Ομιλία Νίκου Ανδρουλάκη, Προέδρου ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής στην Ολομέλεια επί του φορολογικού νομοσχεδίου
Σας ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σας.
Υγεία, ευημερία σε εσάς και τις οικογένειές σας.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η παρουσία του πρωθυπουργού σήμερα ήταν μάλλον περιττή. Όχι μόνο γιατί δεν έμεινε να συζητήσουμε το κορυφαίο αυτό ζήτημα, που αφορά στη φορολογική πολιτική της κυβέρνησης και το οποίο πλήττει χιλιάδες πολίτες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αλλά και γιατί όπως μας είπε, όσα ανέφερε τα είχαμε ακούσει ακριβώς, λέξη προς λέξη, προεκλογικά.
Ό,τι είπε σήμερα ο κ. Μητσοτάκης ήταν στο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας;
Ξέρετε, δεν κρίνεται μόνο η πολιτική μας φιλοσοφία – πώς προσεγγίζουμε ιδεολογικά, κοινωνικά τη φορολογική πολιτική, και τους θεσμούς – κρίνεται και η αξιοπιστία μας.
Ο πρωθυπουργός σήμερα, μίλησε περιφρονώντας τη νοημοσύνη των βουλευτών. Δεν είμαστε λωτοφάγοι, έχουμε μνήμη.
Ουδέποτε αναφέρθηκαν προεκλογικά, όσα νομοθετείτε. Ίσα – ίσα που κλείνατε το μάτι στη φοροδιαφυγή και στη φοροαποφυγή.
Αντίθετα, εμείς είχαμε την αξιοπιστία να πούμε προεκλογικά όσα θα αναφέρω σήμερα. Μπορείτε να τα βρείτε στις ομιλίες μας, στις συνεντεύξεις μας.
Δεχθήκαμε, μάλιστα, έναν ασύμμετρο πόλεμο μεταξύ πρώτων και δεύτερων εκλογών από τα μίντια, που σας στηρίζουν. Ότι δήθεν είχαμε “σχέδιο Κατρούγκαλου”, “φοροεπιδρομή”, “θα χτυπούσαμε την επιχειρηματικότητα, τους μεσαίους, τους αδύναμους, τους ελεύθερους επαγγελματίες”.
Σήμερα βέβαια δεν επισημαίνουν ότι ο κ. Μητσοτάκης είναι αναξιόπιστος, αλλά τον παρουσιάζουν ως δήθεν “γενναίο”, που προχωρά σε μεταρρυθμίσεις.
Τσαπατσουλιές θα τις έλεγα. Οι μεταρρυθμίσεις συζητιούνται με τους κοινωνικούς φορείς.
Αποτελεί περιφρόνηση της λογικής να μας λέει ότι δεν διαβάσαμε κιόλας το νομοσχέδιο.
Μια σοβαρή αντιπολίτευση όχι μόνο διαβάζει το νομοσχέδιο, κ. Χατζηδάκη, σας διορθώνει κιόλας.
Και ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι οι διορθώσεις σας σχετικά με την αρχική εξαίρεση από τη μείωση του τεκμηρίου όσων ζουν σε χωριά με έως 500 κατοίκους στη νησιωτική Ελλάδα, έγιναν χάρη στην παρέμβαση του εισηγητή μας, του κ. Κουκουλόπουλου.
Αλλιώς η μισή ορεινή Κρήτη, η Ρόδος, η Νάξος, η Λέσβος, η Χίος και άλλα μεγάλα νησιά θα φορολογούνταν κανονικά. Τους εξαιρέσατε, μετά από τις δικές μας παρατηρήσεις.
Αυτό δείχνει τη διάθεση μας να συζητήσουμε. Αλλά δεν μπορεί να είναι μονόπλευρο.
Επόμενο σημείο που θα ήθελα να παρατηρήσω: Η κυβέρνηση θέτει ένα ηθικό κίνητρο. Μας προτρέπει να το αποδεχτούμε με το επιχείρημα ότι τα προϋπολογιζόμενα έσοδα των 550 εκατ. θα κατευθυνθούν στην υγεία και την παιδεία. Άραγε γιατί ξαφνικά οι αρχικές εκτιμήσεις για 700 εκ. έγιναν 550; Να δούμε σε πόσα θα καταλήξετε στο τέλος.
Τώρα καταλάβατε τις ανάγκες της παιδείας και της υγείας; Όταν έχετε φέρει τη χώρα στη χειρότερη θέση σε ιδιωτικές δαπάνες υγείας. Πληρώνουμε τις δεύτερες υψηλότερες ιδιωτικές δαπάνες και μας ξεπερνά μόνο η Βουλγαρία.
Στον διαγωνισμό PISA που έγινε μεταξύ των 38 χωρών του ΟΟΣΑ και άλλων 43 σε όλο τον κόσμο το 2022, οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στην κατανόηση κειμένου, στα μαθηματικά, τις φυσικές επιστήμες, δείχνουν να είναι οι χειρότερες της τελευταίας δεκαετίας.
Και μας λέτε τώρα ότι βάζετε ένα ηθικό κίνητρο τα χρήματα αυτά να πάνε στο κοινωνικό κράτος. Ανακοινώστε πόσα από τα 36 δισεκατομμύρια ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης πήγαν στην υγεία και την παιδεία για να καταλάβει ο ελληνικός λαός ότι δεν έχετε καμία προτεραιότητα να αμβλύνετε τις μεγάλες ανισότητες, να ενισχύσετε τη δημόσια παιδεία, τη δημόσια υγεία, που έχουν ανάγκη οι αδύναμοι και η μεσαία τάξη.
Διαφημίζετε το νομοσχέδιο ως «φορολογική μεταρρύθμιση».
Πρόκειται για «φορολογικές διευθετήσεις», που συνιστούν ομολογία της αποτυχίας σας. Τι κάνατε επί πέντε χρόνια; Τώρα καταλάβετε ότι είναι 10 δισεκατομμύρια η φοροδιαφυγή; Τι κάνατε για να την περιορίσετε; Όλη την ώρα ακούμε για σύνδεση ταμειακών μηχανών και POS. Γιατί δεν το κάνατε επί πέντε χρόνια;
Σύμφωνα με μελέτες, λοιπόν, το μέγεθος της «μαύρης οικονομίας», ως ποσοστό του ΑΕΠ, ξεπερνούσε το 22% το 2015. Οκτώ χρόνια μετά, η παραοικονομία εξακολουθεί να ξεπερνά το 20% του ΑΕΠ. Αλλά εδώ υπάρχει ένα νέο δεδομένο. Μεταξύ του 2015 και σήμερα, μεσολάβησε και η πανδημία που βοήθησε όλες τις χώρες να αυξήσουν τις ηλεκτρονικές τους συναλλαγές. Άρα, έχετε κάνει μια τρύπα στο νερό, αυτή είναι η πραγματικότητα.
Επίσης, φέρατε ένα σχέδιο νόμου μέσα από διαδικασίες fast track. Τόσο ξαφνικά που ούτε στην Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, δεν πραγματοποιήθηκε διαβούλευση. Εάν θέλατε λοιπόν πραγματική μεταρρύθμιση, έπρεπε οι εταίροι, οι φορείς, οι πολιτικές δυνάμεις, να κάτσουμε σε ένα τραπέζι και να συζητήσουμε αυτό το μεγάλο ζήτημα, που αφορά στην ελληνική κοινωνία, διότι δημιουργεί μεγάλες αδικίες και στο επιχειρείν και στο κοινωνικό κράτος. Διότι και έσοδα λείπουν, και επιβαρύνονται δυσανάλογα από τους έμμεσους φόρους οι πιο φτωχοί Έλληνες.
Όμως, κατά την προσφιλή σας πρακτική, ενεργοποιείτε ή προσπαθείτε να ενεργοποιήσετε έναν κοινωνικό αυτοματισμό. Καταλήγοντας στο “διαίρει και βασίλευε”. Προσπαθείτε να βάλετε τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, που σηκώνουν πράγματι τα περισσότερα φορολογικά βάρη, απέναντι στους ελεύθερους επαγγελματίες, τη μικρομεσαία επιχείρηση, τους αυτοαπασχολούμενους, χαρακτηρίζοντάς τους συλλήβδην φοροφυγάδες.
Στο παρελθόν ήταν οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα εναντίον των δημοσίων υπαλλήλων. Τελικά που καταλήγουμε; Δεν φέρατε αξιολόγηση και αξιοκρατία στο δημόσιο, ούτε αυτό το νομοσχέδιο φέρνει φορολογική δικαιοσύνη. Όλα είναι ένα επικοινωνιακό περιτύλιγμα.
Γι’ αυτό ο πρωθυπουργός δεν είχε το θάρρος και τη γενναιότητα να μείνει εδώ για να ακούσει τη γνήσια φωνής της πραγματικής δημιουργικής αντιπολίτευσης. Αλλά θα έχουμε την ευκαιρία να τα πούμε και στον προϋπολογισμό.
Αυτό το νομοσχέδιο, που μας παρουσιάζετε ως τη μεγάλη μεταρρύθμιση, αντί να πολεμά τη φοροδιαφυγή, τη νομιμοποιεί ιδιαίτερα για τους πιο μεγάλους. Έχετε το θράσος όταν σας ασκούμε κριτική για αυτές τις μεθοδεύσεις, να μας λέτε λαϊκιστές. Προεκλογικά, όμως, αποδεικνύεται ότι εσείς ήσασταν οι λαϊκιστές. Διότι χαϊδεύατε τα αυτιά όλων προεκλογικά.
Τι λέει ο πρωθυπουργός; «Μα, είχα εξαγγείλει την αλλαγή στη φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών». Πώς την είχε εξαγγείλει; Μιλώντας για αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης; Α, εμπεριστατωμένο πρόγραμμα, αξιόπιστο, πολύ συγκεκριμένο. Αυτή είναι πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας.
Αλλά, ξέρουμε πάρα πολύ καλά, γιατί συμβαίνει αυτό. Νιώθετε την ασφάλεια της θωράκισης από τα μίντια. Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι δεν θα δούμε βιντεάκια σήμερα το βράδυ με το τι λέγατε και το τι κάνατε.
Η πολιτική σας πλήττει τη μεσαία τάξη, τους αδύναμους και τη νέα γενιά, διότι δεν δημιουργεί κουλτούρα φορολογικής συνείδησης. Πώς να τη δημιουργήσει, άλλωστε, όταν με ένα μικρό αντίτιμο, ένας φοροφυγάς των 100 και 200 χιλιάδων ευρώ, νομότυπα θα είναι εντάξει;
Πώς δημιουργείται αυτή η φορολογική συνείδηση απέναντι σε έναν δικηγόρο που έκλεισε το γραφείο του και εργάζεται από το σπίτι του;
Πώς δημιουργείται όταν εξισώνεις ένα κατάστημα στο κέντρο των Αθηνών, με ένα κατάστημα σε μια φτωχή περιοχή της ελληνικής περιφέρειας;
Πώς δημιουργείται αυτή η φορολογική συνείδηση, όταν εξαγγέλλετε επί χρόνια τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS;
Ο κ. Πιερρακάκης με το μεγάλο σχέδιο εκσυγχρονισμού και την ψηφιακή σύγκλιση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, γιατί δεν χρησιμοποίησε τα ψηφιακά εργαλεία; Πέντε χρόνια στη διακυβέρνηση, μας λέγατε ότι μέχρι και οι Ιάπωνες ζήλεψαν την ψηφιακή σύγκλιση της Νέας Δημοκρατίας.
Σήμερα τι έχετε να πείτε; Αν, λοιπόν, σε αυτή τη σύγχρονη εποχή, όπου όλα αυτά τα εργαλεία είναι στην προτεραιότητα για την αντιμετώπιση της φοροαποφυγής σε όλο τον δυτικό κόσμο, εσείς έχετε κάνει τα ελάχιστα.
Λωτοφάγοι δεν είμαστε. Έχουμε μνήμη και είμαστε υπέρ της της συναίνεσης. Βεβαίως θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε όλες αυτές τις τεχνικές, όπως είναι το myDATA, η αυτόματη σύνδεση ταμειακών μηχανών με το υπουργείο Οικονομικών, τα POS. Να γίνουν. Εμείς είμαστε στην όχθη της λογικής και της προόδου. Εσείς δεν τα κάνατε. Και πορεύεστε τώρα με τα ξεπερασμένα εργαλεία των τεκμηρίων, που ανήκουν σε παλαιότερες δεκαετίες.
Το νομοσχέδιο σας είναι αναχρονιστικό και αναποτελεσματικό και θα αποδειχθεί στην πράξη από τα έσοδα που θα φέρει, ότι δεν θα δημιουργήσει φορολογική συνείδηση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Αιφνιδιάσατε τους πάντες καθώς θα φορολογηθούν εισοδήματα του 2023 με ένα νέο τρόπο, φέρνοντας προ τετελεσμένων γεγονότων εμπόρους, ελεύθερους επαγγελματίες, επιστήμονες οι οποίοι κινδυνεύουν με πρόστιμο 22% , εάν δεν συγκεντρώσουν ηλεκτρονικές αποδείξεις για το 30% του εισοδήματος, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο, όπως καταλαβαίνετε, μέχρι το τέλος του χρόνου.
Το σχέδιο αυτό επιβάλλει οριζόντια φορολόγηση, για μη υπαρκτό εισόδημα (κατώτερος μισθός×14) και εξομοιώνει τις επιχειρήσεις με τον μέσο συντελεστή του κάθε κλάδου σε όλη την Ελλάδα ανεξαρτήτως πού είναι η επιχείρηση.
Το τεκμήριο καταλαμβάνει εξίσου ένα παραδοσιακό καφενείο στην επαρχία με μια μεγάλη καφετέρια στο Κολωνάκι.
Επίσης, η μείωση τεκμηρίου για τους πολύτεκνους, πρέπει να επεκταθεί και στους τρίτεκνους. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, οι οικογένειες με δύο παιδιά υπόκεινται σχεδόν στους ίδιους φορολογικούς συντελεστές με τις οικογένειες χωρίς παιδιά. Στην Ιρλανδία, εν αντιθέσει, η διαφορά στον συντελεστή φορολογίας μιας οικογένειας με δύο παιδιά και μιας οικογένειας χωρίς παιδιά είναι 14 μονάδες. Στο Βέλγιο 15, στην Πορτογαλία 10 μονάδες. Πώς θα αντιμετωπίσετε το δημογραφικό; Αυτές οι χώρες που έχουν ανάλογα δημογραφικά προβλήματα, έχουν πάρει γενναίες αποφάσεις.
Με τα οριζόντια και άδικα μέτρα σας, τιμωρείτε τους επιστήμονες μετά από 5 έτη δραστηριότητας, τις νέες μητέρες που εργάζονται περιστασιακά, δίνοντας βάρος στην ανατροφή των παιδιών τους. Όσους κάνουν μεταπτυχιακές σπουδές ή έχουν άλλες πηγές εισοδημάτων χωρίς να εργάζονται και διατηρούν την ιδιότητα για να έχουν κοινωνική ασφάλιση και υγειονομική περίθαλψη.
Το νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει τη φοροδιαφυγή, αλλά έχει μόνο εισπρακτικό χαρακτήρα. Ενώ η Ελλάδα χάνει το 8% των εσόδων από εταιρικούς φόρους εξαιτίας της μετατόπισης κερδών από μεγάλες εταιρείες σε φορολογικούς παραδείσους. Δεν κάνετε τίποτα.
Ως προς το μαχητό του τεκμηρίου, η κυβέρνηση αποδεικνύει την απουσία πολιτικής βούλησης για ουσιαστικούς ελέγχους.
Με βάση το σχέδιο νόμου ο ελεύθερος επαγγελματίας μπορεί να ζητήσει τη διενέργεια ελέγχου από τις φορολογικές αρχές προκειμένου να αποδειχθεί η ακρίβεια της δήλωσής του για εισόδημα μικρότερο του τεκμαρτού. Συνεπώς, οι έλεγχοι θα πρέπει να επικεντρωθούν σε αυτούς. Με τους άλλους τι θα κάνουμε; Όταν λέμε ότι δεν υπάρχει προσωπικό; Ελεγκτές;
Η άποψή μας λοιπόν είναι ότι «χαϊδεύετε» τους μεγάλους φοροφυγάδες διότι τους επιτρέπετε με πολύ λίγα χρήματα να είναι νομότυποι. Με την πρότασή σας, κάποιος που έχει εισοδήματα ακόμα και 100.000 ευρώ μπορεί πλέον να κρύβεται πίσω από το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα. Και ξέρετε, όταν έχεις 1.250 ελεγκτές, τι να πρωτοκάνεις;
Το νομοσχέδιο τιμωρεί επίσης τις επιχειρήσεις που απασχολούν εργαζόμενους, προσαυξάνοντας το φορολογητέο εισόδημα.
Τελικά φορολογεί το επάγγελμα και όχι το εισόδημα. Αυτό είναι μια διαφορετική προσέγγιση που έχουμε εμείς σε σχέση με εσάς. Είναι δυνατόν να φορολογείς το επάγγελμα και όχι το μέγεθος του εισοδήματος, γιατί δηλώνεις ανικανότητα να δημιουργήσεις μηχανισμούς με σύγχρονα μέσα;
Την ίδια στιγμή, επιλέγετε να αφαιρέσετε – ακούστε παρακαλώ – 43 εκατομμύρια φόρων από την πλάτη των πιο ισχυρών μειώνοντας τον συντελεστή φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου και τον φόρο πώλησης εισηγμένων μετοχών. Από εδώ δεν χρειάζεται να αντλήσετε λεφτά για το κοινωνικό κράτος, κ. Μητσοτάκη; 43 εκατομμύρια δεν χρειάζονται για την παιδεία και την υγεία; Ας αφήσουμε, λοιπόν, τις κοροϊδίες.
Επίσης, είχατε εκτιμήσει ως στόχο εσόδων τα 716 εκατ. ευρώ, χθες ακούσαμε για 550, προχθές ήταν 600. Την ώρα που η φοροδιαφυγή προσδιορίζεται στα 10 δισεκ. ευρώ για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης.
Ληξιπρόθεσμες οφειλές: το πρώτο εξάμηνο φέτος στον e-efka είναι πάνω από 600 εκατ. ευρώ, στοιχείο που αποδεικνύει πως δεν έχουν όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι μικρές επιχειρήσεις κέρδη, την ώρα που στο νομοσχέδιο απαγορεύεται πρακτικά ένας ελεύθερος επαγγελματίας ή αυτοαπασχολούμενος να παρουσιάσει ζημίες.
Λαθρεμπόριο καυσίμων: Το Δημόσιο χάνει περίπου 300 εκατ. τον χρόνο. Ακούσαμε διάφορες εξαγγελίες. Τι συμβαίνει σήμερα; Οι λαθρέμποροι καρπώνονται τη διαφορά του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης μεταξύ των διαφόρων τύπων καυσίμων, γι’ αυτό και το μεγάλο «πάρτι» γίνεται στο ναυτιλιακό καύσιμο που είναι αδασμολόγητο. Υπενθυμίζω ότι το πρώτο ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων καταπολέμησης του λαθρεμπορίου στα καύσιμα θεσμοθετήθηκε το 2009 από την κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, με βασικό μέτρο την εγκατάσταση συστήματος εισροών – εκροών στα πρατήρια και ακολούθως σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2014. Κάτι που δυστυχώς εκκρεμεί ως σήμερα! Για αυτό έχετε να μας πείτε κάτι; Με έναν τέτοιο μηχανισμό χτυπάς τη μεγάλη φοροαποφυγή, το λαθρεμπόριο καυσίμων. Γι’ αυτό σας καλώ για άμεση εφαρμογή του μέτρου.
Άμεσα, εάν πραγματικά θέλετε έσοδα για το κοινωνικό κράτος και εφόσον δημιουργείτε ηθικά άλλοθι.
Άμεσα, εφαρμόστε το μέτρο σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, από την κορυφή έως τα πρατήρια. Εκεί θα δούμε κ. Χατζηδάκη ποιες είναι οι πραγματικές σας διαθέσεις. Ποιους υπηρετείτε; Τους πολλούς ή αυτούς που καταφεύγουν σε αυτές τις πρακτικές για να βγάζουν εκατομμύρια ευρώ;
Το νομοσχέδιο είναι και αναχρονιστικό διότι με τα σύγχρονα ψηφιακά μέσα μπορούμε να ελέγξουμε ανά πάσα στιγμή τα οικονομικά δεδομένα μιας επιχείρησης ή ενός αυτοαπασχολούμενου, πραγματοποιώντας γρήγορες και αξιόπιστες διασταυρώσεις εισοδημάτων, περιουσιακής κατάστασης και τραπεζικών στοιχείων. Δεν καταφέρατε μέχρι σήμερα να συνδέσετε τα POS με τις ταμειακές μηχανές. Και, μάλιστα, έμαθα ότι κάποιοι ειδικοί έλεγαν στην επιτροπή ότι είναι δύσκολο να το πετύχετε τους επόμενους μήνες. Να μας πείτε αν δεσμεύεστε ότι θα γίνει τον Φεβρουάριο, που έχετε ορίσει ως ορόσημο.
Υπάρχουν διατάξεις στο νομοσχέδιο που αφορούν πλέον την υποχρεωτικότητα των ηλεκτρονικών βιβλίων. Αυτό είναι σωστό. Το στηρίζουμε, πρέπει να υπάρχει. «Όχι έσοδα λιγότερα από αυτά που αναρτώνται στο myDATA, όχι έξοδα περισσότερα από αυτά που δηλώνουν στο myDATA». Βεβαίως, για να είμαι δίκαιος, γιατί είναι πολύ σωστό αυτό, υπάρχουν κάποια τεχνικά ζητήματα που θα πρέπει να επιλυθούν για να αποφεύγονται ποινές που προκύπτουν λόγω τεχνικών σφαλμάτων.
Επίσης, ακούσαμε ότι υπάρχουν εταιρείες ξένων παρόχων που προσφέρουν υπηρεσίες στην Ελλάδα, οι οποίοι δεν έχουν προβεί σε κανένα βήμα ενημέρωσης των τερματικών τους, και θα πρέπει οι έλεγχοι να είναι τέτοιοι, ώστε να μην δημιουργηθεί αθέμιτος ανταγωνισμός. Εμάς, όπως καταλαβαίνετε από αυτό το πακέτο προτάσεων, και νομίζω μία δίκαιη κριτική, οι θέσεις μας είναι ξεκάθαρες. Επιδιώκουμε να υπάρξει ένα διακομματικό consensus για δίκαιη φορολόγηση και αξιόπιστους μηχανισμούς.
Η φοροδιαφυγή για το ΠΑΣΟΚ συνιστά μεγάλη κοινωνική αδικία, που οδηγεί σε αύξηση των ανισοτήτων και απώλεια σημαντικών εσόδων για το Δημόσιο, που θα μπορούσαν να κατευθυνθούν στη δημόσια υγεία, την παιδεία, την κοινωνική κατοικία για να πέσει το κόστος των ενοικίων που είναι μεγάλος βραχνάς για τη μεσαία τάξη και τη νέα γενιά, αλλά και βέβαια να ενισχυθούν οι υποδομές της χώρας.
Χρειαζόμαστε κίνητρα στους καταναλωτές για να αξιοποιούν ηλεκτρονικές συναλλαγές και να αναζητούν την απόδειξη. Προτείνουνε έναν μηχανισμό ανταπόδοσης τόσο σε ατομικό επίπεδο με μεμονωμένα κίνητρα στους φορολογούμενους για τις ηλεκτρονικές πληρωμές που πραγματοποιούν όσο και σε συλλογικό επίπεδο με προβλέψεις για επενδύσεις στο κοινωνικό κράτος, όταν επιτευχθούν οι στόχοι αύξησης της φορολογητέας ύλης από την αξιοποίηση των ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής τους.
Ειδικότερα, για να δοθεί σημαντική ώθηση στις ηλεκτρονικές πληρωμές προτείνεται κίνητρα σε νομικά και φυσικά πρόσωπα που εμπίπτουν σε κατηγορίες με αυξημένη φοροδιαφυγή, οι οποίες κλιμακωτά θα εξασφαλίζουν προνομιακή πρόσβαση πχ σε σύστημα γρήγορης εκκαθάρισης και επιστροφής ΦΠΑ.
Αξιοποίηση ψηφιακών μέσων από τις φορολογικές αρχές για εντοπισμό και φορολόγηση αδήλωτων εισοδημάτων.
Αξιοποίηση του συστήματος ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ κρατών για εντοπισμό φορολογητέας ύλης.
Εφαρμογή των ειδικών τεχνικών ελέγχου σε περιπτώσεις που συστηματικά δηλώνονται ζημιές ή πολύ χαμηλά κέρδη.
Συνεργασία με διεθνείς φορείς και οργανισμούς για την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και συμμετοχή της Ελλάδας σε πρωτοβουλίες εναντίον της μετατόπισης των κερδών σε φορολογικούς παραδείσους.
Είναι μία μεγάλη συζήτηση στην ΕΕ, πρέπει να πρωτοστατήσουμε σε αυτόν τον τομέα. Διότι πια και εμείς έχουμε μεγάλο κόστος στα έσοδα. Πάνω από όλα, χρειαζόμαστε μια γενναία φορολογική μεταρρύθμιση
με σκοπό τη μείωση των άδικων έμμεσων φόρων και τη δικαιότερη κατανομή των άμεσων φόρων.
Η σχέση έμμεσων και άμεσων φόρων μεταξύ 2012-2021 από 1,28 πήγε στο 1,83. Το μεγαλύτερο μέρος των άμεσων φόρων καταβάλλεται από τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, που τους επιβαρύνετε ακόμα παραπάνω, αφού δεν προσαρμόζετε τα όρια των φορολογικών κλιμακίων με αποτέλεσμα να εξανεμίζονται οι πενιχρές αυξήσεις που πήραν.
Άκουσα τον κ. Μητσοτάκη να λέει για αυξήσεις. Θα εξανεμιστούν και αυτές διότι δεν εντάσσονται σε μία στρατηγική που αφορά στην αύξηση του πληθωρισμού.
Οι φόροι των νομικών προσώπων σύμφωνα με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2024 θα μειωθούν κατά 294 εκ. ευρώ, όταν οι φόροι επί των αγαθών και υπηρεσιών θα αυξηθούν κατά 1,4 δισεκ. ευρώ και ο φόρος εισοδήματος κατά 959 εκ. ευρώ.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με συστηματικό και προκλητικό τρόπο έχει προχωρήσει σε σκανδαλώδεις φοροαπαλλαγές υπέρ εχόντων και κατεχόντων με πιο χαρακτηριστικές:
-Τη μείωση του φόρου στα διανεμόμενα κέρδη των μετόχων από 10% στο 5% (τον δεύτερο χαμηλότερο συντελεστή στην ΕΕ πλέον).
-Την εκτίναξη του αφορολόγητου ορίου στις γονικές παροχές στις 800.000 ευρώ ανά γονέα ή παππού σε κάθε παιδί. Αυτά αφορούν τον αδύναμο Έλληνα; Αφορούν τη μεσαία τάξη; Σας καλώ, λοιπόν, σήμερα, αυτά να αντιμετωπιστούν. Αφορολόγητο έως 400.000 ευρώ ανά γονέα. Είναι δίκαιο. Κάντε το πράξη σήμερα κ. Χατζηδάκη. Και, αν μας απαντήσετε ότι είναι μικρό το φορολογικό αποτύπωμα, θα σας πάω ξανά στο θέμα της φορολογικής συνείδησης, της αξιοπιστίας, της κουλτούρας. Δεν μπορεί να νιώθει ο μέσος πολίτης ότι κάποιοι μεταβιβάζουν 4 εκατ. ευρώ κινητά-ακίνητα-μετοχές στα παιδιά και στα εγγόνια τους αφορολόγητα.
-Η προνομιακή φοροελάφρυνση προς ποδοσφαιριστές και προπονητές των μεγάλων ουσιαστικά συλλόγων, με τη φορολόγηση των υψηλότατων αμοιβών τους με συντελεστή 22% ανεξάρτητα ύψους, είναι δίκαιη;
-Για την προνομιακή φορολόγηση των bonus που λαμβάνουν τα golden boys, είπατε κάτι; Τίποτα.
-Η προνομιακή ρύθμιση της φορολόγησης των Ευρωπαίων συνταξιούχων που θα εγκατασταθούν στη χώρα μας με 7% (ως κίνητρο εγκατάστασης), την ώρα που οι Έλληνες συνταξιούχοι καταβάλουν πέραν του φόρου και εισφορά αλληλεγγύης ενώ υπερφορολογούνται και τα αναδρομικά τους.
-Η απαλλαγή από τον φόρο υπεραξίας στις μεταβιβάσεις μεταξύ θυγατρικών των (πολυεθνικών) οντοτήτων που εγκαθίσταται στη χώρα μας.
-Τα κίνητρα προς τους εκατομμυριούχους να μεταφέρουν στη χώρα μας τη φορολογική τους κατοικία με ευνοϊκή φορολόγηση 100.000 ευρώ ανεξαρτήτως ύψους εισοδήματος. Είναι και αυτό δίκαιο;
Κυρίες και κύριοι,
Το ΠΑΣΟΚ στέκεται στο πλευρό της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας με λύσεις και προτάσεις. Έχουμε μια άλλη λογική για το πώς οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες της χώρας μας μπορούν να γίνουν πιο ισχυροί, πιο ανταγωνιστικοί. Γι’ αυτό καταθέτουμε δέσμη προτάσεων:
- Τριετής απαλλαγή από τον φόρο πραγματοποιούμενων κερδών, κίνητρο για τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών σχημάτων (με συνεργασίες και δικτυώσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων) και την ανάπτυξη αλυσίδων αξίας.
- Για τα σωρευμένα χρέη σε εφορίες και ασφαλιστικά Ταμεία, πραγματικές ρυθμίσεις σε 120 δόσεις, με κούρεμα 30% για τους συνεπείς. Εφαρμογή της Ευρωπαϊκής οδηγίας για δημιουργία μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης για πιθανή αφερεγγυότητα και επισήμανση της ανάγκης άμεσης αντίδρασης μέσω των Επιμελητηρίων.
- Καθιέρωση ακατάσχετου λογαριασμού ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν βραχυπρόθεσμα στα προβλήματα ρευστότητας και κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Απορρίπτουμε τον πυρήνα του νομοσχεδίου διότι αφορά στην οριζόντια φορολόγηση βάσει τεκμηρίου, που δεν διασφαλίζει τη φορολογική δικαιοσύνη.
Πρέπει, λοιπόν, να είμαστε ξεκάθαροι.
Διαφωνούμε στον πυρήνα. Συμφωνούμε, όμως, και σε κάποια πράγματα που θα ψηφίσουμε. Γιατί μας ρωτήσατε «διαφωνείτε σε όλα;», «είναι μαύρο-άσπρο;». Όχι. Αυτά που συμφωνούμε, θα τα ψηφίσουμε.
Συμφωνούμε, λοιπόν, στη θετική στόχευση, όπως οι διατάξεις που προωθούν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και εκείνες που βάζουν κανόνες και όρια στην ανεξέλεγκτη πορεία των βραχυχρόνιων μισθώσεων τύπου Airbnb. Αλλά, προσέξτε, λέτε από δύο ακίνητα και πάνω. Το ίδιο είναι να έχεις τρεις γκαρσονιέρες στα Εξάρχεια και δύο εξοχικά στη Μύκονο, κ. Χατζηδάκη; Αυτό θέλω να το σκεφτείτε. Όπως, λοιπόν, διορθώσατε αυτό που σας είπε ο εισηγητής μας ο κ. Κουκουλόπουλος, σας καλώ να διορθώσετε και αυτό. Διότι, μπορεί να έχεις ένα εξοχικό στη Μύκονο και να βγάζεις όσα βγάζουν πενήντα γκαρσονιέρες στην Αθήνα.
Επίσης, θετικό θεωρούμε και πολύ σημαντικό να προχωρήσετε στην κατάργηση ή αναστολή της golden visa. Να μπουν περιορισμοί στη βραχυχρόνια μίσθωση, αλλά και κατάργηση ή αναστολή στην golden visa που δημιουργεί το τεράστιο ζήτημα της κατοικίας, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα, στρεβλώνοντας την αγορά. Ακόμη περιμένω μια απάντηση από την κυβέρνηση για όλες αυτές τις προτάσεις που έχουμε καταθέσει, αλλά και προσωπικά από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, ο οποίος μας έκανε μαθήματα κοινοβουλευτικής δράσης και του έχω καταθέσει εδώ και μήνες μία ερώτηση για το κόστος στέγασης και δεν έχει έρθει να απαντήσει.
Πείτε του, κ. Χατζηδάκη, έστω αυτή τη μία ερώτηση, που του κατέθεσα, ας έρθει να την κουβεντιάσουμε.Για να του εξηγήσω τι σημαίνει κοινωνική κατοικία στην Αυστρία, στο Βέλγιο, στην Ισπανία, στην Πορτογαλία, στην Ιταλία. Και πώς το Ταμείο Ανάκαμψης, τα φορολογικά κίνητρα, η πράσινη μετάβαση συνέδραμαν τις πολιτικές μείωσης του κόστους ζωής ιδιαίτερα για τους πιο αδύναμους και τη νέα γενιά που σήμερα δεν μπορεί να έρθει να σπουδάσει στην Αθήνα. Ας έρθει, λοιπόν, να τα συζητήσουμε όλα αυτά.
Στόχος του ΠΑΣΟΚ είναι ένα δίκαιο φορολογικό. Μια ανταγωνιστική παραγωγική βάση, που θα βελτιώσει με καλές θέσεις εργασίας το μέλλον της νέας γενιάς. Για να έχουμε και ευημερία και αισιοδοξία και πραγματική ελπίδα για το μέλλον.
Αγαπητοί συνάδελφοι, κλείνοντας, δεν μπορώ να μην αναφερθώ για δύο λεπτά στην αυριανή συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο της Τουρκίας. Διαβάσαμε σήμερα μία συνέντευξή του. Τι μας είπε ο κ.Ερντογάν; «Δεν σας απειλούμε, αν δεν μας απειλήσετε». Μας κοροϊδεύει ο κ. Ερντογάν, όπως καταλαβαίνετε. Μάλλον δεν ξέρει τι σημαίνει casus belli και λέει πως εμείς απειλούμε την Τουρκία. Υπονοεί ο κ. Ερντογάν ότι αύριο θα θέσει το θέμα αποστρατικοποίησης των νησιών. Επειδή θεωρεί ότι εμείς απειλούμε την Τουρκία. Οι συνθήκες είναι ξεκάθαρες και έχουμε κάθε δικαίωμα να έχουμε εξοπλισμό, στρατό και περιφρούρηση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων. Όπως επιτρέπει το διεθνές δίκαιο και οι συνθήκες.
Τι άλλο λέει ο κ. Ερντογάν; «Όλα στη Χάγη». «Όλα στο τραπέζι». Τουρκικό παζάρι από τον κ. Ερντογάν.
Είναι ωραία τα πρωτοσέλιδα να λέμε ότι δεν υπάρχει κρίση, αλλά την κρίση τη βιώνουν οι Ελληνοκύπριοι στα Βαρώσια με τις πρακτικές του ψευδοκράτους και του ίδιου του Ερντογάν. Δεν είναι μόνο το Αιγαίο και η Ανατολική Μεσόγειος. Είναι και το Κυπριακό. Εγώ σας λέω ότι χάνουμε χρόνο. Δεν λέω να μη συζητάμε, αλλά χάνουμε χρόνο. Και θα σας πω ποιο είναι το λάθος κατά την ταπεινή μας άποψη. Διότι έχουμε χειριστεί αυτά τα θέματα -και το Ελσίνκι- με αξιοπιστία και εθνική αξιοπρέπεια. Δεν υπάρχει ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας. Όσο συνεχίζεται το ίδιο στόρι, ποιους βοηθάτε; Γερμανία, Βέλγιο, Ολλανδία, μέσα από ένα έωλο αφήγημα μιας δήθεν ευρωπαϊκής προοπτικής, να κάνουν διμερείς οικονομικές σχέσεις με την Τουρκία. Και όλα τα άλλα πάνε περίπατο. Όλη αυτή η στρατηγική επιτρέπει στη Γερμανία και σε άλλες χώρες να βάζουν το τεράστιο ζήτημα της τούρκικης προκλητικότητας κάτω από το χαλί. Να κάνουν τους ευρωπαϊκούς λαούς να μη βλέπουν τον ελέφαντα που είναι στο δωμάτιο. Γι’ αυτό, λοιπόν, εμείς έχουμε μία σταθερή θέση. Πρέπει να πρωταγωνιστήσει η ελληνική εξωτερική πολιτική για να σταματήσει αυτή η κοροϊδία της δήθεν ευρωπαϊκής προοπτικής. Δεν υπάρχει ευρωπαϊκή προοπτική για μία χώρα που καταπατά τα ανθρώπινα δικαιώματα στο εσωτερικό της και τα κυριαρχικά δικαιώματα χωρών της ΕΕ. Τι υπάρχει, λοιπόν; Τι πρέπει να συζητήσουμε με τους εταίρους μας; Διότι δεν είναι διμερές το πρόβλημα. Είναι ευρωτουρκικό το ζήτημα. Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουν ότι πρέπει να βάλουν το χέρι στην τσέπη για να πληρώσουν την ασφάλεια στην Κύπρο, στην Ελλάδα, στη Φινλανδία, στη Σουηδία. Πέραν από το ΝΑΤΟ. Με τον ευρωστρατό, με την κοινή εξωτερική πολιτική.
Και στις ευρωτουρκικές σχέσεις δεν είναι μόνο το μεταναστευτικό. Είναι και άλλα θέματα. Για αυτό, εμείς προτείνουμε ότι πρέπει να ανοίξει διάλογος μιας νέας εμπορικής συμφωνίας με την Τουρκία -που θα είναι το καρότο- με την αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης του 1995. Και εμείς να επιτύχουμε έναν μηχανισμό αυτοματοποιημένων οικονομικών κυρώσεων. Διότι, σήμερα, χρειάζεται ομοφωνία για να έχουμε κυρώσεις. Εγώ διαφωνώ με την ομοφωνία στα θέματα εξωτερικής πολιτικής. Να μείνει μόνο το βέτο για τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις. Αυτό υπάρχει και δεν μπορεί να καταργηθεί, γιατί είναι ζωτικό σημείο που αφορά στους ευρωπαϊκούς κανόνες και στις ευρωπαϊκές συνθήκες. Αλλά να μην υπάρχει ομοφωνία στις κυρώσεις. Και, επειδή υπάρχουν χώρες όπως η Ουγγαρία με τον Όρμπαν, η Ολλανδία τώρα, που δεν ξέρουμε τι θα κάνουν, εμείς θέλουμε αυτόν τον αυτοματοποιημένο μηχανισμό. Όποτε η Τουρκία καταπατά ανθρώπινα δικαιώματα μέσα στο εσωτερικό της ή κυριαρχικά δικαιώματα ευρωπαϊκών χωρών, να λειτουργεί απευθείας ένα πλαίσιο ισχυρών οικονομικών κυρώσεων που θα κάνουν την Τουρκία, μια χώρα βαθιά οικονομικά εξαρτώμενη από την ΕΕ, να αποδέχεται το διεθνές δίκαιο. Και όχι να πληρώνει ο ελληνικός λαός δισεκατομμύρια όπλα σε Γερμανία, Γαλλία και κάποιοι να κάνουν τους Πόντιους Πιλάτους.
Αυτό για εμάς είναι μια ολοκληρωμένη εξωτερική πολιτική και μια σύγχρονη προσέγγιση. Μαζί, επιτέλους, με το εμπάργκο όπλων των ευρωπαϊκών κρατών και της Αμερικής προς τον ταραξία Ερντογάν.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.