναι αδιαμφησβήτητοι, είναι και μια ανάλυση του πως βγαίνουν ή δεν βγαίνουν για μας κάποια πράγματα, είναι αυτό το πέραν του ότι κοστίζει -όσο κοστίζει- το που θα βρεις τα λεφτά και βέβαια, πέραν των προγραμμάτων που κατατέθηκαν προεκλογικά από τον ΣΥΡΙΖΑ, θα υπάρξει και μια υπενθύμιση, εφόσον γίνει δεκτό αυτό το αίτημα και γίνει αυτή η συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, για τα έξτρα τα οποία ακούσαμε στην προεκλογική περίοδο, γιατί πέραν του ευχάριστου των υποσχέσεων, υπάρχει και το κόστος των υποσχέσεων. 5% παραπάνω για την υγεία, που στη συνέχεια έγινε 5% σε βάθος τετραετίας,  δέκατος τρίτος, δέκατος τέταρτος μισθός και όλα τα υπόλοιπα τα οποία ακούσαμε.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας ο κ. Λοβέρδος είπε πως όλη η Κ.Ο. θεωρεί ανήθικο το να μπαίνουν τόσοι εξωκοινοβουλευτικοί Υπουργοί. Ένα ερώτημα γι’ αυτό. Αν έχετε αυτή την εικόνα για όλη την Κ.Ο. και αν σας εκφράζει. Δεύτερον, για ποιο λόγο έγινε η κυρία Βόζεμπεργκ επικεφαλής των ευρωβουλευτών και άλλαξε ο κ. Μεϊμαράκης; Και τρίτον, θα ήθελα μια αξιολόγηση από πλευράς Μαξίμου της προεκλογικής συμπεριφοράς του κ. Σαμαρά και του κ. Καραμανλή.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τρία ερωτήματα. Ξεκινάμε από το πρώτο. Ο κ. Λοβέρδος κατ’ αρχάς έκανε μια δήλωση η οποία θεωρώ ότι είχε κάποια σημεία τα οποία είναι απαράδεκτα και κάποιους χαρακτηρισμούς και το αντιλήφθηκε και ο ίδιος και ζήτησε συγνώμη σε ανάρτησή του. Βέβαια ο βασικός σκοπός, όπως είπε και ο ίδιος, θεωρητικά υπήρξε και μια παρερμηνεία, γι’ αυτό είναι καλύτερα να προσέχουμε τον τρόπο που διατυπώνουμε κάποια πράγματα ήταν ότι έχουμε μια πολύ άξια και ισχυρή Κ.Ο., που είναι καλό να αξιοποιείται και αξιοποιείται θα πω εγώ. Και σας μιλάει και ένας άνθρωπος, που όπως πολλές φορές έχω πει, είμαι γέννημα θρέμμα της Νέας Δημοκρατίας. Και θεωρώ ότι η κομματική ιδιότητα δεν είναι ασυμβίβαστη με την ικανότητα κάποιων ανθρώπων, τις παραστάσεις  που έχουν στη ζωή τους ή το βιογραφικό τους. Είναι κάτι το οποίο είναι ένα πράγμα το ένα, ένα πράγμα το άλλο. Οι εξωκοινοβουλευτικοί και οι κοινοβουλευτικοί που μπαίνουν σε μια Κυβέρνηση – μετά τις αποφάσεις του Πρωθυπουργού – λαμβάνουν ψήφο εμπιστοσύνης από την Κ.Ο., άρα έχουν πλήρη νομιμοποίηση. Και πολλές φορές στο παρελθόν και τώρα, σε Κυβερνήσεις συνυπάρχουν άξια κοινοβουλευτικά και εξωκοινοβουλευτικά στελέχη. Αυτό υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει. Και ειδικά επί των ημερών του Κυριάκου Μητσοτάκη στην πρωθυπουργία της χώρας, κριτήριο για την τοποθέτηση των στελεχών -που στην πλειοψηφία τους είναι κοινοβουλευτικά στελέχη-  είναι η ικανότητα και η προσδοκία ενός αποτελέσματος πάντοτε με αυστηρή αξιολόγηση μηδενός εξαιρουμένου και καθημερινή, αλλά και σε μια βάση κάποιον μηνών, ετών για το αν υπάρχει το αποτέλεσμα. Αυτό, λοιπόν, δεν πρόκειται να αλλάξει και στο τέλος της ημέρας αυτό είναι και μια απόφαση, που ανήκει μόνο στον Πρωθυπουργό, όπως συμβαίνει διαχρονικά στη χώρα μας και σε κάθε Προεδρευομένη  Κοινοβουλευτική Δημοκρατία. Και στο τέλος της ημέρας το αξιολογούν οι πολίτες. Δεύτερο ερώτημα, θυμίστε μου;

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Γιατί ορίσατε επικεφαλής την κυρία Βόζεμπεργκ αντί του κ. Μεϊμαράκη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο κ. Μεϊμαράκης θα είναι η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για αντιπρόεδρος του ΕΛΚ μετά από απόφαση του Πρωθυπουργού, παράλληλα θα είναι και η πρότασή μας σε επίπεδο Ευρωκοινοβουλίου για τις θέσεις που βγαίνουν για το Ευρωκοινοβούλιο και η κυρία Βόζεμπεργκ, γιατί είναι δύο από τα πιο έμπειρα στελέχη μας. Ο κ. Μεϊμαράκης είναι πρώην Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατία, πρώην Πρόεδρος της Βουλής, αντιπρόεδρος του ΕΛΚ και εκ νέου -μετά τις διαδικασίες- η πρόταση μας για αντιπρόεδρος. Και η κυρία Βόζεμπεργκ, επίσης, είναι ένα πολύ έμπειρο στέλεχος θα έχει μια τρίτη θητεία και έτσι θα υπάρχει και η κυρία Βόζεμπεργκ σε μια άλλη πολύ σημαντική αρμοδιότητα. Εμείς πιστεύουμε στην ευρω-ομάδα μας, στους ευρωβουλευτές που εξέλεξαν οι ψηφοφόροι μας, που εξέλεξαν οι Έλληνες πολίτες και βέβαια θέλουμε στην επόμενη κοινοβουλευτική θητεία ακόμα περισσότερες παρεμβάσεις υπέρ της χώρας. Και, βέβαια, όλο αυτό να έχει στο τέλος θετικό αποτέλεσμα για την Ελλάδα.

Τώρα, για τη συμπεριφορά των πρώην Προέδρων, έχουμε πει πάρα πολλές φορές και αποτελεί και μια προσωπική μου απόφαση την οποία τηρώ, ως ένα διαχρονικό μέλος της Νέας Δημοκρατίας, ότι δεν σχολιάζω ούτε δηλώσεις, ούτε τοποθετήσεις, ούτε κινήσεις ανθρώπων οι οποίοι έχουν φθάσει στο ύψιστο αξίωμα της Νέας Δημοκρατίας, του κόμματος που υπηρετώ από μικρό παιδί και βέβαια της χώρας. Είναι δύο πρώην Πρωθυπουργοί.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, τις τελευταίες ημέρες έχει ακουστεί πάρα πολλές φορές η φράση «αρκετά στελέχη είχαν καβαλήσει καλάμια». Ποιοι είναι αυτοί που καβάλησαν καλάμια και γιατί η Κυβέρνηση το κατάλαβε μετά το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών; Καθημερινά υπήρχε έντονη κριτική για την αλαζονεία του 41% και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά και από τον Τύπο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ, να σας πω την αλήθεια, αυτήν την αλαζονεία του 41%, κάποια στιγμή να μου την εξηγήσει κάποιος, ως προς τη δήλωση ή την απάντηση. Δεν περιμέναμε τις εκλογές, μπορώ να σας παραπέμψω σε πάρα πολλές συνεντεύξεις του Πρωθυπουργού και όχι μόνο τη δεύτερη τετραετία, τον πρώτο χρόνο της δεύτερης τετραετίας, αλλά και την πρώτη τετραετία, όπου διαχωρίζει τη αποτελεσματικότητα, η οποία κρίνεται σ’ ένα βάθος χρόνου, αλλά και τις ατομικές συμπεριφορές, οι οποίες κρίνονται καθημερινά. Και να σας υπενθυμίσω, επίσης, ότι έχει λάβει πολλές αποφάσεις, δύσκολες αποφάσεις, όχι στο πλαίσιο ανασχηματισμού ή αλλαγών στην Κυβέρνηση, οι οποίες βασίζονται σε ατυχείς ή αντίθετες στο δικό του παράδειγμα, συμπεριφορές. Αυτό είναι κάτι με το οποίο, πλέον, έχουμε μάθει να πορευόμαστε, γιατί στο τέλος της ημέρας είμαστε υπόλογοι στους πολίτες. Σε αυτές τις θέσεις είμαστε περαστικοί, δεν είμαστε μόνιμοι και είμαστε επειδή ο κόσμος επέλεξε τον Κυριάκο Μητσοτάκη να είναι για τέσσερα χρόνια ξανά Πρωθυπουργός της χώρας και η Βουλή δια της ψήφου εμπιστοσύνης μας έχει νομιμοποιήσει, μετά τις επιλογές του Πρωθυπουργού σε αυτές τις θέσεις. Άρα, πρέπει να είμαστε πολλαπλά προσεκτικοί, να έχουμε κάτω το κεφάλι, να δουλεύουμε και να κρινόμαστε για το αποτέλεσμά μας. Αυτό δεν το συνειδητοποιήσαμε μετά τις ευρωεκλογές, το ξέραμε από την πρώτη στιγμή και προφανώς, όσο περνάει ο καιρός, πρέπει να το ξέρουμε όλο και πιο πολύ, όλοι.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα σας πάω από την πολιτική επικαιρότητα σ’ ένα θέμα, που είναι, όμως, πολιτικής ουσίας. Είχαμε πρόσφατα τη φρικτή δολοφονία ενός 11χρονου κοριτσιού από έναν ―μόνο τέρας μπορώ να το χαρακτηρίσω― ο οποίος, παρ’ ότι είχε καταδικαστεί για βιασμό άλλης ανήλικης, ήταν εκτός φυλακής. Τι θα γίνει με αυτό το θέμα; Μήπως, εκτός από την επιτάχυνση της δικαιοσύνης, πρέπει να δείτε λίγο και την ποιότητα απονομής της δικαιοσύνης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να ξεκινήσουμε εκφράζοντας τον αποτροπιασμό μας, τη φρίκη μας συλλογικά ως Κυβέρνηση και προσωπικά γι’ αυτήν τη δολοφονία και να πούμε, βέβαια, ότι αναφέρεστε, σχετικά με παλαιότερη δίκη του δράστη, σε μία απόφαση της Δικαιοσύνης. Όπως αντιλαμβάνεστε, δεν μπορεί η Κυβέρνηση να «καθοδηγεί» τη Δικαιοσύνη, να της υποδεικνύει τι αποφάσεις θα πάρει ή να έρχεται εκ των υστέρων και να σχολιάζει αποφάσεις της Δικαιοσύνης. Έχουμε διάκριση των εξουσιών. Άρα, το πρώτο και κυριότερο είναι ότι ήταν μία απόφαση στη συγκεκριμένη περίπτωση του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου, όπου συμμετέχουν τρεις δικαστές και τέσσερις ένορκοι. Άρα, αυτό είναι μία απόφαση της Δικαιοσύνης. Είναι λογικές οι απορίες, πριν και πάνω απ’ όλα του κόσμου, πώς γίνεται ένα δικαστήριο να θεωρεί κάποιον ένοχο για ένα αδίκημα, όπως ο βιασμός και η αποπλάνηση ανηλίκου, και να μένει ελεύθερος. Αλλά, δεν θα μπορούσε η Κυβέρνηση να πάρει θέση σε μία δικαστική απόφαση και γενικά είναι κάτι για το οποίο, πέραν του ότι εκ των πραγμάτων δεν μπορούμε να κάνουμε, δεν θα είχαμε αυτό το οποίο στην πραγματικότητα θέλουμε, Κράτος Δικαίου. Η κυβέρνηση τι κάνει; Η κυβέρνηση νομοθετεί το πλαίσιο, εν προκειμένω τον Ποινικό Κώδικα, με βάση τον οποίον εκδίδονται οι αποφάσεις. Η πράξη αυτή τελέστηκε το 2017, η πράξη του βιασμού, δηλαδή, το δικαστήριο, το ΜΟΔ Ζακύνθου, που είχε δικάσει τον βιασμό ήταν το 2020. Με βάση, λοιπόν, το γεγονός ότι ο επιεικέστερος νόμος που μπορούσε να εφαρμοστεί τότε, εφαρμόστηκε ο νόμος του 2019 και όχι ο νόμος με τη μεταγενέστερη αλλαγή του Ποινικού Κώδικα, που τον βιασμό ανηλίκου τον κάναμε ως κυβέρνηση, ισόβια. Είναι πολύ πιθανό, αν μπορούσε το δικαστήριο να εφαρμόσει τον υπάρχοντα Ποινικό Κώδικα, τον ισχύοντα Ποινικό Κώδικα, όπου έχει ισόβια κάθειρξη αποκλειστικά στον βιασμό ανηλίκου και μεγαλύτερη ποινή και για την αποπλάνηση ανηλίκου, να μην μπορεί να δώσει στην πραγματικότητα αναστολή στον τότε κατηγορούμενο και καταδικασθέντα. Αλλά, για να λέμε όλα τα πράγματα όπως είναι, ναι, θα ήταν πολύ μικρότερες οι πιθανότητες να πάρει αναστολή, αλλά δεν σημαίνει ότι δεν μπορούσε να μην πάρει αναστολή και με το προϊσχύσαν ποινικό καθεστώς. Ακόμα, δηλαδή, και με τα εννιά έτη κάθειρξης που επέβαλε το δικαστήριο, μπορούσε να μην του δώσει αναστολή με μια δικαστική απόφαση. Εμείς, ήρθαμε στη συνέχεια, λοιπόν, μετά από όλες αυτές τις αποφάσεις και αυτή τη μείωση των ποινών, βάλαμε την ανώτατη ποινή για τον βιασμό ανηλίκου, δεν υπήρχε μέχρι το 2020 και αυξήσαμε, μάλιστα, και τον χρόνο που κάποιος σε αυτές τις περιπτώσεις παραμένει στη φυλακή. Γιατί ένα πράγμα το οποίο προκαλεί απορίες είναι, γιατί το δικαστήριο έδωσε αναστολή στη συγκεκριμένη περίπτωση, ένα δεύτερο πράγμα που πρέπει να πούμε είναι ότι ακόμα και να μην είχε πάρει αναστολή, με βάση την ποινή την οποία είχε και το τότε ισχύον νομικό καθεστώς, μετά από κάποια χρόνια, τρία, ίσως και λίγο παραπάνω, θα είχε αποφυλακιστεί ο συγκεκριμένος κατηγορούμενος. Ενώ, αν είχε καταδικαστεί με βάση τα ισόβια, τα οποία θα του είχαν επιβληθεί, εφόσον είχε καταδικαστεί και για τις παρεπόμενες ποινές, θα έμενε στη φυλακή 25 χρόνια. Αλλά, αυτές οι συζητήσεις έχουν αξία για το από εδώ και στο εξής, έχουν αξία για τους επόμενους επίδοξους τέτοιους δράστες. Δυστυχώς, ένας άνθρωπος, ένα μικρό κοριτσάκι δεν είναι μαζί μας. Από κει και πέρα η Δικαιοσύνη θα κρίνει τα της Δικαιοσύνης κι εμείς θα κοιτάξουμε να συνεχίσουμε, όταν καλούμαστε να ψηφίσουμε διατάξεις, να δίνουμε όσο γίνεται πιο ισχυρά όπλα στη Δικαιοσύνη, για να μειώνονται οι πιθανότητες να έχουμε τέτοιες αποφάσεις.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Πώς περιμένετε, κύριε Εκπρόσωπε, να εξελιχθούν οι σχέσεις με την γειτονική Αλβανία, μετά την εκλογή του κυρίου Μπελέρη στην Ευρωβουλή, με το κόμμα σας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το ζήτημα Μπελέρη, δεν είναι ένα διμερές ζήτημα. Είναι ένα ζήτημα Κράτους Δικαίου, είναι σημαντική η εκλογή, το μήνυμα που έστειλαν οι Έλληνες πολίτες, προσήλθαν στις κάλπες στις πρόσφατες ευρωεκλογές και προφανώς είναι ένα μήνυμα υπέρ του Κράτους Δικαίου. Αυτό ήταν το βασικό που συμβόλιζε η υποψηφιότητα αυτή και πλέον αυτό το αίτημα Μπελέρη, για μια δίκαιη δίκη και σεβασμό στο τεκμήριο αθωότητας, μεταφέρεται το αίτημα για καθολικό σεβασμό στα δικαιώματα του κατηγορουμένου, στο κράτος δικαίου και στην Ευρωβουλή. Και ένας άνθρωπος ο οποίος έχει δοκιμαστεί όσο λίγοι και έχει μείνει για ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα στη φυλακή, νομίζω ότι πέραν των άλλων που μπορεί να προσφέρει, και στη χώρα μας και στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, είναι με το δικό τους παράδειγμα να μη ζήσουμε ξανά περιπτώσεις ανθρώπων που παραβιάζονται στοιχειώδη δικαιώματά τους, όταν βρίσκονται ενώπιον της Δικαιοσύνης.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, σε άρθρο, στην Καθημερινή, αναφέρεται για τον κύριο Γρίνμπεργκ ότι αξίζει και με το παραπάνω την αμοιβή του, η οποία δεν είναι απλώς υλική, αλλά υπερβαίνει και  φθαρτότητα των ευρώ που θρυλείται ότι αποδέχεται ή δεν αποδέχεται, ως δωρεά, από σύγχρονη ελληνική θεότητα και όχι από τη φτωχή και ταπεινή Ν.Δ. Κατ’ αρχάς, εάν ξέρετε ποια είναι η ελληνική θεότητα που χρηματοδοτεί, που αφήνει να εννοηθεί και δεύτερον, αμφισβητεί την απάντησή σας ότι πληρώνεται από τη Νέα Δημοκρατία (άρθρο της Καθημερινής).

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό είναι άρθρο. Ο κύριος Γκρίνμπεργκ, και μάλιστα νομίζω ότι ολοκληρώνεται, τελείωσαν και οι εκλογές, ήταν με σύμβαση, η οποία λογικά τελειώνει στο τέλος Ιουνίου, με τη Νέα Δημοκρατία και πληρώνεται, πληρωνόταν μηνιαίως, με τιμολόγια τα οποία έκοβε στη Νέα Δημοκρατία. Το έχουμε πει πάρα πολλές φορές, δεν ξέρω πόσες φορές μπορούμε να το πούμε ξανά, τελείωσαν και οι εκλογές, έχει δοθεί αυτή η απάντηση, διότι αυτή είναι η απάντηση που ισχύει, μετά από αίτημα που υποβάλαμε στη Νέα Δημοκρατία.

 Γ. ΣΚΙΝΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή, ως ένα βαθμό, την ψήφο των πολιτών υπαγόρευσε το σημαντικό θέμα της ακρίβειας, ήθελα να σας ρωτήσω, και δεδομένου ότι η αντιπολίτευση επιμένει στην πρότασή της για μείωση ή και μηδενισμό του ΦΠΑ σε συγκεκριμένες κατηγορίες αγαθών, ήθελα να σας ρωτήσω, δεδομένου ότι υπάρχει και μια έρευνα από την Κεντρική Τράπεζα της Ισπανίας, όπου εφαρμόστηκε το μέτρο αυτό και αποδείχθηκε ότι εκεί, όπως αναφέρει η έρευνα, το πείραμα απέδωσε, αλλά με μια σχετική χρονική καθυστέρηση, το σκέφτεται ξανά η Κυβέρνηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Την είδα κι εγώ αυτήν την έρευνα και βασικά τα ελληνικά δημοσιεύματα και την ερμηνεία φίλα προσκείμενων σχολιαστών στην αντιπολίτευση και επειδή το καλύτερο είναι να μιλάμε με στοιχεία στους πολίτες και στους δημοσιογράφους που μας ρωτάνε, έχω κάποια στοιχεία τα οποία νομίζω είναι ενδεικτικά: τον Ιανουάριο του 2023, όπως είπατε, η Ισπανία μείωσε το ΦΠΑ από το 10% στο 5% σε έλαια και μακαρόνια και από το 4% στο 0% σε βασικά τρόφιμα, όπως ψωμί, γάλα, τυριά, αυγά, φρούτα, λαχανικά και δημητριακά. Κατ’ αρχάς, να πούμε ότι αυτό το οποίο έκανε η Ισπανία δημοσιονομικά, οι αποστάσεις, δηλαδή, δεν έχουν καμία σχέση με αυτό το οποίο προτείνει η αντιπολίτευση, αλλά για να το δεχθούμε, γιατί είναι 5% και 4% στις περιπτώσεις, έχω εδώ τη μεταβολή εναρμονισμένου δείκτη τιμών, με βάση τη Eurostat τροφίμων τους μήνες που ακολούθησαν και το μέσο όρο σε σχέση με το 2022. Ιανουάριος σε σχέση με Δεκέμβριο 0,3% στην Ισπανία, 1,1% στην Ελλάδα. Το Φεβρουάριο 2,1% στην Ισπανία, 2,5% στην Ελλάδα. Το Μάρτιο 3,2% στην Ισπανία, 2,7% στην Ελλάδα. Ο μέσος όρος του διαστήματος των τριών μηνών από τη μείωση, δείχνει ότι είναι ακριβώς το ίδιο. Δηλαδή, 11,6%, 11,7%. Τι σημαίνει όλο αυτό; Ότι μέσα σε λίγους μήνες, σε τρεις μήνες από τη μείωση του ΦΠΑ, η αγορά απορρόφησε πλήρως τη μείωση και αύξησε τις τιμές ακόμα παραπάνω. Και είναι και κάτι ακόμα και κάποια στιγμή αυτές οι σημειώσεις είναι προσωρινές, θα πρέπει να επανέλθουν οι δείκτες στις προηγούμενες τιμές, που η λογική λέει ότι τα προϊόντα θ’ ανέβουν ακόμα περισσότερο. Άρα, οι αριθμοί διαψεύδουν αυτήν την ανάλυση.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, το Σαββατοκύριακο στην Ελβετία, ο κύριος Μητσοτάκης θα βρίσκεται στην ίδια εκδήλωση μαζί με τη νέα Πρόεδρο της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας, την κυρία Σιλιάνοφσκα. Υπάρχει κάποιο ενδεχόμενο για μία πρώτη, έστω άτυπη, συνάντηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω τέτοια ενημέρωση. Αν υπάρξει κάτι θα σας ενημερώσουμε.

Ευχαριστώ πολύ.

Προηγούμενο άρθροΜέγας Αλέξανδρος Αγίας Μαρίνας: Ο Γιώργος Ντάμτσιος νέος προπονητής
Επόμενο άρθροΤηλεφωνική επικοινωνία Προέδρου ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής και Προέδρου PES για τη νέα ηγεσία στους ευρωπαϊκούς θεσμούς