Οφέλη στις εξαγωγές, τον τουρισμό, τη διάθεση αγροτικών προϊόντων και τις μεταφορές, αναμένει ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, από τη δημιουργία του νέου οδικού άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας.
Μετά τις σχετικές αναφορές του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Αλέξη Χαρίτση, για τη χρηματοδότηση όλων των απαραίτητων απαλλοτριώσεων με 10 εκατ. ευρώ και την από κοινού με την περιφέρεια προσπάθεια εξασφάλισης των αναγκαίων πόρων για την υλοποίηση του έργου σύντομα, ο κ. Τζιτζικώστας δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ: «Η συγκεκριμένη εθνική οδός είναι έργο ύψιστης προτεραιότητας για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, γι αυτό άλλωστε και ήδη το έχουμε θέσει επανειλημμένα στον ίδιο τον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς. Με τη χρηματοδότηση των απαλλοτριώσεων ουσιαστικά γίνεται το πρώτο βήμα για την υλοποίηση του έργου. Και αυτό γιατί στο νέο ΕΣΠΑ, προκειμένου να ενταχθεί ένα έργο προς χρηματοδότηση, πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις που απαιτούνται για την κατασκευή του. Ένα χρόνιο αίτημα της Πέλλας αρχίζει να υλοποιείται, όχι στα λόγια αλλά στην πράξη».
Την ίδια στιγμή οι τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας επισημαίνουν ότι η Έδεσσα είναι η μόνη πρωτεύουσα νομού στην Κεντρική Μακεδονία, που δε συνδέεται απευθείας με εθνική οδό ταχείας κυκλοφορίας με τη Θεσσαλονίκη καθώς οι οδηγοί στη διαδρομή περνούν μέσα από τους οικισμούς της Χαλκηδόνας και των Γιαννιτσών. Η Περιφέρεια έως σήμερα για την ολοκλήρωση του άξονα έχει υλοποιήσει την παράκαμψη της Παραλίμνης Γιαννιτσών και τη διέλευση της Πελλαίας χώρας. Απομένουν, όμως, ουσιαστικά δυο έργα προκειμένου να ολοκληρωθεί η εθνική οδός. Πρόκειται για την παράκαμψη της Χαλκηδόνας και την παράκαμψη των Γιαννιτσών.
«Η νέα εθνική οδός Θεσσαλονίκης – Έδεσσας συνδέει την ηπειρωτική Ελλάδα με την υπόλοιπη Ευρώπη οδικά, μέσω της απευθείας σύνδεσης με τα σύνορα με την ΠΓΔΜ, αλλά και σιδηροδρομικά με την έμμεση σύνδεση του κεντρικού σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης και μέσω ναυσιπλοΐας, με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Εντάσσεται, επίσης, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής για τη δημιουργία υποδομών μεταφορών, οι οποίες θα διασφαλίζουν τη συνεχή κινητικότητα και καλύτερες κοινωνικές, περιβαλλοντικές και γενικότερα συνθήκες ασφάλειας. Είναι ένα διεθνές – διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο. Είναι ταυτόχρονα ένας κρίσιμος δρόμος για τις εξαγωγές, τη διάθεση των αγροτικών προϊόντων, τον τουρισμό, τη διακίνηση εμπορευμάτων και επιβατών και τις μεταφορές γενικά. Άλλωστε, η Πέλλα είναι μια περιοχή με έντονη παραγωγική δραστηριότητα και είναι αναγκαία η σύνδεσή της με πανευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών, ενώ ο συγκεκριμένος άξονας ενισχύει τη συνεργασία της Ελλάδας με τρίτες χώρες (ΠΓΔΜ, Τουρκία κτλ.) και μειώνει τη χρονοαπόσταση της περιοχής τόσο από τα σύνορα, όσο κι από τη Θεσσαλονίκη. Εξάλλου, η νέα εθνική οδός Θεσσαλονίκης – Έδεσσας συνδέεται με τη Φλώρινα και τα σύνορα με την ΠΓΔΜ» επισήμανε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο περιφερειάρχης.
Σημειώνεται ότι το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό περίπου 200 εκατ. ευρώ ενώ σύμφωνα με τον κ. Τζιτζικώστα, οι μελέτες έχουν εκπονηθεί και εγκριθεί, ενώ υπάρχει και εγκεκριμένη μελέτη εφαρμογής. Είναι χαρακτηριστική η αναφορά του περιφερειάρχη ότι εφόσον υπάρχουν τα σχετικά κονδύλια, «το έργο μπορεί να αρχίσει αύριο το πρωί».
Τεχνικά στοιχεία του έργου
Σύμφωνα με τις τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας τα στοιχεία του έργου ανά τμήμα έχουν ως εξής:
-Παράκαμψη Χαλκηδόνας: Αρχίζει αμέσως μετά τη γέφυρα του ποταμού Αξιού και το τέλος της είναι ανατολικά του οικισμού της Χαλκηδόνας, σε ένα μήκος 6,3 χλμ. Περιλαμβάνει δυο ανισόπεδους κόμβους της Ελεούσας και της Χαλκηδόνας, καθώς και δίκτυο παράπλευρων και κάθετων οδών.
-Παράκαμψη Γιαννιτσών: Αρχίζει από το τέλος της παράκαμψης της Πελλαίας χώρας και φτάνει ως ανατολικά του οικισμού Μελίσσι Πέλλας, σε ένα μήκος 9 χλμ. Περιλαμβάνει επίσης δυο ανισόπεδους κόμβους της Παραλίμνης και των Γιαννιτσών, καθώς και πλήρες δίκτυο παράπλευρων και κάθετων οδών.
Οι δύο παρακάμψεις ουσιαστικά συνδέουν την εθνική οδό με το οδικό τμήμα Μελίσσι – Μαυροβούνι και την παράκαμψη της Πελλαίας χώρας.
Σήμερα κάποιος που κινείται από τη Θεσσαλονίκη προς την Έδεσσα, χρησιμοποιεί ως τη Χαλκηδόνα ένα δρόμο πλάτους 22 μέτρων και ξαφνικά αναγκάζεται να πέσει σε ένα δρόμο με το μισό πλάτος (11 μέτρα), με μια λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, γεγονός που δημιουργεί προβλήματα καθυστερήσεων, αλλά κυρίως προβλήματα ασφάλειας με πολλά τροχαία ατυχήματα και δυσκολίες στις μετακινήσεις από την κυκλοφορία βαρέως τύπου οχημάτων.
ΑΠΕ-ΜΠΕ