Δημήτριος Μιχαηλίδης: “Παγκόσμια Ημέρα Ζώων, 4 Οκτωβρίου”

4 Οκτωβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ζώων, … όλων των ζώων, και η κα Μάγδα Κοντογιάννη, κτηνοτρόφος, 6932094231, γραμματέας του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Περιφέρειας Αττικής το έθεσε ως θέμα συζήτησης, στις τακτικές διαδικτυακές συζητήσεις των ΑΓΡΟΤΙΣΣΩΝ, κάθε Τρίτη, στις 21.00, τον ιδιότυπο επιλεκτικό «ρατσισμό» εναντίον «φερόντων ζωή», με διακρίσεις σε «καλά» ζώα και «κακά» ζώα …

Οι πατροπαράδοτοι κτηνοτρόφοι Αρβανίτες της Αττικής και οι πατροπαράδοτοι Ρουμελιώτες & Σαρακατσάνοι κτηνοτρόφοι ξέρουν και καταλαβαίνουν πάρα πολύ καλά ότι η σχέση του ανθρώπου με τα ζώα είναι υπόθεση ηθικής-επιβίωσης. Όπου ηθική είναι οι κανόνες για την επιβίωση μιας συγκροτημένης βιώσιμης κοινωνίας.

Σε μια παγκόσμια κοινότητα ελλόγων, όπου τα ένστικτα έχουν τιθασευτεί, τα συναισθήματα έχουν προσδιοριστεί και νοητική καλλιέργεια έφτασε να επιτρέπει τη συζήτηση για μετοίκηση σε άλλο πλανήτη, η ενδεδειγμένη σχέση του ανθρώπου με τα υπόλοιπα έμβια της Γης εξακολουθεί να προσδιορίζεται από τον αδιαπραγμάτευτο αξιακό κώδικα, που επιβάλλει σεβασμό για όλα τα «φέροντα ζωήν» όντα.

Και με τα γατάκια, και με τα σκυλιά, και με τις καρδερίνες, και με τα κουνέλια, και με τα δελφίνια, και με τους ελέφαντες, και με τα άλογα, και με τις κότες, και με τα πρόβατα, και με τις κατσίκες, και με τις αγελάδες, και με τα γουρουνάκια … με σεβασμό για όλα τα «φέροντα ζωή» όντα, … ακόμα και με τους ανθρώπους.

Η Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων πρωτογιορτάστηκε το 1931 σ’ ένα συνέδριο περιβαλλοντιστών στη Φλωρεντία, ως ένας τρόπος για την ευαισθητοποίηση κοινού και ειδικών για τα υπό εξαφάνιση ζώα. Από τότε, η γιορτή καθιερώθηκε στις 4 Οκτ, συμπίπτει με τον εορτασμό της μνήμης του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης, που έχει αναγορευτεί από την Καθολική Εκκλησία ως προστάτης των ζώων και του περιβάλλοντος, όπως είναι στην Ορθόδοξη εκκλησία ο Άγιος Μόδεστος στις 16 Δεκ, διευρύνθηκε και περιλαμβάνει όλα τα είδη του ζωικού βασιλείου.

Οι ΑΓΡΟΤΕΣ είναι εξ επαγγέλματος οι ΦΡΟΝΤΙΣΤΕΣ της φύσης και του περιβάλλοντος (φυσικού, κοινωνικού, πολιτιστικού, τεχνολογικού, οικονομικού κλπ). Τα πρόβατα και τα κατσίκια των ελληνικών αυτόχθονων φυλών είναι οι «κηπουροί» της ελληνικής φύσης, είναι οι άριστοι συντηρητές της μεγάλης βιοποικιλότητας και είναι οι καλύτεροι «πυροσβέστες».

Τα συμβιωτικά ζώα στην αρχαιότητα παρέχουν τροφή, πρώτη ύλη για ένδυση, χρησιμεύουν στην εργασία, τις μεταφορές, τη μάχη, είναι φύλακες, σύντροφοι, ψυχαγωγοί, θυσιάζονται σε θεούς, προσφέρονται ως δώρα… Σε αντίθεση με τις σύγχρονες κοινωνίες, στην αρχαιότητα η σχέση ανθρώπου και ζώου δεν αντανακλά ανθρωποκεντρική θεώρηση του κόσμου, αλλά συμβιωτική με αλληλοσεβασμό. Ακόμα και σήμερα με σεβασμό και συμβιωτικά έτσι την βιώνουν οι σύγχρονοι κτηνοτρόφοι οικογενειακών εκμεταλλεύσεων, σε αντίθεση με τους σύγχρονους αστούς που βλέπουν την σχέση ανθρώπου-ζώων με επικυρίαρχο τον άνθρωπο, όπου όλα είναι κερδοσκοπία.

Ο κ Γιάννης Κοντογιάννης, πρόεδρος του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Περιφέρειας Αττικής, επισημαίνει με πικρία τον ρατσισμό εναντίον των προβάτων, κατσικιών, αγελάδων, ορνίθων και γουρουνιών και μια περίεργη εξουσιαστική ζωοφιλία υπέρ των αλόγων, των σκύλων και των γάτων …. Και αυτά αποτυπώνονται ακόμα και σε νομοθετήματα για αδειοδοτήσεις χρήσης χώρων και στάβλων, εις βάρος των ελλήνων κτηνοτρόφων.

Ο κ Ελευθέριος Γίτσας, κτηνοτρόφος, πρόεδρος της ΕΔΟΚ, στο εικονογραφημένο παιδικό βιβλιαράκι Signed by nature-Υπογεγραμμένο από την φύση επισημαίνει ότι τα κατσίκια και τα πρόβατα είναι από τα πρώτα αγροτικά ζώα που εξημερώθηκαν από τον άνθρωπο, περίπου 11.000 χρόνια πριν και έχουν σημαντική θέση στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό. Η εκτατική εκτροφή στις παραδοσιακά βοσκήσιμες γαίες, με ισορροπία στο περιβάλλον (φυσικό, κοινωνικό, πολιτιστικό κλπ), εξασφαλίζει την καλή διαβίωση των ζώων, την προστασία του περιβάλλοντος, τη φύλαξη της πολιτιστικής μα παράδοσης και δίνει προϊόντα μεγάλης αξίας στον άνθρωπο. Η εκτατική εκτροφή και η φυσική διατροφή των ζώων δίνει στα ζωικά προϊόντα αυτά πολύ υψηλή ποιότητα.

Στο έντυπο «Αειφόρος αιγοτροφία & προβατοτροφία» αναγράφεται ότι τα πρόβατα και τα κατσίκια είναι Οι ΚΗΠΟΥΡΟΙ της ΦΥΣΗΣ. Ο ρόλος των προβάτων και των κατσικιών είναι πρωταγωνιστικός στην προστασία της χλωρίδας και της βιοποικιλότητας. Με την βόσκησή τους καθαρίζουν την βλάστηση, αναζωογονούν τη γη, μεταφέρουν τους σπόρους, και έτσι βοηθούν στην διατήρηση και αναπαραγωγή των πολύτιμων στην βιοποικιλότητα φυτών και βοτάνων της Ελληνικής φύσης.

Τα πρόβατα, τα κατσίκια και τα αγελάδια με την βόσκηση τους καθαρίζουν τα δάση από την εύφλεκτη οργανική ύλη, κρατούν σε ισορροπία το περιβάλλον και έτσι προστατεύουν από τις φωτιές, είναι οι ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΕΣ της ΦΥΣΗΣ. Τα παραγωγικά ζώα βόσκοντας ανοίγουν μονοπάτια και δρόμους σε δύσβατες περιοχές, ενώ οι κτηνοτρόφοι-βοσκοί είναι συνεχείς άγρυπνοι επιτηρητές της υπαίθρου βοηθώντας στην πυροπροστασία.

Η κα Αθηνά Μιχαηλίδου (Μέγαρα, πρόβειο ΚΟΡΔΑΛΗ) επεσήμανε ότι με το 76% της επιφανείας της Ελλάδας σε υψόμετρο πάνω από 600μέτρα η εκτροφή προβάτων & κατσικιών δίνει εργασία και εισόδημα στους κατοίκους της υπαίθρου και βοηθά στην τοπική ανάπτυξη δυσπρόσιτων περιοχών. Έτσι μπορούν να παραμείνουν οι άνθρωποι στον τόπο τους, να διατηρηθούν ζωντανά τα χωριά, ο πολιτισμός και οι παραδόσεις και να γίνουν βιώσιμες (αειφόρες) οι αγροτικές περιοχές.

Ο Δρ Λίντβιεν Σμίτ (Πανεπιστήμιο Ουτρέχτης. Ολλανδία) δημοσίευσε στο περιοδικό επαγγελματικής & περιβαλλοντικής ιατρικής «Occupational & Environmental Medicine», ότι όσοι ζούσαν σε απόσταση έως 330μ από κάποιο στάβλο, είχαν κατά μέσο όρο 27% μικρότερη πιθανότητα να είναι αλλεργικοί, σε σχέση με όσους ζούσαν σε μεγαλύτερη απόσταση. Όσοι ζούσαν σε ακτίνα 500μ από στάβλο με χοίρους ή 400μ από στάβλο με αγελάδες, είχαν αντίστοιχα 37% και 32% μικρότερο κίνδυνο εκδήλωσης αλλεργίας, σε σχέση με όσους ζούσαν σε απόσταση άνω των 800μ. Όσοι περισσότεροι στάβλοι υπήρχαν σε απόσταση 500μ, τόσο μειωνόταν ο κίνδυνος αλλεργίας. Ο κίνδυνος ήταν 4% μικρότερος για κάθε πρόσθετο στάβλο και ειδικότερα 14% μικρότερος για κάθε έξτρα χοιροτροφείο.

Όσοι είχαν γεννηθεί και μεγαλώσει σε αγρόκτημα με ζώα, ήταν λιγότερο πιθανό (22%) να εμφανίσουν αλλεργία, σε σχέση με όσους δεν είχαν μεγαλώσει ως παιδιά σε φάρμα. Όσοι συνδύαζαν και τα δύο -είχαν ανατραφεί σε κτηνοτροφική φάρμα και ως ενήλικες ζούσαν επίσης κοντά σε φάρμα- είχαν σημαντικά μικρότερο κίνδυνο για αλλεργία.

«Παρά τις ανησυχίες για την ρύπανση του αέρα από τους στάβλους και τις φοβίες για επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, τα δημοσιευμένα ευρήματα της έρευνας μας δείχνουν ότι υπάρχουν μεγάλα οφέλη από τη διαβίωση κοντά σε στάβλους».

Ο καθ Στέφαν Ρέμπερ (Πανεπιστήμιο Ούλμ, Γερμανία) στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), κατέληξε στο συμπέρασμα έρευνας ότι τα παιδιά που ζουν στην ύπαιθρο, περιβαλλόμενα από ζώα & σκόνη γεμάτη βακτήρια, μεγαλώνουν έχοντας πιο ανθεκτικό ανοσοποιητικό σύστημα, πράγμα που μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο αργότερα, όχι μόνο για σωματικές, αλλά και για ψυχικές παθήσεις.

Η έρευνα παρέχει ενδείξεις για πρώτη φορά ότι πιθανότατα η λεγόμενη «υπόθεση υγιεινής» (δηλαδή ότι τα αποστειρωμένα περιβάλλοντα της πόλης γυρνάνε «μπούμεραγκ» όσον αφορά την προστασία από τα μικρόβια) έχει ισχύ ακόμα και στο πεδίο των ψυχικών διαταραχών. Διαπιστώθηκε ότι τα «παιδιά της πόλης» χωρίς καμιά επαφή με ζώα είχαν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα στρες και φλεγμονής στον οργανισμό τους, σε σχέση με τα «παιδιά της φάρμας».

Οι ερευνητές συμβουλεύουν τους ανθρώπους των πόλεων να τρώνε τροφές πλούσιες σε βακτήρια ή προβιοτικά, να περνάνε χρόνο κοντά στην φύση και δίπλα σε στάβλους και να έχουν κάποιο κατοικίδιο στο σπίτι τους. ΑΠΕ-ΜΠΕ. ypaithros.gr, 2/5/2018.

Την 1/10/2021, στην δημόσια διαδικτυακή συζήτηση με ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΟΥΣ που οργανώνει κάθε Παρασκευή στις 22.00 η κα Μάγδα Κοντογιάννη (6932094231) συζητήθηκαν πολλά και για τις άδειες στάβλων και για την νέα ΚΓΠ και για την Ημέρα των Ζώων με σεβασμό στην ζωή, τονίζοντας την διαθεσιμότητα του ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ για ενημερώσεις σε όλα τα σχολεία για το «Παράγοντας την τροφή σου».

Για την καταγραφή, Δημήτριος Μιχαηλίδης, ΑγροΝέα
Προηγούμενο άρθροΗΛΙΑΣ ΤΣΕΧΟΣ ”ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΠΟΝΤΙΑΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ – Η ΔΙΓΛΩΣΣΟΣ” , ΑΝΑΛΕΚΤΟ 2021, ΝΑΟΥΣΑ
Επόμενο άρθροΔημιουργία, Ξανά : Δεν γίνεται έτσι, κα Κεραμέως!