Η γρήγορη αύξηση της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως και ιδιαίτερα στην Κίνα, στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, θα αυξήσει την παγκόσμια ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 630% έως το 2030, προβλέπει έρευνα της Finbold με βάση στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA).
Αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι η παγκόσμια ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας από τα ηλεκτρικά οχήματα αυξήθηκε κατά 3.631% την τελευταία δεκαετία από 2.600 γιγαβατώρες (GWh) το 2013 σε 97.000 GWh το 2023. Ωστόσο, το περασμένο έτος ήταν ένα σημείο καμπής, καθώς το 2023 σηματοδότησε επιτάχυνση της παγκόσμιας ζήτησης ενέργειας από ηλεκτρικά οχήματα κατά περισσότερο από 120% σε ένα μόνο έτος.
Η μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες τιμές σημειώθηκε στην Ευρώπη, όπου η ζήτηση αυξήθηκε από 11.000 GWh σε 29.000 GWh σε ένα μόνο έτος, ενώ εξίσου μεγάλη αύξηση σημειώθηκε στις ΗΠΑ, όπου η ζήτηση αυξήθηκε κατά 206% (στις 22.000 GWh). Από την άλλη η Κίνα παρουσιάζει πολύ μεγάλη ζήτηση. Αυτή αυξήθηκε από τις 470 GWh το 2013 σε 38.000 GWh το 2023. Οι προβλέψεις υποδεικνύουν ότι η παγκόσμια ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αυξηθεί κατά περισσότερο από 630% έως το 2030, φθάνοντας τις 710.000 GWh. Μάλιστα, το 2030 η Κίνα αναμένεται να αντιπροσωπεύει το 32% της παγκόσμιας ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με ανάγκες κοντά στις 230.000 GWh.
Οι ΗΠΑ, που ηγήθηκαν της ηλεκτροκίνησης το 2013 έμειναν αρκετά πίσω, όμως σύντομα αναμένεται να καλύψουν τη διαφορά έως το 2030. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η εικόνα που προκύπτει μεταξύ των τριών μεγάλων αγορών EV όταν εξετάζουμε την κατά κεφαλήν ζήτηση ενέργειας, η οποία δείχνει και τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με το μέγεθος της αγοράς. Σε αυτή την κατάταξη, η Κίνα κατέχει την τελευταία θέση με 26,95 kWh ανά κάτοικο το 2023, οι ΗΠΑ προηγούνται με 64,7 kWh ανά κάτοικο και η Ευρώπη βρίσκεται στη μέση με 43,42 kWh ανά κάτοικο.
Αξιοσημείωτο είναι ότι παγκοσμίως δαπανήθηκαν περίπου 37 δισεκατομμύρια βαρέλια το 2023, εκ των οποίων τα 11 δισεκατομμύρια αφορούσαν τις οδικές μεταφορές. Ωστόσο δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε ότι ένα σημαντικό μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται παγκοσμίως για την τροφοδοσία των ηλεκτρικών οχημάτων, εξακολουθεί να παράγεται από ορυκτά καύσιμα, ενώ σημαντική ενεργειακή δαπάνη απαιτείται για την εξόρυξη και επεξεργασία του λιθίου, που αποτελεί την πρώτη ύλη κατασκευής των μπαταριών.
ΑΠΕ-ΜΠΕ