ΕΔΟΚ – Οι δράσεις για τον δεύτερο χρόνο του προγράμματος “meet the lamb”, βήμα-βήμα.

Μιλώντας με τον πρόεδρο της ΕΔΟΚ, κύριο Λευτέρη Γίτσα, του ζητήσαμε να μας καθοδηγήσει βήμα-βήμα, για τις νέες δράσεις του 2 χρόνου του προγράμματος, “ meet the lamb”.

 Ο πρώτος χρόνος δράσης ήταν κυρίως, για την ενημέρωση  όλων  των επαγγελματιών  κρέατος  συμπεριλαμβανομένης  και  της εστίασης  των  ξενοδοχείων.

Γράφει η συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Ειρήνη Αιμονιώτη

Πρώτη  προβολή  του προγράμματος  προς τους επαγγελματίες του κρέατος και τον τύπο έγινε  τον περασμένο χρόνο, με  ένα  δυναμικό παρόν στη Food Expo.

Δεύτερη μεγάλη δράση, ιδιαίτερη επωφελής για μας, ήταν η προβολή του «Ελληνικού Αρνιού» στην Ιταλία, όπου Έλληνες και Ιταλοί έμποροι ,αλλά και σύσσωμος ο ιταλικός  τύπος  ενημερώθηκε για  την νέα μας  στρατηγική  στην παράγωγη  και  διάθεση  του μικρού  αρνιού  γάλακτος  . Στόχος  μας είναι  να πολλαπλασιαστούν οι εξαγωγές  μας  στην Ιταλία.

Θετικά ήταν επίσης τα αποτελέσματα, της  επίσκεψη μας  στη Μαδρίτη,  οπού εκεί  οργανώσαμε μια  Ελληνική  βράδια.

Πάρων ήταν ο Έλληνας Πρέσβης ,το εμπορικό τμήμα της  πρεσβείας  μας ,  όλος  ο Ισπανικός  τύπος, αλλά  και έμποροι των δυο χωρών. Ο πρέσβης  χαρακτήρισε  την καμπάνια  της  ΕΔΟΚ  για το ελληνικό  αρνί « Προϊόν Αριστείας», και  τόνισε  ότι μεταξύ άλλων, δημιουργήθηκε και ένα site στην Ισπανική γλώσσα, για να μπορούν οι ενδιαφερόμενοι, να ενημερώνονται άμεσα .

Ο δεύτερος χρόνος μας βρίσκει με τα μανίκια σηκωμένα!

 Πρώτη δράση του δεύτερου έτους,  είναι πάλι η Food Expo , αλλά  η προβολή  θα έχει στόχο τους ίδιους τους  καταναλωτές.

Παράλληλα με την εκτέλεση  του προγράμματος  «Μeet  the lamb»,  η ΕΔΟΚ  έχει σχεδιάσει να υλοποιήσει ένα επιπλέον πρόγραμμα  που  τα  αποτελέσματα  του  θα  συνεισφέρουν  προσθετικά  στον  στόχο  όλων  μας  για  στην  αύξηση  της  κατανάλωσης  που  τόσο  πολύ  έχει  πέσει.

Το πρόγραμμα  θα ενταχτεί  στο  ΠΑΑ- ( μέτρο 16 συνεργασία).  Συντονιστής είναι η ΕΔΟΚ και την επιχειρησιακή ομάδα συμπληρώνουν  τέσσερις  συνεταιρισμοί  προβατοτρόφων από τη Δράμα ,τη Πέλλα, τη Καρδίτσα  και  την Ελασσόνα.

Οι συνεταιρισμοί ,θα επιλέξουν  κτηνοτρόφους  που θα έχουν τις  προϋποθέσεις,  και υπό τις οδηγίες  της  Αμερικανικής  Σχολής,  θα  εφαρμόσουν το σχέδιο  της πάχυνσης του μεγάλου αρνιού.

Στην ομάδα  συμμετέχουν  ακόμη,  ένα σφαγείο  με εργαστήριο  αλλά και δίκτυο  διανομής ,επιλεγμένα  κρεοτεχνία  ,καθώς επίσης εστιατόρια  και ξενοδοχεία  που διαθέτουν Σεφ.

Τα παραγόμενα  αρνιά  θα  συγκεντρώνονται  ,θα τεμαχίζονται  και θα  αποστέλλονται  στους  παραπάνω  επαγγελματίες  οι οποίοι  θα τα εντάξουν  στα μενού  τους. Στη συνέχεια  θα καταγράφουν συνεχώς  όλα  τα  δεδομένα που αφορούν το κρέας.  Στο τέλος  όλα  τα  δεδομένα , από την πάχυνση  στις  εκτροφές  ,την  κατηγοριοποίηση στο σφαγείο ,τις κοπές , αλλά και τα δεδομένα  των  επαγγελματιών,  θα  συγκεντρωθούν  και  θα  αξιολογηθούν  από  όλη  την  επιχειρησιακή  ομάδα.

Το  δεύτερο  έτος  έχοντας  την  εμπειρία  του  πρώτου  έτους,  το  δείγμα  των  αρνιών  θα  είναι  σημαντικά  μεγαλύτερο  ,και  θα  εφαρμοστούν  , όποιες  αλλαγές  προς  το  καλύτερο  έχουν  αποφασιστεί  από την ομάδα ,ώστε  στο  τέλος  να  υπάρχει  ένα  αποτέλεσμα  τέτοιο  που να  μπορεί  να ακολουθήσει  ο κτηνοτρόφος  ,χωρίς  να  παραπληροφορείται, έχοντας εξασφαλισμένο το ποιοτικό αλλά  και  το οικονομικό  αποτέλεσμα. Έτσι οι κρεοτέχνες  οι εστιάτορες και οι σεφ των ξενοδοχείων  θα το εμπιστευτούν  και θα το προβάλλουν  ως ένα ιδιαίτερα  γευστικό  νωπό ελληνικό προϊόν.

Πρέπει να τονίσω  ότι η χώρα μας  διαθέτει ένα μοναδικό προϊόν, που δεν είναι άλλο από το «αρνάκι γάλακτος».  Αυτό όμως  έχει μια περίοδο παραγωγής, που είναι  από τον Νοέμβριο έως  και  τον  Μάιο.  Λόγω έλλειψης  του μικρού αρνιού τους  καλοκαιρινούς κυρίως μήνες , δημιουργήθηκε  χώρος  ώστε  να  εισχωρήσουν στη  χώρα  μας  Ρουμανικά και όχι μόνο,  αρνιά,  που στη συνέχεια  να βαφτίζονται «Ελληνικά».

Το μεγάλο το  αρνί  είναι  μια επιπλέον  διέξοδος  για  τον  Έλληνα  κτηνοτρόφο,  αλλά  και  μια ευκαιρία για την  ελληνική  αγορά, αφού  το αρνί  γάλακτος  τα  τελευταία  χρόνια  έχει  συνδεθεί  όλο και  περισσότερο  με  τις ελληνικές παραδοσιακές  γιορτές .

Επιπλέον θα είναι  μια αρχή  για  τη δημιουργία  προβατοτροφίας  κρεοπαραγωγής  που στη χώρα  μας  δεν υπάρχει , όσο και αν   η προβατοτροφία είναι  το  μεγάλο μας  πλεονέκτημα.    Μπορούμε  κάνοντας  αυτές  τις  συντονισμένες  κινήσεις  σε  λίγα  χρόνια  να   γίνουμε  χώρα  εξαγωγική,  διότι πέραν  της  ελληνικής  αγοράς  με  τους  τριάντα  εκατομμύρια  τουρίστες  ,όλες  οι  χώρες  γύρω  της  Μεσόγειου, κυρίως  Μουσουλμανικές,  καταναλώνουν  μεγάλες  ποσότητες  αρνιού, ενώ  παράλληλα  έχουν  μικρή παράγωγή.

Ένας   μεγάλος   στόχος  της  ΕΔΟΚ  είναι  να  ταχτοποιήσει  ελλείψεις  δεκαετιών  και  αναφέρομαι  στην  ταυτότητα  των  κρεάτων  μας  που  έως  τώρα  είναι  τελείως  «ανώνυμα».  Πρέπει  να  δημιουργήσουμε  τα  πρότυπα  παραγωγής  τους, να  πιστοποιείται  η  εφαρμογή  τους  ώστε  να  μπορεί  να  γίνει   για  πρώτη  φορά  στα  ελληνικά  δεδομένα  και  η  προβολή  τους, τόσο  στους  επαγγελματίες  αλλά και  στους  καταναλωτές.

Τα  πρότυπα  ,οι πιστοποιήσεις  και  οι προβολές  είναι  οι  δράσεις  που  θα  εξασφαλίσουν  στον  κτηνοτρόφο  μέρος  της  προστιθεμένης  αξίας ,άρα και βιωσιμότητα,  στον  καταναλωτή  αληθινή πληροφορία  και εμπιστοσύνη , και  στους  επαγγελματίες   κανόνες  ορθής  λειτουργιάς   τις  αγοράς.

 Δυστυχώς  η προσπάθεια  μας   καθυστέρει  αδικαιολόγητα  αφού  αντιληφτήκαμε  ότι  το  κράτος  μας  δεν  έχει ακόμη  φροντίσει  να  έχει  τις  δομές  αυτές  που  θα  μπορούμε  να  κάνουμε  πιστοποιήσεις  αναγνωρισμένες  από τα  ευρωπαϊκά  όργανα.   Τώρα  γίνονται  σχεδόν  όλα από την  αρχή,  μετά  την  παρέμβαση μας,  και γνωρίζουμε  ότι  σε  λίγους  μήνες  θα  έχουμε τον  επικεφαλής  εθνικό πιστοποιητικό οργανισμό  μας  αναγνωρισμένο  από την Ε.Ε. και επιτέλους  θα  μπορούμε  να  δώσουμε  ταυτότητα  στα  κρέατα  μας , πολλά  από τα  οποία  έχουν ιδιαίτερη  αξία  και  πρέπει  με  κάποιο  τρόπο  να την προβάλουμε.

Έχουμε  εντάξει  για  πρώτη φορά  την  μεταποίηση  στο πρόβειο  κρέας  (πρόβατο και αρνί), παρασκευάζοντας   με κιμά πρόβειο  η  αρνίσιο ,μπιφτέκια, κεφτέδες ,λουκάνικα , γύρο, και ζαμπόν.   Τα παρασκευάσματα  αυτά  που συνήθως  γίνονται  από  της δεύτερης επιλογής  εμπορικά  κομμάτια,  θα  συμβάλουν  στην  αύξηση της τιμής πώλησης  ,στην  ευκολότερη  διαχείριση  από τον κρεοπώλη  αλλά  και στην  δυνατότητα  του  καταναλωτή  να  χειριστεί  το πρόβειο και το αρνί  με  πολύ καλύτερο και ευκολότερο   τρόπο  από  ότι  έως  τώρα.

Τελευταία  γίνεται  λόγος  για  τον  «γύρο».  Η  θέση  αλλά  και ο σκοπός  της  ΕΔΟΚ είναι  να  συνδεθεί  ο  γύρος  με  την  ελληνική  παραγωγή ώστε  να  στηριχτεί  η  ελληνική  χοιροτροφία  και  η πτηνοτροφία.  Δεν  πρέπει  να  αφήσουμε  να  συμβεί   το  έγκλημα  που  έγινε  με  το  ελληνικό  γιαούρτι  που  ενώ  λέγεται  «ελληνικό  γιαούρτι»  και παράγεται στην  Ελλάδα , το  γάλα  που  χρησιμοποιείται  μόνο ελληνικό  δεν  είναι.    θέλουμε  λοιπόν  ότι ονομάζεται  γύρος   να  παράγεται  από ελληνικό  κρέας  και ότι παρασκευάζεται  από εισαγόμενο  διαφορετικά.

 Στο  όνομα  της  κερδοσκοπίας  κάποιοι  μεταποιητές  επιχειρηματίες  δεν έχουν  κανέναν  ενδοιασμό  να  αποδεκατίσουν  ολόκληρους  κλάδους   της κτηνοτροφίας  μας  , και στυλοβάτες  της  εθνικής μας  οικονομίας.