
Ομιλία του Βουλευτή Σερρών Κωνσταντίνου Μπούμπα για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: «Διεπαγγελματικές οργανώσεις, ενίσχυση του αγροτικού τομέα, οργάνωση των υπηρεσιών και εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας».
Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Και οι τρεις Υπουργοί είναι εδώ.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ένα ακόμη νομοσχέδιο για το μεγάλο ζήτημα βέβαια των αγροτικών κόκκινων δανείων, αλλά δεν είναι πανάκεια. Διότι πάλι η προσπάθεια θα είναι σισύφειος, θα ξεκινήσουμε πάλι από την αρχή. Θα το εξηγήσουμε.
Κατ’ αρχάς εμείς έχουμε κάνει προτάσεις ως Ελληνική Λύση για τον πρωτογενή τομέα, κύριοι του Υπουργείου, και είμαστε στη διάθεσή σας. Θα θέλαμε ένα νομοσχέδιο το οποίο θα επενδύει στην αγροτική παραγωγή και δη στις νέες καλλιέργειες που μπορούν να έχουν τα ποιοτικά και ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά -τα έχει αναφέρει πολλές φορές και επικεφαλής μας, ο Κυριάκος Βελόπουλος- σε ό,τι αφορά νέες καλλιέργειες όπως είναι μύρτιλα, αρώνια, κράνα, βατόμουρα, το λουλούδι του Δαρβίνου κ.λπ.
Θα περιμέναμε επίσης να έχετε ένα νομικό πλαίσιο υπέρ των συνεταιριστικών οργανώσεων. Το έχω πει -και θα το λέω πολλάκις- ότι οι συνεταιριστικές οργανώσεις πραγματικά είναι το καταφύγιο του αγρότη. Έχουν αμαρτίες, έχουν ατασθαλίες του παρελθόντος. Αυτό είναι αλήθεια. Θα θέλαμε, όμως, ένα νομικό πλαίσιο κατά τα ιταλικά ή ισπανικά πρότυπα -και αυτό που προτείνουμε εμείς- με έλεγχο σε μικρούς, ευέλικτους συνεταιρισμούς με συγκεκριμένο αριθμό μελών, σε συγκεκριμένη καλλιέργεια, με έναν έλεγχο όπου θα απαγορεύεται τουλάχιστον να γίνουν λάθη του παρελθόντος.
Εσείς φέρατε νομοσχέδιο που δίνετε το δικαίωμα -το έχω πει και θα το ξαναπούμε- σε έναν ιδιώτη ο οποίος εμπορεύεται αγροτικά προϊόντα, να είναι συνάμα και μέλος διοικητικού συμβουλίου του συνεταιρισμού. Βάζουμε εκεί δηλαδή τον λύκο να φυλάει τα πρόβατα. Το ίδιο έκανε ο κ. Βρούτσης πρόσφατα στον μηχανοκίνητο αθλητισμό που δίνει τη δυνατότητα σε έναν έμπορο ανταλλακτικών να είναι παράλληλα και μέλος διοικητικού συμβουλίου της ομοσπονδίας. Αυτό δεν γίνεται. Δεν γίνεται ο ελεγκτής να είναι συνάμα και ελεγχόμενος και να τον βάζεις μέσα σε διοικητικό συμβούλιο μιας συνεταιριστικής οργάνωσης.
Αφού λοιπόν δεν ενισχύσατε τους συνεταιρισμούς, έρχεστε τώρα και μιλάτε για τις διεπαγγελματικές οργανώσεις. Οι έξι έχουν αντιρρήσεις. Ήρθαν και στις επιτροπές. Έχουν εκφράσει τη δυσαρέσκειά τους. Αλλά και τα τεκμήρια επ’ αυτού έρχονται σε αντίθεση -όλο αυτό το πλαίσιο που βάζετε για τις διεπαγγελματικές οργανώσεις- με το Ενωσιακό Δίκαιο και το άρθρο 157. Ως Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και τους δίνετε τη δυνατότητα τώρα να έχουν κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Αλλά προσέξτε οι διεπαγγελματικές οργανώσεις είναι μια τριπλέτα, παραγωγός, τυποποιητής, έμπορος. Άρα ο παραγωγός έχει να αντιμετωπίσει και τον τυποποιητή με την υπεραξία του προϊόντος, γιατί πρέπει να βγάλει αρκετά ποσοστά, και τον έμπορο. Άρα έρχεται σε μειονεκτική θέση. Όταν όμως υπάρχει το συνεταιρίζεσθαι, η ισχύς εν τη ενώσει, και έχουμε μεγάλες ή καλές, εύρωστες συνεταιριστικές οργανώσεις, τότε μπορούν μόνες τους και να διακινήσουν τα προϊόντα και να διαπραγματευτούν τιμές για το καλύτερο του αγρότη.
Άρα, λοιπόν, οι διεπαγγελματικές οργανώσεις έχουν μόνο έναν εμπορικό χαρακτήρα. Δεν είναι δηλαδή διφυής ο σκοπός τους, υπό την έννοια να έχουν και ένα κοινωνικό προφίλ, ένα κοινωνικό πρόσωπο για τις αγροτικές ομάδες. Άρα λοιπόν οι διεπαγγελματικές αντιβαίνουν με το ενωσιακό δίκαιο και δεν μπορούν αυτήν τη στιγμή να εκπροσωπήσουν επάξια τον παραγωγό.
Όταν έρχεστε εσείς ως Νέα Δημοκρατία με τον τότε Υπουργό τον Άδωνι Γεωργιάδη να περνάει τον νόμο για τις λαϊκές αγορές και εκεί να υποβαθμίζει τον όρο «παραγωγός» -δηλαδή δεν υπάρχει πλέον ο όρος «παραγωγός» στις λαϊκές υπάρχει μόνο ο όρος πωλητής- αντιλαμβάνεστε ότι μας βάζει σε πολλές σκέψεις σε ό,τι αφορά τον πρωτογενή τομέα.
Εμείς ως Ελληνική Λύση είχαμε καταγγείλει όλες τις ατασθαλίες και διαφθορές του ΟΠΕΚΕΠΕ. Καταργήστε, κύριε Τσιάρα, τον ΟΠΕΚΕΠΕ τώρα -θα συμφωνήσουμε μαζί σας- και δώστε τον έλεγχο στις διευθύνσεις γεωργίας. Δεν μπορεί ο ΟΠΕΚΕΠΕ να ζητάει από 196 χιλιάδες αγρότες αχρεωστήτως πίσω πάνω από 55 εκατομμύρια ευρώ, διότι η τεχνική εταιρεία έκανε λάθος στα λογισμικά.
Και, κύριοι εκπρόσωποι του ΚΚΕ, που λέτε για εμάς και τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, εμείς τα καταγγέλλουμε. Καταγγείλαμε πολλά και ζητούμε αναδιάρθρωση της ΚΑΠ υπέρ των μικρών αγροτών.
Ο ΟΠΕΚΕΠΕ λοιπόν με την εταιρεία Neuropublic –δεν έχουμε κάτι μαζί της, αυτή έκανε το λάθος- ζητάει πίσω χρήματα τώρα για κοινοτικά κονδύλια που έδωσε τον Ιούνιο του 2023 για το 2022 με στοιχεία όμως του 2021. Δεν είχε δηλαδή το σκεπτικό να πει για το 2022 και πήγε με τα παλιά. Το πρώτο πρόστιμο ήταν 283 εκατομμύρια ευρώ από την Ευρωπαία Εισαγγελέα πέρυσι τον Αύγουστο. Η τρύπα είναι μεγάλη. Έρχεται η Εθνική Υπηρεσία Διαχείρισης για τα ECO SCHEMES, τα οικολογικά σχήματα, για τα σχέδια βελτίωσης και λέει ότι το κενό πέρυσι είναι 34 εκατομμύρια ευρώ. Μπείτε, κύριε Υπουργέ, και δείτε το.
Και βγαίνει ο ΟΠΕΚΕΠΕ και λέει ότι έχω «τρύπα» αλλά είναι 9 εκατομμύρια ευρώ. Εκεί είναι το θέμα; Ποιος έχει το μεγαλύτερο κενό; Πού είναι η μεγαλύτερη «τρύπα» δηλαδή; Αυτό είναι το ζήτημα ή η λειτουργία του ΟΠΕΚΕΠΕ; Έρχονται οι Θεσσαλοί συντοπίτες σας, κτηνοτρόφοι και λένε ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ ευθύνεται για την πανώλη στα ζώα. Διότι με το χειροκίνητο σύστημα -δεν είναι καν ψηφιοποιημένος- η πανώλη μας ήρθε από τη Ρουμανία και κρατάτε ακόμη τον ΟΠΕΚΕΠΕ; Και γιατί η διευθύντρια του ΟΠΕΚΕΠΕ απομακρύνθηκε τον Νοέμβριο από τη θέση της; Έδινε μαϊμού επιδοτήσεις ή μήπως είναι συνεργάτιδα της Ευρωπαίας Εισαγγελέως; Και παραβιάστηκε το ερμάριό της με τα απόρρητα έγγραφα; Τι έλεγαν αυτά τα έγγραφα; Είναι δημοσιογραφικό αναπάντητο ρεπορτάζ.
Θα πληρωθούν οι θέσεις στον ΟΠΕΚΕΠΕ μέσω γραπτού διαγωνισμού; Ήδη κάτι γίνεται, αλλά δεν είναι η πανάκεια. Δεν είναι ψηφιοποιημένος καν. Δεν μπορεί να συνδεθεί ούτε με τον «gov.gr» ούτε με την ΑΑΔΕ, ενώ πήρε 20 εκατομμύρια ευρώ για ψηφιοποίηση εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Για τη νέα ΚΑΠ το δώσατε σε ιδιωτική εταιρεία και δαπανήσατε 700.000 ευρώ -δεν ήσασταν εσείς Υπουργοί τότε, πριν από ένα χρόνο- για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική. Και βλέπει ο αγρότης μείωση στα βιβλιάριά του. Και είναι πολιτική αυτή στον αγροτοκτηνοτροφικό τομέα κύριοι; Μπορεί να ελπίζει ο αγρότης με όλα αυτά που γίνονται από τον οργανισμό που διαχειρίζεται τις εγγυήσεις και τα κοινοτικά κονδύλια;
Έρχεται –δεν έρχεται;- νέο νομοσχέδιο του ΕΛΓΑ. Εκεί βάζετε και κάποιες άλλες θεομηνίες, αλλά το ζήτημα είναι θα αυξηθούν τα ασφάλιστρα στον ΕΛΓΑ; Πρέπει να το πείτε γιατί οι αγρότες αγωνιούν.
Λέτε ότι δεν θα ιδιωτικοποιηθεί ο ΕΛΓΑ σε επίκαιρη ερώτηση της ερωτικής, συγγνώμη της Ελληνικής Λύσης, κύριε Σταμενίτη. Αυτό είπατε. Είπα της «ερωτικής». Γενικότερα μόνο έρωτα δεν έχουμε. Εμείς όμως έχουμε έρωτα στον αγροτικό τομέα, γιατί πιστεύουμε ότι ο πρωτογενής τομέας είναι ο ακρογωνιαίος λίθος, που μπορεί πραγματικά να φέρει επένδυση και ανάπτυξη στον τόπο.
Τώρα, πώς να εμπιστευθούμε όταν με τους μελισσοκόμους ως Ελληνική Λύση δώσαμε έναν αγώνα και εμείς και ο Ευρωβουλευτής μας, ο Μανώλης Φράγκος, για το περιβόητο Μέτρο 11; Διότι η μελισσοκομία δεν θεωρούταν γεωργική δραστηριότητα, δηλαδή την επιδότηση τη δικαιούνταν το έντομο και όχι ο παραγωγός. Άσε πού δεν έχει εκεί γυροεπισκοπική. Τι είναι αυτό; Ανάλογα με τη γύρη που έχει η σύσταση του μελιού να παίρνει και την ταυτοποίηση. Και έρχεστε τώρα και μιλάτε για διεπαγγελματικές, για προστασία των αγροτικών, κτηνοτροφικών και αλιευτικών προϊόντων, αντιβαίνοντας με το άρθρο 157 του Ενωσιακού νομικού πλαισίου.
Να πάμε εκεί που λέτε για τα φάρμακα. Εκεί να συμφωνήσουμε, είναι μια καλή προσπάθεια. Είναι το άρθρο 10 με την ανεξέλεγκτη εισαγωγή χωρίς ISO κτηνιατρικών και γενικότερα γεωργικών φαρμάκων που έρχονται από άλλες χώρες αμφιβόλου ποιότητας. Εκεί τα πρόστιμα τώρα που καραδοκούν είναι υψηλά και καλώς γίνεται.
Για τα Διαχειριστικά Σχέδια Βόσκησης γίνεται το έλα να δεις. Εμείς ως Ελληνική Λύση με επίκαιρη ερώτηση πριν από δύο χρόνια πήραμε τη διαβεβαίωση ότι τα Διαχειριστικά Σχέδια Βόσκησης, το λεγόμενο πρασίνισμα, θα πηγαίνει με τις ιδιαιτερότητες της κάθε γεωγραφικής ενότητας και όχι συλλήβδην ενιαία όλη επικράτεια. Ακόμα το περιμένουμε, για να υπάρχουν δίκαια κριτήρια. Μέχρι τώρα έχουμε πληρώσει, κύριοι, 450 εκατομμύρια ευρώ πρόστιμα για την έλλειψη Διαχειριστικών Σχεδίων Βόσκησης.
Προχθές σε μια ημερίδα που έγινε για τη βουβαλοτροφεία για τον νεροβούβαλο της Λίμνης Κερκίνης οι άνθρωποι είπαν δεν έχουν βοσκότοπους για να μπορέσει το ζώο να εκτραφεί στο φυσικό του περιβάλλον, όπου εκεί συμβάλλει και συνδράμει στην οικολογική αλυσίδα πανίδας και χλωρίδας της ευρύτερης περιοχής και παίρνει και brand name ταυτοποίηση. Άρα λοιπόν τα Διαχειριστικά Σχέδια Βόσκησης λιμνάζουν και το μόνο που κάνετε είναι να δώσετε μια χρονική παράταση μέχρι το 2026. Δεν είναι λύση αυτή.
Σε ό,τι αφορά τη ταφή των νεκρών ζώων είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα. Κύριε Παππά, από την Αυτοδιοίκηση περάσατε. Το θέμα είναι υπάρχουν χώροι όμως να ταφούν αυτά τα νεκρά ζώα; Με ποιες προϋποθέσεις; Δηλαδή μετακυλίουμε τις ευθύνες στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης χωρίς όμως να δίνουμε τα εχέγγυα και τα κίνητρα, να διευθετούμε τον χώρο, για να μπορεί να γίνει η ταφή των νεκρών ζώων, που είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο ζήτημα.
Σε ό,τι αφορά για τα Αγιορείτικα προϊόντα εκεί θα διαφωνήσουμε, διότι βγάζετε απ’ έξω τις μονές του Αγίου Όρους. Δεν θα έχουν άποψη οι αγιορείτες για brand name προϊόντα προστιθέμενης αξίας του Αγίου Όρους και τα μετακυλίετε στην Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας. Γιατί; Διότι χρόνια τα μοναστήρια του Αγίου Όρους διαχειρίζονται τα δικά τους παραδοσιακά αγιορείτικα προϊόντα, που είναι υψηλής ποιότητας και μοναδικά στο είδος τους.
Και πάμε τώρα, κύριοι, στα δύσκολα. Το ρεζουμέ απ’ όλο το νομοσχέδιο είναι το άρθρο 23, που αφορά τις ρυθμίσεις των κόκκινων δανείων. Ξέρετε, κύριε Τσιάρα, διάβασα με μεγάλη προσοχή και αυτά που έχει πει ο κ. Σωτήρης Κόλλιας, ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού της Αρχαίας Κορίνθου, αλλά έχω εδώ και μια άλλη επιστολή από τον Ελαιουργικό Συνεταιρισμό από το Ακράσι Λέσβου, που την υπογράφει ο κ. Χρήστος Κουτλής.
Γιατί δεν εφαρμόστηκε ο νόμος Παυλόπουλου στο άρθρο 39 παράγραφος 5, ο ν.3259/2004; Όλο και όλο το νομοσχέδιο για τις ρυθμίσεις των κόκκινων δανείων είναι πενήντα τρεις λέξεις στον αριθμό. Δίνετε τώρα τη δυνατότητα εσείς στην PQH, αυτήν την ειδική εταιρεία διαχείρισης και ρύθμισης δανείων, τη δυνατότητα οι ειδικοί εκκαθαριστές, διαχειριστές, να παίρνουν δάνειο μέσω της Τράπεζας της Ελλάδος, που στην ουσία είναι μία αναχρηματοδότηση, για να ρυθμίσουν τα κόκκινα δάνεια των αγροτών. Το παρελθόν άλλα μας δείχνει, διότι πάλι η συγκεκριμένη εταιρεία με πολλές αμαρτίες, ήταν η PQH, όπου ενώ ο νόμος Παυλόπουλου έδινε τη δυνατότητα για κάποιες ρυθμίσεις κατά το δοκούν η κάθε τράπεζα, το κάθε πιστοληπτικό ίδρυμα, άλλους αγρότες τους χαρακτήριζε ότι δεν έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, άλλους αγρότες έλεγε ότι αλλάξατε επάγγελμα, δεν πήρατε τα δάνεια τώρα, αλλά τώρα δεν είστε αγρότες, σε άλλους αγρότες δεν αναγνώριζε τους όρους με τους οποίους πήραν τα δάνεια και οδηγήθηκαν στα δικαστήρια. Οι αγρότες -είστε και πολλοί νομικοί- δικαιώθηκαν, αλλά μπήκαν σε έναν κυκεώνα και σε μια περιπέτεια δικαστικής διαδικασίας, προκειμένου να αποδείξουν ότι δεν είναι ελέφαντες.
Τώρα τι γίνεται; Θα γίνει μια αναχρηματοδότηση, θα πάμε πάλι στο σημείο που ήμασταν. Αλλά εδώ είναι το ζήτημα, όπως τουλάχιστον διευθετείτε την κατάσταση, με τους ειδικούς εξειδικευμένους σε αγροτικά δάνεια εκκαθαριστές μέσω αυτής της ειδικής διαχειριστικής αρχής της PQH, όπου μέσα σε αυτήν είναι και κάτι άλλες περίεργες εταιρειούλες, για να τα λέμε, θα φτάσουμε, όπως γίνεται με τα κόκκινα δάνεια των νοικοκυριών, που υπάρχουν πάμπολλες καταγγελίες στην Ένωση Προστασίας Καταναλωτή και στο τμήμα εμπορίου.
Γιατί στην ουσία το ζήτημα προστασίας είναι να μην έχει υπερκεράσει το διπλάσιο του κεφαλαίου. Δηλαδή η λύση ήταν στο πρόβλημα με τον ν.3259/2004 ο νόμος Παυλόπουλου και το άρθρο 39 όπου έχουμε το ληφθέν κεφάλαιο επί δύο μείον πάσης φύσεως καταβολές του οφειλέτη νόμιμη οφειλή, ληφθέν κεφάλαιο, το ποσό που εκταμίευσε δηλαδή ο οφειλέτης βάσει της σχετικής σύμβασης δανείου. Εδώ λοιπόν πρέπει να δείξουμε έναν εξατομικευμένο κοινωνικό χαρακτήρα για τον τρόπο που λήφθηκε το δάνειο.
Δεν μπορεί σήμερα ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Λέσβου, που τον έχω μπροστά μου, να έχει πάρει 40.000 δάνειο τον Οκτώβριο του 2012 από την πρώην ΑΤΕ, το οποίο μεταβιβάστηκε στην Πειραιώς και στη συνέχεια πήγε στη Intrum Hellas, άλλα λόγια να αγαπιόμαστε. Το δάνειο αυτό έχει πληρωθεί μέχρι τώρα 65.000 ευρώ, υπάρχει υπόλοιπο οφειλής 82.500 ευρώ και σύνολο το δάνειο των 40.000 ευρώ του 2012 έχει πάει, κύριε Τσιάρα, 147.500. Και σας ρωτώ εγώ: Με αυτά τα πανωτόκια-ληστεία, τα ληστρικά, τους νταβατζήδες, μπορούν να έχουν μέλλον και να αισιοδοξούν οι συνεταιρισμοί, αλλά και οι απλοί αγρότες; Είναι κατάσταση αυτή τώρα; Δεν θα δούμε το θέμα των πανωτοκίων; Όπως έχουν πάρει σπίτια του κόσμου, θα πάρουνε έναντι πινακίου φακής περιουσίες αγροτών και συνεταιρισμών.
Στις Σέρρες έχουμε ακίνητα αυτή την ώρα που έρχονται ομάδες παραγωγών και λένε «θέλουμε να λειτουργήσουμε το εκκοκκιστήριο». Δεν μπορούν γιατί σκοντάφτουν στο ότι είναι υπό εκκαθάριση οι συνεταιρισμοί οι οποίοι άλλαξαν επωνυμία, αλλάξαν και ΑΦΜ. Αυτά πρέπει να τελειώνουν, αυτό είναι το σίγουρο, με δίκαια όμως κριτήρια υπέρ των αγροτών.
Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
Έχουμε επτακόσιες χιλιάδες συνεταιρισμούς. Τα ξέρει ο κ. Τσιάρας. Εγώ είπα 1,5 δις, αλλά 1,8 δις είναι το άνοιγμα. Αφορούν είκοσι μία χιλιάδες αγρότες. Υπάρχει μια εταιρεία, η οποία παίρνει κάποια διαφημιστικά πακέτα και κάτι εκδηλώσεις στο Ράλι Ακρόπολις και παράλληλα παίρνει δουλειά και από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Δεν ξέρω αν ισχύει τώρα, αλλά πήρε. Αυτό το φέρνω ως παράδειγμα για να δείτε ότι οι αγρότες έχουν χάσει την εμπιστοσύνη τους, κύριοι. Την έχασαν και σου λέει «δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει» ούτε με τη νέα ΚΑΠ ούτε με τις ρυθμίσεις των κόκκινων δανείων. Intrum Hellas, θα δούμε εάν θα ελεγχθεί στα χαρτοφυλάκια της γιατί είναι αυτή που πήρε το κακό κομμάτι της ΑΤΕ.
Εν κατακλείδι, κάναμε και μία άλλη μεγάλη ζημιά. Η Τουρκία έχει τη Ziraat. Η Ziraat είναι αγροτική τράπεζα, κύριοι. Η Γαλλία έχει την Agricole de France τη μεγαλύτερη συνεταιριστική τράπεζα. Εμείς είχαμε μία τράπεζα γης, μία τράπεζα για τον αγρότη, την ΑΤΕ, και τη δώσαμε στον Σάλλα και στην Πειραιώς, πήρε το καλό κομματάκι. Βάλαμε και την Intrum Hellas να πάρει το κακό κομματάκι και ισοπεδώσαμε τον αγροτοκτηνοτροφικό και αλιευτικό πρωτογενή τομέα, καθώς δεν έχει το δικό του πιστοληπτικό τραπεζικό καταφύγιο. Ήταν μέγα λάθος που διαλύσαμε ΚΥΔΕΠ, ΠΑΣΕΓΕΣ, συνεταιρισμούς και ΑΤΕ.
Άρα λοιπόν πρέπει να ανασκουμπωθούμε. Δεν είμαστε εδώ ως Ελληνική Λύση για μια στείρα αντιπολίτευση. Με συγκεκριμένα επιχειρήματα, αν θέλουμε, κύριοι, να επενδύσουμε στον αγροτοκτηνοτροφικό και αλιευτικό τομέα. Φώναζε ο επικεφαλής μας «κάντε αλιευτικές ζώνες στην αλιεία», αλλά τίποτα εσείς. Γι’ αυτό δεν αισιοδοξούμε μέχρι αυτήν την ώρα. Δεν θέλουμε να είμαστε πεσιμιστές, αλλά στον αγροτοκτηνοτροφικό τομέα θέλει βαθιές τομές και όχι μόνο να λέμε «θα στηρίξουμε τον τυποποιητή και τον έμπορο». Ο αγρότης δεν είναι, κύριοι, businessman. Ο αγρότης δεν είναι επιχειρηματίας. Ο αγρότης είναι παραγωγός και πρέπει να στηριχθεί όπως θα έπρεπε.
Σας ευχαριστώ.












