Όταν o καιρός είναι κρύος, έχει χιόνι, χιονόνερο ή πάγο, βρέχει και έχει χαμηλές θερμοκρασίες, η οδήγηση θα πρέπει να γίνεται με πολύ μεγάλη προσοχή.
Ο χειμωνιάτικος καιρός μπορεί να προκαλέσει εξαιρετικά επικίνδυνες συνθήκες οδήγησης και φυσικά να αποτελέσει αιτία σοβαρών ατυχημάτων.
Τις κρύες ημέρες του χειμώνα μπορούν να σημειωθούν αλλαγές στο αυτοκίνητο που θα πρέπει ο οδηγός να εντοπίσει άμεσα και να τις αντιμετωπίσει με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο.
Όσο η εξωτερική θερμοκρασία πέφτει, τόσο μειώνετε η πίεση των ελαστικών. Ο οδηγός θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι κάθε ελαστικό έχει τη σωστή πίεση που ορίζει ο κατασκευαστής και η οποία αναφέρεται στο εγχειρίδιο του οχήματος. Το ελαστικό σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να φθάσει την πίεση που αναγράφει στα πλάγια, καθώς αυτή είναι η μέγιστη πίεση που μπορεί να κρατήσει το ελαστικό, όχι η συνιστώμενη πίεση. Θα πρέπει να επιθεωρούμε τα ελαστικά τουλάχιστον μία φορά το μήνα και πριν από μεγάλα ταξίδια. Είναι καλύτερο ο οδηγός να ελέγχει τα ελαστικά όταν είναι κρύα και όχι κατά τη διάρκεια ταξιδιού. Παράλληλα, θα πρέπει να κοιτάει και την ηλικία του ελαστικού. Ορισμένοι κατασκευαστές οχημάτων συνιστούν την αντικατάσταση των ελαστικών κάθε έξι χρόνια ανεξάρτητα από τη χρήση. Πρέπει να ψάξουμε για τυχόν αστοχίες του ελαστικού, κοψίματα, τρυπήματα, εξογκώματα, γρατζουνιές, σκισμές ή χτυπήματα.
Τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου είναι ένα άλλο σημείο αναφοράς που χρήζει της προσοχής του οδηγού. Σε κρύες συνθήκες, οι γονείς συνήθως ντύνουν τα παιδιά τους με χονδρά ρούχα. Όμως αυτά επηρεάζουν τη σωστή εφαρμογή της ζώνης, ώστε να μην είναι πάντα βολική για το παιδί. Επίσης, ο γονέας θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι τα καθίσματα αυτοκινήτου και τα βοηθητικά καθίσματα έχουν τοποθετηθεί σωστά και ότι όλα τα παιδιά βρίσκονται στο σωστό κάθισμα για την ηλικία και το μέγεθός τους.
Όταν πέφτει η θερμοκρασία, πέφτει και η ισχύς της μπαταρίας. Σε κρύο καιρό, οι κινητήρες βενζίνης και ντίζελ απαιτούν περισσότερη ισχύ μπαταρίας για να ξεκινήσουν και η αυτονομία οδήγησης των ηλεκτρικών και υβριδικών-ηλεκτρικών οχημάτων μειώνεται αισθητά. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που, στην πρώτη περίπτωση, στις κρύες ημέρες, οι μπαταρίες δεν μπορούν να εκκινήσουν τα αυτοκίνητα και χρειάζονται αλλαγή.
Ο οδηγός παράλληλα θα πρέπει να εξοικειωθεί με τις τεχνολογίες ασφαλείας του οχήματος και την απόδοσή του σε χειμερινές συνθήκες. Εάν το όχημα διαθέτει σύστημα αντιμπλοκαρίσματος φρένων πρέπει να το μάθει ο οδηγός να το χρησιμοποιεί σωστά. Τα συστήματα αντιμπλοκαρίσματος φρένων αποτρέπουν το μπλοκάρισμα των τροχών σας, κατά το φρενάρισμα. Αν δεν έχει, τότε οι οδηγοί θα πρέπει να είναι σε θέση να γνωρίζουν τον τρόπο που αντιδρά το αυτοκίνητό τους σε ένα βίαιο φρενάρισμα.
Λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών τον χειμώνα, ο οδηγός θα πρέπει να φροντίζει να είναι σε καλή κατάσταση τα πατάκια του. Τα ακατάλληλα τοποθετημένα πατάκια θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη λειτουργία του γκαζιού ή του πεντάλ του φρένου, αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχήματος.
Τέλος, αντιπαγωτικό στο δοχείο για το νερό που προορίζεται για το παρμπρίζ και παραφλού στο ψυγείο θα βοηθήσουν τον οδηγό να έχει καλή ορατότητα κατά τη διάρκεια της οδήγησης σε ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες, στη πρώτη περίπτωση και σωστή λειτουργία του κινητήρα σε θερμοκρασίες κάτω του μηδενός, στη δεύτερη περίπτωση.
Κυριάκος Παρασίδης / ΑΠΕ-ΜΠΕ