Σε τροχιά προετοιμασίας για το πασχαλινό εορταστικό τραπέζι βρίσκονται οι καταναλωτές, με τις παραγγελίες αμνοεριφίων στα κρεοπωλεία της Θεσσαλονίκης να «πέφτουν βροχή», ήδη από το Σάββατο του Λαζάρου.
Ωστόσο, όπως τονίζει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Σωματείου Κρεοπωλών Θεσσαλονίκης Νικόλαος Μπαλαμπανίδης «επάρκεια ελληνικών αμνοεριφίων στην αγορά, δεν σημαίνει ότι είναι και ανεξάντλητα». Γι’ αυτό και προτρέπει τους καταναλωτές να κάνουν τις παραγγελίες τους μέχρι και σήμερα καθώς εκτιμά πως «όσοι “ψηφίσουν” αγορές της τελευταίας στιγμής θα πρέπει να είναι και προετοιμασμένοι ότι κατά 99,9% δεν θα βρουν αυτό που θέλουν».
Η κίνηση στα κρεοπωλεία ενόψει των εορτών του Πάσχα ξεκίνησε να είναι έντονη από τις 8/4 και καθημερινά αυξάνει σημαντικά, σύμφωνα με τον κ. Μπαλαμπανίδη, ο οποίος τονίζει ότι οι τιμές είναι χαμηλότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με τον πασχαλινό παραδοσιακό οβελία (αρνί και κατσίκι), να διατίθεται προς 13-14 ευρώ/κιλό, από 14 ευρώ/κιλό και άνω το Πάσχα του 2022. «Υπάρχει μείωση τιμών στα αμνοερίφια που διατίθενται από τα κρεοπωλεία, από 0,50 λεπτά έως και ένα ευρώ ανά κιλό», τονίζει, επισημαίνοντας πως καθοριστικό ρόλο στην τελική τιμή καταναλωτή διαδραματίζει η ποιοτική ταξινόμηση του κρέατος. Υπάρχουν επτά διαφορετικές διαβαθμίσεις ταξινόμησης κι έτσι «καθίσταται σαφές ότι όσο υψηλότερη η ποιότητα, τόσο αυξάνει και το κόστος», αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Σωματείου Κρεοπωλών Θεσσαλονίκης.
Αναφερόμενος στις προτιμήσεις των καταναλωτών, ο ίδιο σημειώνει, ότι παραδοσιακά από τη Λάρισα και προς Βορρά οι πολίτες ψηφίζουν 70% κατσίκι και 30% αρνί, όπως και στην Κρήτη, ενώ προς το Νότο, τα ποσοστά είναι αντίστροφα. Τονίζεται ότι συνοδευτικά με τις αγορές του πασχαλινού οβελία, οι Θεσσαλονικείς προμηθεύονται από τα κρεοπωλεία -μεταξύ άλλων- σουβλάκια, πανσέτες και χοιρινό, με τις τιμές να είναι αμετάβλητες από τον Μάιο του 2022.
Ο κ. Μπαλαμπανίδης εκτιμά ότι «η φετινή εορταστική περίοδος θα είναι καλύτερη από την περσινή για τους επαγγελματίες του χώρου» και εξηγεί: «Πέρυσι το Πάσχα, πάθαμε μεγάλη ζημιά εμείς οι κρεοπώλες, αφού τελικά μας έμειναν απούλητα πολλά αμνοερίφια, τα οποία τελικά τα δώσαμε σε δεύτερο χρόνο σε τιμή εξαιρετικά χαμηλότερη έναντι αυτής που καταβάλαμε για την αγορά τους». Σε κάθε περίπτωση, όπως λέει, σίγουρα ο κρεοπώλης δεν περιμένει από την πώληση των αμνοεριφίων το Πάσχα για να βγάλει μεγάλο κέρδος. «Συνήθως μπαίνουμε μέσα ή στην καλύτερη περίπτωση βγάζουμε ένα μικρό κέρδος, που σε καμία περίπτωση δεν ισοφαρίζει τις εργατοώρες που δουλεύουμε αυτές τις ημέρες», υπογραμμίζει.
Σημειώνει ακόμα πως παρά την ένταξη των αμνοεριφίων στο «καλάθι του νοικοκυριού» και των προσφορών από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές δείχνουν έμπρακτα την προτίμησή τους στα γνώριμά τους μέρη, «εκεί όπου η εμπιστοσύνη χτίζεται και δοκιμάζεται ημέρα με την ημέρα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου».
Ο κλάδος των συνοικιακών κρεοπωλείων που εκπροσωπεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Καταστηματαρχών Κρεοπωλών (ΠΟΚΚ) και τα οποία υπολογίζονται πανελλαδικά σε 12.500 «είναι το σημαντικότερο κανάλι διακίνησης νωπού κρέατος στην ελληνική αγορά», καταλήγει ο κ. Μπαλαμπανίδης.
ΑΠΕ - ΜΠΕ