Ενδυναμώνοντας την Ψηφιακή Οικονομία της Ευρώπης μετά τον COVID-19 – Γράφει ο Χρήστος Παγώνης

Η πανδημία ανέδειξε, με τον πλέον εμφατικό τρόπο, την ανάγκη επιτάχυνσης του ψηφιακού μετασχηματισμού της Ευρώπης. Η καθημερινή ζωή και ο τρόπος που αλληλεπιδρούμε, επικοινωνούμε, εργαζόμαστε, διεκπεραιώνουμε καθημερινές συναλλαγές, άλλαξε άρδην και στην επόμενη μέρα της πανδημίας, όταν πια η κανονικότητα θα επιστρέψει, η ψηφιακή στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποκτά νέα σημασία.

Χρήστος Παγώνης
Γράφει ο Χρήστος Παγώνης

Η ανάγκη για αποφασιστικές πολιτικές στην Ευρώπη

Στον απόηχο της κρίσης του κορονοϊού, το Ευρωπαϊκό όραμα για την επόμενη ‘Ψηφιακή δεκαετία’ ‘απαιτεί’ την ψηφιοποίηση, μέσα από αποφασιστικές δράσεις, με κεντρικό δόγμα την ψηφιακή  κυριαρχία της Ευρώπης και δομικό στοιχείο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των κρατών τη συνδεσιμότητα ανάμεσα σε όλους τους κοινωνικο-οικονομικούς μοχλούς της κοινωνίας, τις επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά, για μεγαλύτερη ψηφιακή αυτοδιάθεση και τεχνολογική ηγεσία – προς όφελος όλων.

Μιλώντας για την ψηφιακή Ευρωπαϊκή στρατηγική έως το 2030, αυτή συγκεκριμενοποιείται σε μια σειρά φιλόδοξων πολιτικών και δεν αποτελεί μια αφηρημένη έννοια. Τα φιλόδοξα αυτά μέτρα αφορούν στην ενίσχυση της ψηφιακής οικονομίας της Ευρώπης, τη δημιουργία αξίας σε ευθυγράμμιση με τις ευρωπαϊκές αξίες και την ενδυνάμωση της ψηφιακής κυριαρχίας σε μια εποχή που τεχνολογικοί κολοσσοί (Big Tech επιχειρήσεις) ανά τον κόσμο ‘αντέχουν’ στην κρίση και θα συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται ακόμα πιο εντατικά μετά την πανδημία.

Ο κλάδος κινητής τηλεφωνίας αρωγός στις ψηφιακές ‘φιλοδοξίες’ της Ευρώπης

Έτσι λοιπόν, ενώ βραχυπρόθεσμα, οι ψηφιακές λύσεις είναι αυτές που θα επιτρέψουν στους ανθρώπους να επιστρέψουν στην καθημερινότητά τους πιο γρήγορα, μακροπρόθεσμα, η Ευρώπη χρειάζεται να κάνει βήματα παραπέρα και να στοχεύσει στις επενδύσεις εκείνες, μέσα από συνέργειες, που θα επαναφέρουν το ‘σύστημα’ στην ομαλότητα.

Στην προσπάθεια της Ευρώπης να αποκτήσει ηγετική θέση στη νέα ψηφιακή εποχή, ο κλάδος των κινητών επικοινωνιών αποτελεί αρωγό και ‘συμπαραστάτη’ προκειμένου η Ευρώπη να βγει ισχυρότερη από αυτήν την κρίση. Ένας ισχυρός και ανθεκτικός τομέας τηλεπικοινωνιών αναμένεται να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην υλοποίηση της ψηφιακής στρατηγικής της Ευρώπης.

Το μέλλον θα απαιτήσει να είμαστε πιο ανθεκτικοί και πιο ψηφιακοί. Αυξάνοντας τον ρυθμό της ψηφιοποίησης, η Ευρώπη μπορεί να γίνει πιο αποτελεσματική λαμβάνοντας υπόψη τις νέες στάσεις και συμπεριφορές που βλέπουμε να λαμβάνουν χώρα στις κοινωνίες.

Στο πλαίσιο αυτό, ο συλλογικός φορέας εκπροσώπησης των παρόχων κινητής τηλεφωνίας παγκοσμίως (GSMA-Global System for Mobile Communications), δημοσίευσε πρόσφατα λευκή βίβλο με τίτλο “Sovereignty, Resilience and Trust” («Κυριαρχία, Ανθεκτικότητα και Εμπιστοσύνη») για λογαριασμό των ευρωπαϊκών μελών του, περιγράφοντας το όραμα του κλάδου κινητής τηλεφωνίας για το 2021 και επέκεινα. Ανάμεσα στις βασικές προτεραιότητες περιλαμβάνεται η ανάπτυξη του Σχεδίου Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 5G, οικοδομώντας υποδομές cloud και edge και αμβλύνοντας το ψηφιακό χάσμα.

Στο ‘μονοπάτι’ προς ένα Ευρωπαϊκό ψηφιακό μέλλον, οι τηλεπικοινωνίες προτάσσουν την ασφαλή διαχείριση του μεγάλου όγκου ψηφιακών δεδομένων μέσω της συνδεσιμότητας, ως το κινητήριο μοχλό της ψηφιακής οικονομίας, η οποία καλείται να βασιστεί σε ένα νέο «κοινωνικό συμβόλαιο» μεταξύ κυβερνήσεων, επιχειρήσεων και πολιτών, με στόχο την άμβλυνση του ψηφιακού χάσματος και την εξάλειψη των κοινωνικών ανισοτήτων, βασική προϋπόθεση για εδραίωση ψηφιακής δημοκρατίας. Ο δρόμος για την επίτευξη, περνά μέσα από τη διάθεση και χρήση νέων τεχνολογιών, όπως είναι τα δίκτυα πέμπτης γενιάς, μειώνοντας το κόστος βασικών υπηρεσιών, όπως η Παιδεία και η Υγεία. Το «κοινωνικό αυτό συμβόλαιο» θα συμβάλει στην καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και των fake news γύρω από τις νέες τεχνολογίες σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.

Τηλεπικοινωνίες: μέρος της πράσινης λύσης

Εκτός από πυλώνας στήριξης της ψηφιοποίησης στην Ευρώπη, ο κλάδος των κινητών επικοινωνιών είναι μέρος της πράσινης λύσης, με έμφαση στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την προστασία του περιβάλλοντος και την πράσινη ανάπτυξη.  Μέσα από αυτό που ο κλάδος αποκαλεί ως το ‘φαινόμενο της ενεργοποίησης’ (the enablement effect), η αυξημένη χρήση έξυπνων, συνδεδεμένων τεχνολογιών σε όλους τους τομείς της οικονομίας, μπορεί να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Στο πλαίσιο αυτό, ως το 2030, όλες οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών και οι προμηθευτές τους στην Ευρώπη, επομένως και στη χώρα μας, σκοπεύουν να έχουν επιτύχει μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα, σε εναρμόνιση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.

Προηγούμενο άρθροΟι δέκα επιπτώσεις της πανδημίας στην καταναλωτική συμπεριφορά
Επόμενο άρθροΜονάδες εσωτερικού ελέγχου σε όλο το Δημόσιο – Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπ. Εσωτερικών