Greek Social Market? … «όλοι μαζί»
Πραγματοποιήθηκε πρωτόγνωρη διαδικτυακή κοινωνική ζύμωση στις 29 Οκτ 2020, με πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Μελετών Κοινωνικής Οικονομίας-ΙΝΜΕΚΟ.
Ο ελεύθερος σύνδεσμος στην πλατφόρμα zoom αξιοποιήθηκε από τους (κατά σειρά σύνδεσης στο zoom): κ Βασίλη Τακτικό (ΙΝΜΕΚΟ), κ Γρηγόρη Πετρόπουλο, κ Ιωάννη Ρουμελιώτη, κ Βασίλη Μπέλλη, κ Παύλο Μελισσινό, κ Βασίλη Κωνσταντινίδη, κα Αγγελική Χιόνη, κ Λουκά Γεωργίου, κα Ελισάβετ-Ειρήνη Μιχαηλίδου, κ Αντώνη Βρούτση, κ Πάνο Παπαϊωάννου, κ Κώστα Οικονομόπουλο, κ Κώστα Κάρλο, κ Γεώργιο Καραμπάτο, κα Χαρά Μορφονιού, κ Γιώργο Μπαρκούρη, κ Γιάννη Λαγό και κ Δημήτρη Μιχαηλίδη (συντονιστή).
Η διαδικτυακή κοινή σύμπραξη προτάθηκε να αποκτήσει εικόνα με ένα ενιαίο όνομα, το οποίο θα αποφασισθεί προσεχώς, αφού ακουσθούν και άλλα ονόματα.
Οι συμμετέχοντες εκτίμησαν ότι ένα δίμηνο θα ήταν αρκετό για να διαμορφωθεί η «πύλη στο internet» όπου όλοι μαζί θα μπορούσαν να υποστηρίξουν ένα market place, με το κάθε «Market» να είναι μια επιχείρηση της κοινωνικής οικονομίας ή/& άλλες σχετικές δομές, και όπου το κάθε Market θα διαχειρίζεται ένα e-shop για τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα του. Μάλιστα προτάθηκε τα market να έχουν ένδειξη περιφερειακής εξειδίκευσης, υποστηρίζοντας την τοπική ανάπτυξη σε επίπεδο περιφέρειας. Θα μπορούσαν ακόμα με «δείκτες» να κατηγοριοποιηθούν οι υπηρεσίες και τα προϊόντα.
Την προσεχή Δευτέρα, 2 Νοε 2020, στις 20.00 (έως 21.30) με υποστήριξη του ΙΝΜΕΚΟ θα γίνει η επόμενη (τέταρτη) συζήτηση στην πλατφόρμα zoom, με θέμα: Πρόταση λειτουργικής δομής της «κοινωνικής» πύλης στο internet.
Οι συμμετέχοντες εξέφρασαν την άποψη ότι θα πρέπει οι συζητήσεις κάθε Δευτέρα, στις 20.00 να καταλήξουν σε ένα συμφωνημένο σχήμα το οποίο θα εκφράζει με τον καλύτερο τρόπο την ιδεολογική βάση αλλά και την λειτουργική αποτελεσματικότητα, καθώς και την ισορροπημένη οικονομική διαχείριση ενός τέτοιου εγχειρήματος μέσα στο προσεχές δίμηνο (μέχρι το τέλος του 2020).
Έγινε κατανοητό ότι κυριότερο εφόδιο (accet) του εγχειρήματος είναι το κοινωνικό κεφάλαιο που διαθέτουν οι επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας (Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, Συνεταιρισμοί, Μη Κερδοσκοπικοί Οργανισμοί, τα Ιδρύματα, τα Αλληλόχρεα Κεφάλαια, ακόμα και μη κερδοσκοπικές επιχειρήσεις). Από μόνες τους οι επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας ίσως αποτελούν μια αρκετά ενδιαφέρουσα «εσωτερική» αγορά, αλλά και ισχυρή βάση για δημιουργία συνεργασιών και τυπικών ή άτυπων συνεργειών μεταξύ τους, καθώς και καλής αποδοχής δραστηριότητες (υπηρεσίες και προϊόντα) από την αγορά.
Σε μια κοινωνία εθισμένη, αλλοτριωμένη και αφομοιωμένη από την κερδοσκοπική ιδιωτική οικονομική, είναι πολύ δύσκολο να ενσωματωθούν μη εκχρηματισμένες δραστηριότητες και ίσως πάρα πολύ απίθανο, έως αδύνατο, να υιοθετηθούν «φυσικές» καταστάσεις.
Η τεχνητή αστική κοινωνία έχει θεοποιήσει την ιεραρχημένη πυραμιδική δομή σε κάθε έκφραση και την επιδίωξη του «αρχηγού» σε κάθε δραστηριότητα, ενώ η φυσική κατάσταση είναι η κοινή συνισταμένη του χάους.
Την δύσκολη σύνθεση όλων των εκφρασθέντων προτάσεων σε μια νέα διαδικτυακή πύλη ανέλαβε να φέρει προς συζήτηση την Δευτέρα, 2 Νοε 2020 στις 20.00, ο κ Γιάννης Ρουμελιώτης και ο κ Πάνος Παπαϊωάννου προσφερθέντες εθελοντικά (αξιοποιώντας το κοινωνικό κεφάλαιο, και όσα ακούστηκαν μέχρι σήμερα στις συζητήσεις που οργάνωσε το ΙΝΜΕΚΟ).
Φάνηκε ότι το εγχείρημα θα έπρεπε να συνδυάζει κάτι από τα εξαίρετα logistics της Amazon, όσο και κάτι από την πολύ πετυχημένη αναζήτηση ευκαιριών του Scroutz, όσον αφορά τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, και να δίνει την δυνατότητα των clusters για την διεκδίκηση ισομοιρίας σε μεγαλύτερες συμπράξεις τοπικών, περιφερειακών, εθνικών και διακρατικών έργων.
Μάλιστα ακούστηκε ότι όλοι θα ενδιαφερόντουσαν να προωθηθούν τα προϊόντα και οι υπηρεσίες των επιχειρήσεων της κοινωνικής οικονομίας, ακόμα και σαν καλά παραδείγματα, τόσο στην ελληνική αγορά όσο και σε άλλες αγορές, αλλά ομαλά και σιγά σιγά. Όπως ειπώθηκε το αγώγι ξυπνά τον αγωγιάτη, κάποιες φορές.
Ίσως ακόμα και μόνο η συνεύρεση όσο το δυνατόν περισσοτέρων επιχειρήσεων της κοινωνικής οικονομίας και άλλων που εξομοιούνται με αυτές, να είναι αρκετά ισχυρό «όπλο» στην ανερχόμενη εποχή της κοινωνικής οικονομίας. Η δύναμις της συσσωμάτωσης δημιουργεί από μόνη της μια νέας μορφής δυναμική …
Ακούστηκε ότι κατά καιρούς είδαμε διάφορα εγχειρήματα που οργανώθηκαν τέλεια «από τα πάνω» και απέτυχαν, διότι οι συστάδες (clustes) και τα δίκτυα πρέπει να οργανώνονται «από τα κάτω». Οι συζητήσεις της Δευτέρας, 20.00, έχουν σαν στόχο να «ζυμώσουν» κοινωνικά και να επικοινωνήσουν επαρκώς την πρόταση που προέκυψε και συντέθηκε από συζητήσεις
Όπως είπε ο κ Βασίλης Τακτικός (INMEKO): Η διαδικτυακή πύλη θα μπορούσε να είναι οργανωμένη σε δύο επίπεδα. Το ένα παρουσιάζοντας όλα τα site των φορέων σε κατηγορίες και το άλλο παρουσιάζοντας όλα τα e shops που υπάρχουν στο χώρο για τη δημιουργία αγοράς κοινωνικών επιχειρήσεων. Μια μόνιμη έκθεση των κοινωνικών επιχειρήσεων με εύκολη πρόσβαση για κάθε ενδιαφερόμενο και κάθε πολίτη που θέλει να επικοινωνήσει με φορείς στο πεδίο.
Ο κόμβος αυτός θα μπορούσε να διευκολύνει περισσότερο από κάθε άλλο τίς συνέργειες και συμπράξεις μεταξύ των επιχειρήσεων της Κοινωνικής Οικονομίας και άλλων. Επίσης θα διευκολύνει την συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά την διακίνηση γνώσης και τεχνογνωσίας. Στη πράξη ο κόμβος θα είναι φόρουμ διαρκούς διαβούλευσης & «εικονικός εκθεσιακός χώρος» για όλους.
Ο κ Β. Τακτικός δήλωσε: Είμαστε πεπεισμένοι ότι αυτή η πρωτοβουλία θα πετύχει καθώς στηρίζεται από τις οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών και επιχειρήσεις της Κοινωνικής Οικονομίας που έλαβαν μέρος στο Πανελλήνιο Συνέδριο του 2016.
Η συζήτηση για την σύσταση «πύλης στο interet … Greek Social Market?» οργανώνεται από το ΙΝΜΕΚΟ την Δευτέρα, 2 Νοε 2020, στις 20.00. Πληρ: inmeko@otenet.gr, τηλ 210 8813760.
Για την καταγραφή, Δημήτριος Μιχαηλίδης, ΑγροΝέα